Sverigemodellen???

rednax

New member
Tolkade du detta som ett försvar av den sk. "sverigemodellen" har du gjort en grov misstolkning!

// Niklas

Det kändes som att du och någon mer använde det så JA! Jag trodde mig utsatt för ett ganska vanligt "cheap trick".

Det känns bra att det inte är så!!!!

Vi kanske skulle föreslå att denna slogan används som SMC: underline i märket? Det vore, tycker jag, en del i ett tydligt avståndstagande.

rednax

New member
Hampe:Men down the line så blev ursprungstanken kapad!
Organiserat kriminella lade sig i och började topprida er alla - och ni sväljer! Ynkryggar!

Jättemånga klubbar kör med västar utan att ha frågat någon.
Det lär knappast störa någon, idag.

:D Jo, nog stör det alltid! kanske inte dom du tänker på, men alla andra som inte vet vad som står för vad!!!! DOM ÄR MÅNGA:rolleyes:

DAGS FÖR TYDLIGHET !

Blomqvist

New member
:D Jo, nog stör det alltid! kanske inte dom du tänker på, men alla andra som inte vet vad som står för vad!!!! DOM ÄR MÅNGA:rolleyes:

DAGS FÖR TYDLIGHET !

När jag deltog i SMC-Seminariet i Borlänge sent i höstas gick jag klädd i en grå väst, som det stod SMC Västernorrland på ryggen på.

Var jag otydlig i mitt sätt att klä mig då? Jag ber om ursäkt om någon uppfattade mig som en yrkeskriminell våldsverkare med kopplingar till kriminella mc-gäng. Det var inte meningen... :rolleyes: ;) :D :p

rednax

New member
När jag deltog i SMC-Seminariet i Borlänge sent i höstas gick jag klädd i en grå väst, som det stod SMC Västernorrland på ryggen på.

Var jag otydlig i mitt sätt att klä mig då? Jag ber om ursäkt om någon uppfattade mig som en yrkeskriminell våldsverkare med kopplingar till kriminella mc-gäng. Det var inte meningen... :rolleyes: ;) :D :p

Men tjänare.....nog vet väl du vad den här diskussionen handlar om ? Eller påstår du att SMC Västernorrland är upptagen på Sverigelistan:eek::D:D:D:D

P-O Noren

New member
Som jag sagt förut så anser jag att folk måste få klä sig som dom vill.
Men jag har funderat på en vinkel av problematiken:
Som jag har förstått det så är en dela av tankarna med Sverigemodellen att undvika dispyter om huruvida vissa ryggmärken liknar andra. Många av de bråk som uppstod i Danmark, även i Sverige härrörde sig till att folk i en klubb var kränkta av att en annan klubb antog snarlika märken och åtnjöt härvidlag respekt som dom inte hade förtjänat.

Oavsett hur mycket man kan anse om att starta bråk/slagsmål över en sådan sak så funderar jag över en sak:
Kan det vara så att Sverigemodellen kan de facto ha minskad mängden våld klubbar emellan, mot för om den inte hade funnits.

Tänk öppet och fritt; vad tror ni om den funderingen?

Hampe

Skriver massor!
Kan det vara så att Sverigemodellen kan de facto ha minskad mängden våld klubbar emellan, mot för om den inte hade funnits.

Absolut!

...å hade HIV varit ett problem på -30 talet så hade NSDAP varit bidragande till att hindra dess spridning - det är väl jättebra!?

Öhh, Norén...?
Som boende vid brofästet och vuxen karl så har du väl i alla fall liite koll på den danska historiken där "rockere" traditionellt varit betydligt mycket djupare insyltade i tung kriminalitet än svenska någonsin varit, generellt sett.

Det danska "MC-kriget" handlade inte om ryggmärken, det kan jag lova dig!
Det handlade om precis samma saker som det dödandet som pågår nu, men med andra konstellationer.

Man kan med fog anta att det dom kriminella ville skapa med "sverigemodellen" var en ram i form av ett informellt och svårgenomsiktligt nätverk man kunde fylla med sitt egna innehåll - a' la Danmark.

Svenska hojåkare var lamm jämfört med dom danska - och lika lätta att lura som får!

