Hur får vi fler unga att åka hoj?

SuperRetard

New member
Jag tror inte att man kan locka ointresserade att ta mc-kort "bara för att". Däremot tror jag på att hjälpa dem som verkligen har ett intresse, genom att vara handledare. Allt tragglande på bangården behöver inte ske på betald lektionstid.


# Det finns tiotusentals svenssons där ute som önskar sig kort och hoj, men steget ÄR stort innan projektet är fullbordat för de flesta. När man pratar med folk under 30 som kör så är det flesta som mig, uppväxta med förälder/rar som kör, kört cross osv som kottar och uppväxta i hus där parkering och allt runtikring blev lätt lösta problem.

För svensson som vill ta kortet, utan föräldrars stöd och utan massa kompisar som vill och kan. Då är det svårt.

# Sen är jag nästan glad av att höra att ungdomar inte tycker det är lika "inne" längre. Det är dem som står för de dummaste olyckorna som hela kollektivet sen måste betala och be om ursäkt för. Kan vi höja instegsåldern något, och som jag skrev tidigare få till mer eller mindre utvecklade mentorprogram genom SMC som sänker tröskeln, hjälper till med kunskap, "mil i kroppen" och körgårdsövningar vid övningskörning osv så skulle vi få en något mentalt mognare nybörjargrupp, som dessutom fått en bättre start mot överlevnad genom vettigare förebilder än polarna som stressar fram PB på allmän väg.

Ovan låter lite präktigt, men jag tror att den som är ny och kommer till grundkurser etc och kanske tillhör "riskgruppen" från start, kan omvändas innan det är försent om kontakten med instruktörer som ofta är respektabelt snabba runt banorna finns där och den formen av förebilder medvetandegörs. Då kanske även noobs tycker att det är hål i huvet att pressa längs krondikena, och vill börja åka bana istället.

# Resultat?

- Fler nytagna körkort tack vare sänkt instegströskel
- Färre döda och färre rubriker om "Vansinneskörningen bla bla..." pga andra former av förebilder (sporthojsprojektet från ruta 0,9)
- Sänkta försäkringspremier
- Ökat anseende hos resten av befolkningen

Baksida? Vi måste GÖRA något, och släppa tangentborden när det är dags. Ställa upp som handledare åt någon okänd, bjuda in och ta emot dem på kursdagar, hjälpa till att dirigera garageplatser, kanske skruva åt nån en kväll osv.

Kan vi göra det?
 
# Sen är jag nästan glad av att höra att ungdomar inte tycker det är lika "inne" längre. Det är dem som står för de dummaste olyckorna som hela kollektivet sen måste betala och be om ursäkt för. Kan vi höja instegsåldern något, och som jag skrev tidigare få till mer eller mindre utvecklade mentorprogram genom SMC som sänker tröskeln, hjälper till med kunskap, "mil i kroppen" och körgårdsövningar vid övningskörning osv så skulle vi få en något mentalt mognare nybörjargrupp, som dessutom fått en bättre start mot överlevnad genom vettigare förebilder än polarna som stressar fram PB på allmän väg.

Ovan låter lite präktigt, men jag tror att den som är ny och kommer till grundkurser etc och kanske tillhör "riskgruppen" från start, kan omvändas innan det är försent om kontakten med instruktörer som ofta är respektabelt snabba runt banorna finns där och den formen av förebilder medvetandegörs. Då kanske även noobs tycker att det är hål i huvet att pressa längs krondikena, och vill börja åka bana istället.

Även om det låter präktigt så känns det helrätt. Mer mogen instegsålder är positivt. Då inser personen också vikten av vad kurser kan ge. Det är svårt att köra MC ”på riktigt”, man behöver hjälp.

Hur gör man – Först måste man ju komma i kontakt med de intresserade, innan de har hoj. Det har jag ingen erfarenhet av……..inte mer än dem man träffat slumpvis och det är inte så många.

