Trafikverkets korrupta förhållande till sina entreprenörer etc mm osv

Ove 60+

Active member
Här har det nu gått MINST 25 dygn.
Så här långt...

Vi får väl se hur det går.

:p Kommer troligen inte att sopas. Entreprenörerna äger inga sopvalsar och TrV verkar skita i vad som görs. I mina trakter har samma grus legat kvar sen i våras och ingen sopmaskin har synts till. Meningen är väl att gruset ska försvinna med snöplogningen. :rolleyes:

Ringer man kundtjänst om t.ex. skyltning, vilket jag gjorde, så måste man berätta vad som gäller. Dom har ingen aning men efter att jag förklarat så kom skyltar upp - men ingen sopning... :p
 

Bob Sweden

New member
:p Kommer troligen inte att sopas. Entreprenörerna äger inga sopvalsar och TrV verkar skita i vad som görs. I mina trakter har samma grus legat kvar sen i våras och ingen sopmaskin har synts till. Meningen är väl att gruset ska försvinna med snöplogningen. :rolleyes:

Ringer man kundtjänst om t.ex. skyltning, vilket jag gjorde, så måste man berätta vad som gäller. Dom har ingen aning men efter att jag förklarat så kom skyltar upp - men ingen sopning... :p

Skyltarna är borta sedan i går men sopning...nä...inte ett spår av sopning.
Jag kommer att avvakta en vecka och sedan väcka ärendet hos Trafikverket igen.
 

Hampe

Skriver massor!
"Rosengrenarna" fortsätter skörda offer:

Olyckan inträffade strax efter 17 på E6, söder om Gerumstunneln i Tanum. Enligt uppgifter från SOS Alarm ska det ha varit en lastbil som har kört in i en annan bakifrån. Den påkörda lastbilen ska enligt SOS Alarm ha stått still på motorvägen. Enligt räddnignstjänsten står den ena lastbilen halvt om halvt i vägrenen.

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/tanum/två-till-sjukhus-efter-lastbilskrock-1.4038094

Det handlar om de fattigmansmotorvägar som byggts, utan ordentliga vägrenar och/eller säkra avkörningzoner, samt med minskat säkerhetsutrymme i mitten.
Några av våra senast byggda motorvägar, ingående i TEN-T vägnätet - "våra allra säkraste vägar" ha ha ha!

Ja, många förare är slarviga så det skriker om det när det gäller att märka ut sitt fordon, och andra är än sämre på att ha uppmärksamheten riktad framåt.
Men det vet vi nu, och det borde vi förutsett då. Dessa vägarna är rejält farliga, och när första lastbilen smaffar den utställda varningstriangeln utan att se den, vad finns det då kvar när nästa blindstyre kommer ångande...?

Lämna bilen, gott folk, när ni får stopp på dagens motorvägar. Ta er bort från vägområdet, och rör er gärna "uppströms" tills ni hittar en säker punkt.
Kallt? Regnigt? Blåsigt?
Tough luck, men att stanna kvar i närheten av bilen är helt enkelt inget alternativ A.D 2016.




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
"Rosengrenarna" fortsätter skörda offer:



http://www.bohuslaningen.se/nyheter/tanum/två-till-sjukhus-efter-lastbilskrock-1.4038094

Det handlar om de fattigmansmotorvägar som byggts, utan ordentliga vägrenar och/eller säkra avkörningzoner, samt med minskat säkerhetsutrymme i mitten.
Några av våra senast byggda motorvägar, ingående i TEN-T vägnätet - "våra allra säkraste vägar" ha ha ha!

Ja, många förare är slarviga så det skriker om det när det gäller att märka ut sitt fordon, och andra är än sämre på att ha uppmärksamheten riktad framåt.
Men det vet vi nu, och det borde vi förutsett då. Dessa vägarna är rejält farliga, och när första lastbilen smaffar den utställda varningstriangeln utan att se den, vad finns det då kvar när nästa blindstyre kommer ångande...?

