Maria Nordqvist
Super Moderator
Intressant nyhet som säger att Trafikverket/entreprenör ska ersätta stort antal trafikanter för skador som uppstått i samband med vägarbete! http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6088198
Intressant nyhet som säger att Trafikverket/entreprenör ska ersätta stort antal trafikanter för skador som uppstått i samband med vägarbete! http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6088198
SRs artikel skrev:Enligt Trafikverket var det mycket trafik längs vägsträckan i slutet av juni 2014.
– Det var en extraordinär situation som normalt inte ska förekomma vid den här typen av arbete.
Vad gjorde det till en extraordinär situation?
– Jag vill kanske inte gå in i alla detaljer, men det var fyra större återkommande evenemang i de omkringliggande orterna. Det var en kraftigt ökad trafikvolym vid det här tillfället, säger
http://www.trafikverket.se/Privat/P...halamotet---Vadermotet/Om-projektet/Huvudvag/Trafikverket själva skrev:Gestaltning – samspel mellan form och funktion
Här ska asfalten blomma!
Väg 155 brukar beskrivas som en av Sveriges farligaste och fulaste vägar. Nu byggs vägen om så att den inte bara blir säkrare utan också snyggare.
Broar och trafikplatser får mjuka, rundade linjer och björkplanteringar och blomsterängar kommer att lysa upp vägen för resenärerna.
Trafikverkets floskelgenerator skrev:Belysningen spelar också en viktig roll i gestaltningen av nya väg 155. Det blir inga långa korridorer av lyktstolpar utan i stället några få men desto högre ljusramper vid trafikplatserna.
GP skrev:Det ser mörkt ut för bilisterna på Torslandaleden.
I höstas togs vägbelysningen i Vädermotet på Hisingen ner. Det är oklart när nya lampor kan monteras
- Vi vet inte riktigt vad vi skall hitta på, säger Roy Barresten, projektledare på Trafikverket.
GP skrev:Men i höstas monterades armaturerna ner och sedan dess har det varit mörkt i Vädermotet.
- Vi var tvungna att ta ner lamporna, de var ett säkerhetsrisk, säger Barresten.
Under förra året hade flera armaturer ramlat ner, dock utan att skada bilar eller människor.
GP skrev:- Vi har monterat ljus på ett par kritiska platser i motet men i övrigt har det varit mörkt under vintern, säger Barresten. Det är en ny trafikplats med bra utformning så det finns egentligen inga trafiksäkerhetsrisker.
Ser räcket ut så där idag?
Det hoppas jag med.Jag hoppas utredaren kollat in både väg och järnväg och att samma diskussion förs på vägsidan.
Jag hoppas utredaren kollat in både väg och järnväg och att samma diskussion förs på vägsidan.
Vägområdet består av mark som har tagits i anspråk för en väganordning.
Som väganordning räknas en anordning som stadigvarande behövs för vägens bestånd, drift eller brukande.
GP skrev:Trafikverket måste anmälas
Länsstyrelsen borde enligt miljöbalken anmäla Trafikverkets planerade överträdelse till relevant myndighet då brottsmisstanke föreligger. Trafikverket startar tillståndspliktig verksamhet utan miljötillstånd. Men vi har föga förhoppning om att Länsstyrelsen kommer att agera. De har granskat Västlänken men vägrar leverera ett lagenligt korrekt resultat av granskningen. Därför är vi flera som nu överväger en polisanmälan mot Trafikverket för miljöbrott. - See more at: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2...tt-strunta-i-miljobalken#sthash.SsQUq0JC.dpuf
Snart är det advent och landets gator dekoreras normalt sett med julbelysning. Men på flera mindre orter runt om i Sverige kommer mörkret härska istället. Trafikverket vägrar nämligen låna ut sina lyktstolpar för dekorationer.
Anmälan skrev:Avser väg 516, Östergötland, delen mellan Hogstad och korsningen vid Skrukebygatan.
Skyltat A10, Varning för slirig väg.
Denna skyltning har suttit uppe sedan (minst) 2016-09-07 och är fortfarande i dag (2016-10-26) uppsatt.
Det är fortfarande i dag (2016-10-26) grus på vägen efter snabelbilslagning.
Anmälan gäller alltså:
Er underentreprenör följer (möjligen) inte gällande reglelverk avseende tid från lagning till sopning vid snabelbilslagning.
Som en parentes i sammanhanget:
Upplys mig vänligen om vilka regler som gäller vid snabelbilslagningar.
Nu har jag under ett par veckors tid stört mig på ostädad väg efter snabelbilslagning.
Korrupt?
Kanske inte direkt, inte vid första anblicken, men det stör mig att underhållsentreprenören (troligen) inte följer regelverket.
Skyltat är det:
View attachment 7839
Och grus också:
View attachment 7840
Intressant iakttagelse om just det där gruset:
Det ligger i korsningen.
Innan man passerat första skylten...
Nåja, det är en bisak i historien.
Lagningen (och skyltningen) utfördes någon gång under perioden 2016-10-03 och 2016-10-06.
I dag (2016-10-26) hänger skyltarna kvar. Vilket är bra. För rullgruset ligger också kvar...
Nåväl, anmälan till Tragikvärket:
https://webapp.trafikverket.se/e-tjanster/kundtjanst/
View attachment 7841
Nämnas kan också att det finns minst en annan snabelbilslagad väg här i trakten där man lappade i somras och där korsningarna fortfarande är fyllda med lagnings-gruse...
Trafikverket kundtjänst skrev:Angående ärende #338867
Hej B*****,
Tack för ditt mejl!
Jag har skickat dina synpunkter vidare till projektledare underhåll för vägen och fått följande svar:
Vår entreprenör sopade inte aktuell sträcka enligt reglerna, men skall ”städa” vägen snarast både vad det gäller sopning och skyltar.
Kontraktet säger att entreprenören skall sopa inom ett dygn efter utförd åtgärd. Ibland när man lagar utmed kanten så behöver man inte sopa, men i det här fallet så skulle man gjort det mycket tidigare.
Tack för att du hör av dig till oss om detta!
Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.
Med vänlig hälsning
J*****
Kundtjänsthandläggare
Telefon: 0771-921 921
Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se
(fetstil och understrykning av mig)Svar från TRV kundtjänst skrev:Kontraktet säger att entreprenören skall sopa inom ett dygn efter utförd åtgärd. Ibland när man lagar utmed kanten så behöver man inte sopa, men i det här fallet så skulle man gjort det mycket tidigare.