/Peter
 

iceheat.se

New member
Tack Oldbiker för att du skapade denna tråd. Den är oerhört viktig och befogad frågesällning. Tyvärr så är det nog inte endast ett svar på den, då problematiken bakom den vikande trenden är mångfasseterad.

Jag har ett par frågor för de som känner att de besitter kunskap att svara på dessa innan jag ger mina förslag på det jag kan tänka för åtgärder som kan bidra till att vända den negativa spiralen vi befinner oss i.

Finns det någon handlingsplan från SMC håll avseende detta?r
Om det finns var kan man hitta information kring det?
Vad finns det för ytterligare organisationer som kan tänkas ha en handlingsplan i samma anda?
Vilka ingredienser skulle kunna innefattas i dessa handlingsplaner om de nu existerar?
Vilka synpunkter finns det ytterligare som kan föra denna strävan framåt att öka medlemmarna i MC Sverige.
Finns det några faror med en stagnation av medlemmar i detta område?

Bara en kort beskrivning om mig själv.

Från att ha varit emot MC åkande, där jag tom sa till ett par av mina anställda att skaffa de MC kort skulle de få kicken mest på skämt, men både de och jag visste att det fanns lite allvar i också. Jag vaknade upp en morgon imellan dagarna i fjol och hade förmodligen drabbats av en lätt försenad fyrtio års kris så bestäde jag mig för att jag skulle ta MC kort och sen skulle jag köra på bana. That was it.
Tre uppkörningar senare i början på maj hade jag mitt körkort och 20 000:- fattigare.
Till dags dato har jag gjort en del dåliga affärer. Jag visste att detta var inte en av de sämre, tvärtom denna är förmodligen en av de bästa, inte ekonomiskt räknat, men definitivt på ett annat plan som inte kan mätas i pengar.
Sedan dess har jag uppmuntrat de två stackarna och alla andra att se till att ta sitt MC kort.

Den friheten att köra MC kan inte förklaras, den måste upplevas för att man ska kunna förstå detta fenomen.
Efter jag börjat att köra MC har mina medarbetare tyckt att jag blivit mer medmänsklig och positiv. Detta i sig är den största belöningen även ekonomiskt. Kan jag få dessa medarbetare att trivas mer på sitt jobb, då har jag kanske förmånen av att de stannar kvar hos oss och ger det där lilla extra engagemang som ett litet företag är så extremt beroende utav.
Slutsats en sen investering med en nyttig läxa med resultat att det blev trevligare på jobbet.

Till ämnet.
Kom gärna med synpunkter och feedback på det jag skriver, för det finns säkert mycket som jag inte tänkt på.
Here goes.

Jag inbillar mig att en tillväxt bland de unga är av största vikt av följande anledningar. Om vi inte får en tillväxt bland de yngre så kommer MC sverige kanske inte att dö ut, men vi kommer absolut att få det oerhört mycket jobbigare på alla fronter från myndigheter som inte kommer att ta någon som helst hänsyn till oss, Och ja det kan bli värre än dagens situation, till allmänhetens ifrågasättande och accepterande.
Ett exempel på varför tillväxt bland de unga är av största vikt har jag själv upplevt i en ridskola som min mor drev för en del år sedan när hon lämnade i protest mot föreningens beslut att inte fortsätta satsa på ungdomarna så förföll verksamheten från att ha hållt SM i såväl fälttävlan som körning till en tretton på dussinet lantorts förening.

Nu har min syster tagit över ridskole verksamheten med ambitionen att satsa på undommarna med en styrelse ett decinum senare som verkar kunna satsa i den riktningen, tiden får utvisa.
Likheterna mellan MC sporten och Ridsport är långt närmare än vad man kan tro, bägge kräver en hel del motorik sam ett vaket sinne, saker händer väldigt snabbt, man måste arbeta med sig själv för att kunna träna in rätt beteende i olika situationer.
Motor sport och Ridsport får samma minimala uppbackning från stat och kommuner. Vi kan inte alla hålla på med fotboll.

