Varnar du för poliskontroller?

Status
Ej öppen för fler svar.

daniel_m

New member
Varnar inte.. Jag gjorde det förr, men med 14000 rattfyllerister på vägarna är risken att det är en promillekille man varnar... Något att tänka på ..
 

Motormannen

New member
Varnar inte.. Jag gjorde det förr, men med 14000 rattfyllerister på vägarna är risken att det är en promillekille man varnar... Något att tänka på ..

16 000... enligt ett teoriprogram från 2009. Ännu värre alltså, helt otroligt att det är så många människor i Sverige som kör onyktra varje dygn! :eek:
 

AndersX

New member
Ytterligare en moralfråga...:rolleyes:
Har svårt att se att det är mer moraliskt förkastiligt att varna för en poliskontroll än statens egna skyltar som varnar för fart kontroll kameror.

Anders.J

Jag varnade tidigare, men inte efter polismorden i Malexander.
Jag hörde då ett radioreportage att polisen hade problem vid vägspärrar med att "vänliga" bilister varnade mötande för vad de trodde var en fartkontroll.
Mycket möjligt att det försvårade gripandet av Jackie Arklöv & Co

Jag fick en tankeställare, jag var bekant med en av de mördade poliserna vilket gjorde att jag tänkte till lite extra. Tänk om jag varnar kriminella när jag blinkar med helljuset.

Svaret är för mig numera enkelt. Nej jag varnar inte. Om jag kör för fort och åker fast tar jag ansvar för det, om andra kör för fort får de ta ansvar för det.

Att skylta för fartkameror är just för att sänka hastigheten, det jämställer inte jag med att varna för poliskontroller.

/ALj
 
Last edited:

Hagis

New member
Måste nog medge att jag varnar men inte genom någon ljussignal! Det har jag aldrig hört talas om! Jag varnar genom att cirkulera handen i huvudhöjd som en saftblandare! dock varnar jag bara hojåkare, aldrig bilar! Varför vet jag inte det är bara så jag är "uppfostrad" sen barnsben då mina föräldrar körde hoj långt innan jag föddes :cool:

Edit:
Såg först nu svaret ovan. Jag ser som så att i o med att jag vet att många väljer att gasa om herr sheriff börjar blinka så ökar risken för olyckor! Kommer någon med den inställningen att det är bättre att gasa än att bli av med lappen så hoppas jag i alla fall att dom slår av farten om dom får en varning i god tid! Rätt eller fel ja det låter jag vara osagt, det är bara så jag funkar!
 
Last edited:

Catherine

New member
Ja tänk efter, vem är det du varnar.

Det kan vara nån som är påverkad och kör ihjäl folk lite senare.

Antalet rattfyllerister är iofs icke att förakta, men i förhållande till hur många vi är som totalt sett rör oss på vägarna är andelen ändå försvinnande liten. Det är betydligt större chans att jag varnar en "tungt kriminell" svensson som kör 77 på 70-vägen...
 
Jag varnar hojåkare för hastighetskontroller.
Bilister varnar jag inte alls, även jag med tanke på det större absoluta antalet rattfyllon, biltjuvar, övriga efterlysta etc
 

Motormannen

New member
Du Livgardisten!

Om det fanns SM i präktighet så skulle du vara ohotad mästare.

Tack och bock, du!

Du menar alltså på fullaste allvar att chansen är närmast obefintlig att en motorcykelförare kör berusad, har stulit motorcykeln, är efterlyst för något eller på annat sätt är intressant för ordningsmakten att lagföra?

Om inte, förklara varför du fäller så spydiga kommentarer och kom med en redogörelse till varför du reagerade så på mitt inlägg?

Jag är inte perfekt och säkerligen inte du heller.
 

Motormannen

New member
Det osar ju präktighet i alla dina inlägg ikväll.

För att jag vill höra din åsikt till varför du reagerar som du gör på att jag påstår att även motorcyklister kan bryta mot lagen ibland på ett eller annat sätt? Har jag en konstig åsikt om jag inser att den möjligheten finns, eller vad?

Du kan väl förklara dig istället för att komma med direkta anklagelser mot folk.
 

Selvén

New member
För att jag vill höra din åsikt till varför du reagerar som du gör på att jag påstår att även motorcyklister kan bryta mot lagen ibland på ett eller annat sätt? Har jag en konstig åsikt om jag inser att den möjligheten finns, eller vad?

Du kan väl förklara dig istället för att komma med direkta anklagelser mot folk.

Jag menade inte att kritisera just det du skrivit angående sakfrågan. Det är snarare ditt sätt att framföra det. Det gäller den här tråden och annat du skrivit i kväll.
Tycker du uttrycker dig som en präktig besserwisser och ska ha rätt i allt du skriver.
 

Roma55

New member
Ärligt talat, hur tänkte ni nu???? Varna för en poliskontroll???
Jag hade inte brytt mig om det bara handlade om hastighetsövervakning, för dom begränsningarna i detta land är ju rent löjliga.
Men med ert resonemang så kör aldrig en fyllerist för fort inte heller en våldtäktsman, tjuv eller mördare. Å ännu mindre sannolikt är ju att dom färdas på en mc.

Måste ni själva bli offer för att fatta????

Om jag åker dit för fortkörning så tar jag gärna det om det i samma veva har tagits någon våldtäktsman eller liknande.

//Ronnie
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top