Trafikverkets korrupta förhållande till sina entreprenörer etc mm osv

TMax500

Member
Du kan inte mena allvar? En hammare? Hur tänkte de nu? Vem fasen längtar efter att ha en hammare i sin bil? (För de tänker väl bara BIL-BIL-BIL, och inte mc.)

Jo, jag förstår att den kan vara värdefull när man ligger upp-och-ned i ett dike efter att ha vurpat av vägen. Om man nu inte skulle vara medvetslös alltså. Men ändå.... En hammare?!

EDIT: Apropå ditt förra inlägg, Maria. Jadå, Trafikverket kommer inte att bli av med mig och mina mail. Var så säker! :)

gundj

New member
Nej tack. Jag hade tänkt att få del av deras mutkassa.
Det är ju mitt liv och mina pengar dom leker med, j***a kräk.

Alexander76

Member
Du kan inte mena allvar? En hammare? Hur tänkte de nu? Vem fasen längtar efter att ha en hammare i sin bil? (För de tänker väl bara BIL-BIL-BIL, och inte mc.)

Jo, jag förstår att den kan vara värdefull när man ligger upp-och-ned i ett dike efter att ha vurpat av vägen. Om man nu inte skulle vara medvetslös alltså. Men ändå.... En hammare?!

EDIT: Apropå ditt förra inlägg, Maria. Jadå, Trafikverket kommer inte att bli av med mig och mina mail. Var så säker! :)

Jag gissar att hammaren är till för när du stöter på någon annan som haft en olycka :)

TMax500

Member
Maria, du som känner gossarna och flickorna på Trafikverket. Vad är det för fel på dem? Se nedanstående mailväxling:

Från: xxxxxxx
Skickat: den 25 november 2017 19:18
Till: 'kund@trafikverket.se' <kund@trafikverket.se>
Ämne: VB: Angående ärende #492606

God afton,
Nu har det gått två veckor sedan jag påtalade att det ligger löst grus i kurvorna på vägen.
Inget har hänt med gruset under dessa två veckor. Det ligger fortfarande kvar.
MC-säsongen är förstås på väg att ta slut. Men cyklister finns där hela året. Och inte heller bilisterna är helt imponerade av att det ligger grus från stödremsorna på vägbanan.

Vad krävs för att ni skall reagera och beordra ansvarig i området att sopa undan gruset?
Krävs det en olycka? Med påföljande skriverier i kvällstidningarna?

Hälsningar
xxxxxxxxx

Från: xxxxxxxxx
Skickat: den 18 november 2017 09:44
Ämne: SV: Angående ärende #492606

Hej igen,
Idag har det gått en vecka, och jag passade på att fråga en boende i området ifall gruset är kvar. Alltså om min iakttagelse fortfarande är korrekt så här 7 dagar senare. Svaret jag fick alldeles nyss var:

”…det är förfärligt mkt grus. Du har helt rätt. De har nämligen lagt nytt löst lite oljigt grus i kanterna. Det har förflyttats in på vägbanan och det är som att åka med smätter hela tiden. Så din indikation är helt korrekt o jag har undrat varför de slängde ut det där kassa gruset i kanterna då det andra var hårt o låg bra. Det som lagts ut är farligt för råkar du komma utanför sjunker du ner i den o det är risky. När jag cyklat eller sprungit har jag också problem med gruset.”

Duger dessa två vittnesmål om att entreprenören har misslyckats och att ni måste ta tag i detta?

Grus på småvägarna på Orust är annars rätt vanligt. Inte bara på den här vägen, utan på andra småvägar. Tänker bl a på väg 766, en väldigt vacker liten landsväg som ofta besväras av grus på vägbanan.

Trafikverket kanske skulle se över skötseln och skötselinstruktionen för Orust? Eller handla upp en annan entreprenör?

Hälsningar
xxxxxxxx

Från:xxxxxxxxx
Skickat: den 17 november 2017 11:12

Hej,
Men tänker ni göra något åt det? Vägbanan behöver ju sopas.

