Hur får vi fler unga att åka hoj?

Bob Sweden

New member
Vill minnas att jag när det var aktuellt (sent 80-tal) var "tvingande tvåhjulsburen".
Uppväxt på landsbygden med heltidsarbetande (och mer därtill) föräldrar fanns tre möjligheter till transport:
1: Bussen (typ 2 gånger om dagen...)
2: Cykel
3: Motoriserad tvåhjuling

Ser jag på hur mina egna juniorer (7-10 år) har det så är det deltidsarbete, skjutsande och mobiltelefon som gäller...

Säkerhetsmedventandet är säkert ett hinder till att få flera intresserade av tvåhjulingar men en större utmaning är troligen att människan är lat av naturen.
Hur många 15-18 åringar kan tänka sig att halka fram på en tvåhjuling som "nyttofordon" när det är kallt och jäkligt?

Jag tror inte att prislappen är den stora faktorn, det är snarare en fråga om att motorcykeln inte har någon roll som "nyttofordon".

Säg att man kunde köra en vettig hoj (inte Innova...) som pendlarhoj.
Jag kan inte motivera mig att varje dag åla mig i hojkläderna för att ta ett fordon som "bara" drar 0,6 l/mil istället för bilens 0,75 l/mil.
Kör man sedan modern dieselbil, då är det sannolikt miljömässigt avsevärt bättre att ta bilen än att köra den "gamla billiga" motorcykeln.

Det finns kort sagt ingen anledning för någon som inte redan har ett MC intresse att ta MC kort. Och visst var det väl så att många av oss här tog kortet inte för att vi längtade efter att åka hoj utan mest för att slippa åka moped...

Kunde man spara pengar, ge ökad flexibilitet eller något annat vore det en sak, men som det är nu finns bara ett argument:
Det är underbart att köra hoj, men det vet man ju inte innan man har provat.

Så vi "gammelknuttar" har en viktig roll när det gäller marknadsföring av hojåkandet: Att få "vardagsåkandet" att bli vanligt och accepterat är ett steg.

Flera hojar på vägarna, alltså mera mil på varje registrerad hoj är en start.
Som det är nu hajar man ju till om det mot förmodan skulle komma en hoj på vägen utanför perioden Maj-Augusti...


Mitt förslag blir således:
Återupprätta motorcykeln som nyttofordon.


/B
 

SuperRetard

New member
Håller helt med ovan.

Det saknas rationella argument för att åka hoj. Nu kanske inte jag haft de billigaste hojarna på marknaden, men när en (rolig) hoj för ca 50´ har ungefär samma milkostnad som en bil för 300´ trots att värdeminskning och alla kringkostnader inkluderas så är det svårt att prata ekonomi.


Men för att hålla ämnet mer på jorden...

Vi behöver inte göra nån marknadsföringskampanj för varför man ska åka hoj. Det räcker med att vi ser till att de som VILL, faktiskt gör det. För många bär på drömmen om att glida fram på en HD, eller dundra runt Mantorp på en Ducati för den delen. Om verkligheten blir att de med hjälp av SMCs touringrävar får mil i kroppen, och instruktörsorganisationen lär sig manövrera en mc på ett korrekt sätt så att de får kortet, och att de sen "glider fram" på en Virago 250, eller "dundrar runt Mantorp" på en Honda 600 från -96.. So be it, dem är inne i vår värld och vi har byggt vår egen framtid liiite större.

Så klarar vi det? Klarar vi att släppa illusionerna om att saker är som på 80-talet, och inte ens göra jämförelsen. Och istället fundera på vad som ska bli det andra steget (för den här diskussionen är det första) mot att sänka tröskeln för att ta mc-kort?
 
Last edited:

martin2011

New member
Om man ska vara konkret så är den jobbigaste kostnaden försäkringen.
Det problemet behöver lösas för att yngre ska ha lust att köra mc framöver.
Det funkar inte med med försäkringar på tiotusentals kronor som årligen motsvarar nästan hela hojens värde.
Försäkringsbolagen ockrar oss entusiaster och vill inte ha med detta att göra pga liten jobbig marknad.
Och det dom skyller på för att "motivera" priserna har många sedan länge accepterat som sanning & välvilja.
Tyvärr så kommer inte den redan vridna statistiken bli bättre av att fler äldre pensionerar körningen.