Lämna bilen, gott folk, när ni får stopp på dagens motorvägar. Ta er bort från vägområdet, och rör er gärna "uppströms" tills ni hittar en säker punkt.
Kallt? Regnigt? Blåsigt?
Tough luck, men att stanna kvar i närheten av bilen är helt enkelt inget alternativ A.D 2016.




Hampe


Man har lagt ut miljarders miljarder på att ersätta en sorts "dödens väg" med en annan sorts "dödens väg".

Nej, ingen dog just här, just denna gången:
http://www.gp.se/nyheter/västsverig...lastbil-på-e6-svåra-vägförhållanden-1.4161252

...men smala motorvägar, utan riktiga vägrenar, och med dödsräcken på båda sidor - tätt, tätt inpå körbanan ger inga marginaler för någonting alls. Denna bilden säger allt:

ZHg4kp8.jpg

Photo Credit: Robert Betzehag / Rescue Photo. Bilden plockad ur GPs artikel ovan

Om det inte ens finns plats för en personbil på vägrenen, hur skall då en bärgare kunna göra sitt arbete med någon slags säkerhet?
Timmar av stillestånd längs en väg i TEN-T vägnätet, för en olycka som inte ens hade behövt hända.
En väg så smal att varken polis eller räddningsfordon kan ta sig fram inom rimlig tid för att hjälpa och röja.

Man kan räkna ut med rôva att ett sådant aeschleverk till väg kommer att generera olyckor, och det var många som påpekade just detta under besluts- och projekteringsprocessen. Ändå byggde man in sig i ett hörn.

Varför utkrävs inget ansvar?




Hampe
 

Hojkul!

New member
Instämmer Hampe. Rent ut sagt fördjävligt...

Och det är ju precis så här de vill att vi ska agera: sitta hemma och diskutera med kompisar/vänner vad som händer och sker i landet, så att vi inte har energi kvar att istället klaga direkt till de som har ansvaret. För klagomål vill/orkar de inte lyssna på.
Nu vet jag ju att "vissa" föredömligt tar tag i saken och skickar sina synpunkter till myndigheter etc. och det gillas av oss andra!

/H
 

Hampe

Skriver massor!
Någon som följt Trafikverkets senaste katastrof med en "Ekodukt" över motorvägen E6 i höjd med Sandsjöbacka?

Så hette det då:
http://www.trafikverket.se/nara-dig...vid-e6-sandsjobackaomradet-paverkar-trafiken/


Man bygger alltså fast sig längs en sträcka som sedan länge är i akut behov av fler körfält genom att anlägga en massiv brygga över vägen för de små uteliggardjuren istället för att få trafiken att fungera. Kortsiktigt något?

Grejen är dock att komna halvvägs in i bygget var man tvungen att riva ner alltihop och börja om på nytt igen. Man hade hamnat i ett "tänkte inte på det-limbo".


Har man inte goda marginaler vid så här stora arbeten?

– Jo, förhoppningsvis har man ju det. Men jag tror att det ovanliga med det här fallet var att bron har en så varierade lutning beroende på var man är på bron.

Man hade helt enkelt missat i sina beräkningar att det fanns flera olika lutningar på bron och att vissa delar därför fick ta emot mer vikt menar Kristina Balot.

Nu har man rivit delar av den misslyckade gjutningen och i april väntas arbetet komma igång igen.
http://www.expressen.se/gt/darfor-kollapsade-ekodukten-pa-e6/


Det faktum att E6 - matarleden längs västkusten och ingående i det prioriterade TEN-T vägnätet, var avstängd i bägge riktningar i mer än ett dygn medans man gick och kliade sig i skallen verkar vara bortblåst nu.

Trafikverket sätter en diskret överrock på sin sopiga entreprenör genom att istället låta någon annan räkna på formbygget, och PEAB reduceras till muskelkraft som bara öser på betongen när andra säger att det är okay.

Man har ryckt ner alla banderoller på platsen där man tidigare utgav sig för att vara "samhällsbyggare", gubevars - för att slippa bli förknippad med eländet man ställt till.
Istället sätter man sig ned med sitt försäkringsbolag för att casha in den vägen istället.


Har Trafikverket de underleverantörer man förtjänar?
Jag är rädd för det.



Hampe
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:p Bara en allmän varning till alla trafikanter. Snabelbilarna är ute och fyller igen potthål och sprickor på gammal uttjänt asfaltsbeläggning som finns överallt i riket. Skyltning i mitt område saknas som vanligt helt och sopning enligt reglerna är inte att vänta. Har alltså redan sett fenomenet på flera vägsträckor redan. Svevia är entreprenören i mitt område och dom slarvar konsekvent... :p
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ja. Vägmärkesförordningen gäller i hela Sverige, även kommuner. Jag bifogar det brev SMC skickade till regeringen samt regeringens svar på detta eftersom många kommuner förklarade att kravet att varningsskylta för halka inte gäller dem.
 

Hampe

Skriver massor!
Någon som följt Trafikverkets senaste katastrof med en "Ekodukt" över motorvägen E6 i höjd med Sandsjöbacka?

Så hette det då:
http://www.trafikverket.se/nara-dig...vid-e6-sandsjobackaomradet-paverkar-trafiken/



Man har ryckt ner alla banderoller på platsen där man tidigare utgav sig för att vara "samhällsbyggare", gubevars - för att slippa bli förknippad med eländet man ställt till.
Istället sätter man sig ned med sitt försäkringsbolag för att casha in den vägen istället.


Har Trafikverket de underleverantörer man förtjänar?
Jag är rädd för det.



Hampe


Kort efter raset, så var några konkurrerande kollegor i branschen framme och målade upp de fyra pelarna ut mot trafiken som skall stå kvar med STORT budskap:

H E J A
P E A B
Sånt händer

Det skurades bort illa kvickt.




Mera hjältedåd av Trafikverkets entreprenörer:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6677989

En av Trafikverkets färjor skulle målas om på varv i Lysekil.
Någonstans mellan 30 och 50 bilar samt fastigheter "strök med" också.


Fort men fel? Billigt och värdelöst?




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Antar att vi har en snabellagningstråd, men detta handlar egentligen mer om Trafikverkets osunda förhållande till sina entreprenörer.

Snubblade över en snabellagningsbil in action idag. Sträckan var i sedvanlig ordning inte skyltad, så jag körde helt sonika om bilen, stannade och stoppade föraren.

Det var en sorglig historia jag fick höra: han var mycket väl medveten om att det skall skyltas, "men jag kan inte göra mer än anmäla vilka sträckor jag skall köra över dagen. Om dom inte skickar ut ett skyltgäng så står jag där med skägget i brevlådan."

Det är självfallet inte ensamchauffören på snabelbilen som skyltar, och om hans närmaste chef eller jobbarkompisar sviker honom - vad skall han göra? Stå stilla och vägra sprida sitt grus?
Jag föreslog det, och killen såg ut som han bitit i en citron. "Det funkar inte. Jag har så helvittes många mil att köra, och så kort tid på mig att göra det." Varje stando under veckan gör att jobbet skjuter in över helgen istället, det är helt galet detta.

Problemet enligt föraren är att det inte finns skyltmaterial tillgängligt för alla jobb som görs på så kort tid. Man kan vara hur ambitiös som helst på första jobbet på veckan, sedan måste man bli halvslarvig på det andra - för att sedan stå helt utan skyltar inför jobb 3, 4 och 5. Har man tur hinner skyltgänget rycka upp skyltar från jobb 1 och sätta ut till jobb 6, men dom arbetar hela tiden i motvind och måste skippa skyltningen på massa arbeten för att tempot är så högt uppdrivet.

