Organisationer som tex SMC kan ju vara tydliga i sitt fördömande av dyl org. eller?
Ah!
Pudelns kärna - efter nästan 2 år!
...men - så himla enkelt är det inte!
SMC säger sig arbeta för
alla motorcyklister, och något annat är inte heller möjligt.
SMC kan inte arbeta för förbättringar för motorcyklister, eller i vart fall försöka hindra de värsta vansinnigheterna utan att det gynnar "
alla motorcyklister".
Det är omöjligt att exkludera någon grupp från fördelarna som kan dras av SMCs sublima attyd- och mer handfasta förändringsarbete - kriminella eller ej.
Det är inte SMCs sak att börja filea ut vem som skall njuta frukterna av vårt gemensamma arbete -
det är vårt eget ansvar!
Vårt, vi, oss - hojåkarkollektivets ansvar!
Gränsen måste dras vid 1%ställningstagandet;
den som bekänner sig till 1% kulturen har aktivt tagit ställning mot oss andra 99 %!
SMCs motsvarighet -
i en lite yvig tolkning AMA försökte i efterdyningarna av Hollister 1947 gjuta olja på vågorna genom det klassiska uttalandet:
"The trouble was caused by the one per cent deviant that tarnishes the public image of both motorcycles and motorcyclists."
...åsså speciellt för Marie:
Bråket skapades av en enda procent av deltagarna som därmed svärtar bilden av både motorcyklar och motorcyklister
Vem sjutton kunde tro att dessa "deviants" senare skulle plocka upp 1% stämpeln och bära den med en slags perverterad stolthet...?
Faktum kvarstår - AMA myntade uttrycket, och de sedermera kriminella befäste det genom att sitta på kammaren och knyppla märken på temat...
Därav följer att alla som bekänner sig till 1%-kulturen är till skada för oss andra motorcyklister, och rimligen bör våra ansträngningar ligga i att skapa så stor distans som möjligt till dessa 1%are som det bara är möjligt.
Gör vi det?
Ärligt talat så skiter jag i hur det ligger till på det personliga planet - folk får göra de aktiva val dom vill - och det innefattar frisyr, ansiktsbehåring och tatueringar.
Men, när det gäller hängavtal, eller rentav kollektivanslutning till 1%-kulturen så stör det mig rejält!
Hörrni - jag hade faktiskt tänkt lämna denna diskussionen bakom mig nu.
Jag har sagt det jag vill, och det jag hoppades på börjar faktiskt hända:
Ämnet
diskuteras i hojsverige på ett annat sätt än för ett par år sedan - och om man söker på "sverigemodellen" så får man inte bara meterologiska träffar längre...
Nä - jag tror inte att ifrågasättandet av sverigemodellen är
min förtjänst - jag är bara väldigt glad att jag äntligen tog bladet från munnen och satte min ståndpunkt på pränt.
Däremot ser jag två tydliga vattendelare sedan tråden startade:
Det första är Lasse Wierups och Matti Larssons bok "Svensk Maffia"
Boken är sålt otroliga upplagor, och säkert öppnat ögonen på en och annan.
...och dom som inte vaknade då lär ha satt kaffet i vrångstrupen när Bräcke Östergård - med benägen hjälp, slutade leka "Toy Run" 1%arna och deras omedvetna stödtrupper.
Det måste ha svidit att bli avvisad trots att man står med pengar i näven för något man faktiskt tror är gott!
Det finns lite att förtydliga, och några kommentarer att lämna:
Hampe, eftersom du åker MC så är du lika "lierad" med MC-gängen som alla andra. Jag tycker du ska sluta kasta handgranater i glashuset.
Jag har dessutom ställt en de frågor till dig tidigare, men inte har jag fått nåt svar inte...
Japp - jag åker hoj, och därför träffar den skit de kriminella sprider omkring sig även mig i viss utsträckning.
Det är just
därför jag tycker det är så viktigt att distansera sig så långt det går från dem!
Men - det räcker inte att jag gör det: alla 99% måste hjälpa till att skapa distans, skapa ett ingemansland där det tydligar framgår vem som är vem - och vem som försöker löpa över.
Och, visst - du frågade mig i en annan tråd:
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=2242
Kan bara svara för mig själv, men kan det inte bero på att man inte vet tillräckligt mycket som gör att man kanske inte reagerar som du förväntat dig?
Jag skummade den andra tråden som det länkades till och allt jag kom fram till var att det finns en typ av central "organisation" som vill se till att mc-klubbar och dess märken uppfyller en viss standard. Så långt inget konstigt i mina ögon. Men ingenstans har det stått (vad jag kunnat se) exakt vilka det är som finns i nämnda organisation. Jag förstår på diskussionen att det sannolikt finns medlemmar från de mer ökända mc-klubbarna, men är det en blandning av medlemmar från olika klubbar och i så fall vilka klubbar finns representerade? Är det enbart "kriminella" som sitter där eller finns det representanter från alla möjliga mc-klubbar?
Vill du ha en diskussion får du nog också se till att lägga fram tillräckligt med information också, inte bara argumenten.
Ja, vad skall jag säga...
Om du inte tror på mig och alla andra - inklusive poliser, journalister och media som säger att Hells Angels är initiativtagare och drivande inom "sverigemodellen" så är det inte mycket jag kan göra.
En liten kuriosagrej är att om du vill diskutera Sverigemodellen på Flashback så är du hänvisad till
"Samhälle -> Kriminella nätverk och brottslighet -> Organiserad brottslighet -> Sverigemodellen"
Nu påstår jag inte att Flashback sitter på alla svaren i universum, men det borde kanske ge en liten tankeställare...?
Ja, det finns några av de drivande klubbarna som man med fog bör vara skeptisk till och därför bör fundera på om man vill ha pengarna, inget snack om det och jag tycker att de gjorde rätt som nobbade.
Men "mänsklig sköld", tror du på det själv ? Har du inte gjort som jag sade ? Släpp tangentbordet och åk ut och träffa människorna du har åsikter om. De är lätta att hitta eftersom ditt hatobjekt har fler medlemsklubbar än SMC har !
Lugnt - jag är ute; jag sitter med och lyssnar på snacket - och deltar där jag är känd sedan tidigare. Självklart är det omöjligt att åka hoj, vara på träffar och umgås utan att träffa folk från klubbar i Sverigemodellen.
Deras blåögdhet var anledningen till min upprördhet, men det är andra tongångar nu - åtskilliga börjar ifrågasätta sin egen roll i ett spel dom inte funderat över tidigare.
Problemet just nu är faktiskt inte de kriminella gängen i sig - dom har man hyfsat bra koll på; svårigheterna skapas av de yra höns som springer runt de sant kriminella och drar upp en en massa damm som skymmer sikten!
Med en tydlig distans till de kriminella ger man de brottsbekämpande en fri skottlinje!
Att ställa upp på sverigemodellen är att agera mänsklig sköld mot kriminell gängverksamhet. Är dom värda det?
Detta var självklart avsett som en liknelse - inte att tolkas bokstavligt, okay? Inte ens det där med "fri skottlinje" - jag vill se lagen i aktion, inte någon polisiär laglöshet.
Hampe skriver:
Varför väljer man att bygga upp sina ryggmärken så de blir en slags
bleka lookalikes av de kriminella hopernas märken?
Borde man inte istället ta avstånd från dessa...?
För mig framstår det som att de som väljer att utforma sitt ryggmärke enligt denna "Sverigemodell" därigenom erkänner att kriminella grupperingar har tolkningsföreträde inom MC-Sverige, och att man - explicit eller implicit accepterar deras överhöghet gentemot oss andra hojåkare.
Hampe, Jag tror att det är dax att fundera innan man tar ställning.
Jag ser ingen kopplíng melan en västbärande klubbar och det som vissa antyder.
De lever sitt eget liv lika fritt som vi andra, och gillar att bygga ock köra hoj.
Folk får gärna bära väst, och ha symbol på dem också!
Ju friare och mer fantasifullt desto bättre!
Men att erkänna sverigemodellen är att kapitulera inför 1%-kulturen och vända sig mot oss andra 99% - om än omedvetet!
Jag möter ibland kritik för att jag i denna och systertråden kallat en stor del av ryggmärkesåkarna för "idioter".
Det har jag aldrig gjort!
Det är faktiskt värre än så - "Nyttig idiot" är en gammal leninism som borde svida hårdare ändå!
En underbegåvad kan inte rå för sin situation, men en normalbegåvad som sluter avtal där 1%-are ingår utan att reflektera över konsekvenserna av sitt agerande har jag svårt att respektera.
Nej - jag sätter inte likhetstecken mellan sverigemodellsmedlem och kriminell!
Det är fanimig värre än så!
En kriminell gör ett aktivt, medvetet val varje gång han eller hon förbryter sig mot oss andra genom att träda över de lagar vi alla enats om för att styra samhället.
Jag
veet att de allra flesta medlemmarna i sverigemodellsklubbar är hårt arbetande och laglydiga medmänniskor - män, fäder, kvinnor, mor och mormödrar - vanliga svenssons.
Problemet är att man uppenbarligen har ytterst suddiga begrepp kring sin egen roll i skeenden. Det är för mig faktiskt ett värre brott när det sker
en masse än det fåtal "realkriminella" som förvisso ställer till åtskilligt med oreda omkring sig, men som aktivt valt sin roll och banne mig lyckas fösa er andra framför sig...
Har ingen ens funderat över varför det heter "sverigemodellen"?
Bara i Sverige gick det så enkelt att robba hojåkarna på deras självständighet!
Tragiskt för oss andra 99% att ni hjälper 1% att sudda ut linjerna - ni kommer aldrig ifrån kopplingen till dom kriminella så länge ni bär ett märke dom har bestämt utformningen på.