Sverigemodellen???

Hampe

Skriver massor!
Vassego!

Det är därför ett frivilligt system. Om jag har fel så bör man kunna peka på fall där olaglig bestraffning skett.
...Så, vad är problemet?

Universitetslektor Stig Grundvall - pladdrig och bitvis närmast romantiserande, avgjort undfallande och duckande för kopplingar till organiserad kriminalitet beskriver ändå en avvästning med hot om våld här, om man scrollar till sidan 76.

http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/10309/1/gupea_2077_10309_1.pdf


Den som nöjer sig med att läsa kontentan kan kolla här:

I trakten där Micke kommer ifrån var allt mindre formellt. Micke minns att man skaffade sig västar och sydde på sina märken och därefter bjöd man in vänner och bekanta till fest och utlyste att man startat en mc-klubb. Det gjorde även medlemmarna i Vagabond MC. Några hade träffat GBK, Göteborgs Biker Kultur, och fått besked om vad som gällde. De tyckte att det verkade lite luddigt. På nyårsfesten 1998/99 hade de en privat fest och hängde på sig ryggmärkesvästarna. Ryktet spred sig och under festen dök det upp två representanter för de etablerade bikerklubbarna i Göteborg och uppmanade dem att ta av sig västarna. Det blev en hetsig diskussion om regler och Vagabond MC behöll sina västar på under kvällen men lovade att ta av dem igen nästa dag.

I februari blev klubbens medlemmar inbjudna till GBK. Ärendet gällde västpåtagning utan tillåtelse. De fick två alternativ: endera följer ni bikerreglerna eller ”så får ni stryk”. Det blev det första alternativet. De fick sedan besked om att för att överhuvudtaget få bära ryggmärken krävs det minst fem medlemmar och minst fem motorcyklar. När det var uppnått kunde de efter mötesbeslut få möjlighet att bära ”frontpatch”, klubbens märke på framsidan av västen. Därefter väntade en prövotid på ett par år då klubben fick chans att kvalificera sig som bikerklubb. Viktiga milstolpar på vägen var att skaffa klubbhus, vara ute och köra motorcykel, göra sig bekant med andra klubbar och ordna fester eller andra arrangemang. Efter prövotiden var det upp till GBK om klubben skulle bli accepterad.

I övrigt är det ganska ont om folk som vill vittna om det våld, eller hot om våld dom utsatts för...



Hampe
 
Last edited:

Olsson

New member
"I februari blev klubbens medlemmar inbjudna..."

"Därefter väntade en prövotid på ett par år då klubben fick chans att kvalificera sig som bikerklubb."

Man låter sig bjudas in och man vill "kvalificera" sig. Man tar frivilligt värvning och vill bli en del av något. I Bikers kanske? :D
 

rednax

New member
Ungefär så länge som folk tror modellen existerat i andras huvuden. För min del började modellen existera sedan 2007-04-14 genom ett inlägg på SMCs forum.


Det är väl dem som tillämpar systemet d v s klubbar som tillämpar modellen som driver denna idé. Det är därför ett frivilligt system. Om jag har fel så bör man kunna peka på fall där olaglig bestraffning skett. Om det bara handlar om att försöka påverka och uppmana andra att följa modellen kan det ju inte vara mer fel än att tjata på folk om skyddskläder eller annat.

Så, vad är problemet?

