Hur får vi fler unga att åka hoj?

jan-olovj

Active member
En faktor som kanske har med saken att göra är att ungdomskullarna är mindre mot förr. Jag arbetar på en friskola, gymnasium, och vi har märkt av en väsentlig minskning av ungdomar i 16årsåldern. Vad jag förstått så väntas ingen uppgång förr än 2015.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Under 2000-talet har mängder av förarbevis för moped klass I utfärdats, toppen nåddes 2007 med 45000 stycken, 2009 var antalet ca 40000. 1 oktober 2009 infördes ett körkort (AM) för moped klass I och förarbevis för klass II. Det blev ett jätteras vilket beror på att reglerna skärptes. AM-behörigheterna måste tas av godkänd utbildare, minst 8 timmar teori och 4 timmar praktik och därefter ett kunskapsprov som för alla andra behörigheter. Underkännandeprocenten var mycket hög i början.
Statistiken från 1 nov 2009 är: AM 2009 = 584, AM 2010 = 18167, AM -30/9 2011 = 17000. Under 2010 utfärdades 7295 förarbevis för moped klass II.
Mopedförsäljningen har också rasat, se bifogad bil som sträcker sig fram till 2009.
 

Oldbiker

New member
Konsekvens av ökade krav

De ökade kraven på mopedförare har fått lite märkliga konsekvenser. inte för att jag har något direkt belägg för det, men med ökade krav har följt ett utbrett fusk, särskilt på landsbygden. Ubgdomarna, med föräldrarnas goda minne, skruvar av nummerplåtarna och skiter i att ha den inregistrerad och dessutom struntar de i att försäkra mopeden.
Ett AM-kort kostar 7-8000 kronor, tidigare kostade kortet cirka 1500 kronor. Försäkringskostnaden för en moped ligger på nivåer som skapar ett rejält hål i plånboken. Helförsäkring för min motorcykel,klassikerförsäkrad, kostar cirka 125 kronor i månaden. För den moped vi har är försäkringskostnaden cirka 200 kronor i månaden, för halvförsäkring.

Det är bra med utbildning, men om konsekvenserna blir att fler avstår slår kraven helt fel. Att de riskerar att få problem med körkortet senare är inget argument som biter.

Pratade med en förälder om detta och fick följande svar:
- Vet du vad försäkringen kostar...

Sammantaget tror jag det behövs en rad saker för attvi ska få igång hojåkandet bland de unga, allt som kommit fram i tråden som är genomförbart borde testas, på ett eller annat sätt.

Själv ska jag åka till några ungdomsgårdar under våren och snacka hoj.
 
EU moppe - MC

Toppen 2007 kan vara högkonjunkturs relaterad mer än moped / MC intresse relaterad. Folk konsumerar mer när det är ”all time high”. Sedan kom det en ekonomisk kris vilket eventuellt vi fortfarande har.

Mopedungdom
Har en 16 årig son hemma. Han dissade EU moppe erbjudandet som fadern framförde. Han sa att det är bara kompisarna på landet som har behovet (vi har 4 km till staden). Dessutom så säljer de flesta den efter ett år. Jasså sade jag….. Jag gråter inte då försäkringar inklusive ett antal ikull körningar och annat är ganska dyrt avseende EU moppe. Det hade varit roligt om han nappade. Samma sak med min dotter som är några år äldre.

Jag tror man överdriver kopplingen mellan moped och i förlängningen MC innehav. Det är så fundamentalt olika fordon så jag tror inte att det har med varandra att göra.

Nyttofordon
Att motivera EU moppe / MC som nyttofordon när det finns trampcykel känns svårt. Undantag för glesbyggd! Som vuxen skulle jag inte få för mig att ta MC:n till jobbet ( 6-7km) när jag lika snabbt cyklar. Nyttjande av trampcykel är dessutom hälsosamt i hyfsat hög fart. MC kostar inklusive värdeminskning mer än 100 SEK /mil i mitt fall. (Minskar naturligtvis med ökad körsträcka).

Man behöver inte motivera det som nyttofordon heller. Många andra fritidsaktiviteter är helt onyttiga med är fullt accepterade ändå, t.ex. fotboll. Tänk med onyttig bilkörning som sker i transportsyfte till och från träningar och matcher.

Andra ungdomar
Som jag nämnde tidigare i tråden är det äldre ungdomar som är mer av ”prospect” för MC ägandet av bl.a. ekonomiska skäl.

Många motorintresserade ungdomar borde snegla år MC hållet. Jämför man med bil prestanda kostar bilen 10 ggr så mycket att förvärva. Dessutom är upplevelsen på en helt annan nivå när det gäller MC, en HÖGRE nivå! Skälen är många att börja köra MC. Vi får väl försöka framföra budskapet tydligare.

/Peter
 
Last edited:

Seth

New member
tror att en orsak till färre yngre mc åkare är att man vill ha en hoj som är utanför ens ekonomi.

finns många potenta och givande äldre maskiner som inte kostar skjortan att äga under sitt namn ta min vfr som ex. knappt 1600 hel/hel på mig som är 22 och den är både pigg och körvänlig och med dugligt chassi

Sen att kortet kostar som en bra nyare bil om man gör allt på skola bidrar nog till att man tänker om
 
tror att en orsak till färre yngre mc åkare är att man vill ha en hoj som är utanför ens ekonomi.

finns många potenta och givande äldre maskiner som inte kostar skjortan att äga under sitt namn ta min vfr som ex. knappt 1600 hel/hel på mig som är 22 och den är både pigg och körvänlig och med dugligt chassi

Sen att kortet kostar som en bra nyare bil om man gör allt på skola bidrar nog till att man tänker om

Hej Seth

Det MC val du har gjort är ju alldeles utmärkt! Honda VFR har alltid varit en smidig och pålitlig hoj. Kostar ju ändå en del men som du säger man reglerar ju själv till stor del hur mycket det ska kosta.;)

Du representerar ju den grupp som det skrivs om i tråden. Får jag fråga dig: Hade det någon betydelse att du har haft EU moppe när du bestämde dig för tung MC? Skulle vara intressant att veta.

/Peter
 

Mimmi

New member
Hej!

Det kanske är så enkelt som att mc helt enkelt inte är "inne" numera?

Olika tider har olika intressen.
Golf är till exempel inte så populärt som det har varit, många golfklubbar söker aktivt efter nya medlemmar numera, tvärtemot vad det har varit för ett antal år sedan när de flesta klubbar hade långa köer av inträdessökande.
 

Seth

New member
hade inget eu-kort. Hade 30kmh moped. Sen fick jag traktorkort via skolan. Mc intresset hade jag nog t.o.m innan mopederna :p
 

Seth

New member
kan tillägga att jag tog mellan vid 19 år med en gsx400e och körde typ allt utom proven privat
 

Skye

Kör Mycket!
Tror det handlar om prioritering bland våra ungdomar. För den mängd som är intresserade av motor står ett bilkörkort överst på listan då kortet även ger en chans till att jobba med transporter. Att man sedan får börja övningsköra för bil redan vid 16 års ålder medan ett lätt mc kort så hinner du bli 17 om du fyller på fel del av året innan du har ditt kort. Lätt a-kort ger ingen som helst fördel att ha, då ett tyngre kort kostar lika mycket och sedan vänta 5 år till innan man får köra de tyngsta och nya utgifter på det, tyvärr
 

Bob Sweden

New member
Tror det handlar om prioritering bland våra ungdomar. För den mängd som är intresserade av motor står ett bilkörkort överst på listan då kortet även ger en chans till att jobba med transporter. Att man sedan får börja övningsköra för bil redan vid 16 års ålder medan ett lätt mc kort så hinner du bli 17 om du fyller på fel del av året innan du har ditt kort. Lätt a-kort ger ingen som helst fördel att ha, då ett tyngre kort kostar lika mycket och sedan vänta 5 år till innan man får köra de tyngsta och nya utgifter på det, tyvärr

Tror du slår huvudet på spiken med den där sammanfattningen.
Det är för lång startsträcka till MC så för de som prioriterar mobilitet blir det bil istället.

Frågan blir då hur man kan få MC ägandet / körandet så intressant att det kompenserar för den långa startsträckan?

/B
 
Det är ju fullt förståeligt att man väljer att prioritera ett bilkörkort före ett MC kort.

Är man intresserad så prioriterar man. Har man tagit bilkort är det ju lättare att ta MC kort. Skippa alla onödiga utsvävningar så går det. Unga människor gör gärna långresor och man har i likhet med äldre personer numera många fler ”kostnadställen” typ smartphones, laptops, ps3, x-box, o.s.v. än när en annan var ung. Helt nya hobbys har också uppstått. Det innebär att mc området har fått hård konkurens om pengarna:(.

Jag är optimist och tror att ett genuint motorintresse överstyr så att många ändå kommer att köpa mc. Som Seth påpekade i sitt inlägg kan man ju välja en hoj som har ett vettigt pris tillika försäkringskostnad. Ska man ha senaste sporthojen så blir det rejält kostsamt, i synnerhet om man är ung (men det visste ni ju redan :D).

/Peter
 

enhjuling

New member
Jag tror du har rätt, det är inte tillräckligt "inne" bland ungdomarna. Det är dessutom så mycket annat som man måste ha och då finns det inte utrymme i budgeten för mer. Vore det "inne" så skulle man prioritera.
Jämför med hur "inne" det verkar vara bland folk i vår ålder, det har väl aldrig varit så många återfallare och nybörjare i 50års-åldern och äldre som åkt MC som nu. Vad beror det på? Jo det är "inne" och då prioriterar man både när det gäller tid och pengar.
Hur man skall få det att vara "inne" bland ungdomarna vet jag däremot inte.

/Stefan

Hej!

Det kanske är så enkelt som att mc helt enkelt inte är "inne" numera?

Olika tider har olika intressen.
Golf är till exempel inte så populärt som det har varit, många golfklubbar söker aktivt efter nya medlemmar numera, tvärtemot vad det har varit för ett antal år sedan när de flesta klubbar hade långa köer av inträdessökande.
 

powerglide

New member
Om vi går in för att höja åldern då man får övningsköra med bil från 16 till 17 så blir det ju ett år där lätt MC är enda "alternativet" :tummenupp
 

Skye

Kör Mycket!
Om vi går in för att höja åldern då man får övningsköra med bil från 16 till 17 så blir det ju ett år där lätt MC är enda "alternativet" :tummenupp
Varför inte göra som i Norge där MC får börjas övningsköra ett år innan aktuell ålder för körkort?
Mc blir ju diskriminerat med bara 3 månaders övningskörning innan födelsedag medan med bil får man 2 år på sig.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Reglerna för övningskörning kommer att förbättras något fr o m 2013. Tror det är en utopi att få börja övningsköra MC vid 15 år, med tanke på att både Transportstyrelsen och Trafikverket var helt emot 15 år för moped och ville höja åldern till 16 år. Regler fr om 2013;
A1: 15 år och 9 månader,
A2: 17 år och 6 månader
A: 19 år och 6 månader, om du har A2, annars 23 år.
 

swischmc

New member
En fördel med mc är smidigheten i stadtrafik. Har pendlat lite inom Stockholmsområdet och där är två hjul oslagbart. Märker dock att många satsar på vespa/MP3 eftersom dessa inte kräver mc-kort och säkra hojkläder. (!)

För egen del tog jag mc-kort som vuxen (över 30 år). Då hade jag kört moppe en gång - och tyckt att det var värdelöst. För min del handlade det mer om ett intresse för motordrivna fordon. Inte förrän jag hade kortet och tog min första egna tur förstod jag varför alla pratade om frihetskänslan.

Jag tror inte att man kan locka ointresserade att ta mc-kort "bara för att". Däremot tror jag på att hjälpa dem som verkligen har ett intresse, genom att vara handledare. Allt tragglande på bangården behöver inte ske på betald lektionstid.

Kanske måste vi acceptera att antalet mc-ister minskar. Mc har dåligt rykte som farligt och bara till för självmordspiloter. Detta går i cykler, var inte hojåkandet totalt ute på 70-80-talet också? Anledningen till fler sålda motorcyklar idag beror väl mycket på återfallsknuttarna och "rika" 50-talister som har både tid och pengar?

Jag hoppas att fler satsar på mc-kort och mc, just för att det är en sådan frihetskänsla att bli ett med naturen på ett motordrivet fordon, men jag tror inte att mc någonsin blir det givna första valet. Sverige har för många kalla månader/för få smarta, varma, lösningar för att hojen någonsin ska konkurrera ut bilen.
 
Top