Hur får vi fler unga att åka hoj?

Sälen

New member
Om man inte har bråttom med kortet så köp hoj innan och skaffa ett antal handledare, då får du övning samtidigt som du har möjlighet att komma ut och ta del av hojlivet... Vilket får ned kostnaden för körkortet dessutom...
Det är faktiskt den vägen jag går.
Har övningskört sedan jag var 17 på en väldigt billig lätt mc med far min och nu har jag sålt den och köpt min nuvarande Suzuki för 8000, klassikerförsäkring ligger på 1300 nånting per år. Kringutrustning har jag fyndat eller lånat och kommit undan för under 3000 till. Så även om jag inte tar en endaste körlektion so kommer alla prov och riskutbildningar för att få körkortet gå på minst 6500. och jag vet själv att så billigt kommer jag inte komma undan.
Så för oss snåla studenter är det körkortet som står för en stor del av alla kostnader.
 

Q_Ball_Racing

New member
jag personligen tycker det är otroligt onödigt svårt och dyrt att ta mc kort i sverige. jag förstår ej varför det ska behöva vara så. politikerna hävdar nollvisionen. det är ju bara skitsnack, varför ska en minioritet behöva tänka åt en majoritet på vägarna. det är ju vad den allt svårare körkorts utbildningen på mc är till för...

dock tycker jag även att det gnälls i onödan att det är dyrt..... flertalet ungdomar/yngre gnäller på att dom ej har några pengar, för att nästa helg kunna bränna 1000kr på krogen och/eller märkeskläder och annat.....


min egen sammanfattning är att JA det är både onödigt dyrt och krongligt att ta mc kort i sverige, men att gnälla om att det är dyrt bara för man prioriterar annat (sprit/tobak/märkeskläder mm) är ju bara att kasta bävrar i trähus...


när jag tog körkort i 2000 talets början var det populärt att ta körkort i annat eu land för det var enklare och framförallt billigare--existerar sådant ej längre???

som någon skrev tidigare i tråden, SMC kanske skulle har körskola och godkända examinations förrättare.... en tanke är ju att smc kanske har en skola någonstanns i sverige och arrangerar intensivkurser så varje distrikt ej behöver ha en egen skola. politikerna i sverige är ju snälla som skickar alla motioner och förslag till smc för att ta del av, men däremot känns det som att politikerna inte bryr sig ett skit om vad smc har att säga om det materialet dom får. så antagligen skickas det bara för sakens skull. vilket innebär att smc har otroligt svårt att påverka något eller ändra något. och endel av smc´s inriktning kanske då får bli att hjälpa till att jobba runt lagstiftningen och då är ju ett exempel det jag skrev ovan med egna lärare och examinations förrättare och körskola...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nej, man kan inte åka till ett EU-land och ta körkort. Du måste bo där sex månader: http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/
SMC har kursverksamhet, för MC-förare som redan har körkort: SMC School. Vi uppmanar alla medlemmar att ställa upp som handledare för privat övningskörning. SMC kan inte vara förarprövare - lagstöd saknas. Att SMC skulle ha egna trafikskolor? Intressant idé.
 

Q_Ball_Racing

New member
Nej, man kan inte åka till ett EU-land och ta körkort. Du måste bo där sex månader: http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/
SMC har kursverksamhet, för MC-förare som redan har körkort: SMC School. Vi uppmanar alla medlemmar att ställa upp som handledare för privat övningskörning. SMC kan inte vara förarprövare - lagstöd saknas. Att SMC skulle ha egna trafikskolor? Intressant idé.


du skriver att lagstöd saknas för att smc ska kunna ha förar prövare..... vad är det som enligt lag krävs för att få utfärda körkort???. jag trodde att det "räckte" med att man gick utbildning/ar och vad det nu kan vara som krävs för att bli godkänd för det. måste man även vara ansluten till något annat statligt blaha blaha ????.