Kan vi få in de unga så ökar möjligheterna att få ekonomisk hjälp från kommunerna. Då kan inte kommunerna blunda för det faktum att det finns mer än Fotboll på denna planeten.

@ Att synliggöra oss i alla tänkbara situationer med allt det positiva det innebär att åka MC för allmänheten är nog det enskilt största vi kan göra för att locka till oss ungdommar.
Exempel på detta kan vara att ha samordnade korteger på tex nationaldagen på så många orter som möjligt i landet med folk som delar ut flyblad och monterar dit folk kan få svar på alla möjliga och omöjliga frågor kring MC åkande med ett leende på läpparna.
Samma saker vid olika festivaler och jippon som anordnas lokalt på olika orter runt om i landet.
Eventuellt prova på att åka motorcyckel ( om så bara ett par kvarter) vid dessa och andra events. Jag vet att Blocket är nedlusat av beg men funktionsduglig skydds utrustning som jag med många fler kan tänka sig skänka för ändamålet.

@ Bearbeta Beslutsfattare, politiker och företagsledare via SMC och andra mc föreningar i den riktningen.

@ Jag körde på bana ca 8 ggr i sommar både på Knutstorp och Sturup, det jag lärde mig där av Bengt, Paula, Alex, Åsa mfl väldigt duktiga och med en avslappnande attityd som av mig uppfattades mycket välkommnande oerhört lärorikt långt mer en två veckors intensivutblidning ( inget negativt om den tvärtom ) samt väldigt proffesionellt.
Sydskånesemse får Högsta betyg av mig, det finns mycket som säkert kan förbättras men efter att ha läst deras verksamhets berättelse från årsmötet så kan jag bara säga att man behöver inte vara civilekonom för att räkna ut att hela den organsationen uträttar Under med de ekonomiska vilkoren de lever under.
Skillnaden på deras verkamhet och en körskolas är, en körskola lär ut det du behöver för att klara den specifika uppkörningen med dess till vissa delar avarter till körprov. Och att åka för att aldrig hamna in shit.
Sydskånes verksamhat går ut på att lära dig att köra motorcykel inte åka motorcykel och att hantera situationer när du hamnar in shit. Jämförelsen är en grov förenkling.

Sydskånesemmse är inte ensamma om denna verksamheten och jag förmodar att de och andra organisationer som håller på med denna typ av verksamhet borde statsfinansieras åtminstone till viss del för den föder de facto fram mer kompetenta mc förare.
Här borde det finnas en prova på möjlighet för unga och andra för den delen, jag är säker på att många skulle börja fundera på om de inte skulle ta kortet för att kunna köra själva på bana att man sedan blir en bättre förare på köpet när man har shit kul e ju inte fel. Denna sysselsättning kräver en fysisk prestation vilket tränar kroppen, kanske inte heller det är helt fel i vårt övergödda MC Donalds samhälle.

Ett stort problem har dock dessa verksamheter och det är att de får inte verksamheten att gå runt. Detta kommer utan tvekan att leda till att det blir så mkt dyrare att delta på dessa bandagar att vanliga människor inte kommer att ha råd med detta.
Jag var orolig för min egen del att när man väl lärt sig att köra fort på bana så kommer man att utöva detta i tid och otid ute på allmänna vägar.
Jag ska inte vara skenhelig och påstå att det inte händer att jag kör för fort på allmän väg. Jag har inget problem med att hävda att det för min del har de t inneburit att jag väljer de tillfällen som jag "drar på" på allmänna vägar med mer omsorg och insikt över att där finns det så många fler faktorer som påverkar och som ligger utanför min kontroll som förare att även om jag vore gud själv på motorcykel så kan andra omständigheter ställa till det rejält för mig och andra med tragiska konsekvenser.
Jag känner att jag kan spara mig till bankörning för att pressa mina gränser.
Nu finns det säkert de som skulle hävda att andra kanske skulle lära sig att köra fort på bana för att sedan prakticera detta i tid och otid overallt, det finns de som har jaktvapen som aldrig borde fått hålla i en studsare heller för, och inte tala om de som kanske skulle låta bli att köra bil. Kan så vara men då har de åtminstone fått några kunskaper om vad de skulle kunna göra för att hantera den uppkomna situationen.
För det finns de som aldrig har lärt sig att hantera situationer och som konstant testar sina gränser ute i trafik.
Jag är säker på att en och annan polett hade trillat ned på dessa individer om de fått testa på att köra på bana.

