Trafikverkets korrupta förhållande till sina entreprenörer etc mm osv

Hampe

Skriver massor!
Ursprungligen postat av Wikipedia
Efterträdare:
Innehar fortfarande posten

Inte länge till, inte länge till.




Kanske har någon redan lagt upp denna info. i en annan tråd, och nu finns den även här ;-)
"Regeringen söker generaldirektör och chef till Trafikverket"
(http://www.arbetsformedlingen.se/Fo...%2820%29&sv.url=12.237ec53d11d47b612d78000171)




Det där gick bannemig snabbare än väntat, och det är märkligt att det är så tyst i media om det. Mindre än en månad från "förtroende" till silkessnöre.
Hur kommuniceras detta inåt? Att GD G.M. (eg. "gm" som i "gärningsman" *hahahaha*) alldeles naturligt och organiskt skall sluta för att gå i pension?


Arma den efterträdare som skall bringa ordning i detta råttebo.





Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Nej Hampe det talas aldrig internt om "den kompetenta beställaren", bara "den renodlade beställaren"
Du kan själv dubbelkolla på Google vilken av fraserna som ger mest träffar på Trafikverket.

F'låt - jag måste tagit det helt ur luften.
En språklig tabbe helt enkelt. Adjektivet "kompetent" kan ju svårligen paras med "Trafikverket" utan användadet av förledet "in-"




Hampe
 

Kapten Stofil

New member
Det där gick bannemig snabbare än väntat, och det är märkligt att det är så tyst i media om det. Mindre än en månad från "förtroende" till silkessnöre.
Hur kommuniceras detta inåt? Att GD G.M. (eg. "gm" som i "gärningsman" *hahahaha*) alldeles naturligt och organiskt skall sluta för att gå i pension?


Arma den efterträdare som skall bringa ordning i detta råttebo.





Hampe

Såvitt jag vet har det länge varit klart att han avgår med pension nästa år eller när det är. Det ska nog inte tolkas som något silkessnöre tror jag.

Nej Hampe det talas aldrig internt om "den kompetenta beställaren", bara "den renodlade beställaren"
Du kan själv dubbelkolla på Google vilken av fraserna som ger mest träffar på Trafikverket.

Hm sån tur? En Freudiansk rättsägning kanske :)
 

Hampe

Skriver massor!
Upphandlingskarusellen fortsätter snurra:

NCC fick inte jobbet – de var för billiga
NCC Roads fick avslag i förvaltningsrätten på ansökan om överprövning av upphandling gällande vägunderhåll i Borlänge. Trafikverket, som genomför upphandlingen, ansåg att NCC:s anbud var onormalt lågt.
NCC överklagar nu till kammarrätten och vill att upphandlingarna ska rättas på så sätt att bolagets anbud ska utvärderas.

NCC Roads AB (bolaget) ansöker nu om överprövning av tilldelningsbeslutet och yrkar att upphandlingen ska rättas och utvärderingen ska göras om med beaktande av anbudet från bolaget.
http://www.dalademokraten.se/dalarna/borlange/ncc-fick-inte-jobbet-de-var-for-billiga

I grund och botten är det bra att beställaren funderar över de anbud som kommer in, och gör en reality check.
Men vad kostar efterspelet? Hur mycket resurser behöver läggas på att förklara i rättsalen hur man tänkt och hur man räknade?

Hade det inte varit bättre att acceptera det lägsta anbudet och sedan lägga lite extra kraft på att bevaka att entreprenören verkligen utför det som står i avtalet? Som man borde göra överallt...


Hampe
 

Kapten Stofil

New member
Upphandlingskarusellen fortsätter snurra:


http://www.dalademokraten.se/dalarna/borlange/ncc-fick-inte-jobbet-de-var-for-billiga

I grund och botten är det bra att beställaren funderar över de anbud som kommer in, och gör en reality check.
Men vad kostar efterspelet? Hur mycket resurser behöver läggas på att förklara i rättsalen hur man tänkt och hur man räknade?

Hade det inte varit bättre att acceptera det lägsta anbudet och sedan lägga lite extra kraft på att bevaka att entreprenören verkligen utför det som står i avtalet? Som man borde göra överallt...


Hampe

Det beror på hur upphandligen gjordes. I vissa former av offentlig upphandling har man möjlighet att ange mervärden som leverantören kan uppfylla. Mervärdena poängsätts efter bedömning av beställaren, värderas i kronor enligt en i upphandlingen angiven modell, viktas samman enligt en i upphandlingen angiven modell, och dras slutligen av från offertsumman för att ge ett jämförelsepris. Leverantören med lägst jämförelsepris vinner sedan upphandlingen. Leverantören får givetvis betalt enligt sin offertsumma, men jämförelsepriset används för att få med kvalitetsaspekter.

Beställaren har också möjlighet att rata en leverantör som man anser angivit ett uppenbart orimligt lågt pris. Det blir sedan upp till leverantören att göra troligt för domstolen att priset är rimligt. Har beställaren gjort en ordentlig utvärdering av offerterna och dokumenterat detta väl, så behöver det inte bli något större problem att förklara detta för domstolen.
 

Hampe

Skriver massor!
...men ändå hamnar det i domstol. Är det inte bättre att krutet läggs på att hålla efter vägarna?


H
 

Kapten Stofil

New member
...men ändå hamnar det i domstol. Är det inte bättre att krutet läggs på att hålla efter vägarna?


H

Kan bero på leverantören med. En del leverantörer vill jävlas av någon anledning. Det är ett helt rävspel kring offentliga upphandlingar. Enklare i det privata där man bara väljer den man gillar bäst och slipper överprövningar :)
 

Kallle

New member
Har med Trafikverket att göra flera gånger per år i olika projekt ( inte asfaltering ;) som tur är) om ni bara visste, som en del av er säkert gör ,vad mycket pengar som kastas ut och som man inget får för. De är rena dagis verksamheten och att ingen får foten är helt otroligt. De är sådana grova junior missar de gör på mycket hög nivå. Hade varit i privat regi skulle skulle de nog rensas bland leden hyffsat fort
 

Ove 60+

Active member
Har med Trafikverket att göra flera gånger per år i olika projekt ( inte asfaltering ;) som tur är) om ni bara visste, som en del av er säkert gör ,vad mycket pengar som kastas ut och som man inget får för. De är rena dagis verksamheten och att ingen får foten är helt otroligt. De är sådana grova junior missar de gör på mycket hög nivå. Hade varit i privat regi skulle skulle de nog rensas bland leden hyffsat fort

:( Jodå, de flesta vet nog att det är illa ställt och inkompetensgraden är hög. Men vad kan man göra åt en skyddad verkstad? Jag beklagar dom som vill och skulle kunna göra ett bra jobb om möjligheterna fanns, för dom finns också inom TrV ....
 

Ove 60+

Active member
Hoppas innerligen jag hör till denna kategorin inom TrV och inte den förra :p

:tummenupp Av vad jag läst av dina inlägg så tillhör du säkert den gruppen som vill göra ett bra jobb. Sen är frågan om man kan med tanke på vad som framkommer efterhand med framför allt dålig organisation. Jobbar man utan ordentligt stöd och riktlinjer så kan det bli jobbigt.
 

Hampe

Skriver massor!
Sverige ornitologer, SLU - Sveriges Lantbruksuniversitet, lärda och insatta - alla som jobbat med att rädda och restaurera den svenska stammen av stora rovfåglar är oroliga för att det dödas för mycket av Kungsörn och Havsörn.
Dom har helt enkelt vant sig vid att tillgången av mat på spåret är så god att det inte är någon idé att browsa den riktiga skogen.
Istället sitter man på spåret och häckar.
F'låt - smörjer kråset.

När Trafikverket konfronteras med kritiken att att man är för dålig att rensa banvallarna från dökött slår man ifrån sig och uttalar fullt och odelat förtroende för sina ofelbara entreprenörer.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5975974


Känns resonomanget igen...?




Hampe
 

Skye

Kör Mycket!
Jodå. Har allt smällt med stora fåglar som ugglor, falkar osv som smörjer kråset helt ovetandes om faran från det tysta tåget. Herr Fasan har nog ofta undrat var Fru Fasan tog vägen. Hon stod ju på rälsen alldeles nyss...
 

Hampe

Skriver massor!
Underbart! Inte bara för Maria som kämpat och Tommy som råkat illa ut, utan för oss allihopa.
Nu vill det verkligen till att det aktuella försäkringsbolaget ser till att hämta hem sina pengar som dom lagt ut för Trafikverkets försumlighet - annars tappar försäkringsbolaget fullständigt i trovärdighet.
Varför skall vi - försäkringskollektivet, betala skador via dyra premier när det är fastslaget att det är Trafikverket som brister i sina åtagande...?
Hang em' high!


Hampe


Det var tusan. Det håller alltså inte att grusa vägar hej vilt och skylla på att entreprenören haft otur och tappat ner sina skyltar i diket...? http://www.svmc.se/smc/Nyheter/If-fick-ersattning-for-MC-skada/

Det var nog en överraskning lite här och var, faktiskt.
Det finns alltså en prislapp på att göra ett skitjobb - inte bara det där med att man riskerar oskyddade trafikanters liv.
Hoppsan hoppsan!



Tack igen till er som drivit saken!




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Ett steg framåt, och två tillbaka.

Hunnit läsa utslaget i rätten från de semestrande Holländarna som inte var beredda på Trafikverkets lustiga små överraskningar?

http://svmc.se/smc/Nyheter/Forlikning-i-brist-pa-bevis-trots-videofilm-och-vittnen/


Film, GPS-logg, vittnen; räcker inte.
Trafikverket litar blint på sina entreprenörer och att dom gör det dom skall. Finns det en manual utfärdad av Trafkverket så följs den - jajamänserrö.

Mina erfarenheter från det som verkligen sker - eller inte sker ute på vägarna säger något helt annat.
Senast jag stannade en snabelbilchaufför så hade han ingen aning om att det behövdes skyltas, och sopning efteråt ville han inte kännas vid.
"Det blåser trafiken bort, inget man behöver sopa."


Ur SMCs rapportering:

SMC konstaterar att det inte räcker med vittnen och videofilmer. Vi frågar oss därför om man som trafikant, i liknade situationer, bör ta prov på och göra en analys på lösgrus och jämföra med lösgrus som aktuell entreprenör avnänt vi ett vägarbete.


Hmmm... Detta skulle betyda att Trafikverket måste ta, och spara prover av stenmaterialet som används vid varje speciell sträcka.
Behöver Notarius Publicus vara närvarande vid provtagningen...?
Var skall proverna därefter förvaras någonstans? Hos ett fristående, certifierat företag?
Blir inte den här hanteringen väldigt dyr...?


Vore det inte bättre att göra jobbet rätt, utbilda sina entreprenörer och vara ute i verkligheten lite för att följa upp de arbeten man lägger ut...?




Hampe
 
Top