Sverigemodellen???

Avarage

New member
Själv vill jag företrädas, oavsett hur viktig frågan är, av en organisation vars inställning till demokrati och skydd för den enskilde inte kan ifrågasättas. En grunddeklaration i stadgarna är ingen friskrivning.

Ge oss ett exempel på hur du skulle vilja att den "ultimata" organisationen skulle:

1.) Formulera sig officiellt
2.) Marknadsföra sitt budskap

// Niklas

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag svarade i en annan tråd i samma ämne för en tid sedan. Svaret är detsamma. Inlägg 51 i tråd om Färger och ryggmärken: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=2242&page=6
Mitt svar: SMC har drygt 350 klubbar anslutna. Samtliga finns på hemsidan. Vilka krav SMC ställer för att ansluta klubben till oss finns, precis som tidigare, på vår hemsida. SMC har inga synpunkter på namn, logotyp eller om man väljer ryggmärke eller inte. Regler som ställs av andra än SMC kan vi inte uttala oss om.
Läs här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1161

Blazer

New member
Hej alla glada och övriga.

Kan ni hjälpa mig att reda ut begreppen eller göra en sammanställning hur man skall förhålla sig och dra gränserna.

Jag har försökt att följa tråden och bilda mig en uppfattning, men tråden är lång och med en släng av Alzheimers (eller vad det är) så blir det lite rörigt genom tråden.

Sverigemodellen, "påstås" vara när man har ett ryggmärke som är godkänt av ”beslutsfattare” om jag har förstått det hela rätt? Och då stödjer man 1% klubbarna. (Grovt uttryckt)
Rätt uppfattat???

Vissa inlägg tar helt avstånd från ”ryggmärkesbärare” och skulle aldrig kunna tänka sig att bära ett ryggmärke, men drar man då inte alla över samma kam?

Hur skall man ställa sig i frågan, skall jag ha en lista i fickan med vilka klubbar som ingår i Sverigemodellen och fördöma dessa eller fördöma alla, eller ingen?

Om jag kommer till en träff eller liknade och möter en person med ett Goldwing märke på ryggen skall jag då förutsätta att det är en 1%:are eller var drar man gränsen???

Frågan är nog inte så enkel som det verkar, allt är inte svart eller vitt.

Som sagt, frågan är inte enkel, men moraliskt är nog de flesta överens, men rent praktiskt är det svårare.

Att tråden har halkat in på två spår i samma är lite olyckligt, ett (1) Sverigemodellen, två (2) hur SMC skall ställa sig i frågan och eventuellt agera. Det är två skilda frågor och rör bara till tråden ytterligare.

Hampe

Skriver massor!
Hej alla glada och övriga.

Kan ni hjälpa mig att reda ut begreppen eller göra en sammanställning hur man skall förhålla sig och dra gränserna.

Jag har försökt att följa tråden och bilda mig en uppfattning, men tråden är lång och med en släng av Alzheimers (eller vad det är) så blir det lite rörigt genom tråden.

Ahh - en liten summering halvvägs, menar du?
Gärna för mig!

Sverigemodellen, "påstås" vara när man har ett ryggmärke som är godkänt av ”beslutsfattare” om jag har förstått det hela rätt? Och då stödjer man 1% klubbarna. (Grovt uttryckt)
Rätt uppfattat???
Grovt uttryckt - ja, tyvärr.
Påstår du detta för den genomsnittlige medlemmen i en klubb under sverigemodellen brukar svaret bli "ett grovt uttryck".
Antingen ser man inte kopplingen, eller också vill man inte se kopplingen.

Vissa inlägg tar helt avstånd från ”ryggmärkesbärare” och skulle aldrig kunna tänka sig att bära ett ryggmärke, men drar man då inte alla över samma kam?
Absolut! Grova generaliseringar är ett utmärkt sätt att sparka igång en diskussion - något som kan leda till nyanseringar om resonomanget får fortsätta en stund.

Hur skall man ställa sig i frågan, skall jag ha en lista i fickan med vilka klubbar som ingår i Sverigemodellen och fördöma dessa eller fördöma alla, eller ingen?
Du måste bilda dig en egen uppfattning!
Den absoluta majoriteten av de enskilda medlemmarna i klubbar under sverigemodellen är vanliga Svenssons; schyssta tanter och farbröder - långt från 1%-kulturen. Dom tycker att det är okay att underordna sig dom kriminellas diktat - det ger dom nämligen rätten att bära en ball väst och dom tror sig ha "skydd" om någon vill starta en elak klubb och sabba för dem.
Tycker du också att det är okay så har du gjort ditt val.
Jag tycker inte att det är okay - och att det skämmer fler än bara dom som bär deras märke.

Om jag kommer till en träff eller liknade och möter en person med ett Goldwing märke på ryggen skall jag då förutsätta att det är en 1%:are eller var drar man gränsen???
Knappast, hörru - och Vulcan-gänget är ett utmärkt exempel på hur man med lite eftertanke och förutseende kan navigera förbi blindskären inom "bikerkulturen" och skapa sammanhållning och identitet på egna villkor. Smarta killar och tjejer i det gänget!