Jag tog upp detta med sopningen också, och visst - reglerna säger att det skall sopas, men ingen bryr sig. "Jag är 10 mil härifrån när det skall sopas, så jag vet inte om det görs eller inte - men jag hör ju att det är där vi kan spara in mest pengar."
I bästa fall kör en förman ut och kikar "om det behövs" men någon regelmässig sopning görs inte.

Killen hoppar ut bilen, går bak och klappar på tanken: "Det största problemet ligger här. Med den bästa oljan (sic!) får vi en inträngning i vägbanan som är suverän, och utmärkt klistring av påfört material. Med den oljan skulle vi kunna köra i tandem med en sopbil bara 5 minuter efter snabelbilen. Sopbilen kan dra en TMA-kärra med alla skyltar som behövs för sträckan mellan sop och påföring och ett skyltgäng skulle kunna hänga på med enkla trampskyltar för att täcka eventuella tillfartsvägar mellan bilarna."

Men, den bästa "oljan" kostar pengar, och därför tankar man upp den billigaste skiten som finns, låter gruset ligga kvar, skiter i att sopa, skyltar där man kan men struntar i trafiksäkerheten.

Jag var dead-set på att stoppa nästa snabelbil som spred grus på vägen utan korrekt skyltning, ringa polisen och tvinga igenom en polisanmälan med dokumenation där på plats, men denna killen fick åka.
Han gillade avgjort inte det sätt som hans arbetsgivare genomförde jobbet på, han var medveten om problemen och hade utmärkt information för mig att spridare vidare.

Jag upplever att jag gör mer nytta med att sprida det jag hört vidare, än att jävlas med en chaufför som egentligen verkar vara på vår sida.
Men, nästa gubbe - som tjafsar och tror han vet bättre än mig, han får stå till polisen har anlänt och skrivit den rapport jag kräver.
Sedan får polisen lägga ner utredningen hur mycket dom vill efter några veckor på stationen. Eftersom fisken helt klart har ruttnat från huvudet och inte har koll på vad som sker ute på vägarna så måste man slå underifrån och sätta käppar i hjulen för själva verksamheten, och ta den stackare som är satt att göra jobbet. Han får i sin tur nysta uppåt och ställa krav på sina chefer och till sist sin uppdragsgivare, för att få saker och ting att bli rätt.


Trafikverket talar antingen med kluven tunga: säger en sak till oss och en annan till sina entreprenörer.
...eller också har dom bara ingen aning om hur de jobb dom lägger ut genomförs. För våra skattepengar!

Det är en skam!


Hampe
 
Last edited:

Kapten Stofil

New member
Antar att vi har en snabellagningstråd, men detta handlar egentligen mer om Trafikverkets osunda förhållande till sina entreprenörer.

Snubblade över en snabellagningsbil in action idag. Sträckan var i sedvanlig ordning inte skyltad, så jag körde helt sonika om bilen, stannade och stoppade föraren.

Det var en sorglig historia jag fick höra: han var mycket väl medveten om att det skall skyltas, "men jag kan inte göra mer än anmäla vilka sträckor jag skall köra över dagen. Om dom inte skickar ut ett skyltgäng så står jag där med skägget i brevlådan."

Det är självfallet inte ensamchauffören på snabelbilen som skyltar, och om hans närmaste chef eller jobbarkompisar sviker honom - vad skall han göra? Stå stilla och vägra sprida sitt grus?
Jag föreslog det, och killen såg ut som han bitit i en citron. "Det funkar inte. Jag har så helvittes många mil att köra, och så kort tid på mig att göra det." Varje stando under veckan gör att jobbet skjuter in över helgen istället, det är helt galet detta.

Problemet enligt föraren är att det inte finns skyltmaterial tillgängligt för alla jobb som görs på så kort tid. Man kan vara hur ambitiös som helst på första jobbet på veckan, sedan måste man bli halvslarvig på det andra - för att sedan stå helt utan skyltar inför jobb 3, 4 och 5. Har man tur hinner skyltgänget rycka upp skyltar från jobb 1 och sätta ut till jobb 6, men dom arbetar hela tiden i motvind och måste skippa skyltningen på massa arbeten för att tempot är så högt uppdrivet.

