Sverigemodellen???

P-O Noren

New member
Nåväl, jag må ha övertolkat det du skrev. Menade inte att pådyvla dig varken ena eller andra åsikten och ber därför om ursäkt. Men nog bör man vara mycket tydlig i sitt avs¨åndstagande. Utan att inskränka på de demokratiska grunderna i samhället. Observeras bör att de kriminella organisationerna i förlängningen utgör ett allvarligt sådant hot. Man kan nog göra mer än att lägga resurser på polisen. Organisationer som tex SMC kan ju vara tydliga i sitt fördömande av dyl org. eller?
Jag undrar dessutom hur det kan komma sig att en företeelse som sverigelistan har uppstått och fått leva vidare. Finns det en historik som ngn kan dela med sig av ?

Vad spelar ett fördömande egentligen för roll?

Dessa gäng skiter ju fullkomligt i vad vi tycker. Ett fördömande blir ju bara en variant av självgodhet utan syfte. Bättre att skapa kunskap om vad ryggpatcharna egentligen står för.

Vissa länder har lagar som förbjuder öppet bärande av symboler som är knutna till dessa gäng. Tveksamt vad detta får för effekter, kan för lite för att säga om det är bra eller dåligt.

Sen kan man ifrågasätta exakt hur mycket mindre brottslighet det skulle bli utan kopplingen HA, bandidos osv.

Många av individerna som fått en identitet i dessa grupper skulle sannolikt vara verksamma kriminella i andra sammanslutningar. Det är organiserad brottslighet som är problemet egentligen, inte exakt vilka kläder eller om dom kör Harley-Davidsson eller Mercedes-Benz med tonade rutor.

Hampe

Skriver massor!
Organisationer som tex SMC kan ju vara tydliga i sitt fördömande av dyl org. eller?

Ah!
Pudelns kärna - efter nästan 2 år!

...men - så himla enkelt är det inte!

SMC säger sig arbeta för alla motorcyklister, och något annat är inte heller möjligt.
SMC kan inte arbeta för förbättringar för motorcyklister, eller i vart fall försöka hindra de värsta vansinnigheterna utan att det gynnar "alla motorcyklister".

Det är omöjligt att exkludera någon grupp från fördelarna som kan dras av SMCs sublima attyd- och mer handfasta förändringsarbete - kriminella eller ej.

Det är inte SMCs sak att börja filea ut vem som skall njuta frukterna av vårt gemensamma arbete - det är vårt eget ansvar!

Vårt, vi, oss - hojåkarkollektivets ansvar!
Gränsen måste dras vid 1%ställningstagandet;
den som bekänner sig till 1% kulturen har aktivt tagit ställning mot oss andra 99 %!

SMCs motsvarighet - i en lite yvig tolkning AMA försökte i efterdyningarna av Hollister 1947 gjuta olja på vågorna genom det klassiska uttalandet:
"The trouble was caused by the one per cent deviant that tarnishes the public image of both motorcycles and motorcyclists."
...åsså speciellt för Marie: ;)
Bråket skapades av en enda procent av deltagarna som därmed svärtar bilden av både motorcyklar och motorcyklister

Vem sjutton kunde tro att dessa "deviants" senare skulle plocka upp 1% stämpeln och bära den med en slags perverterad stolthet...?

Faktum kvarstår - AMA myntade uttrycket, och de sedermera kriminella befäste det genom att sitta på kammaren och knyppla märken på temat...

Därav följer att alla som bekänner sig till 1%-kulturen är till skada för oss andra motorcyklister, och rimligen bör våra ansträngningar ligga i att skapa så stor distans som möjligt till dessa 1%are som det bara är möjligt.

Gör vi det?

Ärligt talat så skiter jag i hur det ligger till på det personliga planet - folk får göra de aktiva val dom vill - och det innefattar frisyr, ansiktsbehåring och tatueringar.

Men, när det gäller hängavtal, eller rentav kollektivanslutning till 1%-kulturen så stör det mig rejält!

Hörrni - jag hade faktiskt tänkt lämna denna diskussionen bakom mig nu.
Jag har sagt det jag vill, och det jag hoppades på börjar faktiskt hända:
Ämnet diskuteras i hojsverige på ett annat sätt än för ett par år sedan - och om man söker på "sverigemodellen" så får man inte bara meterologiska träffar längre... :D
Nä - jag tror inte att ifrågasättandet av sverigemodellen är min förtjänst - jag är bara väldigt glad att jag äntligen tog bladet från munnen och satte min ståndpunkt på pränt.
Däremot ser jag två tydliga vattendelare sedan tråden startade:
Det första är Lasse Wierups och Matti Larssons bok "Svensk Maffia"
Boken är sålt otroliga upplagor, och säkert öppnat ögonen på en och annan.

...och dom som inte vaknade då lär ha satt kaffet i vrångstrupen när Bräcke Östergård - med benägen hjälp, slutade leka "Toy Run" 1%arna och deras omedvetna stödtrupper.
Det måste ha svidit att bli avvisad trots att man står med pengar i näven för något man faktiskt tror är gott!

Det finns lite att förtydliga, och några kommentarer att lämna:

Hampe, eftersom du åker MC så är du lika "lierad" med MC-gängen som alla andra. Jag tycker du ska sluta kasta handgranater i glashuset.

Jag har dessutom ställt en de frågor till dig tidigare, men inte har jag fått nåt svar inte...