Frågan är nog inte så enkel som det verkar, allt är inte svart eller vitt.
Som sagt, frågan är inte enkel, men moraliskt är nog de flesta överens, men rent praktiskt är det svårare.
Jo, det är faktiskt lätt som en plätt!
Har du gjort the secret handshake med dom kriminella, skrivit upp dig på deras lista, ställt dig jämsides med patrask som Red Devils och Hells Angels som på denna lista http://www.svemod.se så är du stained!
Du har förborgat dig att inte kritisera dom kriminella, och du tillåts inte diskutera sverigemodellen utåt.
Du har - trots att du själv mycket väl kan vara en av dom 99%en ändå ställt dig på dom kriminellas sida.
I min bok kan ingen väst ersätta brist på ryggrad!

Att tråden har halkat in på två spår i samma är lite olyckligt, ett (1) Sverigemodellen, två (2) hur SMC skall ställa sig i frågan och eventuellt agera. Det är två skilda frågor och rör bara till tråden ytterligare.

Olyckligt kan jag hålla med dig om - men belysande är det...
Att det gått 20 år av... ...ingenting kan enklast förklaras med att någon medlem måste författa, och underteckna en motion med sådant innehåll - å vem fan vågar det när dom inte drar sig för att klubba ner journalister; och dessutom kommer undan med det!?

Enklare då att strutsa vidare och hoppas att det onda går över...

Trötta på tråden...?

Faktum är att den just nu ligger 2 på listan över mest lästa trådar!
Hjälplöst efter "Vad kör du för båge" men före allt annat - och med en anmärkningsvärd ratio på antal inlägg/antal visningar.

Ämnet intresserar mer än man hade kunnat hoppas, synd bara att inte fler vågar stå för sina åsikter.

Hampe

puttepj

New member
...synd bara att inte fler vågar stå för sina åsikter.

Visst är både ämnet och tråden i sig mycket intressant. För min del fick den mig att läsa 'Svensk Maffia' vilket definitivt påverkat mina åsikter.
Sen vare sig gemene man eller inte 'vågar' ta steget ut och fördöma som du kraftfullt gör, kanske inte ändå inte är det viktigaste när diskussionen görs på SMC's forum.

Tråden har ett opinionsvärde och det är mycket värt det.

/putte

P-O Noren

New member
Den här meningen i ditt senaste inlägg väcker min nyfikenhet. Instämmer du, är detta övergrepp som begicks mot en journalist i Sverige bara en skitsak som skall glömmas, eller återger du bara vad tidningens chefredaktör säger ? I så fall, vad kan det stå för???? Blev du förvånad ?

Nja, jag vet inte, blev inte förvånad egentligen.

Hela historien kulturellt sett om 1% klubbarna är ju starkt kopplad till chopperbyggen och modifierade gamla HD-motorcyklar.
Förstår väl på sätt och vis om MCM med deras kundgrupp (läsare, annonsörer) helst inte vill komma ihåg denna historia. Jag blev ju samtidigt erbjuden att köpa tidningen i fråga.

Jag vill inte själv stöta mig med dessa grupper, respekterar deras livstil och önskemål om att få vara ifred. Ogillar kriminaliteten dock, tar avstånd från den.

Allt blir dock bara spekulationer och tankar, så egentligen tillför jag inget viktigt om detta.

Jag kan PM'a dig hela brevväxlingen så kan du fundera själv. Men jag lägger inte ut den såhär i ett öppet forum. Svaret på frågan om misshandeln skall glömmas eller om det är en skitsak, vet jag inte helt och hållet. Det kan ju inte vara en skitsak att en person har misshandlats. Men jag har inte läst hans artikel eller läst på vad som hände han mer ingående så jag vet inte riktigt hela historiens bakgrund...

Last edited:

Blazer

New member
Nja, jag har läst dina svar men tycker fortfarande inte frågan är så enkel (eller besvarade klart och tydligt) för gemene man när man väl står inför individen (ryggmärkesbäraren) och eventuellt skall göra ett beslut om det är ond eller god som står där. Som jag nämnde tidigare så är nog den ”moraliska” ställningstagandet klart, men vid den specifika situationen är det inte lätt, hur man eventuellt bemöter personen.

Du måste bilda dig en egen uppfattning!
Den absoluta majoriteten av de enskilda medlemmarna i klubbar under sverigemodellen är vanliga Svenssons; schyssta tanter och farbröder - långt från 1%-kulturen. Dom tycker att det är okay att underordna sig dom kriminellas diktat - det ger dom nämligen rätten att bära en ball väst och dom tror sig ha "skydd" om någon vill starta en elak klubb och sabba för dem.
Tycker du också att det är okay så har du gjort ditt val.
Jag tycker inte att det är okay - och att det skämmer fler än bara dom som bär deras märke.

Ja, Jag har bildat mig en egen uppfattning, men förstår den vanliga ” Svenssons; schyssta tanter och farbröder” vad det innebär. Eller framförallt, bryr de sig? De har hittat en ”klubb” med ”bra” kompisar att umgås med, vad står märket för, vilka är medlemmarna, ingår klubben i några ”mörka hål”? Måste man göra en research av alla man kommer i kontakt med för att eventuellt inte stödja några missanpassade.

Knappast, hörru - och Vulcan-gänget är ett utmärkt exempel på hur man med lite eftertanke och förutseende kan navigera förbi blindskären inom "bikerkulturen" och skapa sammanhållning och identitet på egna villkor. Smarta killar och tjejer i det gänget!

Jamen, Vulcan-gänget är kanske ett exempel, men återigen hur skall gemene man ta ställning. Den som är insatt i ämnet kan möjligen veta/se på märket hur man skall bete sig, men alla andra?

Jo, det är faktiskt lätt som en plätt!
Har du gjort the secret handshake med dom kriminella, skrivit upp dig på deras lista, ställt dig jämsides med patrask som Red Devils och Hells Angels som på denna lista http://www.svemod.se så är du stained!
Du har förborgat dig att inte kritisera dom kriminella, och du tillåts inte diskutera sverigemodellen utåt.
Du har - trots att du själv mycket väl kan vara en av dom 99%en ändå ställt dig på dom kriminellas sida.
I min bok kan ingen väst ersätta brist på ryggrad!
Ja, återigen, hur skall den ”vanlige” MC-åkaren veta utan att ha den berömda listan i fickan?
Det blir ju gärna, fördöm alla eller ingen, (rätt eller fel?) eftersom man inte kan hålla isär alla klubbar.
Ja, gäller ju inte bara MC-åkare utan den stora allmänheten framför allt, det är ju de som sätter ”stämpeln” på oss hojåkare.

Last edited:

rednax

New member
Jag svarade i en annan tråd i samma ämne för en tid sedan. Svaret är detsamma. Inlägg 51 i tråd om Färger och ryggmärken: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=2242&page=6
Mitt svar: SMC har drygt 350 klubbar anslutna. Samtliga finns på hemsidan. Vilka krav SMC ställer för att ansluta klubben till oss finns, precis som tidigare, på vår hemsida. SMC har inga synpunkter på namn, logotyp eller om man väljer ryggmärke eller inte. Regler som ställs av andra än SMC kan vi inte uttala oss om.
Läs här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1161
Jaha du Maria, äntligen ett svar även om det var ett svar som kanske förvirrade mer än det skapade klarhet. Kraven som ställs på klubbar för att de skall kunna ansluta sig till SMC verkar ju klara som korvspad.
"- att klubben är en demokratisk och öppen förening"
återigen denna grundläggande deklaration om demokrati och öppenhet. Vackert !

Är denna deklaration på något sätt förenlig med ditt andra påstående i svaret ?
"Regler som ställs av andra än SMC kan vi inte uttala oss om."
Självklart inte!!! Självklart innebär denna grundstadga att SMC förpliktigas att uttala sig om regler uppställda av andra ! Att påstå något annat måste väl vara nonsens!?!

Låt oss se på ett exempel:
Jag bildar föreningen "ss-beundrare på båge" Ryggmärket är, som du förstår, två s i form av blixtar.Föreningens första intresse är att åka på mc-touring. Det som förenar medlemmarna i övrigt är att propaqera för ett förnekande av förintelsen. Vi gillar oxå att slåss, lunta och stjäla till husbehov. Föreningen är öppen, bara man är villig att hänga med och bära märke, får man bli medlem. Vi döljer inte vad vi sysslar med ( bara lite ibland när vi annars skulle riskera fängelsestraff)
Vi uppfyller alltså kravet på öppenhet. Det vi gör bryter dock troligen mot gällande lagstiftning när det gäller bla Hets mot folkgrupp.

Kan vi ansöka om medlemskap? Kommer SMC att acceptera en sådan ansökan och om man ev avslår den, kommer man då att motivera detta avslag ? Hur?

Poängen, om nu någon mot förmodan inte skulle förstå, är:
Var går gränsen ?
Får klubben syssla med kriminalitet. Om den inte gör det, i vilken del av verksamheten är det ok att styras av annan kriminell organisation ?
När uttalar organisationen sig ?
Vilka gränser finns, anser ni inom styrelsen, för att man skall kunna tillämpa en tidsenlig tolkning av begreppen DEMOKRATI och ÖPPENHET?
Jag har oxå tidigare ställt frågan eller snarare hävdat att alla i samhället verkande institutioner, dvs såväl offentliga som ideella eller intresseorganisationer har ett ansvar för att tydligt ta avstånd från kriminalitet. ( här finns säkert olika uppfattningar, men verkligt motiverat är det ju om man riskerar att blandas ihop med dyl. och det torde dessutom vara "comme il faute" om man som organisation uppbär någon form av stöd ur den offentliga kassakistan. Huruvida SMC gör detta, vet jag ej, men det kan du kanske oxå besvara.) Hur ställer sig SMC till detta?
Vidare undrar jag:
.. om det ligger ett resonemang bakom beslutat att SMC inte kan uttala sig om beslut fattade av andra ?
Är i så fall detta resonemang redovisat för medlemmarna ? Gäller beslutet bara klubbar eller omfattar det oxå andra organisationer ?
Min uppfattning är att ett sådant beslut är av största vikt och faktiskt torde omöjliggöra vilken intresseorganisations som helst verksamhet. Det undanröjer ju faktiskt själva grundidén för de flesta sådana organisationer vars mål oftast är att påverka beslutsfattande i olika sammanhang. Man kan tänka sig en deklaration gällande politiskt oberoende, men en sådan omfattar nog aldrig den problematik vi här har diskuterat.
Det blev många frågor det här, men som jag tidigare sagt, min förvåning är stor och den växer ju mer jag läser här och annorstädes i denna fråga !

rednax

New member
Ge oss ett exempel på hur du skulle vilja att den "ultimata" organisationen skulle:

1.) Formulera sig officiellt
2.) Marknadsföra sitt budskap

// Niklas

Först, se mina frågor till SMC i förra inlägget.
Det tål att grunna på om själva stadgarna för organisationen behöver kompletteras eller om det är nuvarande selektiva tolkning som mankerar. Min poäng är fortfarande att kriminella organisationer inte skall tillåtas verka, varken i det fördolda eller öppet. De skall heller inte tillåtas påverka (skita ner) någon del av vad laglydiga individer eller grupper i vårt samhälle sysslar med. ALDRIG! INTE I NÅGOT SAMMANHANG. INTE MED VÅLD ELLER HOT ELLER ANDRA MEDEL ! I DEN STUND VI TILLÅTER DETTA BÖRJAR EN RESA SOM, DETTA HAR HISTORIEN VISAT, LEDER BORT FRÅN RÄTTVISA OCH DEMOKRATI.
OTILLBÖRLIG PÅVERKAN, HOT OCH VÅLD, NÄR DET RIKTAS MOT FÖRENINGSLIV KRÄNKER DEN SVENSKA FÖRENINGSRÄTTEN. FUNDAMENTAL I EN DEMOKRATI.

Fundamentalt ! Demokrati är inget givet. Den måste försvaras. Organiserad brottslighet är ett allvarligt hot och strävar alltid efter att växa...

Svar: 1, SMC uttalar officiellt, på sin hemsida, i tidningen och i andra sammanhang att vi inte accepterar hot mot medlemmar och tar avstånd från alla metoder som på något sätt kränker den fria föreningsrätten. Eventuella tvister gällande intrång på varumärken eller copyright skall ske i vederbörlig ordning inom samhällets civilrättsliga apparat. Alla olagliga förfaranden i dessa sammanhang är oacceptabla och inte förenliga med ett medlemskap i organisationen.

2. Det är min fasta övertygelse att ett sådant budskap marknadsför sig självt genom det intresse det kommer att väcka från alla håll!

rednax

New member
Öppen fråga till Larz Glemfors eller styrelsen SMC

Det har i flera år förts en diskussion på SMC:s forum gällande den sk sverigemodellen och frågan om SMC som varande sveriges största intresseorganisation för motorcyklister har ett ansvar som förpliktigar till ställningstagande uppstår som en naturlig följd i denna diskussion.
Vilken är SMC:s styrelses inställning i frågan och har ni för avsikt att kommentera/uttala er?
Förs/har det förts en diskussion i styrelsen om frågan ?
Är den inställning som redovisats på detta forum av Maria Nordquist att betrakta som SMC:s officiella hållning?

Avarage

New member
Först, se mina frågor till SMC i förra inlägget.
Det tål att grunna på om själva stadgarna för organisationen behöver kompletteras eller om det är nuvarande selektiva tolkning som mankerar. Min poäng är fortfarande att kriminella organisationer inte skall tillåtas verka, varken i det fördolda eller öppet. De skall heller inte tillåtas påverka (skita ner) någon del av vad laglydiga individer eller grupper i vårt samhälle sysslar med. ALDRIG! INTE I NÅGOT SAMMANHANG. INTE MED VÅLD ELLER HOT ELLER ANDRA MEDEL ! I DEN STUND VI TILLÅTER DETTA BÖRJAR EN RESA SOM, DETTA HAR HISTORIEN VISAT, LEDER BORT FRÅN RÄTTVISA OCH DEMOKRATI.
OTILLBÖRLIG PÅVERKAN, HOT OCH VÅLD, NÄR DET RIKTAS MOT FÖRENINGSLIV KRÄNKER DEN SVENSKA FÖRENINGSRÄTTEN. FUNDAMENTAL I EN DEMOKRATI.

Fundamentalt ! Demokrati är inget givet. Den måste försvaras. Organiserad brottslighet är ett allvarligt hot och strävar alltid efter att växa...

Svar: 1, SMC uttalar officiellt, på sin hemsida, i tidningen och i andra sammanhang att vi inte accepterar hot mot medlemmar och tar avstånd från alla metoder som på något sätt kränker den fria föreningsrätten. Eventuella tvister gällande intrång på varumärken eller copyright skall ske i vederbörlig ordning inom samhällets civilrättsliga apparat. Alla olagliga förfaranden i dessa sammanhang är oacceptabla och inte förenliga med ett medlemskap i organisationen.

2. Det är min fasta övertygelse att ett sådant budskap marknadsför sig självt genom det intresse det kommer att väcka från alla håll!