Jag tog upp detta med sopningen också, och visst - reglerna säger att det skall sopas, men ingen bryr sig. "Jag är 10 mil härifrån när det skall sopas, så jag vet inte om det görs eller inte - men jag hör ju att det är där vi kan spara in mest pengar."
I bästa fall kör en förman ut och kikar "om det behövs" men någon regelmässig sopning görs inte.

Killen hoppar ut bilen, går bak och klappar på tanken: "Det största problemet ligger här. Med den bästa oljan (sic!) får vi en inträngning i vägbanan som är suverän, och utmärkt klistring av påfört material. Med den oljan skulle vi kunna köra i tandem med en sopbil bara 5 minuter efter snabelbilen. Sopbilen kan dra en TMA-kärra med alla skyltar som behövs för sträckan mellan sop och påföring och ett skyltgäng skulle kunna hänga på med enkla trampskyltar för att täcka eventuella tillfartsvägar mellan bilarna."

Men, den bästa "oljan" kostar pengar, och därför tankar man upp den billigaste skiten som finns, låter gruset ligga kvar, skiter i att sopa, skyltar där man kan men struntar i trafiksäkerheten.

Jag var dead-set på att stoppa nästa snabelbil som spred grus på vägen utan korrekt skyltning, ringa polisen och tvinga igenom en polisanmälan med dokumenation där på plats, men denna killen fick åka.
Han gillade avgjort inte det sätt som hans arbetsgivare genomförde jobbet på, han var medveten om problemen och hade utmärkt information för mig att spridare vidare.

Jag upplever att jag gör mer nytta med att sprida det jag hört vidare, än att jävlas med en chaufför som egentligen verkar vara på vår sida.
Men, nästa gubbe - som tjafsar och tror han vet bättre än mig, han får stå till polisen har anlänt och skrivit den rapport jag kräver.
Sedan får polisen lägga ner utredningen hur mycket dom vill efter några veckor på stationen. Eftersom fisken helt klart har ruttnat från huvudet och inte har koll på vad som sker ute på vägarna så måste man slå underifrån och sätta käppar i hjulen för själva verksamheten, och ta den stackare som är satt att göra jobbet. Han får i sin tur nysta uppåt och ställa krav på sina chefer och till sist sin uppdragsgivare, för att få saker och ting att bli rätt.


Trafikverket talar antingen med kluven tunga: säger en sak till oss och en annan till sina entreprenörer.
...eller också har dom bara ingen aning om hur de jobb dom lägger ut genomförs. För våra skattepengar!

Det är en skam!


Hampe
De har garanterat ingen aning. De är ju en "kompetent beställare". Har man gjort en "kompetent" beställning kan man överlåta resten åt entreprenörerna, för de är ju pålitliga och fuskar inte alls, och har inte alls lagt ett ohållbart bud för att få jobbet.

Nej jag är inte alls sarkastisk :eek:

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
 

Hampe

Skriver massor!
"Västlänken", ett hatat projekt som Trafikverket sedan åratal tillbaka försöker tvinga på Göteborg är redan ett fiasko. Big time.

Trafikverket själva arbetar dessutom stenhårt för att det verkligen skall gå så snett som möjligt:
GP skrev:
De företag som vann upphandlingen av den nya Hagastationen fick klart sämst betyg av Trafikverket. Men då de var nästan en miljard kronor billigare än övriga anbud tilldelades de ändå kontraktet.

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/billigast-vann-en-miljards-skillnad-mellan-anbuden-1.4386689


Ett Italienskt/Turkiskt/Norskt-konsortie som Trafikverket själva rejtar som sämst av anbudsgivarna tilldelades alltså jobbet.
For att dom var en MILJARD billigare än någon annan? Eller trots det låga anbudet...?

What could possibly go wrong...?
 
Top