Sverigemodellen???

Hampe

Skriver massor!
Kan det vara så att Hampe fick nobben av sin lokala ryggmärkesklubb???:rolleyes:

HDavidson skrev:
Fick du inte vara med i någon klubb, eller har du något trängande behov av att spela "herr redig".


Ni två är inte först med att komma med ett sådant påstående i tråden, och det är en klassisk tabbe inom retoriken - det är en typisk "förminskning" av den man diskuterar med, vanligen med ursprung i att de egna argumenten inte räcker till - eller någon gång då och då ett medvetet försök att få diskussionen att deviera bort från det den egentligen handlar om.

Fundera över varför ni båda väljer just den vinkeln i era inlägg...

HDavidson skrev:
Hörru Hampe, det var inte lite dravel på prestera där. Har varit med i ryggmärkesklubb och tycker det är väl upp till var och en hur man vill ha det.
Absolut! Valet att liera sig med de kriminella gör man förhoppningsvis själv.
...men då får man också vara beredd att ta konsekvensen av det!
Det går inte att stå med en fot i vardera lägret:
man kan inte ena dagen sluta ett avtal med kriminella 1%are och nästa dag böla över att samhället i stort tvekar över vilket fack man skall placera just dig i.
Att bli bedömd som individ och efter förtjänst är en lyx som helt enkelt inte förlänas mc-åkare!
Väljer man att luta sig mot de kriminella gängen så hamnar man i en gråzon där samhället väljer att ta ett steg tillbaka, och dessutom - som lök på laxen, sprider sig misstroendet mellan olika grupper av MC-åkare!

Sverigemodellen skadar MC-Sverige!
Vem gynnas av den då...?
Tja, det är ju alltid den frågan en kritiskt tänkande individ skall ställa sig själv. :p


HDavidson skrev:
Skall du inte hävda att de kriminella kör HD också och det bör ju inte laglydiga göra då. Finns väl en massa paralleller man kan dra om nu vill det.
Intressant jämförelse!
Jag personligen hyser en del funderingar kring dem som väljer att åka HD, men de ligger på ett annat plan än huruvida de skulle vara mer eller mindre kriminella.
Ärligt talat - nog måste du se skillnad på att sluta ett avtal med ett affärsdrivande företag som följer lagar och förordningar genom att köpa deras produkt, och att sluta ett avtal som initierats och styrs av en kriminell organisation...?

Samhället ser skillnaden!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=187111

Bräcke Östergård upplystes om sin del i charaden "Toy-run" och valde att avstå från en uppskattad tradition!
Det sved säkert hos dom att nobba en sådan summa, och var självklart ett beslut som stöttes och blöttes i många turer - men det medborgeliga ansvaret vägde tydligen tyngre! Så ser ser civilkurage ut i praktiken!
Ändå är det gott om hojåkare, långt ifrån sverigemodellen som agerar gråterskor i tråden och bölar över hur taskiga Bräcke var som inte ville ta emot deras pengar...

Snuten har rätt bra koll på vilka klubbar som är anslutna till HA, Bandidos mm och jagar dem rätt friskt.
Precis!
Problemet just nu är faktiskt inte de kriminella gängen i sig - dom har man hyfsat bra koll på; svårigheterna skapas av de yra höns som springer runt de sant kriminella och drar upp en en massa damm som skymmer sikten!
Med en tydlig distans till de kriminella ger man de brottsbekämpande en fri skottlinje!
Att ställa upp på sverigemodellen är att agera mänsklig sköld mot kriminell gängverksamhet. Är dom värda det?

Ditt val, bara ditt val.


Hampe


...och, nej - inläggen i den länkade tråden som uttrycker tankar i samma banor som dessa här är inte författade av mig. Tummis!
Jag är inte ensam över att vara orolig över var gränsdragningen skall göras.
 

Rubbe

New member
Hampe, eftersom du åker MC så är du lika "lierad" med MC-gängen som alla andra. Jag tycker du ska sluta kasta handgranater i glashuset.

Jag har dessutom ställt en de frågor till dig tidigare, men inte har jag fått nåt svar inte...
 

Da Hood

New member
Ni två är inte först med att komma med ett sådant påstående i tråden, och det är en klassisk tabbe inom retoriken - det är en typisk "förminskning" av den man diskuterar med, vanligen med ursprung i att de egna argumenten inte räcker till - eller någon gång då och då ett medvetet försök att få diskussionen att deviera bort från det den egentligen handlar om.

