Konsekvens av ökade krav
De ökade kraven på mopedförare har fått lite märkliga konsekvenser. inte för att jag har något direkt belägg för det, men med ökade krav har följt ett utbrett fusk, särskilt på landsbygden. Ubgdomarna, med föräldrarnas goda minne, skruvar av nummerplåtarna och skiter i att ha den inregistrerad och dessutom struntar de i att försäkra mopeden.
Ett AM-kort kostar 7-8000 kronor, tidigare kostade kortet cirka 1500 kronor. Försäkringskostnaden för en moped ligger på nivåer som skapar ett rejält hål i plånboken. Helförsäkring för min motorcykel,klassikerförsäkrad, kostar cirka 125 kronor i månaden. För den moped vi har är försäkringskostnaden cirka 200 kronor i månaden, för halvförsäkring.
Det är bra med utbildning, men om konsekvenserna blir att fler avstår slår kraven helt fel. Att de riskerar att få problem med körkortet senare är inget argument som biter.
Pratade med en förälder om detta och fick följande svar:
- Vet du vad försäkringen kostar...
Sammantaget tror jag det behövs en rad saker för attvi ska få igång hojåkandet bland de unga, allt som kommit fram i tråden som är genomförbart borde testas, på ett eller annat sätt.
Själv ska jag åka till några ungdomsgårdar under våren och snacka hoj.