Varnar du för poliskontroller?

Status
Ej öppen för fler svar.

Catherine

New member
En mycket stor andel av alla som kör ihjäl sig på hoj är påverkade. Jag kommer inte ihåg exakt siffra, men jag blev förvånad då jag trodde att det var ovanligt bland hojåkare att köra berusad. Sedan är det ju så att många tungt kriminella har sett fördelar med att åka hoj istället för bil. Många gånger är hojen också stulen som dem färdas på. Något att tänka på då ni varnar för poliskontroller! För visst vill du väll att polisen ska få fast den som stulit din pärla eller den som kör påverkad?

Jag har läst att 18% av de trafikdödade motorcyklisterna var alkoholpåverkade 2008. Totalt dog 51 motorcyklister det året. Det innebär alltså att det var 9 motorcyklister som var påverkade och körde ihjäl sig.

Sikas rapport med statistik hittar du här.
 
Last edited:

Hagis

New member
Hagis, om jag kör för fort på en väg jag känner betyder det att jag
vet vart hus, utfarter och p-fickor är och där måste man ha uppsikt.

Så om jag då gasar på ute i skogen där det inte bor nån detta går
inte att göra i Stockholm plus radie på 10 mil.

Klart man varnar kompisar, jag vet att dom inte kör påverkade eller
är på flykt efter ett rån.

Dvs slingerbullten med andra ord? Finns sträckor där det inte finns ett hus längst den vägen, ändå smäller folk pga att dom inte kan skära kurvorna som folk utan ligger i fel fil! Både med bil och mc... Samma gäller gottröra vägen vissa sträckor, vägarna ut från/mot rimbo! Det finns många sånnan vägar runt en radie på 10 mil från stockholm city!

Jag står på samma sida som dig misstänker jag i denna fråga men antingen uppfattade jag ditt tidigara inlägg fel eller så utryckte du dig galet :)
 

V Saarela

New member
Klart när man läser saker som:
-en pappa från Boden ute med familjen stannade för att hjälpa nån som kört i diket, men blev då påkörd(...och dog) av en annan bil. Visade sig att både han i diket och han som körde på var drogpåverkade
.....eller......
- polisen har i Luleå utbildning(även andra poliser från sverige) hur man känner igen en drogpåverkad bilförare. Vid skarpt läge plockar dom på en eftermiddag fem(5) drogpåverkade bilister på stan.


Alltså:
-jag gasar alltid extra vid fartkamerorna
-jag varnar aldrig bilister mer

-jag varnar alltid motorcyklister, oavsett om dom kör 30 km för fort eller 130.
 

ommu

New member
Det är väll en viss skillnad i att varna för en trafikkontroll och att påpeka att någon parkerat fel för att denne ska slippa en p-bot. En trafikkontroll är ju till för att skapa en säkrare trafik med färre skadade och dödade i trafiken, samt att fånga in andra kriminella.

Men att parkera bilen direkt vid tex. ett övergångsställe kan ju innebära en trafikfara...eller?

Sedan kan jag rekommendera en tråd från forumet på sporthoj!
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=230660&highlight=varf%F6r+vi+h%E4lsar
 

Motormannen

New member
Men du, tidigare sade du ju att "de som åker dit på det förtjänar det också med råge". Nu kan du tänka dig att varna felparkerare. Jag anar en inkonsekvens i din perfekta fasad. :confused:

Vi andra kan också i vissa fall tänka oss att "varna en (hoj)vän" som riskerar att åka på 3000 spänn i fortkörningsböter. Så vi kanske är av samma skot och korn i alla fall, när det kommer till kritan, fast det tar sig olika uttryck..?

Inte riktigt.

Jag menar alltså att om jag åker med en vän och jag ser att han parkerar helt åt skogen så säger jag gärna det att ''- Men du, nu har du väl ändå ställt dig galet? Kanske är lite onödigt att slänga 400-900 kr i sjön? Jag hjälper dig att hitta ett ställe vi kan stå på!'' Tänk på vad fina motorcykelhandskar man kan få för den pengen!

Skulle göra likadant om en vän som jag åker med kör för fort, och är det så fort att körkortet hänger på en skör tråd så insisterar jag på att få kliva av. Vill jag köra ihjäl mig så gör jag det gärna själv, om jag får uttrycka mig så. En kompis skulle aldrig få utsätta mig för en trafikfarlig situation där en felkalkylering från hans eller hennes sida kan innebära döden för oss båda två.
 

ommu

New member
Stoppas det ett fordon vid en sådan kontroll så ska alltid körkortet uppvisas och oftast görs också ett sållningsprov, det är inte ovanligt att rattfyllerister inte kan hålla hastighetsbegränsningen.