Och ALLA andra kopplingar som på NÅGOT SÄTT kan förknippas med människor och som har EN eller flera kopllingar till kriminalitet måste ju då också med ditt synsätt fördömmas av SMC och alla andra organisationer som på något sätt kan förknippas med motorcyklister som är människor som jobbar på alla möjliga företag som också MÅSTE fördömma de kriminella och som då MÅSTE kräva av sina underleverantörer vare sig de finns i Sverige eller andra delar av världen så som tex. de som syr ditt textilställ du bär när du kör mc eller handskar/stövlar och maten du äter iklädd mc-munderingen, bensinen du tankar, oljan som används för tillverkningen av vägen du kör på/förknippas med osv. osv.

Inser du inte det orimliga i dina KRAV?

SMC är en liten del av det du förknippar med knuttar/knuttor skall du löpa HELA linan ut blir det till en omöjligt livsuppgift för dig att KRÄVA att alla organisationer (idéella, förtag, myndigheter what ever) ÖPPET deklarerar sitt fördömmande mot kriminalitet och kriminella! Vill du åta dig en sådan mastodontuppgift så fine by me, det är din ensak men försök inte göra det till min. Jag kan försömma en handling ändå och jag talar med dem som står mig nära och påverkar men jag tillåter mig samtidigt en fritid och ett leverne som inte styr mig till fullo att konstant ALDRIG kunna slappna av.

Jag gillar inte det heller att vi har kriminalitet men jag har allt för mycket livserfarenhet och förståelse för hur det KAN starta här i livet och det är, vare sig du accepterar det elelr ej, inte ett skvatt vi kan gör anågot åt mer än att stötta dem som behöver. Men att tro att vi skall lyckas frälsa världens alla miljarder människor eller ens sveriges futtiga 9,5 milj är att leva i en bubbla. Sorry, jag önskade jag kunde tro annat men jag accapetrar min/din/vår begränsning!

Och sist, här kommer min ståndpunkt!

Jag fördömmer all form av kriminell handling! PUNKT! Men jag fördömmer inte människor! PUNKT!

Mvh!
// Niklas

rednax

New member
Jag känner inte till någon annan kriminell organisation eller liknande, som har en direkt påverkan av mc-världen och som verkar för att sprida "den starkes lag" på det sätt som idag görs bla med hjälp av den sk sverigemodellen.

Det är min uppfattning att detta är ett fenomen som har en djupt skadlig effekt när det gäller anseendet för motorcyklismen som sådan och som i förlängningen naturligtvis påverkar vår möjlighet att påverka för oss viktiga beslut.
Fenomenet kriminella mc - gäng diskuteras ofta och flitigt och nämns ju nästan dagligen i svensk media.

Det är dessutom, som jag nu sagt på ett flertal olika sätt, en mycket viktig samhällelig fråga såväl ur moralisk som brottspreventiv synvinkel.

KRAVEN ÄR DÄRFÖR ENLIGT MITT SÄTT ATT SE SAKEN,
PÅ INGET SÄTT ORIMLIGA, UTAN TVÄRTOM MYCKET RIMLIGA OCH BEFOGADE.

Att påstå eller antyda att organisationen genom att fördöma kriminalitet skulle fördöma människor är befängt.
Det skulle implicit innebära att domstolar landet runt varje dag fördömde människor. Så är det naturligtvis inte! Inget
civilicerat samhälle kan överleva utan lagstiftning och brottsbekämpning.

Ditt resonemang och ännu mer SMC:s tystnad i denna fråga är helt ohållbara.[B]Vi talar INTE om politiska ställningstaqanden eller otillbörliga försök att blanda oss i andra LAGLIGA organisationers inre affärer, utan helt enkelt behovet av att SOPA VID EGEN DÖRR.[/B]

Du har en poäng när det gäller inställningen till sådana fenomen som tex barnarbete i fattiga länder och sk "ursprungsdokumentation" ( dokument som säkert visar var en viss var kommer ifrån). Detta är dock inte den fråga som engagerar mig just nu. Folk tycks ställa ganska hårda krav när det gäller dylikt. (genom olika politiska och intresseorganisationer f.övr.) Gång efter annan har olika företag figurerat i pressen och redovisat hur de försöker ha kontroll och tillse att de inte använder varor som producerats så. Jag köper inte varor som jag misstänker i detta hänseende, men det är svårt förvisso att veta och rota i allt, precis som du säger.

Konsekvensen av dessa förhållanden är inte, kan inte tillåtas bli, att jag "skiter i" andra missförhållanden och uppenbara provokationer mot mitt rättsmedvetande.

Det är inte min uppfattning att detta är en personstrid, men en djupt personlig sak är det givetvis på så sätt att det borde beröra oss alla som ju blir påverkade varken vi vill eller ej.

Och du, jag ifrågasätter inte ditt rättsmedvetande och din heder. Du kanske borde fråga dig om andra genom att införa "knytnävens lag" på vår agenda försöker göra det.....

Jag instämmer fullständigt i "Jag fördömer all form av kriminell handling! PUNKT! Men jag fördömer inte människor! PUNKT!"

