Sverigemodellen???

Hampe

Skriver massor!
Kan någon vänligen förklara en del ord och uttryck - nya för mig som hållit till ute i skogen det senaste decenniet eller så:

"Godkänd enligt Sverigemodellen"

"Får bära ryggmärke"

"Frontpatchklubb"

Vad betyder det?
Vem bestämmer detta?

Hampe

Och, nej: det är inte enkelt: http://justfuckinggoogleit.com/
 

Esquire

New member
Kan någon vänligen förklara en del ord och uttryck - nya för mig som hållit till ute i skogen det senaste decenniet eller så:

"Godkänd enligt Sverigemodellen"

"Får bära ryggmärke"

"Frontpatchklubb"

Vad betyder det?
Vem bestämmer detta?

Hampe

Och, nej: det är inte enkelt: http://justfuckinggoogleit.com/
Här har du en del info:
http://www.gbk.as/sid_5_gbk.htm
http://www.vulcanriders-sweden.org/forum/viewtopic.php?p=3440&sid=b633672987e90ad17adcc9043a29b080
http://debatt.passagen.se/show.fcgi...e=10500000000000278&posting=19500000004152761
 

Hampe

Skriver massor!
Tack för länkarna!
GBK hade jag sett tidigare vid egen sökning, men de andra var nya för mig.


Dock uppstår därmed lite nya frågor:

Varför väljer man att bygga upp sina ryggmärken så de blir en slags
bleka lookalikes av de kriminella hopernas märken?
Borde man inte istället ta avstånd från dessa...?

För mig framstår det som att de som väljer att utforma sitt ryggmärke enligt denna "Sverigemodell" därigenom erkänner att kriminella grupperingar har tolkningsföreträde inom MC-Sverige, och att man - explicit eller implicit accepterar deras överhöghet gentemot oss andra hojåkare.

Hur gör andra idrottsklubbar och intresseföreingar när dom utformar sina märken?
Varför skulle inte dessa uppbyggda system fungera för just bikers?

Visst är det egentligen Patent & Registreringsverket www.prv.se som är rätt instans för registrering av klubbmärkens utforming, inte något freefloating half-life pseudo-kvasi skinnfrans- och bandamaprytt "rådslag" utan någon legal förankring?



Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Hmm...
Inte mycket liv här - kanske dags att vrida upp termostaten lite: :p

För min del fick jag upp ögonen för det som håller på att hända för ett par år sedan när jag på en tillställning way utanför MC-världen hörde en kvinnna berätta att:

"Alla MC-klubbar med märken på ryggen är stödtrupper till Hells Angels"
Jag gick (dumt nog) i svaromål och hävdade motsatsen:
"Så mycket drägg finns helt enkelt inte".

Men tyvärr - nu i efterhand tvingas jag ge denna människa rätt, delvis rätt i vart fall:

Ni som far omkring med skammens märke på era ryggar;
fattar ni vilken skada ni ställer till med?

"Nä, nä - vi är vanliga hojåkare som bara vill umgås!"
Visst, visst - det kan ni ju sitta och dilla i varandra, men i andras ögon är ni i bästa fall bara nyttiga idioter som accepterar att klä er i bleka kopior av de kriminella gängens maskeradutstyrsel.

I bästa fall alltså... :rolleyes:

Den oinitierade vet i vart fall så mycket att det finns olika grader av samarbete och har hört uttryck som "hangaround" och "prospect" swischa förbi i debatten - självklart tar man ett ryggmärke uppbyggt som de kriminellas som inteckning för att det finns ett avtal!

Och det gör det!

När man drar på sig en jacka eller väst med ett ryggmärke så gör man det antingen med de kriminellas godkännande, eller utan - något som per automatik resulterar i "bad standing"...

Jag är mer än förvånad över att annars balanserade och vettiga familjefäder, sansade arbetare och tjänstemän - fullt fungerande i samhället så bredvilligt och okritiskt kliver in under oket det innebär att dela layout och värderingar med kriminella outlaws.

Vad är själva grejen?
Gemenskap och solidaritet skapas inte av ett taffligt emblem, inte ens om så buret på ryggen!
Är det möjligen det här sketna "respekt" som eftersträvas...?
Kittlar det egot att folk kikar i smyg på Konsum...?

Nå, smaka då på skillnaden mellan "respekt" och "att bli respekterad"... :D

I mina ögon har ryggmärkesåkare kommit att bli "ynkryggar" som har svårt att se konsekvensen av sitt agerande; "lapdogs" - nyttiga idioter som ränner andras ärenden utan att ens vara avlägset medvetna om det.

Det här är v i k t i g t för motorcyklismens framtid i samhället!

Fasen så mycket viktigare att diskutera än huruvida MC-försäkringen skall kosta några sketena hundralappar mer - om året för somliga, per månad för andra!
Ett förslag som fortfarande bär åtskilliga fördelar för oss hojåkare!

Jag kan tänka mig att då och då bli dragen över samma kam som stuntande stollar i staden och Cannonballande cray-zees ute på landsvägen - dom kan jag trots allt resonera med, men fan inte bli jämförd med kriminella kräk som sitter och ugglar bakom taggtråd och stängsel när man inte är ute per bil och ställer till med illegaliteter på allvar. De få tillfällen man är ute och visar upp sig på två hjul är noga regisserade och övervakade - tyvärr även av media som får "åkbilder" att underbygga rubrikerna med "MC-gäng".
http://www.gt.se/nyheter/1.648540

Ledarkommentarerna låter inte vänta på sig...

http://www.gt.se/nyheter/1.648833


Rågången mellan kriminell och hojåkare m å s t e göras tydligare:
alla i samhället måste kunna identifera en outlaw - inte genom kryptiska chaptermarkeringar för de initierade utan lämpligen genom att överlämna ryggmärkestramset till de sant kriminella - de som har åsikter kring hur ditt märke skall byggas upp!


Ryggmärkesåkare: häng av er de kriminellas insignier och låt den pinsamma "Sverigemodellen" ruttna sönder av sig själv;
Gråt gärna en skvätt över att kriminella ligor så enkelt robbade er på rätten att själva välja färger och utformning på era emblem, men stå rakryggade på rätt sida lagen och samhällets värderingar.
Ett slag må vara förlorat, men det finns ingen anledning att löpa över och börja riva åt sig av fiendens avlagda uniformspersedlar bara för den sakens skull -
Stand up and be counted!!!


Hampe
 
Last edited:

Marie

Banned
BRA TALAT HAMPE!

Jag har aldrig burit något ryggmärke och nu sedan jag blivit informerad om vad det innebär kommer jag aldrig nånsin att göra det i framtiden heller....

Sen har jag ju inte lyckats hitta en enda fördel med trafikförsäkringsreformen, men det är som man säger en annan diskussion....
 

Adler

New member
Ryggmärkesåkare: häng av er de kriminellas insignier och låt den pinsamma "Sverigemodellen" ruttna sönder av sig själv;
Gråt gärna en skvätt över att kriminella ligor så enkelt robbade er på rätten att själva välja färger och utformning på era emblem, men stå rakryggade på rätt sida lagen och samhällets värderingar.
Ett slag må vara förlorat, men det finns ingen anledning att löpa över och börja riva åt sig av fiendens avlagda uniformspersedlar bara för den sakens skull - Stand up and be counted!!!
Hampe
Hur mycket temperatur du vrider upp är tveksamt :rolleyes: Kanske sparkar in öppna dörrar :cool: ?
Sverigemodellen har nämligen inte ett dugg att göra med "outlawklubbar" i sig. Och om du läser Sjunnes inlägg i Vulcan Riders forum, ser du att den också har gjort nytta... Och jag tycker nog inte att ryggmärke=automatiskt stöd för HA. Bikerkulturen är något mer komplicerad än så - och den handlar framför allt om mer än motorcyklar. Kanske är det därför vi har så svårt att mötas, bikers, sporthojsåkare, touringnissar och off-road åkare :p
Vår enda gemensamma faktor är kanske hojen?
Om folk vill se alla med ryggmärken som kriminella dårar, skiter jag ärligt talat i det. Jag skiter också fullkomligt i omvärldens eventuella respekt. Jag ger kort sagt fullkomligt fan i vad folk tycker om mig och mina kompisar och vårt hojåkande, pilsnerdrickande eller allmänna beteende. Jag tycker vidare inte att det behövs någon rågång mellan olika sorters klubbar, som du efterlyser. För det första är outlawklubbarna fruktansvärt få och dessutom väldefinierade och välbevakade av ordningsmakten. Som samhällsproblem är de dessutom försumbara jämfört med t ex allt skattefinansierat bevakande av fotbollsvåld.
Personligen ser jag knappast detta som något hot för det du kallar motorcyklismen. Eventuella hot kommer snarast från idioter som kör som skållade illrar eller bränner omkring på bakhjulet på allmän väg, istället för att göra det på avlysta ställen. Må de sedan ha chinos i det civila och för övrigt borgeliga intressen.

När det gäller din åsikt om att man skall kunna SE på en person om den är kriminell eller inte, erkänner jag naturligtvis din rätt att ha en åsikt, men jag kan inte på något hålla med och den demokratisynen gör mig mycket illa till mods... Eller du kanske tycker att man skall sätta märken på andra brottslingar med? En tydlig tatuering på armen som talar om att någon är dömd för skattebrott eller misshandel eller så? Då behöver vi riktiga helyllemedborgare aldrig vara oroliga - det läskiga syns direkt och jag slipper tänka själv. Så lätt och underbart livet skulle bli - eller hur?

Marie skrev:
Jag har aldrig burit något ryggmärke och nu sedan jag blivit informerad om vad det innebär kommer jag aldrig nånsin att göra det i framtiden heller...
Du behöver nog inte vara orolig för det där med ryggmärken, Marie. Ingen kommer att be dig att bära dem, lovar.
Jag kan hålla med om att bikers är lite macho, freedom, USA-romantik och... och så... Däremot vänder jag mig kraftigt mot att bli beskriven som en nickedocka eller torsk i ett system som jag måste underkasta mig. Jag skulle snarare beskriva biker-kulturen som tillåtande, öppen, jämställd och fördomsfri. I detta spelar sverigemodellen ingen som helst roll. Den har ingenting att göra med varken kriminella eller kontroll. Den vägen finns det folk som väljer, oavsett om de kör hoj eller inte. Dem har jag ingenting att göra med.
(Själv åker jag utan ryggmärke, skall sägas - vilket i huvudsak beror på att det för närvarande räcker så bra med Vulcan Riders - och vi är en märkesförening - alltså har vi inte klubbenblem. Vi har däremot medlemmar som åker i klubbar)
 
Last edited:

jan-olovj

New member
Ryggmärken kan vara trevligt, det stärker klubbgemenskapen. Är jag på en träff så ser alla vilken klubb du tillhör och varifrån du kommer. Tillhör du en trevlig klubb så fins det inget att skämmas över. Åker du i grupp på ett rally så har du koll var dina kompisar är. Min klubb är en samling av alla sortes människor från olika delar av vårt sammhälle som träffas och har trevigt tllsamman med ett gemensamt intresse, och en del av oss bär ryggmärke, helt efter tycke och smak. Det fins inget likhetstecken med kriminalitet och märke.
Samtliga idrotsföreningar har tryckt klubbmärke på tröjryggen de är inte mer kriminella än andra.
Jan-Olov

Skall vi göra likhetstecken med ryggmärken och kriminalitet så får vi också jämföra svenska flaggan med främlinghat eller hur?
Jan-Olov
 
Last edited:

johnny

New member
hej på er alla mc-åkare

en fråga bara: ryggmärke e de = kriminella ????
å icke ryggmärke de = icke kriminella ???
e alla e vi väl individialister eller ?? de finns ju kriminella i både klubbar med
ryggmärke å icke ryggmärke..
så frågan e ju ska jag våga prata med dom med ryggmärke
eller dom med utan ryggmärke ????

jag brukar behandla folk så som
jag skälv vill bil bemött.
de har funkat bra i x-antal år..
jag kan inte gå omkring å va rädd .. vågar ja prata den eller den ???
va e vi på väg då ???
de finns ju mer kriminalitet bland vanligt folk
än hos oss hoj åkare.....

nä behandla alla med respekt å prata med alla som vanligt.
man blir inte nedslagen bara för det ..

vänliga hälsningar från en cbx åkare som pratar med alla
vare dom har ryggmärke eller icke.....
trevlig sommar på er............
 

Hampe

Skriver massor!
Ryggmärken kan vara trevligt, det stärker klubbgemenskapen. Är jag på en träff så ser alla vilken klubb du tillhör och varifrån du kommer. Tillhör du en trevlig klubb så fins det inget att skämmas över. Åker du i grupp på ett rally så har du koll var dina kompisar är. Min klubb är en samling av alla sortes människor från olika delar av vårt sammhälle som träffas och har trevigt tllsamman med ett gemensamt intresse, och en del av oss bär ryggmärke, helt efter tycke och smak. Det fins inget likhetstecken med kriminalitet och märke.
Samtliga idrotsföreningar har tryckt klubbmärke på tröjryggen de är inte mer kriminella än andra.
Jan-Olov

Skall vi göra likhetstecken med ryggmärken och kriminalitet så får vi också jämföra svenska flaggan med främlinghat eller hur?
Jan-Olov
Ahh - Tack Jan-Olov!
Det var just ett sådant här aningslöst tra-la-la-inlägg jag behövde för att få en fond till mitt resonomang: jag är inte personligt elak nu, jag svingar mot alla som inte ser det bakomliggande... :D

Jag har inget emot ryggmärken i sig - de kan vara jättetrevliga! :p
Det jag vänder mig emot är ryggmärken utformade enligt diktat av kriminella grupperingar i samhället!



