Erfarenheter från en förälder
Jag har under ett antal år hjälpt mina barn att ta körkort för mc. Något som jag anser tillhöra allmänbildningen. Största risken att skadas som motorcyklist är att bli påkörd av en ouppmärksam bilist. Jag tvivlar på att dessa bilister även är aktiva motorcyklister.
Jag vill även att mina barn skall tränas i riksmedvetande något som man gör per automatik som motorcyklist. Jag tvivlar dock på om jag skulle gå igenom processen att försöka få någon att klara A1-kort en gång till. Jag vet att det är stora lokala skillnader men mina erfarenheter är att man som privatist inte står högt i kurs vare sig hos vissa trafikskolelärare eller bland vissa provförrättare. Trafikskolor som vägrar låta privatelever göra risk2’an utan att de har gått i trafikskolan. Trafikskolelärare som gör cirkuskonster på mc’n för att imponera på eleverna.
Jag körde A1 med min 16-åriga son. När jag ansåg att det började dra ihop sig till uppkörning bokade jag en dubbellektion på en trafikskola. Efter den ville han hoppa av för att han sade att ”detta kommer jag aldrig att klara”. Jag berättad då att jag kört mc i 30 år och aldrig sett något liknande. Det finns inget krav att klara av cirkuskonster på mc för att få körkort.
Vi övade ändå och han körde upp, klarade körgården elegant. Körningen i trafik höll på i 45min och i näst sista korsningen var han lite ouppmärksam och kuggade. Kommentaren från inspektören var att allt hade varit perfekt förutom näst sista korsningen. ”Jag brukar ta dem den vägen för många kuggar i den korsningen”. Då skall man veta att det var efter 45 min och en 16-åring som skulle köra en lätt-mc som gick marginellt fortare än en EU-moppe. Sedan var det slut på tider den säsongen.
Nästa säsong tog han ett par lektioner hos en annan körskola och beställde privat uppkörning igen. Samma inspektör, kommer lite sent till körgården, är stressad och det första han säger efter han har presenterat sig är att han har lunginflammation, feber och borde inte vara där, speciellt med tanke på att det regnar kraftigt. Hur som helst, två från körskola och min son som privatist. Båda körskoleeleverna klantade till sig i körgården. Den ena riktigt och den andra en mindre miss. Min son kör utan misstag. Alla tre går vidare. Inspektören tar med sig båda de andra eleverna. En på mc framför och en i bilen. De är tillbaka under en timma. På den tiden har de även hunnit byta platser inklusive mek med interkom. Körtid mellan 20-25 min. Båda blev godkända. Min son får återigen vara ute i 45 min denna gång i hällregn och blir denna gång kuggad efter 45min på att han överskred en spärrlinje som var utsliten men det fanns en skylt innan som angav att det skulle vara en spärrlinje. Hans kommentar var ”jag såg ju ingenting, visiret immade igen och om jag öppnade det fick jag regn i kontaktlinserna”.
När han försökte förklara varför han gjort som han gjort höjde inspektören rösten mot honom. Det tycker jag att en myndighetsperson inte skall göra mot någon allra minst en minderårig som han nyss har kuggat för andra gången. Efter det fick jag fick tjata riktigt för att han skulle vilja köra igen. Ny uppkörning, annan inspektör, klarade körkortet. Under kommande sommar körde han mc vid 3-4 ggr. När jag frågade varför han inte körde fick jag svaret att ”det räcker med att jag ser mc’n så får jag ångest”.
När han skulle fylla 18 gick jag till den körskoleläraren som var bra och sade att han skall ha max 5 lektioner och sedan köra upp i er bil, vilket blev fallet. Han fick återigen den första inspektören men eftersom han kom i trafikskolebil klarade han uppkörningen första gången. Inspektören satt och pratade om motorcyklar och frågade om han hade haft honom när han kört upp för mc. Sonen svarade då ”kanske det”.
Våren kom och den lätta mc’n var utbytt mot en Funduro på 35kW. Vi tränade och han körde upp för A2 som privatist. Samma inspektör igen. Denna gång hängde regnet i luften. Körgården avklarades och det var dags för körning i trafik. Inspektören gjorde upp en tid med oss när han skulle vara tillbaka tog med sig en aspirant och åkte. När vi kom tillbaka hade han inte åkt iväg med den andra eleven ännu utan efter den första hade han gått in och ”gjort lite pappersarbete”. Så vi fick vänta ytterligare nästan en timma. Då hade det börjat regna ordentligt. De kom tillbaka efter en dryg halvtimma. Jag såg då att något inte var som det skulle och min son skakade i huvudet när han körde förbi mig. Det visade sig att de hade kört in på en liten grusad gårdsväg som gick mellan en gård och ett uthus. Vägen var så smal att det inte gick att mötas där. Det hade som sagt ösregnat och grusvägen hade följt en hög häck så det fanns ingen sikt. Vägen hade svängt, svängt och svängt. Slutligen hade kurvan nypt och trots att han bara kört 20 km/t hade han i panik bromsat ikull sig i regnet. Jag blev rasande, varför skulle han ut på en sådan väg i ösregn med en aspirant. Som motorcyklist varnar man varandra för den typen av vägar. Det är även ej heller en representativ väg då man kör den endast om man skall in till boningshuset som ligger där. Fick reparera cykeln så det gick att köra på den, reporna är dock kvar. Sedan beställde jag en ny tid och krävde då att få en annan inspektör. I växeln frågade de om jag ville prata med inspektörens chef. Jag svarade då att jag vill inte prata med någon förrän körkortet var klart.
Ny uppkörning med annan inspektör, godkänd! Sommaren som kom körde han mycket bl.a. till och från sommarjobb.
Nu kör jag med dottern och eftersom hon är över 18 (blev aldrig klar med A1) går vi direkt på A2, denna gång via trafikskola.
Vad kan vi göra för att få fler som kör mc. Kostnaden är det stora problemet. Privat övningskörning är ett måste för de flesta. Där jag bor finns en nedlagd flygplats där trafikskolorna kör. Som privatist får man köra in bakvägen genom ett trasigt staket.
Frågar man någon körskola som man tagit lektioner hos är det ok men frågar man kommunen så hänvisar de till SMC’s avrostning en gång per år, som för övrigt är 10 mil bort.
Gäller det däremot en idrottshall är det inga som helst problem. Det kan de bygga hur många som helst. Att man sedan asfalterar upp parkeringsplatser till idrottsanläggningarna verkar inte vara något problem. Då är inte asfalten dyr.
Kommunernas roll:
o Iordningsställ körgårdar. Om de vill ha ordning så sälj årskort eller något annat system.
Myndigheternas roll:
o Åldern för övningskörning är visserligen sänkt från 16år till 15år och 9mån men jag skulle vilja se att körgårdsövningar på riktiga körgårdar kunde tillåtas från 15år. Säsongen är väldigt kort om man skall hinna med alla aktiviteter.
o Beträffande körkortstillstånd, gå tillbaka till reglerna som gällde tidigare där man kunde övningsköra i samma kategori där man redan har en behörighet utan ytterligare körkortstillstånd. Om man har B-kort skulle man få övningsköra på A och BE utan att söka för det.
o Ta bort registreringen av handledarer för A-behörigheter. Det är ett tungt uppdrag att ställa upp som handledare, hoppa in och hjälpa till tror jag fler ställer upp på.
o Dela uppkörningen för A-kort, klarar man körgården behöver man inte göra om den. Det skulle snabba upp provet och man skulle kunna testa av flera på samma tid.
o Förändingen i lågfartsprovet som genomfördes 1 maj i förra året tycker jag mest var ett slag i luften med ett undantag. Den film som lades upp och visar hur prover går till. Då kan inga akrobater argumentera att aspiranten kör för fort, eller gör andra fel. Denna film kunde ha lagds upp tidigare.
o Klargör för inspektörerna vilka krav som ställs för varje behörighet. Om det är så svårt och farligt att köra tung mc jämfört med lätt så att det motiverar tre st uppkörningar för A så borde ju inte samma krav ställas vid A1-uppkörning som vid A.
Körskolornas’s roll:
o Se inte privatister som konkurrenter utan som en affärsmöjlighet. De flesta vill ha några lektioner. Blir totalkostnaden lägre ökar intresset för motorcykelåkning och körskolan får in nya elever.
SMC’s roll:
o Fortsätta med avrostning, knix och start to ride.
o Ta fram utbildnings/informationsmateriel där man beskriver vad man skall tänka på som handledare respektive aspirant. Det har ändrat sig angående regler och praxis även om man tog sitt körkort för bara 10 år sedan. Sedan finns ju ett ”körskolebeteende” som man måste ha för att klar uppkörningen. Detta ändrar sig också över tid beroende bl.a. på ändrad syn på säkerhets och miljötänk.
o Bjud in privatister, dessa behöver nödvändigtvis inte vara medlemmar eftersom de förmodligen kommer att bli det om de blir nöjda. Boka en körgård, låt privatisterna göra proven som används vid uppkörningen och coach’a både handledare och aspiranter.