Tack Oldbiker för att du skapade denna tråd. Den är oerhört viktig och befogad frågesällning. Tyvärr så är det nog inte endast ett svar på den, då problematiken bakom den vikande trenden är mångfasseterad.
Jag har ett par frågor för de som känner att de besitter kunskap att svara på dessa innan jag ger mina förslag på det jag kan tänka för åtgärder som kan bidra till att vända den negativa spiralen vi befinner oss i.
Finns det någon handlingsplan från SMC håll avseende detta?r
Om det finns var kan man hitta information kring det?
Vad finns det för ytterligare organisationer som kan tänkas ha en handlingsplan i samma anda?
Vilka ingredienser skulle kunna innefattas i dessa handlingsplaner om de nu existerar?
Vilka synpunkter finns det ytterligare som kan föra denna strävan framåt att öka medlemmarna i MC Sverige.
Finns det några faror med en stagnation av medlemmar i detta område?
Bara en kort beskrivning om mig själv.
Från att ha varit emot MC åkande, där jag tom sa till ett par av mina anställda att skaffa de MC kort skulle de få kicken mest på skämt, men både de och jag visste att det fanns lite allvar i också. Jag vaknade upp en morgon imellan dagarna i fjol och hade förmodligen drabbats av en lätt försenad fyrtio års kris så bestäde jag mig för att jag skulle ta MC kort och sen skulle jag köra på bana. That was it.
Tre uppkörningar senare i början på maj hade jag mitt körkort och 20 000:- fattigare.
Till dags dato har jag gjort en del dåliga affärer. Jag visste att detta var inte en av de sämre, tvärtom denna är förmodligen en av de bästa, inte ekonomiskt räknat, men definitivt på ett annat plan som inte kan mätas i pengar.
Sedan dess har jag uppmuntrat de två stackarna och alla andra att se till att ta sitt MC kort.
Den friheten att köra MC kan inte förklaras, den måste upplevas för att man ska kunna förstå detta fenomen.
Efter jag börjat att köra MC har mina medarbetare tyckt att jag blivit mer medmänsklig och positiv. Detta i sig är den största belöningen även ekonomiskt. Kan jag få dessa medarbetare att trivas mer på sitt jobb, då har jag kanske förmånen av att de stannar kvar hos oss och ger det där lilla extra engagemang som ett litet företag är så extremt beroende utav.
Slutsats en sen investering med en nyttig läxa med resultat att det blev trevligare på jobbet.
Till ämnet.
Kom gärna med synpunkter och feedback på det jag skriver, för det finns säkert mycket som jag inte tänkt på.
Here goes.
Jag inbillar mig att en tillväxt bland de unga är av största vikt av följande anledningar. Om vi inte får en tillväxt bland de yngre så kommer MC sverige kanske inte att dö ut, men vi kommer absolut att få det oerhört mycket jobbigare på alla fronter från myndigheter som inte kommer att ta någon som helst hänsyn till oss, Och ja det kan bli värre än dagens situation, till allmänhetens ifrågasättande och accepterande.
Ett exempel på varför tillväxt bland de unga är av största vikt har jag själv upplevt i en ridskola som min mor drev för en del år sedan när hon lämnade i protest mot föreningens beslut att inte fortsätta satsa på ungdomarna så förföll verksamheten från att ha hållt SM i såväl fälttävlan som körning till en tretton på dussinet lantorts förening.
Nu har min syster tagit över ridskole verksamheten med ambitionen att satsa på undommarna med en styrelse ett decinum senare som verkar kunna satsa i den riktningen, tiden får utvisa.
Likheterna mellan MC sporten och Ridsport är långt närmare än vad man kan tro, bägge kräver en hel del motorik sam ett vaket sinne, saker händer väldigt snabbt, man måste arbeta med sig själv för att kunna träna in rätt beteende i olika situationer.
Motor sport och Ridsport får samma minimala uppbackning från stat och kommuner. Vi kan inte alla hålla på med fotboll.
Kan vi få in de unga så ökar möjligheterna att få ekonomisk hjälp från kommunerna. Då kan inte kommunerna blunda för det faktum att det finns mer än Fotboll på denna planeten.
@ Att synliggöra oss i alla tänkbara situationer med allt det positiva det innebär att åka MC för allmänheten är nog det enskilt största vi kan göra för att locka till oss ungdommar.
Exempel på detta kan vara att ha samordnade korteger på tex nationaldagen på så många orter som möjligt i landet med folk som delar ut flyblad och monterar dit folk kan få svar på alla möjliga och omöjliga frågor kring MC åkande med ett leende på läpparna.
Samma saker vid olika festivaler och jippon som anordnas lokalt på olika orter runt om i landet.
Eventuellt prova på att åka motorcyckel ( om så bara ett par kvarter) vid dessa och andra events. Jag vet att Blocket är nedlusat av beg men funktionsduglig skydds utrustning som jag med många fler kan tänka sig skänka för ändamålet.