Fundera över varför ni båda väljer just den vinkeln i era inlägg...


Absolut! Valet att liera sig med de kriminella gör man förhoppningsvis själv.
...men då får man också vara beredd att ta konsekvensen av det!
Det går inte att stå med en fot i vardera lägret:
man kan inte ena dagen sluta ett avtal med kriminella 1%are och nästa dag böla över att samhället i stort tvekar över vilket fack man skall placera just dig i.
Att bli bedömd som individ och efter förtjänst är en lyx som helt enkelt inte förlänas mc-åkare!
Väljer man att luta sig mot de kriminella gängen så hamnar man i en gråzon där samhället väljer att ta ett steg tillbaka, och dessutom - som lök på laxen, sprider sig misstroendet mellan olika grupper av MC-åkare!

Sverigemodellen skadar MC-Sverige!
Vem gynnas av den då...?
Tja, det är ju alltid den frågan en kritiskt tänkande individ skall ställa sig själv. :p



Intressant jämförelse!
Jag personligen hyser en del funderingar kring dem som väljer att åka HD, men de ligger på ett annat plan än huruvida de skulle vara mer eller mindre kriminella.
Ärligt talat - nog måste du se skillnad på att sluta ett avtal med ett affärsdrivande företag som följer lagar och förordningar genom att köpa deras produkt, och att sluta ett avtal som initierats och styrs av en kriminell organisation...?

Samhället ser skillnaden!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=187111

Bräcke Östergård upplystes om sin del i charaden "Toy-run" och valde att avstå från en uppskattad tradition!
Det sved säkert hos dom att nobba en sådan summa, och var självklart ett beslut som stöttes och blöttes i många turer - men det medborgeliga ansvaret vägde tydligen tyngre! Så ser ser civilkurage ut i praktiken!
Ändå är det gott om hojåkare, långt ifrån sverigemodellen som agerar gråterskor i tråden och bölar över hur taskiga Bräcke var som inte ville ta emot deras pengar...


Precis!
Problemet just nu är faktiskt inte de kriminella gängen i sig - dom har man hyfsat bra koll på; svårigheterna skapas av de yra höns som springer runt de sant kriminella och drar upp en en massa damm som skymmer sikten!
Med en tydlig distans till de kriminella ger man de brottsbekämpande en fri skottlinje!
Att ställa upp på sverigemodellen är att agera mänsklig sköld mot kriminell gängverksamhet. Är dom värda det?

Ditt val, bara ditt val.


Hampe


...och, nej - inläggen i den länkade tråden som uttrycker tankar i samma banor som dessa här är inte författade av mig. Tummis!
Jag är inte ensam över att vara orolig över var gränsdragningen skall göras.
Ja, det finns några av de drivande klubbarna som man med fog bör vara skeptisk till och därför bör fundera på om man vill ha pengarna, inget snack om det och jag tycker att de gjorde rätt som nobbade.

Men "mänsklig sköld", tror du på det själv ? Har du inte gjort som jag sade ? Släpp tangentbordet och åk ut och träffa människorna du har åsikter om. De är lätta att hitta eftersom ditt hatobjekt har fler medlemsklubbar än SMC har !
 
Last edited:

Bo Westermark

New member
Hampe skriver:
Varför väljer man att bygga upp sina ryggmärken så de blir en slags
bleka lookalikes av de kriminella hopernas märken?
Borde man inte istället ta avstånd från dessa...?

För mig framstår det som att de som väljer att utforma sitt ryggmärke enligt denna "Sverigemodell" därigenom erkänner att kriminella grupperingar har tolkningsföreträde inom MC-Sverige, och att man - explicit eller implicit accepterar deras överhöghet gentemot oss andra hojåkare.



Hampe, Jag tror att det är dax att fundera innan man tar ställning.
Jag ser ingen kopplíng melan en västbärande klubbar och det som vissa antyder.
De lever sitt eget liv lika fritt som vi andra, och gillar att bygga ock köra hoj.
 
Last edited:

Bo Westermark

New member
Hörru Hampe, det var inte lite dravel på prestera där. Har varit med i ryggmärkesklubb och tycker det är väl upp till var och en hur man vill ha det. Skall du inte hävda att de kriminella kör HD också och det bör ju inte laglydiga göra då. Finns väl en massa paralleller man kan dra om nu vill det. Finns nog fler mer eller mindre kriminella som kör utan väst än med. Men de med väst är ju lättare att peka ut. Fick du inte vara med i någon klubb, eller har du något trängande behov av att spela "herr redig". Snuten har rätt bra koll på vilka klubbar som är anslutna till HA, Bandidos mm och jagar dem rätt friskt.


