Hur får vi fler unga att åka hoj?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Från 1 februari 2012 är det nya regler för handledare vid privat övningskörning. En handledare får ha max 15 elever, ett godkännande gäller fem år. Läs mer här:http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nya-regler-for-privat-ovningskorning/

SMC har på senare år öppnat möjligheten för privat övningskörning vid grund- och KNIX-kurser. Det är en utmärkt möjlighet för körkortselever att träna olika moment under ledning av SMC:s eminenta instruktörer. Läs mer här: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/korkort/Ovningskor-med-SMC/
 

Chopperbyggarn

New member
Kanske lite OT. Men nu i Juletider så måste jag lyfta fram Maria för hennes fantastiska engagemang i mc- frågor.
Maria gör ett fantastiskt arbete och lyssnar på medlemarnas synpunkter så att man känner sig delaktig som SMC medlem!

God Jul o gott nytt år Maria du är värd detta!!!:tummenupp

Anders.J
 
Last edited:

JoHu

New member
Vill tala om att min 23 åriga kollega ska ta mc-körkort efter ett halvårs lobbyarbete från min sida.
Bombarderat med posters på väggarna på jobbet, bilder, filmklipp på tuben och sedvanliga ljugar historier från forntiden (1983) när jag gjorde vägarna i Smedjebacken osäkra till dagens åretrunt åkturer i Småland.

Jag kan titulera mig snart som mc-ambassadör.
 
Last edited:

MvM

New member
Jag har min dotter där nere. Det är ganska roligt att läsa om deras bravader och för övrigt att ganska vällovligt sätt att avsluta sina universitetsstudier med lite praktiskt arbete.
 
Indien

Jag har min dotter där nere. Det är ganska roligt att läsa om deras bravader och för övrigt att ganska vällovligt sätt att avsluta sina universitetsstudier med lite praktiskt arbete.

Det blir nog en upplevelse! Rolig blogg.

Lite OT men ändå:

Under hösten 2011 var jag i Indien och arbetade i ett antal veckor. Trafiksituationen + mycket annat går inte att beskriva , måste ses!

Vad det gäller 2 hjulingar / lätta MC på c:a 150 cm3 så få det plats 2 vuxna och flera barn på en sådan. Ibland har en person hjälm. Om hjälmen inte hänger på styret så sitter den på husfars huvud - det är ju han som kör!!:(

På motorväg kan man få möte i fel körriktning av allt från en lastbil till en MC med familj på. Troligen är det för långt till närmsta påfart så man genar. Omkörningar sker hela tiden oavsett förekomst av skymda backkrön , möte på smal väg o. dyl..

Tillbud var det gått om men ändå ganska lite i förhållande till fordonsantalet per meter väg.

Sett ur deras perspektiv så är reflexväst och ryggskydd rent pedanteri.

Tilläggas ska att vi inte körde själv, utan blev transporterade i bil.

Det är ju roligt om ungdomarna får smak på hoj under sin vistelse där. Jag själv skulle snarare bli avskräckt, men jag är inte ung...:lemon:

/Peter
 
Last edited:

MvM

New member
Tja, efter 15 veckor på två hjul där nere så borde ju trafiken här hemma te sig rätt ljummen :)
 

iceaway

New member
Jag tog hojkort som 21-åring, och det som fick mig att verkligen satsa på att ta kortet var en åktur bakpå flickvännens pappas hoj. Jag har alltid varit intresserad av bilar/motorcyklar men det var erfarenheten av att få åka med och känna "hojkänslan" som fick mig att gå från att prata om att det vore kul med hojkort till att faktiskt bestämma mig för att göra det. Jag hade turen att kunna övningsköra med min pappa, som visserligen inte kört hoj på 30 år, men som ställde upp som handledare. Tack vare att jag hade möjlighet till privat övningskörning så blev kortet inte alltför dyrt (~8.000kr totalt har jag för mig), tror inte att det blev mer än 4-6 lektioner på skolan. Använde körlektionerna till att plocka upp bra tips på hur man skulle klara av manöverbanorna, för att sedan göra mängdträningen privat. Av mina lektioner på skolan så var det vara 1 som förlades till trafiken, resten var manöverträning. Det känns verkligen hutlust dyrt att betala för MC-lektioner när det enda man får göra är att cirkla runt koner i krypfart.

Ekonomin är nog en relativt stor tröskel som hindrar yngre människor från att ta kortet, i synnerhet om man inte har möjlighet till privat övningskörning. Jag vill inte ens tänka på vad det hade kostat om jag konverterat mina privata övningstimmar till skoltimmar. Det skulle vara toppen om det fanns möjlighet för övningskörare att öva på just manöverbitarna tillsammans i större grupper, på något inhägnat område, med ett mindre antal instruktörer för att få ner kostnaden. 1 lärare till 1 elev för att krypa runt koner i 3 km/h känns lite överdrivet.
 