Åtminstone behövde den det i lördags. Det har gått motsvarande en hel arbetsvecka sedan jag rapporterade detta. Under tiden har troligen det farliga gruset legat kvar(?).

Eller har ni några ”indikationer” på att vägen blivit sopad under veckan? Om jag kör den aktuella vägen i morgon igen, är gruset kvar då?

Hälsningar
xxxxxxx

Från: kund@trafikverket.se [mailto:kund@trafikverket.se]
Skickat: den 17 november 2017 10:32
Till: xxxxxxxx
Ämne: Angående ärende #492606

Hej xxxx!

Mycket riktigt har vi krav på 3% bitumeninblanding i stödremsorna. Dock hindrar det inte att det kan hamna grus på vägbanan ändå. Vi gör löpande leveransbedömning på kontraktsarbetena och har inte fått några indikationer på att man skulle ha frångått kravet på bitumeninblandning.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning

xxxxxxxx
Handläggare
Kontaktcenter

Telefon: 0771-921 921

Trafikverket
781 89 Härnösand
www.trafikverket.se

Från: xxxxxxx
Skickat: den 12 november 2017 11:

Grus på vägen!
Kör mc igår på Orust. Mellan Tegneby kyrka och Nösund (väg 740?) är det gott om grus i kurvorna. Gruset kommer från dåligt utförda stödremsor.

Fullkomligt livsfarligt för den som kör mc eller moped. Och inte heller ofarligt för cyklister. Hur kan man tillåta att entreprenören underpresterar så? Det finns väl någon regel att stödremsorna skall innehålla viss mängd bitumen för att gruset inte skall spridas över vägbanan?

Vägbanorna i övrigt var i stort sett torra och fina. Nästan inga löv. Och så helt plötsligt ett antal kurvor med grus - en obehaglig överraskning!

Hälsningar
xxxx

Last edited:

TMax500

Member
Svar igår! Efter 16 dagar säger man att man avser genomföra en åtgärd. Skall fortsätta att följ upp detta.

Från: xxxxx
Till: xxxxxxx
Skickat: den 28 november 2017 15:14

Hej xxxx,
Tack för svar. Bra att höra!

Beklagar om jag lät grinig i förra mailet till Kontaktcenter, men jag var lite grinig just då. Det hade gått två veckor utan att någon verkade ha gjort något eller tänkte göra något.

Som du såklart redan vet, så är grus och dåliga stödremsor ett fruktat gissel för oss som kör mc. Ett antal olyckor sker varje år varje år på grund av detta. Självklart är man på sin vakt ute på vägen. Men grusig vägbana kan ändå ställa till det. En god vän till mig körde av vägen norr om Göteborg för att par år sedan. Det låg grått grus på grå asfalt. Omöjligt att se med blotta ögat när han kom körandes.

Och som jag skrev så har jag flera gånger observerat grus från stödremsor på väg 766. Men har då inte ids anmäla det. Men den här gången, på väg 740, var det så mycket grus att jag satte mig vid datorn dagen efter och gjorde slag i saken.

Hälsningar
xxxx

Från: xxxxxxxx
Skickat: den 28 november 201711:30
Kopia: kund@trafikverket.se

Hej xxx,
Naturligtvis ska ansamlingar av löst material på vägbanan som kan förorsaka halka sopas bort snarast, oavsett varifrån det kommer.

Jag har kontaktat entreprenören idag för att ta bort eventuellt trafikfarligt grus på sträckan.

Med vänlig hälsning

xxxxxxx
Projektledare

TMax500

Member
Talade idag med min bekant som bor i trakten. Ingenting har åtgärdats. Jag anmälde alltså den 12 november att det ligger farligt grus på vägen.

Idag är det 7 december och ingenting har gjorts åt saken. Det innebär att nu till helgen har det gått fyra (4) veckor. Fyra veckor.

Skrev igen till Trafikverket:

Från: xxxxxxxx
Skickat: den 7 december 2017 12:47

Hej xxxxx,
Så sent som idag, 7 december, har inget hänt på den aktuella vägen. Fortfarande gott om grus.

Hälsningar
xxxx

Last edited: