Hur får vi fler unga att åka hoj?

Oldbiker

New member
En av de viktigaste frågorna inför framiden är hur vi ska få fler unga tjejer och killar att åka motorcykel. Kostnaderna för körkort skenar i en takt som är orimlig och till det ska läggas allt annat innan en ny motorcyklist är redo att ge sig ut i trafiken.
Jag tror att mycket av lösningen ligger i att vi som hållit på många år tar vårt ansvar, vi kan hjälpa unga att övningsköra, ge goda råd och många av oss har säkert både en och två äldre hojar som kan fungera för övningskörning. Jag har själv en äldre hoj som nu två ungdomar haft och kört på och redan till sommaren är det en tredje som ska börja med sitt mc-kort.
Det finns faktiskt inget som är så roligt som att åka hoj med unga tjejer och killar, det är nog något av det roligaste jag gjort som motorcyklist. Det är otroligt vad snabbt de lär sig.
Varför är detta så viktigt då? Det handlar självklart om att ju färre motorcyklister det finns, ju tyngre blir striden med alla myndigheter. Myndigheterna får en allt mindre grupp att ta hänsyn och utrymmet för motorcyklisterna krymer allt mer.
Så rådet är att damma av din gamla hoj som står undanskymd och glömd och fixa till den till våren så någon ung tjej eller kille får uppeva samma härliga känsla som vi gjort i många år...
 

Petra

Super Moderator
Åh vilken bra tråd du startat! Det här är en fråga som vi diskuterar var och varannan kafferast på kansliet (iaf när vi är fler än en som hänger vid kaffeautomaten). Vi har en idé som vi ska grunna lite mer på, kring just det du föreslår, men jag hoppas få läsa många kloka tankar och ideer här. :tummenupp Mata på med förslag allihopa!
 

Ove 60+

Active member
Åh vilken bra tråd du startat! Det här är en fråga som vi diskuterar var och varannan kafferast på kansliet (iaf när vi är fler än en som hänger vid kaffeautomaten). Vi har en idé som vi ska grunna lite mer på, kring just det du föreslår, men jag hoppas få läsa många kloka tankar och ideer här. :tummenupp Mata på med förslag allihopa!

:tummenupp En rätt enkel grej - bemöta moppeungarna med den respekt som varje människa förtjänar. Dom kör dom fordon dom har rätt att köra och på två hjul precis som vi som är lite äldre och har A-kort. Det finns t.ex hos många av oss en attityd att vi inte hälsar på mopeder. Varför? :confused:
 

Syster-Tysk

New member
På bara två inlägg (om vi inte räknar Petras) har vi redan några goda tankar om hur man kan göra det lilla för att påverka stort.
Jag tror att detta problem är större än vad man kanske tror, och att det skulle behövas en kraftansträngning av både riksorganisationen samt på distrikts nivå för att kunna stimulera intresset för att köra hoj för unga.

Kanske behöver man nå ut till ungdomar i skolorna under lämpligt tillfälle, kanske har de någon temadag eller liknande?

I Skellefteå hade skolan i Ursviken en trafikdag med olika aktiviteter, och SMC Västerbotten hade en mindre variant av knix-kurs för mopeder. Mycket uppskattat och faktiskt roligt både för oss instruktörer och deltagare.

Kanske borde vi även försöka öppna upp mer på Knix för mopeder, jag vet att det har varit mycket lyckat hos SMC Västernorrland som välkomnar mopeder på deras kurser.

Finns säkert mycker mer vi kan göra, men detta är det som jag kom på just nu på rak arm.

Mvh /J
 

powerglide

New member
Hur kan hojkörning inte vara häftigt :va

Men själv började jag med min 125:a för att kunna ta mig till och från mitt sommarjobb (min far tyckte det var en bra idé).
Det var väldigt få i min åldersgrupp som hade lätt hoj och den jag kände till körde som en galning. Så honom var jag aldrig ute med.
Det var ganska ensamt på den tiden.

