Trafikverkets korrupta förhållande till sina entreprenörer etc mm osv

Hampe

Skriver massor!
Vi har snackat om det tidigare, debatten pågår just nu på ett bredare plan tack vare att Uppdrag Gransking har tipsats om grava missförhållanden - och mer skit grävs upp hela tiden!

Detta ligger uppe på SMCs sida över nyheter. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Bara-10-av-162-fick-ratt/
Läs igenom! Fundera! Finns det något att diskutera...?




Hampe
 

Ove 60+

Active member
:confused: Tyvärr är det väl så att Uppdrag granskning skulle kunna ägna en stor del säsong åt Trafikverkets verksamheter. :(
 

Ove 60+

Active member
På fredag ska jag vara ombud för en av de 152 som inte fick rätt vid en muntlig förhandling i Falu Tingsrätt. När frågan är avgjord kommer alla handlingar att publiceras på SMC:s hemsida. Jag kan garantera att du kommer att gå i taket Hampe. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Stamning-angaende-grus/

:tummenupp Kör hårt! Efter att Uppdrag Granskning har visat Trafikverkets rätta ansikten så kan det vara lättare att komma till tals. Håller tummarna och ser fram mot resultaten. :tummenupp
 

Hampe

Skriver massor!
Klickar 'gilla' för att jag uppskattar det arbete som läggs ner på att försöka bända stora saker och ting rätt igen - inte att jag gillar Trafikverket styvnackade hållning att inte vilja diskutera brister i sitt eget arbetssätt.



Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Stämningen handlar om en självrisk på 6000 kronor. If har betalt 51 000 för MC-reparation utöver detta. Trafikverket ville pruta och det köpte inte medlemmen och jag som var hans ombud. Handlingarna läggs ut efter rättegången.
 

enhjuling

New member
Om de döms att ersätta självrisken så är väl det fritt fram för försäkringsbolaget att kräva resten av kostnaden för reparationen av Trafikverket för då har ju domstolen sagt att de har ansvaret för olyckan. Dvs det borde då inte ens krävas en rättegång eftersom ansvarsfrågan redan avgjorts i en domstol.


/Stefan
 

Hampe

Skriver massor!
Om de döms att ersätta självrisken så är väl det fritt fram för försäkringsbolaget att kräva resten av kostnaden för reparationen av Trafikverket för då har ju domstolen sagt att de har ansvaret för olyckan. Dvs det borde då inte ens krävas en rättegång eftersom ansvarsfrågan redan avgjorts i en domstol.


/Stefan

Det är just det som Trafikverket är så panikslaget rädda för! Det är därför dom just nu slåss med näbbar och klor, ljuger, svinar och bär sig åt.

Om dom plötsligt skulle göras a n s v a r i g a för sitt arbete och sina tillkortakommanden så skulle dom tvingas förändra sitt arbete i grunden.

Den andra varianten: att helt enkelt arbeta för säkra vägar för ALLA sorts trafikanter verkar inte ha varit på agendan ännu...


Hampe - som har sett UG II nu och fortfarande är skakad.
 

Jämten

New member
:confused: Tyvärr är det väl så att Uppdrag granskning skulle kunna ägna en stor del säsong åt Trafikverkets verksamheter. :(

Det mest anmärkningsvärda är att den ansvarige för beläggnings arbeten undanhåller undersöknings rapporter.Svarar att vi har skickat det
underlag som vi alltid brukar göra.

Den friktionsmätning av mitt skarven undanhålls så en grundlig bedömning inte kan göras av varken polis,smc,eller utomstående konsulter.
Detta måste vara grovt tjänstefel av en så viktigt underlag för en opartisk bedömning.Den som lever får se.Hälsningar Jämten:lemon:
 

Jämten

New member
FUNDERINGAR ÖVER ANSVARS FRÅGAN ANG;HAL ASFALT.

När polis och räddningstjänst gör bedömningen att det är halt.

Men Jan-Erik Lundmark enhetschef Trafikverket förnekar att det är halt enl, dom mätningar dom gjort och som redovisats.
Däremot har dom mörkat rapporteringen vilket han förnekar men som kommer fram senare att så är fallet.

Skall en representant& enhetschef för Trafikverket kunna sitta kvar som
chef efter detta.

Förtroendet för J-E Lundmark borde vara nere på noll efter det som framkommit.

Normalt borde en sådan person lämna sin plats.

Istället kan han sitta och vilseleda och förneka fakta som leder till MC-förares död och allvarliga skador och men för livet.Detta förvånar många
inte bara mc-kollektivet utan även gemene man.Hoppas på fler synpunkter på ovanstående.Hälsningar Jämten
 

Bighoj

New member
Varför begära att Tv och dess högre chefer ska uppföra sig på ett hederligare och ansvarsfullare sätt än andra "högre" uppsatta personer i vårt korrupta Svenska samhälle ? Sverige vill framstå som någon sorts bra förebild i alla sammanhang,rättssystem,lika värde,trafik,sjukvård m.m m.m,men sanningen är precis tvärtom.
Bra av Smc att kämpa på för någon slags rättvisa,men samtidigt jävligt trist att veta att-Om någon nu skulle anses skyldig och kanske blir tvungen att lämna sin post så står där genast hur många jobb som helst och väntar på denna person så att han/hon kan fortsätta med sitt bristande förstånd vad gäller ärlighet,eller leva fett på sitt fallskärmsavtal.Det krävs mycket mer för att förändra ett såhär pass korrupt samhälle,men det är i alla fall en liten början och man måste ju börja någonstans.
 

Skye

Kör Mycket!
Ett litet tips till er som skriver på mobila enheter. Tryck på mellanslag två gånger så får ni automatiskt punkt och ett mellanslag mellan meningarna och ni slipper leta efter punkt-tecknet.

För som det är skrivet nu, gör bara texten helt oläslig och det ni skriver får inte genomslag till läsaren. Blir bara bokstäver och tecken som flyter ihop.
 

Ove 60+

Active member

:confused: I detta fallet riktas kritiken mot NCC. Vems är vägen undrar jag då? Tillhör den någon av de aktuella kommunerna eller Trafikverket?

Varför jag undrar: Jo, i de flera fall bl. a. där det skett olyckor p.g.a. snabelgrus är det en entreprenör som slarvat. TRV har inte skött sin del med uppföljning och kontroll av utfört arbete.

Som jag ser det ska den som äger totalansvaret också ta ansvaret för det skedda. Dom kan sen i sin tur kräva ersättning/kompensation av entreprenören. Min tanke - har jag rätt eller fel? :confused:
 

Ove 60+

Active member
Det har visat sig att mannen som omkom var bekant med min hustrun. Han var en riktig cyklist som cyklade för transport och nöje, använde alltid hjälm och skötte sig i trafiken. Men vad hjälper det när vägen slutar i ett djupt schakt mitt i mörkret? Bilden ger inget besked om ev försök till avspärrning men förmodligen var det väldigt dåligt gjort.
 

Bansaie

New member
Synd om Simon och tur att han klarade sig så bra som han gjorde men jag kan inte låta bli att tycka att det var bra att en kändis gick ikull. Blir lite mer fokus på det då än om en "nobody" som jag skulle gå omkull på samma sätt.
 
Top