Jag svarade i en annan tråd i samma ämne för en tid sedan. Svaret är detsamma. Inlägg 51 i tråd om Färger och ryggmärken:
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=2242&page=6
Mitt svar: SMC har drygt 350 klubbar anslutna. Samtliga finns på hemsidan. Vilka krav SMC ställer för att ansluta klubben till oss finns, precis som tidigare, på vår hemsida. SMC har inga synpunkter på namn, logotyp eller om man väljer ryggmärke eller inte. Regler som ställs av andra än SMC kan vi inte uttala oss om.
Läs här:
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1161
Jaha du Maria, äntligen ett svar även om det var ett svar som kanske förvirrade mer än det skapade klarhet. Kraven som ställs på klubbar för att de skall kunna ansluta sig till SMC verkar ju klara som korvspad.
"- att klubben är en demokratisk och öppen förening"
återigen denna grundläggande deklaration om demokrati och öppenhet. Vackert !
Är denna deklaration på något sätt förenlig med ditt andra påstående i svaret ?
"Regler som ställs av andra än SMC kan vi inte uttala oss om."
Självklart inte!!!
Självklart innebär denna grundstadga att SMC förpliktigas att uttala sig om regler uppställda av andra ! Att påstå något annat måste väl vara nonsens!?!
Låt oss se på ett exempel:
Jag bildar föreningen "ss-beundrare på båge" Ryggmärket är, som du förstår, två s i form av blixtar.Föreningens första intresse är att åka på mc-touring. Det som förenar medlemmarna i övrigt är att propaqera för ett förnekande av förintelsen. Vi gillar oxå att slåss, lunta och stjäla till husbehov. Föreningen är öppen, bara man är villig att hänga med och bära märke, får man bli medlem. Vi döljer inte vad vi sysslar med ( bara lite ibland när vi annars skulle riskera fängelsestraff)
Vi uppfyller alltså kravet på öppenhet. Det vi gör bryter dock troligen mot gällande lagstiftning när det gäller bla Hets mot folkgrupp.
Kan vi ansöka om medlemskap? Kommer SMC att acceptera en sådan ansökan och om man ev avslår den, kommer man då att motivera detta avslag ? Hur?
Poängen, om nu någon mot förmodan inte skulle förstå, är:
Var går gränsen ?
Får klubben syssla med kriminalitet. Om den inte gör det,
i vilken del av verksamheten är det ok att styras av annan kriminell organisation ?
När uttalar organisationen sig ?
Vilka gränser finns, anser ni inom styrelsen, för att man skall kunna tillämpa en tidsenlig tolkning av begreppen DEMOKRATI och ÖPPENHET?
Jag har oxå tidigare ställt frågan eller snarare hävdat att alla i samhället verkande institutioner, dvs såväl offentliga som ideella eller intresseorganisationer har ett ansvar för att tydligt ta avstånd från kriminalitet. ( här finns säkert olika uppfattningar, men verkligt motiverat är det ju om man riskerar att blandas ihop med dyl. och det torde dessutom vara "comme il faute" om man som organisation uppbär någon form av stöd ur den offentliga kassakistan. Huruvida SMC gör detta, vet jag ej, men det kan du kanske oxå besvara.) Hur ställer sig SMC till detta?
Vidare undrar jag:
.. om det ligger ett resonemang bakom beslutat att SMC inte kan uttala sig om beslut fattade av andra ?
Är i så fall detta resonemang redovisat för medlemmarna ? Gäller beslutet bara klubbar eller omfattar det oxå andra organisationer ?
Min uppfattning är att ett sådant beslut är av största vikt och faktiskt torde omöjliggöra vilken intresseorganisations som helst verksamhet. Det undanröjer ju faktiskt själva grundidén för de flesta sådana organisationer vars mål oftast är att påverka beslutsfattande i olika sammanhang. Man kan tänka sig en deklaration gällande politiskt oberoende, men en sådan omfattar nog aldrig den problematik vi här har diskuterat.
Det blev många frågor det här, men som jag tidigare sagt, min förvåning är stor och den växer ju mer jag läser här och annorstädes i denna fråga !