Last edited:

rednax

New member
intressant läsning.

saxat ur olika tidningar från nittiotalet och framåt. Hur den sk sverigemodellen uppstått sägs det ngt om i sista artikeln.
Saxat ur artikel Svenska Dagbladet 950410

”…Biträdande länspolismästare Gustaf Andersson anser att Hells Angels attityd mot
rättssystemet och mot personer som kritiserat dem är det mest oroväckande.
- De har systematiskt gått i spetsen för att hota och skrämma vittnen att ändra
sin utsagor eller till tystnad.
Thomas Möller svarar:
"Om inte vittnen vågar vittna mot HA så ska inte vi ställas till last för det.
Vi vill hänvisa till den mediala jakt som under flera års tid har bedrivits
gentemot oss."
Misshandlad journalist
Ett exempel som ofta nämns på hur motståndare tystats är journalisten Anders<br> Westenius. Han misshandlades svårt efter att i Motorcykelmagasinet varnat för
utbredningen av outlaw-kulturen bland svenska mc-klubbar 1989.
Bevisningen räckte inte till åtal. Fyra av de sex då misstänkta är nu medlemmar
i Hells Angels.
Anders Westenius är inte återställd. Han kan varken arbeta eller köra
motorcykel……”

Ur Aftonbladet 000830

”…..Männen och kvinnan var på hemväg från Hells Angels internationella fest i
Finland. Klockan 14.58 ringde en bilist till polisen och berättade att de
skjutit med ett handeldvapen mot en röd Volvo 850 vid Kolmården.
Vittnet körde söderut, bakom Volvon, och såg hur sidorutorna på bilen krossades.
En stor polisstyrka tog upp jakten. Polisen i Östergötland, Södermanland och
Småland stoppade alla motorcyklar som körde på E 4.
Poliser med dragna pistoler grep trion i Linköping. De fördes till polishuset
för förhör, misstänkta för försök till mord.
Medlemmar i Hells Angels
De två männen, 37 och 28 år gamla, är fullvärdiga medlemmar i Hells Angels i
Göteborg, före detta Gamlestans mc. De är inte straffade för några grova brott.
Den 21-åriga kvinnan, som satt baktill på en av motorcyklarna, räknas som
anhängare till mc-gänget.
Polisen hade i går förhör med vittnet. Samtidigt letade man med helikopter efter
den röda Volvon och sökte efter patronhylsor kring motorvägen.
Vårdcentraler och sjukhus kontrollerades för att utröna om någon skottskadad
tagits emot.
Samtidigt skedde andra polisaktioner i landet. I Göteborg inledde polisen på
kvällen fordons- och förarkontroller utanför Hells Angels högkvarter i Gunnilse.
Amerikanska medborgare
Två amerikanska medlemmar i Hells Angels i Kalifornien omhändertogs enligt
utlänningslagen.
- Det fanns risk för att de skulle begå brott i Sverige, säger vakthavande
poliskommissarie i Göteborg.
Vid 21.30 i går kväll beslutade åklagaren att släppa trion som greps i
Linköping. Då hade polisen arbetat intensivt med att få vittnets uppgifter
bekräftade, men misslyckats. Varken vapen, hylsor eller den röda Volvon hade
påträffats.
Hells Angels fest World Run ägde rum i Tavastehus och samlade hundratals
medlemmar från hela världen.
- Vi har inga kommentarer till gripandet, säger representanter för mc-klubben
till Aftonbladet.
MC-gängens våldsdåd
1 juli 1999. En bilbomb exploderar i Malmö och en polisman skadas allvarligt.
Fem män med vissa kopplingar till Hells Angels åtalas, men frias.
4 juni 1997. Mc-kriget kräver sitt första oskyldiga dödsoffer. En kvinna som
färdas i en bil dödas när en bomb exploderar i Bandidos lokal i norska Drammen.
6 oktober 1996. Två av Hells Angels provmedlemmar dödas av ett pansarskott i
Köpenhamn.
15 juli 1996. Svensk Bandidosmedlem mördas på en väg utanför Drammen i Norge.
17 juli 1995. Bandidos president mördas av en krypskytt på E 4 söder om
Markaryd.
23 februari 1994. En 23-årig Hells Angelssympatisör dödas under skottlossning på
en svartklubb i Helsingborg. ”

TT (tidningarnas telegrambyrå) 020931

”I Danmark betraktar vi Hells Angels-kriminaliteten som den allvarligaste vi har i landet.Den danske polismannen Christian Möller, expert på mc-kultur, vittnade på måndagen vid rättegången kring dubbelmordet i Hells Angels klubbgård i Göteborg.
Han beskrev Hells Angels som en organisation där lojaliteten med de andra medlemmarna är hundraprocentig.Medlemmarna kallar varandra bröder och där gäller en för alla, alla för en, sade Christian Möller.Om en person utanför organisationen slår en "broder" ska de andra medlemmarna gå på angriparen utan att fråga vem som hade rätt eller fel, menar Möller.Hells Angels organisation är enligt Möller hierarkisk men samtidigt demokratisk i den meningen att alla medlemmar har en röst. I toppen av organisationen finns en "president", under honom medlemmarna, därunder så kallade prospects och hang-arounds och längst ner i hierarkin supportrarna.Av de tre män som är åtalade för dubbelmordet på Hells Angels klubbgård i Gunnilse i Göteborg för drygt ett år sedan, är en, 33 år gammal, fullvärdig medlem i Hells Angels. De övriga två, båda 35 år, är medlemmar i supporterklubben.Supportrarna måste för att bli invalda som medlemmar visa sin lojalitet.Helt klart är det medlemmarna som bestämmer, säger Möller. I Danmark är cirka 90 procent av medlemmarna dömda för brott, enligt honom.<b> Likhundar </b>Under måndagseftermiddagen vittnade inspektören Lars Angbo från polisen i Västra Götaland om hur man med hjälp av hund letar efter liklukt. Åklagarna visade också filmer som beskrev arbetet med så kallade kriminalsökhundar.Tre olika hundar har markerat förruttnelselukt i den barlokal på Hells Angelsgården där åklagarna hävdar att dubbelmordet ägde rum i augusti förra året.De två män som dödades, 41 och 26 år gamla, var försvunna tills de i maj i våras hittades nergrävda i ett grustag i Västergötland. ”