Samtliga idrotsföreningar har tryckt klubbmärke på tröjryggen de är inte mer kriminella än andra.
Japp, och dom har utformat det själva, valt färger, symbol och layout alldeles på egen hand! ;)
Skulle någon annan idrottsklubb anse att den nybildade klubben har valt ett klubbmärke som inte är utformad som dom tycker är okay så lär dom gå den lagliga vägen för att få till en ändring - inte dra på sig sina egna träningsoveraller och börja cykla runt fotbollsplanen för att se farliga ut, eller rent av hota att pusta och frusta omkull det nybyggda klubbhuset...



Skall vi göra likhetstecken med ryggmärken och kriminalitet så får vi också jämföra svenska flaggan med främlinghat eller hur?
Jan-Olov
Skrattade gott när jag läste Esquires svar på detta - en perfekt oneliner över hur enkelt vi svenskar ger upp symboler, och hur svårt vi har att se sanningar i vitögat.
Men, det går faktiskt att göra en intressant hypotetisk parallell med flaggan i bakgrunden:

Lek med tanken att bakåtsträvare och mörkermän skulle få för sig att:
"Vår Svenska Fana (sic!) är besudlad från decennier av undfallenhet gentemot
underlägna raser och måste kompletteras med ett solkors för att kunna spegla det ursvenska arv vi måste kämpa för"
Eller något sådant - dom brukar få till ett vibrato i sina uttalanden som jag inte riktigt klarar av...

Anyway - att få till en sådan här ändring den lagliga vägen är inte heelt enkelt, det förstår alla med minsta insikt - alltså börjar killar med mer hår än hjärna åka runt och hota Svensson med stryk om han inte syr på ett solkors när han flaggar på sin dotters födelsedag.

Hur skulle man bära sig åt i det läget?

# Flagga som vanligt och ta smällen?

# Sy på det där jämra solkorset för att slippa bråk- himla viktigt kan det väl inte vara?

# Sluta flagga i protest?


När det gäller flaggan vet jag precis hur jag skulle göra - den är jag beredd att ge mitt liv för!

När ryggmärkesbärandet utsätts för en liknande attack är jag inte lika engagerad för egen del - har aldrig haft någon vurm för klubbsymboler eller maniskt behov av grupptillhörighet. Jag klarar mig bra på egen hand och väljer mitt umgänge. Alternativ i stil med "B" här ovan skulle dock aldrig komma i fråga, that's for sure...



@ Adler:
Jag sparkar gärna in öppna dörrar - är man bara i tillräckligt skum miljö så brukar det stå bad guys och gömma sig bakom dem - det har jag sett på film! ;)

Men, ärligt - att detta diskuteras så ohyggligt lite är ett problem!
Jag har snoopat runt ett par år för att försöka hajja hur man tänker i ryggmärkeskretsar, och alltför ofta ser jag blickar över axeln hos den jag talar med och upplever man vill sänka rösten eller dra sig undan när jag kommer in på vad som verkar vara känsliga grejer: vem som egentligen har the final say i Sverigemodellen! Det stinker!

Kan något inte diskuteras öppet gör man bäst i att hålla sig ifrån det -
simpel självbevarelsedrift!


Jag håller med dig att det är trist med staketen mellan olika MC-typer, och jag glädjs varje gång jag möter en mixad bukett med några KTM-oranga blommor instuckna bland svart läder och blänkande krom, med lite skrapad färgglad plast och knäpuckar som accent.
Det symboliserar glädjen och gemenskapen i hojåkandet bättre för mig än homogena klungor av hojar stöpta i samma form - och med samma ljud...


Men - hörrni: svider det inte lite när ni ser bilderna på ryggtavlor från det senaste tillslaget:
Kvillebäcken med sin infantila symbol enligt Sverige-modellen, arm-i-arm med Bandidosar från alla möjliga håll...?

