Varnar du för poliskontroller?

Status
Ej öppen för fler svar.

Hagis

New member
det är nästan så man blir mörkrädd!
Ursäkterna haglar i olika förklädnarder! "Jag kör aldrig för fort om det inte är vägar jag kan utan och innan" "jag varnar bara dom jag känner" (detta är bara två av många ursäkter i denna tråd)

Tar vi det förstnämnda som ligger några inlägg ovan detta inlägget, så bara för att Du känner vägen så innebär det att du inte utsätter andra för fara? Och bara för den orsaken så är det okej för dig att köra för fort! Så dom jag känner som ligger i 250-300 på E4an, världens krokigaste väg! Dom får skylla sig själv menar du?

Ibland blir jag bara så jäkla trött på folk så man funderar på att bli eremit! Hur många här har inte kört för fort? Hur många har gått omkull? Hur många har kört åt skogen/diket? Och orsaken till detta är oftast för hög hastighet, så som körskolorna hänvisar till "rätta hastigheten efter underlag och omgivning" (därmed inte sagt att man ska köra för fort enlig lag)

Vi känner alla en eller flera på något sätt som kör för fort eller utan körkort, jag säger inte att det är rätt! Men samtidigt om någon kommer säg i 150 på 120 väg, får en varning om poliskontroll och därmed slår av, behåller kortet och även ger fan i att försöka blåsa snuten, så ser jag bara att det gynnar alla trafikanter! Fyllon, kriminella på flykt, hojtjuvar osv hoppas jag ändå får sitt, tror på karma så what goes around comes around!

Jag säger som så här! Låt den som är helt oskyldig till någon överträdelse i trafiken kassta första stenen! :)
 

Jari69

New member
Han kan ha 40 000 mil med bil körkort.

Svaret finns att läsa till vänster om inläggen:

Livgardisten
Junior Member
Reg.datum: Jul 2010
Ålder: 22
Hoj: Suzuki GSX 400 E
Bor: Stockholms län
Inlägg: 26


Troligen inga 40000 mil ens med bil och tycker du att det räcker med bilkörkort för att vara en bra hoj-åkare?

Är en ganska stor skillnad på hur jag kör och hanterar hojen och bilen... Det enda man har gratis från bilkörning är en viss trafikvana, vilket inte gör dig till en bra hojåkare per automatik!

Scary, inställning.. :confused:
 

Hagis

New member
Det enda man har gratis från bilkörning är en viss trafikvana, vilket inte gör dig till en bra hojåkare per automatik!

Scary, inställning.. :confused:

Håller med dig! Utan att trampa någon på tårna här, men trafikvanan mellan bil och mc är enligt Mig enormt stor om du inte har en stor vana på hoj! En bilist utan hojkort ser sällan i döda vinkeln utan håller i bästa fall blicken fäst framåt och sidled i höjd med sidofönstrena fram! En hojåkare vet att man måste ha koll 360 grader runt i kring för att inte riskera att bli påkörd :eek:

Edit: för att inte tala om allt annat en bilist gör i trafiken! Smsar, pratar i telefon, sträcker sig efter sina barn eller tappade saker i bilen, rattar på radion och allt annat som tar uppmärksamheten från vägen!
 

Lotek

#82 Superbike
Ja, det gör jag nog om jag ser att det är hastighet de är ute efter.
Dessutom, med en liten incident igår i minne, där det enda jag fick var en reprimand(vilket räckte), vill jag bara säga att det finns väldigt bra poliser därute :)
 
Last edited:

Motormannen

New member
Men en kille utan mc-kort har det?

''Killen'' har B-körkort och kört yrkesmässigt ett antal år och är dessutom ganska insatt i polisens arbete.

Hur många gånger har en polisbil kolliderat med annat fordon som ej varit involverad i biljakten? Det är sällsynt och personligen kolliderar jag hellre med en polisbil som försöker utföra sitt jobb än en fartdåre som tror han äger vägen.

''Ja, det gör jag nog om jag ser att det är hastighet de är ute efter.''

Återigen, du kan inte se om de bara är ute efter hastighet. Samtliga stopp av fordon sker allt som oftast enligt denna princip kallad MKS som står för Motor bör stängas av, Körkort visas och Sållningsprov utföras.
 
Last edited:

Hagis

New member
Hur många gånger har en polisbil kolliderat med annat fordon som ej varit involverad i biljakten?

Tja, när dom för 2 år sen kolliderade med ett träd på en gångväg här i stockholm utan utryckning? När dom i somras här hemma flängde rakt över refugen in i motsatt riktning på trafiken för att stoppa en mc men i stället höll på att smälla med 3-4 bilar! Snuten är inte ens i närheten av gudsbästa barn även om det finns en och annan som är okej! oavsett om dom är på utryckning eller ej så har även dom vissa krav, man kan inte börja följa efter som tex gorbyligan på västerbron på gångvägen när det är fullt med folk där! Hur fan tänker man då? :eek:
 

Motormannen

New member
Polisens körutbildning har kritiserats en del gånger i media de senaste åren. Säger ingenting om att de är perfekta förare och liksom med alla utryckningsfordon så är det deras ansvar om det smäller under utryckning.

Men sist jag kollade så var inte träd klassificerade som motorfordon eller gångtrafikant, men du kanske är trädkramare Hagis? ;) Förlåt, kunde inte låta bli! Skämt åsido!

''Nära skjuter ingen hare'' som det heter, vad jag efterfrågade var en kollision mellan polisbil och ett motorfordon eller övrig trafikant under ett efterföljande.
 

Hagis

New member
Polisens körutbildning har kritiserats en del gånger i media de senaste åren. Säger ingenting om att de är perfekta förare och liksom med alla utryckningsfordon så är det deras ansvar om det smäller under utryckning.

Men sist jag kollade så var inte träd klassificerade som motorfordon eller gångtrafikant, men du kanske är trädkramare Hagis? ;) Förlåt, kunde inte låta bli! Skämt åsido!

''Nära skjuter ingen hare'' som det heter, vad jag efterfrågade var en kollision mellan polisbil och ett motorfordon eller övrig trafikant under ett efterföljande.

Haha nä jag är inte trädkramare och no hard feelings :)
Okej då missförstod jag frågan, eller så vart jag bara så till mig hehe... har haft en del med herr blå att göra både privat och via fd kamrater så jag har en lång lista med fel dom gör både i och ur trafiken! :rolleyes:
 

Selvén

New member
Det är inte bara i media som polisens körskicklighet varit på tapeten. Den har faktiskt stått på Rikspolisstyrelsens hemsida att våra poliser är dåliga på att framföra sina fordon. Det är inte media som uppmärksammat detta utan polisen själv. Sedan gäller ju så klart offentlighetsprincipen även hos polisen som gör att media kan gå in och läsa vad dom har för sig.

Mig veterligen så har väl JK i ett yttrande påpekat att polisen inte får jaga motorcyklar, detta på grund av den stora skaderisken. Vad är ett liv värt i förhållande till en fortkörningsbot.
 
Last edited:

Lotek

#82 Superbike
''Killen'' har B-körkort och kört yrkesmässigt ett antal år och är dessutom ganska insatt i polisens arbete.

Hur många gånger har en polisbil kolliderat med annat fordon som ej varit involverad i biljakten? Det är sällsynt och personligen kolliderar jag hellre med en polisbil som försöker utföra sitt jobb än en fartdåre som tror han äger vägen.

''Ja, det gör jag nog om jag ser att det är hastighet de är ute efter.''

Återigen, du kan inte se om de bara är ute efter hastighet. Samtliga stopp av fordon sker allt som oftast enligt denna princip kallad MKS som står för Motor bör stängas av, Körkort visas och Sållningsprov utföras.

Eh, nähä. Men står de med lasern i vägkanten så kommer jag att varna oavsett. Står de inte med lasern(motsv.) så har jag tillräckligt rent mjöl i påsen för att själv gärna bli stoppad. Tyvärr sker detta alltför sällan. Fem ggr på 25 år är inte ofta tycker jag. Av dessa var 3 st enbart hastighet.Sen har jag väl passerat fler, men jag har väl inte sett intressant nog att ta ut antar jag.

För övrigt..kört yrkesmässigt ett antal år..hur många är det? Har det med saken att göra? Isf vill jag åberopa att jag också har det, antagligen fler dessutom. Ger det mer rätt eller vad?
Ja, jo, Polisen övar emellanåt där jag jobbar. Ja, jag känner ett flertal eftersom de har varit kollegor. Så jag vet också lite om hur de jobbar..typ.

Inte heller vill jag kollidera, varken med en polis med dåligt omdöme eller någon annan för den delen.

Sen kan du ju naturligtvis tycka precis vad du vill, det gör jag som synes.
Själv brukar jag försöka tänka på nedanstående citat innan jag uttrycker mig....
"innan du tager grandet ur din grannes öga, tag då bjälken ur ditt eget"
 

ommu

New member
''Killen'' har B-körkort och kört yrkesmässigt ett antal år och är dessutom ganska insatt i polisens arbete.

''Ja, det gör jag nog om jag ser att det är hastighet de är ute efter.''

Återigen, du kan inte se om de bara är ute efter hastighet. Samtliga stopp av fordon sker allt som oftast enligt denna princip kallad MKS som står för Motor bör stängas av, Körkort visas och Sållningsprov utföras.


Det är väl klart att jag kan se om det är bara är hastighetsmätning eller annan typ av kontroll.
Står polisen och gömmer sig bakom en lyktstolpe med en lasermätare så är det inte för att göra en nykterhetskontroll...inte i min värld i alla fall.

Livgardisten - varnar du dina vänner när det kommer parkeringsvakter och deras bil står felparkerad/ej betalt?
 

hobbe

New member
Polisens körutbildning har kritiserats en del gånger i media de senaste åren. Säger ingenting om att de är perfekta förare och liksom med alla utryckningsfordon så är det deras ansvar om det smäller under utryckning.

