Trafikverkets korrupta förhållande till sina entreprenörer etc mm osv

CB_Tobbe

New member
Det finns säkert en förklaring till siffrorna. Dom 6000 km kontaktledningarna motsvarar den totala sträckan elektrifierade järnvängar. Men sedan tillkommer att många banor är dubbelspåriga samt alla bangårdar, då får man en helt annan siffra på mängden kontaktledning i kilometer.
 

Hampe

Skriver massor!
Det finns säkert en förklaring till siffrorna.
Säkert. Skall vi låta det bero med det...?

Med förklaringar kan man klara sig undan på miljonnivå. När man är uppe i miljarddivisionen så krävs det helt enkelt lite mer.
Typ noll vision på sådana här dundertabbar....? *pokepokepoke*

Problemet är dubbelt. Det är förbannat allvarligt att Trafikverket själva inte förmår omfamna och greppa vad det är man har ansvar för, och hur man skall beräkna underhållskostnader för sitt eget fögderi.

Men, misstag händer.
Tyvärr är det så - hur hårdnackat oförsonligt oförlåtande och långsint jag än är som person så inser det bättre fragmentet i mig att det faktiskt sker fel ibland. Vilket leder oss till det mycket allvarligare problemet:

Jag hävdar att det är först när något går snett som man ser vad ett företag eller organisation egentligen går för.
Hur reder man ut situationen, hur man kompenserar drabbade, hur man härleder var det gick snett, hur man säkerställer att samma sak inte skall kunna hända igen - kort sagt: hur man återupprättar anseende och förtroende.

Här gör Trafikverket magplask efter magplask i pinsamhetspoolen.

De missade 19,5 miljarderna upptäcktes internt redan under 2013!!! Men ändå är det ingen i ansvarig ställning som äger kurage nog att stå upp och erkänna att man gjort ett fel i sina beräkningar, ingen som meddelar Riksdag och Regering att våra folkvalda är på väg att fatta ett långsiktigt beslut på helt felaktiga grunder.

Man gör det man är bäst på: Mörkar! Strutsar!! Ljuger!!!

Trafikverket är ett genomkorrupt, skamligt misskött och helt oregerligt verk försatt i fritt fall.
Det är den värsta kollaps jag någonsin sett i svensk administration, och att man överhuvudtaget fortfarande har något som liknar styrfart beror endast på att ett stort antal långväga tjänstemän gnetar på som man alltid har gjort och i största möjliga mån försöker bortse från direktiv uppifrån, och istället jobba efter logik, sunt förnuft, tradition och en sakta falnande kärlek till ett bra utfört arbete och sin egen anställning.

Jag lider med dom som varje dag tvingas utföra vansinnigheter som strider mot deras egen övertygelse, och lyfter på hatten för dom som ändå försöker manövrera mellan blindskären för att få något gjort. Som håller.

Har jag förstått rykten och media rätt så handlar det om ändå mer pengar än 19,5 miljarder. Tydligen ligger det också en "vanlig" felräkning och jäser också, om ca 6 miljarder ytterligare. Som saknas.

Alltså - det är inte alls säkert att Trafikverket hade fått loss 130 miljarder istället för 105 om man bett om det: 20-25 miljarder är sannerligen inget man snyter ur näsan.
Men, just nu - för första gången på kanske 20 eller 30 år så finns det en bred acceptans i samhället för ökade satsningar på järnvägsunderhåll.
Brett folklig, och politiskt dessutom! Folk är less på hur det skötts hittills, och det är dessutom valår i år!
Om det fanns något tidsfönster öppet någonstans, någon gång att rycka åt sig en kudde att sitta på och en äppelpaj att mumsa av så var det 2013-2014!!!

Istället fepplar Trafikverket bort detta vidöppna mål först genom ett brutalt feltänk och slarv, och sedan genom ren och skär ynklighet - och tvingas nu till en självförvållad 10 års Golgatavandring, underfinansierade med faktor 0,75.

Gunnar Malm - The Terminator.
Allt han tar i blir till skit!

Wikipedia skrev:
Efterträdare:
Innehar fortfarande posten

Inte länge till, inte länge till.


Hampe
 
Last edited:

Bansaie

New member
Trafikverket kommenterar SVT:s uppgifter om järnvägens underhållsbehov

Trafikverket kommenterar SVT:s uppgifter om järnvägens underhållsbehov
Senast uppdaterad/granskad: 21 maj 2014

Media redovisar uppgifter om att det saknas 20 miljarder kronor till underhållet av järnvägen. Detta är en för enkel beskrivning.

Sant är att det finns fel i underlagen till Kapacitetsutredningen på cirka sex miljarder kronor.
Resten beror på ökad tågtrafik och uppdaterade bedömningar kring järnvägens behov.

Trafikverket arbetar ständigt med att analysera och utveckla det svenska järnvägssystemet.
Det innebär att det produceras en stor mängd tekniska rapporter som går till Trafikverkets ledning på olika nivåer för prioriteringar.

De underlag som låg till grund för Nationell plan producerades före hösten 2012. Materialet sammanställdes och därefter följde den demokratiska processen som pågick fram till hösten 2013 innan regeringen tog beslut under våren 2014. Det innebär att tekniska rapporter och analyser som tagits fram efter hösten 2012 alltså inte ingår i underlaget.

– Det är beklagligt att vi har en felräkning på cirka sex miljarder kronor gällande kontaktledningar, det ser vi allvarligt på. Det är naturligtvis så att alla nya rapporter kommer att bedömas och prioriteras i kommande planer, säger Christer Hårrskog, kommunikationsdirektör Trafikverket.