Avslöja bluffen!
 

Marie

Banned
Det absolut effektivaste vore ju att återgå till den ordning som rådde till och med 1975, dvs att mc-kort för motorcykel (oavsett vikt och effekt) följer med när man tar körkort för bil. Sen lär man sig själv att köra hoj den dan intresse, tid och annat infinner sig.
:D
 

AndersGbG

New member
Hur många 15-18 åringar kan tänka sig att halka fram på en tvåhjuling som "nyttofordon" när det är kallt och jäkligt?

Rätt många skulle jag tro. Tycker jag ser mopeder överallt och dom är inte direkt gratis att försäkra dom heller. Tror att motsträviga föräldrar i kombination med höga kostnader för kortet är det största problemet. Har hört hur det låter hemma hos bekanta när det kommit på tal, "nej det är så dyrt och det är ju bara två år kvar tills du får ta körkort för bil". Om kidsen då inte förstår att man kan göra så mycket mer än att åka till kompisar eller ner till korvan med hojen så blir det lätt att dom själva lägger mc tankarna åt sidan.
 

Marie

Banned
Rätt många skulle jag tro. Tycker jag ser mopeder överallt och dom är inte direkt gratis att försäkra dom heller. Tror att motsträviga föräldrar i kombination med höga kostnader för kortet är det största problemet. Har hört hur det låter hemma hos bekanta när det kommit på tal, "nej det är så dyrt och det är ju bara två år kvar tills du får ta körkort för bil". Om kidsen då inte förstår att man kan göra så mycket mer än att åka till kompisar eller ner till korvan med hojen så blir det lätt att dom själva lägger mc tankarna åt sidan.
Då gäller det nog att få stopp på alla EPA- och A-traktorer. De känns ju som betydligt vettigare fordon i vårt klimat för en 16-åring, än en 125:a. Och vad menar du att man kan använda en 125:a till mer än att köra till skolan, till kompisar, och ner till körvakoket? (ungefär samma som man använder en Epa-/Atraktor till).
 

Chopperbyggarn

New member
Citat Marie "Det absolut effektivaste vore ju att återgå till den ordning som rådde till och med 1975, dvs att mc-kort för motorcykel (oavsett vikt och effekt) följer med när man tar körkort för bil. Sen lär man sig själv att köra hoj den dan intresse, tid och annat infinner sig. slut citat"



Skulle nog vara ganska effektivt sätt men föga trovärdigt att något sådant skulle kunna inträffa i ett EU land.

Det finns dock platser som går mot strömmen en sådan är den kraftigt motoriserade 20-25 miljoners staden Mexico City som år 2006 avskaffade alla utbildnings, teori o körprov krav helt o hållet för körkort Tipo A som gäller bil o motorcykel. Motiveringen var att minska korruption samt byråkrati då det var enkelt att kringgå dessa tidigare krav. Denna lagändring är kontroverisell även i Mexico men enligt mexikanska myndigheter har antalet olyckor minskat i Mexic City sedan 2006 och är dom lägsta i hela landet.
Så visst finns det platser där man går åt motsatt håll jämfört med EU i körkortsfrågan.

Anders.J
 
Last edited:

AndersGbG

New member
Då gäller det nog att få stopp på alla EPA- och A-traktorer. De känns ju som betydligt vettigare fordon i vårt klimat för en 16-åring, än en 125:a. Och vad menar du att man kan använda en 125:a till mer än att köra till skolan, till kompisar, och ner till körvakoket? (ungefär samma som man använder en Epa-/Atraktor till).

Jag menar att man kanske skulle försöka få ungdomar att förstå att man kan ta sig lite längre sträckor med hoj än vad som kanske e möjligt med tex Epa. Sen så kan man ju köra bana oxå. :D
 

Chopperbyggarn

New member
Då gäller det nog att få stopp på alla EPA- och A-traktorer. De känns ju som betydligt vettigare fordon i vårt klimat för en 16-åring, än en 125:a. Och vad menar du att man kan använda en 125:a till mer än att köra till skolan, till kompisar, och ner till körvakoket? (ungefär samma som man använder en Epa-/Atraktor till).