Varför denna beväpning ? Klubbhus utformat som fästning med taggtråd, kameraövervakning,hundar etc ? Varför slipa av tatuering med vinkelslip ? (ett annat känt fall än det Hampe refererar till och det finns flera och värre) Vad handlar krigen mellan gängen om ? Kan man enligt dig då bilda vilken typ av sammanslutning som helst och utöva "intressebevakning" med våld eller hot, bara det är bovar som slår bovar ? När Möller sköt med AK-fyra i TV, var det då en händelse att jämföra med en filatelist som visar sin frimärkssamling eller kan man rent av betrakta det som en hotfull maktdemonstration på en tämligen primitiv nivå ? Är det (teoretiskt ) ok för mig att söka upp dig och misshandla dig för att du tycker annorlunda än mig eller för att du har en frisyr lik min utan att ha frågat mig först ? ( förutsatt att du frivilligt valt denna åsikt eller frisyr, medveten om att jag lagt rabarber på rätten till dessa)
Ljuger polisen om motiven för sin bevakning av de tunga mc-gängen ? Sysslar dom med en avancerad form av bedrägeri i stor skala?
Läste för något år sedan en artikel av någon som gjort sig besväret att kolla hur individerna i ett av dessa gäng officiellt försörjde sig. Det visade sig att ALLA var antingen sjukskrivna, förtidspensionärer eller uppbar arbetlöshetsunderstöd eller socialbidrag. Några satt ju inne oxå förstås... HMM?!?
Problem problem problem...
 

P-O Noren

New member
Dumt av mig igen, jag försökte vara ironisk. Hur länge har den sk sverigemodellen funnits ?
Ja brott mot grundstadgarna.......vänta nu lite...en organisation som har kriminell verksamhet som grund för sin existens, tillåts inom de demokratiska ramarna ? Givetvis kan man inte ha politisk kontrollverksamhet inom SMC, ej heller är det väl rimligt (eller särskilt kul) att ha rutiner med utdrag ur kriminalregister. Självklart !!! Men det uppenbara, den rena provokationen och tafsandet på vanligt folks rätt att bestämma hur klubbmärken får se ut ? Vem har gett dem mandat???!!! Kan man i förlängningen tänka sig att de bestämmer vilken hoj jag får köra ? :eek::eek::eek: tänk om dom förbjuder BMW huga huga...
Allvarligt talat, jag har inte förespråkat uteslutning. Ett uttalande från SMC:s årstäömma skulle kunna var formulerat ungefär så här " Genom den sk sverigemodellen har ett sk "mc - gäng" vars namn i allmänhetens ögon är förknippat med grov kriminalitet, skaffat sig inflytande över hur mc-klubbar i Sverige får utforma sina klubbmärken. Detta är inget som sanktioneras av SMC. Tvärtom kan man konstatera att mc- klubbarnas anseende hos allmänheten genom detta riskerar att allvarligt skadas. SMC kan som organisation inte utesluta någon på dessa grunder, men vill på detta vis visa att vi ser allvarligt på saken och bestämt tar avstånd från förfarandet. Mc -åkande är en härlig fritidssysselsättning som skapar stor gemenskap och som sysselsätter tusentals personer i vårt land och miljoner över hela världen......jada jada" Det borde inte vara så svårt.

ps Hunter S Thompson ”Hells angels – en sällsam och skrämmande legend”. ytterligare ett förslag på en god kvällslektyr för att bilda sig en uppfattning om vad vi talar om.
och du, allting beror på något...

Frågan är inte bara teoretisk, om nu SMC ska fördöma dessa klubbar:
Är deras medlemmar välkomna att inneha SMC-medlemskap?
Vad gör SMC då det står 75 medlemmar från en ryggmärkesklubb och vill ha in medlemmar i styrelsen på ett årsmöte?

Jag tror att det ett fördömande kan få fler konsekvenser än man kan anta...

Inte för att jag tror att dessa klubbar egentligen bryr sig...
 

Hampe

Skriver massor!
Man låter sig bjudas in och man vill "kvalificera" sig. Man tar frivilligt värvning och vill bli en del av något. I Bikers kanske? :D

Fel i första:
Med lite inblick i den warpade biker"kulturen" vet man att en "inbjudan" efter en avvästning är en aforism för att man skall infinna sig, ödmjuka sig, be om ursäkt och visa att man accepterar Sverigemodellens överhöghet - i just detta fallet illustrerat av de lite tuffare kraven hos region 10.
Visst - man kan skita i det, men då får man räkna med att Sverigemodellens olika representanter kommer att lägga mycken kraft på att den aktuella, nystartade klubben inte återigen försöker ha ett märke på ryggen som stör dessa självutnämnda och illegala varumärkesdomstolar, samt att du som person och delaktig i denna uppstudsighet ses med skepsis om du senare söker inträde i en klubb som redan innefattas av Sverigemodellen.