Ett problem med återväxten är väl just hoppen som sker inom kategorierna.
När man börjar med lätt MC så vill man inte köra med långsamma moppar.
När man börjar med lite tyngre hoj så vill man inte köra med långsamma 125or.

Var finns de naturliga mötesplatserna där detta kan överbryggas?

Kurser har ju nämnts och det anordnas ju många rallyn och spontanåkningar under sommaren lite varstans.
Hur mycket av detta fungerar på moppe och 125 gruppen?
På kurser i SMC Skåne har jag bara sett en lätt hoj en enda gång och det var för att hans far uppmuntrat honom.
Så vilka kanaler har vi för att nå de grupperna (utan att samtidigt verka mossiga;) )?

Hur är det med knattekross och ungdomskörningar? Många av dem verkar ju skaffa Motard eller annat när de får råd :tummenupp
 
Last edited:

SGM

Moderator
Körkortet är en stor, tung, elak och stygg broms.

För de flesta är det i praktiken nu frågan om närmare 20.000:- för ett mc-kort, är det rimligt?

Jag tog mitt A-kort 2008 (efter 5 säsonger på enduro, och 15 år med B-kort) - gick på skola, mest för att det var en kul grej, med minimalt med timmar på körskolan får man nog säga, men jag gick genom alla momenten så de bockades av, så slutade det i alla fall på nästan 10' totalt inkl. allt - och då fanns inte risk 1 och 2.

Det är rätt styva slantar det handlar om för en yngre människa - på det skall man ha skyddsutrustning och en hoj (som skall försäkras...till och med "billiga" cyklar kostar stora slantar för en yngre att försäkra).

Personligen hade jag inte haft råd att åka hoj som 20-åring, det fanns inte på kartan.

/J
 

JoHu

New member
Min syn på detta.....

Det är dyrt att ta körkort, det var inte billigt 1983 heller.
Själv så plockade jag jordgubbar, bär, svamp, plantera skog, gjorde cykelaffärer och mopedaffärer i tre år för att kunna köpa hoj och ta körkort när jag var 16. På min 15 årsdag var jag en lycklig 125 ägare som bara väntade på att få körkortet i handen.
Kommer ihåg den dagen som igår trots att det är snart 29 årsen jag blev mc-ägare och sen dess alltid haft minst en hoj i garaget.

Vilken kotte skulle idag offra sig i tre sommarlov för att skaffa sig något sådant?
Mc kortet kostade en "ca: månadslön" 1983 och den kostar en "ca: månadslön" idag.

Dom som är intresserade av mc kortet ser ju till att skaffa det oavsett pris, för det är "en-gång-i-livet" investering, dvs du tar den engång och har det livstiden ut. Ju tidigare du gör den investeringen ju billigare per år blir den.

Bromsande föräldrar är en stor grupp. Yngre personer som har ett mc intresse blir många gånger stoppade pga att någon av föräldrarna ser det som livsfarligt och gör allt för att stävja detta intresse.
Har i bekantskapskretsen många sådana, alldeles för många.
Har försökt att få vissa att släppa detta och hjälpa dem med övningskörning, då har man hotat att säga upp bekanskapen med mig om detta händer.
När man frågar varför man är så rädd för motorcyklar så får man till svar at "-Jo, min mamma sa alltid...." och då slutar jag lyssna med en suck!
Okunskap föder rädsla!
Börjar man bearbeta denna grupp så kanske man kan få några motorcyklister.

Motorcyklismen och andra aktiviteter konkurrerar med annat som är mer lätt tillgängligt, det verkar som alla har samma bekymmer. Kottarna spelar datorspel istället för att röra sig.

Själv gör jag mitt bästa för att fylla min kvot med motorcyklister, min fru jobbar för fullt just idag med teorin för att göra en uppkörning under kommande år.
Sonen ska börja övningsköra om ett halvår.
Dottern hade inget intresse av fordon alls utan fick tvinga henne med orden "Du flyttar inte hemifrån förrän du har ett bilkörkort", och hon har haft sitt bilkörkort i ett år och säger att det är det bästa hon gjort och funderar på detta med mc just nu.
Motorcyklar finns det gott om i mitt garage 4 stycken så alla har en varsin :tummenupp.
 