Japp - jag åker hoj, och därför träffar den skit de kriminella sprider omkring sig även mig i viss utsträckning.
Det är just därför jag tycker det är så viktigt att distansera sig så långt det går från dem!
Men - det räcker inte att jag gör det: alla 99% måste hjälpa till att skapa distans, skapa ett ingemansland där det tydligar framgår vem som är vem - och vem som försöker löpa över.

Och, visst - du frågade mig i en annan tråd:
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=2242

Kan bara svara för mig själv, men kan det inte bero på att man inte vet tillräckligt mycket som gör att man kanske inte reagerar som du förväntat dig?
Jag skummade den andra tråden som det länkades till och allt jag kom fram till var att det finns en typ av central "organisation" som vill se till att mc-klubbar och dess märken uppfyller en viss standard. Så långt inget konstigt i mina ögon. Men ingenstans har det stått (vad jag kunnat se) exakt vilka det är som finns i nämnda organisation. Jag förstår på diskussionen att det sannolikt finns medlemmar från de mer ökända mc-klubbarna, men är det en blandning av medlemmar från olika klubbar och i så fall vilka klubbar finns representerade? Är det enbart "kriminella" som sitter där eller finns det representanter från alla möjliga mc-klubbar?

Vill du ha en diskussion får du nog också se till att lägga fram tillräckligt med information också, inte bara argumenten. :)

Ja, vad skall jag säga...
Om du inte tror på mig och alla andra - inklusive poliser, journalister och media som säger att Hells Angels är initiativtagare och drivande inom "sverigemodellen" så är det inte mycket jag kan göra.

En liten kuriosagrej är att om du vill diskutera Sverigemodellen på Flashback så är du hänvisad till "Samhälle -> Kriminella nätverk och brottslighet -> Organiserad brottslighet -> Sverigemodellen"
Nu påstår jag inte att Flashback sitter på alla svaren i universum, men det borde kanske ge en liten tankeställare...?

Ja, det finns några av de drivande klubbarna som man med fog bör vara skeptisk till och därför bör fundera på om man vill ha pengarna, inget snack om det och jag tycker att de gjorde rätt som nobbade.

Men "mänsklig sköld", tror du på det själv ? Har du inte gjort som jag sade ? Släpp tangentbordet och åk ut och träffa människorna du har åsikter om. De är lätta att hitta eftersom ditt hatobjekt har fler medlemsklubbar än SMC har !

Lugnt - jag är ute; jag sitter med och lyssnar på snacket - och deltar där jag är känd sedan tidigare. Självklart är det omöjligt att åka hoj, vara på träffar och umgås utan att träffa folk från klubbar i Sverigemodellen.
Deras blåögdhet var anledningen till min upprördhet, men det är andra tongångar nu - åtskilliga börjar ifrågasätta sin egen roll i ett spel dom inte funderat över tidigare.

Problemet just nu är faktiskt inte de kriminella gängen i sig - dom har man hyfsat bra koll på; svårigheterna skapas av de yra höns som springer runt de sant kriminella och drar upp en en massa damm som skymmer sikten!
Med en tydlig distans till de kriminella ger man de brottsbekämpande en fri skottlinje!
Att ställa upp på sverigemodellen är att agera mänsklig sköld mot kriminell gängverksamhet. Är dom värda det?

Detta var självklart avsett som en liknelse - inte att tolkas bokstavligt, okay? Inte ens det där med "fri skottlinje" - jag vill se lagen i aktion, inte någon polisiär laglöshet.

Hampe skriver:
Varför väljer man att bygga upp sina ryggmärken så de blir en slags
bleka lookalikes av de kriminella hopernas märken?
Borde man inte istället ta avstånd från dessa...?

För mig framstår det som att de som väljer att utforma sitt ryggmärke enligt denna "Sverigemodell" därigenom erkänner att kriminella grupperingar har tolkningsföreträde inom MC-Sverige, och att man - explicit eller implicit accepterar deras överhöghet gentemot oss andra hojåkare.

Hampe, Jag tror att det är dax att fundera innan man tar ställning.
Jag ser ingen kopplíng melan en västbärande klubbar och det som vissa antyder.
De lever sitt eget liv lika fritt som vi andra, och gillar att bygga ock köra hoj.

Folk får gärna bära väst, och ha symbol på dem också!
Ju friare och mer fantasifullt desto bättre!
Men att erkänna sverigemodellen är att kapitulera inför 1%-kulturen och vända sig mot oss andra 99% - om än omedvetet!

Jag möter ibland kritik för att jag i denna och systertråden kallat en stor del av ryggmärkesåkarna för "idioter".

Det har jag aldrig gjort!
Det är faktiskt värre än så - "Nyttig idiot" är en gammal leninism som borde svida hårdare ändå!

En underbegåvad kan inte rå för sin situation, men en normalbegåvad som sluter avtal där 1%-are ingår utan att reflektera över konsekvenserna av sitt agerande har jag svårt att respektera.

Nej - jag sätter inte likhetstecken mellan sverigemodellsmedlem och kriminell!
Det är fanimig värre än så!

En kriminell gör ett aktivt, medvetet val varje gång han eller hon förbryter sig mot oss andra genom att träda över de lagar vi alla enats om för att styra samhället.

Jag veet att de allra flesta medlemmarna i sverigemodellsklubbar är hårt arbetande och laglydiga medmänniskor - män, fäder, kvinnor, mor och mormödrar - vanliga svenssons.
Problemet är att man uppenbarligen har ytterst suddiga begrepp kring sin egen roll i skeenden. Det är för mig faktiskt ett värre brott när det sker en masse än det fåtal "realkriminella" som förvisso ställer till åtskilligt med oreda omkring sig, men som aktivt valt sin roll och banne mig lyckas fösa er andra framför sig...