Hampe

rednax

New member
Som jag sagt förut så anser jag att folk måste få klä sig som dom vill.
Men jag har funderat på en vinkel av problematiken:
Som jag har förstått det så är en dela av tankarna med Sverigemodellen att undvika dispyter om huruvida vissa ryggmärken liknar andra. Många av de bråk som uppstod i Danmark, även i Sverige härrörde sig till att folk i en klubb var kränkta av att en annan klubb antog snarlika märken och åtnjöt härvidlag respekt som dom inte hade förtjänat.

Oavsett hur mycket man kan anse om att starta bråk/slagsmål över en sådan sak så funderar jag över en sak:

Här är några små utdrag ur svensk lag. Brottsbalkens andra avdelning, om brotten. En liten del alltså, som kan vara bra att ha med sig som en fond i denna diskussion. Lätt att hitta fram till om man söker på ”svensk lag” eller i vilken gammal lagbok som helst i Brottsbalken.
Man måste fråga sig VARFÖR DESSA LAGAR STIFTATS, alltså vilken funktion de har. Skall de skydda den lilla individen eller….?????
Är det rätt att bryta mot dem för att ersätta dem med en ”nävens lag” eller den ”starkes rätt”, så får man väl tolka din fråga eller…???
Verkligen värt att fundera över !! Här snackar vi inte hastighetsöverträdelser utan tunga grejer !!!

//
5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393).

6 § Är brott som i 5 § sägs att anse som grovt, skall för grov misshandel dömas till fängelse, lägst ett och högst tio år.
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller eljest visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (1988:2).

11 § För försök eller förberedelse till mord, dråp, barnadråp eller sådan misshandel som ej är ringa, så ock för stämpling till mord, dråp eller grov misshandel eller underlåtenhet att avslöja sådant brott dömes till ansvar enligt vad i 23 kap. stadgas. Lag (1991:679).

4 kap. Om brott mot frihet och frid

1 § Den som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa eller att tvinga honom eller henne till tjänst eller att öva utpressning, döms för människorov till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst tio år, eller på livstid.
Är brottet mindre grovt, döms till fängelse i högst sex år. Lag (1998:393).

4 § Den som genom misshandel eller eljest med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar annan att göra, tåla eller underlåta något, dömes för olaga tvång till böter eller fängelse i högst två år. Om någon med sådan verkan övar tvång genom hot att åtala eller angiva annan för brott eller att om annan lämna menligt meddelande, dömes ock för olaga tvång, såframt tvånget är otillbörligt.
Är brott som avses i första stycket grovt, dömes till fängelse, lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas om gärningen innefattat pinande till bekännelse eller annan tortyr.

5 § Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207).

6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.

7 § Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (1993:207). //

Det gäller ju att veta vad man väljer !

Blomqvist

New member
Men tjänare.....nog vet väl du vad den här diskussionen handlar om ? Eller påstår du att SMC Västernorrland är upptagen på Sverigelistan:eek::D:D:D:D
Jodå, jag vet. Jag ville bara ställa saken på sin spets.

Hampe skrev ju så här i början av tråden:

För min del fick jag upp ögonen för det som håller på att hända för ett par år sedan när jag på en tillställning way utanför MC-världen hörde en kvinnna berätta att:

"Alla MC-klubbar med märken på ryggen är stödtrupper till Hells Angels"
Jag gick (dumt nog) i svaromål och hävdade motsatsen:
"Så mycket drägg finns helt enkelt inte".

Men tyvärr - nu i efterhand tvingas jag ge denna människa rätt, delvis rätt i vart fall:

Ni som far omkring med skammens märke på era ryggar;
fattar ni vilken skada ni ställer till med?

Hampe

Skriver massor!
Jodå, jag vet. Jag ville bara ställa saken på sin spets.
...och i samma inlägg skrev jag också:

Ryggmärkesåkare: häng av er de kriminellas insignier och låt den pinsamma "Sverigemodellen" ruttna sönder av sig själv;
Gråt gärna en skvätt över att kriminella ligor så enkelt robbade er på rätten att själva välja färger och utformning på era emblem, men stå rakryggade på rätt sida lagen och samhällets värderingar.
Ett slag må vara förlorat, men det finns ingen anledning att löpa över och börja riva åt sig av fiendens avlagda uniformspersedlar bara för den sakens skull -
Stand up and be counted!!!

