Hur får vi fler unga att åka hoj?

toecutter

New member
lägre försäkrings premie även för ungarna. Vilken vanlig unge från en knegar familj har råd att betala den i dag.
Billigare körkort det är ju svindyrt i dag tror det skulle bli fler unga som åker hoj då.
Själv har man ju turen att kunna ha nån billig gubbförsäkring nu förtin:).
 

GS1000E

New member
hur vi ska få fler unga tjejer och killar att åka motorcykel

En av de viktigaste frågorna inför framiden är hur vi ska få fler unga tjejer och killar att åka motorcykel. Kostnaderna för körkort skenar i en takt som är orimlig och till det ska läggas allt annat innan en ny motorcyklist är redo att ge sig ut i trafiken.
Jag tror att mycket av lösningen ligger i att vi som hållit på många år tar vårt ansvar, vi kan hjälpa unga att övningsköra, ge goda råd och många av oss har säkert både en och två äldre hojar som kan fungera för övningskörning. Jag har själv en äldre hoj som nu två ungdomar haft och kört på och redan till sommaren är det en tredje som ska börja med sitt mc-kort.
Det finns faktiskt inget som är så roligt som att åka hoj med unga tjejer och killar, det är nog något av det roligaste jag gjort som motorcyklist. Det är otroligt vad snabbt de lär sig.
Varför är detta så viktigt då? Det handlar självklart om att ju färre motorcyklister det finns, ju tyngre blir striden med alla myndigheter. Myndigheterna får en allt mindre grupp att ta hänsyn och utrymmet för motorcyklisterna krymer allt mer.
Så rådet är att damma av din gamla hoj som står undanskymd och glömd och fixa till den till våren så någon ung tjej eller kille får uppeva samma härliga känsla som vi gjort i många år...
....)
 
Last edited:

Envägskorsning

New member
Jag är relativt ung (25 år) och har nyligen tagit körkort och köpt min första MC.

Jag tror det ligger ett flertal problem i vägen för unga potentiella MC-förare.

- Till att börja med, som också har blivit diskuterat i tråden, så är kostnaderna för att ta ett MC-kort ganska höga.

- För att ha råd med ett sådant, om inte mamma och pappa ska stå för notan, så behöver personen ha jobbat. Lägg därtill kostnaden för införskaffandet av själva hojen, kläder, utrustning, försäkring etc, så måste man ha jobbat ihop en ganska ordentlig summa pengar innan det är realistiskt att skaffa körkort.

- Om vi tittar på problemet ur ett lite bredare samhällsperspektiv, så kan vi ju se att fler och fler börjar studera väldigt unga (direkt efter gymnasiet). Vilket innebär att fler personer därmed inte har möjlighet att jobba ihop det startkapital som krävs.

- Samma personer som väljer att studera kommer troligen behöva ta studentlån i många år, vilket medför skulder som potentiellt kommer hänga med ett tag in i framtiden. Att då köpa en hoj och ta mc-kort är i många av dessa fall inte en möjlighet.

- Sista punkten, och ja, jag erkänner att jag är lite subjektiv här, men när man tänker på MC-folk så tänker åtminstone inte JAG på en så ung och hipp skara människor. Det är ofta medelålders män och kvinnor från arbetarklass jag själv stöter på.
 

CB_Tobbe

New member
Ett stort problem för många yngre är försäkringen..
En ung person bor ofta i en storstad (universitetsstad) , där kan försäkringspremier vara över 50000 - 75000 kr per år för en 1000 cc supersporthoj reggade på en 24 åring. Det hindrar många yngre personer från att köpa en sådan hoj. Alternativet som väljs ibland är att skenförsäkra på någon äldre släkting i glesbygd.
 

BrooklynS

Member
Ett stort problem för många yngre är försäkringen..
En ung person bor ofta i en storstad (universitetsstad) , där kan försäkringspremier vara över 50000 - 75000 kr per år för en 1000 cc supersporthoj reggade på en 24 åring. Det hindrar många yngre personer från att köpa en sådan hoj. Alternativet som väljs ibland är att skenförsäkra på någon äldre släkting i glesbygd.