"Sverigemodellen" måste betraktas från ett perspektiv utanför MC-världen för att man skall förstå vilken impact den har på oss alla, och Jan-Olov säger det såå bra:
Är jag på en träff så ser alla vilken klubb du tillhör och varifrån du kommer. Tillhör du en trevlig klubb så fins det inget att skämmas över.
Men, Svensson förmår inte skilja på "trevlig klubb" och otrevlig klubb!
Dom har inte insynen, erfarenheten - och vill inte ha den heller!


Ryggmärken blir i samhällets ögon associabelt med något asocialt, och frågan man måste ställa sig är:
Vem vinner på det och vem förlorar på det?

Jag påstår att vi ger de kriminella en slags korridor att verka i genom att bära deras märke:
Själva vet vi att dom inte är mycket till hojåkare - det är inte ofta dom syns på sina hojar, och när det sker är det inte någon "spontan åkning", direkt... :rolleyes:
Men, ryggmärken enligt "Sverigemodellen" syns ofta ute på vägarna, på fik och på gator och torg.
För den oinsatte är ryggmärket en ständig påminnelse om dessa kriminella ligor: beväpnade, hotfulla och drogfinansierade.

Den som syns ute på MC med märket som är formgivet enligt deras modell - här kallat "Sverigemodellen" hjälper till att skapa en bild av de kriminella som större än de egentligen är, och avgjort mer MC-burna än de är!

Ryggmärket har en magisk dragningskraft på både allmänhet och bildredaktörer - titta med öppna ögon hur nästa tillslag presenteras i tidningarna, och fundera över om man på något sätt vill bli associerad med dessa kriminella thugs...?

Tydligen vill man det - deras supportshoppar peddlar näst intill vad skit som helst, och åtskilliga ickekriminella klistrar supportmärken på hojen "för att få ha den i fred, he he..."

Svensson må vara oinsatt och ha nära till felslut i resonomangen - men genom att aningslöst klistra ett supportmärke på en enda hoj så har allmänheten indiciekedjan klar för sig: klubben med det och det ryggmärket stödjer dem som säljer knark på våra barns skola!

Vi måste någon gång komma till insikt att vi bedöms som en grupp - indelningen som Adler rabblar upp existerar bara i vår egen lilla värld;
Svensson drar oss över en och samma kam vare sig vi är rakade eller har hästsvans!


Och: det är Svensson som sitter på besluten kring motorcykelns framtid.
Varje liten koppling som kan göras mellan kriminella ligor och seriösa hojåkare
skadar motorcyklismen!



Hampe
 
Last edited:

jan-olovj

New member
Ryggmärke enligt sverigemodellen har tydligen inte jag förstått inebörden, men vår klubb firar 35års jubileum i år och såvitt jag vet har det aldrig varit några större brotslingar ibland oss. Jag har inte heller klart för mig hur länge klubben har haft ryggmärke, men jag gillar märket och jag stuntar i vad anda tycker om det. Jag är väll aningslös men det får skyllas på en trygg och god uppväxt i en lugn miljö utan rädsla för kriminella mcjäng. Att lägga betydelse i saker och ting gör livet bara besvärligt för det kan ju bli fel.
Jan-Olov
 

ferox

New member
Vet ej vad för bakomliggande orsak som finns för din rädsla för ryggmärkesklubbar?Fått foten kläm under något hjul tillhörande nån 1% klubb?Blivit frånåkt av någon med väst?Det är mer sådana som du som skadar bikermiljön genom att hetsa och driva upp en stämning liknande "Der sturmer" på 30 talet.Har själv ryggmärke,kört hoj i över 20 år och den klubb jag tillhör har på våra fester som inträffar några ggr om året en salig blandning av barnfamiljer,återfallsknuttar,raceputtar...u name it...alla som är villiga att ha skoj,svinga en bägare,lyssna på bra musik och umgås med likasinnade(dvs festglada hojåkare) är välkomna och kommer också år efter år.Ryggmärkeskulturen är inte synonym med kriminalitet ej heller har de organisationer som du nöämner patent på att bära väst.Har själv varit med om att det uppstått diskussioner angående färg o symbolval när det liknar någon av de "tunga" klubbarna.Har alltid lösts med en diskussion där ..hör o häpna! T.ex HA inte brytt sig när en gammal respekterad klubb råkar ha rött o vitt i sina färger....Dom blev alltså inte överkörda med ångvält,ej heller lagda i sträckbänk..fantastiskt va?Nä i mina ögon är det såna som du som är fiender och motarbetar en stor del av de som åker hoj för nöjes skull vare sig med eler utan väst....Ps.Även du skulle va välkommen ofesta hos oss....tror inte du skulle tillföra något men välkommen skulle du va.Ds
 

Hampe

Skriver massor!
Det är mer sådana som du som skadar bikermiljön genom att hetsa och driva upp en stämning liknande "Der sturmer" på 30 talet.