En lösning vore att subventionera för förstagångs förare och ungdommar att kunna komma på bana och prova själv.
Hur ska man nu kunna ha råd med detta när verksamheterna redan haltar och egentligen kräver kostnadshöjningar för de färre och färre som vill utöva den sysselsättning.
Ett sätt kan vara att jaga sponsorer såväl från kommun och myndighetshåll som privata sektorer det borde kunna gå att göra mer där.
Ett annat kan vara att uppvakta trafikskolor, MC handlare mfl med reklam för dessa aktiviteter, kan säkert landa positivt hos en del.
Kom gärna med förslag.

Detta är en del av de reflektioner jag har kring detta hittills. Min förhoppning är att denna tråden kan generera en del matnyttiga förslag på hur vi kan vända denna negativa trend som denna tråden handlar om.
Jag är säker på att det finns både resurser och kompetens bland oss mc förare att ändra på detta tillstånd.

Det går bra att kontakta mig med förslag och ideer kring detta för jag känner att vi måste få en tillväxt i MC sverige för att inte totalt marginaliseras i samhället. Jag tror att hela branschen är i gungning och måste hitta nya grepp.
Den tiden när man fick A behörighet i samband med Bilkortet är över vilket innebär ett svårt bortfall av presumtiva kunder för hela industrin.

För övrigt tyckrer jag att det borde vara maj månad nu.


ICEHEAT AB
Rami Farajallah
+46766450300
rami@iceheat.se
 

990 Adventure

New member
Nu säger jag emot !

Även om det låter präktigt så känns det helrätt. Mer mogen instegsålder är positivt. Då inser personen också vikten av vad kurser kan ge. Det är svårt att köra MC ”på riktigt”, man behöver hjälp.

Hur gör man – Först måste man ju komma i kontakt med de intresserade, innan de har hoj. Det har jag ingen erfarenhet av……..inte mer än dem man träffat slumpvis och det är inte så många.

/Peter

Förvisso står yngre kanske för del av inblandningen i olycksstatistiken (jag bara antar) men att en högre instegsålder skulle vara mer angelägna om att köra bana, det ror jag inte alls på.

Jag har flertalet i min bekanskapskrets som gjort detta och ingen av dom är intresserad av att gå kurs,trots att jag tjatar på om då deras körteknik inte är bra,oftast är svaret att jag kör lungt o man har ju med sig mycket erfarenhet via bilkörning.

Viljan att lära sig bemästra biken i trafik o lite bakhjulsåka och stoppies (som faktiskt kan komma till nytta) är ju mycket högre än hos äldre förare, har dom sedan haft en mc i tidig ålder så ......

Nej intresset måste födas tidigt och jag vidhåller likt jag och andra skribenter att det är ekonomi och andra enklare intressen som gör att det minskar.

Vad göra, föreslå för Juholt att han bestämmer att alla bilskolor utbildar ungdomarna gratis,likt han tyckte privata elföretag skulle tvingas fixa bredband till alla !

Nä skämt eller ej, men kanske obligatoriskt subventionerat av staten vis skattemedel samt kanske en fond med bidrag från mc kollektivets försäkringspremier då vi och framförallt försäkringbolagen skulle tjäna på att olyckorna minskar att man när man tar körkortet så går man kurs likt dom SMC ordnar.

Vi pratar inte om massor som ska gå kursen, men där lär man sig och likt dom flesta som börjar med golf så får man nya kompisar som man sedan fortsätter träffa då och då.

Givetvis finns det brister i detta förslag som mer ska ses som ett inlägg i att vi måste våga tänka annorlunda för att bryta trenden med att instegsåldern ökar,annars finns det snart bara kromslädar kvar på marknaden som låter hemskt.
 