Epa/A traktorer är väl snarare alternativ till moped med tanke på hastighets resurserna.

När jag fick mitt mc-kort så gav jag mig ut med min DT125MX -79 redan samma dag jag fick kortet på för en 16-åring rejäl långtur och det var något som jag fortsatte med regelbundet även med mina andra 125:eek:r. En lång dagstur för mig då kunde vara att köra till någon plats 10-15 mil hemifrån och tillbaks vilket gav en fantastisk frihetskänsla för en 16-17 åring. Vid 18 års ålder och tung mc så blev turerna succesivt allt längre.
Tack o lov har jag inte glömt hur det var att vara ung! Tyvärr verkar många av dagens föräldrar/mor o far föräldrar (även bland dom som nu kör mc) glömt sin ungdomstid eller förträngt den.

Anders.J
 

påK-en

New member
.....................................................................................
Tack o lov har jag inte glömt hur det var att vara ung! Tyvärr verkar många av dagens föräldrar/mor o far föräldrar (även bland dom som nu kör mc) glömt sin ungdomstid eller förträngt den.

Anders.J

Förträngt undomstiden har man väl inte riktigt, men vill nog inte att dagens ungdom skall vara lika oförståndig som en annan var i början på sextiotalet - ingen skyddsutrustning. Köpte i alla fall en hjälm efter att ha vaknat upp bredvid vägen en gång vid 17 års ålder. Åkte sommar och vinter oberoende av väder. Kortet vill jag minnas gick på under 200 kr totalt.
Nu hör väl inte det till tråden egentligen - men i alla fall.
 

Chopperbyggarn

New member
Förträngt undomstiden har man väl inte riktigt, men vill nog inte att dagens ungdom skall vara lika oförståndig som en annan var i början på sextiotalet - ingen skyddsutrustning. Köpte i alla fall en hjälm efter att ha vaknat upp bredvid vägen en gång vid 17 års ålder. Åkte sommar och vinter oberoende av väder. Kortet vill jag minnas gick på under 200 kr totalt.
Nu hör väl inte det till tråden egentligen - men i alla fall.

Anledningen till att jag skrev detta om föräldrar samt mor o farföräldrar är att jag med egna öron har hört aktiva motorcyklister som har sagt att dom innerligt hoppas att deras egna barn/barnbarn inte blir intreserade av motorcyklar över huvudtaget!!!

Hur är det egentligen ställt med alla gubbar o kärringar mellan 35-75 års ålder , vill ni verkligen att era barn o barnbarn ska få chansen att utöva ett mc-intresse överhuvudtaget??
Om svaret är ja hur extremt invadderade måste dom då vara för att få möjlighet att utöva detta intresse??

Sisst men inte minst har ungdomarna det handlar om överhuvudtaget tillfrågats om vad dom tycker o tänker om detta och vilka intressen dom har eller är detta en tråd som likväl hade passat in i forumet "Vi föräldrar" ??

Anders.J
 

Oldbiker

New member
Frågan var, vad gör vi?

Det är visserligen trevligt med alla minnen från förr om hur det gick till på 60-70-talet, men tyvärr tillför det inte grundproblemet något. Det är heller ingen lösning att kräva att bilkörkortet ska ingå i bilkortet och inte heller att förbjuda vissa fordonstyper för att det ska bli fler motorcyklister.

Jag är övertygad om att det mesta av ansvaret ligger på oss som kör hoj i dag. Det är vi som kan väcka intresset, stimulera det och hjälpa till på alla tänkbara sätt. Visst kommer det att kosta en del, dels vår tid och säkerligen även en slant.
Jag har själv köpt en hoj för i runda svängar 10000 kronor. Den kostar mig 265 kronor i skatt om året, besiktning 260 kronor och så försäkring cirka 1500 kronor om året. Eftersom den är classicerförsäkrad får den användas för privat övningskörning. Till detta kommer en skvätt olja och lite annat smått och gott. Kostnaden för hojens inköp har jag inte räknat in, men det kan som sagt bli maximalt 3000 kronor per år,eftersom jag nu haft den i tre år. Men eftersom jag har den kvar vet jag inte vad jag får för den dagen den ska säljas, om den ska säljas. Om ett par år blir den skattefri och försäkringskostnaden halveras, då får den nog vara kvar.

Sammantaget handlar det om cirka 3000 kronor om året, fördelat på sex månader ger en kostnad på cirka 500 kronor i månaden. Det mesta av skyddsutrustning kan köpas begagnat och till rimliga kostnader. Jag köpte två ställ, två ryggskydd, två hjälmar och två par handskar för 2000 kronor, allt i nyskick och av kända märken.
Detta kräver naturligtvis lite tid och engagemang, men den glädje det ger för ungdomarna som hittar till hojåkningen är för min del obetalbar. Det har fört mitt eget intresse till en ny dimension och något som jag rekommenderar andra att testa.
Vän av ordning kan tycka att det likväl kostar en del, visst. Dra ner på rökningen med fyra cigaretter om dagen, så har du nästan en tusenlapp till soppa...
 

Chopperbyggarn

New member
Det är visserligen trevligt med alla minnen från förr om hur det gick till på 60-70-talet, men tyvärr tillför det inte grundproblemet något. QUOTE]

Jag kan bara tala för mig själv, jag skriver inte om hur det var förr för att göra tråden till en "nostalgi tripp".

Jag tror att det är bra med lite historia för att för att väcka upp minnet hur vi själva tänkte och kände när vi var unga motorcyklister och därmed förhoppningsvis få det lite lättare att försöka se saken ur dom unga´s perspektiv och försöka lyssna och ta till sig vad som lockar dom unga idag och vad som väcker eller släcker mc-intresse hos dom.

Sen ser jag historia som en kunskaps och erfarenhetsbank som går att hitta ideér och inspiration ifrån som man kan omvandla till dagens förutsättningar.

Det finns väl ett ordspråk som säger " man måste kunna se bakåt historiskt för att kunna bygga framtiden.

Att jag överhuvudtaget skriver i denna tråd är för att jag minns mycket väl hur mycket positivt mitt mc- intresse gav mig i unga år och jag önskar att dagens unga ska få uppleva samma glädje...om dom så vill.

Tyvärr har jag inte något konkret tips som är politiskt genomförbart om hur vi ska få fler unga motorcyklister mer än att ta tid och verkligen lyssna på dom unga.

Anders.J
 

Oldbiker

New member
Självklart måste vi ha historien i minnet. Men jag vill inte och kan aldrig bli en förebild för hur unga ska få intresse för att åka hoj. För egen del var körkort en extra bonus, när man väl fick det. Säkerhetstänkandet var minimalt, eller rättare sagt obefintligt.
Men jag tror att både hos dig och hos många andra som skriver här finns det något som vi ska tillvara och snacka mer om, de positiva upplevelserna som är kopplade till hojåkning. I nästan alla sammanhang lyfts riskerna med hojåkning fram, visst, det ska finnas med. Men om vi ständigt trummar ut det mantrat själva, så kommer det att bli en sanning. Vi ska istället berätta om det som är positivt och här har särskilt vår organisation och tidning en viktig uppgift.
Skulle jag tro allt jag läst om hojar de senaste åren, är det tveksamt om jag ens vågade leda ut min från garaget.
Till ochmed i utbildningen för mc-kort finns det en konstig självbild, varför kallas det risk 1 och risk 2, det borde heta något annat, exempel utbildning i bromsteknik.
När jag gick handledarutbildningen för bilkörkort med min dotter, så babblade utbildaren i fem timmar om hur farligt det var att övningsköra med sina barn.Till sist frågade jag om det inte fanns något positivt och fick ett utdraget joooo som svar.
Att tillsammans med henne övningsköra är något som skapat en oerhört fin kontakt mellan oss och som vi nu fortsatt med på två hjul.
 

Bob Sweden

New member
Först springa, sedan gå!

Jag undrar lite när den här nedåtgående trenden började. Någon som vet?

Alla ska vi lära oss gå innan vi kan springa och med det resonemanget i bakhuvudet kanske man ska börja kolla på moped?

