Trafikverkets korrupta förhållande till sina entreprenörer etc mm osv

Hampe

Skriver massor!
Intressant nyhet som säger att Trafikverket/entreprenör ska ersätta stort antal trafikanter för skador som uppstått i samband med vägarbete! http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6088198

Ah! Det krävs alltså 250 olika anmälningar om en och samma brist för att det skall hända något.
250 anmälningar från bilister för att man skall lämna defaultinställningen att varken Trafikverket eller dess entreprenör gjort något fel.
Intressant.


Ändå mer intressant är Trafikverkets konstiga, luddiga mumlande:

SRs artikel skrev:
Enligt Trafikverket var det mycket trafik längs vägsträckan i slutet av juni 2014.

– Det var en extraordinär situation som normalt inte ska förekomma vid den här typen av arbete.

Vad gjorde det till en extraordinär situation?

– Jag vill kanske inte gå in i alla detaljer, men det var fyra större återkommande evenemang i de omkringliggande orterna. Det var en kraftigt ökad trafikvolym vid det här tillfället, säger


Det vare kanske inte entreprenörens fel ändå?
Skadorna berodde alltså på "kraftigt ökad trafikvolym" om man får tro Trafikverkets talesperson.
Skall man tolka det som att det vid de beräknade trafikvolymerna så hade det inte kommit in så många anmälningar till Trafikverket att man hade behövt bry sig?

Varför är Trafikverket så uppbundet av sina entreprenörer att man "inte vill gå in på detaljer" när någon gjort bort sig så in helvete att 250 bilister står och skriker rakt ut? Norrlandsbilister dessutom!
Dom har ändå sett en del elände i sina dagar...




Hampe
 

Ove 60+

Active member
:confused: Ytterst märklig attityd från TrV;s sida! Konstigt att man ALLTID ska försöka bortförklara tillkortakommanden och den här gången blev det LITE väl konstigt, att felen skulle bero på tillfälligt ökad trafikvolym? :slagen:
 

Hampe

Skriver massor!
Ni minns Vädermotet i Göteborg som varit på tapeten tidigare?
Där de vackra blomsterängarna skulle ge trafikanten en oförglömlig upplevelse - rent av "lysa upp vägen för trafikanterna...?"

Trafikverket själva skrev:
Gestaltning – samspel mellan form och funktion
Här ska asfalten blomma!

Väg 155 brukar beskrivas som en av Sveriges farligaste och fulaste vägar. Nu byggs vägen om så att den inte bara blir säkrare utan också snyggare.
Broar och trafikplatser får mjuka, rundade linjer och björkplanteringar och blomsterängar kommer att lysa upp vägen för resenärerna.
http://www.trafikverket.se/Privat/P...halamotet---Vadermotet/Om-projektet/Huvudvag/

I verkligheten kunde man istället under flera månader förra året åka på en helt annan resa...

005_zps0c4cebc2.jpg



...och mer larviga skönmålningar:
Trafikverkets floskelgenerator skrev:
Belysningen spelar också en viktig roll i gestaltningen av nya väg 155. Det blir inga långa korridorer av lyktstolpar utan i stället några få men desto högre ljusramper vid trafikplatserna.

Det hela fortsätter dock att bara bli sådär...

GP skrev:
Det ser mörkt ut för bilisterna på Torslandaleden.
I höstas togs vägbelysningen i Vädermotet på Hisingen ner. Det är oklart när nya lampor kan monteras

- Vi vet inte riktigt vad vi skall hitta på, säger Roy Barresten, projektledare på Trafikverket.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2632430-det-ser-morkt-ut-for-vadermotet


GP skrev:
Men i höstas monterades armaturerna ner och sedan dess har det varit mörkt i Vädermotet.
- Vi var tvungna att ta ner lamporna, de var ett säkerhetsrisk, säger Barresten.
Under förra året hade flera armaturer ramlat ner, dock utan att skada bilar eller människor.



GP skrev:
- Vi har monterat ljus på ett par kritiska platser i motet men i övrigt har det varit mörkt under vintern, säger Barresten. Det är en ny trafikplats med bra utformning så det finns egentligen inga trafiksäkerhetsrisker.


Ah!
"Bra utformning" my ass!
Det är på traditionellt Göteborgsvis en massa sidoförflyttningar på alldeles för kort sträcka, och belysning behövs verkligen för att skapa överblick. Åtminstone första vintern innan folk har vant sig vid det förändrade körmönstret.
Vintern, när det är mörkt som i en kolsäck.
Vintern, när man släckte ner och monterade bort belysningen på alla masterna...


Trafikverket - "Clueless contracting" satt i system.
För våra pengar...




Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Ser räcket ut så där idag?


Nej, spännbandet är numera utbytt mot en lyftsling som man trasslade in i räcket och sedan inte lyckades få loss när man hängde upp räcket nödtorftigt.

010_zps070fa02a.jpg


...2 månader efter min anmälan. 6(?)månader efter att gubbarna som inte klarade att att få räckesekvationen att gå ut satte dit ett spännband istället.. Troligen samma gäng som inte fattar när i sekvensen det är lämpligt att lirka ut lyftslingen.
Utdragen är den så här lång:

015_zps530ead65.jpg


och sitter fast i räcket.


Räcket däremot, det sitter inte fast.

018_zps8bc89142.jpg


Det är ditfuskat för att det skall se ut som ett räcke, men hänger löst på flera punkter där det tydligen fortfarande var för jobbigt att göra rätt.

Här är upplösningen på historien:
http://forum.svmc.se/showthread.php...fikverket-2014&p=122084&viewfull=1#post122084[/QUOTE]


Så - precis så ser Trafikverkets "Clueless contracting" ut i verkligheten; För lite, för sent - och fel dessutom.
Men dyrt blir det!
Hur man än räknar; i pengar, i liv, i lidande.





Hampe
 

Bansaie

New member
Svidande kritik mot Trafikverket från regeringens utredare

För er som mot förmodan missat det.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svidande-kritik-mot-trafikverket-fran-regeringens-utredare

Litet utdrag...

Skarp kritik på flera punkter
  • Trafikverket saknar styrning
  • Att de inte kan planera underhållsåtgärder
  • Att det väcker frågor om Trafikverkets möjlighet att bedriva verksamheten effektivt och hushålla väl med statens medel
  • Att Trafikverket till att börja med måste ha koll på den anläggning man ansvarar för

Bemöter inte kritiken
Ingen på Trafikverket vill bemöta kritiken, men frågan väcks nu om verket ändå måste återta underhållet över järnvägen till statlig regi från de privata entreprenörerna.
 

Ove 60+

Active member
Jag hoppas utredaren kollat in både väg och järnväg och att samma diskussion förs på vägsidan.

:tummenupp Utredaren har kommit fram till vad vi redan visste. Hoppas att det kan komma siffror på vart pengarna tar vägen egentligen för där dom skulle hamnat finns dom uppenbarligen inte. Järnvägarna ligger utan underhåll och havererar ideligen och vägnätet har bara blivit sämre av samma anledning.

(In)kompetensen på verket bör genomlysas och personella brister åtgärdas men hur? Verkschefen kommer ju att avgå med pension och givetvis premieras utöver förtjänst, men förfallet har gått väldigt långt så det behövs storsatsningar så det dröjer nog innan vi får se några konkreta resultat ute i verkligheten ... :p
 

Hampe

Skriver massor!
...men snälla nån?!?

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Glaskrosset-ligger-kvar/


Har Trafikverket alldeles abdikerat? Klart att vägarna skall rensas efter olycka!

Låt mig illustrera med ert eget material:

information_om_vagomradet_vaglagen_efter_1972.bmp


Vägområdet består av mark som har tagits i anspråk för en väganordning.

Som väganordning räknas en anordning som stadigvarande behövs för vägens bestånd, drift eller brukande.


Hålla på och leta debiteringsadresser får ni göra efteråt! Vart tusan är Bilistverket på väg...?




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
”Sveriges mest olönsamma infrastrukturprojekt” fortsätter att skapa irritation - innan det ens fått klartecken att genomföras.

Det är Trafikverket som inte kan sitta still i båten, utan kör på som man själv känner.
GP skrev:
Trafikverket måste anmälas

Länsstyrelsen borde enligt miljöbalken anmäla Trafikverkets planerade överträdelse till relevant myndighet då brottsmisstanke föreligger. Trafikverket startar tillståndspliktig verksamhet utan miljötillstånd. Men vi har föga förhoppning om att Länsstyrelsen kommer att agera. De har granskat Västlänken men vägrar leverera ett lagenligt korrekt resultat av granskningen. Därför är vi flera som nu överväger en polisanmälan mot Trafikverket för miljöbrott. - See more at: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2...tt-strunta-i-miljobalken#sthash.SsQUq0JC.dpuf


http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2...ansstyrelsen-valjer-att-strunta-i-miljobalken







Hampe
 

Hojkul!