Robbie

New member
Hej,

Kom att tänka på två saker som inte kommit upp här.

1. Som ung så tror jag man är mer känslig för förebilder, gärna i kombination med prestationer.

Efter som mc-sport är relativt litet här i Sverige så syns inte tänkbara sådana personer i media. Jag tror att förebilder som t.ex motogp-förarna i deras hemländer gör mycket för att höja statusen hos mc-körning och för intressetför mc i allmänhet.

2. Vore det inte vettigt att körkortsteorin blev mer generell för mc och bil!?

Det är en stor brist att bilförare vet litet om hur det är att trafikera på mc. Jag frågar mig om inte teorin skulle kunna gälla både bil och mc. Då skulle endast förarprov för mc åtrstå.

Kanske även bil och mc körning på körskolan går att kombinera för dem som är intresserade. Det borde ju gå att sy ihop med viss kostnadseffektivitet.

Stora fördelen med det vore förare i bil med större medvetenhet om situationen för medtrafikanter på mc/scooter.

/Robert
 
Last edited:
Angående kurs....

Förvisso står yngre kanske för del av inblandningen i olycksstatistiken (jag bara antar) men att en högre instegsålder skulle vara mer angelägna om att köra bana, det ror jag inte alls på.

Jag har flertalet i min bekanskapskrets som gjort detta och ingen av dom är intresserad av att gå kurs,trots att jag tjatar på om då deras körteknik inte är bra,oftast är svaret att jag kör lungt o man har ju med sig mycket erfarenhet via bilkörning.

Viljan att lära sig bemästra biken i trafik o lite bakhjulsåka och stoppies (som faktiskt kan komma till nytta) är ju mycket högre än hos äldre förare, har dom sedan haft en mc i tidig ålder så ......

Okay, jag har också försökt övertyga personer i min närhet att gå kurs men inte lyckats.

Har dock i färskt minne en tur förra sommaren med ett yngre gäng sporthojsåkare som jag inte kände, (följde med via kompis). Det var prioriterat fullt ös rakt fram + bakhjulsåka någon gång då och då. När väl kurvorna kom så stannade gänget nästan av……..det var ju då turen började tyckte jag och kompisen. De hade verkligen behövt gå kurser, särskilt då de var sporthojs intresserade. Jag jämte kollegan kände obehag eftersom man for fram så okontrollerat.

Men som du säger 990 Adventure, det är ju inte alla som är intresserade av bankörning, det kanske är att skjuta över målet. Ska man smyga runt på Customhoj så tar man väl det betydligt lugnare och nöjer sig med det. Det är ju så olika.

Tror inte man kan förvänta sig att staten subventionerar MC kort i någon form.

Som Robbie säger är MC sport underexponerat i media i Sverige. Mest visas fotboll…..:(
Mc sport i TV, det är effektivt för att heja på intresset:eek:. Viasat har ju, (dock så har jag inte viasat).

/Peter

PS Det vore bra om TV visade mera MotoGP / Superbike, men tydligen är det inte det som lockar tittare. Man vill se matlagning och husrenovering isället....
 
Last edited:

Marie

Banned
Förvisso står yngre kanske för del av inblandningen i olycksstatistiken (jag bara antar) men att en högre instegsålder skulle vara mer angelägna om att köra bana, det ror jag inte alls på.

Jag har flertalet i min bekanskapskrets som gjort detta och ingen av dom är intresserad av att gå kurs,trots att jag tjatar på om då deras körteknik inte är bra,oftast är svaret att jag kör lungt o man har ju med sig mycket erfarenhet via bilkörning.

Viljan att lära sig bemästra biken i trafik o lite bakhjulsåka och stoppies (som faktiskt kan komma till nytta) är ju mycket högre än hos äldre förare, har dom sedan haft en mc i tidig ålder så ......

Nej intresset måste födas tidigt och jag vidhåller likt jag och andra skribenter att det är ekonomi och andra enklare intressen som gör att det minskar.

