Det finns säkert en förklaring till siffrorna.
Säkert. Skall vi låta det bero med det...?
Med förklaringar kan man klara sig undan på miljonnivå. När man är uppe i miljarddivisionen så krävs det helt enkelt lite mer.
Typ noll vision på sådana här dundertabbar....? *pokepokepoke*
Problemet är dubbelt. Det är förbannat allvarligt att Trafikverket själva inte förmår omfamna och greppa vad det är man har ansvar för, och hur man skall beräkna underhållskostnader för sitt eget fögderi.
Men, misstag händer.
Tyvärr är det så - hur hårdnackat oförsonligt oförlåtande och långsint jag än är som person så inser det bättre fragmentet i mig att det faktiskt sker fel ibland. Vilket leder oss till det mycket allvarligare problemet:
Jag hävdar att det är först när något går snett som man ser vad ett företag eller organisation
egentligen går för.
Hur reder man ut situationen, hur man kompenserar drabbade, hur man härleder var det gick snett, hur man säkerställer att samma sak inte skall kunna hända igen - kort sagt:
hur man återupprättar anseende och förtroende.
Här gör Trafikverket magplask efter magplask i pinsamhetspoolen.
De missade 19,5 miljarderna upptäcktes internt redan under 2013!!! Men ändå är det ingen i ansvarig ställning som äger kurage nog att stå upp och erkänna att man gjort ett fel i sina beräkningar, ingen som meddelar Riksdag och Regering att våra folkvalda är på väg att fatta ett långsiktigt beslut på helt felaktiga grunder.
Man gör det man är bäst på:
Mörkar! Strutsar!! Ljuger!!!
Trafikverket är ett genomkorrupt, skamligt misskött och helt oregerligt verk försatt i fritt fall.
Det är den värsta kollaps jag någonsin sett i svensk administration, och att man överhuvudtaget fortfarande har något som liknar styrfart beror endast på att ett stort antal långväga tjänstemän gnetar på som man alltid har gjort och i största möjliga mån försöker bortse från direktiv uppifrån, och istället jobba efter logik, sunt förnuft, tradition och en sakta falnande kärlek till ett bra utfört arbete och sin egen anställning.
Jag lider med dom som varje dag tvingas utföra vansinnigheter som strider mot deras egen övertygelse, och lyfter på hatten för dom som ändå försöker manövrera mellan blindskären för att få något gjort. Som håller.
Har jag förstått rykten och media rätt så handlar det om ändå mer pengar än 19,5 miljarder. Tydligen ligger det också en "vanlig" felräkning och jäser också, om ca 6 miljarder ytterligare. Som saknas.
Alltså - det är inte alls säkert att Trafikverket hade fått loss 130 miljarder istället för 105 om man bett om det: 20-25 miljarder är sannerligen inget man snyter ur näsan.
Men, just nu - för första gången på kanske 20 eller 30 år så finns det en bred acceptans i samhället för ökade satsningar på järnvägsunderhåll.
Brett folklig, och politiskt dessutom! Folk är less på hur det skötts hittills, och det är dessutom valår i år!
Om det fanns något tidsfönster öppet någonstans, någon gång att rycka åt sig en kudde att sitta på och en äppelpaj att mumsa av så var det 2013-2014!!!
Istället fepplar Trafikverket bort detta vidöppna mål först genom ett brutalt feltänk och slarv, och sedan genom ren och skär ynklighet - och tvingas nu till en självförvållad 10 års Golgatavandring, underfinansierade med faktor 0,75.
Gunnar Malm - The Terminator.
Allt han tar i blir till skit!
Wikipedia skrev:
Efterträdare:
Innehar fortfarande posten
Inte länge till, inte länge till.
Hampe