Ja, det fanns en anledning att jag döpte tråden som jag gjorde, då för 4 år sedan.
Det gamla Vägverket var lite halvskumt med mycket "du kliar min rygg så kliar jag din" i form av att resurser kunde allokeras för att bygga / underhålla väg som inte hörde till vårt allmänna. Det försvann många lass grus till folks sommarstugor, lantgårdar och till idrottsanläggningar mm som kompisars och kompisars kompisar var engagerade i på olika positioner.
Men, det var ändå hanterbart. Väldigt osvenskt, visserligen - men på en nivå där det gick att stoppa och betala tillbaka det som fattades på några dagar.
Något hände när man bakade ihop en massa disparata verksamheter till heffaklumpen "Trafikverket".
Istället för att foga sig i den striktare kulturen från exempelvis Trafiksäkerhetsverket, så formligen skenade oegentligheterna iväg till rent systematisk plundrande av den egna verksamheten.
Man fick någon slags hybris när man blev "upphandlare" och märkte att entreprenörerna stod på varandras axlar för att vara till lags...
Jag hade nog trott att det skulle komma upp lite mer sådant i denna tråden, men det klart: det är så mycket som står på spel: hela företag står och faller med sina uppdrag för Trafikverket, och när karusellen väl börjar snurra så är det inte lätt att kliva av.
Men, det där är mest bara pengar. Pengar, och en urholkning av moralen.
Det som retar mig mest som trafikant är allt förbannat slarv man ser: slarv med försena åtgärder, slarv med åtgärderna i sig, usel skyltning av vägjobb, uppträdande på arbetsplatser som får grannens får att framstå som strukturerade, fula genvägar i jobben: det är så uppenbart att beställaren inte har koll på vad dom får för pengarna - MINA pengar!
Mitt förtroende för Trafikverket var noll redan innan Kalla Faktas ådagaläggande av diverse missförhållanden.
Det blir inte bättre nu.
Skall trafikverket ens tillåtas arbeta vidare i sin nuvarande form? Man har en budget på över 50 miljarder att hantera.
Klarar man av det? Jag säger INTE!
Skulle tro att Trafikverkets bitvis svinaktiga beteende kring Västlänken här i Göteborg blir spiken i kistan.