Jag är ledsen om du upplevde mig som otydlig, men jag hoppas vi kan enas om att det vi diskuterar är Hells Angels "sverigemodell" och hur den påverkar hojsverige...?

Hampe

P-O Noren

New member
Är det rätt att bryta mot dem för att ersätta dem med en ”nävens lag” eller den ”starkes rätt”, så får man väl tolka din fråga eller…???
Verkligen värt att fundera över !! Här snackar vi inte hastighetsöverträdelser utan tunga grejer !!!

Nej, Sverigemodellen uppkom väl för att undvika användandet av våld?

Utan denna hade det sannolikt varit mer våld mellan klubbar i uppgörelser med avseende på klubbar som hamnat i "bad standing".

rednax

New member

Utan denna hade det sannolikt varit mer våld mellan klubbar i uppgörelser med avseende på klubbar som hamnat i "bad standing".

Strålande!!! Plötsligt inser man att många problem är lösta ! Låt oss genast fördela ett antal olika problemområden för rättsutövning enligt din ide/föreställning. Vi kan väl tex börja med att låta OG få jurisdiktion när det gäller problem inom skolan. Vips, så är mobbing ett glömt fenomen...Bandidos kan få butikerna i stan. wamballabam, snatterier ? no no no!!!
HA verkar ju redan kontrollera delar ( så har jag läst i tidningarna) av krogvärlden. Let them have it all !!! Ordning i garderoben!:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

P-O Noren

New member
Strålande!!! Plötsligt inser man att många problem är lösta ! Låt oss genast fördela ett antal olika problemområden för rättsutövning enligt din ide/föreställning. Vi kan väl tex börja med att låta OG få jurisdiktion när det gäller problem inom skolan. Vips, så är mobbing ett glömt fenomen...Bandidos kan få butikerna i stan. wamballabam, snatterier ? no no no!!!
HA verkar ju redan kontrollera delar ( så har jag läst i tidningarna) av krogvärlden. Let them have it all !!! Ordning i garderoben!:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Som du nu förstår, så är kanske kriminaliteten problemet. Sverigemodellen blir i sammanhanget ganska underordnad det verkliga problemet, som borde vara kriminella nätverk.

Sedan kan man fundera på hur mycket maffia från forna östblocket som istället hade skött ruljansen om inte dessa gäng gjorde det. Problemet med denna typ av kriminalitet är ju snarare av internationell karaktär.

Frågan är ju snarare var insatserna skall sättas in, mer exakt.
Jag personligen tror på en insatsorganisation mot organiserad brottslighet på EU nivå.

Hampe

Skriver massor!

Har funderat mycket på ditt inlägg - om du verkligen menar allvar eller bara är försöker vara bussig mot mig genom att lägga upp bollen för slag.

Nå - jag är dålig på skuggboxning, och väljer att ta dig på allvar istället:

Ditt antagande ovan är precis det som skaparna av sverigemodellen vill få oss att tro - du och andra har sannerligen svalt betet med hull och hår.

Det enda våld man hittar i samband med införandet av sverigemodellen är sverigemodellen i sig själv - implicit hot om våld och framtida "tråkigheter" för de som inte accepterade dom kriminellas diktat -presenterat under en period där den brutala misshandeln av Anders Westenius utgjorde en mörk fond - alltså när hojåkare fortfarande kom ihåg vem han var och varför han blev knackad...

Dom kriminellas "MC-krig" som uppstod senare kan ha påskyndat anslutningarna till sverigemodellen, men kom ihåg:
detta handlade bara hur turfen skulle delas upp mellan just dom kriminella, det hade inget med med riktiga hojåkare att göra.

refresh:
http://www.kriminalkanalen.se/2009/02/17/nordiska-mc-kriget/

Det var dom kriminellas inträde och den påtvingade sverigemodellen som var själva anledningen till oron bland svenska mcklubbar, och alltför många av dom agerade lika dumt som haren som fastnar i strålkastarskenet framför en bil...

Svenska hojåkare hade fram till detta varit sansade, trevliga och sociala.
Eventuella gruff hade legat på hederlig svensk dansbanenivå och ingen hade väl en tanke att snylta på någon annans renomé eller märkeslayout.