Bighoj

New member
Visst borde där väl finnas många mc burna som driver företag med inhägnat område som skulle kunna ställa upp och låta blivande knuttor och knuttar få träna ballans och teknik.Varje träningstillfälle är ju guld värt då man är nybörjare.
 
Ekonomin är nog en relativt stor tröskel som hindrar yngre människor från att ta kortet, i synnerhet om man inte har möjlighet till privat övningskörning.
Jo, visst kan det bli en del pengar men - jag har sagt det förut och hävdar det fortfarande - sett i relation till den totala kostnaden för motorcykelhobby (hojköp, personlig utrustning, försäkring, driftkostnader) så kan inte den tårtbit som utgör körkortskostnaden vara den begränsande faktorn. Framför allt inte när det är en engångskostnad för något som räcker ett helt liv. Har man möjlighet att skapa budgetutrymme i sin privatekonomi för att långsiktigt äga och köra hoj, så är det imho inte trovärdigt att hävda att just utbildningskostnaden skulle vara ett stort hinder.
 

iceaway

New member
Jo, visst kan det bli en del pengar men - jag har sagt det förut och hävdar det fortfarande - sett i relation till den totala kostnaden för motorcykelhobby (hojköp, personlig utrustning, försäkring, driftkostnader) så kan inte den tårtbit som utgör körkortskostnaden vara den begränsande faktorn. Framför allt inte när det är en engångskostnad för något som räcker ett helt liv. Har man möjlighet att skapa budgetutrymme i sin privatekonomi för att långsiktigt äga och köra hoj, så är det imho inte trovärdigt att hävda att just utbildningskostnaden skulle vara ett stort hinder.

Det beror ju helt på hur varje individs situation ser ut. För min egen del tog jag körkort mitt under studietiden på universitetet, och med pengarna från CSN gick jag precis runt varje månad. Jobb under terminerna var svårt att hinna med då skolan tog mycket tid, så jag fick försöka spara ihop allt under sommarloven när jag jobbade. Jag hade som sagt tur som kunde övningsköra privat, och låna pengar till den första hojen amorterings/räntefritt tills jag fick en stabil inkomst. Utan den hjälpen hade jag nog aldrig kunnat ta körkort vid den tiden. Hade jag däremot inte pluggat utan jobbat så vore det ju en helt annan sak.

Jag håller med dig om att det relativt sett är en liten kostnad sett till hobbyn över en längre period, men det spelar ju ingen roll ifall man inte har pengarna när man är ung och vill ta kortet.
 

Romeo Patrick

New member
Jo, visst kan det bli en del pengar men - jag har sagt det förut och hävdar det fortfarande - sett i relation till den totala kostnaden för motorcykelhobby (hojköp, personlig utrustning, försäkring, driftkostnader) så kan inte den tårtbit som utgör körkortskostnaden vara den begränsande faktorn. Framför allt inte när det är en engångskostnad för något som räcker ett helt liv. Har man möjlighet att skapa budgetutrymme i sin privatekonomi för att långsiktigt äga och köra hoj, så är det imho inte trovärdigt att hävda att just utbildningskostnaden skulle vara ett stort hinder.

Håller inte alls med. Varför är det inte samma pris för en bil då? Varför ska det kosta mer när det är en mc?

En bil kan du köpa för 5tusen och körkort under 5k. Totalt 10.000...
bara mc körkort med 4-5 körlektioner går på 13-15.000. Sen tillkommer kostnad för kläder.. 7-20 beroende på vad man väljer. Sen tillkommer hojen... Jag är student.. Har inte råd med flera körlektioner för 1200 för 70min (som i själva verket max är 60).. När det gäller bil finns det alltid någon handledare = gratis övning.. Mc.. Inte i min krets Iaf :-(



Sent from my LT26i using Tapatalk 2
 
Last edited:
Vår äldste son som tog mc kort för två år sen. han har glidit runt mycket själv. det finns inte så många i 25 års ålder att åka runt med. I år så vill vår 19 årige grabb ta mc kort. Vi bestämde oss då för att göra slag i saken och själva ta mc kortet. Nu har vi köpt var sin hoj och övningskör. Men visst är det knöligt.... först risk 1 sen behöver man köra en hel del för att fixa risk 2 . sen efter det får man boka teori och när det är klart får man boka uppkörning. och som alla vet så finns det inte hur mycket tider som helst. det är ju inte gjort så att det ska vara enkelt att få körkortet på en säsong. Och sommaren är ju inte så lång och nu vill man ju bara ut hela tiden och köra.
för att få fler unga att köra så tror jag på dessa eldsjälar som ordnar träffar ,utbildningar, korta roadtrips. Pengar är ju alltid ett dilemma att få ihop.Men som någon skrev i ett inlägg, när man pratar telefon eller dator så är det ingen som höjer ögonlocket.
 