.......

Givetvis finns det brister i detta förslag som mer ska ses som ett inlägg i att vi måste våga tänka annorlunda för att bryta trenden med att instegsåldern ökar,annars finns det snart bara kromslädar kvar på marknaden som låter hemskt.

Du har nog en hel del poäng i detta.

Början av ditt inlägg träffade mig ganska klockrent. Jag var 48 år då jag för första gången i livet körde motorcykel. Jag är minst sagt ovillig att köra bana, har gjort det en gång - avbröt och åkte hem efter en timme - eftersom det var så förbaskat tråkigt och enahanda. Hur min körteknik är skiter jag faktiskt högaktningsfullt i, eftersom jag tar mig fram det jag behöver, och vid detta laget har jag kört mer än 10.000 mil på hoj i alla upptänkliga väder och väglag, och på alla tänkbara vägtyper från två parallella dyngiga hjulspår till Autobahn.

I mitt fall var det just ekonomi - fast i motsatt form mot vad du menar - som var en av drivkrafterna till att jag började köra hoj. Jag räknade helt enkelt fram att det var det billigaste transportmedlet per kilometer i förhållande till prestanda. Jag var helt enkelt bortskämd med att fordon skall flytta på sig och dessutom kunna köras rejält fort på Autobahn så att man snabbt är nere i Österrike, eller tillbaka. Detta uteslöt det mesta i fråga om småbilar, så i en ansträngd ekonomi var motorcykel som enda fordon en genial lösning.
Hade jag inte redan haft licensen i form av ett A på körkortet så hade nog aldrig motorcykeln ens kommit i närheten av min tankevärld. Och sant är ju att jag egentligen inte är ett enda uns intresserad av motorcyklar eller motorcykelkörning - i sig.

Däremot är långfärdsegenskaper och bekvämlighet, samt bra högfartsegenskaper enormt viktiga för mig, och därmed har jag aldrig ens sneglat åt en kromsläde, utan inriktat mig på billiga, gamla, tråkigt rejäla touringmaskiner med möjlighet till marschfart runt 200-strecket.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
I USA har det det börjat dyka upp en ny generation 20+ som letar reda på och köper/renoverar och kör gamla billiga Chopperbyggen från 60-70-80 taletmed Honda , Yamaha(650), Triumph o andra brittiska samt Järnsportster motorer. Denna nya trend har kommit även till Sverige. Har ingen aning om hur stor/liten denna trend är.
Det är dom unga som sätter sina egna trender och på ett sätt som vi äldre ofta har svårt att förutspå (inte alla unga som är ute efter snabba fordon). Jag gillar denna nya trend skarpt och hoppas att den håller i sig!:tummenupp

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Hur min körteknik är skiter jag faktiskt högaktningsfullt i...


Och sant är ju att jag egentligen inte är ett enda uns intresserad av motorcyklar eller motorcykelkörning - i sig.

No shit!?


Däremot är långfärdsegenskaper och bekvämlighet, samt bra högfartsegenskaper enormt viktiga för mig, och därmed har jag aldrig ens sneglat åt en kromsläde, utan inriktat mig på billiga, gamla, tråkigt rejäla touringmaskiner med möjlighet till marschfart runt 200-strecket.

Du har aldrig reflekterat över att lite slipande på bromstekniken förmodligen kommer rädda ditt liv en dag?

Jag har i viss mån förståelse för min svärfar med vänner som lunkar runt på landet i 45-65 km/h på sina Guldvingar och glidare. Men du som åker så mkt, fort och i vältrafikerade olyckstäta områden borde definitivt bry dig lite mer om ditt liv. Det finns säkert någon som skulle sakna dig med!
 

