En bil kan du köpa för 5tusen och körkort under 5k. Totalt 10.000...
Du
kan köpa mc och ta mc-kort för typ samma pengar, om du verkligen vill.
Att en mekaniskt fräsch och körbar begagnad motorcykel som regel kostar mer än så, är kanske en orättvisa men knappast något man kan känna sig orättvist behandlad över.
bara mc körkort med 4-5 körlektioner går på 13-15.000.
Äldste grabben håller just på med sitt kort och han kommer sannolikt att landa runt 11 000. Att kostnaden ofta blir högre än för bilkörkort har ju flera orsaker, en är riskutbildningen, som i sin tur beror på att det ju faktiskt är litet andra riskmoment som är aktuella för en motorcyklist än för en bilist. En annan faktor är kostnad för övningskörningshoj och utrustning, där reparationer och slitage kan komma upp i rätt mycket pengar jämfört med bil.
Sen tillkommer kostnad för kläder.. 7-20 beroende på vad man väljer.
Sonen köpte ett fräscht några år gammalt Daineseställ för 1000 kr på Blocket och fick ett Dainese ryggskydd på köpet, köpte Alpinestars stövlar och en Shoei Raid II hjälm för sammanlagt runt 3500 från tysk webshop och ska just beställa ett par av Alpinestars bästa handskar för 1000 kr. Men med litet framförhållning köper man komplett utrustning begagnad för max 5000 kr, fräscha märkesgrejor från folk som tröttnat.
Sen tillkommer hojen... Jag är student.. Har inte råd med flera körlektioner för 1200 för 70min (som i själva verket max är 60).. När det gäller bil finns det alltid någon handledare = gratis övning.. Mc.. Inte i min krets Iaf :-(
Fast de flesta (högskole)studenter jag känner och har känt har inte haft råd med bilkörkort och bil heller. Eller hästar. Eller båt. Eller barn, för den delen. Just när man pluggar kanske helt enkelt inte är den lämpligaste tiden i livet att börja med en åtminstone halvdyr hobby. Många av mina hojvänner tog kortet när de gick i gymnasiet - de bodde hos föräldrarna och hade minimala eller inga kostnader för uppehälle, och kunde lägga pengar från helg- och lovjobb på kortet och en billig första hoj. Alternativt har man väntat tills man etablerat sig i yrkeslivet.
Problemet att hitta handledare är tråkigt, och du är inte den ende med det dilemmat. Men många försöker lösa det genom att höra med kompisars kompisar, med folk i nån hojklubb som man tagit kontakt med, eller genom att efterlysa handledare på nätet - i forum som detta eller andra.