Rätt i andra:
Det är frivilligt att bli en knähund till 1%-kulturen.



Varför slipa av tatuering med vinkelslip ?

Vad 1% gör mot sig själva bekymrar mig mindre:
Provköra eldrivna hobbyverktyg på varandra, duellera med motorsågar, skjuta pansarskott mot respektive klubbhus eller stoppa semtexstavar i olika kroppsöppningar - fine with me!
Kan rent av uppleva det som lite positivt.


Hampe
 

rednax

New member
Frågan är inte bara teoretisk, om nu SMC ska fördöma dessa klubbar:
Är deras medlemmar välkomna att inneha SMC-medlemskap?
Vad gör SMC då det står 75 medlemmar från en ryggmärkesklubb och vill ha in medlemmar i styrelsen på ett årsmöte?

Jag tror att det ett fördömande kan få fler konsekvenser än man kan anta...

Inte för att jag tror att dessa klubbar egentligen bryr sig...

Visst är det svårt att finna en lämplig strategi när det gäller att ta avstånd från och ev minska kriminella sammanslutningars inflytande. Jag påstår mig inte ha några enkla lösningar, men det är klart, att anta ryggvästbärare från vissa klubbar som medlemmar är väl tveksamt eller...?
På din andra fråga, så får man väl utgå från att en organisation som hijackats på ett sådant sätt, inte längre äger existensberättigande och i alla fall skulle jag omedelbart lämna.
Och nej, jag tror att de flesta i dessa klubbar SKITER HÖGAKTNINGSFULLT i vad svennar som du och jag tycker. Det är inte dom som skall övertygas, helt säkert ett hopplöst företag.

En undran som jag har, är huruvida SMC som organisation uppbär någon form av statligt ekonomiskt stöd ? Om så är fallet, torde väl normen vara att man tar tydlig ställning mot avarter i form av kriminalitet om dessa kan misstänkas besudla verksamheten på något sätt.

I vilket fall, så är det intressant att läsa vad Brottsförebyggande rådet BRÅ har säga:
http://www.bra.se/extra/news/?id=142&module_instance=3

Hampe, efter att ha läst Stig Grundvalls uppsats, så håller jag med dig i ditt omdöme. Han är verkligen diffus (kanske naiv ?) i vissa hänseenden. Inte minst när det gäller hans spekulationer om varför klubbarna blivit mer "strukturerade" och slutna. Ett tänkbart scenario är ju naturligtvis att en ökande brottslighet och fjärmande från samhällets normer samt ett ökat hot från konkurerande klubbar kräver ökat insynsskydd. Svårigheten med att komma åt organiserad brottslighet ligger ju i att den omger sig med många skyddsmurar. Nu vet jag ju inte vilken klubb han studerade, men någon kriminalitet annat än det våld som riktas mot andra individer i bikerkretsarna tycks han ju inte ha observerat. Kanske "fel" klubb ?

Däremot håller jag inte alls med dig om att det är bra när brottslingar slår ihjäl varandra,fast jag förstår känslan...men det är väl just den du beskriver antar jag.
 

P-O Noren

New member
Såhär står det i §1 i SMC's stadgar:
Riksorganisationen Sveriges MotorCyklister förkortat SMC, i dessa stadgar kallad SMC eller Riksorganisationen, är en på demokratiskt grund byggd, allmännyttig, ideell Riksorganisation.
Riksorganisationen är en partipolitiskt och religiöst obunden och öppen för alla som är beredda att stödja SMC:s stadgar.

länk

Funderar man lite över innehållet så finns där en stark värdegrund. Det är helt uppenbart att SMC inte stödjer kriminella mc-klubbar.