Der Stürmer...? Tss tss tss...:rolleyes:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Der_Stürmer
Genom att försöka pinna ett sådant invektiv på mig skjuter du bara dig själv och din övriga argumentation i foten.

Folks - det här är inget jag har suttit och fantiserat ihop på egen hand i källaren;
det jag återger är uppfattningar och tankar som jag hört under flera års tid från hojåkare som medvetet tagit avstånd från ryggmärken, ryggmärkesåkare som börjat fundera över sammanhangen samt - viktigast av allt;
den lilla del av allmänheten som observerat fenomenet!


Vore tacksam för lite höjd i diskussionen!



Hampe
 
Last edited:

ferox

New member
Nix skjuter ingen i foten vare sig mig själv eller andra.Är nästan helt övertygad om att jag har hört fler åsikter genom åren än du...både från vanligt folk utan hoj och från hojåkare....Har hört många åsikter som förespråkar hårdare tag mot organiserad brottslighet..vare sig mc relaterad eller ej,men inte en handfull med dylika åsikter som du.Anser fortfarande att dina åsikter är att jämföra med "Der sturmer" och är både förvånad över dom och rädfd för sättet att argumentera....men vi lever tack o lov i en demokrati så din åsikt är naturligtvis i din fulla rätt att uttrycka.En sak är dock helt säker:någon majoritet av mc åkarna har du inte bakom dig inte till den extrema grad i a f...tror däremot att de flesta vill ha lugn,ro och en icke kriminell hojvärld självklart!
 

Hampe

Skriver massor!
Visst - vill du lägga dig på nivån vem som har starkast pappa eller har flest kompisar bakom sig så vassego...

Ämnet tycker jag är intressantare att diskutera, och tycker man inte att jag har tyngd nog i diskussionen så kan man ju roa sig med att se hur media uppfattar "Sverigemodellen":


För ett par år sedan införde Hells Angels Sverigemodellen.

Det låter som en term uppfunnen av någon myndighet. Men det är inte någon officiell myndighet som ligger bakom. Sverigemodellen är Hells Angels term för att expandera över landet.

Sverigemodellen är ett regelverk där enskilda klubbar ger Hells Angels sina sympatier, i utbyte mot att Hells Angels bland annat skyddar klubbens eget märke så att ingen annan tar det.

Den kan ses som en variant på patent- och registeringsverket, men med betydligt otrevligare byråkrater som bestämmer.
Läs hela artikeln:
http://www.dalarnastidningar.se/nyheter/article34799.ece



Hells Angels delar upp Sverige enligt den så kallade Sverigemodellen, där andra mc-klubbar stödjer Hells Angels i utbyte mot skydd. Enligt Dalanytts källor hade Hells Angels regionsmöten i Dalarna i höstas för att tvinga in nya klubbar i Sverigemodellen.
Läs hela artikeln:
http://www.sr.se/dalarna/nyheter/artikel.asp?artikel=1159237


Graverande för alla och envar som ingått avtal enligt Sverigemodellen!

Tror sjutton att de som initierat Sverigemodellen vill ha "lugn och ro" kring detta övergrepp på rättsstaten!




Hampe
 
Last edited:

ferox

New member
vem som har starkast pappa?jisses.....
Stöder absolut inte sverigemodellen själv.sen vad det gäller dina tidningscitat så får jag lov att säga att den dag man förlitar sig på vad tidningar skriver så är man illa ute.Du verkar vara väldigt dåligt insatt i vad sverigemodellen är och hur den fungerar....själv är jag insatt....ordentligt insatt.Har inte tid eller lust att räkna upp alla felaktigheter i dina citat men dom är väldigt många,t.ex så skyddar inte HA ditt märke eller klubb,du stöder inte HA automatiskt genom att vara med i Sverigemodellen(från scratch så var t.ex Bandidos representerade...tror inte dom stöder HA ...eller?)
Man kan tycka vad man vill ang sverigemodellen(själv gillar jag den ej av olika anledningar) men det jag angriper och som du av okänd anledning undviker är ditt sätt att angripa västbärande hojåkare över lag.Samma generalisering som gör en kriminell invandrare till att alla är kriminella..etc etc.sen kan du ju kräva "höjd" i diskussionen...men du kommer inte undan att ditt resonemang är samma som att säga att alla från t.ex öland är skäggiga för at du sett en eller två som varit det
 