SGM

Moderator
...faktum kvarstår, säg ~40-50 för kort, personlig skydssutrustning och en duglig hoj.

Jag vill se den yngling som får ihop sådana slantar utan att vara född med silversked i munnen, de är lätträknade.
Frågan var ju, hur får vi med fler, jag är helt spiksäker på att det är körkortet som bromsar för många, färre och färre tar ju kortet (gäller väl även B?).
 

martin2011

New member
Ändra så att dom som redan har bilkörkort inte behöver göra om hela den allmänna teorin en gång till bara för att ta mc körkort.

Ersätt halvt onödiga balanstest/lågfartsprov med körning med passagerare & obligatorisk "halkkörning" inkl bromstest och
kurvtagning vid blött väglag & grus. På halkbanor med motsv brake/slide-bike som california superbike school har.

Hur kan man ens släppa ut några fordonsförare i sveriges klimat utan att ha halkkörning som ett riktigt prov?

Få fram uppgifter på verkliga skadekostnader vid mc olyckor så att försäkringsbolagen inte kan gömma ockret längre.
Då kanske det kan bli lite konkurrens på försäkringar.
 

JoHu

New member
...faktum kvarstår, säg ~40-50 för kort, personlig skydssutrustning och en duglig hoj.

Jag vill se den yngling som får ihop sådana slantar utan att vara född med silversked i munnen, de är lätträknade.
Frågan var ju, hur får vi med fler, jag är helt spiksäker på att det är körkortet som bromsar för många, färre och färre tar ju kortet (gäller väl även B?).


1983 så gick allt på 25000 spänn, 125:a, skinnställ, hjälm, stövlar, körkort.
Allt ur min egenficka, som jag knåpa ihop under 3 (tre) år.

Mina kottar har sparat ihop 35-40 papp på att gneta lite på sommarjobb och annat som jordgubbsplockning på tre-fyra år.
Man skriver på ett mobil abonnemang som kostar flera hundra i månaden för att ha en "inne-mobil" och då är det ingen som säger något om dyrt.
Det handlar om prioritering vill man ha mc eller inte. Svårare än så är det inte.
Att man lägger fliset på annat än just mckort det behöver vi inte orda om.
 
Intressant ämne!

Ynglingar
Både föräldrars negativa attityd samt den ekonomiska tröskeln kan vara faktorer som bromsar tillväxten av väldigt unga MC förare. Priset för kortet över åren är nog ganska likvärdigt, dock med ett antal tusenlappar extra för ”Risk 1 / Risk 2”.

Mer mogna Unga personer
Där finns andra möjligheter. Jag tycker att man ska försöka bearbeta personer mellan 22 – 30 år. Dessa är i en ålder då man vill uppleva något extra. Den ekonomiska möjligheten jämte självständigheten ökar chansen till att de tar MC kort om de har intresse.

Det är inte fel att de är några år äldre eftersom är betydligt svårare att lära sig hantera en MC än en bil. Att hantera en MC mer avancerat lär man sig inte i körskolan, utan t.ex. på SMC /CSS kurser om det är på asfalt… Det finns ju gruskurser med.

Själv fick jag kortet på köpet. Det häftigaste på den tiden var hojar i klass med klassiska Honda 750 på c:a 60 hkr (var absolut ingen raket). Som bekant ser det helt annorlunda ut idag vilken man får ha respekt för, tänker närmast på ”touring/streetfighter/sport” hojar >600 kubik.

I min omgivning har jag en kollega som just tagit MC kort, 29 år gammal. Av intresse är man ju gärna behjälplig med att råda vid MC köpet, som bör vara hyfsa billigt och lätthanterligt, säg en 600 kubikare av något slag. Som nämnts, en total på 50tkr får man minst räkna med. Prioritering det får 99,99% av oss alla göra.

Hur gör man
Hur man når denna grupp har jag ingen standardlösning på. Personlig bearbetning kan vi ju alla utöva, d.v.s. ge det lite hjälp på traven. Intresset bör komma från individen själv.

Utskick till åldersgruppen som ej har MC kort…. Vem ska ta hand om feedbacken på det – SMC med någon slags lokal introduktion? Kanske för svårt då det blir allt för brett? Finns det lokala resurser som kan följa upp detta med introduktions möte..... Jag vet inte. Varierar säkert mellan olika orter. Lokala MC klubbar kanske med koppling till SMC.

PS Mitt intresse är inriktat på att köra kurviga vägar / banor med asfalt på toppen. Grus / Enduro – det blev ju smutsigt och gick sönder! – Det var inte var inte min grej. Dock är jag fullt öppen för olika typer av utövande av MC hobbyn!:)

/Peter
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Samlad insats!

Varför inte göra något åt saken då?

Just i Östergötland har vi inte KNIX (återkommer till varför det är relevant), men det ligger väl på ritbordet som det låter(?).

Men varför inte samla alla de grenar som finns inom distrikten. I nästan alla distrikt finns touringrävar som åker långturer, lördagsturer etc i makligt mystempo (= lagligt (?)). Det finns en drös instruktörer som är körtekniskt duktiga och en hel del kurstillfällen där övningskörare är välkomna (KNIX, grundkurser etc).

Varför inte försöka samordna lite hjälp åt de som behöver den och låta vår blivande medlem åka med på turerna för att få mil i kroppen under någons överseende som ändå ska med? Låta denne komma med någon till grundkurser/knix och lära sig hantera hojen där? Kanske bara få en alldeles egen yta och öva sina specifika övningar på?

Handledarskapet kräver "översikt", no more, no less.

Vi har kompetensen, viljan och incitamentet. Varför inte dra vårt strå till stacken?


Jag anser inte att det är vår roll, eller att vi ens är lämpliga för uppgiften, att lära folk bete sig i trafiken. Så där är nog trafikskolan rätt ändå. Men den stora kostnaden för de flesta verkar vara hojhanterandet. Körgårdar, bromsövninar och krypkörning. Sånt som dels kräver mkt ÖVNING (meningslöst att betala 900/timme för) och dels sånt som vi inom SMC faktiskt är jävligt duktiga på.

Inte kostar det ett distrikt nämnvärt extra att BJUDA (ja, ni läste rätt) en övningsförare eller 2 på en deltagarplats? (Alternativkostnaden är naturligtvis den uteblivna intäkten, men bör vi inte se det som en investering för framtiden då? Kurserna går väl runt ändå?)
 

Oldbiker

New member
Kul att så många är positiva

Uppenbarligen är detta något som vi är många som funderat på. Jag är övertygad om att mycket kan göras med ganska enkla medel, som någon påpekade att bara att hälsa på alla som åker tvåhjuling, även mopedister. En av de viktigaste sakerna är att vi som äker hoj berättar för andra hur fantastiskt det är och bå det viset väcka intresse, vi måste helt enkelt bli ambassadörer för motorcyklismen.
Alla intressenter borde vara intresserade av att det blir fler som åker hoj, från organisationer, handlare, generalagenter, försäkringsbolag och faktiskt även myndigheterna.

Även klubbarna bör agera för att hjälpa till med detta, genom att på olika sätt erbjuda sin kunskap och sina tjänster, det handlar ju till sist om att klubbar utan medlemmar försvinner.
En snabb koll på Blocket visar att nu i mitten på december finns det några hundra hojar mellan 5000 och 20000 kronor som mycket väl skulle funka för övningskörning. Alla över 20 år gamla och billiga att försäkra.
Så köp en hoj och ta till våren med en tjej eller kille på hojturerna. Om en procent av medlemmarna i SMC gör det, så har vi 600 nya hojåkare nästa sommar.
 

Ove 60+

Active member
:rolleyes: Glömde i mitt förra inlägg. Enkelt och kul: Ta med nån intresserad tonåring på pallen när man ändå ska ut en runda. Det gör jag själv ganska ofta. Det är bara trevligt att ha med någon och visa runt i landskapet på vägar som dom inte vet om, för det blir inte åkt annat än "raka vägen" för dom flesta. Jag har slutat förvånas över hur lite ungdomarna kan om hur det ser ut i deras hemmatrakter.

Ett gäng med hjälmar och lite kläder finns även om dom inte passar exakt, men man får ta de lugnt. Man får även tänka på att en ovan ända inte tål mer än några få mil i taget.
 

Chopperbyggarn

New member
Titta tillbaks på hur det var när jag tog mc-kort 1980 som var ganska okomplicerat att ta. Var och varannan hade 125:a ganska många forstsatte med tung mc när dom fyllde 18 då 125:a kortet automatisk utan ytterligare prov gällde vid 18 års ålder.
Flera passade på att ta mc-kort i samband med bilkortet vilket bara innebar om jag minns rätt ca 20 mc-frågor extra på ett o samma prov plus körprovet för mc.

Sist men inte minst så var det lätt att få ferie arbete för dom som studerade andra som jag själv börjde arbeta direkt efter grundskolan (ferie arbete under grundskolan)= släpp in ungdomar på arbetsmarknaden.

Om inte detta receptet fungerar så tycker dagens ungdommar inte att det är intressant med mc längre!

Olyckorna kanske ökar med fler unga mc-förare men det är en risk man måste acceptera om man vill att fler unga ska ha möjlighet att börja köra motorcykel.

Titta på hur det var 1980 och gör en modern variant av dåtiden körkortssystem!

Tror att det är här hela kärnan till dålig tillväxt ligger.

Billiga begagnade motorcyklar finns att köpa och nya kinesiska motorcyklar går att köpa mycket billigt.

Anders.J
 

990 Adventure

New member
Ekonomi !

Med 2 st barn i mc ålder så kan jag konstatera följande.
I 15:års åldern så är det fortafarande lagidrott som gäller och där tränas det 3-4 gånger i veckan + matcher så där finns inte tid, jämfört med mig så hade vi 2 träningar +match och längre upphåll melan låg o högsäsong.

I 15:års åldern finns idag ett enormt utbud av aktiviteter, det fanns inte i samma utsträckning förr, konsekvens av detta samt div märkliga regler för mc gör att man tittar på kortet senare.

Då blir man runt 20 år och börjar titta på boende och egen bil, att då slanta upp 30-50 papp är inte enkelt.

Så vad göra, vet inte men få upp intresset med trafikdagar i tidig moppe ålder är nog bra både för återväxt o trafiksäkerhet, men då (ursäkta) ska det inte vara touringklubben som är där med sina jätte mc o västar, nej där det är möjligt så är motarder o sporthojar det som lockar mest ungdomar.

Här har vi en mycket aktiv enduroklubb som vi är ett gäng som även åker gathoj, när man då gör ett besök på lördagsträningen så kan man få en hel del upmärksamhet som eldar på ett redan upptäckt mc intresse.

För brinner man för något så prioriterar man !

mina tankar ,nu överförda i text.
 

martin2011

New member
Tillåt att handledaren kör bil vid privatövningskörning. Så gör väl körskolorna?
Faddersystem låter jättebra. Kanske kunde man få tillgång till övningsplatserna när dom inte används?
Tillverkarna/importörerna/grossisterna av mc & tillbehör kanske vill sponsra ett faddersystem med övningshojar och utrustning?
 

MvM

New member
Tillåt att handledaren kör bil vid privatövningskörning. Så gör väl körskolorna?
Faddersystem låter jättebra. Kanske kunde man få tillgång till övningsplatserna när dom inte används?
Tillverkarna/importörerna/grossisterna av mc & tillbehör kanske vill sponsra ett faddersystem med övningshojar och utrustning?

Det där känns som en viktig punkt för alla som försöker hjälpa någon med körkortet. Att hitta lämpliga ställen för manöverövning är inte helt lätt.
 
Top