kul att du tycker det var en intressant idé med smc skulle ha egna trafik skolor, det skulle ju som jag skrev i tidigare inlägg kunna gå att ha en "stor" skola för intensiv kurser och är det nu så att smc inte får ha egna uppkörnings förrättare så kanske det går att ha nära samarbete med en eller flera sådana på orten/orterna där man har skolan...... förklara gärna min idé närmare i arlanda på storkurs helgen.
 

enhjuling

New member
Gjorde du ingen uppkörning eller var du så nervös så du inte märkte att det var en särskild tjänsteman som höll i det och inte din körlärare?
Det har i alla år bara varit staten som haft förarprövare (kanske länsstyrelsen ännu tidigare). Vägverket förr och numera Trafikverket. På senare år har det blivit vissa utbildningssteg som man måste göra först och som anordnas av trafikskolor, tex riskutbildning och halkkörning. Förr var det inget sånt utan bara att se till så man klarade provet hos vägverket dvs man behövde inte ha nån som helst kontakt med en trafikskola.
Det är väl bra att det finns vissa utbildningssteg man måste ha gått igenom men visst kostar det pengar..
/Stefan
 

Q_Ball_Racing

New member
Gjorde du ingen uppkörning eller var du så nervös så du inte märkte att det var en särskild tjänsteman som höll i det och inte din körlärare?
Det har i alla år bara varit staten som haft förarprövare (kanske länsstyrelsen ännu tidigare). Vägverket förr och numera Trafikverket. På senare år har det blivit vissa utbildningssteg som man måste göra först och som anordnas av trafikskolor, tex riskutbildning och halkkörning. Förr var det inget sånt utan bara att se till så man klarade provet hos vägverket dvs man behövde inte ha nån som helst kontakt med en trafikskola.
Det är väl bra att det finns vissa utbildningssteg man måste ha gått igenom men visst kostar det pengar..
/Stefan

klart jag märkte och vet..... hade jag annars kommit med förslaget om att smc kanske skulle kunna ha egna sådana, däremot visste jag ej om att det var tvunget att vara någon som var ansluten till staten... så läs om och läs rätt det jag skrev.
 

Oldbiker

New member
Jag tror att SMC:s uppgift i sammanhanget är att verka för ett ökat intresse för hojåkning bland unga. Det kan ske genom att klubbarna visar upp sig i skolan, då främst på gymnasiet. SMC tar fram ett lämpligt värvningspaket, vilket kan vara information och kanske ett bra erbjudande om medlemskap. De lokala klubbarnas uppgift är att suga upp ungdomarna och hjälpa till som handledare och enklare utbildningsinsatser. Motorcyklar finns det en uppsjö av ute på marknaden, många har en gammal hoj stående som kan vara lämplig för övningskörning.
Jag tror att SMC:s uppgift är att finnas i bakgrund och plocka fram exempelvis försäkringslösningar, utbildningspaket, ställa banor till förfogande. För säljarna av utrustningar borde det gå att plocka fram lämpliga nybörjarpaket, med hjälm och kläder, allt till attraktivt pris. Även motorcykelbranschen borde vara intresserade av detta och hjälpa till. Någon mäste ta initiativet till detta och den rollen tycker jag mångt och mycket på SMC, i varje för att samordna det hela.
Lek med tanken att en av tio medlemmar i SMC blir handledare för en ny hojåkare. Det skulle innebära över 6000 nya om året.
Men trots allt ligger det stora ansvaret och jobbet hos oss som i dag åker hoj, annars riskerar hela hobbyn att gå i graven...
 