Har ingen ens funderat över varför det heter "sverigemodellen"?
Bara i Sverige gick det så enkelt att robba hojåkarna på deras självständighet!

Tragiskt för oss andra 99% att ni hjälper 1% att sudda ut linjerna - ni kommer aldrig ifrån kopplingen till dom kriminella så länge ni bär ett märke dom har bestämt utformningen på.

Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Men, framför allt är sverigemodellen ett hån mot det fria ordet!
Inte nog med att ni själva är bakbundna och inte tillåts diskutera modellen i stort - det är också precis denna utvecklingen som Anders Westenius varnade för, och som han fick plikta för!
20 år sedan i år, och knäpptyst överallt!

1989 skrev journalisten Anders Westenius på tidningen Motorcykelmagasinet en kritisk artikel där han varnade för att svenska mc-gäng börjat anamma outlaw-kulturen. Efter att artikeln gått i tryck misshandlades han svårt av fyra män med basebollträn. Fyra Dirty Dräggels-medlemmar greps och anhölls men nekade och släpptes. Westenius återhämtade sig aldrig fullt ut efter misshandeln och dog sommaren 2006 vid 53 års ålder.[6]

I mars 1990 utsågs Dirty Dräggels till hangaround chapter till Hells Angels, och redan i juni året därpå avancerade de till provmedlemmar. Klubben bytte i och med det tillfälligt namn till MC Sweden, innan den 1993 blev fullvärdig Hells Angels-klubb.

Sök gärna på Anders Westenius på nätet och kika hur många relevanta träffar ni får fram - citatet ovan är från Wikipedia, och det jag hittar om det inträffade är uteslutande kopplat till samma artikel på Wikipedia.
Texten har varit uppe på forumet tidigare, men kan inte upprepas tillräckligt många gånger.

Lite skrämmande att någon av våra egna - en genuin hojåkare och duktig journalist kan bli så totalt bortglömd...

Roberto Savigano och Salman Rushdie uppmärksammas och hyllas för sina ställningstaganden och sin vilja att hävda det fria ordet.
http://www.svenskaakademien.se/web/Saviano_och_Rushdie_pa_Svenska_Akademien.aspx

och när Anna Politkovskaja skjuts ner för sitt skrivande så är det inget mindre än "ett mord på det fria ordet och ett angrepp på demokratin":
http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,4020316&_dad=portal&_schema=PORTAL

Men, att banka Anders Westenius tillbaka till grönsakslandet belönas med strömhopp in i famnen på sverigemodellen och därefter evig tystnad?
Skulle inte tro det! Detta är något landets hojåkare måste ta ställning till och förhålla sig till: antingen är man sant 1%are eller sunt 99% - det får inte finnas någon gråzon!

Tack SMC som tillhandahåller plats för denna debatten.
Nu saknas bara en avskrift eller ännu hellre en .pdf på den krönika som var så explosiv att Anders Westenius behövde sitta resten av sitt liv i rullstol, aldrig mer kunde köra hoj och dog i förtid i svitena av misshandeln.

Yes! Det hände för 20 års sedan!
Yes! Det spelar roll idag också!

Förtjänar inte det Anders Westenius dog för att läsas av fler?
Borde inte dom som tycker sverigemodellen är en bra grej först ha läst Anders Westenius?

Hampe

Last edited:

Avarage

New member
Men vill man stödja dessa grupperingar, med att bära snarlika märken i form och färgval så är det ok för mig. Men jag lägger dessa målade ägg i samma korg som de riktiga påskäggen.

Det FINNS klubbar som valt färger och även märken också för den delen för väldigt väldigt länge sedan. På den tiden när sådana här kopplingar inte gjordes helt enkelt för att det behövdes inte. Först nu, närmare 50 år senare, kommer liknande diskussioner och inställningar/attityder upp som du redogör för.

Din åsikt respekteras och den är fri att både ha och ge utryck för men jag håller på inga villkor med eftersom jag anser att det är en grov generalisering.

Däremot tror jag mig förstå hur du egentligen menar (medvetet val långt efter HA:s ursprung i syfte att på något sätt försöka bli likställt eller på annat sätt dra nytta av det som HA och liknande klubbar hos allmänheten "står för"! Syftet är då naturligtvis inte bara uppenbart utan har också en stark koppling mot den undre världen och vad som där anses ge respekt. Ett sådant syfte kan inte heller jag förlika mig med även om jag kan förstå hur människor kan göra valet!

// Niklas

Avarage

New member
...
Många av individerna som fått en identitet i dessa grupper skulle sannolikt vara verksamma kriminella i andra sammanslutningar. Det är organiserad brottslighet som är problemet egentligen, inte exakt vilka kläder eller om dom kör Harley-Davidsson eller Mercedes-Benz med tonade rutor.

Absolut rätt! För precis som för alla andra klubbar och föreningar är syftet att gå med i en gemnsam grupp inte i första hand (oftast) själva utövandet. Mc-åkning är ju en individuell företeelse och kan lika bra utföras solo. Faktum är att det utförs ALLTID solo och vi bär också ansvaret helt SOLO oavsett om vi kör i grupp eller ej.

Syftet är ju den sociala gemenskapen och jag är övertygad om att detsamma gäller även för HA:s & Bandido´s medlemmar. Skillnaden är hur man väljer att finansiera klubbens verksamheter där vissa klubbar väljer att bruka olagliga metoder medan majoriteten av klubbarna sköter sig exemplariskt vad gäller ekonomisk finansiering!