Tror att för många TROR! Ur mitt perspektiv är sanningen en helt annan.
Sätt inte likhetstecken mellan Ryggmärke och kriminalitet. Då har DU FETFEL:
 
Last edited:

Hasse

New member
läs en bok vetja

Ryggmärke enligt sverigemodellen har tydligen inte jag förstått inebörden, men vår klubb firar 35års jubileum i år och såvitt jag vet har det aldrig varit några större brotslingar ibland oss. Jag har inte heller klart för mig hur länge klubben har haft ryggmärke, men jag gillar märket och jag stuntar i vad anda tycker om det. Jag är väll aningslös men det får skyllas på en trygg och god uppväxt i en lugn miljö utan rädsla för kriminella mcjäng. Att lägga betydelse i saker och ting gör livet bara besvärligt för det kan ju bli fel.
Jan-Olov

Det finns ju en ganska bra möjlighet att informera sig. Läs gärna journalisternas Lasse Wierup och Matti Larssons utgiven pocket från 2007 .
Den heter Svensk maffia och ger bra svar på MC-klubbars kopplingar till
kriminella klubbar.
Att människor kan vara trevliga skall man inte förvånas över.
Alla har en trevlig sida, sedan att alla också kan utveckla de onda sidorna
beroende på sin egen situation är ju individuellt.
Hitler klappade ju även han barn.
 
Last edited:

Hasse

New member
ändring

WOW! 9007!!!!
Den lär inte jag kunna få läsa under min livstid...... ;)

Tack Marie, nu har jag ändrat årtal!


Beskrivande text :
På jakt efter svar har Lasse Wierup och Matti Larsson träffat gängledare, medlemmar och brottsoffer samt talat med källor som tidigare aldrig låtit sig intervjuas. Resultatet är en inträngande skildring av svensk maffia idag.

Lasse Wierup är reporter på Dagens Nyheter. Matti Larsson är chefredaktör på nyhetsbyrån Siren.
 

P-O Noren

New member
Intressant tråd

Egentligen är det ju enkelt, det är ett fritt land och folk får klä sig som dom vill anser jag. Både moraliskt och lagligt.

Sen ser det ibland löjligt, ut men det är nåt annat. Jag efterlyser dock mer svenska flaggor på kläderna. Snyggt att visa varifrån man kommer på utlandsresan.
 

Marie

Banned
Tack Marie, nu har jag ändrat årtal!


Beskrivande text :
På jakt efter svar har Lasse Wierup och Matti Larsson träffat gängledare, medlemmar och brottsoffer samt talat med källor som tidigare aldrig låtit sig intervjuas. Resultatet är en inträngande skildring av svensk maffia idag.

Lasse Wierup är reporter på Dagens Nyheter. Matti Larsson är chefredaktör på nyhetsbyrån Siren.

Och nu har jag läst boken!
Jag hade den faktiskt liggande bland de böcker jag fick i julklapp. En sak är säker. Jag var tidigare mycket avogt inställd till hela mumbo-jumbon kring ryggmärken men nu sedan jag läst boken kan jag tvärsäkert säga:

Det finns ingenting som skulle få mig att bära ett ryggmärke, och jag tänker inte heller vara medlem i någon mc-klubb som har ett ryggmärke godkänt enligt sverigemodellen. Detta innebär i praktiken att inte kunna vara medlem i någon mc-klubb som har ett ryggmärke, eftersom det knappast finns någon mc-klubb som vågar trotsa HA och inte låta godkänna märket.....

Att ha minsta kontakt med sverigemodellen är att klart uttala sitt stöd för HA!
 

P-O Noren

New member
Visst är det sannolikt att de med ryggmärken stödjer 1% klubbarnas verksamhet.

Men återigen, många gör det ju utan att ens förstå det. Anledningen är ju just att glida med på räkmackan och få känna lite av myten "outlaw"

Det är ett fritt land alla har rätt att ha en åsikt i ordets breda bemärkelse. Vill man stödja HA, Bandidos och alla andra 1%-klubbarnas verksamhet genom att bära ryggmärken enligt sverigemodellen måste man få göra det.