SuperRetard

New member
I USA har det det börjat dyka upp en ny generation 20+ som letar reda på och köper/renoverar och kör gamla billiga Chopperbyggen från 60-70-80 taletmed Honda , Yamaha(650), Triumph o andra brittiska samt Järnsportster motorer. Denna nya trend har kommit även till Sverige. Har ingen aning om hur stor/liten denna trend är.
Det är dom unga som sätter sina egna trender och på ett sätt som vi äldre ofta har svårt att förutspå (inte alla unga som är ute efter snabba fordon). Jag gillar denna nya trend skarpt och hoppas att den håller i sig!:tummenupp

Anders.J

Jag har faktikst reflekterat över att det verkar ha hänt något där också. Jag pluggar ju nu på äldre dar vilket har fyllt mitt liv med 20-åringar igen.

För 10-15 år sen, innan jag faktiskt hade kort och hoj.. Så var de flesta som mig. Drömmarna handlade om Ninjor, R1:eek:r och Ducatis. Idolen var idioten som kom i 130 på slangen förbi den lokala badplatsen osv..

Nu verkar betydligt fler drömma om att glida fram på en HD och käka glass i fransjacka. På flera sätt en positiv utveckling (även om den är obegriplig för mig :p) för alla parter.
 

Maximilian

New member
För 10-15 år sen, innan jag faktiskt hade kort och hoj.. Så var de flesta som mig. Drömmarna handlade om Ninjor, R1:eek:r och Ducatis. Idolen var idioten som kom i 130 på slangen förbi den lokala badplatsen osv..

Nu verkar betydligt fler drömma om att glida fram på en HD och käka glass i fransjacka. På flera sätt en positiv utveckling (även om den är obegriplig för mig :p) för alla parter.

Man vill ju inte köra gubbhoj! (sporthoj) ;) Å sen är de ju omöjliga att äga, jag skulle bara ha råd med knäckebrö och vatten för de få slantar jag har kvar efter försäkringen betalats.

Apropå trådrubriken, jag tror att körskolorna kan ha ett stort intresse av att fler utbildar sig på hoj, det är ju det som är deras affärsidé i grunden.. Kanske kan vara en idé att samarbeta närmare med körskolorna? Jag fick lite information om SMC och ett års medlemskap när jag gjorde risk2an, utan den infon hade jag troligtvis inte vart med i SMC idag. Körskolorna kan säkert motivera reklam- och informationskampanjer riktade mot unga som vill ta A-kort. Det är en ganska kortsiktig investering med reklam och kan ge riktigt bra avkastning.
Sen tyckte jag det var ganska krångligt när jag påbörjade min mc-utbildning för ett år sen, att hitta information om hur mc-utbildning går till, vilka körskolor som har ett bra upplägg, vad totalsumman kommer att bli osv. Bilskolorna är väldigt tydliga när det gäller B-kort, men samma skola som är tydlig för B kan ha endast informationen "vi utbildar även för A-behörighet" på sin hemsida.
Alltså, reklam som bekostas av körskolor och mer uppstyrt beträffande information från körskolorna om utbildningar.
 

SuperRetard

New member
Man vill ju inte köra gubbhoj! (sporthoj) ;) Å sen är de ju omöjliga att äga, jag skulle bara ha råd med knäckebrö och vatten för de få slantar jag har kvar efter försäkringen betalats.

GUBBHOJ :mad:

Jag är fan inte ens 31 än!

Men jga håller med. Bortsett en period med bra löner när jag åkte R1, gixxrar etc som ungt "moppefukko" så har jag åkt "roliga" icke-sporthojar. KTM SuperDuke är den bästa och roligaste allroundhoj jag kan tänka mig, 950 SuprMoto förmodeligen det busigaste jag ägt och hojar som Honda CB1000R (storhorneten), Ducati Monster och Triumph Street Triple kan vara minst lika roliga som sporthojar i min mening. Man definitivt mer "Bang 4 the Buck".

(Jag ursäktar mitt sporthojsägande med att den förhoppningsvis ska komma "inte sist" i några race framöver. Och på bana är det bäst med racehoj helt enkelt)

Hade jag haft råd hade jag haft kvar SuperDuken för gatåka.
 

