Varnar du för poliskontroller?

Status
Ej öppen för fler svar.

Roberth

New member
Tror knappast att ett trädgårdsmästare, butiksbiträde, servitris, lagerarbetare eller skomakare kan förlora jobbet om de samlar på sig några mindre trafikförseelser (läs: bötesbrott). Jag kan däremot bli uppsagd om jag upprepade gånger gör mig skyldig till detta och antagligen aldrig mer få börja jobba inom det området igen. Ta det lugnt, jag vet vad jag talar om i detta avseende.

Jag är lugn men du missar min poängen. Det är klart att någon som arbetar i butik och plockar med sig varor hem(läs:bötesbrott) så småningom får kicken. Tillika att du inom din proffession får kicken med för många trafikförseelser. Arbetsgivaren säger upp den anställde pga förtroendebrist. Inget specifikt Din arbetsgivare således.
 

Motormannen

New member
Jag är lugn men du missar min poängen. Det är klart att någon som arbetar i butik och plockar med sig varor hem(läs:bötesbrott) så småningom får kicken. Tillika att du inom din proffession får kicken med för många trafikförseelser. Arbetsgivaren säger upp den anställde pga förtroendebrist. Inget specifikt Din arbetsgivare således.

Nu menade jag då att butiksbiträdet också gör sig skyldig till upprepade trafikförseelser som till exempel åka fast i flera hastighetskontroller. Tror inte arbetsgivaren har några större invändningar mot det bara butiksbiträdet sköter sitt jobb i övrigt. Men som du säger om man missbrukar sitt förtroende mot arbetsgivaren till exempel genom att stjäla varor från butiken, så blir man givetvis inte långvarig.

Specifikt för min arbetsgivare och branch är att vi av allmänheten förväntas föregå med gott exempel och respektera Svea Rikes lag. Det är inget som förväntas av en ''vanlig arbetare''. Jag får heller inte uttala mig hur som helst och göra mitt jobb hur som helst, det finns inskrivet i lag hur jag ska uppträda, gå och stå i mitt arbete.
 

hobbe

New member
Nu menade jag då att butiksbiträdet också gör sig skyldig till upprepade trafikförseelser som till exempel åka fast i flera hastighetskontroller. Tror inte arbetsgivaren har några större invändningar mot det bara butiksbiträdet sköter sitt jobb i övrigt. Men som du säger om man missbrukar sitt förtroende mot arbetsgivaren till exempel genom att stjäla varor från butiken, så blir man givetvis inte långvarig.

Specifikt för min arbetsgivare och branch är att vi av allmänheten förväntas föregå med gott exempel och respektera Svea Rikes lag. Det är inget som förväntas av en ''vanlig arbetare''. Jag får heller inte uttala mig hur som helst och göra mitt jobb hur som helst, det finns inskrivet i lag hur jag ska uppträda, gå och stå i mitt arbete.

Tja vi förväntas nog alla respektera svea rikes lag ! så på den punkten så är nog inte ditt jobb annorlunda än någon annans, tja såvida vi inte arbetar i ett annat land, då förväntas vi nog alla följa det landets lagar o regler istället.

Om man skall gå in på problem å är det väl snarast storleken och antalet lagar som gör att folk faktiskt inte vet lagar och förordningar. även om vi har en skyldighet att faktiskt känna till dem.
 

Motormannen

New member
Tja vi förväntas nog alla respektera svea rikes lag ! så på den punkten så är nog inte ditt jobb annorlunda än någon annans, tja såvida vi inte arbetar i ett annat land, då förväntas vi nog alla följa det landets lagar o regler istället.

Om man skall gå in på problem å är det väl snarast storleken och antalet lagar som gör att folk faktiskt inte vet lagar och förordningar. även om vi har en skyldighet att faktiskt känna till dem.

Jag själv är myndighetsutövare, är du det också hobbe och vet du vad det innebär?

Jag ger upp. Hobbe, du jobbar och har troligtvis aldrig jobbat med myndighetsutövning. Jag vet att myndighetsutövning har helt andra förutsättningar än vad ett icke-myndighetsutövande jobb har och jag säger att vi förväntas respektera lagen och föregå med gott exempel mer än vad en ''vanlig arbetare'' gör, that's it!

Nu håller vi återigen på att glida ifrån topic och det sista jag vill är att tråden ska låsas.
 
Last edited:

roffe_s

Active member
Jag tänkte hålla mig utanför diskussionen men den djupa filosofiska andemeningen i många av inläggen gör att jag såsom utilist kanske kan föreslå en hållbar strategi som gynnar flertalet:

- Alkoholkontroll: varna ingen.
- Hastghetskontroll: varna allt som rullar, går eller kryper.

Jag är skyldig att känna till lagar och förordningar stiftade av samhället, däremot behöver jag som individ inte gilla alla. Väljer jag att bryta mot någon lag får jag då ta mitt straff.

Etiken bakom ställningstagandet ovan är helt enkelt att de flesta, om inte alla, kör sämre under påverkan av droger. Däremot tas ingen hänsyn till förarens eller fordonets ålder, skick eller utrustningsnivå när fartgränserna tillämpas. Här gäller en kollektiv bedömning vilket jag i alla lägen inte delar, därför kan stadskassan gott få jobba för sina botgöringsslantar...

Rätt eller fel, det är i alla fall en modell som funkar för mig;)
 
Last edited:

eha

New member
Jag är skyldig att känna till lagar och förordningar stiftade av samhället, däremot behöver jag som individ inte gilla alla. Väljer jag att bryta mot någon lag får jag då ta mitt straff.

Etiken bakom ställningstagandet ovan är helt enkelt att de flesta, om inte alla, kör sämre under påverkan av droger. Däremot tas ingen hänsyn till förarens eller fordonets ålder, skick eller utrustningsnivå när fartgränserna tillämpas. Här gäller en kollektiv bedömning vilket jag i alla lägen inte delar, därför kan stadskassan gott få jobba för sina botgöringsslantar...

Däromkring verkar vi kunna enas ett flertal av oss - bra summerat! Förtydligar med att det inte ett lagbrott att varna medtrafikanter. Inte för någon oavsett jobb.

Det sista stycket hänger ihop med andra debatter vi haft - körkort på livstid utan krav på förkovran eller ens kvalitetssäkring vid kortförnyandet på det mest basala. Därmed har vi en väldigt låg kompetens i förarkollektivet och ett trafiksäkerhetsarbete som utgår ifrån att trafikmiljön ska kunna klara av misstagen som de svagaste körkorten gör utan alltför allvarliga följder - om man sitter i plåtbur.

Trafiksäkerhetsivrare pratade mycket förr om att vi hade en i västeuropeisk standardmässigt urgammal bilflotta och att det gick massor av människoliv till spillo pga detta. Tänk om man tagit ut tanken om föråldrad teknik och trafiksäkerhet till att tänka även på hur mycket äldre körkorten är som sitter och rattar i bilarna. De flesta har dessutom bytt upp sig genom åren och sitter med en "modern" bil i jämförelse med kunskaperna. Utan att flamma (retoriskt alltså!) Tänk t ex på hur många som inte lärt sig hur man ska bromsa med ABS. Teknikintresserade lär sig - men inte de andra. De förlitar sig på körvanan.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top