Mvh!
// Niklas

rednax

New member
"Mc-åkning är ju en individuell företeelse och kan lika bra utföras solo. Faktum är att det utförs ALLTID solo och vi bär också ansvaret helt SOLO oavsett om vi kör i grupp eller ej."

:D då har du inte hört min fru när hon sitter bak.......:rolleyes:

"Dessa gäng skiter ju fullkomligt i vad vi tycker. Ett fördömande blir ju bara en variant av självgodhet utan syfte. Bättre att skapa kunskap om vad ryggpatcharna egentligen står för."

Jag ser ingen motsättning. Att göra bådadera är väl inte fel...eller?

rednax

New member
"...men - så himla enkelt är det inte!

SMC säger sig arbeta för alla motorcyklister, och något annat är inte heller möjligt.
SMC kan inte arbeta för förbättringar för motorcyklister, eller i vart fall försöka hindra de värsta vansinnigheterna utan att det gynnar "alla motorcyklister".

Det är omöjligt att exkludera någon grupp från fördelarna som kan dras av SMCs sublima attyd- och handfasta förändringsarbete - kriminella eller ej.

Det är inte SMCs sak att börja filea ut vem som skall njuta frukterna av vårt gemensamma arbete - det är vårt eget ansvar! "

Blir inte riktigt klar över om du ironiserar över SMC:s brist på agerande i frågan eller om du menar allvar. Om det är det senaste, så måste jag säga att du förvånar! Så tydlig i ditt övriga resonemang och uppenbart engagerad och sedan en sådan flopp!? På vilket sätt vill du hävda att det är relevant att alla mc-åkare drar nytta av resultatet av SMC:s arbete i övrigt när det gäller frågan om intresseorganisationen skall uttala ett tydligt avståndstagande från den sk sverigelistan som företeelse? (om nu SMC skulle ha gjort detta tidigare så ber jag om ursäkt för min brist på historisk kunskap inom området) Som jag ser det är detta förhållande fullständigt ointressant. Även huliganer gillar ju fotboll, men det hindrar inte klubbarna från att uttala sitt fördömande av våldet kring matcherna. Alla har naturligtvis ett eget ansvar, men det befriar inte en organisation som vill vara rumsren från ansvar.

rednax

New member
"Sen kan man ifrågasätta exakt hur mycket mindre brottslighet det skulle bli utan kopplingen HA, bandidos osv."
Ja inte skulle den öka, det är helt säkert. Sedan är det väl en viktig moralprincip att inte acceptera öppet kriminella organisationer.
För övrigt är det med all sannolikhet så att organisationer sammanslutningar som tillåts agera mer eller mindre fritt lättare kan vidga och effektivisera sin verksamhet, skaffa stöd från vad Hampe tidigare beskrivit som "nyttiga idioter" eller andra mer cyniska individer. För att inte tala omhur många vilsna ungdomar som attraheras av dessa gängs " outlawromantiska skimmer"

Avarage

New member
"Sen kan man ifrågasätta exakt hur mycket mindre brottslighet det skulle bli utan kopplingen HA, bandidos osv."
Ja inte skulle den öka, det är helt säkert.

Det intressanta är ju om den kommer minska! Dvs. "vad får man för pengarna?" Ger det "lön för mödan" med andra ord? Vem VET svaret innan? Ingen!!!

Sedan är det väl en viktig moralprincip att inte acceptera öppet kriminella organisationer.

Jag har personligen inga problem att öppet ta avstånd för vissa grupperingar eller typer av beteenden. Men alla är inte som mig utan kanske har sina skäl till att INTE göra det! Vilka är upp till dem och jag fördömmer inte dem för det!

Att därför då påstå/underförstått säga att om man inte ÖPPET tar avstånd så accepterar man anser jag är fel! Genom att betala skatt och sköta sig och acceptera de lagar och förordningar vi har innebär att man tar ställning. Ställning FÖR ett demokratiskt sammhälle där ALLA skall följa de lagar och förordningar den forlkvalda regeringen beslutat. Om då vissa grupperingar INTE följer dessa lagar innebär det att "Svensson" underförstått tar avstånd! Dvs. man MÅSTE inte, om man inte vill, öppet ta avstånd, som enskild individ, för att slippa bli stämplad som att man accepterar krimiellt beteende!

... För att inte tala omhur många vilsna ungdomar som attraheras av dessa gängs " outlawromantiska skimmer"

Visst är det så! Och det ena utesluter ju inte det andra MEN sammhället (dvs. vi) har begränsat med resurser (pengar) och en viss prioritering måste tyvärr alltid göras. Personligen tror jag man får mest "pang för pengarna" vad gäller vilsna ungdommar om man satsar dessa på socialtjänster och skola så föräldrar och barn kan få stöd och stöttning TIDIGT i livet.

Man kan sedan, naturligtvis inte, strunta i att satsa pengar/resurser på att bekämpa brottslighet, men om man lyckas strypa rekryteringen kommer den succesivt att självdö eller åt minstånde bli till ett minimum.

Det finns andra sätt också som påverkar kriminella nätverk ekonomiskt. Tar man bort marknaden vrids antingen intresset från kriminella nätverk åt annat håll ELLER så flyttar de till annan plats där marknaden fortfarande finns! Nu är detta inte lätt, tyvärr, och det kostar också en msaa pengar/resurser. Men det jobbas på detta redan idag parallellt med allt annat!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Hampe

Skriver massor!
Blir inte riktigt klar över om du ironiserar över SMC:s brist på agerande i frågan eller om du menar allvar.