Hampe

Skriver massor!
Stöder absolut inte sverigemodellen själv

Okay...? Så vi är två stycken non-believers som battlar just nu?
Speciellt... ;)
Well, vi får hoppas att vi får upp någon mer i tråden - räkneverket tickar på rejält, så intresse verkar det finnas i vart fall...

...sen vad det gäller dina tidningscitat så får jag lov att säga att den dag man förlitar sig på vad tidningar skriver så är man illa ute.
Absolut! All media måste granskas; second opinon - och mer än då måste inhämtas; skapa en egen uppfattning, helt enkelt!

Men, lika viktigt är att gå i svaromål om man anser att media har fel!
Begära replik, kräva tillrättaläggande - starta debatt!
Det är så det fungerar ute i det demokratiska samhället - det Sverige som vi på parlamentarisk väg byggt upp åt oss själva och våra efterlevande.
Skulle tidningar - mot förmodan:p inte vara intresserad av denna debatt så finns det kostnadsfria instanser för överprövning - tryckta media har Pressens Opinionsnämnd som vakar över dem, och SVT/SR har Radionämnden.
Etermedia/publicservice har dessutom ett långtgående avtal med staten - oss själva, att vara granskande, neutrala och spegla flera sidor av samma skeende!

Det har gått månader respektive snart 5 år sedan de båda notiserna jag länkade till lades upp. Att ingen bemödigat sig att bemöta de anklagelser du anser vara befängda kan bara tyda på en enda sak - de är i det stora hela korrekta!!! Den som sitter inne på annan information och anser att Sverigemodellen är värd att försvara borde ha gått upp för länge sedan och tagit diskussionen - i öppet ljus!

Det är nämligen den här typen av små tit-bits med information - med respektabla avsändare som bygger Svenssons bild av Sverige-modellen!
Att sitta i "rådslag" och tycka annat nyttar inte mycket till!!!
Debatt förs öppet i Sverige - det är ett typiskt Svenskt särdrag.
Allt hokus-pokus i slutna sällskap riskerar att dra på sig omvärldens misstro, och alla som deltagit i överenskommelser fattade på odemokratisk bas kommer att smetas ner när bajset väl kommit in i ventilationsanläggningen!

Tyvärr så är min personliga uppfattning att anledningen till att ingen gått upp och försvarat Sverige-modellen i de aktuella fallen är att den helt enkelt inte håller för medias granskning; skall man få en tidning att ändra uppfattning så vill denna tidning vääldigt gärna veta vad det är som det skall ändras uppfattning om, och det som en grävande journalist kommer att få fram kring Sverigemodellen kommer att fylla rikspressen under åtskilliga dagar...

du stöder inte HA automatiskt genom att vara med i Sverigemodellen(från scratch så var t.ex Bandidos representerade...tror inte dom stöder HA ...eller?)
De två stora har krigat, skjutit lådvis med raketgevär mot varandras byggnader (utan att lyckas skapa annat än ingångs- och utgångshål av ungefär samma storlek :D :D :D ) och gud vet vad. Man har haft vapenvilor, man har ingått avtal som gått ut på att dela upp turfen mellan sig - och man har brutit dessa avtal. Gång på gång. Ingen vet vad som händer härnäst, men så mycket är klart att i Sverigemodellen har H-A ett avgörande inflytande.
Att ingå avtal där inget är offentligt, där inget får diskuteras utåt, med H-A som central part - och därefter dra på sig ett ryggmärke som är uppbyggt enligt deras diktat kan bara vara fel!
Ser du inget stöd för kriminella gäng i detta så gör det inte så mycket - allmänheten ser, och det är det som räknas; det är dom som fattar besluten kring motorcyklismens fortlevnad!!!

Jag säger inte någonstans att ryggmärkesåkare är kriminella!
Det är faktiskt mycket värre än så - ryggmärkesklubbar enligt Sverigemodellen är de nyttiga idioter som krattar manegen så det ingen av oss vill se mer av blir möjligt - utan att ha aning om det!