Ur Sundsvalls tidning 090227

“…Börje Öhman,
chef för länskriminalen i
Västernorrland.
Ännu i sin linda
Han menar att den organiserade
brottsligheten än
så länge är i sin linda
i länet.
Vad oroar dig mest när
det gäller organiserad
brottslighet i länet?
– Det är kanske den naivitet
som finns i samhället,
att de flesta inte tror att det
finns här uppe.
Fruktar ni mc-gängen
mest?
– Ja, av hävd är det en
besvärlig miljö för oss och
det är inte bra om de etablerar
sig här.
I dagsläget finns det en
handfull mc-klubbar i länet
som ingår i den så kallade
Sverigemodellen, vilket
är ett nätverk som skapats
av Hells Angels.
Hur kommer etableringen
av Saltvik att påverka
länet när det gäller
grov brottslighet?
– Vi tror att det kommer
att påverka och att det etableras
åtminstone kanaler
för den grova brottsligheten
i eller i anslutning till
Anstalten.”

Bo Westermark

New member
AVARAGE SKRIVER

Jag fördömmer all form av kriminell handling! PUNKT! Men jag fördömmer inte människor! PUNKT!
Bra skrivet! Avarage!

Men vad gäller "ryggmärken" så kan det vara så enkelt att logotyperna inte skall bli allt för lika.
Från början var det nog en "kalender" där man vill "ha koll" att klubbfesterna inte blev på samma datum?
Frågar man den registeransvariga, då inser man att det inte är fråga om någon som helst "support."

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Men vad gäller "ryggmärken" så kan det vara så enkelt att logotyperna inte skall bli allt för lika. Från början var det nog en "kalender" där man vill "ha koll" att klubbfesterna inte blev på samma datum?
Frågar man den registeransvariga, då inser man att det inte är fråga om någon som helst "support."

Men down the line så blev ursprungstanken kapad!
Organiserat kriminella lade sig i och började topprida er alla - och ni sväljer! Ynkryggar!

För varumärkesskydd, emblemutformning och namnval har vi i första ledet "sunt förnuft" och därefter ett alldeles utmärkt rättsystem, med möjlighet till överklagande och dessutom under allmän uppsyn - dokumenterat ett av världens äldsta och bäst fungerande.
Varför accepterar ni att kriminella murar in er i ett sämre, illegitimt system, skapat med rädsla, hot om våld eller rent av våld som värdegrund?

När Hells Angels stövlar in på Lindex och skrämmer tanterna(biträden!) på Barn- och Ungdomsavdelning från vettet genom att hävda att deras piratkollektion inkräktar på Hells Angels varumärke så gör dom det med sverigemodellens tysta medhåll.

Ni enskilda medlemmar i klubbar under sverigemodellen är alla delskyldiga till detta svineri, liksom det rättsövergrepp som själva modellen i sig innebär.
Dels för att ni i första steget accepterat sverigemodellen som sådan, och till yttermera visso för att ni dessutom committat er att inte kritisera dom kriminella.

Det finns helt enkelt inget sätt i världen att rättfärdiga en livegenskap som sverigemodellen.

Hampe

Last edited:

rednax

New member
:D
Jag fördömer all form av kriminell handling! PUNKT! Men jag fördömer inte människor! PUNKT!
På vilket sätt försvarar detta i sig, ur en humanistisk synvinkel riktiga påstående, en acceptans för en företeelse som "sverigemodellen"? Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde utveckla den tankegången !

Spännande ! Fortsätt ! Utveckla gärna din historiebeskrivning. Hur tänker du då? Jag för min del törstar efter kunskap i ämnet ! (och många med mig)
Min egen uppfattning är, somdu väl vet, att

ALL KONTAKT MED KRIMINELLA KLUBBAR/ORGANISATIONER ELLER INDIVIDER INOM VERKSAMHETEN, SOM INTE MEDVETET SYFTAR TILL ATT STÖTTA EN REHABILITERING IN I SAMHÄLLET ÄR SKADLIG. ALLDELES SÄRSKILT OM DET INNEBÄR ATT MAN ACCEPTERAR DERAS ANALYS NÄR DET GÄLLER NÅGOT I DEN EGNA VERKSAMHETEN.
SUPPORT = INSTÄMMANDE = MEDHÅLL = UPPBACKNING
Kärt barn har många namn!
Detta alldeles oavsett om det handlar om utformning av ryggmärken eller annat.
Varför används inte det helt lagliga copyright om nu ryggmärkena är så viktiga ?