Sälen

New member
Tidigare i höstas försökte jag bli av med min lätta mc, det gick så långt att jag erbjöd mig skänka bort den till vilken kompis som ville ha den. Men ingen kunde ta emot den ens gratis fastän dom allra flesta var riktigt sugna och ville köra och dom flesta tyckte det skulle vara underbart att ha ett billigt fordon att kunna ta till skola/jobb under sommarhalvåret. Någon sa något om att föräldrarna inte skulle tillåta det, medans alla andra sa att det är för dyrt att ta körkortet, pengarna räcker inte.
Självklart är det en prioriteringsfråga, men att lägga 10 000+ kronor och massor av tid på ett körkort är en stor affär medans lägga en tiondel av det på ett märkesplagg då och då är mer naturligt. Sen att bränna 1000 spänn på krogen en helg är det ingen i min bekantskapskrets som gör.
Dom flesta studenter har tight budget, speciellt dom som har egen lägenhet, att köpa sig något kul för dom hundralapparna som blir över varje månad efter mat boende, studentlitteratur och andra nödvändiga kostnader är betalda är en sak, att avstå från detta och spara pengarna månad efter månad för att ha råd med att ta ett mc kort någon sommar är en helt annan.
 

Oldbiker

New member
Tidigare i höstas försökte jag bli av med min lätta mc, det gick så långt att jag erbjöd mig skänka bort den till vilken kompis som ville ha den. Men ingen kunde ta emot den ens gratis fastän dom allra flesta var riktigt sugna och ville köra och dom flesta tyckte det skulle vara underbart att ha ett billigt fordon att kunna ta till skola/jobb under sommarhalvåret. Någon sa något om att föräldrarna inte skulle tillåta det, medans alla andra sa att det är för dyrt att ta körkortet, pengarna räcker inte.
Självklart är det en prioriteringsfråga, men att lägga 10 000+ kronor och massor av tid på ett körkort är en stor affär medans lägga en tiondel av det på ett märkesplagg då och då är mer naturligt. Sen att bränna 1000 spänn på krogen en helg är det ingen i min bekantskapskrets som gör.
Dom flesta studenter har tight budget, speciellt dom som har egen lägenhet, att köpa sig något kul för dom hundralapparna som blir över varje månad efter mat boende, studentlitteratur och andra nödvändiga kostnader är betalda är en sak, att avstå från detta och spara pengarna månad efter månad för att ha råd med att ta ett mc kort någon sommar är en helt annan.

Självklart är det som du säger att ungdomar har som regel begränsade resurser. Har själv barn oc och vet vilkenn ekonomi de har under studieåren. Därför är det ännu viktigare att vi äldre ställer upp och hjälper till. Har blivit kontaktad av fler ungdomar som gärna vill ta mc-kort, men de har ingen i närheten som de kan övningsköra med. Detta trots att det borde finnas flera hundra tänkbara handledare i närheten. DEt är därför jag exempelvis föreslagit att SMC lägger upp ett register med frivilliga handledare. Vi kan bidraga med mängdträningen och trafikskolorna med spetskompetensen.
Sammantaget är något av det roligaste man kan göra är att övningsköra med en ung ny hojåkare.
 

Bodensaren

New member
som någon skrev tidigare i tråden, SMC kanske skulle har körskola och godkända examinations förrättare.... en tanke är ju att smc kanske har en skola någonstanns i sverige och arrangerar intensivkurser så varje distrikt ej behöver ha en egen skola. politikerna i sverige är ju snälla som skickar alla motioner och förslag till smc för att ta del av, men däremot känns det som att politikerna inte bryr sig ett skit om vad smc har att säga om det materialet dom får. så antagligen skickas det bara för sakens skull. vilket innebär att smc har otroligt svårt att påverka något eller ändra något. och endel av smc´s inriktning kanske då får bli att hjälpa till att jobba runt lagstiftningen och då är ju ett exempel det jag skrev ovan med egna lärare och examinations förrättare och körskola...


Att bedriva körkortsutbildning är en verksamhet som kräver tillstånd och är förenade med formella krav på den personal som arbetar med detta. Att tro att SMC kan börja göra detta på ett billigare sätt är befängt. Innnan man överhuvudtaget får utbilda någon på mc i en trafikskola måste man gå en ettårig utbildning till trafiklärare, då är man godkänd som trafiklärare för de körkortsbehörigheter man har själv utom för A denna måste man sedan fortbilda sig för efter det att man är klar med sin trafiklärareutbildning, utöver detta ställs det krav på fortbildningar varje år. Innan man ger sig in på att utbilda nya förare inom SMC bör man noggrant kolla igenom det regler som gäller för körkortsutbildning. Att däremot srälla upp som handledare vid privat övningskörning är något som man definivt bör göra, man ska dock vara medveten om att det är handledaren som räknas som förare av fordonet. (P.S jag arbetar som förarprövare)
 

Q_Ball_Racing

New member
Att bedriva körkortsutbildning är en verksamhet som kräver tillstånd och är förenade med formella krav på den personal som arbetar med detta. Att tro att SMC kan börja göra detta på ett billigare sätt är befängt. Innnan man överhuvudtaget får utbilda någon på mc i en trafikskola måste man gå en ettårig utbildning till trafiklärare, då är man godkänd som trafiklärare för de körkortsbehörigheter man har själv utom för A denna måste man sedan fortbilda sig för efter det att man är klar med sin trafiklärareutbildning, utöver detta ställs det krav på fortbildningar varje år. Innan man ger sig in på att utbilda nya förare inom SMC bör man noggrant kolla igenom det regler som gäller för körkortsutbildning. Att däremot srälla upp som handledare vid privat övningskörning är något som man definivt bör göra, man ska dock vara medveten om att det är handledaren som räknas som förare av fordonet. (P.S jag arbetar som förarprövare)

kraven för att bli uppkörnings förrättare har/hade jag ingen aning om som tidigare skrivits. och jag menade ej att smc skulle göra detta (om det nu hade gått) för att göra det billigt. tanken var att om smc t.ex hade en körkorts skola så hade det kunna erbjudas ett komplett (intensiv) paket med teori och praktik och övernattning och vad som nu behövs. med eller utan rätt att examinera. dock ska självklart kunskapsnivån vara densamma som i resten av landet vilket innebär att det är upp till deltagarna att plugga och lära sig ordentligt. troligen så blir paketet dyrare än att ta körkortet på vanligt sätt. men jag tror folk gärna lägger lite extra och ha det överstökat och med mindre krångel än på vanligt sätt. eller kanske det tillochmed kan hamna på samma peng trots boende och andra kostnader om det blir populärt och "många" söker. ett problem är ju med att det idag inte är många körskolor som har mc utbildning. t.ex i ljungby tog en polare till mig kortet för några år sen. då fanns det ej en körskola som hade mc utbildning utan han fick åka till älmhult. en enkel resa på 5-6 mil. det är väldigt långt att åka för en teori lektion eller körpass.... om det finns körskola i värnamo för mc vet jag ej, men det är iallafall en resa på 4 mil enkel väg...
 

Oldbiker

New member
Jag är liksom Bodensaren övertyagd om att det är fel väg att gå om SMC skulle börja med MC-körkotysutbildning. Det finns flera skolor som redan i dag har intensivutbildning som skribenten Q_Ball_Racing efterlyser. Problemet är att väcka ett intresse hos unga människor och underlätta vägen till ett körkort. Genom mängdträningen kan kostnaderna hållas nere och ungdomarna slipper nöta sadel för en tusenlapp i timmen på trafikskolorna. Jag har pratat med flera trafikskolor och de ser enbart positivt på detta att fler skulle övningsköra privat. Det gäller att få fler att förstå hur skoj det är att åka hoj...
 