Kul att ha dig ombord! I din okunskap(?) rycker du i dörrar som folk på bägge sidor vill hålla stängda, låsta, reglade, nedgrävda - u name it!

Min bedömning är att SMC som organisation så här långt efteråt tyvärr missat chansen att agera i frågan med någon slags trovärdighet.
Trist, men så kan det gå när man är mer rädd om skinnet än om magkänslan.

Nä, revolten mot 1%arna som poserar med motorcyklar som alibi för sin kriminalitet måste komma från oss - dom fysiska hojåkarna.
Lägger man ut samvetet på entreprenad till en organisation går det gärna galet.

Hampe

rednax

New member
lite intressant att notera hur vissa individer här på forumet, som tycks luta sig bakåt i ett konstaterande att det är meningslöst att protestera mot kriminella organisationers inflytande och makt över mc-klubbverksamhet, UPPRÖRS (ja med stora bokstäver) över en ungdoms omogna lek på vägarna (inget som jag försvarar, men som jag verkligen kan förstå beror just på omognad och som någon säger" vem gjorde inte det i yngre dagar) och tom hotar med att lämna organisationen när en repr inte tillräckligt tydligt tar avstånd. Snacka om proportioner!!!!!!! Man blir matt!!!
Och du polisen, var finns du i denna frågan?

rednax

New member
Det intressanta är ju om den kommer minska! Dvs. "vad får man för pengarna?" Ger det "lön för mödan" med andra ord? Vem VET svaret innan? Ingen!!!

Jag har personligen inga problem att öppet ta avstånd för vissa grupperingar eller typer av beteenden. Men alla är inte som mig utan kanske har sina skäl till att INTE göra det! Vilka är upp till dem och jag fördömmer inte dem för det!

Att därför då påstå/underförstått säga att om man inte ÖPPET tar avstånd så accepterar man anser jag är fel! Genom att betala skatt och sköta sig och acceptera de lagar och förordningar vi har innebär att man tar ställning. Ställning FÖR ett demokratiskt sammhälle där ALLA skall följa de lagar och förordningar den forlkvalda regeringen beslutat. Om då vissa grupperingar INTE följer dessa lagar innebär det att "Svensson" underförstått tar avstånd! Dvs. man MÅSTE inte, om man inte vill, öppet ta avstånd, som enskild individ, för att slippa bli stämplad som att man accepterar krimiellt beteende!

Visst är det så! Och det ena utesluter ju inte det andra MEN sammhället (dvs. vi) har begränsat med resurser (pengar) och en viss prioritering måste tyvärr alltid göras. Personligen tror jag man får mest "pang för pengarna" vad gäller vilsna ungdommar om man satsar dessa på socialtjänster och skola så föräldrar och barn kan få stöd och stöttning TIDIGT i livet.

Man kan sedan, naturligtvis inte, strunta i att satsa pengar/resurser på att bekämpa brottslighet, men om man lyckas strypa rekryteringen kommer den succesivt att självdö eller åt minstånde bli till ett minimum.

Det finns andra sätt också som påverkar kriminella nätverk ekonomiskt. Tar man bort marknaden vrids antingen intresset från kriminella nätverk åt annat håll ELLER så flyttar de till annan plats där marknaden fortfarande finns! Nu är detta inte lätt, tyvärr, och det kostar också en msaa pengar/resurser. Men det jobbas på detta redan idag parallellt med allt annat!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Jo, det civiliserade demokratiska samhällets fortbestånd bygger bla på att kriminalitet bekämpas och att folk visar att så skall ske. Det kallas moral och civilkurage och innebär att ALLA medborgare bär ett ansvar !! Så ditt resonemang kring detta tycker jag är både felaktigt och olustigt. Du kanske vill påstå att makten hos enprocentklubbarna är så stor att man av fruktan kan anses ha goda skäl att inte hävda sin stämma ? Ett annat skäl kan ju vara bekvämlighet. Tycker du också att man skall avstå från att gå till valurna när det är dags? Demokrati kostar !
Detta handlar inte om pang för pengarna !!! Att satsa på barn och ungdomsarbete inom socialtjänst och skola är naturligtvis mycket viktigt, men kan på intet sätt ersätta den förebild som vuxna och deras ställningstagande /handlande utgör. En ekonomisk satsning inom dessa områden, som jag själv är en ivrig förespråkare av, är alltså ingen ursäkt !!
Jag vill påpeka att jag INTE fördömmer människor, däremot är det oerhört viktigt att inte försvara tystnad och passivitet i dessa frågor.
Min son, som går i nian, jobbar just nu bla med frågan:
Vem bar ansvaret för förintelsen?
Stora, svåra moralfilosofiska frågor. Man vill i skolan lära ut just vikten av att ta ett moraliskt ansvar och visa civilkurage. Hur skall man annars undvika ett upprepande ?
Överdriven jämförelse ? Går inte att nämna på samma dag ? Kanske, men betänk då detta. Högst på straffskalan i svensk lag står brott mot person. Mord, dråp, grov misshandel......hot och övergrepp i rättsak betraktas även de som mycket allvarliga brott. För att inte tala om utpressning. Att inte kraftfullt och öppet protestera mot, acceptera och t.o.m. passivt stödja organisationer med dessa brott på agendan är mycket farligt för ett samhälle. Därför accepterarvi inte heller dessa organisationer i Sverige. Vi diskuterar inte om vi skall arbeta för att hindra denna typ av verksamhet utan hur. Inte någon gång har jag hört eller uppfattat att någon i ledande position menat något annat. Här i Göteborg har vi haft ett flertal "gängrelaterade" mord på öppen gata. Polisen tycks stå nästan maktlös. Det som kan ändra detta är ett tydligt avståndstagande av den "vanliga" människan. På detta finns det åtskilliga historiska bevis.Jag kan bara respektera ryggmärken om de är en symbol för en fri och självständig klubb som respekterar samhällets spelregler. Tills jag vet att det förhåller sig så, kommer jag att betrakta ryggmärkesvästar som en symbol för kriminellt tänkande och inget annat.
Det är oerhört chockerande att inse att sveriges största intresseförening för motorcyklister inte tar ställning i denna fråga. En kunskap som förtjänar att spridas och diskuteras! Kan det verkligen vara så att denna osnygghet i organisationen är representativ och alltså motsvarar de anslutnas uppfattning? Jag tillåter mig att betvivla detta.