Nej, däremot är jag vänlig nog att påpeka om en vän parkerar fel. Det kan ju vara onödigt att betala 400-900 kr.

onödigt och onödigt....den personen har ju själv valt att ställa bilen på ett kanske trafikfarligt sätt.
Du kanske är en sån som brukar ropa att parkeringsvakterna är på väg bara för att luras lite :D
 

Catherine

New member
Inte riktigt.

Jag menar alltså att om jag åker med en vän och jag ser att han parkerar helt åt skogen så säger jag gärna det att ''- Men du, nu har du väl ändå ställt dig galet? Kanske är lite onödigt att slänga 400-900 kr i sjön? Jag hjälper dig att hitta ett ställe vi kan stå på!'' Tänk på vad fina motorcykelhandskar man kan få för den pengen!

Skulle göra likadant om en vän som jag åker med kör för fort, och är det så fort att körkortet hänger på en skör tråd så insisterar jag på att få kliva av. Vill jag köra ihjäl mig så gör jag det gärna själv, om jag får uttrycka mig så. En kompis skulle aldrig få utsätta mig för en trafikfarlig situation där en felkalkylering från hans eller hennes sida kan innebära döden för oss båda två.

Finns du på riktigt? :eek:
 
Jag kommer inte ihåg exakt siffra, men jag blev förvånad då jag trodde att det var ovanligt bland hojåkare att köra berusad. Sedan är det ju så att många tungt kriminella har sett fördelar med att åka hoj istället för bil. Många gånger är hojen också stulen som dem färdas på.
Det är ovanligt med styrfulla hojåkare, i absoluta tal. Samma sak med kriminella (läs: efterlysta) element, de utgör rimligen en marginell eller försumbar andel av landets kanske en kvarts miljon hojåkare. Sannolikheten att det är just en onykter eller efterlyst förare på den hoj jag varnar är med andra ord mycket låg, jämfört med om det varit en bil. När det gäller stulna hojar vågar jag gissa att de flesta av dessa förare knappast stannar i en poliskontroll oavsett om de blivit varnade eller ej.
 

ezzo

New member
Ursäkta, men det är inte polisens fel om de tvingas ta upp en biljakt med en idiot på motorcykel eller bil som kör i 150 km/h och vägrar stanna och därmed utsätter andra trafikanter för fara. Gärningsmannen har lagt ribban, inte polisen.

Dessutom så genomförs det allt som oftast även sållningsprov vid hastighetskontroller, körkortet tittas det på också. Så det går inte att bara varna för hastighetskontroller och inte för blåskontroller, som vissa påstår.

Tror bestämt att du missade hela tanken i inlägget...
 

Jari69

New member
polisen får jaga mc åkare i max 200 km/tim Eller fram tills dess att dom anser att det finns risk för omgivningen! (Hörsägen så korsfäst mig inte nu)

Korsfästning är snällt! Jag skulle vilja stena dig! :D

Vet fall där de släppt hojar redan vid 160 och då på motorväg...
De skall släppa allt vid en ren flykt (både bilar och hojar) när risken blir stor att någon skadas (polis, skurken eller någon utomstående), kan väl säga att graden i brottet även styr bedömningen i dessa fall.
Har du bara kört fort är nog bedömningen mildare än om du precis skjutit någon... ;) Det är dock inte att rekommendera att "dra iväg" vid en vanlig trafikförseelse, då spaningsinsatsen blir stor och dessa "lagens väktare" inte vill bli frånåkta sådär utan vidare och sedan inte få sätta dit dig... :p

15 mil hem och jagad! Inte så kul... :eek:
 

Jari69

New member
Stoppas det ett fordon vid en sådan kontroll så ska alltid körkortet uppvisas och oftast görs också ett sållningsprov, det är inte ovanligt att rattfyllerister inte kan hålla hastighetsbegränsningen.

Nej, däremot är jag vänlig nog att påpeka om en vän parkerar fel. Det kan ju vara onödigt att betala 400-900 kr.

Sållningsprov skall göras i trafiken varje gång du blir stoppad på en polismans initiativ! Ingår i deras riktlinjer sedan flera år... Stoppar du en polis och frågar efter vägen är det ok om han låter bli, stoppar han dig i en trafikkontroll så skall du blåsa.... Varje gång!!
 

Nox Miles

New member
Men att parkera bilen direkt vid tex. ett övergångsställe kan ju innebära en trafikfara...eller?

Sedan kan jag rekommendera en tråd från forumet på sporthoj!
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=230660&highlight=varf%F6r+vi+h%E4lsar

Absolut, viss kan det vara farligt och då är det väll bra att någon säger åt den som parkerat att flytta kärran omedelbart, om inte annat för att slippa böterna vilket kan vara motivationshöjande. Att däremot signalera åt medtrafikanter att dem är påväg mot en poliskontroll kan som sagt förstöra hela syftet med trafikkontrollen.
 