Det självklara alternativet att skaffa en billigare hoj, varför uppmärksammas det inte lika mycket?
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, ung student på 1000cc supersporthoj i storstad va' la' ändå ett jäddra knasigt exempel?
Är det ens önskvärt...?


H
 

BrooklynS

Member
Att försäkringen är dyr för ungdomar på supersporthojar i storstäder beror på att de är inblandade i olyckor i motsvarande grad.
Därför gör man klokt i att skaffa sig en annan hoj, försäkringspremierna är bara en effekt av verkligheten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Diversion

New member
Unga vill i stor utsträckning åka SS alt. motard. Frågan är om en motard är så mycket mindre olycksbenägen. När motoreffekten går över en viss gräns ökar risken inte längre. Det är ingen större skillnad på en SS med 100hk resp. en med 140 hk ur olyckssynpunkt. När det gäller motard så uppmuntrar den ju till en viss typ av körning samt att folk kanske är mindre rädda om den eftersom den är mindre ömtålig än en SS. Kanske är en motard med 70 hk lika "olycksbenägen" som en SS med 100+.
 

BrooklynS

Member
Unga vill i stor utsträckning åka SS alt. motard. Frågan är om en motard är så mycket mindre olycksbenägen. När motoreffekten går över en viss gräns ökar risken inte längre. Det är ingen större skillnad på en SS med 100hk resp. en med 140 hk ur olyckssynpunkt. När det gäller motard så uppmuntrar den ju till en viss typ av körning samt att folk kanske är mindre rädda om den eftersom den är mindre ömtålig än en SS. Kanske är en motard med 70 hk lika "olycksbenägen" som en SS med 100+.

Det finns ju statistik över sådant, så försäkringsbolagen har säkert skapligt på fötterna när de gör sina premieberäkningar.

Här finns ju en del: http://www.svmc.se/smc/smcs-arbete--fragor/statistik/

Se tex http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/statistik 2015/MC-klasser i dödsolyckor 2005-2013.PNG - även om detta avser endast dödsolyckor kan det ju ge en fingervisning om hur stor andel av olyckorna de har.

Dessutom är motardhojar av naturen ganska tåliga mot småvurpor och framförs sällan i särskilt höga farter, så ur ett försäkringsbolags synvinkel är det nog betydligt bättre att man håller sig till dessa varianter av mc...
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Läs gärna mera om olycksrusken med super motard här och koll på bl a på sidorna 13 och 14..
Lycka till....

(man kanske kan tycka att motad försäkringspriserna är / har varit för billiga i relation till risken. Det var ett känd fånomen för 6-7 år sedan, vart stora delar av sporthojskollektivet valde motorerna, för försäkringen var nästan kostnadsfri, då..)...
 

Hampe

Skriver massor!
Intressant att deltagande i körteknikkurs HÖJER olycksrisken...

Intressant, sade Bull - och detta är ju något som används mot oss: att man skulle bli farligare av att lära sig hantera sin hoj.
Statistik är ju så enkel att tyda...

Om det fanns något sätt att profilera den kategori förare som själva aktivt söker sig till fortbildningar, och sedan ställa dem mot sådana med samma profil - men som inte har vett på att vidareutbilda sig...

Äsch, det blir akut-abstrakt, men jag förstår vad jag menar i vart fall.
Bilistverket gör det inte.


H
 

BrooklynS

Member
Jag tror helt enkelt att det är så att de som deltar i knixkurser är de som kör MYCKET hoj, dvs man lägger betydligt fler mil än genomsnittsåkaren per år. Rimligen är det det som påverkar statistiken, jag har mycket svårt att tro att det är "ökade kunskaper"...
 

Maverick

New member
Händer ju en och annan olycka på knixen också...