Alla sverigemodellsmedlemmar man resonerar med drar förr eller senare samma färdigtuggade ramsa:

"A du vet, sverigemodellen kom till bara för att få stopp på alla småglin som drog på sig MC-västar, kallade sig för "MC-klubb" och började härja runt och skapa dåligt rykte utan att ens ha några motorcyklar"

Crap crap CRAP

En tillräckligt ofta upprepad lögn blir slutligen en sanning - och därtill en utmärkt "sanning" att klamra sig fast vid för alla dom som innerst inne ångrar att dom sålde sig så fruktansvärt billigt när dom kriminella klev rakt över dom.

Som du nu förstår, så är kanske kriminaliteten problemet. Sverigemodellen blir i sammanhanget ganska underordnad det verkliga problemet, som borde vara kriminella nätverk.

Sedan kan man fundera på hur mycket maffia från forna östblocket som istället hade skött ruljansen om inte dessa gäng gjorde det. Problemet med denna typ av kriminalitet är ju snarare av internationell karaktär.

Vi skall acceptera en sorts kriminalitet för att slippa en annan...?
Som du förstår kan jag inte hålla med dig.
Det kommer alltid att finnas lättingar och freeriders som inte själva känner för att jobba utan vill dra in enkla pengar på andras bekostnad.
Det är inget att göra åt - det viktiga är att inte spela deras spel, inte gå deras ärenden, inte göra som dom vill!

Det är ju dom som jamsar med som skapar ytorna dom behöver för att kunna jobba!
Dom som tipsar vilka trailers man skall nypa, dom som säljer hopplösa krav till dem, dom som anlitar dom - och dom av oss som får dom att se ut som motorcyklister!

Vi måste inse att dom kriminella organisationerna som opererar i Sverige, förklädda till MC-klubbar egentligen är multimiljonindustrier i brott, välorganiserade, slutna och närmast att likna vid franchisekedjor.
Sverigemodellen utgör deras tentakel ut i samhället, ett känselspröt -just den informella kanal en kriminell organisation behöver för att spela sin charad och saprofytiskt sprida sig utan att lagvårdarna har en chans att hålla jämna steg.

Frågan är ju snarare var insatserna skall sättas in, mer exakt.
Jag personligen tror på en insatsorganisation mot organiserad brottslighet på EU nivå.

Visst, stoppa huvudet i sanden och bolla över ansvaret för sakernas tillstånd på en "insatsorgansiation" som inte ens existerar mer än som våt dröm hos federalisterna inom EUs hårda kärna!

Det är till syvende og sidst så enkelt att vi alla bär svaret i vårt hjärta!
Vi vet innerst inne vad som är rätt och vad som är fel. Ytterst få av oss saknar den empati och den rättskänsla som behövs för att bygga ett anständigt samhälle - och dom som saknar detta är tillräckligt få för att samhället skall kunna hantera dem.

Om

alla

vi

andra

tar vår ansvar!

När samhällets grundvärderingar hotas har varje medborgare ett ansvar att visa var man står och vad man tycker är rätt!

Vår ansvar som hojåkare i detta skeendet är att tydligt distansera oss från de kriminella som så gärna vill framstå som MC-människor dom också - inte sätta upp oss på samma lista! Deras lista!

Hampe

P-O Noren

New member
Att föreslå en insatsorganisation på EU-nivå är dock iaf vad dom insatta föreslår och utrett. Internationell kriminalitet kan du inte bekämpa på lokal nivå.

Jag vet att den u nuläget inte finns mer som ett förslag, men det betyder ju inte att jag förkastar modellen. Med ditt tankesätt så skall bara sånt som idag redan finns vara bra, inga visioner om framtiden.

Vi lever i en värld som förändras, detta måste även brottsbekämpande organ få följa med i.

rednax

New member
Att föreslå en insatsorganisation på EU-nivå är dock iaf vad dom insatta föreslår och utrett. Internationell kriminalitet kan du inte bekämpa på lokal nivå.

Jag vet att den u nuläget inte finns mer som ett förslag, men det betyder ju inte att jag förkastar modellen. Med ditt tankesätt så skall bara sånt som idag redan finns vara bra, inga visioner om framtiden.

Vi lever i en värld som förändras, detta måste även brottsbekämpande organ få följa med i.