P-O Noren

New member
Det är oerhört chockerande att inse att sveriges största intresseförening för motorcyklister inte tar ställning i denna fråga.

SMC är en organisation som är demokratisk, det betyder att sådana här frågor kommer inte att beslutas efter en tråd på forumet, utan måste gå hela vägen genom årsmötet för att bli förankrat i organisationen.

Har du tagit upp denna fråga på årsmötet?
:confused:

Avarage

New member
Kan det verkligen vara så att denna osnygghet i organisationen är representativ och alltså motsvarar de anslutnas uppfattning? Jag tillåter mig att betvivla detta.

Detta är ett forum där medlemmar skriver. Se därför varken mitt eller andra människors inlägg här som en officiell ståndpunkt för något mer än den individ som skriver!

Jo, det civiliserade demokratiska samhällets fortbestånd bygger bla på att kriminalitet bekämpas och att folk visar att så skall ske. Det kallas moral och civilkurage och innebär att ALLA medborgare bär ett ansvar !! Så ditt resonemang kring detta tycker jag är både felaktigt och olustigt.

Visst har var och en av oss ett ansvar för vad som händer i vårat samhälle, jag påstår inget annat! MEN vi lever i olika situationer, du, jag, ensamstående småbarnsmamman Stina, "Kalle på vift" och därmed fattar vi olika beslut i samma situation. Vi har olika förutsättningar/förmåga till ALLT här i livet vilket OCKSÅ innefattar att öppet ta ställning för/emot något. Eller anser du det fel/omoraliskt att inte gå med i demonstrationståget för "Våld mot kvinnor" eller vad nu prosessionen har för inriktning/mål?

Är han/hon som INTE går med sämre människa eller har sämre moral än de som går med? Eller vad menar du?

Du kanske vill påstå att makten hos enprocentklubbarna är så stor att man av fruktan kan anses ha goda skäl att inte hävda sin stämma ? Ett annat skäl kan ju vara bekvämlighet. Tycker du också att man skall avstå från att gå till valurna när det är dags? Demokrati kostar !

Makt att åstadkomma vadå? Att bruka våld/hot mot dig/din familj eller mig/min? Japp, jag tror de KAN! Vill de? Näpp, knappast!

Finns de som lever under reellt hot från dessa grupperingar? Japp det gör det!

Är de sämre människor än dig/mig för att de inte står med fanan högt i det blå och ropar ut slagord när frugan blir våldtagen och misshandlad? Visst är det lätt att "sitta på en hög häst" när man själv inte är "mitt i skiten"!

Vad jag försöker säga, och som du misstolkat, är att vi är alla olika och att generalisera och dra alla över en kam, med krav på hur man skall vara, vad man skall göra och inte anser jag är fel av den enkla anledningen att människor lever under olika förutsättningar MEN med stöd/stöttning från dig/mig kan vi kanske få med oss fler i stället för att fördömma dem!

Detta handlar inte om pang för pengarna !!!

Inte???
Vad handlar då prioriteringar inom ekonomi om, om inte just "pang för pengarna"?

Det är PRECIS det regering och kommuner, socialtjänster jobbar med. HUR kan vi får mest "pang för pengarna"! Om du sedan vill kalla det "mest valuta för pengarna" eller något annat är ovesäntligt för det handlar till sist och syvens om ekonomisk prioriteringar där man bla. överväger om man kan satsa antingen mindre pengar och få samma resultat eller samma pengar och få bättre resultat/större utdelning!

Att satsa på barn och ungdomsarbete inom socialtjänst och skola är naturligtvis mycket viktigt, men kan på intet sätt ersätta den förebild som vuxna och deras ställningstagande /handlande utgör

Och för de barn som inte HAR någon förälder/vuxen som är en förebild??? Soc. och skola kan, med ekonomiska medel, göra ett ännu bättre jobb så även dessa barn FÅR just en förebild att se upp till!

Jag vill påpeka att jag INTE fördömmer människor, däremot är det oerhört viktigt att inte försvara tystnad och passivitet i dessa frågor.

Bra, för jag försvarar ingen jag FÖRKLARAR bara!

Överdriven jämförelse ? Går inte att nämna på samma dag ? Kanske, men betänk då detta. Högst på straffskalan i svensk lag står brott mot person. Mord, dråp, grov misshandel......hot och övergrepp i rättsak betraktas även de som mycket allvarliga brott. För att inte tala om utpressning. Att inte kraftfullt och öppet protestera mot, acceptera och t.o.m. passivt stödja organisationer med dessa brott på agendan är mycket farligt för ett samhälle. Därför accepterarvi inte heller dessa organisationer i Sverige.

