Antar att vi har en snabellagningstråd, men detta handlar egentligen mer om Trafikverkets osunda förhållande till sina entreprenörer.
Snubblade över en snabellagningsbil in action idag. Sträckan var i sedvanlig ordning inte skyltad, så jag körde helt sonika om bilen, stannade och stoppade föraren.
Det var en sorglig historia jag fick höra: han var mycket väl medveten om att det skall skyltas, "men jag kan inte göra mer än anmäla vilka sträckor jag skall köra över dagen. Om dom inte skickar ut ett skyltgäng så står jag där med skägget i brevlådan."
Det är självfallet inte ensamchauffören på snabelbilen som skyltar, och om hans närmaste chef eller jobbarkompisar sviker honom - vad skall han göra? Stå stilla och vägra sprida sitt grus?
Jag föreslog det, och killen såg ut som han bitit i en citron. "Det funkar inte. Jag har så helvittes många mil att köra, och så kort tid på mig att göra det." Varje stando under veckan gör att jobbet skjuter in över helgen istället, det är helt galet detta.
Problemet enligt föraren är att det inte finns skyltmaterial tillgängligt för alla jobb som görs på så kort tid. Man kan vara hur ambitiös som helst på första jobbet på veckan, sedan måste man bli halvslarvig på det andra - för att sedan stå helt utan skyltar inför jobb 3, 4 och 5. Har man tur hinner skyltgänget rycka upp skyltar från jobb 1 och sätta ut till jobb 6, men dom arbetar hela tiden i motvind och måste skippa skyltningen på massa arbeten för att tempot är så högt uppdrivet.
Jag tog upp detta med sopningen också, och visst - reglerna säger att det skall sopas, men ingen bryr sig. "Jag är 10 mil härifrån när det skall sopas, så jag vet inte om det görs eller inte - men jag hör ju att det är där vi kan spara in mest pengar."
I bästa fall kör en förman ut och kikar "om det behövs" men någon regelmässig sopning görs inte.
Killen hoppar ut bilen, går bak och klappar på tanken: "Det största problemet ligger här. Med den bästa oljan (sic!) får vi en inträngning i vägbanan som är suverän, och utmärkt klistring av påfört material. Med den oljan skulle vi kunna köra i tandem med en sopbil bara 5 minuter efter snabelbilen. Sopbilen kan dra en TMA-kärra med alla skyltar som behövs för sträckan mellan sop och påföring och ett skyltgäng skulle kunna hänga på med enkla trampskyltar för att täcka eventuella tillfartsvägar mellan bilarna."
Men, den bästa "oljan" kostar pengar, och därför tankar man upp den billigaste skiten som finns, låter gruset ligga kvar, skiter i att sopa, skyltar där man kan men struntar i trafiksäkerheten.
Jag var dead-set på att stoppa nästa snabelbil som spred grus på vägen utan korrekt skyltning, ringa polisen och tvinga igenom en polisanmälan med dokumenation där på plats, men denna killen fick åka.
Han gillade avgjort inte det sätt som hans arbetsgivare genomförde jobbet på, han var medveten om problemen och hade utmärkt information för mig att spridare vidare.
Jag upplever att jag gör mer nytta med att sprida det jag hört vidare, än att jävlas med en chaufför som egentligen verkar vara på vår sida.
Men, nästa gubbe - som tjafsar och tror han vet bättre än mig, han får stå till polisen har anlänt och skrivit den rapport jag kräver.
Sedan får polisen lägga ner utredningen hur mycket dom vill efter några veckor på stationen. Eftersom fisken helt klart har ruttnat från huvudet och inte har koll på vad som sker ute på vägarna så måste man slå underifrån och sätta käppar i hjulen för själva verksamheten, och ta den stackare som är satt att göra jobbet. Han får i sin tur nysta uppåt och ställa krav på sina chefer och till sist sin uppdragsgivare, för att få saker och ting att bli rätt.
Trafikverket talar antingen med kluven tunga: säger en sak till oss och en annan till sina entreprenörer.
...eller också har dom bara ingen aning om hur de jobb dom lägger ut genomförs. För våra skattepengar!
Det är en skam!
Hampe