Internationellt brottsbekämpande samarbete inom EU är ingen ny framtidstanke, utan finns sedan länge och utvecklas förhoppningsvis. Att sådant samarbete dvs främst informationsutbyte av information insamlad lokalt, spaningsinsatser som inte behöver avbrytas vid gränsen etc, på något sätt skulle utesluta lokala eller nationella insatser är väl fria fantasier. Det ena utesluter verkligen inte det andra.
Poängen är dock, som Hampe så väl uttrycker, att det är i acceptansens, rädslans och medlöperiets tystnad som kriminaliteten frodas och kan växa. Helt obegripligt att vanliga hederliga tuffa män och kvinnor i sveriges stora mc-kollektiv inte säger ifrån ! Man behöver ju inte ens resa sig och utsätta sig för en risk. Ta av västarna eller bestäm själva hur dom skall se ut! (sen är det ju ballare att köra framåtlutad oxå:D:D:D)

P-O Noren

New member
Håller med i princip om att alla medborgare har ett ansvar.
Problemet i resonemangen som förts här är att jag uppfattar det som att bärare av ryggpatchar skulle ha ett särskilt ansvar. Ett ansvar som inte jag avkrävs som bara kör i goretexjacka.

Finns väl ingen som egentligen supportar kriminalitet och våld på forumet här, alla tar väl avstånd från det.

Men i ett demokratiskt samhälle som är öppet så blir det problem med sådana här frågor. Kina har inga som helst problem med 1% klubbar. Helt övertygad om att det på fullt allvar skulle ge dessa medlemmar ett nackskott, bokstavligen inte bildligt.

Däremot vill inte jag leva i ett sådant samhälle.

Da Hood

New member
Frågan är inte bara teoretisk, om nu SMC ska fördöma dessa klubbar:
Är deras medlemmar välkomna att inneha SMC-medlemskap?
Vad gör SMC då det står 75 medlemmar från en ryggmärkesklubb och vill ha in medlemmar i styrelsen på ett årsmöte?

Jag tror att det ett fördömande kan få fler konsekvenser än man kan anta...

Inte för att jag tror att dessa klubbar egentligen bryr sig...
De klubbar som är med både i SMC och Sverigemodellen bryr sig nog :D

Till er alla:
Börja med att rensa där innan ni kräver att SMC ska uttala sig om omvärlden. Eller blev det lite jobbigt och konkret nu ? Sedan så kan ni ju fortsätta med att tvinga av medlemsklubbar som burit ryggmärken i decennier deras västar. Eller, vänta nu, det är ju precis vad Sverigemodellen påstås göra ? Jaja, ändamålet helgar väl medlen :cool:

Vi tillät inte skinnskallarna att sno flaggan på 90-talet, varför tillåta att några få klubbar ska sno västen som var vår symbol decennier innan det fanns 1%-klubbar i landet.

I övrigt finns väl inte mer att tillägga mer än att Hunter S Thompson skrev om ett Kalifornien för 44 år sedan, det är inte riktigt applicerbart i dagens Sverige, resten har ni ju järnkoll på :rolleyes:

Last edited:

P-O Noren

New member
De klubbar som är med både i SMC och Sverigemodellen bryr sig nog :D Börja med att rensa där innan ni kräver att SMC ska uttala sig om omvärlden. Eller blev det lite jobbigt och konkret nu ? Sedan så kan ni ju fortsätta med att tvinga av medlemsklubbar som burit ryggmärken i decennier deras västar. Eller, vänta nu, det är ju precis vad Sverigemodellen påstås göra ? Jaja, ändamålet helgar väl medlen :cool:

Vi tillät inte skinnskallarna att sno flaggan på 90-talet, varför tillåta att några få klubbar ska sno västen som var vår symbol decennier innan det fanns 1%-klubbar i landet.

I övrigt finns väl inte mer att tillägga mer än att Hunter S Thompson skrev om ett Kalifornien för 44 år sedan, det är inte riktigt applicerbart i dagens Sverige, resten har ni ju järnkoll på :rolleyes:

Om du läser på ordentligt så har jag varken krävt förbud mot ryggmärken eller ett uttalande från SMC, så varför påstår du det när du tar mig som exempel?
:confused: