Bob Sweden
New member
Vill minnas att jag när det var aktuellt (sent 80-tal) var "tvingande tvåhjulsburen".
Uppväxt på landsbygden med heltidsarbetande (och mer därtill) föräldrar fanns tre möjligheter till transport:
1: Bussen (typ 2 gånger om dagen...)
2: Cykel
3: Motoriserad tvåhjuling
Ser jag på hur mina egna juniorer (7-10 år) har det så är det deltidsarbete, skjutsande och mobiltelefon som gäller...
Säkerhetsmedventandet är säkert ett hinder till att få flera intresserade av tvåhjulingar men en större utmaning är troligen att människan är lat av naturen.
Hur många 15-18 åringar kan tänka sig att halka fram på en tvåhjuling som "nyttofordon" när det är kallt och jäkligt?
Jag tror inte att prislappen är den stora faktorn, det är snarare en fråga om att motorcykeln inte har någon roll som "nyttofordon".
Säg att man kunde köra en vettig hoj (inte Innova...) som pendlarhoj.
Jag kan inte motivera mig att varje dag åla mig i hojkläderna för att ta ett fordon som "bara" drar 0,6 l/mil istället för bilens 0,75 l/mil.
Kör man sedan modern dieselbil, då är det sannolikt miljömässigt avsevärt bättre att ta bilen än att köra den "gamla billiga" motorcykeln.
Det finns kort sagt ingen anledning för någon som inte redan har ett MC intresse att ta MC kort. Och visst var det väl så att många av oss här tog kortet inte för att vi längtade efter att åka hoj utan mest för att slippa åka moped...
Kunde man spara pengar, ge ökad flexibilitet eller något annat vore det en sak, men som det är nu finns bara ett argument:
Det är underbart att köra hoj, men det vet man ju inte innan man har provat.
Så vi "gammelknuttar" har en viktig roll när det gäller marknadsföring av hojåkandet: Att få "vardagsåkandet" att bli vanligt och accepterat är ett steg.
Flera hojar på vägarna, alltså mera mil på varje registrerad hoj är en start.
Som det är nu hajar man ju till om det mot förmodan skulle komma en hoj på vägen utanför perioden Maj-Augusti...
Mitt förslag blir således:
Återupprätta motorcykeln som nyttofordon.
/B
Uppväxt på landsbygden med heltidsarbetande (och mer därtill) föräldrar fanns tre möjligheter till transport:
1: Bussen (typ 2 gånger om dagen...)
2: Cykel
3: Motoriserad tvåhjuling
Ser jag på hur mina egna juniorer (7-10 år) har det så är det deltidsarbete, skjutsande och mobiltelefon som gäller...
Säkerhetsmedventandet är säkert ett hinder till att få flera intresserade av tvåhjulingar men en större utmaning är troligen att människan är lat av naturen.
Hur många 15-18 åringar kan tänka sig att halka fram på en tvåhjuling som "nyttofordon" när det är kallt och jäkligt?
Jag tror inte att prislappen är den stora faktorn, det är snarare en fråga om att motorcykeln inte har någon roll som "nyttofordon".
Säg att man kunde köra en vettig hoj (inte Innova...) som pendlarhoj.
Jag kan inte motivera mig att varje dag åla mig i hojkläderna för att ta ett fordon som "bara" drar 0,6 l/mil istället för bilens 0,75 l/mil.
Kör man sedan modern dieselbil, då är det sannolikt miljömässigt avsevärt bättre att ta bilen än att köra den "gamla billiga" motorcykeln.
Det finns kort sagt ingen anledning för någon som inte redan har ett MC intresse att ta MC kort. Och visst var det väl så att många av oss här tog kortet inte för att vi längtade efter att åka hoj utan mest för att slippa åka moped...
Kunde man spara pengar, ge ökad flexibilitet eller något annat vore det en sak, men som det är nu finns bara ett argument:
Det är underbart att köra hoj, men det vet man ju inte innan man har provat.
Så vi "gammelknuttar" har en viktig roll när det gäller marknadsföring av hojåkandet: Att få "vardagsåkandet" att bli vanligt och accepterat är ett steg.
Flera hojar på vägarna, alltså mera mil på varje registrerad hoj är en start.
Som det är nu hajar man ju till om det mot förmodan skulle komma en hoj på vägen utanför perioden Maj-Augusti...
Mitt förslag blir således:
Återupprätta motorcykeln som nyttofordon.
/B