Men sist jag kollade så var inte träd klassificerade som motorfordon eller gångtrafikant, men du kanske är trädkramare Hagis? ;) Förlåt, kunde inte låta bli! Skämt åsido!

''Nära skjuter ingen hare'' som det heter, vad jag efterfrågade var en kollision mellan polisbil och ett motorfordon eller övrig trafikant under ett efterföljande.

Nu är det ju inte inom ramen för orginalfrågan men det finns en rapport som heter "polisbilen som inte kom fram" tabell 14 sidan 61 är nog det som du efterfrågar.
går att hämta via nätet. bara att googla den.

För att ge ett exempel på vad den innehåller så var det 2008 ca 3000 olyckor med polisbilar inblandade och kostnaden för det var 45 miljoner.
inte direkt smickrande läsning.
Det kanske finns ett skäl till att polisens trafikutbildning eller snarare frånvaron av den är kritiserad ?
 
Last edited:

Hagis

New member
polisen får jaga mc åkare i max 200 km/tim Eller fram tills dess att dom anser att det finns risk för omgivningen! (Hörsägen så korsfäst mig inte nu)
 

hobbe

New member
''Killen'' har B-körkort och kört yrkesmässigt ett antal år och är dessutom ganska insatt i polisens arbete.

Hur många gånger har en polisbil kolliderat med annat fordon som ej varit involverad i biljakten? Det är sällsynt och personligen kolliderar jag hellre med en polisbil som försöker utföra sitt jobb än en fartdåre som tror han äger vägen.

''Ja, det gör jag nog om jag ser att det är hastighet de är ute efter.''

Återigen, du kan inte se om de bara är ute efter hastighet. Samtliga stopp av fordon sker allt som oftast enligt denna princip kallad MKS som står för Motor bör stängas av, Körkort visas och Sållningsprov utföras.


Personligen kolliderar jag helst inte alls !
Det är en sådan grej du kommer att inse när du väl har börjat köra hoj.
Att kollidera är inte längre en möjlig lösning på ett problem eller en situation.
Det är det med bil, men nu är vi inne på lite "överkurs".

en regel du kan lära dig och som du bör lära dig köra efter.
"Det spelar ingen roll vem som hade rätt eller fel, vems felet var eller om det är rättvist det är fortfarande du på hojen som förlorar" Alltid!
 

Triumph int

New member
Hagis, om jag kör för fort på en väg jag känner betyder det att jag
vet vart hus, utfarter och p-fickor är och där måste man ha uppsikt.

Så om jag då gasar på ute i skogen där det inte bor nån detta går
inte att göra i Stockholm plus radie på 10 mil.

Klart man varnar kompisar, jag vet att dom inte kör påverkade eller
är på flykt efter ett rån.
 

Motormannen

New member
Det är väl klart att jag kan se om det är bara är hastighetsmätning eller annan typ av kontroll.
Står polisen och gömmer sig bakom en lyktstolpe med en lasermätare så är det inte för att göra en nykterhetskontroll...inte i min värld i alla fall.

Livgardisten - varnar du dina vänner när det kommer parkeringsvakter och deras bil står felparkerad/ej betalt?

Stoppas det ett fordon vid en sådan kontroll så ska alltid körkortet uppvisas och oftast görs också ett sållningsprov, det är inte ovanligt att rattfyllerister inte kan hålla hastighetsbegränsningen.

Nej, däremot är jag vänlig nog att påpeka om en vän parkerar fel. Det kan ju vara onödigt att betala 400-900 kr.
 

TMax500

Member
Nej, däremot är jag vänlig nog att påpeka om en vän parkerar fel. Det kan ju vara onödigt att betala 400-900 kr.
Men du, tidigare sade du ju att "de som åker dit på det förtjänar det också med råge". Nu kan du tänka dig att varna felparkerare. Jag anar en inkonsekvens i din perfekta fasad. :confused:

Vi andra kan också i vissa fall tänka oss att "varna en (hoj)vän" som riskerar att åka på 3000 spänn i fortkörningsböter. Så vi kanske är av samma skot och korn i alla fall, när det kommer till kritan, fast det tar sig olika uttryck..?
 
Last edited:

Nox Miles

New member
En mycket stor andel av alla som kör ihjäl sig på hoj är påverkade. Jag kommer inte ihåg exakt siffra, men jag blev förvånad då jag trodde att det var ovanligt bland hojåkare att köra berusad. Sedan är det ju så att många tungt kriminella har sett fördelar med att åka hoj istället för bil. Många gånger är hojen också stulen som dem färdas på. Något att tänka på då ni varnar för poliskontroller! För visst vill du väll att polisen ska få fast den som stulit din pärla eller den som kör påverkad?
 

Nox Miles

New member
Det är väll en viss skillnad i att varna för en trafikkontroll och att påpeka att någon parkerat fel för att denne ska slippa en p-bot. En trafikkontroll är ju till för att skapa en säkrare trafik med färre skadade och dödade i trafiken, samt att fånga in andra kriminella.
 

Triumph int

New member
Det är stor skillnad på att varna vem som helst eller en kompis.

Jag tycker att man ska veta vem man varnar än vad saken gäller.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top