Absolut MEN detta arbete MÅSTE inte bedrivas av den enskilda personen i ett öppet forum/media utan kan lika bra drivas hemma, i bekantskapskretsen, på arbetet dvs. dolt för dig/mig MEN öppet för dem som står personen nära vilket ger ännu större inverkat/påverkan på människor.

Jag tror du skulle ta åt dig/reagera mycket starkare om din son öppet inför dig skulle fördömma ett beteende du har än om någon annan för dig okänd 15-åring på stan skulle säga samma sak!

Tills jag vet att det förhåller sig så, kommer jag att betrakta ryggmärkesvästar som en symbol för kriminellt tänkande och inget annat.

Ja vi lever ju i ett demokratiskt land med yttrandefrihet så go ahead ingan kommer stoppa dig eller påstå att du inte får!

Personligen tror jag inte på och gillar inte generaliseringar för de missar ofta den enskilda människan och då ofta den lilla och svaga.

// Niklas

rednax

New member
SMC är en organisation som är demokratisk, det betyder att sådana här frågor kommer inte att beslutas efter en tråd på forumet, utan måste gå hela vägen genom årsmötet för att bli förankrat i organisationen.

Har du tagit upp denna fråga på årsmötet?
:confused:

:eek:korkat av mig!!! Hur många år går det mellan årsmötena då?:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

P-O Noren

New member
:eek:korkat av mig!!! Hur många år går det mellan årsmötena då?:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Som namnet antyder, ett varje år.
Öppet för alla som betalat sin medlemsavgift.
Styrelsen själva har att följa årsmötets beslut. Det finns antagligen ett stoppdatum för att lämna in förslag, men det brukar bara vara någon vecka före årsmötet. Sedan tar sittande årsmöte beslut i frågan.

Om ingen rest frågan innan kan man ju inte hävda att rådande position i frågan beror på något. Kan vara så enkelt att frågan aldrig kommit upp. Samtidigt står det i stadgarna att SMC skall vara obunden, demokratisk och öppen för alla. Att utesluta någon del av motorcykelkollektivet som välkomna medlemmar kan strida mot grundstadgarna.

rednax

New member
Avarage:"Detta är ett forum där medlemmar skriver. Se därför varken mitt eller andra människors inlägg här som en officiell ståndpunkt för något mer än den individ som skriver!"

-absolut inte. vad jag menar är organisationen. SMC har ju policy och mål. Valda repr kan ju uttala sig om ditten och datten, men jag har fått uppfattningen att man tycks ha avstått i denna fråga. Har jag fel?

Avarage"Visst har var och en av oss ett ansvar för vad som händer i vårat samhälle, jag påstår inget annat! MEN vi lever i olika situationer, du, jag, ensamstående småbarnsmamman Stina, "Kalle på vift" och därmed fattar vi olika beslut i samma situation. Vi har olika förutsättningar/förmåga till ALLT här i livet vilket OCKSÅ innefattar att öppet ta ställning för/emot något. Eller anser du det fel/omoraliskt att inte gå med i demonstrationståget för "Våld mot kvinnor" eller vad nu prosessionen har för inriktning/mål?

Är han/hon som INTE går med sämre människa eller har sämre moral än de som går med? Eller vad menar du? "

-Inte alls! Låt mig citera Martin Niemöller, tysk teolog och antinazist:
"först hämtade de kommunisterna och jag sa inget för jag var ju inte kommunist. Så hämtade de arbetarna och fackföreningsfolket, jag sa inget för jag var ju inte fackföreningsmedlem. Så hämtade de katolikerna och judarna, jag sa inget för jag var protestant. Till sist hämtade de mig och då fanns det ingen kvar som kunde säga något."
Klockrent va ?
Alla kan kanske inte gå i demonstrationen, men det är skillnad på att avstå detta och att säga : "ok men slå bara lite" eller hur?

Avarage:"Makt att åstadkomma vadå? Att bruka våld/hot mot dig/din familj eller mig/min? Japp, jag tror de KAN! Vill de? Näpp, knappast!

Finns de som lever under reellt hot från dessa grupperingar? Japp det gör det!

Är de sämre människor än dig/mig för att de inte står med fanan högt i det blå och ropar ut slagord när frugan blir våldtagen och misshandlad? Visst är det lätt att "sitta på en hög häst" när man själv inte är "mitt i skiten"! "

-Har jag aldrig begärt och kommer heller aldrig att göra. Men vi andra, vars fruar inte våldtas och som inte sitter i skiten visst borde vi göra vår stämma hörd, eller hur? Och om det nu är så illa, så inte kan det väl vara ett skäl till att liera sig med fienden.

Avarage :" Inte???
Vad handlar då prioriteringar inom ekonomi om, om inte just "pang för pengarna"?

Det är PRECIS det regering och kommuner, socialtjänster jobbar med. HUR kan vi får mest "pang för pengarna"! Om du sedan vill kalla det "mest valuta för pengarna" eller något annat är ovesäntligt för det handlar till sist och syvens om ekonomisk prioriteringar där man bla. överväger om man kan satsa antingen mindre pengar och få samma resultat eller samma pengar och få bättre resultat/större utdelning!"