Det lustiga är att jag i helgen vid körning söder om stan fastnade i det nät som polisen lagt ut kring det som en gång var "Gearjammers MC" - en klubb i Sverigemodellen som nu tydligen tar ett steg längre in i den kriminella världen.
Jag blev sittandes i nästan en timma och snackade med Poliserna som just då mitt på dagen hade det lite tråkigt. Intressant resonomang!

Med mycket få stickrepliker från mig fick jag fram att man är oroad över de kriminella gängens snabba framryckning, man ser Sverigemodellen som ett verktyg för de kriminella att skapa nya kontakter och upprätta informella kontaktvägar, och man ser ett tydligt mönster där "i grunden sunda MC-klubbar" efter ett antal år i Sverigemodellen förändras i sin sammansättning och närmar sig den kriminella världen.

Man är vidare tacksam att man äntligen fått mandat och pengar till att börja arbeta med något som de enskilda polismännen var och en själva identifierar som ett stort problem - både samhällsproblem och problematiskt för deras egen arbetssituation. "Besjälade" är en bra beskriving av stämningen på plats.

Det enda jag inte riktigt lyckades få klarhet i var hur mycket man visste kring vad som händer i ex-Gearjammers - där var det uppenbart locket på!

Att man valt just Valborgsmässohelgen för sammankomst ansåg Poliserna på plats vara medvetet - "Det är nu våra resurser är som mest ansträngda, men tack och lov anses MC-kriminaliteten som prioriterad numer, så vi får vara kvar även om dom skriker på andra ställen."

Så ser en verklighet ut, ute i det riktiga samhället.
Det finns, alternativa verkligheter, men så mycket är klart att Sverigemodellen har ögonen på sig - for all the right reasons, IMHO!


Hampe
 

Da Hood

New member
tugga, tugga, tugga...
Frågan är vad det är för debatt du söker egentligen ? För även om det finns SMC-klubbar som är både "fullvärdiga" i Sverigemodellen och på väg in i form av "Frontpatchklubbar"* så är det ju knappast på SMC forum du kommer att finna någon frälst debattmotståndare som möter dig med samma energi. Inte heller verkar du söka något officiellt uttalande från SMC. Vill du åstadkomma någonting i frågan så har du kanske inte valt rätt forum för just den debatten.

Att man valt just Valborgsmässohelgen för sammankomst ansåg Poliserna på plats vara medvetet - "Det är nu våra resurser är som mest ansträngda, men tack och lov anses MC-kriminaliteten som prioriterad numer, så vi får vara kvar även om dom skriker på andra ställen."
Självklart. Att Valborg är en helg som många privatpersoner och sammanslutningar oavsett inriktning och intresse väljer för sammankomster har inget med saken att göra. Det är givetvis ett taktisk drag i en psykologisk krigföring mot myndigheterna att lägga ett party då. Att se det på ett annat sätt vore ju detsamma som att antyda att det finns nyanser förutom svart och vitt här i världen.

"Non-believer med full gråskala"

* Vi får väl se om jag vred termostaten till maxläge nu...
 
Last edited:

Bikerboy

New member
Kan det vara så att Hampe fick nobben av sin lokala ryggmärkesklubb???:rolleyes:

Från att komma från mörkaskogen till att bli "expert" tog bara några få inlägg!

Du skulle nog komma långt i jepardy el. dyl.

Om man gastar ut till omvärlden till höger och vänster att märkesklubbar är de krimmenellas marionetter,så är det ända som händer är att det är sådana som du som "ger respekten" till folkmun!
De som bär märken har ju gjort sitt val och läst sin läxa väl,och är nästan alla över 18 år!
De borde väl avgöra själva vart deras skor skall gå, eller:confused:

Förbjud hipphopp o dyl. för att stoppa förortsgängen, nähä!

/Mvh Bikerboy:cool:
 

HDavidson

New member
Hörru Hampe, det var inte lite dravel på prestera där. Har varit med i ryggmärkesklubb och tycker det är väl upp till var och en hur man vill ha det. Skall du inte hävda att de kriminella kör HD också och det bör ju inte laglydiga göra då. Finns väl en massa paralleller man kan dra om nu vill det. Finns nog fler mer eller mindre kriminella som kör utan väst än med. Men de med väst är ju lättare att peka ut. Fick du inte vara med i någon klubb, eller har du något trängande behov av att spela "herr redig". Snuten har rätt bra koll på vilka klubbar som är anslutna till HA, Bandidos mm och jagar dem rätt friskt.
 
Top