Personligen så finner jag det inte nödvändigt att ändra på SMC:s inriktning. Jag föredrar den politiskt obunden och demokratisk.
 

rednax

New member
Såhär står det i §1 i SMC's stadgar:
Riksorganisationen Sveriges MotorCyklister förkortat SMC, i dessa stadgar kallad SMC eller Riksorganisationen, är en på demokratiskt grund byggd, allmännyttig, ideell Riksorganisation.
Riksorganisationen är en partipolitiskt och religiöst obunden och öppen för alla som är beredda att stödja SMC:s stadgar.

länk

Funderar man lite över innehållet så finns där en stark värdegrund. Det är helt uppenbart att SMC inte stödjer kriminella mc-klubbar.

Personligen så finner jag det inte nödvändigt att ändra på SMC:s inriktning. Jag föredrar den politiskt obunden och demokratisk.

Det jag efterfrågade var ett allmänt uttalande från SMC.
Ett bevis för att föreningen verkligen verkar för en sund utveckling av mc verksamhet och ett slag mot idiotierna kring västbärandet och tron att våld är acceptabelt i ett demokratiskt samhälle.
Jag är mycket nöjd i övrigt med SMC:s verksamhet kring trafikfrågor etc och önskar inte förändra organisationens allmänna inriktning!
 

P-O Noren

New member
Det jag efterfrågade var ett allmänt uttalande från SMC.
Ett bevis för att föreningen verkligen verkar för en sund utveckling av mc verksamhet och ett slag mot idiotierna kring västbärandet och tron att våld är acceptabelt i ett demokratiskt samhälle.
Jag är mycket nöjd i övrigt med SMC:s verksamhet kring trafikfrågor etc och önskar inte förändra organisationens allmänna inriktning!

Exakt vad ska SMC ta avstånd ifrån?

bärande av väst med ryggpatch?

Fransar på kläderna?

Sverigemodellen?

Själva våldet som sådant?


Alla fattar ju att SMC är emot våld och kriminalitet. Att SMC skulle ha åsikter om exakta klädkoder blir ju orimligt.

Paragraf 1 sammanfattar en bra värdegrund utan ett behov av att skapa rubriker populistiskt. Det som är självklart måste inte i alla lägen preciseras. Det är ju snarare i alla preciseringar otydligheten uppkommer.
 

rednax

New member
Exakt vad ska SMC ta avstånd ifrån?

bärande av väst med ryggpatch?

Fransar på kläderna?

Sverigemodellen?

Själva våldet som sådant?


Alla fattar ju att SMC är emot våld och kriminalitet. Att SMC skulle ha åsikter om exakta klädkoder blir ju orimligt.

Paragraf 1 sammanfattar en bra värdegrund utan ett behov av att skapa rubriker populistiskt. Det som är självklart måste inte i alla lägen preciseras. Det är ju snarare i alla preciseringar otydligheten uppkommer.

ja
nej
dubbelt ja !
ja, absolut ! Västbärandet i enlighet med sverigemodellen och distr 10 handlar förvisso inte om en vanlig klädkod, snarare om en uniformskod. Läs gärna på om begreppet "anseende" i sammanhanget.
Var kommer det populistiska in ?!? Otydlighet uppstår främst i tystnad.
Nu tror jag att jag sagt vad jag tycker så tydligt som jag förmår just nu. Nu skall jag lägga energin på roligare saker som hojen och åkandet (utan väst) i hopp om att du har rätt och att alla verkligen fattar. Fast f-n tro´t......:)
kan inte låta bli att sluta med ett citat hämtat från ett av inläggen mot Hampe några sidor bakåt:
"Hampe, eftersom du åker MC så är du lika "lierad" med MC-gängen som alla andra. Jag tycker du ska sluta kasta handgranater i glashuset.":rolleyes::rolleyes::rolleyes::D
 

Avarage

New member
"Hampe, eftersom du åker MC så är du lika "lierad" med MC-gängen som alla andra. Jag tycker du ska sluta kasta handgranater i glashuset.":rolleyes::rolleyes::rolleyes::D

Tur att det är en massa smileis bakom som förtydligar ironin annars hade jag blivit orolig för det går ju att göra flera liknelser av det slaget som minst sagt haltar:

1.) Män misshandlar kvinnor så om du är man är du lierad med denna grupp!
2.) TV-ägare betalar inte TV-licens så om du äger en TV...
3.) Chefer på Volvo kvitterar ut stora bonus:ar när andra sägs upp så om du är chef och jobbar på volvo så...
4.) 4-hjulig mc-förare körde på polis härom dagen och är nu eftersökt för dråpförsök så äger du om du kör 4-hjulig mc är du brottsling precis som den föraren!
osv.

Fast det kan ju bli ganska kul så fyll på listan vet ja med fler minst sagt irrelevanta och haltande jämförelser! ;)

Mvh!
// Niklas
 

rednax

New member
Tur att det är en massa smileis bakom som förtydligar ironin annars hade jag blivit orolig för det går ju att göra flera liknelser av det slaget som minst sagt haltar:

1.) Män misshandlar kvinnor så om du är man är du lierad med denna grupp!
2.) TV-ägare betalar inte TV-licens så om du äger en TV...
3.) Chefer på Volvo kvitterar ut stora bonus:ar när andra sägs upp så om du är chef och jobbar på volvo så...
4.) 4-hjulig mc-förare körde på polis härom dagen och är nu eftersökt för dråpförsök så äger du om du kör 4-hjulig mc är du brottsling precis som den föraren!
osv.

Fast det kan ju bli ganska kul så fyll på listan vet ja med fler minst sagt irrelevanta och haltande jämförelser! ;)

Mvh!
// Niklas
precis min poäng alltså. Engelskans uttryck
"guilty by association" beskriver det bra.
Inlägget pekar på att detta förekommer och är mycket vanligt!!! Alltså behöver vi andra vara mycket tydliga, kanske rentav övertydliga. Men hoppsan ! Nu är jag visst här och skriver igen, fast svetten lackar i mc-brallorna och solen skiner ute:eek: :)
Fenomenet i din nr fyra här tycks ju vara skeendet som som " västbärarna " använder flitigast:D
 

Avarage

New member
precis min poäng alltså. Engelskans uttryck
"guilty by association" beskriver det bra.

Lite som att idiotförklara "Svensson" kan jag tycka! Japp, media skriver och folk "tycker" vid fikabordet! Men jag tror faktiskt mer om vuxna människor än så (unga/ungdomar DELVIS undantagna dock)!

// Niklas
 

rednax

New member
Lite som att idiotförklara "Svensson" kan jag tycka! Japp, media skriver och folk "tycker" vid fikabordet! Men jag tror faktiskt mer om vuxna människor än så (unga/ungdomar DELVIS undantagna dock)!

// Niklas

nja, knappast någon idiotförklaring. Människor ser, läser, tar del av flödet i media och bildar sig en uppfattning. Fullständigt normalt. Det främsta opinionsskapandet sker i media. Att tro något annat är snarast naivt. Detta gäller såväl riksdagsmän( inte minst, det har väl visat sig mången gång.) som stiftar våra lagar, som åklagare, nämndemän etc som i särskilt hög grad har fatta beslut på andra grunder, men gång efter annan visar sig inte fixa det, som "Svensson" i stugan (vem nu det är..) Yngre människor är oftast i minst lika hög grad som äldre kritiska granskare, vakna för felaktigheter och orättvisor. Vi tycks ösa ur olika kunskapskällor du och jag....:D
 

P-O Noren

New member
Motorcykelmagasinet var inte intresserade av att lägga ut artikeln som Anders Westenius skrev på internet. Ej heller fick jag någon kopia av bara artikeln.
Vill man ändå läsa det han skrev så kan man beställa en kopia av tidningen årgång 6/88 på deras kundtjänst.

Ämnet hade inget intresse verkade det som, drar jag slutsatsen av när jag läser korrespondensen med chefredaktören Inge Person Carleson.

Har själv inte läst artikeln.
 

Avarage

New member
nja, knappast någon idiotförklaring. Människor ser, läser, tar del av flödet i media och bildar sig en uppfattning. Fullständigt normalt. Det främsta opinionsskapandet sker i media. Att tro något annat är snarast naivt. Detta gäller såväl riksdagsmän( inte minst, det har väl visat sig mången gång.) som stiftar våra lagar, som åklagare, nämndemän etc som i särskilt hög grad har fatta beslut på andra grunder, men gång efter annan visar sig inte fixa det, som "Svensson" i stugan (vem nu det är..) Yngre människor är oftast i minst lika hög grad som äldre kritiska granskare, vakna för felaktigheter och orättvisor. Vi tycks ösa ur olika kunskapskällor du och jag....:D

Och om det var otydligt skall jag försöka förtydliga mig! "Svensson" klarar av, tillräckligt bra, enl. min livserfarenhet (du har tydligen en annan, konstigt vore annars) att själv tänka och dra slutsatser.

Media har stort inflytande, du drog en slutsats om mitt synsätt ang media som jag ännu inte redogjort för (förutfattad mening kanske? :D), men likförbannat TÄNKER jag, du, andra som läser/lyssnar. Att använda enstaka felaktiga beslut från beslutsfattare, som inte är mer människa än vad du/jag eller "Svensson" är, ger en skev bild enär alla människor begår misstag IBLAND men inte jämt!

Min livserfarenhet, man behöver ofta inte gå längre än till sig själv för att förstå andra människor, säger mig att man formas i större omfattning av reella upplevelser och påverkas mer av människor som står en nära än enstaka artiklar i en skvallertidning!

När "svensson" läser om "mc-krig"/"mc-våld" förstår de utan att jag måste förklara att jag och de jag umgås med inte hör till dessa grupperingar. VARFÖR? Jo, de känner mig till person och när jag pratar om min fritid och mina vänner bildar de sig en uppfattning som de grundar sin tro på i större omfattning än medias bevakning.

Vi öser som sagt var ur olika kunskapskällor men jag ser det som naturligt enär vi alla har olika erfarenheter och uppväxt så för mig är detta något naturligt och som gör oss människor unika (på gott och ont)!

// Niklas
 

rednax

New member
Och om det var otydligt skall jag försöka förtydliga mig! "Svensson" klarar av, tillräckligt bra, enl. min livserfarenhet (du har tydligen en annan, konstigt vore annars) att själv tänka och dra slutsatser.

Media har stort inflytande, du drog en slutsats om mitt synsätt ang media som jag ännu inte redogjort för (förutfattad mening kanske? :D), men likförbannat TÄNKER jag, du, andra som läser/lyssnar. Att använda enstaka felaktiga beslut från beslutsfattare, som inte är mer människa än vad du/jag eller "Svensson" är, ger en skev bild enär alla människor begår misstag IBLAND men inte jämt!

Min livserfarenhet, man behöver ofta inte gå längre än till sig själv för att förstå andra människor, säger mig att man formas i större omfattning av reella upplevelser och påverkas mer av människor som står en nära än enstaka artiklar i en skvallertidning!

När "svensson" läser om "mc-krig"/"mc-våld" förstår de utan att jag måste förklara att jag och de jag umgås med inte hör till dessa grupperingar. VARFÖR? Jo, de känner mig till person och när jag pratar om min fritid och mina vänner bildar de sig en uppfattning som de grundar sin tro på i större omfattning än medias bevakning.

Vi öser som sagt var ur olika kunskapskällor men jag ser det som naturligt enär vi alla har olika erfarenheter och uppväxt så för mig är detta något naturligt och som gör oss människor unika (på gott och ont)!

// Niklas

Så detta är ditt sakargument för att SMC inte skall göra ett uttalande mot sverigemodellen ???? Bara att dom använder mitt lands namn gör mig förbannad, att dom lägger beslag på förkortningen MC i klubbmärken oxå!!
Du är ju tydlig med att du verkligen inte vill bli förknippad med deras mörka värld, lika lite som dina mostrar och fastrar, vänner och bekanta, vill se dig förknippad med den, så vad handlar ditt motstånd egentligen om ??? Att folk kan tänka själva ?? Det är vad jag skulle vilja kalla ett verkligt "banalargument" utan bäring på grundfrågan. Och jo, jag har läst vad du skrivit mycket noga. Ifrågasätter inte din hederliga inställning, egna avståndstagande till brottslighet eller dina vänners för den delen, men däremot dina slutsatser.

Detsamma gäller dig Noren. Du bjuder ett starkt motstånd mot tanken på ett uttalande, drar långtgående slutsatser om att hela fundamentet ( den demokratiska grunden) för SMC skulle hotas av ett sådant uttalande, fast detta naturligtvis är kvalificerat nonsens. Det vet du lika bra som jag! Tvärtom stärks demokratin genom att samhället och dess institutioner ( även föreningslivet!!!!) tydligt markerar MOT kriminalitet och i synnerhet mot kriminella organisationer och för den enskildes fri- och rättigheter. Det kan inte finnas någon tvekan om detta!

Noren:"Ämnet hade inget intresse verkade det som, drar jag slutsatsen av när jag läser korrespondensen med chefredaktören Inge Person Carleson."

Den här meningen i ditt senaste inlägg väcker min nyfikenhet. Instämmer du, är detta övergrepp som begicks mot en journalist i Sverige bara en skitsak som skall glömmas, eller återger du bara vad tidningens chefredaktör säger ? I så fall, vad kan det stå för???? Blev du förvånad ?


Många bikers vill inte bli satta i samma bås som dessa , idag mycket välorganiserade och starka maffia- liknande organisationer. Jag vet att processen i vissa klubbar i Göteborg inte alls var smärtfri under den tid på åttiotalet när det skedde en etablering här. Ett antal bikerklubbmedlemmar med särskilt starkt civikurage och en stark tro på den verkliga friheten i hojåkandets sanna natur, köpte inte modellen. Likaså har jag förstått att en liknande händelsutveckling skett på andra håll i landet. Många har uttryckt en oro inför händelseutvecklingen. Anonymt i många fall av rädsla för repressalier! Det är dessa hojåkare som skall stödjas. Det främjar en positiv utveckling för mc åkandet i Sverige. En sann SVERIGEMODELL på sant demokratisk grund !!!
Så min förvåning är gigantisk och det kan väl inte nog upprepas, att om det bekräftas att de åsikter som uttryckts här, skulle vara representativa för organisationen SMC som sådan, är det väldigt allvarligt. Jag har ingen aning om vilken roll de som skrivit här ( utom Avarage som påpekat att det han säger inte är organisationens ord) ev har i SMC om annan än medlem.

Att inte någon från organisationen/styrelsen ställer upp och diskuterar talar kanske sitt eget språk ? ( jag har sett att ni då och då skriver på andra trådar)
Mycket sannolikt innebär det, om SMC inte är tydliga i denna fråga, att organisationen tappar i trovärdighet bland alla, som liksom jag INTE PÅ NÅGRA VILLKOR vill bli förknippade med våld, narkotika och andra avarter och därmed också i sin styrka att påverka andra skeenden. Dvs själva målet och fundamentet för organisationen skadas allvarligt på sikt.
Själv vill jag företrädas, oavsett hur viktig frågan är, av en organisation vars inställning till demokrati och skydd för den enskilde inte kan ifrågasättas. En grunddeklaration i stadgarna är ingen friskrivning.
 
Top