Planprocessen har ändrats så att planen nu uppdateras årligen. Det betyder att Trafikverket nu kan vara snabbare med att justera planerna så att den senaste kunskapen och bedömningarna kommer med i bedömningarna.

Trafikverket har redan tidigare beskrivit att det kommer att ta lång tid att komma ifatt det eftersatta underhållet på järnvägen. I den nu beslutade planen satsas nio miljarder kronor per år på järnvägsunderhåll, vilket är en fördubbling mot tidigare.

Kontaktperson
Xxxxx Xxxxx, Samhälle
 

Bansaie

New member
...
Problemet är dubbelt. Det är förbannat allvarligt att Trafikverket själva inte förmår omfamna och greppa vad det är man har ansvar för, och hur man skall beräkna underhållskostnader för sitt eget fögderi.
...
Gunnar Malm - The Terminator.
Allt han tar i blir till skit!
...
Hampe
Inte första gången han är högste ansvarig när det görs stora fatala felräkningar.
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2528484.ece
 

Bob Sweden

New member
*klipp*
De underlag som låg till grund för Nationell plan producerades före hösten 2012. Materialet sammanställdes och därefter följde den demokratiska processen som pågick fram till hösten 2013 innan regeringen tog beslut under våren 2014. Det innebär att tekniska rapporter och analyser som tagits fram efter hösten 2012 alltså inte ingår i underlaget.
*klipp*


Ok, låt oss då säga att det inte är ~20 000 000 000:- det handlar om utan bara ~6 000 000 000:- som är "felräknade".
Kaffepengar i sammanhanget...

Likafullt har underhållbehovet alltså ökat med skillnanden, 14 000 000 000:-.
Det stör mig en aning att redan 18 månader efter att rapporten producerades (hösten 2012) har "tekniska rapporter och analyser" ökat underhållsbehovet med ~14 000 000 000:-.

Hur kan man på fullt allvar hävda att rapporten från 2012 var korrekt?
SÅ in i hoppsan mycket lär inte världen ha förändrats, eller vad har jag missat...? :confused:

/B
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Kompetensbrist hos upphandlaren anses vara anledningen till att man tvingas till förtida åtgärder på nyanlagda betongvägar.
http://www.vibilagare.se/nyheter/sparig-betongvag-inte-normalt


...å det klart: om första gjutningen går snett och vägbanan blir en serie med dalar och toppar så att entreprenören tvingas fräsa bort större delen av slitlagret för att få den farbar så lär inte vägen hålla den prognostiserade tiden heller.

Hur kan Trafikverket bara acceptera sådant? Finns det ingen klausul i avtalet att hävda?
Eller - det klart: om man inte fattar vad man godkänner efter avslutat jobb så är väl inte chansen så stor att man kan få rätt i efterhand.

Hederlig trial and error när man prövar nya beläggningar, alltså. Men mest error i Trafikverkets regi...
För skattebetalarnas pengar.



H
 

Ove 60+

Active member
:tummenupp Härligt! Det ljusnar i horisonten för det kan knappast bli annat än bättre. Men vilket jobb det blir att städa upp och få lite ordning efter långvarigt förfall! Hoppas verkligen på att personen som kommer har ork och förmåga för uppgiften, det handlar inte bara om hela kommunikationsnätet utan även att styra upp i själva Verket vilket kan vara den svåraste delen. :p
 

jan-olovj

Active member
Bara dom inte tar en skribordsnisse som inte vet vad det handlar om, utan någon som begriper vad han eller hon skall syssla med.
 

Bansaie

New member
Tja, ha inte för stora förhoppningar. Vi fick ju en socialsekreterare som ville bygga vackra järnvägar som GD på Banverket på den tiden det begav sig.
Blev i.o.f.s. inte så långvarig och efterträdaren fick dessutom giftskandalen i Hallandsås i knät.
 

Kapten Stofil

New member
:tummenupp Härligt! Det ljusnar i horisonten för det kan knappast bli annat än bättre. Men vilket jobb det blir att städa upp och få lite ordning efter långvarigt förfall! Hoppas verkligen på att personen som kommer har ork och förmåga för uppgiften, det handlar inte bara om hela kommunikationsnätet utan även att styra upp i själva Verket vilket kan vara den svåraste delen. :p

Styr vederbörande upp i verket i första hand, kommer nog en hel del av det andra på köpet.
 

Ove 60+

Active member
Styr vederbörande upp i verket i första hand, kommer nog en hel del av det andra på köpet.

:confused: Det blir nog den svåraste uppgiften. Tjänstemän kan lätt tappa bort vad det betyder att vara tjänsteman - att man arbetar i allmänhetens tjänst. Istället har man en attityd som går ut på att man fått(/skaffat sig) en "position" som står över pöbeln, som herr GD visat på TV ett antal gånger när han uttalat sig om hur trött han är på folk som gnäller(=fått kritik från media och allmänhet). En sån inställning smittar naturligtvis av sig på hela verket även om det finns personer på alla nivåer som fortfarande vet vad man ska arbeta med för mål.

Även om det kommer en mycket duglig kraft i ledningen kommer det att ta tid innan man ser resultat ute på vägarna, decenniers felsatsningar kan inte åtgärdas på några dagar. Troligen kommer inte jag själv som 70-åring att se några stora förbättringar i min livstid men man kan ju hoppas. Jag upprepar vad jag skrivit tidigare - en studieresa till Spanien för att titta på räcken och ta till sig vad man ser kanske kunde vara en början. :angel:
 
Top