Jag har inga siffror men frågan är om inte 30 km mopeden bör väckas lite ur sin något styvmoderligt behandlade slummer?
Enklare, billigare, mindre krav när det gäller förarbevis och allt vad det heter (om jag inte har fattat helt fel).

Det finns andra som har bättre koll på det här med moped som inkörsport till tvåhjuligt så jag släpper det men vidhåller att det nog kan vara vettigt att kika lite på det.

Så då tar vi oss till nästa steg, 125:an.
Här måste det väl finnas massor med billiga hojar, så mycket kinaskotrar som importerats, eller?

Tillförlitliga uppgifter ger vid handen att följande finns registrerat:

125 cc över 11kW: 2 700 cyklar i registret
Avställda: 2 100 st
Återstår i trafik: 600 st

125 cc under 11kW: 9 200 st
Därav avställda: 3 700 st
I trafik: 5 500


Så av Sveriges ca 300 000 mc som är i trafik är alltså ca 6 000 st 125 cc.
2%...

Jag vidhåller att MC som vardagstransportmedel är en viktig faktor men frågan är om inte 30 km mopeden egentligen är ännu viktigare!

Resonemanget blir ungefär: Ju lägre tröskel för att komma in i tvåhjulingsvärlden desto bättre.

Den som har provat på smidigheten och friheten hos ett tvåhjuligt fordon i "späd ålder" bör vara lättare att vinna över till "den skinnklädda sidan", inte sant? :)

Om det skulle gå att få till någon "fördel" för den som kan visa på "erfarenhet" på närmast lägre fordonsklass så kanske det skulle kunna hjälpa.
På stenåldern när jag tog körkort skrev man teori för lätt mc, och körde upp för lätt.
När det sedan var dags för tung var det bara uppkörning som gällde, enkelt och smidigt.
Samma resonemang med moped:
Har du kört 30 moped, då har du en fördel när det ska tas förarbevis för 45.
Har du kört 45 då har du en fördel när du ska ta för 125..
Osv.
Vän av ordning menar nu självklart att det där ordnar sig automatiskt, körskolorna tar ju hänsyn till sådant!
Ett ord: Marknadskrafter...
Om JAG drev körskola skulle jag vara intresserad av att få verksamheten att gå runt. Punkt. STOR punkt...


Någon nämnde fadder, det är ingen dum tanke alls.
"-Självklart hjälper jag till med övningskörning när lille Putte ska ta Mopedkort!" kanske ger någon ny tvåhjulingsåkare?


Tankarna spinner vidare.

/B
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Jag undrar lite när den här nedåtgående trenden började. Någon som vet?

Vet inte i Sverige specifikt men läste för några år sedan i en bransch tidning att om jag minns rätt så var det internationellt någon gång under 2005 som det var på topp för att sedan börja att vika ner.

Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag undrar lite när den här nedåtgående trenden började. Någon som vet?
Antalet nya körkortstagare på MC har minskat varje år sedan 2004, då 12 548 godkändes i A-körprov. Av dessa var 1004 A1. 2010 godkändes 7 423 i körprov för MC. Av dessa tog 424 A1-behörighet. En trist utveckling och troligen ligger statistiken för 2011 på samma nivå som under 2010.
Ser man samtidigt på statistiken för registrering av nya MC nåddes toppen 2007 med 10 735 tvåhjuliga MC. Samma siffra var under 2010 9 910. Antalet motorcyklar i trafik har dock fortsatt att öka varje år. trolig förklaring? Man äger flera motorcyklar.
 

Bob Sweden

New member
2010 godkändes 7 423 i körprov för MC. Av dessa tog 424 A1-behörighet. Antalet motorcyklar i trafik har dock fortsatt att öka varje år. trolig förklaring? Man äger flera motorcyklar.

Hur ser statistiken ut för förarbevis moped (45 km)?
Följer det samma trend eller kan man se att man tar kort för 45 km moped istället för A1?
(alltså summan förarbevis + A1 över tid)


Antalet motorcyklar i trafik har dock fortsatt att öka varje år. trolig förklaring? Man äger flera motorcyklar.

Skyldig, har tre men bara en i trafik. :)


/B
 
Top