Det är ju inte direkt gratis att skaffa bilkörkort heller så själva utbildningskostnaden vet jag inte om det är så mycket att säga om. Mitt bil-kort var nog dyrare än mc-kortet. Försäkringarna är ju såklart höga för de som bara kan tänka sig en SS. Men om man är så enkelspårig så kan man gott vänta iaf kan jag tycka. Problemet är väl dessutom inte om det är 100hk eller 140hk utan att man eftersträvar det åtråvärda 1hk/kg...

Så personligen är jag inte så intresserad av att locka unga till mc om det ska göras genom att göra det billigare att köra som en vettvilling på en SS.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
App app - Nu läser Ni statistik och analys som var Ni Trafikverket!

Det enda man kan säga är att den ganska lilla andel motorcyklister som i undersökningen hade gått en kurs, hade en liten ökad risk för olycka.

Vi har ingen aning om vilken risk de hade haft om de inte hade gått en kurs.

Lika gärna som kurser lärde dem att ta högre risker, kan kursen ha minskat deras skyhöga olycksrisk till den låga nivå som de har.

Det kan lika gärna vara så att en kurs till alla är det bästa.

Fored´s studie ger inte svaret. Vill man verkligen veta måste man införa en kurs i körkortsutbildningen och se vad som händer. Det sku jag önska att Trafikverket/Transportstyrelsen skulle införa.
Om de kan i Norge borde vi också kunna.
 

emQue

New member
Dyrt dyrt dyrt..

Jag är 27 och tog kortet förra året. Kom undan relativt billigt, misslyckades 1 gång med uppkörningen.

Sen fick jag spara ihop pengar till hoj, tänkte köpa mig drömhojen (Triumph 675 Daytona). Inköpspriserna är inte så farliga ifall man har ett jobb, men försäkringen är ju helt åthelvete.

Inget under 30,000 SEK / år..

Räcker att jag väljer en 690 Duke (Touring), helförsäkring går på 15-20K / år..

Tror nog att det är ganska många som skulle vilja köra men låter bli p.g.a. alla kostnader.
 

Sundegor

Member
Erfarenheter från en förälder

Jag har under ett antal år hjälpt mina barn att ta körkort för mc. Något som jag anser tillhöra allmänbildningen. Största risken att skadas som motorcyklist är att bli påkörd av en ouppmärksam bilist. Jag tvivlar på att dessa bilister även är aktiva motorcyklister.

Jag vill även att mina barn skall tränas i riksmedvetande något som man gör per automatik som motorcyklist. Jag tvivlar dock på om jag skulle gå igenom processen att försöka få någon att klara A1-kort en gång till. Jag vet att det är stora lokala skillnader men mina erfarenheter är att man som privatist inte står högt i kurs vare sig hos vissa trafikskolelärare eller bland vissa provförrättare. Trafikskolor som vägrar låta privatelever göra risk2’an utan att de har gått i trafikskolan. Trafikskolelärare som gör cirkuskonster på mc’n för att imponera på eleverna.

Jag körde A1 med min 16-åriga son. När jag ansåg att det började dra ihop sig till uppkörning bokade jag en dubbellektion på en trafikskola. Efter den ville han hoppa av för att han sade att ”detta kommer jag aldrig att klara”. Jag berättad då att jag kört mc i 30 år och aldrig sett något liknande. Det finns inget krav att klara av cirkuskonster på mc för att få körkort.

Vi övade ändå och han körde upp, klarade körgården elegant. Körningen i trafik höll på i 45min och i näst sista korsningen var han lite ouppmärksam och kuggade. Kommentaren från inspektören var att allt hade varit perfekt förutom näst sista korsningen. ”Jag brukar ta dem den vägen för många kuggar i den korsningen”. Då skall man veta att det var efter 45 min och en 16-åring som skulle köra en lätt-mc som gick marginellt fortare än en EU-moppe. Sedan var det slut på tider den säsongen.

Nästa säsong tog han ett par lektioner hos en annan körskola och beställde privat uppkörning igen. Samma inspektör, kommer lite sent till körgården, är stressad och det första han säger efter han har presenterat sig är att han har lunginflammation, feber och borde inte vara där, speciellt med tanke på att det regnar kraftigt. Hur som helst, två från körskola och min son som privatist. Båda körskoleeleverna klantade till sig i körgården. Den ena riktigt och den andra en mindre miss. Min son kör utan misstag. Alla tre går vidare. Inspektören tar med sig båda de andra eleverna. En på mc framför och en i bilen. De är tillbaka under en timma. På den tiden har de även hunnit byta platser inklusive mek med interkom. Körtid mellan 20-25 min. Båda blev godkända. Min son får återigen vara ute i 45 min denna gång i hällregn och blir denna gång kuggad efter 45min på att han överskred en spärrlinje som var utsliten men det fanns en skylt innan som angav att det skulle vara en spärrlinje. Hans kommentar var ”jag såg ju ingenting, visiret immade igen och om jag öppnade det fick jag regn i kontaktlinserna”.

När han försökte förklara varför han gjort som han gjort höjde inspektören rösten mot honom. Det tycker jag att en myndighetsperson inte skall göra mot någon allra minst en minderårig som han nyss har kuggat för andra gången. Efter det fick jag fick tjata riktigt för att han skulle vilja köra igen. Ny uppkörning, annan inspektör, klarade körkortet. Under kommande sommar körde han mc vid 3-4 ggr. När jag frågade varför han inte körde fick jag svaret att ”det räcker med att jag ser mc’n så får jag ångest”.

När han skulle fylla 18 gick jag till den körskoleläraren som var bra och sade att han skall ha max 5 lektioner och sedan köra upp i er bil, vilket blev fallet. Han fick återigen den första inspektören men eftersom han kom i trafikskolebil klarade han uppkörningen första gången. Inspektören satt och pratade om motorcyklar och frågade om han hade haft honom när han kört upp för mc. Sonen svarade då ”kanske det”.

Våren kom och den lätta mc’n var utbytt mot en Funduro på 35kW. Vi tränade och han körde upp för A2 som privatist. Samma inspektör igen. Denna gång hängde regnet i luften. Körgården avklarades och det var dags för körning i trafik. Inspektören gjorde upp en tid med oss när han skulle vara tillbaka tog med sig en aspirant och åkte. När vi kom tillbaka hade han inte åkt iväg med den andra eleven ännu utan efter den första hade han gått in och ”gjort lite pappersarbete”. Så vi fick vänta ytterligare nästan en timma. Då hade det börjat regna ordentligt. De kom tillbaka efter en dryg halvtimma. Jag såg då att något inte var som det skulle och min son skakade i huvudet när han körde förbi mig. Det visade sig att de hade kört in på en liten grusad gårdsväg som gick mellan en gård och ett uthus. Vägen var så smal att det inte gick att mötas där. Det hade som sagt ösregnat och grusvägen hade följt en hög häck så det fanns ingen sikt. Vägen hade svängt, svängt och svängt. Slutligen hade kurvan nypt och trots att han bara kört 20 km/t hade han i panik bromsat ikull sig i regnet. Jag blev rasande, varför skulle han ut på en sådan väg i ösregn med en aspirant. Som motorcyklist varnar man varandra för den typen av vägar. Det är även ej heller en representativ väg då man kör den endast om man skall in till boningshuset som ligger där. Fick reparera cykeln så det gick att köra på den, reporna är dock kvar. Sedan beställde jag en ny tid och krävde då att få en annan inspektör. I växeln frågade de om jag ville prata med inspektörens chef. Jag svarade då att jag vill inte prata med någon förrän körkortet var klart.
Ny uppkörning med annan inspektör, godkänd! Sommaren som kom körde han mycket bl.a. till och från sommarjobb.

Nu kör jag med dottern och eftersom hon är över 18 (blev aldrig klar med A1) går vi direkt på A2, denna gång via trafikskola.

