Varnar du för poliskontroller?

Status
Ej öppen för fler svar.

AndersX

New member
Ställ dig frågan: Är det Rimligt ?

Nej! Det är inte rimligt........

Jag skrev "Den låga siffran kanske delvis beror....."
Det var lite ironi och försiktigt pekande på att även andra än fartsyndare blir varnade.

Att någon varnar för fartkontroller är inte mycket att bråka om, men jag kan inte avgöra om polisen har kontroll av annat än hastighet, tex. sökande av tyngre kriminella än fortkörare. Jag vet inte heller vem jag möter, det kan vara någon annan än svensson som "bara" kör lite för fort.

Mitt val är att inte varna, jag tycker att risken att varna fel personer överväger sas.

Jag har (minst) lika svårt som alla andra att hålla hastighetsgränserna och om jag någon gång i framtiden inte blir varnad när kör in i en poliskontroll och får böter, körkortsindragning etc. kommer jag inte var ilsk på de mötande som inte varnat mig. :D

/A.
 
Last edited:

Marie

Banned
Jag har läst att 18% av de trafikdödade motorcyklisterna var alkoholpåverkade 2008. Totalt dog 51 motorcyklister det året. Det innebär alltså att det var 9 motorcyklister som var påverkade och körde ihjäl sig.

Sikas rapport med statistik hittar du här.


Och omvänt så var 82% av de förolyckade motorcyklisterna spiknyktra!!!!
Det är alltså livsfarligt att vara nykter när man kör mc... :p :rolleyes:

(lögn, förb..lögn, statistik)
 

Motormannen

New member
Finns du på riktigt? :eek:

Är DU på riktigt?

Ställ dig själv denna fråga: Skulle du åka med en taxi som kör vårdslöst med allt vad det innebär?

Jag tror på positivt grupptryck, alltså att passagerarna visar att de inte tolererar förarens vårdslöshet.

Du är självklart en sådan som tycker det är kul när kompisarna trycker på ''- Kör fortare nu!'' ''- Du kör som en kärring!''. Det låter onekligen som det i alla fall.

Jag vägrar åka med en person som framför sitt fordon vårdslöst och riskerar både sig själv och passagerare för att inte säga medtrafikanter för livsfara. Du tycker självklart att det är kul att åka med sådana personer eftersom du reagerar som du gjorde!
 

Kenneth

New member
Är DU på riktigt?

Ställ dig själv denna fråga: Skulle du åka med en taxi som kör vårdslöst med allt vad det innebär?

Jag tror på positivt grupptryck, alltså att passagerarna visar att de inte tolererar förarens vårdslöshet.

Du är självklart en sådan som tycker det är kul när kompisarna trycker på ''- Kör fortare nu!'' ''- Du kör som en kärring!''. Det låter onekligen som det i alla fall.

Jag vägrar åka med en person som framför sitt fordon vårdslöst och riskerar både sig själv och passagerare för att inte säga medtrafikanter för livsfara. Du tycker självklart att det är kul att åka med sådana personer eftersom du reagerar som du gjorde!


Men hur visar man det för en mötande hoj?
Var väl det tråden handlade om, inte när man sitter bak på nån?
 

Mirre

New member
Jag tror på positivt grupptryck, alltså att passagerarna visar att de inte tolererar förarens vårdslöshet.
Bra statement! Och extra bra att detta kommer från en 22-åring! Visst är det ofta svårare att stå emot grupptryck när man är yngre? (så minns jag det iaf!)

Att visa vad man står för och vara en bra förebild gäller väl dock alla, oavsett ålder. Alltså: att säga ifrån om folk kör på fyllan, kör vårdslöst, på tok för fort etc. Och att inte varna för kontroller - risken finns att den man möter kör på fyllan, kör vårdslöst, på tok för fort etc. o då ska de ju fastna i kontrollen. Övriga har inget att oroa sig för, mer än att ödsla någon minut på att visa svänglapp o blåsa i plaströr...
 