Jari69

New member
Vet inte varför men jag blir stoppad stup i kvarten (för att visa körkort och blåsa) och ett säkert sommartecken är här när man blåst 2ggr på samma vecka (rekordet är två blås på 5minuter och visa körkort, inget annat)...

Spelar ingen roll om jag kör privatbilen, jobbets bil (med alkolås och texten att "jag kör med alkolås för din säkerhet") eller hoj!

När de står med lasern i högsta hugg så väljer jag att varna andra hojåkare, men skulle aldrig varna då de bara har en fordons/förarkontroll! Min moral..
 

Hagis

New member
Korsfästning är snällt! Jag skulle vilja stena dig! :D

Vet fall där de släppt hojar redan vid 160 och då på motorväg...
De skall släppa allt vid en ren flykt (både bilar och hojar) när risken blir stor att någon skadas (polis, skurken eller någon utomstående), kan väl säga att graden i brottet även styr bedömningen i dessa fall.
Har du bara kört fort är nog bedömningen mildare än om du precis skjutit någon... ;) Det är dock inte att rekommendera att "dra iväg" vid en vanlig trafikförseelse, då spaningsinsatsen blir stor och dessa "lagens väktare" inte vill bli frånåkta sådär utan vidare och sedan inte få sätta dit dig... :p

15 mil hem och jagad! Inte så kul... :eek:

11 punkter mellan kista påfarten och norrtull! men fick en klapp på axeln för gott uppförande då jag faktiskt inte såg dom och inte bråkade emot deras "invändningar" om att ta kortet för mig! Gick ju i 250 blås med skuts :rolleyes: (motorväg)

Edit: dom släppte mig inte trotts hastighet! stanna vid rödljus och som sagt, visste inte att dom var bakom, då dör hojen och när jag vänder mig om står en civilare brevid sin bil, ser jävligt sur ut och vrålar "FORTKÖRNING" öhhh okej! Fan ska man säga var bara försöka se glad ut haha....

ps: detta var typ 2 år sen, idag är jag ute efter customhoj. Har familj och uppskattar livet DS
 
Last edited:

eha

New member
Svaret får bli lite av en akademisk karaktär. Nu är det väl lite som att be om fler uniformerade laserpekare i buskarna, men på de drygt 3000 milen MC och några hundra i bil senaste 1½ åren har jag sett en enda hastighetskontroll. Jag kör regelbundet i flera län. Poliskontroll i samhälle - några få - men de ser jag i likhet med många andra här i tråden enbart positivt på. Kan t o m drista mig till att hälsa på MC-snuten i kontrollen om han ser dåligt sysselsatt ut.

MEN, givetvis skulle jag varna mötande MC-förare för uppenbara hastighetskontroller - av precis samma anledning som jag alltid hälsar på alla (oavsett hojtyp): Jag ser mig tillhöra den här gruppen trafikanter och sympatiserar följdaktligen med alla andra MC-förare.

Styrfulla MC-åkare är ett marginalproblem och ett tämligen självsållande fenomen vilket gör att den löjligt låga frekvensen påverkade MC-förare som finns på vägarna i mina ögon kan lämnas därhän. I synnerhet ställt mot den många gånger högre frekvensen bland fyrhjulingarna; bil, (ofta utländska) lastbilar.

Dessutom är det enbart hastighetskontroller med laser som jag berör. Kontroller utan synlig hastighetsmätning är ointressant att varna för. Det kan ju rentav vara en vägspärr i en rånarjakt som någon sa. Dumt++ att varna för sådant.

Den som inte gillar varnadet kan ju för all del tänka bort varningen och låta bli att slå av om denne nu skulle råka bli varnad.. :rolleyes: (För inte kör du helt efter tavlans siffror i alla väder och tidpunkter?!) Slår du av pga av varning snyltar du på en gemensam omtanke som ni inte bidrar ett dyft till att upprätthålla. I min värld ska man akta sig för att inbilla sig som högre, bättre än andra MC-bröder och systrar, om man nu inte verkligen har såpass snustorrt på fötterna att man lever upp till präktigheten fullt ut. Ögontjäneri är värre synd än ovillkorad omtanke inom MC-kollektivet. Känn sig träffad den som vill.
 

hobbe

New member
En mycket stor andel av alla som kör ihjäl sig på hoj är påverkade. Jag kommer inte ihåg exakt siffra, men jag blev förvånad då jag trodde att det var ovanligt bland hojåkare att köra berusad. Sedan är det ju så att många tungt kriminella har sett fördelar med att åka hoj istället för bil. Många gånger är hojen också stulen som dem färdas på. Något att tänka på då ni varnar för poliskontroller! För visst vill du väll att polisen ska få fast den som stulit din pärla eller den som kör påverkad?

källhänvisning på följande Tack !