New member
Kanske glömde du något från artikeln Hampe:

"– Vi ser över det här för att vi inte har rätt att låta andra ta el från vår anläggning enligt el-lagen. Och stolparna är inte dimensionerade för vikten som julbelysningen har och vi måste ta bort sådant som inte ska vara där. Vi garanterar säkerheten först, säger Eilin Isaksson, nationell samordnare trafikreglering på Trafikverket"

Det framgår inte om det är så att belysningen TAR (alltså stjäl) ström från stolparna, dvs. från "Trafikvärket". OM de gör det, så ska de som är ansvariga för belysningen givetvis betala för elåtgången.
Att "värket" inte VILL låna ut stolparna är en annan sak, som säkert kan diskuteras.

Jag förstår givetvis att du menar att det är ett "skämt" att "värket" talar om säkerhet i detta fallet när de knappt bryr sig om säkerhet för det som vi MC-förare tycker är viktigt.

/H
-
 

Bob Sweden

New member
Snabelbil i höstrusket

Nu har jag under ett par veckors tid stört mig på ostädad väg efter snabelbilslagning.

Korrupt?
Kanske inte direkt, inte vid första anblicken, men det stör mig att underhållsentreprenören (troligen) inte följer regelverket.


Skyltat är det:
View attachment 7839

Och grus också:
View attachment 7840

Intressant iakttagelse om just det där gruset:
Det ligger i korsningen.
Innan man passerat första skylten...

Nåja, det är en bisak i historien.
Lagningen (och skyltningen) utfördes någon gång under perioden 2016-10-03 och 2016-10-06.
I dag (2016-10-26) hänger skyltarna kvar. Vilket är bra. För rullgruset ligger också kvar...


Nåväl, anmälan till Tragikvärket:
https://webapp.trafikverket.se/e-tjanster/kundtjanst/

Anmälan skrev:
Avser väg 516, Östergötland, delen mellan Hogstad och korsningen vid Skrukebygatan.
Skyltat A10, Varning för slirig väg.
Denna skyltning har suttit uppe sedan (minst) 2016-09-07 och är fortfarande i dag (2016-10-26) uppsatt.
Det är fortfarande i dag (2016-10-26) grus på vägen efter snabelbilslagning.

Anmälan gäller alltså:
Er underentreprenör följer (möjligen) inte gällande reglelverk avseende tid från lagning till sopning vid snabelbilslagning.

Som en parentes i sammanhanget:
Upplys mig vänligen om vilka regler som gäller vid snabelbilslagningar.

View attachment 7841

Nämnas kan också att det finns minst en annan snabelbilslagad väg här i trakten där man lappade i somras och där korsningarna fortfarande är fyllda med lagnings-gruse...
 

Bob Sweden

New member
Nu har jag under ett par veckors tid stört mig på ostädad väg efter snabelbilslagning.

Korrupt?
Kanske inte direkt, inte vid första anblicken, men det stör mig att underhållsentreprenören (troligen) inte följer regelverket.


Skyltat är det:
View attachment 7839

Och grus också:
View attachment 7840

Intressant iakttagelse om just det där gruset:
Det ligger i korsningen.
Innan man passerat första skylten...

Nåja, det är en bisak i historien.
Lagningen (och skyltningen) utfördes någon gång under perioden 2016-10-03 och 2016-10-06.
I dag (2016-10-26) hänger skyltarna kvar. Vilket är bra. För rullgruset ligger också kvar...


Nåväl, anmälan till Tragikvärket:
https://webapp.trafikverket.se/e-tjanster/kundtjanst/



View attachment 7841

Nämnas kan också att det finns minst en annan snabelbilslagad väg här i trakten där man lappade i somras och där korsningarna fortfarande är fyllda med lagnings-gruse...


Det kom ett svar:
Trafikverket kundtjänst skrev:
Angående ärende #338867


Hej B*****,

Tack för ditt mejl!

Jag har skickat dina synpunkter vidare till projektledare underhåll för vägen och fått följande svar:

Vår entreprenör sopade inte aktuell sträcka enligt reglerna, men skall ”städa” vägen snarast både vad det gäller sopning och skyltar.

Kontraktet säger att entreprenören skall sopa inom ett dygn efter utförd åtgärd. Ibland när man lagar utmed kanten så behöver man inte sopa, men i det här fallet så skulle man gjort det mycket tidigare.


Tack för att du hör av dig till oss om detta!

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

J*****
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-921 921
Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se

Då får vi se när det blir gjort.
I går kväll hängde skyltarna kvar iallafall.


Men det är återigen bekräftat:
Svar från TRV kundtjänst skrev:
Kontraktet säger att entreprenören skall sopa inom ett dygn efter utförd åtgärd. Ibland när man lagar utmed kanten så behöver man inte sopa, men i det här fallet så skulle man gjort det mycket tidigare.
(fetstil och understrykning av mig)

Här har det nu gått MINST 25 dygn.
Så här långt...

Vi får väl se hur det går.
 
Top