Det är ju lagligt att bära franchise-grejer som dessa klubbar säljer direkt. Support-varor ger klubbarna mycket pengar. Många svenska bikers vill ju leva lite i en dröm om att vara på ett sätt. Att folk är drömmare och wannabes i vissa delar stör inte mig.
 

Marie

Banned
Visst är det sannolikt att de med ryggmärken stödjer 1% klubbarnas verksamhet.

Men återigen, många gör det ju utan att ens förstå det. Anledningen är ju just att glida med på räkmackan och få känna lite av myten "outlaw"

Det är ett fritt land alla har rätt att ha en åsikt i ordets breda bemärkelse. Vill man stödja HA, Bandidos och alla andra 1%-klubbarnas verksamhet genom att bära ryggmärken enligt sverigemodellen måste man få göra det.

Det är ju lagligt att bära franchise-grejer som dessa klubbar säljer direkt. Support-varor ger klubbarna mycket pengar. Många svenska bikers vill ju leva lite i en dröm om att vara på ett sätt. Att folk är drömmare och wannabes i vissa delar stör inte mig.

Observera! Jag ropar inte på några förbud. Jag bara deklarerar klart att JAG inte tänker på minsta vis indirekt stödja HA etc. genom att bära ett ryggmärke eller vara medlem i en klubb som har ryggmärke godkänt enl sverigemodellen. Ett klart uttalande som enbart gäller mig själv och inte någon pekpinne åt andra (även om jag gärna skulle sett att många fler gjorde likadant)
 

P-O Noren

New member
Observera! Jag ropar inte på några förbud. Jag bara deklarerar klart att JAG inte tänker på minsta vis indirekt stödja HA etc. genom att bära ett ryggmärke eller vara medlem i en klubb som har ryggmärke godkänt enl sverigemodellen. Ett klart uttalande som enbart gäller mig själv och inte någon pekpinne åt andra (även om jag gärna skulle sett att många fler gjorde likadant)
Det kan jag hålla med om. Av samma skäl skulle aldrig jag heller göra det. Jag delar inte 1% klubbarnas syn på medmänniskor.

Men vill man stödja dessa grupperingar, med att bära snarlika märken i form och färgval så är det ok för mig. Men jag lägger dessa målade ägg i samma korg som de riktiga påskäggen.
 

puttepj

New member
Laddade ner 'Svensk Maffia' från bibloteket och skall läsa den som e-bok. Den här tråden har väckt min nyfikenhet även om jag känner mig långt, långt från målgruppen av ryggmärken när jag fläskar omkring i 85 blås på min plastskoter....

/putte
 

P-O Noren

New member
Laddade ner 'Svensk Maffia' från bibloteket och skall läsa den som e-bok. Den här tråden har väckt min nyfikenhet även om jag känner mig långt, långt från målgruppen av ryggmärken när jag fläskar omkring i 85 blås på min plastskoter....

/putte

Finns som MP3-ljudbok dessutom, men det var en del intressanta bilder i boken som gav djup åt texten. Ligger ute som torrent, för de som vet vad det är...

Värd att läsa, lättare att förstå tankegångarna i 1% klubbarnas affärsidé
 

rednax

New member
Det kan jag hålla med om. Av samma skäl skulle aldrig jag heller göra det. Jag delar inte 1% klubbarnas syn på medmänniskor.

Men vill man stödja dessa grupperingar, med att bära snarlika märken i form och färgval så är det ok för mig. Men jag lägger dessa målade ägg i samma korg som de riktiga påskäggen.
Det är för mig helt obegripligt att man kan resonera som du gör här. Medlemmar i dessa gäng sitter på Sveriges mest hårdbevakade anstalter, dömda till långa straff för de mest vidriga brott. MORD och GROVT NARKOTIKABROTT för att nämna något. Var finns det romantiska i detta ? Om dessa typer släpps fria att agera med beslutskompetens i samhället, så agerar de inte annorlunda än organiserade brottslingar i tex Italien, USA, Colombia. Där orsakar de stort lidande bland vanliga människor. Brist på bildning är ALDRIG en ursäkt för att stödja sådana här företeelser! Det fanns gott om " wannebes" i Sverige på trettiotalet. Då handlade det om en annan rörelse, men med samma typ av sociopatisk brist på moral, empatisk förmåga och allmän laglydnad. Det som trots allt är nödvändigt i ett demokratiskt samhälle. Det är väl ett sådant vi vill ha de
flesta av oss eller???? Där kvinnor och barn är trygga och människors liv okränkbart !!! Tror man på¨detta, så är det dags att sluta fega och ta tydligt avstånd !!!
 

