Trafikverkets korrupta förhållande till sina entreprenörer etc mm osv

Ove 60+

Active member
Hmm? Sopbilen hade varit ute två(2) gånger - på natten på den aktuella sträckan? Otroligt! Hur ofta ser man en sopvals ute på vägarna överhuvudtaget, ens dagtid? Det lättaste kanske varit att kolla om entreprenören alls hade tillgång till sopvals...
Hoppas att killen fick tillräckligt för att täcka skadorna och kanske någon kompensation för förstörd resa. Det hade varit bättre med en rejäl dom som ger ledning för händelser i framtiden men det är väl svårt att få till med TrV;s arroganta attityd till sina kunder.
 

Skye

Kör Mycket!
Det är synd att "money talks" för att driva ett fall långt. Så länge man är sponsrad av staten är det svårt för en privatperson att driva frågan och i synnerhet när det är en utländsk medborgare som kanske inte vet att trafikverket gärna fuskar och deras entreprenörer ännu mer. En fråga är ju oxå hur domarn och nämndemän dömer. Verkar nästan som att motorcykeln framför tömde ut grus framför sin kompis som mer troligt än det faktum att sopning överhuvudtaget ej ägt rum.
 

Avarage

New member
Det minsta man kan begära av Trafikverket i aktuellt fall, kan jag tycka, är att man verifierar entreprenörens vittnesmål. Vilket inte borde vara allt för svårt att göra. Mot Trafikverket borde entreprenören kunna (med 90% säkerhet) bevisa att man sopat aktuell sträcka 2 gånger den avsedda natten.

Någon har ju kört utrustningen. Denna någon har fått lön. Entreprenören skall vid tillfället haft tillgång till densamma utrustning och utrustningen i fråga skall ha funnits i rimlig närhet till sträckan den påstås ha kört 2 gånger vid tillfället. Osv.

Vad skulle skälet vara? Att Trafikverket gör det de kan för att säkerställa att hålla vägarna DE bär ansvaret för är säkra genom att hålla koll på sina entreprenörer. Lek med tanken att entreprenören far med osanning, något tingsrätten inte lade någon vikt vid som möjligt. I så fall har Trafikverket en entreprenör som inte följer det regelverk Trafikverket jobbat fram.
 
Last edited:

Kapten Stofil

New member
Trafikverket skattefuskar och ger vissa anställda otillåtna fringisar:

http://www.expressen.se/gt/trafikverkets-anstallda-fick-biligare-p-platser/



H

Undrar vilka det där gäller? Jag jobbar som konsult åt Trafikverket, på Kruthusgatan i Göteborg. Hela förra året och i år får man parkera för 50:-/dygn, som man betalar i en P-automat, förutsatt att man har ett giltigt P-tillstånd (som är gratis och som man kvitterar ut i receptionen). Detta gällde och gäller såvitt jag vet samtliga anställda och konsulter.

Eventuellt skulle det kunna vara en löneförmån för vissa chefer, men de måste vara oerhört få, för något överskott av P-platser är det sannerligen inte. 75 st kanske totalt tilldelade Trafikverket på flera hundra anställda.

Edit: "Biliga" p-platser? Tryckfelsnisse eller någon lustigkurre?

Edit 2: Närmaste offentliga P-plats som inte kostar skjortan, kalsongerna, byxorna och jackan, kostar 5:-/timme tror jag det är. Möjligen 8:- nu. Alltså runt 45:-/arbetsdag.
 
Last edited:

Bansaie

New member
Det var intressant!
Det var ju så synd om alla Stockholmare och Göteborgare som fick betala för sina P-platser så i Borlänge höjde man parkeringsavgiften på personalparkeringarna från 0:- till 250:-/mån (350:-/mån för mv.) så det skulle bli rättvist.

Det riktigt lustiga är att nästan alla allmänna parkeringar runt omkring är gratis och att IKEA-parkeringen intill ett av kontoren helt plötsligt fick parkeringsförbud mellan 00:00-09:15 (p.g.a. att man skulle kunna snöröja och sopa sa man) men ingen av parkeringarna vid butikerna längre bort har några såna begränsningar. Observera dessutom att flexramen på morgonen slutar kl. 09:00.
 

Kapten Stofil

New member
Men observera alltså att gratis parkering är en skattepliktig förmån, som man antagligen måste skatta för även om man inte har någon bil och inte ens körkort :eek:
 

Bansaie

New member
Ja, det blev visst väldigt många som parkerade på Ikea helt plötsligt, de gillade väl inte att kunderna inte fick plats :D
Det var faktiskt så att någon TrV-anställd hade frågat och det var OK enligt butikschefen så länge man inte ställde sig på IKEA's personalparkering. Såg det väl som bra reklam och att somliga nog skulle passa på att slinka in på IKEA och impulshandla innan de åkte hem, men helt plötsligt svängde det.

De övriga kunderna ställer sig hellre framför huvudingången än i ena kanten av IKEA's parkering.
 
Last edited:

Bansaie

New member
Men observera alltså att gratis parkering är en skattepliktig förmån, som man antagligen måste skatta för även om man inte har någon bil och inte ens körkort :eek:
Skatteverket sätter priset för din personalparkeringsplats i relation till övriga parkeringar i området. Är de allmänna parkeringarna i områdena runt omkring gratis finns ingen anledning för skatteverket att slå ner på ett företag som erbjuder gratis parkering intill sitt kontor.
 

Hampe

Skriver massor!
Edit: "Biliga" p-platser? Tryckfelsnisse eller någon lustigkurre?


Känns som en stockholmsredigerare som tror att han lyckas träffa prick på det göteborgska idiomet med en sådan lustighet.
Samma typ av människa som säger "Göt-la-borg" och drar festhistorier om någon snubbe som han kallar "Kålle".

Tur det finns skämskuddar.




H
 

Ove 60+

Active member
:confused: Vår käre GD Gunnar Malm har återigen utmärkt sig: 400.000:- för 11 sidor om konsten hur man gör en pudel.... Finns det verkligen ingen mera kompetent person som kan ta över??:p
 

Kapten Stofil

New member
Han går i pension den 28 februari.

Han må ha brutit mot Trafikverkets egna regler, men inte mot lagen. Enligt LOU får direktupphandling ske upp till ett belopp om 505800:-.
 

Ove 60+

Active member
Han går i pension den 28 februari.

En välsignad sak! Hoppas på det bästa när det kommer en ny. :angel:

Han må ha brutit mot Trafikverkets egna regler, men inte mot lagen. Enligt LOU får direktupphandling ske upp till ett belopp om 505800:-.

OK enligt lagen, men... Att söka bortförklaringar hos en konsult när det borde finnas folk som sitter inne med dom kunskaperna inom verket är i mina ögon helt befängt. Kan man inte finna några lämpliga kompisar att fråga så är det väl annars bara att säga "Jag har misslyckats"!

Pengarna kunde använts bättre, kanske till inköp av en sopvals. :p
 

Hampe

Skriver massor!
Vad har vi sett för generaldirektörer tidigare?


Generaldirektörer Trafiksäkerhetsverket

1968-1972: Lars Skiöld
1972-1978: Per Olov Tjällgren
1978-1984: Lars Peterson
1985-1986: Jan Hagberg
1986-1988: Jan Brandborn
1988-1992: Lars Eggertz


Vägverket (och dess företrädare) har en längre historia:



Axel Erik von Sydow 1841-57
Otto Modig 1857-77
Carl Gottreich Beijer 1877-87
Rudolf Cronstedt 1887
Josef Richert 1887-93
Lars Berg 1893-03
Fridolf Wijnbladh 1903-24
Carl Meurling 1924-26
Fredrik Enblom 1926-32
Richard Ekwall 1932
Nils Bolinder 1933-49
Karl-Gustaf Hjort 1949-57
Gustav Vahlberg 1957-71
Sven-Göran Olhede 1971-78
Carl-Olof Ternryd 1978-82
Per Anders Örtendahl 1982-95
Jan Brandborn 1995-2001
Ingemar Skogö 2001-2009
Lena Erixon 2009-2010


Har vi någon bild av hur tidigare förordnade har fungerat i sina roller?

Förste generaldirektören Lars Skiöld måste väl ändå sägas ha peakat tidigt i sin karrär?
Han var "Högertrafikgeneral" och verkade aldrig finna sig tillrätta när rampljuset slocknade Måndagen den fjärde september.

Hans år på det nybildade Trafiksäkerhetsverket kännetecknas av en massa larviga "utspel" och han högg tidvis hårt mot motorcyklisterna när han trodde att det skulle kunna ge honom utökad tid i media och allmänhetens gillande.
Han lyftes sedermera undan och sattes på Tipstjänst istället. Lika up-to-date som Putte Kock...

Jan Brandborn är intressant som GD på bägge verken. Var inte han en brutal hastighetssänkare...?


Någon annan som kan dra sig till minnes någon tidigare generaldirektör som kan hissas eller dissas?

Vad vill vi se hos den tillträdande? Vad vill vi slippa?





Hampe
 

Petra

Super Moderator
VTI ska granska Trafikverkets upphandlingsform med fokus på produktivitet, ekonomi och innovationsfrihet för entreprenörer.

Forskaren Johan Nyström efterlyser mindre snack och mer verkstad från landets överlägset största infrastrukturbeställare - Trafikverket.
Nyström uttalar i tidningen Entreprenad att detaljkraven i de förment fria totalentreprenaderna riskerar att döda all eventuell kreativitet.
– Det blir ofta krav på att man ska ha exakt det här räcket, och konstruera avfartsrampen på just det här sättet…

Hoppas att man i denna forskning även lägger tittar på beställarens krav och entreprenörernas arbete för trafiksäkerhet för alla trafikantgrupper.

http://www.entreprenad.com/kategorier/alla/vti-totalentreprenader/
 

Jonkko

New member
Kort/snabb översättning.
Åklagaren yrkar på vållandet till annans död för ELY (Trafik osv ministeriet) områdes ansvariga,2 vägarbetaren som var ansvariga för vägen via arbetsplatsen,arbets shefen och områdes shefen för en dödsolycka.
Vägbanken var 3-12 centtimeter lägre som själva vägen på en 20 meters sträcka.
Bilisten fick sladd efter försöket att ta sig upp på vägen igen och krockade med mötande trafik.
Problemet med vägen var känt ock tidigare samma dag hade erbetsledaren granskat sträckan och kommit fram till att inga åtgärder behövdes.
Åklagaren yrkar på bötesstraff.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015020419143047_uu.shtml
 
Top