-Visst är det sorgligt att samhället idag prioriterar bort delar av viktig verksamhet. Instämmer förvisso i detta! Dock, det som här avhandlas har inte med ekonomiska avvägningar att göra. Det kostar inte ett öre att vara tydlig i sitt avståndstagande från kriminalitet och övergrepp. Det är fantastiskt bra om samhället beslutar att satsa ekonomiska resurser för att bekämpa gängkriminaliteten, men det som krävs först och främst är " den vanliga människan" tar avstånd och vägrar att befatta sig med dessa företeelser. Jämför gärna med den utveckling som idag kan skönjas i vissa städer i Italien där vanligt folk fått nog. Tillsammans är vi starka!

Avarage."Och för de barn som inte HAR någon förälder/vuxen som är en förebild??? Soc. och skola kan, med ekonomiska medel, göra ett ännu bättre jobb så även dessa barn FÅR just en förebild att se upp till!"

ALLA vuxna är en potentiell förebild. Inga barn är blinda i den bemärkelsen. Just därför har också ALLA vuxna ett ansvar gentemot ALLA barn. Detta innebär ingen motsättning när det gäller att satsa pengar på en god barnomsorg och en välfungerande socialtjänst. Antingen handlar detta om en grov felkonklusion från din sida, eller så har jag uttryckt mig slarvigt för vilket jag i så fall får be om ursäkt!

Avarage "Personligen tror jag inte på och gillar inte generaliseringar för de missar ofta den enskilda människan och då ofta den lilla och svaga."

Bra, där är vi verkligen eniga!!! De som far mest illa av våld, övergrepp och förtryck, är ju just den lilla enskilda människan. Så otroligt viktigt då att så många som möjligt tar avstånd! Att kalla saker vid dess rätta namn är viktigt !

Marie

Banned
Det här tror jag att är en riktigt het potatis för styrelsen!

Frågan är nu bara vem som skall åta sig att skriva en motion till årsmötet, och formulera den väl, så att styrelsen tvingas att ta ställning och måste ta tag i den här 'varma päran'?

Och fumlar årsmötet bort det hela, så vet vi också var SMC står som organisation.......

rednax

New member
Som namnet antyder, ett varje år.
Öppet för alla som betalat sin medlemsavgift.
Styrelsen själva har att följa årsmötets beslut. Det finns antagligen ett stoppdatum för att lämna in förslag, men det brukar bara vara någon vecka före årsmötet. Sedan tar sittande årsmöte beslut i frågan.

Om ingen rest frågan innan kan man ju inte hävda att rådande position i frågan beror på något. Kan vara så enkelt att frågan aldrig kommit upp. Samtidigt står det i stadgarna att SMC skall vara obunden, demokratisk och öppen för alla. Att utesluta någon del av motorcykelkollektivet som välkomna medlemmar kan strida mot grundstadgarna.

Dumt av mig igen, jag försökte vara ironisk. Hur länge har den sk sverigemodellen funnits ?
Ja brott mot grundstadgarna.......vänta nu lite...en organisation som har kriminell verksamhet som grund för sin existens, tillåts inom de demokratiska ramarna ? Givetvis kan man inte ha politisk kontrollverksamhet inom SMC, ej heller är det väl rimligt (eller särskilt kul) att ha rutiner med utdrag ur kriminalregister. Självklart !!! Men det uppenbara, den rena provokationen och tafsandet på vanligt folks rätt att bestämma hur klubbmärken får se ut ? Vem har gett dem mandat???!!! Kan man i förlängningen tänka sig att de bestämmer vilken hoj jag får köra ? :eek::eek::eek: tänk om dom förbjuder BMW huga huga...
Allvarligt talat, jag har inte förespråkat uteslutning. Ett uttalande från SMC:s årstäömma skulle kunna var formulerat ungefär så här " Genom den sk sverigemodellen har ett sk "mc - gäng" vars namn i allmänhetens ögon är förknippat med grov kriminalitet, skaffat sig inflytande över hur mc-klubbar i Sverige får utforma sina klubbmärken. Detta är inget som sanktioneras av SMC. Tvärtom kan man konstatera att mc- klubbarnas anseende hos allmänheten genom detta riskerar att allvarligt skadas. SMC kan som organisation inte utesluta någon på dessa grunder, men vill på detta vis visa att vi ser allvarligt på saken och bestämt tar avstånd från förfarandet. Mc -åkande är en härlig fritidssysselsättning som skapar stor gemenskap och som sysselsätter tusentals personer i vårt land och miljoner över hela världen......jada jada" Det borde inte vara så svårt.

ps Hunter S Thompson ”Hells angels – en sällsam och skrämmande legend”. ytterligare ett förslag på en god kvällslektyr för att bilda sig en uppfattning om vad vi talar om.
och du, allting beror på något...

Olsson

New member
Hur länge har den sk sverigemodellen funnits ?
Ungefär så länge som folk tror modellen existerat i andras huvuden. För min del började modellen existera sedan 2007-04-14 genom ett inlägg på SMCs forum.

Vem har gett dem mandat???!!! Kan man i förlängningen tänka sig att de bestämmer vilken hoj jag får köra ? :eek::eek::eek: tänk om dom förbjuder BMW huga huga...
Det är väl dem som tillämpar systemet d v s klubbar som tillämpar modellen som driver denna idé. Det är därför ett frivilligt system. Om jag har fel så bör man kunna peka på fall där olaglig bestraffning skett. Om det bara handlar om att försöka påverka och uppmana andra att följa modellen kan det ju inte vara mer fel än att tjata på folk om skyddskläder eller annat.

Så, vad är problemet?

Last edited: