Trafikverkets korrupta förhållande till sina entreprenörer etc mm osv

gundj

New member
På radion i morse. Olyckorna ökar på de mindre vägarna på grund av det eftersatta underhållet, därför skall hastigheten sänkas där, säger trafikverkets expert.
Idioter!
Tänk efter vad det är ni säger egentligen. Fixa vägbanan så kanske antalet olyckor minskar.
Tyvärr så är singelolyckor överrepresenterade på dessa vägarna och det beror väl på många faktorer men säkert kör många långt över skyltad fart och över egna förmågan, men hjälper verkligen andra siffror på skylten?
 

Hampe

Skriver massor!
Havererad lastbil blir ståendes i höger körfält på motorväg under flera timmar. Ingen bryr sig, och till sist så dör en person, medans två blir allvarligt skadade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/trafikverket-vi-forstod-inte-hur-allvarligt-det-var

Noll vision: för många kör på slentrian utan att se sig för, för få förstår trafikspelet, överhuvudtaget ingen övervakar och konsekvenserna för den som gör fel är antingen skrattretande lama - eller innebär dödsstraff.

Kan någon tänka sig en havererad lastbil som står kvar i ett körfält under timmars tid på tyska Autobahn?
Ha ha ha!

...så varför skall det vara så i Sverige?
 

TMax500

Member
Var ute och körde i södra Bohuslän igår. På Orust, mellan Tegneby kyrka och Nösund (väg 740?), var det gott om grus i kurvorna. Gruset kom helt klart från dåligt utförda stödremsor. Vägbanorna i övrigt var i stort sett torra och fina. Nästan inga löv. Och så helt plötsligt ett antal kurvor med grus - en obehaglig överraskning!

(Nu är ju vi som mc-förare vana vid att det kan vara så. Så man blir egentligen aldrig helt överraskad. Men det är ändå inte ok! :()

Jag fattar inte hur man kan kan/vill/törs slarva med detta. Någon måste ju ha tänkt att "vi fuskar lite här, det är ingen som märker något, och om någon klagar så har vi 'gjort allt-enligt-boken'. Ingen kan bevisa något. Och det blir inga repressalier."

Eller hur tänker entreprenören som sk*ter i att göra ett bra jobb? Tänker hen att "det är är inget problem om någon kör ihjäl sig eller blir invalidiserad, bara jag får komma hem i tid till midda'n"?

Grus från stödremsor är dessvärre inget ovanligt på Orust. Snarare tvärtom så är det något av ett mönster.

Hur kan Trafikverket tillåta att entreprenören underpresterar så? Vad gör de med dessa personer? Inget? Är det så att de är 'för-bra-kompisar' för att ställa de rätta kraven?
 
Last edited:

jan-olovj

New member
Såg ni nyheterna i dag som jag fattade det så ÄR det oegentligheter på trafikverket med sina leverantörer. Måtte jag ha fattat rätt för detta har vi pratat om i flera år.
 

TMax500

Member
Ja Maria, jag har anmält det. Oftast "ids" man inte. Grus på vägen är vanligt i den trakten som sagt. Och man ids ju inte hålla på och anmäla efter var och varannan tur. Fastän man borde det...

Men den här gången anmälde jag det!
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Du som inte är på jobbet idag kan redan nu spana in Kalla Fakta på TV4 Play: https://www.tv4play.se/program/kalla-fakta/3943720

:tummenupp Skönt att det börjar komma fram - har länge anat...

Nu gäller det norra Sverige men jag tror inte att det är någon skillnad mot resten av landet. Man kan ju fundera på hur det kan fungera när entreprenörer fullständigt skiter i att fullgöra sina uppdrag, t.ex. när det gäller sand på vägen, lågkvalitetsasfalt som ger halka sommartid, inköp av räckestyper som inget annat land vill ha p.g.a. att dom är livsfarliga för hela trafikantgrupper. Osv... :p

Nu är det inte bara TrV som bör granskas i grunden. Det dyker upp affärer även i andra delar av offentlig förvaltning. Polishundar till överpriser, lite material och arbetstid som försvinner till privata byggen bara för att nämna något...

Det har funnits, och finns fortfarande, en barnatro på att korruption inte förekommer i Fosterlandet Sverige men den drömmen hoppas jag att man vaknar upp ur snart. Reportrarna som gräver i lorten gör ett bra jobb, lyfter på hatten och tackar.
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, det fanns en anledning att jag döpte tråden som jag gjorde, då för 4 år sedan.


Det gamla Vägverket var lite halvskumt med mycket "du kliar min rygg så kliar jag din" i form av att resurser kunde allokeras för att bygga / underhålla väg som inte hörde till vårt allmänna. Det försvann många lass grus till folks sommarstugor, lantgårdar och till idrottsanläggningar mm som kompisars och kompisars kompisar var engagerade i på olika positioner.
Men, det var ändå hanterbart. Väldigt osvenskt, visserligen - men på en nivå där det gick att stoppa och betala tillbaka det som fattades på några dagar.

Något hände när man bakade ihop en massa disparata verksamheter till heffaklumpen "Trafikverket".
Istället för att foga sig i den striktare kulturen från exempelvis Trafiksäkerhetsverket, så formligen skenade oegentligheterna iväg till rent systematisk plundrande av den egna verksamheten.
Man fick någon slags hybris när man blev "upphandlare" och märkte att entreprenörerna stod på varandras axlar för att vara till lags...

Jag hade nog trott att det skulle komma upp lite mer sådant i denna tråden, men det klart: det är så mycket som står på spel: hela företag står och faller med sina uppdrag för Trafikverket, och när karusellen väl börjar snurra så är det inte lätt att kliva av.

Men, det där är mest bara pengar. Pengar, och en urholkning av moralen.
Det som retar mig mest som trafikant är allt förbannat slarv man ser: slarv med försena åtgärder, slarv med åtgärderna i sig, usel skyltning av vägjobb, uppträdande på arbetsplatser som får grannens får att framstå som strukturerade, fula genvägar i jobben: det är så uppenbart att beställaren inte har koll på vad dom får för pengarna - MINA pengar!

Mitt förtroende för Trafikverket var noll redan innan Kalla Faktas ådagaläggande av diverse missförhållanden.
Det blir inte bättre nu.

Skall trafikverket ens tillåtas arbeta vidare i sin nuvarande form? Man har en budget på över 50 miljarder att hantera.
Klarar man av det? Jag säger INTE!

Skulle tro att Trafikverkets bitvis svinaktiga beteende kring Västlänken här i Göteborg blir spiken i kistan.
 

TMax500

Member
.....Det som retar mig mest som trafikant är allt förbannat slarv man ser: slarv med försena åtgärder, slarv med åtgärderna i sig, usel skyltning av vägjobb, uppträdande på arbetsplatser som får grannens får att framstå som strukturerade, fula genvägar i jobben: det är så uppenbart att beställaren inte har koll på vad dom får för pengarna.....
Slarv är nog en del av problemet. Eller är det så illa att det är ren nonchalans?

Ett exempel ur verkligheten: körde öster om Bullaresjöarna (se där, Bohuslän igen!) en dag i maj för några år sedan. Strax efter en kurva ligger en hög (ja, en hög) med grus som använts för att fylla upp en ojämnhet i vägbanan. Bromsar hårt, gör undanmanöver in i mötande körfält och klarar mig förbi. Puh!

Återvänder en månad senare i juni. Tänker att "här låg det grus för en månad sedan". Och se... grushögen var kvar! Nu var jag ju mer beredd så det blev inte lika jobbig undanmanöver som förra gången. Men ändå.

Kontaktar Trafikverket och skäller. De svarar något löst hållet om tjälskador. Tjäle i Bohuslän i juni? Va? I juni börjar man bada i havet, och det finns ingen j*vla tjäle i Bohuslän i maj/juni. Den går ur marken i mars, skulle jag tro.

Istället är det rimligen så att entreprenören har öst på ett lass grus och sedan.... inget mer!
Sedan har veckorna gått och inget har hänt. Ingen som följer upp. Ingen som tar ansvar. Ingen som bryr sig.
Inte förrän någon hör av sig, då sker kanske något? Jag körde inte den vägen mer den sommaren.
Kanske fixade de grushögen före hösten? Kanske inte? Vem vet....
 
Last edited:

Alexander76

Member
Trevligt med rensopade vägbanor men ingenting jag räknar med. Jag kör inte snabbare än att jag kan korrigera för eventualiteter runt nästa krök, den dagen "dom" sätter övriga fordons säkerhet i samma rum som bilars ska jag äta upp min hjälm. Man kan helt enkelt inte räkna med någon förståelse där.
 

Ove 60+

Active member
Slarv är nog en del av problemet. Eller är det så illa att det är ren nonchalans?

Jodå, det är både ock. Det som gör det möjligt är nog att om beställaren påtalar det hela kan det ordnas med lite ryggdunk och presenter. Hjälper inte det kan det bli lite festligheter "privat" på lämplig lokal. På så vis skapas en nivå som kan vara svår för en seriös medarbetare att komma över för då blir man lätt en motarbetare istället som har svårt att stiga i lön och grader.

Som tjänsteman (=allmänhetens tjänare - min definition!) hade man förr ett s.k. tjänstemannaansvar att förhålla sig till. Gjorde man något dumt kunde man alltså bli ställd till ansvar. Detta finns inte längre så om någon klantar sig u.p.a. så får hela firman/verket/ företaget skämmas vilket ger ett handlingsutrymme för mindre nogräknade. Hoppas att dom fortsätter att granska.
 

jan-olovj

New member
Ja, om det grävs på ett ärligt vis så lär mycket komma upp men det tvivlar jag på, för detta ser inte snyggt ut för våra politiker,men om det sätts stopp framöver och jobben görs på ett riktigt o ärligt sätt så är mycket vunnit. Framför allt så hoppas jag på ärliga inspektörer så att fusket försvinner.
 

TMax500

Member
Kämpar vidare med Trafikverket och gruset. Fortsättning lär följa...

12 november, till Trafikverkets sida för felanmälan:
Grus på vägen!
Kör mc igår på Orust. Mellan Tegneby kyrka och Nösund (väg 740?) är det gott om grus i kurvorna. Gruset kommer från dåligt utförda stödremsor.

Fullkomligt livsfarligt för den som kör mc eller moped. Och inte heller ofarligt för cyklister. Hur kan man tillåta att entreprenören underpresterar så? Det finns väl någon regel att stödremsorna skall innehålla viss mängd bitumen för att gruset inte skall spridas över vägbanan?

Vägbanorna i övrigt var i stort sett torra och fina. Nästan inga löv. Och så helt plötsligt ett antal kurvor med grus - en obehaglig överraskning!



17 november (efter fem (5) dagar kom svar:
Hej XXX!
Mycket riktigt har vi krav på 3% bitumeninblanding i stödremsorna. Dock hindrar det inte att det kan hamna grus på vägbanan ändå. Vi gör löpande leveransbedömning på kontraktsarbetena och har inte fått några indikationer på att man skulle ha frångått kravet på bitumeninblandning.



Nytt mail till Det Stora Verket 17 november:
Hej,
Men tänker ni göra något åt det? Vägbanan behöver ju sopas.
Åtminstone behövde den det i lördags. Det har gått motsvarande en hel arbetsvecka sedan jag rapporterade detta. Under tiden har troligen det farliga gruset legat kvar(?).
Eller har ni några ”indikationer” på att vägen blivit sopad under veckan? Om jag kör den aktuella vägen i morgon igen, är gruset kvar då?



Ett nytt mail till till Verket 18 november, eftersom delvis ny info kommit fram:
Hej igen,
Idag har det gått en vecka, och jag passade på att fråga en boende i området ifall gruset är kvar. Alltså om min iakttagelse fortfarande är korrekt så här 7 dagar senare. Svaret jag fick alldeles nyss var:

”…det är förfärligt mkt grus. Du har helt rätt. De har nämligen lagt nytt löst lite oljigt grus i kanterna. Det har förflyttats in på vägbanan och det är som att åka med smätter hela tiden. Så din indikation är helt korrekt o jag har undrat varför de slängde ut det där kassa gruset i kanterna då det andra var hårt o låg bra. Det som lagts ut är farligt för råkar du komma utanför sjunker du ner i den o det är risky. När jag cyklat eller sprungit har jag också problem med gruset.”

Duger dessa två vittnesmål om att entreprenören har misslyckats och att ni måste ta tag i detta?

Grus på småvägarna på Orust är annars rätt vanligt. Inte bara på den här vägen, utan på andra småvägar. Tänker bl a på väg 766, en väldigt vacker liten landsväg som ofta besväras av grus på vägbanan.

Trafikverket kanske skulle se över skötseln och skötselinstruktionen för Orust? Eller handla upp en annan entreprenör?
 

jan-olovj

New member
Vad vi fått reda på enligt TVn så lär nog den entreprenör få uppdraget som betalar ansvarig tjänsteman bäst present. Alltså det är precis som vanligt. Eller?
 
Top