Varnar du för poliskontroller?

Status
Ej öppen för fler svar.

Motormannen

New member
Sluta sitt på så höga hästar. Det du skrev till mig är också personangrepp.

Något för dig att tänka på, rent generellt:

Lagar stiftas av människor. Människor gör fel. Människor har olika åsikter. Alla lagar är följaktligen inte rätt och bra. Ett sunt ifrågasättande är därför på sin plats. Lite civil olydnad likaså. Att följa överhögheten slaviskt i alla lägen är inte bra och man är inte särskilt duktig i mina ögon om man gör det. Tänk själv istället!

Okej, kan vi komma till en gemensam slutsats då?

Du tillåter personer i din omgivning och även du själv att bryta mot lagen.

Jag respekterar lagen och uppmuntrar personer i min omgivning att göra detsamma.

Är det rätt uppfattat från min sida?

Vi har två olika åsikter, du tycker att svart är en fin färg och jag tycker att vit är en fin färg?
 

TMax500

Member
Stäng tråden!

Ser två alternativ:

- Att moderator stänger den här tråden, som helt klart har spårat ut
- Eller att vi slutar att argumentera mot Livgardistens åsikter. Då slocknar tråden av sig själv.

(Jag har inget emot en livlig diskussion, men i min ögon är han ett troll. I vart fall i den här tråden. F-n också, nu gick jag ju in i diskussionen igen... :)
 

Catherine

New member
Ser två alternativ:

- Att moderator stänger den här tråden, som helt klart har spårat ut
- Eller att vi slutar att argumentera mot Livgardistens åsikter. Då slocknar tråden av sig själv.

(Jag har inget emot en livlig diskussion, men i min ögon är han ett troll. I vart fall i den här tråden. F-n också, nu gick jag ju in i diskussionen igen... :)

Haha, du har rätt! Jag lägger ner. Så lätt att mata trollen, men inget gott kommer ut...
 

Motormannen

New member
Haha, du har rätt! Jag lägger ner. Så lätt att mata trollen, men inget gott kommer ut...

Hur arrogant får man vara?!

Svara istället på mitt senaste inlägg om du respekterar att vi har olika åsikter om saker och ting!

Jag tackar bland andra daniel m, AndersX och Triumph int för stödet i sakfrågan.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Ni kan skärpa er nu, annars stängs tråden.

Hur arrogant får man vara?! .

Respektera Swedie´s kommentar - Håll ämnet och sakfrågorna, och ta personliga kommentarer via PM.

Jag rekomenderar paus i diskussionen, vart man kan läsa på konkreta informationer istället:

http://www.mhf.se/tylosandsseminariet/files/1035Karlson.pdf relevant läsning, och framför allt http://www.svmc.se/templates/Topical.aspx?id=1151 samt alla tillhörande rapporter ;)


Jag önskar Er alla en trevlig afton
 

Motormannen

New member
Så lätt att mata trollen, men inget gott kommer ut...

Förlåt, men då ska denna kommentar också tas med in i beräkningarna.

För att försöka övergår till sakfrågan. Summa summarum blir att jag tillsammans med en del andra i denna tråd väljer att inte varna för polisens trafikkontroller av skäl som redan lagts fram.

Att andra varnar för polisens trafikkontroller av andra skäl och inte ser några problem med så kallad ''civil olydnad'' alltså bryta mot rikets lagar, rör mig inte i ryggen. De har andra åsikter och synpunkter som vi får respektera, liksom riksdagspartier får respektera varandras åsikter och synpunkter.

I gengäld vill vi att de som är för varning för trafikkontroller ska respektera våra åsikter och synpunkter.
 
Måste man verkligen bryta mot lagen för att motorcykelkörning ska vara kul?
Nej, naturligtvis måste man inte det. Men ibland kan det bli roligare då. ;)
Tycker det är minst lika kul att glida genom stan kanske 10 km/h under rådande begränsning och bara njuta av ''gnägget från sin springare'', kolla in sköna damer och njuta av vackert väder.
Det är en form av motorcykelnjutning. Själv tycker jag att just damkollning och stadsglidning gör sig bättre till fots eller per trampcykel, men det är bara jag det. En stor del av mitt hojintresse bygger på glädjen och njutningen i att köra motorcykel snarare än att åka. Det gör även att jag har valt en hoj med bättre väghållning och bromsar än en customhoj.
För övrigt, ni som säger att ni minsann varnar era motorcykelpolare men inte bilister. Vad är det för jävla dubbelmoral? Varför varnar ni inte bilister?
Jag för min del har förklarat redan tidigare i tråden precis varför jag väljer att göra skillnad mellan hojåkare och bilister.
 

Hagis

New member
Livgardisten:
Varför jag om jag talar för mig själv, inte varnar bilister men motorcyklister! Säger sig självt! MC VÄRLD, vart får du in bilisterna i den! Bilisterna är inte ett dugg förstiktiga om oss hojåkare utan är på väg att preja oss titt som tätt, kör och smsar, sminkar sig osv. Dessa bör plockas bort från vägen och har dom inte vett att ha koll på oss hojåkare så bör dom heller inte varnas och ses som "jämnlika"!
 

Motormannen

New member
Livgardet utbildar ju MP sâ vännen här hör kanske till deras skara.

Det vet man aldrig. Jag tillhör i alla fall en skara som kan förlora jobbet om de bryter mot lagen, det gäller även trafikförseelser upprepade gånger. Något som kanske kan ligga till grund för min synvinkel på ''civil olydnad'' och bringa lite förståelse varför jag tänker och tycker som jag gör, har ingen lust att förlora jobbet.

Men jag ska inte argumentera emot er som varnar andra motorcyklister för polisens trafikkontroller. Det är bara att inse att vissa tycker svart är en fin färg, medans vissa föredrar vitt. Några är Socialdemokrater medans vissa är Moderater. Några föredrar chips framför chocklad. Etc etc.
 
Last edited:

Hagis

New member
hehe ja denna diskution är väll lika givande i slutänden som diskutionen ang bulten och körning där! Det är intressant att följa diskutionen och folkets åsikter och visst lär man sig något av det men i slutänden resulterar det inte i någon förändring som går att påvisa!

Det är som många sagt, på dom mindre vägarna så är sällan polisen men på dom större vägarna är dom lite oftare (utanför och i närheten av städerna). Oftast som mest vet man vart polisen brukar stå och skuta så där tar folk det rätt lugnt ändå! Men om man säger tex motorvägen, ser jag någon som kommer på en sporthoj och kör för fort men ändå inte ligger i 300 blås, och jag vet att det är en polis i rullning eller fartkontroll längre fram så varnar jag. Det är väldigt få hojar som ligger i 110 på motorvägen, dom flesta ligger 130-140 och när jag körde sporthoj så vet jag att man låg och pendlade i 160-180. Säger inte att det är rätt, det bara var så! Men dom som då ligger säg 20 för fort, jag tycker inte dom bör bli av med lappen eller få dryga böter bara för att dom håller lämpligt mc tempo!

Jag tycker det är bra att dom plockar fyllerister osv men ibland blir man ju fundersam! När polisen har alkokontroll i komunen så finns det helt plötsligt 15 snutar, men behövs dom till pågående brott så finns inte en enda! Känns som lite udda prioritering!
 

Roberth

New member
Det vet man aldrig. Jag tillhör i alla fall en skara som kan förlora jobbet om de bryter mot lagen, det gäller även trafikförseelser upprepade gånger. Något som kanske kan ligga till grund för min synvinkel på ''civil olydnad'' och bringa lite förståelse varför jag tänker och tycker som jag gör, har ingen lust att förlora jobbet.
.

Det gör alla "skaror" mer eller mindre. Inget som är specifikt Din arbetsgivare.
Dock skall man veta att brottsligheten bland Försvarmaktsanställda ligger 50% lägre jämfört övriga samhället. En siffra som jag tycker är alldeles för hög.
 

Motormannen

New member
Det gör alla "skaror" mer eller mindre. Inget som är specifikt Din arbetsgivare.
Dock skall man veta att brottsligheten bland Försvarmaktsanställda ligger 50% lägre jämfört övriga samhället. En siffra som jag tycker är alldeles för hög.

Tror knappast att ett trädgårdsmästare, butiksbiträde, servitris, lagerarbetare eller skomakare kan förlora jobbet om de samlar på sig några mindre trafikförseelser (läs: bötesbrott). Jag kan däremot bli uppsagd om jag upprepade gånger gör mig skyldig till detta och antagligen aldrig mer få börja jobba inom det området igen. Ta det lugnt, jag vet vad jag talar om i detta avseende.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top