Vad kan vi göra för att få fler som kör mc. Kostnaden är det stora problemet. Privat övningskörning är ett måste för de flesta. Där jag bor finns en nedlagd flygplats där trafikskolorna kör. Som privatist får man köra in bakvägen genom ett trasigt staket.
Frågar man någon körskola som man tagit lektioner hos är det ok men frågar man kommunen så hänvisar de till SMC’s avrostning en gång per år, som för övrigt är 10 mil bort.

Gäller det däremot en idrottshall är det inga som helst problem. Det kan de bygga hur många som helst. Att man sedan asfalterar upp parkeringsplatser till idrottsanläggningarna verkar inte vara något problem. Då är inte asfalten dyr.

Kommunernas roll:
o Iordningsställ körgårdar. Om de vill ha ordning så sälj årskort eller något annat system.

Myndigheternas roll:
o Åldern för övningskörning är visserligen sänkt från 16år till 15år och 9mån men jag skulle vilja se att körgårdsövningar på riktiga körgårdar kunde tillåtas från 15år. Säsongen är väldigt kort om man skall hinna med alla aktiviteter.
o Beträffande körkortstillstånd, gå tillbaka till reglerna som gällde tidigare där man kunde övningsköra i samma kategori där man redan har en behörighet utan ytterligare körkortstillstånd. Om man har B-kort skulle man få övningsköra på A och BE utan att söka för det.
o Ta bort registreringen av handledarer för A-behörigheter. Det är ett tungt uppdrag att ställa upp som handledare, hoppa in och hjälpa till tror jag fler ställer upp på.
o Dela uppkörningen för A-kort, klarar man körgården behöver man inte göra om den. Det skulle snabba upp provet och man skulle kunna testa av flera på samma tid.
o Förändingen i lågfartsprovet som genomfördes 1 maj i förra året tycker jag mest var ett slag i luften med ett undantag. Den film som lades upp och visar hur prover går till. Då kan inga akrobater argumentera att aspiranten kör för fort, eller gör andra fel. Denna film kunde ha lagds upp tidigare.
o Klargör för inspektörerna vilka krav som ställs för varje behörighet. Om det är så svårt och farligt att köra tung mc jämfört med lätt så att det motiverar tre st uppkörningar för A så borde ju inte samma krav ställas vid A1-uppkörning som vid A.

Körskolornas’s roll:
o Se inte privatister som konkurrenter utan som en affärsmöjlighet. De flesta vill ha några lektioner. Blir totalkostnaden lägre ökar intresset för motorcykelåkning och körskolan får in nya elever.

SMC’s roll:
o Fortsätta med avrostning, knix och start to ride.
o Ta fram utbildnings/informationsmateriel där man beskriver vad man skall tänka på som handledare respektive aspirant. Det har ändrat sig angående regler och praxis även om man tog sitt körkort för bara 10 år sedan. Sedan finns ju ett ”körskolebeteende” som man måste ha för att klar uppkörningen. Detta ändrar sig också över tid beroende bl.a. på ändrad syn på säkerhets och miljötänk.
o Bjud in privatister, dessa behöver nödvändigtvis inte vara medlemmar eftersom de förmodligen kommer att bli det om de blir nöjda. Boka en körgård, låt privatisterna göra proven som används vid uppkörningen och coach’a både handledare och aspiranter.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Tack för detta inlägg Sundegor. SMC har lyckats sänka åldern för att övningsköra med MC från ursprungligt förslag. SMC har föreslagit att körgården endast ska genomföras en gång. Inspektörerna är väl medvetna om vad som ingår i utbildningen.
Att vara privat handledare kostar 50 kronor och tillståndet kommer på studs om man ansöker digitalt, det är OK. Vi borde göra en handledning för privat övningskörning, det är dock ett stort ansvar att ha rätt information. I andra länder ges detta ut av ansvariga myndigheter. Det finns en hemsida som har bra och aktuell information till dem som ska ta körkort: http://mc-jakten.se/
 
Top