Maximilian

New member
Hehe, jag anade att formuleringen kunde provocera. Jag menar att man oftast inte vill göra exakt samma saker som storebrorsan å hans polare, man vill gå lite annorlunda vägar. Känner visserligen endel 20- till 30-åringar som förknippar hojåkning helt och hållet med drömmen om att köra sporthoj, men de flesta äger ändå en 90-talshoj med billig försäkring och mindre extrem sittställning. För mig är det närmaste sporthoj jag kommer att komma en "offroad-are", då sporthojar och jag inte går ihop personlighetsmässigt... ;)
 

påK-en

New member
http://www.youtube.com/watch?v=xIe6hYAdw_I&feature=youtube_gdata_player

Nästa gång någon säger till mig att det är farligt att åka mc, då ska jag bara le lite !

Jag var uppe i Åre och kollade när europaeliten åkte downhill från Åreskutans topp ner till centrum i samhället, det var rätt häftigt, åktid drygt 10min för de bästa och 5 min mer för de på slutet. Några deltagare som jag pratade med påstod att det är lite skador. Man hade inte mycket till skydd, dock hade nog de flesta ryggskydd.
(Utanför trådens ämne)
 

Anderberg

New member
Kul ämne!

Jag tror att vi måste komma ungdomarna närmare genom träffar på skolor och prata med dem. Även hålla någon typ av knixkörning.
För jag vet själv när man var 15 och även fast man hade tagit EU-moppekort så körde man inte så speciellt bra samt att man trodde man var odödlig.
Tror man kan locka många ungdomar vidare in på 125or om man får kontakten med dem och fångat deras intresse redan i "moppeåldern" genom träffar, knixkörning, avrostning.
Tror det är rätt viktigt att de som kommer till skolor mm är rätt så unga och gärna har med sig hojen. För jag vet själv när jag var i den åldern lyssnade man gärna mer på de yngre lärarna än de som var +50
Skulle någon vart ute på min skola när jag var 15/16år så tror jag fler än bara jag skulle ha gått vidare från moppe till 125a.

Kanske komma åt föräldrarna till ungdomarna också för oftast är det dem som har vart med och sponsrat på både kortet och moppen. Så vare för min mor att hon tyckte det var bättre att jag fortsatte på 125a med mer skydd än att åka runt på en moppe som gick alldeles för fort och man körde runt i endast hjälm, t-tröja, badbyxor och flipp-flopp för det skyddar inte mycket om man skulle gå i backen.

Jag och några till har hållit i ett par 125dagar (Fjollhojsdagar) på gokartbana med väldigt lyckat resultat. Det var även på den vägen jag kom in i SMC 2007 och flera andra deltagare som vi har haft har kommit tillbaka flertalet gånger.
Så jag hoppas att nästa års Fjollhojsdag kommer bli lika lyckad :)

Skulle gärna vara handledare åt folk, men man måste ju nästan vara gråhårig för att bli det :(

//Krille 21 år ;)
 

Marie

Banned
............ För jag vet själv när jag var i den åldern lyssnade man gärna mer på de yngre lärarna än de som var +50
Skulle någon vart ute på min skola när jag var 15/16år så tror jag fler än bara jag skulle ha gått vidare från moppe till 125a.
Du har säkert mycket rätt i detta. Har ju själv suttit i katedern... :eek:

Så vare för min mor att hon tyckte det var bättre att jag fortsatte på 125a med mer skydd än att åka runt på en moppe som gick alldeles för fort och man körde runt i endast hjälm, t-tröja, badbyxor och flipp-flopp för det skyddar inte mycket om man skulle gå i backen.

Klok morsa du har! :tummenupp

Skulle gärna vara handledare åt folk, men man måste ju nästan vara gråhårig för att bli det :(

//Krille 21 år ;)

Gråhårig krävs kanske inte riktigt, men jag kan intyga att om man inte redan är det, så blir man det...
Åtminstone när man är handledare åt egna barn som envisas med att göra som de själva tycker och inte som handledaren säger åt dem.... :D
 
Top