Bodensaren

New member
kraven för att bli uppkörnings förrättare har/hade jag ingen aning om som tidigare skrivits. och jag menade ej att smc skulle göra detta (om det nu hade gått) för att göra det billigt. tanken var att om smc t.ex hade en körkorts skola så hade det kunna erbjudas ett komplett (intensiv) paket med teori och praktik och övernattning och vad som nu behövs. med eller utan rätt att examinera. dock ska självklart kunskapsnivån vara densamma som i resten av landet vilket innebär att det är upp till deltagarna att plugga och lära sig ordentligt. troligen så blir paketet dyrare än att ta körkortet på vanligt sätt. men jag tror folk gärna lägger lite extra och ha det överstökat och med mindre krångel än på vanligt sätt. eller kanske det tillochmed kan hamna på samma peng trots boende och andra kostnader om det blir populärt och "många" söker. ett problem är ju med att det idag inte är många körskolor som har mc utbildning. t.ex i ljungby tog en polare till mig kortet för några år sen. då fanns det ej en körskola som hade mc utbildning utan han fick åka till älmhult. en enkel resa på 5-6 mil. det är väldigt långt att åka för en teori lektion eller körpass.... om det finns körskola i värnamo för mc vet jag ej, men det är iallafall en resa på 4 mil enkel väg...

Det är att bedriva körkortsutbildning som kräver tillstånd, krav på utbildade trafiklärare samt en godkänd utbildningsledare. Anledningen till att det numera är väldigt ont om trafikskolor som utbildar för mc har att göra med de förändringar som kom för ett flertal år sedan, då fick inte längre trafikskolorna köra bakom eleven i personbil utan då blev läraren blev tvungen att antingen åka med på samma cykel eller köra på en egen, det har gjort att de som utbildar på mc idag är riktiga mc-entusiaster, dom sitter på cykeln minst åtta timmar om dagen eller springer bredvid eleven vid balansövningarna, detta görs såväl i solsken som spöregn, snålblåst och till och med vid snöfall för att hinna med de sista uppkörningarna innan Trafikverket slår igen för säsongen. Det finns även ekonomisk aspekt en Trafikskola med MC-utbildning måste ha minst tre motorcyklar en 125:a, en begränsad samt en obegränsad, att försäkra en mc som används i huvudsak för övningskörning är inte billigt, en större skola har också cyklar till trafiklärarna. Själv är jag förvånad att det fortfarande finns trafikskolor som vill hålla på med detta.
 

Oldbiker

New member
Det är att bedriva körkortsutbildning som kräver tillstånd, krav på utbildade trafiklärare samt en godkänd utbildningsledare. Anledningen till att det numera är väldigt ont om trafikskolor som utbildar för mc har att göra med de förändringar som kom för ett flertal år sedan, då fick inte längre trafikskolorna köra bakom eleven i personbil utan då blev läraren blev tvungen att antingen åka med på samma cykel eller köra på en egen, det har gjort att de som utbildar på mc idag är riktiga mc-entusiaster, dom sitter på cykeln minst åtta timmar om dagen eller springer bredvid eleven vid balansövningarna, detta görs såväl i solsken som spöregn, snålblåst och till och med vid snöfall för att hinna med de sista uppkörningarna innan Trafikverket slår igen för säsongen. Det finns även ekonomisk aspekt en Trafikskola med MC-utbildning måste ha minst tre motorcyklar en 125:a, en begränsad samt en obegränsad, att försäkra en mc som används i huvudsak för övningskörning är inte billigt, en större skola har också cyklar till trafiklärarna. Själv är jag förvånad att det fortfarande finns trafikskolor som vill hålla på med detta.

Du får heller inte glömma bort att myndigheterna har lagt höga avgifter för tillsyn av trafikskolorna. Tidigare var allt samlat under en tillsynskostnad. Numera är det bara för motorcykel tre olika avgifter, två för mopeder och sedan en för varje gren på körkortet. Trafikskolor jag pratat med säger att just detta var spiken i kistan för att de skulle lägga ner MC-utbildningen. Myndigheterna gör steg för steg allt för att få bort motorcyklisterna från vägarna, allt genom små steg som gör det dyrare eller svårare. Detta samtidigt som allt fler kör utan körkort och därmed helt utan utbildning.....Men det är ju olagligt säger vän av ordning. Men det är dit det hela drivs, olagligt eller inte.
 

Chopperbyggarn

New member
Ungdomar skapar sin egna mc-kultur (USA)

Ungdommar skapar sina egna nya mc- kulturer där man mixar äldre generationers mc-kulturer med nya ungdomskulturer. Som vanligt så startar en del av detta i USA. Intressanta blandningar av gammalt och nytt som bara ungdomar kan komma på. Ska bli spännande att se hur framtiden utvecklar sig på ungdoms området!!:tummenupp


Anders.J

Nedan ett exempel från USA:
 

HkanB

New member
Ungdommar skapar sina egna nya mc- kulturer där man mixar äldre generationers mc-kulturer med nya ungdomskulturer. Som vanligt så startar en del av detta i USA. Intressanta blandningar av gammalt och nytt som bara ungdomar kan komma på. Ska bli spännande att se hur framtiden utvecklar sig på ungdoms området!!:tummenupp


Anders.J

Nedan ett exempel från USA: Videon bortplockad...se ovan istället.

Kul att se hojåkning sprida sig in de kretsarna.
Fast de har förstås inte Tingvall och Trafikverket att behöva bry sig om. När trafiksäkerhetsgrodan har kokats färdigt så kommer summan av hindren här hemma i Sverige [givet förstås att ingen symboliskt, plockar upp grodan i tid] för att framföra motorcyklar på allmän väg vara så stora att det för vanligt folk [i mycket vid bemärkelse] inte längre är ett realistiskt val vare sig ekonomiskt eller hanteringsmässigt.
Men jag hoppas att jag kommer att ha fel...det brukar jag visserligen ha rätt ofta ändå men den här gången vill jag helst inte ens ha rätt.
 

Chopperbyggarn

New member
Kul att se hojåkning sprida sig in de kretsarna.
Fast de har förstås inte Tingvall och Trafikverket att behöva bry sig om. När trafiksäkerhetsgrodan har kokats färdigt så kommer summan av hindren här hemma i Sverige [givet förstås att ingen symboliskt, plockar upp grodan i tid] för att framföra motorcyklar på allmän väg vara så stora att det för vanligt folk [i mycket vid bemärkelse] inte längre är ett realistiskt val vare sig ekonomiskt eller hanteringsmässigt.
Men jag hoppas att jag kommer att ha fel...det brukar jag visserligen ha rätt ofta ändå men den här gången vill jag helst inte ens ha rätt.

Bara för att ingjuta lite hopp så kan det vara bra att veta att flera myndigheter och politiker i USA går hårt åt motorcyklismen och har så gjort dom senaste 40-50 åren eller mer men tack vare att många motorcyklister organiserar sig i olika organisationer typ SMC och kämpar för sina rättigheter att köra hoj där så kan dessa ungdomar njuta av att köra motorcykel i den form dom önskar!!

Man får inga rättigheter eller goda förutsättningar gratis .... inte ens i USA !!

Anders.J
 

HkanB

New member
Subtilt och tendensiöst...eller

Bara för att ingjuta lite hopp så kan det vara bra att veta att flera myndigheter och politiker i USA går hårt åt motorcyklismen och har så gjort dom senaste 40-50 åren eller mer men tack vare att många motorcyklister organiserar sig i olika organisationer typ SMC och kämpar för sina rättigheter att köra hoj där så kan dessa ungdomar njuta av att köra motorcykel i den form dom önskar!!

Man får inga rättigheter eller goda förutsättningar gratis .... inte ens i USA !!

Anders.J

AMA är väl iofs numerärt sett större än SMC men i relativa termer en faktiskt mindre organisation om jag inte fått det hela alldeles om bakfoten.

Tack och lov så har väl de värsta och mest uppenbara frontalanfallen mot motorcyklar avvärjts t.ex Rapport 13 men säg den som inte lär sig av sina misstag. Det görs lite mer subtilt idag än det gjordes då.

Hur som helst så, med ytterligare med lite mer MC-relaterad brottslighet på löpsedlarna och i media i allmänhet så finns det risk för saker och åtgärder som utan att ha med trafiksäkerhet att göra, egentligen får oss "vanliga" att åka ut med badvattnet.
För Tingvall m.fl måste medias fixering på MC-detta och MC-det där vara en gudagåva...fast vad Tingvall egentligen tycker personligen, på riktigt och inte i sin officiella kapacitet lär vi inte få veta. Det är i alla fall så att mer än en politiker klarat av att ha diametralt motsatta uppfattningar samtidigt, en officiellt och en privat...

Vägen till trafiksäkerhet är kantad med onda avsikter!

Amerikaner i all ära men när det gäller att "koka grodor" så vete sjutton om inte det officiella Sverige inte är i en helt egen liga. Fast som jag skrivit förut...jag kan ha fel...:confused:
 

Chopperbyggarn

New member
AMA är väl iofs numerärt sett större än SMC men i relativa termer en faktiskt mindre organisation om jag inte fått det hela alldeles om bakfoten.

AMA är bara en av flera organisationer i USA. MMA , Abate + flera andra som jag inte minns namnet på jobbar på delstatsnivå/ federal nivå, så sammanlagt är det ganska många som organiserar sig i USA.

Tack och lov så har väl de värsta och mest uppenbara frontalanfallen mot motorcyklar avvärjts t.ex Rapport 13 men säg den som inte lär sig av sina misstag. Det görs lite mer subtilt idag än det gjordes då.

Detta gäller det att se upp med!!!

Hur som helst så, med ytterligare med lite mer MC-relaterad brottslighet på löpsedlarna och i media i allmänhet så finns det risk för saker och åtgärder som utan att ha med trafiksäkerhet att göra, egentligen får oss "vanliga" att åka ut med badvattnet.
För Tingvall m.fl måste medias fixering på MC-detta och MC-det där vara en gudagåva...fast vad Tingvall egentligen tycker personligen, på riktigt och inte i sin officiella kapacitet lär vi inte få veta. Det är i alla fall så att mer än en politiker klarat av att ha diametralt motsatta uppfattningar samtidigt, en officiellt och en privat...
Vägen till trafiksäkerhet är kantad med onda avsikter!

Sådana här RUBRIKER har man haft i USA sedan slutet av 1940-talet och har fortfarande så det verkar inte stoppa motorcyklismen där, så varför ska det göra det här?
Om människor bygger upp sina karriärer på att få bort motorcyklismen så är jag inte säker på att dom verkligen vill lyckas fullt ut....dom vill nog ha en någorlunda stark motståndare att kämpa mot....annars måste dom hitta en ny karriär på äldre dar....

Amerikaner i all ära men när det gäller att "koka grodor" så vete sjutton om inte det officiella Sverige inte är i en helt egen liga. Fast som jag skrivit förut...jag kan ha fel...:confused:


Vi får aldrig ge upp eller kompromissa för mycket för då blir ovanstående en självuppfyllande profetsia!!!
Kämpa på hur starka motvindarna än är är enda alternativet!!! Vi ska vinna!!:tummenupp

Anders.J
 

GS1000E

New member
Äntligen ett klokt förslag!

Det är verkligen dags att avdramatisera hojkörandet. En MC är inget annat än en stor moppe och med tanke på gällande hastighetsbegränsningar finns ingen anledning till de fjantiga regler som numera håller på att ta död på MC-intresset. :mad:



Det absolut effektivaste vore ju att återgå till den ordning som rådde till och med 1975, dvs att mc-kort för motorcykel (oavsett vikt och effekt) följer med när man tar körkort för bil. Sen lär man sig själv att köra hoj den dan intresse, tid och annat infinner sig.
:D
 
Top