En bil kan du köpa för 5tusen och körkort under 5k. Totalt 10.000...
Du kan köpa mc och ta mc-kort för typ samma pengar, om du verkligen vill. :p Att en mekaniskt fräsch och körbar begagnad motorcykel som regel kostar mer än så, är kanske en orättvisa men knappast något man kan känna sig orättvist behandlad över.
bara mc körkort med 4-5 körlektioner går på 13-15.000.
Äldste grabben håller just på med sitt kort och han kommer sannolikt att landa runt 11 000. Att kostnaden ofta blir högre än för bilkörkort har ju flera orsaker, en är riskutbildningen, som i sin tur beror på att det ju faktiskt är litet andra riskmoment som är aktuella för en motorcyklist än för en bilist. En annan faktor är kostnad för övningskörningshoj och utrustning, där reparationer och slitage kan komma upp i rätt mycket pengar jämfört med bil.
Sen tillkommer kostnad för kläder.. 7-20 beroende på vad man väljer.
Sonen köpte ett fräscht några år gammalt Daineseställ för 1000 kr på Blocket och fick ett Dainese ryggskydd på köpet, köpte Alpinestars stövlar och en Shoei Raid II hjälm för sammanlagt runt 3500 från tysk webshop och ska just beställa ett par av Alpinestars bästa handskar för 1000 kr. Men med litet framförhållning köper man komplett utrustning begagnad för max 5000 kr, fräscha märkesgrejor från folk som tröttnat.
Sen tillkommer hojen... Jag är student.. Har inte råd med flera körlektioner för 1200 för 70min (som i själva verket max är 60).. När det gäller bil finns det alltid någon handledare = gratis övning.. Mc.. Inte i min krets Iaf :-(
Fast de flesta (högskole)studenter jag känner och har känt har inte haft råd med bilkörkort och bil heller. Eller hästar. Eller båt. Eller barn, för den delen. Just när man pluggar kanske helt enkelt inte är den lämpligaste tiden i livet att börja med en åtminstone halvdyr hobby. Många av mina hojvänner tog kortet när de gick i gymnasiet - de bodde hos föräldrarna och hade minimala eller inga kostnader för uppehälle, och kunde lägga pengar från helg- och lovjobb på kortet och en billig första hoj. Alternativt har man väntat tills man etablerat sig i yrkeslivet.
Problemet att hitta handledare är tråkigt, och du är inte den ende med det dilemmat. Men många försöker lösa det genom att höra med kompisars kompisar, med folk i nån hojklubb som man tagit kontakt med, eller genom att efterlysa handledare på nätet - i forum som detta eller andra.
 

MvM

New member
Nu har jag i alla fall motiverat fram en ny motorcyklist.
Sonen tog A obegränsad i torsdags(8/8). Han körde helt och hållet på körskola, det tog tre veckor och kostade 15000:-.
Inte mycket att klaga på egentligen :D
 

Sälen

New member
Jo, visst kan det bli en del pengar men - jag har sagt det förut och hävdar det fortfarande - sett i relation till den totala kostnaden för motorcykelhobby (hojköp, personlig utrustning, försäkring, driftkostnader) så kan inte den tårtbit som utgör körkortskostnaden vara den begränsande faktorn. Framför allt inte när det är en engångskostnad för något som räcker ett helt liv. Har man möjlighet att skapa budgetutrymme i sin privatekonomi för att långsiktigt äga och köra hoj, så är det imho inte trovärdigt att hävda att just utbildningskostnaden skulle vara ett stort hinder.
Jo om man är student är det en enorm kostnad att ta ett körkort för över 10 000 kronor.
Engångskostnad som räcker hela livet är ju givetvis sant ur ett perspektiv men det är ett stort hinder att komma över som en klumpsumma för oss med dålig ekonomi, för mig så är körkortet definitivt det dyraste innan jag köper n hoj om ett par år.
 

Jari69

New member
Jo om man är student är det en enorm kostnad att ta ett körkort för över 10 000 kronor.
Engångskostnad som räcker hela livet är ju givetvis sant ur ett perspektiv men det är ett stort hinder att komma över som en klumpsumma för oss med dålig ekonomi, för mig så är körkortet definitivt det dyraste innan jag köper n hoj om ett par år.

Om man inte har bråttom med kortet så köp hoj innan och skaffa ett antal handledare, då får du övning samtidigt som du har möjlighet att komma ut och ta del av hojlivet... Vilket får ned kostnaden för körkortet dessutom...
 

Chopperbyggarn

New member
FMCK hade bra och billiga körkortsutbildningar för mc. Vart tog dessa vägen?

Kanske SMC som redan nu håller på med utbildningar helt enkelt borde gå in och driva körkorts-utbildning för dom allra yngsta som omöjligen kan ha råd med detta i dagens läge med ökade krav på studier inför arbetslivet samtidigt som körkort för mc har blivit historiskt komplicerat o dyrt jämfört med tidigare i den svenska historien.

Vi sponsrar helt enkelt gratis körkort för dom allra yngsta som finansieras av medlemsavgiften + annan komersiell sponsring!! Detta borde väl gå att lösa på något sätt trots konkurrenslagstiftningen?? Vad tror ni??:tummenupp

Anders.J
 
Top