@ Bearbeta Beslutsfattare, politiker och företagsledare via SMC och andra mc föreningar i den riktningen.
@ Jag körde på bana ca 8 ggr i sommar både på Knutstorp och Sturup, det jag lärde mig där av Bengt, Paula, Alex, Åsa mfl väldigt duktiga och med en avslappnande attityd som av mig uppfattades mycket välkommnande oerhört lärorikt långt mer en två veckors intensivutblidning ( inget negativt om den tvärtom ) samt väldigt proffesionellt.
Sydskånesemse får Högsta betyg av mig, det finns mycket som säkert kan förbättras men efter att ha läst deras verksamhets berättelse från årsmötet så kan jag bara säga att man behöver inte vara civilekonom för att räkna ut att hela den organsationen uträttar Under med de ekonomiska vilkoren de lever under.
Skillnaden på deras verkamhet och en körskolas är, en körskola lär ut det du behöver för att klara den specifika uppkörningen med dess till vissa delar avarter till körprov. Och att åka för att aldrig hamna in shit.
Sydskånes verksamhat går ut på att lära dig att köra motorcykel inte åka motorcykel och att hantera situationer när du hamnar in shit. Jämförelsen är en grov förenkling.
Sydskånesemmse är inte ensamma om denna verksamheten och jag förmodar att de och andra organisationer som håller på med denna typ av verksamhet borde statsfinansieras åtminstone till viss del för den föder de facto fram mer kompetenta mc förare.
Här borde det finnas en prova på möjlighet för unga och andra för den delen, jag är säker på att många skulle börja fundera på om de inte skulle ta kortet för att kunna köra själva på bana att man sedan blir en bättre förare på köpet när man har shit kul e ju inte fel. Denna sysselsättning kräver en fysisk prestation vilket tränar kroppen, kanske inte heller det är helt fel i vårt övergödda MC Donalds samhälle.
Ett stort problem har dock dessa verksamheter och det är att de får inte verksamheten att gå runt. Detta kommer utan tvekan att leda till att det blir så mkt dyrare att delta på dessa bandagar att vanliga människor inte kommer att ha råd med detta.
Jag var orolig för min egen del att när man väl lärt sig att köra fort på bana så kommer man att utöva detta i tid och otid ute på allmänna vägar.
Jag ska inte vara skenhelig och påstå att det inte händer att jag kör för fort på allmän väg. Jag har inget problem med att hävda att det för min del har de t inneburit att jag väljer de tillfällen som jag "drar på" på allmänna vägar med mer omsorg och insikt över att där finns det så många fler faktorer som påverkar och som ligger utanför min kontroll som förare att även om jag vore gud själv på motorcykel så kan andra omständigheter ställa till det rejält för mig och andra med tragiska konsekvenser.
Jag känner att jag kan spara mig till bankörning för att pressa mina gränser.
Nu finns det säkert de som skulle hävda att andra kanske skulle lära sig att köra fort på bana för att sedan prakticera detta i tid och otid overallt, det finns de som har jaktvapen som aldrig borde fått hålla i en studsare heller för, och inte tala om de som kanske skulle låta bli att köra bil. Kan så vara men då har de åtminstone fått några kunskaper om vad de skulle kunna göra för att hantera den uppkomna situationen.
För det finns de som aldrig har lärt sig att hantera situationer och som konstant testar sina gränser ute i trafik.
Jag är säker på att en och annan polett hade trillat ned på dessa individer om de fått testa på att köra på bana.
En lösning vore att subventionera för förstagångs förare och ungdommar att kunna komma på bana och prova själv.
Hur ska man nu kunna ha råd med detta när verksamheterna redan haltar och egentligen kräver kostnadshöjningar för de färre och färre som vill utöva den sysselsättning.
Ett sätt kan vara att jaga sponsorer såväl från kommun och myndighetshåll som privata sektorer det borde kunna gå att göra mer där.
Ett annat kan vara att uppvakta trafikskolor, MC handlare mfl med reklam för dessa aktiviteter, kan säkert landa positivt hos en del.
Kom gärna med förslag.
Detta är en del av de reflektioner jag har kring detta hittills. Min förhoppning är att denna tråden kan generera en del matnyttiga förslag på hur vi kan vända denna negativa trend som denna tråden handlar om.
Jag är säker på att det finns både resurser och kompetens bland oss mc förare att ändra på detta tillstånd.
Det går bra att kontakta mig med förslag och ideer kring detta för jag känner att vi måste få en tillväxt i MC sverige för att inte totalt marginaliseras i samhället. Jag tror att hela branschen är i gungning och måste hitta nya grepp.
Den tiden när man fick A behörighet i samband med Bilkortet är över vilket innebär ett svårt bortfall av presumtiva kunder för hela industrin.
För övrigt tyckrer jag att det borde vara maj månad nu.
ICEHEAT AB
Rami Farajallah
+46766450300
rami@iceheat.se