Last edited:

Zopilote

New member
Och att inte varna för kontroller - risken finns att den man möter kör på fyllan, kör vårdslöst, på tok för fort etc. o då ska de ju fastna i kontrollen. Övriga har inget att oroa sig för, mer än att ödsla någon minut på att visa svänglapp o blåsa i plaströr...

Och vi andra som inte kör på fyllan, inte kör vårdslöst och inte heller vansinnigt fort, utan bara väljer att inte förlora hela nöjet med motorcykelåkning genom att slaviskt följa vad som står på skyltarna: Vi förtjänar också att åka fast i en fartkontroll och betala en halv månadslön eller bli av med kortet som de livsfarliga fartdårar vi är???

Nu talar jag bara för mig själv, men i mina ögon finns det betydligt lämpligare fordon än motorcyklar om man har tänkt hålla hastighetsbegränsningen i alla lägen.
 

Chopperbyggarn

New member
Hur långt innan kontrollen brukar man bli varnad? Kanske bara tillräckligt för att sänka hastigheten i tid men inte undvika kontrollen? Tror nog att man måste bli varnad ganska långt innan kontrollen för att kunna göra U-svängar eller hitta "alternativa vägar" utan att dra polisens uppmärksamhet på sig.

Anders.J
 

Cyborg

New member
Hur långt innan kontrollen brukar man bli varnad? Kanske bara tillräckligt för att sänka hastigheten i tid men inte undvika kontrollen? Tror nog att man måste bli varnad ganska långt innan kontrollen för att kunna göra U-svängar eller hitta "alternativa vägar" utan att dra polisens uppmärksamhet på sig.

Anders.J

Några kilometer innan brukar det vara :cool: Fast möter du trådskaparen kommer du inte bli varnad utan han kommer att småle och hoppas du åker fast för rattfylleri eller dylikt :p
 

Zopilote

New member
Fortsättning: Jag varnar andra motorcyklister inte enbart för poliskontroller, utan även för andra eventuella faror utefter den närmaste sträckan...
Hälsar jag som vanligt, betyder det att det är fritt på den sträckan jag passerat. Visar jag tecknet för "sakta ner" kan det lika gärna vara lösgrus mitt i en kurva, en trasig bil vid kanten eller ett rådjur i vägrenen, som en poliskontroll...

Själv uppskattar jag definitivt att få en varning om det behövs.
 

Chopperbyggarn

New member
Några kilometer innan brukar det vara :cool: Fast möter du trådskaparen kommer du inte bli varnad utan han kommer att småle och hoppas du åker fast för rattfylleri eller dylikt :p

Ja, med dom fordon som jag har inser jag att det inte är lönt att försöka smita från en poliskontroll...så jag får vackert hålla mig nykter och låta bli att råna banker o liknande...himla opraktiskt att köra lättidentifierade hembyggen med gamla harley motorer:(:p

Anders.J
 

hobbe

New member
Är DU på riktigt?

Ställ dig själv denna fråga: Skulle du åka med en taxi som kör vårdslöst med allt vad det innebär?

Jag tror på positivt grupptryck, alltså att passagerarna visar att de inte tolererar förarens vårdslöshet.

Du är självklart en sådan som tycker det är kul när kompisarna trycker på ''- Kör fortare nu!'' ''- Du kör som en kärring!''. Det låter onekligen som det i alla fall.

Jag vägrar åka med en person som framför sitt fordon vårdslöst och riskerar både sig själv och passagerare för att inte säga medtrafikanter för livsfara. Du tycker självklart att det är kul att åka med sådana personer eftersom du reagerar som du gjorde!

Tja rent generellt sett så skriker inte mina kompisar Kör fortare nu eller du kör som en kärring.
men tja man väljer ju vänner som man vill.
vill du inte åka med dem så skit i det.
tycker du att det inte känns bra att åka med dem så skit i det.
tycker du att de gör fel så anmärk och anmäl du, varsågod.

Resten av oss beter oss som människor och begår lite fel o misstag ibland, har vi bråttom så kanske vi skiter i hastigheten lite osv. kort sagt vi anpassar oss efter situationen.

För din skull hoppas jag att du aldrig får körkort och att du omedelbums slutar övningsköra och slutar köra bil med för den delen.

varför ?
På dig låter det som du är en olycka som bara väntar på att hända.
kommentaren efteråt kommer att från din sida vara.
Lastbilen fick faktiskt inte köra ut i korsningen.
nej, men lastbilen gjorde det och du är på väg i ambulans till sjukan.
läs mitt tidigare råd till dig.
 

Catherine

New member
Är DU på riktigt?

Ställ dig själv denna fråga: Skulle du åka med en taxi som kör vårdslöst med allt vad det innebär?

Jag tror på positivt grupptryck, alltså att passagerarna visar att de inte tolererar förarens vårdslöshet.

Du är självklart en sådan som tycker det är kul när kompisarna trycker på ''- Kör fortare nu!'' ''- Du kör som en kärring!''. Det låter onekligen som det i alla fall.

Jag vägrar åka med en person som framför sitt fordon vårdslöst och riskerar både sig själv och passagerare för att inte säga medtrafikanter för livsfara. Du tycker självklart att det är kul att åka med sådana personer eftersom du reagerar som du gjorde!

Du drar onekligen väldigt långtgående slutsatser om andra utifrån korta kommentarer, helt påhittat i ditt eget huvud. Av samma anledning skrev jag förut "Mystisk tolkning..." till en av dina tidigare kommentarer. Snacka om att du lägger ord i munnen på andra. Jag ger upp när det gäller dig.

PS. Hobbe är inte helt fel ute...
 
Last edited:

Motormannen

New member
Och vi andra som inte kör på fyllan, inte kör vårdslöst och inte heller vansinnigt fort, utan bara väljer att inte förlora hela nöjet med motorcykelåkning genom att slaviskt följa vad som står på skyltarna: Vi förtjänar också att åka fast i en fartkontroll och betala en halv månadslön eller bli av med kortet som de livsfarliga fartdårar vi är???

Nu talar jag bara för mig själv, men i mina ögon finns det betydligt lämpligare fordon än motorcyklar om man har tänkt hålla hastighetsbegränsningen i alla lägen.

Måste man verkligen bryta mot lagen för att motorcykelkörning ska vara kul?

Jag antar att ni som tycker så inte är några custom-ägare. Tycker det är minst lika kul att glida genom stan kanske 10 km/h under rådande begränsning och bara njuta av ''gnägget från sin springare'', kolla in sköna damer och njuta av vackert väder.

90% av motorcykelförarna som omkommer i trafiken kör supersporthojar, och det är inte för att de glömmer blinkers i korsningarna...

För övrigt, ni som säger att ni minsann varnar era motorcykelpolare men inte bilister. Vad är det för jävla dubbelmoral? Varför varnar ni inte bilister?
 
Last edited:

Selvén

New member
Livgardisten verkar tro att han är en av Gud utvald personer att bli polis. Men så blir det nog ej - han fastnar nog i polisens sållningkontroll. Tänkte då mer på det psykologiska planet, ej lämplig som polis. Men är du ute efter makt och sätta åt folk så kan du ju alltid börja på Kustbevakningen. Dom får ju ha både Glock och tvinga folk till blåskontroller numera.

Förresten du skriver att 90 procent av de som omkommer kör supersporthoj. Enligt media så är det 6 av 10, alltså 60 procent. Du verkar tycka att customägare är några änglar. Ja det skulle väl vara dom i Hells Angels i så fall. Tittar man på stöldstatistiken så är det mig veterligen HD som stjäls mest.
 
Last edited:

Motormannen

New member
Livgardisten verkar tro att han är en av Gud utvald personer att bli polis. Men så blir det nog ej - han fastnar nog i polisens sållningkontroll. Tänkte då mer på det psykologiska planet, ej lämplig som polis. Men är du ute efter makt och sätta åt folk så kan du ju alltid börja på Kustbevakningen. Dom får ju ha både Glock och tvinga folk till blåskontroller numera.

Har aldrig påstått att jag har de planerna. Det är taget ur tomma intet av dig.

Jag respekterar Svea Rikes lag och vill kunna färdas säkert i trafiken, det får du med andra acceptera. Jag har mina åsikter och ni har era åsikter.

Att du tar till personangrepp i diskussionen är däremot inte okej!
 

Triumph int

New member
Detta med att få köra så fort man vill, det är en öm tå hos många.

Saken är att om jag inte blir varnad för en kontroll och blir stoppad
så är det inte mycket jag behöver oroa mig för.

Men jag vill att polisen ska få göra sitt jobb i den kontrollen för jag
vet inte om det är en fartkontroll som också har nån spaning.

Många uttalar sig tvärsäkert om trafiksäkerhetsarbetet som görs och
vet ju naturligtvis precis hur det borde skötas.

För så fort man ser en fartkontroll på en väg där man vill köra fort så
tror man att det bara är för att tjäna pengar som polisen står där.

Den som är intresserad kan väl höra av sig till Trafikverket för att få all
information som ligger till grund för kontroller och hastighetsbegränsningar.
 

Motormannen

New member
Förresten du skriver att 90 procent av de som omkommer kör supersporthoj. Enligt media så är det 6 av 10, alltså 60 procent. Du verkar tycka att customägare är några änglar. Ja det skulle väl vara dom i Hells Angels i så fall. Tittar man på stöldstatistiken så är det mig veterligen HD som stjäls mest.

Från NTF's hemsida.

Felformulerat av mig.

''Ca 40 procent av de omkomna MC-förarna bedöms ha kört mer än 30 km/tim över hastighetsgränsen och ca 90 procent av de som körde så fort körde Supersport.''

Annan intressant statistik är att många av mc-olyckorna inträffar med förare som saknar körkort eller har en felaktig körkortsbehörighet. Som många här verkar försöka bortförklara.
 

Motormannen

New member
Du drar onekligen väldigt långtgående slutsatser om andra utifrån korta kommentarer, helt påhittat i ditt eget huvud. Av samma anledning skrev jag förut "Mystisk tolkning..." till en av dina tidigare kommentarer. Snacka om att du lägger ord i munnen på andra. Jag ger upp när det gäller dig.

PS. Hobbe är inte helt fel ute...

Hur ska jag tolka det då då du säger ''Finns du på riktigt?:eek:'' när jag förklarar att jag inte vill åka med en person, varesig i personbil eller motorcykel, som kör vårdslöst? Antingen kan man tolka det positivt eller negativt, och det var tamefan ingen positiv kommentar från din sida. Skriv lite längre och sakligare inlägg vad du vill få fram så kan folk tolka dig!
 

Catherine

New member
...
Du är självklart en sådan som tycker det är kul när kompisarna trycker på ''- Kör fortare nu!'' ''- Du kör som en kärring!''.

Att du tar till personangrepp i diskussionen är däremot inte okej!

Sluta sitt på så höga hästar. Det du skrev till mig är också personangrepp.

Något för dig att tänka på, rent generellt:

Lagar stiftas av människor. Människor gör fel. Människor har olika åsikter. Alla lagar är följaktligen inte rätt och bra. Ett sunt ifrågasättande är därför på sin plats. Lite civil olydnad likaså. Att följa överhögheten slaviskt i alla lägen är inte bra och man är inte särskilt duktig i mina ögon om man gör det. Tänk själv istället!
 

Catherine

New member
Hur ska jag tolka det då då du säger ''Finns du på riktigt?:eek:'' när jag förklarar att jag inte vill åka med en person, varesig i personbil eller motorcykel, som kör vårdslöst? Antingen kan man tolka det positivt eller negativt, och det var tamefan ingen positiv kommentar från din sida. Skriv lite längre och sakligare inlägg vad du vill få fram så kan folk tolka dig!

Det var snarare de långa föreläsningarna du beskrev, som gjorde att jag häpnade...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top