Last edited:

Bo Westermark

New member
Hampe:Men down the line så blev ursprungstanken kapad!
Organiserat kriminella lade sig i och började topprida er alla - och ni sväljer! Ynkryggar!

Jättemånga klubbar kör med västar utan att ha frågat någon.
Det lär knappast störa någon, idag.

Last edited:

Avarage

New member
:D
På vilket sätt försvarar detta i sig, ur en humanistisk synvinkel riktiga påstående, en acceptans för en företeelse som "sverigemodellen"? Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde utveckla den tankegången !

Tolkade du detta som ett försvar av den sk. "sverigemodellen" har du gjort en grov misstolkning!

// Niklas

rednax

New member
ang SMC:s handlingsskyldighet

Ur SMC stadgan:
§1
Riksorganisationen Sveriges MotorCyklister förkortat SMC, i dessa stadgar kallad SMC eller
riksorganisationen, är en på demokratisk grund byggd, allmännyttig, ideell riksorganisation.
Riksorganisationen är partipolitiskt och religiöst obunden och öppen för alla som är beredda att stödja
SMC:s stadgar.
SMC har till uppgift att verka för motorcyklismens sunda utveckling i samhället och i trafikmiljön, bl.a.genom aktiviteter riktade särskilt till ungdomar, samt aktiviteter som påvisar motorcyklisternas särskilda utsatthet i olika trafiksituationer.
Vidare har SMC till uppgift att initiera och upprätthålla internationella kontakter med liknande
organisationer främst inom Europa samt att inom Sverige främja samarbete mellan riksorganisationen och
SMC:s distriktsorganisationer och klubbar.

§12 Utträde, uteslutning

mom. 12.1 Klubbar.
Lokal klubb eller riksklubb, som begär utträde ur riksorganisationen skall anmäla detta skriftligen. De
medlemmar, som inte samtidigt begär sitt utträde, kvarstår som SMC-medlemmar. Klubb som underlåtit
att fullgöra sina ekonomiska skyldigheter beträffande medlemsavgifter utesluts automatiskt ur SMC med
ett års karenstid.
Klubb som på annat sätt underlåtit att fullgöra sina ekonomiska skyldigheter gentemot riksorganisationen,
brutit mot dessa stadgar eller på annat sätt skadat riksorganisationen, kan uteslutas ur riksorganisationen
av riksorganisationens styrelse.
mom. 12.2 Medlemmar.
Medlem som underlåtit att fullgöra sina ekonomiska skyldigheter gentemot riksorganisationen, brutit mot
dessa stadgar eller på annat sätt skadat riksorganisationen, kan uteslutas ur riksorganisationen av
riksorganisationens styrelse. //

Jag kan inte se annat än att SMC i vissa fall med stöd avSMC stadgan § 1 och §12 mom 1 2:a st är tvungna att yttra sig över beslut fattade av andra. Detta förefaller följdriktigt om besluten fattade av dessa andra, innebär ett ideologiskt ställningstagande mot SMC:s inriktning, som den definieras i portalparagrafen.

Demokratisk grund, allmännytta och ideell är begrepp som förpliktigar.

Hur förenar SMC dessa begrepp i sina stadgar med att ansluta klubbar som antingen
i hela eller i delar av sin verksamhet givit vika för utpressning och kanske t.o.m. själva omfattar iden att hot, våld och utpressning är ett berättigat handlingssätt?

Särskilt viktigt förefaller denna fråga mig när SMC deklarerar att man verkar för en sund utveckling och riktar sig mot ungdomar. Här påtar sig organisationen ett mycket stort ansvar.

Samhällets inställning när det gäller ungdomsbrottslighet och trafik, är att kriminalitet i vissa fall kan vara ett tungt vägande skäl för att neka ungdomar lämplighetsintyg för körkort. De begångna brotten måste inte vara förknippade med trafik eller missbruk. Många olika typer av brott kan mycket väl anses hänga samman med förmåga att fatta mogna ansvarsfulla beslut. (En mycket viktig förmåga i trafiken eller hur ? ) Särskilt gäller detta brott mot liv och lem.

Det är förståeligt att kriminella handlingar, åtminstone när de utförs i det fördolda, kan vara svåra att upptäcka. Det ligger ju s.a.s. i begreppet fördold. Det är säkert också mycket besvärligt att utesluta redan anslutna klubbar hur välmotiverat det än vore i vissa fall. Inte desto mindre bär organisationen ett ansvar här, vilket torde föranleda en förändring av nuvarande rutiner/ förfarande vid anslutning av mc-klubbar.
Så tex kan man ju tänka sig att användandet av ryggmärken inom klubbar som är anslutna skyddas av vanlig copyright vilket lätt kan styrkas och där man lägger ut dessa i tidningen och på nätet. Eller varför inte ställa krav på användandet av ett gemensamt ryggmärke till vilket man kan lägga egna symboler, färger etc.
Ja, jag hör hur barnsligt det låter. Kanske ligger det i sakens natur.

Skulle SMC då tappa medlemsantal. Kanske, men styrka ligger väl lika mycket i bärande ideologi som antal eller?