1) Stor andel påverkade
2) Antal tungt kriminella som sett fördelar med hoj vs antalet tungt kriminella som inte ser fördelarna med hoj.

och fråga ang att polisen skall ta påverkade.
Varför görs inte fler nykterhetskontroller på fredagkväll/lördag morgon/kväll Söndag morgon ?
om vi nu vill ha bort de som är påverkade så borde man kanske plocka folk när de kör fulla ? bara en tanke !

Ang stöld så är det ju bara att kolla antalet uppklarade brott när det gäller den biten 2008 så låg den på ca 16% dvs 16 av 100 anmälda tillgrepsbrott (som det så vackert heter) blev uppklarade. men det är ju bra mkt bättre än 1999 då den var ca 10%.
att anmäla något stulet är tyvärr idag en formalia för att försäkringsbolaget kräver det inte så mkt för att man kan vänta sig att polisen skall lösa det.
 

AndersX

New member
......................

.....Ang stöld så är det ju bara att kolla antalet uppklarade brott när det gäller den biten 2008 så låg den på ca 16% dvs 16 av 100 anmälda tillgrepsbrott (som det så vackert heter) blev uppklarade. men det är ju bra mkt bättre än 1999 då den var ca 10%.
att anmäla något stulet är tyvärr idag en formalia för att försäkringsbolaget kräver det inte så mkt för att man kan vänta sig att polisen skall lösa det.

Den låga siffran kanske delvis beror på att hojtjuvarna blir varnade för poliskontroller av snälla medtrafikanter.

Ni som väljer att vinka & varna, gör ni även det om ni vet att polis har spärrar i området och söker kriminella? Som nu de senast dagarna när polisen i södra Sverige jagar biltjuvar som beskjutit polis med automatvapen.

/A.
 

hobbe

New member
Den låga siffran kanske delvis beror på att hojtjuvarna blir varnade för poliskontroller av snälla medtrafikanter.

Ni som väljer att vinka & varna, gör ni även det om ni vet att polis har spärrar i området och söker kriminella? Som nu de senast dagarna när polisen i södra Sverige jagar biltjuvar som beskjutit polis med automatvapen.

/A.

nu råkar det ju vara samma siffra dvs 16% för att någon stjäl din stereo som om någon stjäl ditt fordon.

IRONI MODE ON:
men det är klart, vi viftar ju ner stereon också !
Det kan ju inte bero på polisen, att det inte blir bättre än så ?
nej det är klart att motorcyklister som varnar varandra för att det är fartkontroll som är det stora problemet att skylla de 84 % av ouppklarade brott på.
84 % av alla stölder utreds inte för att mc folket vinkar tillvarandra !
Jävlar att jag inte fattat det förut, helt plötsligt fattar jag varför skogis blir utsatt för punktmarkering av polisen. vi viftar för mkt ! attans.
IRONI MODE OFF:

Ställ dig frågan:
Är det Rimligt ?
 

Marie

Banned
Ursäkta, men det är inte polisens fel om de tvingas ta upp en biljakt med en idiot på motorcykel eller bil som kör i 150 km/h och vägrar stanna och därmed utsätter andra trafikanter för fara. Gärningsmannen har lagt ribban, inte polisen.

Den som inte kör fortare än 150 km/h utgör ju en helt försumbar risk till skillnad mot en polisjakt. Hastighetskontroller finns nästan aldrig för att förbättra trafiksäkerheten (då hade de nästan bara stått vid skolor etc.) utan huvuduppgiften är att förstärka statskassan....
 

Marie

Banned
En mycket stor andel av alla som kör ihjäl sig på hoj är påverkade. Jag kommer inte ihåg exakt siffra, men jag blev förvånad då jag trodde att det var ovanligt bland hojåkare att köra berusad. Sedan är det ju så att många tungt kriminella har sett fördelar med att åka hoj istället för bil. Många gånger är hojen också stulen som dem färdas på. Något att tänka på då ni varnar för poliskontroller! För visst vill du väll att polisen ska få fast den som stulit din pärla eller den som kör påverkad?

Jag tror definitivi inte att det finns många berusade hojförare. Likaså tror jag definitivt inte att det finns så många berusade bilförare som skräckpropagandisterna påstår.
Att man får till dessa skrämselsiffror beror endast på att man där utgår från de svenska rattonykterhetsgränserna. I min värld är man fortfarande spiknykter vid 0,2 o/oo och mycket lätt berusad vid 0,5....
0,7 är den rimliga gränsen.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top