Varnar du för poliskontroller?

Status
Ej öppen för fler svar.

Motormannen

New member
Jag menade inte att kritisera just det du skrivit angående sakfrågan. Det är snarare ditt sätt att framföra det. Det gäller den här tråden och annat du skrivit i kväll.
Tycker du uttrycker dig som en präktig besserwisser och ska ha rätt i allt du skriver.

Tusen tack för den förklaringen, det uppskattas!

Jag får ursäkta mig om du och andra har uppfattat det som det och beklagar det, inte min mening att låta präktig.

I sakfrågan är det dock skönt att få medhåll (Roma55, Triumph int mfl).
 

Selvén

New member
Tusen tack för den förklaringen, det uppskattas!

Jag får ursäkta mig om du och andra har uppfattat det som det och beklagar det, inte min mening att låta präktig.

I sakfrågan är det dock skönt att få medhåll (Roma55, Triumph int mfl).

Det är lugnt, även jag vill ha bort vissa element från våra vägar.

Ha det gott och lycka till med körkortet ;.)
 

Triumph int

New member
Vi kan ju fortsätta med frågan: Hjälper du snattare?

Det är också ett brott som många inte tycker att man ska bry sig om.

Om jag möter min kompis eller någon jag känner då varnar jag för polisen men inte annars.
 

Catherine

New member
Vi kan ju fortsätta med frågan: Hjälper du snattare?

Det är också ett brott som många inte tycker att man ska bry sig om.

Om jag möter min kompis eller någon jag känner då varnar jag för polisen men inte annars.

Jag har för min del aldrig träffat någon som försvarat en snattare.
Däremot tror jag att lagar som av en bred allmänhet ses som omotiverade inte blir respekterade. Hastighetsgränser och fildelning är väl två praktexempel.

Jag har full respekt för hastighetskontroller och fartkameror på ställen med dålig olycksstatistik, utanför skolor eller ställen som är riskfyllda på något annat sätt. När fartkameror sitter på bästa omkörningsrakan på 90-vägen, eller när trafikpolisen patrullerar motorvägen som har mitträcke och viltstängsel och därmed innebär obefintlig risk, ja då tappar i alla fall jag respekten. Då är det inte olycksrisker man är ute efter, utan bara att fylla på pengabingen. Vill jag bidra till det? Nix pix. Den tappade respekten gör också att jag varnar i ALLA sammanhang. Det är väl någon sorts psykologi i det, gissar jag.

PS. Intressant förresten att det är ok för dina kompisar att bryta mot lagen, men inte för andra... ;)
 

ezzo

New member
Snacka om mentalitet och präktighetssyndrom det fanns i den här tråden då.
Jag varnar inte.. det kan vara en kriminell....
Kommer den mötande i mer än 150km/h varnar jag inte... Det kriminella svinet ska minsan få...

Jösses...

Hur många som kör så pass fort tror ni frivilligt kommer att stanna för polisen?
Genom att varna den personen kommer den att slå av på hastigheten och inte i ett stressat skede försöka köra ifrån polisen. Vilket kan leda till olyckor med fler inblandade än bara polisen och den som blir jagad.

Genom att varna så utsätter jag färre personer för risker.

Men som vanligt med personer med "bror duktig syndrom" så tänkter ni inte längre än näsan räcker..
I detta fall enbart till " den jäveln får skylla sig själv"

Hycklare är vad ni är... För jag ger mig fan på att även ni kör för fort ibland....
Patetiskt.
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Vad jag saknar på mc'n är varningsblinkers för att varna bakomvarande att det blir köbildning framför och varför jag bromsar hårt.

Såg att detta fanns på en del hojar nere i europa och beteende fanns även bland bilister, dock aldrig sett från en svenksreggad bil
 

hobbe

New member
Självklart varnar jag för faror i trafiken, ser jag en blåvit folksnappare så varnar jag för det, ser jag en älg, rådjur häst osv så varnar jag för det, ser jag en olycka (som inte behöver min hjälp) så varnar jag för det, är det grus i kurvan varnar jag för det osv och är det bara normalväg den biten jag har kört så hejar jag vilt på de motorcyklar jag möter oavsett den är ful eller snygg.
jag ser säkert ut som en signalvimpel där jag far fram när jag försöker förmedla så mkt jag kan om den närmaste vägsträckan min mötande kommer att färdas.
men det bjuder jag på. :D

Jag försöker bete mig som jag vill att andra beter sig mot mig, eller om man så vill, JA jag skulle faktiskt vilja möta mig själv i trafiken.
Något jag inte är så säker på att jag skulle vilja när det gäller vissa andra präktighetsministrar här.
så om man vill ge ett tjuvnyp så har ni mer tur än vad jag har, som får möta någon som faktiskt bryr sig om er och vill er väl även om jag inte vet vem du/ni är.
präktigt av mig va !
 

Zopilote

New member
Snacka om mentalitet och präktighetssyndrom det fanns i den här tråden då.
Jag varnar inte.. det kan vara en kriminell....
Kommer den mötande i mer än 150km/h varnar jag inte... Det kriminella svinet ska minsan få...

Jösses...

Hur många som kör så pass fort tror ni frivilligt kommer att stanna för polisen?
Genom att varna den personen kommer den att slå av på hastigheten och inte i ett stressat skede försöka köra ifrån polisen. Vilket kan leda till olyckor med fler inblandade än bara polisen och den som blir jagad.

Genom att varna så utsätter jag färre personer för risker.

Men som vanligt med personer med "bror duktig syndrom" så tänkter ni inte längre än näsan räcker..
I detta fall enbart till " den jäveln får skylla sig själv"

Hycklare är vad ni är... För jag ger mig fan på att även ni kör för fort ibland....
Patetiskt.

Två tummar upp, håller med fullständigt :)
Själv varnar jag andra motorcyklister för alla former av poliskontroller, mest för att jag inte kan se skillnad på en hastighetskontroll och en blåskontroll om de inte står och viftar med lasern i luften...
 

LC4ever

New member
Vad jag saknar på mc'n är varningsblinkers för att varna bakomvarande att det blir köbildning framför och varför jag bromsar hårt.

Såg att detta fanns på en del hojar nere i europa och beteende fanns även bland bilister, dock aldrig sett från en svenksreggad bil

Jorå, det har börjat komma på MC nu. Upptäckte varningsblinkersknappen på min hoj.

Jag varnar alltid genom varningsblinkers (bil och MC) när det blir "stau", dvs hastigt bildande av kö.
 

Motormannen

New member
Jag varnar inte.. det kan vara en kriminell....
Kommer den mötande i mer än 150km/h varnar jag inte... Det kriminella svinet ska minsan få...

Jösses...

Hur många som kör så pass fort tror ni frivilligt kommer att stanna för polisen?
Genom att varna den personen kommer den att slå av på hastigheten och inte i ett stressat skede försöka köra ifrån polisen. Vilket kan leda till olyckor med fler inblandade än bara polisen och den som blir jagad.

Ursäkta, men det är inte polisens fel om de tvingas ta upp en biljakt med en idiot på motorcykel eller bil som kör i 150 km/h och vägrar stanna och därmed utsätter andra trafikanter för fara. Gärningsmannen har lagt ribban, inte polisen.

Dessutom så genomförs det allt som oftast även sållningsprov vid hastighetskontroller, körkortet tittas det på också. Så det går inte att bara varna för hastighetskontroller och inte för blåskontroller, som vissa påstår.
 

Triumph int

New member
Man ska inte hjälpa folk som tror att dom är bättre på att köra än andra och far fram som huliganer.

Jag kör ofta för fort men bara på vägar som jag kan utantill.

"Genom att varna den personen kommer den att slå av på hastigheten och inte i ett stressat skede försöka köra ifrån polisen.
Vilket kan leda till olyckor med fler inblandade än bara polisen och den som blir jagad.

Genom att varna så utsätter jag färre personer för risker."

Många fel i detta citat:

1. Du vet inte att personen kommer att reagera på "ditt" sätt.

2. Du kan inte dra en slutsats som det inte finns nån som helst uppbackning av.


Jag har många mil och år efter vägarna och har därför kunnat ändra mitt eget uppträdande i trafiken.
 

hobbe

New member
Ursäkta, men det är inte polisens fel om de tvingas ta upp en biljakt med en idiot på motorcykel eller bil som kör i 150 km/h och vägrar stanna och därmed utsätter andra trafikanter för fara. Gärningsmannen har lagt ribban, inte polisen.

Dessutom så genomförs det allt som oftast även sållningsprov vid hastighetskontroller, körkortet tittas det på också. Så det går inte att bara varna för hastighetskontroller och inte för blåskontroller, som vissa påstår.

Jo det är polisen som väljer om den risken de utsätter andra för är rimlig när de jagar efter någon. Det är polisens val. precis som det är motorcyklistens/bilistens val att inte stanna.

För övrigt tycker jag nog att du kan börja med att ta körkortet, sedan kan du berätta hur vi skall bete oss i trafiken när du har några 1000 mil under hjulen.
innan dess får du ursäkta om jag tycker att du kanske inte är den röst som jag tar åt mig mest av.
 

hobbe

New member
Hobbe, innan du har 300 inlägg så tror jag inte att du har den auktoritet som behövs här.

så antalet inlägg som jag har är direkt ekvivalent om min erfarenhet av det vi diskuterar ?
om jag skall berätta hur man skapar inlägg här så håller jag helt med.
Därför försöker jag inte förklara sådant för alla andra.

När det gäller en person som inte har körkortet ännu dvs som inte har någon som helst egen erfarenhet att tala om som hänvisar till att vi skall bete oss si eller så på vägarna. saknas lite erfarenhet.
så då kanske det inlägget viktas lite efter hur mkt erfarenhet personen har.

Det är jättefint av dig att ta honom i försvar.
Det tyder på att du är en bra människa, men det betyder inte att han har mer rätt för det.

en svensk lärare bör kunna svenska
en träslöjdslärare bör kunna olika trätyper och verktyg
en syslöjdslärare bör kunna sy
en matte lärare bör förstå sig på matte
eller om vi skall dra det riktigt långt

vilket har du helst på planet till semestern ?
Hej jag är piloten adam, det är första gången för mig i denna cockpit och min crew och jag är färska ut från flygskolan och som sagt det är vår första flight.
eller
Hej Jag är adam jag är föredetta testpilot och detta är min 10 000 flight i denna typen av flygplan och min crew har 300 000 manstimmar i denna typen av flygplan.
get the point ?
 
Last edited:

Zopilote

New member
Ha, över 300 inlägg SAMT 24 år med MC-kort, så mitt ord måste vara lag i den här diskussionen :)
 

Triumph int

New member
Jag har 28 år och 1 med övningkörning.

Det är därför jag tar i så mycket här.

Han kan ha 40 000 mil med bil körkort.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Jag måste faktisk erkänna att denna tråd har väckt en självransakan.... Hur ofta varnar jag mina medtrafikanter för poliskontroller numera? Inte så speciellt ofta jämfört med när jag var yngre faktiskt...så jag har dragit slutsatsen att jag behöver bry mig mer och bli mer aktiv med att varna.:)
Tack för att ni har väckt mitt intresse i detta igen!!:):)


Anders.J
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top