Hur får vi fler unga att åka hoj?

HkanB

New member
Subjektiv sanning...

AMA är bara en av flera organisationer i USA. MMA , Abate + flera andra som jag inte minns namnet på jobbar på delstatsnivå/ federal nivå, så sammanlagt är det ganska många som organiserar sig i USA.
Anders.J

Se där då lärde man sig ngt nytt...kände inte igen en enda av de andra organisationerna.
Nåväl, MMA är en förkortning jag känner igen men inte samband med tvåhjulingar. Den förknippar jag mest med träningsvärk och rätt så mycket ont både här och där...

Hörde förresten programmet eller iaf delar av Kaliber i Sveriges Radio häromdagen...
Det visar sig att vårt kära trafikverk hoppat i säng med de bolag som driver tågtrafiken och i någons sorts gemensam vitmålningsaktion varit kreativa till mycket kreativa med statistik och tolkningen av denna för att kunna bevisa? att punktligheten på våra svenska järnvägar förbättrats och då ganska mycket.

Det må väl vara som det vill med själva trixandet med siffrorna...det är inte det som är det allvarliga. Det riktigt allvarliga är att man farit med osanning om en hel del av bakgrundsinformationen. Man har bl.a hänvisat till saker som vid kontroll inte alls visat sig stämma.

Med andra ord vi har ett statligt verk som [igen?] har lite svårt att förhålla sig till sanningen på lämpligt sätt, alltså inte ljuga, fara med osanning eller varianter på det temat. Det är alltså ett etablerat faktum att de [trafikverket] inte går att lita på! Myndigheten och dess representanter har ett intressant förhållande till objektivt kontrollerbara fakta.

Vad mer är de då de inte är uppriktiga med? Eller hur står det egentligen till...något är ruttet i ett statligt verk.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Hörde förresten programmet eller iaf delar av Kaliber i Sveriges Radio häromdagen...
Det visar sig att vårt kära trafikverk hoppat i säng med de bolag som driver tågtrafiken och i någons sorts gemensam vitmålningsaktion varit kreativa till mycket kreativa med statistik och tolkningen av denna för att kunna bevisa? att punktligheten på våra svenska järnvägar förbättrats och då ganska mycket.

Kanske värt att nämna för dom som inte såg/hörde programmet: Förut gällde att tåget var i tid om inte förseningen var mer än 5 minuter. Förbättringen består i att nu får tåget komma 15 minuter sent och ändå vara i tid. :p
 

Smurfen

Airhead Traveller
Det vore mycket bättre att jag fick bestämma vad som är sent eller inte :D. Då pratar vi sekunder inte kvartar!

Men det har väl under lång tid varit så att man är tvungen att acceptera om det är sannolikt - sanningen försvann för länge sen...
 

Marie

Banned
Kanske värt att nämna för dom som inte såg/hörde programmet: Förut gällde att tåget var i tid om inte förseningen var mer än 5 minuter. Förbättringen består i att nu får tåget komma 15 minuter sent och ändå vara i tid. :p

Är jag i tid på stationen om jag kommer max 15 minuter efter angiven avgångstid?

Nej definitionen på försenat tåg är i min värld om det ö.h.t. ankommer efter tidtabellsenlig ankomsttid, om det så bara är en sekund.

När jag åkte tåg två gånger genom hela Tyskland med regionaltåg (lördagarna efter varandra, lågprisbiljett 20€ vardera resan) för fem år sedan höll lokförarna på med en maskningsaktion. Konduktörerna var helförtvivlade eftersom man ibland var hela TVÅ minuter efter tidtabell. Trots allt klaffade alla 8 tågbytena båda gångerna.
DÄR skulle de svenska tågoperatörerna ha åtskilligt att lära sig.

Vad gäller tågens punktlighet ligger Sverige lååångt efter till och med ett sådant land som Italien.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Tror det handlar om prioritering bland våra ungdomar. För den mängd som är intresserade av motor står ett bilkörkort överst på listan då kortet även ger en chans till att jobba med transporter. Att man sedan får börja övningsköra för bil redan vid 16 års ålder medan ett lätt mc kort så hinner du bli 17 om du fyller på fel del av året innan du har ditt kort. Lätt a-kort ger ingen som helst fördel att ha, då ett tyngre kort kostar lika mycket och sedan vänta 5 år till innan man får köra de tyngsta och nya utgifter på det, tyvärr

Bil/bilkörkort stod högre på prioriteringslistan för dom allra flesta jämngamla när jag själv var i 16-18 års åldern. Trots detta tog dom flesta killar här på landsbygden i min ålder körkort för 125:a (undantag dom som förlorat lämpet för trimmad moped) och skaffade hoj, av dessa var det nog bara en mindre grupp som verkligen var genuint mc- intresserade övriga tog nog korten o skaffade 125:a för den avsevärt ökade rörligheten i jämförelse med 30km/h moped och andra bara för att dom ville följa strömmen samt att man visste att man senare fick köra dom betydligt mer lockande tunga motorcyklarna utan ytterligare körkortsutbildning/prov.

Flera lade mc-åkandet på hyllan för en tid andra för gott när det blev bil. Efter ett tag med bil så var det flera som tog upp mc-åkandet igen och som vid den tiden sammanföll med 80-talets stora "mc-boom" som fick även innan helt ointresserade att ta mc-kort och skaffa hoj... förmodligen många som skaffade hoj mer av sociala skäl för att hänga på kompisarna än ett reellt mc- intresse.

Minns det här att "ta körkort" för många känndes som något "jobbigt" som dessutom kostade pengar även på den tiden , så även för min del och därav att jag inte fick tummen ur att ta mitt B-körkort förrän jag fyllt 20år... jag var tvärtom mot dom flesta, bil var tämligen ointressant för min del, däremot när jag var 16 år väntade jag inte en dag på ge mig på att ta mc-körkortet!! Jag var mycket motiverad av att ta mc-körkort och lagligt få köra min redan införskaffade 125:a.

Om körkortsutbildning/prov för många ungdomar känndes som något "jobbigt" "ett visst hinder" redan på den tiden så är det inte speciellt svårt att förstå att ungdomar idag avstår eller skjuter detta på framtiden !?

Bilen kommer först för de flesta och när det gäller mc så måste man nog vara MYCKET motiverad med dagens körkortsregler för att gå hela stegen eller överhuvudtaget ta mc-kort som ung idag!!!

Det är här SMC, FEMA mfl kommer in i bilden!! Vi kan genom vårt medlemsskap i dessa organisationer medverka till att påverka FÖRUTSÄTTNINGARNA för framtidens ungdomar. Finns förutsättningarna så tror jag att ungdomarna själva utvecklar sitt eget mc-intresse på sitt eget vis (om nu intresse finns).

Jag tror inte att speciellt många av oss gubbar och kärringar klarar av att vara lockande förebilder för speciellt många ungdomar..... hur många ungdomar vill göra saker och ting på gubb/kärringvis:confused:


Anders.J
 

MvM

New member
Till avdelningen "Dagens trådlyft" :)

Idag tog även dottern sitt mc-kort som enda tjej var hon också den enda som inte behövde två försök på krypkörningen och också den enda i gruppen dom klarade uppkörningen. Sådant värmer ett fadershjärta. Nu har man varit med och satt all sin avkomma på två hjul.
Inte blev det sämre av nedanstående ordväxling efteråt.
"Inspektören: har du någon MC hemma?
Dottern: ja då
Han: offroad?
Dotter: haha, ja
Han: den syns, du verkar älska gruset"
 

Hampe

Skriver massor!
Grattis - och bra jobbat, båda två, eller renta av; hela familjen!

Inbillar mig att jag sett ovanligt mycket grönskyltade förare ute på vägarna i år.
Någon mer som gjort liknande observationer?




Hampe
 

swischmc

New member
Grattis - och bra jobbat, båda två, eller renta av; hela familjen!

Inbillar mig att jag sett ovanligt mycket grönskyltade förare ute på vägarna i år.
Någon mer som gjort liknande observationer?




Hampe

Håller med, det verkar vara fler som övningskör för mc. :)
Tror att jag hörde något från förra årets statistik att det var något fler som tog hojkort än året innan. Kanske kan Maria svara på det?
 

EmmasMc

New member
Fick mitt mc-kort i torsdags förra veckan :victorious: Dock bara A2 pga av min ålder men jag får köra min Cm 400t iallafall :)
 

MvM

New member
Grattis till kortet Emma. Fantastiskt roligt med fler motorcyklister. Jag kom just hem från en tur med min dotter som tog A-kortet samma dag som du :D
Ha skoj men Kör försiktigt!
 

CB_Tobbe

New member
Vi får inte glömma att en MC är ett ganska dåligt bruksfordon i Sverige. I stora delar av Sverige är säsongen 6 månader per år som en mc är ett trevligt och säkert bruksfordon. Det påverkar säkert många som hellre väljer att ta bilkörkort och köpa en bil om dom måste välja.
I många städer är en EU moppe ett betydligt billigare och enklare fordon. Det är t.ex ganska enkelt med körkort för en sådan.

Det är också svårt att jämföra med 80 talet eftersom kollektivtrafiken är mer utbyggd idag och att ungdomarna i allt högre grad flyttar till högskoleorter efter gymnasiet. Till detta kommer avfolkningen av glesbygden. ( urbanesering) som är särskilt påtaglig bland yngre människor.

Med allt längre utbildningar höjs åldern innan ungdomen får ett fast och välbetalt jobb.
 
Last edited:

Inglesias

New member
Jag vill ju fortfarande se mig själv som ungdom, men när man snart fyller 31 så ramlar väl över gubbstrecket, i alla fall för alla under 30. :) Men jag är i startgropen för att ta MC kort, vilket jag velat göra länge, men inte fått tummen ur av diverse anledningar. Men nu ska jag börja, och jag gjorde lite i fel ordning kanske, men jag köpte en helt ny hoj, för jag tänkte att det blir för dyrt för att ha den ståendes så jag måste börja köra. Vilket har funkat som en rätt bra morot.

Men sen så har det slagit mig, hur svårt det är att hitta nån att övningsköra med, för ska mitt körkort inte bli För dyrt så känns det som att man ska kunna lägga fler timmar på vägarna privat, att jag egenligen kunde köpt mig en Eu moppe. För det har jag ju "grattis" med mitt B körkort så jag kunde köpt en moped och bara slängt mig ut på vägarna i 45 km/h utan nåt som helst aning hur man ska uppföra sig på två hjul.

Att förenkla övningskörningen tror jag på för att få folk att skaffa MC kort. Varför bör man inte övningsköra med en som kör bil bakom, så länge hen har A kort? Jag hade känt mig tryggare med en som hade en bil bakom mig än en annan MC.
Har man AM kort, skulle det funka att övningsköra i (stads)trafik med vem som helst om man göra det i max 45 km/h?
 

CB_Tobbe

New member
Orsaken till att man ville ta bort varianten med privatläraren i bil var nog historisk. Förut förekom det att personer med AB körkort utan mc kunskap agerade lärare för mc elever. Att personen fanns med var enbart av formella skäl. ( särskilt om eleven hade B körkort) .

Sedan kan man ifrågasätta om varianten med skjutsning av läraren är speciellt smart. Gör eleven ett misstag finns det stor risk att två blir skadade.

Man skulle t.ex kunna kräva två års kk innehav av mc- körkort för att få skjutsa på mc. Idag får t.ex en 18åring skjutsa tjejen på en 48 hk mc. Men skulle samma 18 åring sätta sig på en 75 hk mc ensam anses det för farligt.

Enligt min åsikt bör man kräva att eleven har ett AM eller B körkort för att få övningsköra med mc. Då säkerställer man att eleven har grundläggande kunskaper i trafikregler och fordonsmanövrering.
 
Last edited:

prose

New member
Har inte läst hela tråden, men till ämnet kan jag tillägga att jag ordväxlade med säljarna på Ahlqvist MC (Honda) här i Götet för nån vecka sen och fick veta en minst sagt intressant detalj.

Av deras mopedförsäljning går åttiofemprocent av försäljningen till kvinnliga brukare. Yepp, you read that right. Jag har lite svårt att tro det själv...
 

CB_Tobbe

New member
Det kan finnas en förklaring till detta. En Honda fyrtaktare med insprutning är nog svårare att trimma än t.ex en Derbi senda.

Bland kvalitetsmopeder tror jag att killarna hellre köper Yamaha eller Derbi ( offroad motard).

För att få en mer rättvisande bild av könsfördelningen, behöver man kolla med Str eller transportstyrelsen angående Am körkort och förarbevis klass2
 
Top