Marie

Banned
Det är för mig helt obegripligt att man kan resonera som du gör här. Medlemmar i dessa gäng sitter på Sveriges mest hårdbevakade anstalter, dömda till långa straff för de mest vidriga brott. MORD och GROVT NARKOTIKABROTT för att nämna något. Var finns det romantiska i detta ? Om dessa typer släpps fria att agera med beslutskompetens i samhället, så agerar de inte annorlunda än organiserade brottslingar i tex Italien, USA, Colombia. Där orsakar de stort lidande bland vanliga människor. Brist på bildning är ALDRIG en ursäkt för att stödja sådana här företeelser! Det fanns gott om " wannebes" i Sverige på trettiotalet. Då handlade det om en annan rörelse, men med samma typ av sociopatisk brist på moral, empatisk förmåga och allmän laglydnad. Det som trots allt är nödvändigt i ett demokratiskt samhälle. Det är väl ett sådant vi vill ha de
flesta av oss eller???? Där kvinnor och barn är trygga och människors liv okränkbart !!! Tror man på¨detta, så är det dags att sluta fega och ta tydligt avstånd !!!

Läs det P-O skriver en gång till. Han betraktar de som härmar HA m.fl. som samma skrot och korn som originalen. Precis som jag gör. Ett kraftigt avståndstagande alltså. Eftersom det är förenligt med svensk lag att härma efter HA så kan varken han eller jag göra mer än att ta avstånd.
 

P-O Noren

New member
Tack Marie, du förstod vad jag menade.

Jag ser 1% klubbarnas kriminalitet som ett av de större hoten mot samhället. Den kriminalitet som har organiserats i dessa gäng är omfattande, men de är inte skilda från andra kriminella gäng såsom Original Gangsters i affärsidé.


Vi har en mycket stor åsiktsfrihet i Sverige som tyvärr blir mindre för varje lag som går igenom under parollen att vi ska skydda oss mot terrorister. Vill man visa sitt stöd till dessa kriminella gäng med ryggmärke och att anamma klädstil, smycken och hårmode så måste man få göra det.

Själv skulle jag aldrig stödja det eller tycka det var bra. Det är egentligen bara lite tragikomiskt för flertalet som gör det förstår inte sammanhanget.

Skall man bli arg eller göra något konstruktivt så ska man snarare påverka våra valda i riksdagen om att ge polisen resurser att ta hand om det verkliga problemet: Den grova kriminaliteten.
 

rednax

New member
Tack Marie, du förstod vad jag menade.

Jag ser 1% klubbarnas kriminalitet som ett av de större hoten mot samhället. Den kriminalitet som har organiserats i dessa gäng är omfattande, men de är inte skilda från andra kriminella gäng såsom Original Gangsters i affärsidé.


Vi har en mycket stor åsiktsfrihet i Sverige som tyvärr blir mindre för varje lag som går igenom under parollen att vi ska skydda oss mot terrorister. Vill man visa sitt stöd till dessa kriminella gäng med ryggmärke och att anamma klädstil, smycken och hårmode så måste man få göra det.

Själv skulle jag aldrig stödja det eller tycka det var bra. Det är egentligen bara lite tragikomiskt för flertalet som gör det förstår inte sammanhanget.

Skall man bli arg eller göra något konstruktivt så ska man snarare påverka våra valda i riksdagen om att ge polisen resurser att ta hand om det verkliga problemet: Den grova kriminaliteten.

Nåväl, jag må ha övertolkat det du skrev. Menade inte att pådyvla dig varken ena eller andra åsikten och ber därför om ursäkt. Men nog bör man vara mycket tydlig i sitt avs¨åndstagande. Utan att inskränka på de demokratiska grunderna i samhället. Observeras bör att de kriminella organisationerna i förlängningen utgör ett allvarligt sådant hot. Man kan nog göra mer än att lägga resurser på polisen. Organisationer som tex SMC kan ju vara tydliga i sitt fördömande av dyl org. eller?
Jag undrar dessutom hur det kan komma sig att en företeelse som sverigelistan har uppstått och fått leva vidare. Finns det en historik som ngn kan dela med sig av ?
 
Top