Sverigemodellen???

SuperRetard

New member
Alltså..

Vad har den här diskussionen med hojåka att göra?

Har läst delar av tråden och det känns mer som en dålig kriminalroman. Inte ens Anders Andersson i Anderstorp tror att Bengt Bengtsson i Bengtsfors på sin Virago 250 och fransjacka har någon kriminell koppling till HA eller Bandidos..

Det enda Bengt lider av är dåligt omdöme som väljer att åka nåt med en 1,4 liters motor som genererar 17 hästar för att driva en hoj som väger 700 kilo och låter som en skuren skördetröska!
 
Last edited:

rednax

New member
Alltså..

Vad har den här diskussionen med hojåka att göra?

Har läst delar av tråden och det känns mer som en dålig kriminalroman. Inte ens Anders Andersson i Anderstorp tror att Bengt Bengtsson i Bengtsfors på sin Virago 250 och fransjacka har någon kriminell koppling till HA eller Bandidos..

Det enda Bengt lider av är dåligt omdöme som väljer att åka nåt med en 1,4 liters motor som genererar 17 hästar för att driva en hoj som väger 700 kilo och låter som en skuren skördetröska!

Nja, lite värre än så är det allt. Du kan väl kolla runt lite på nätet själv?
http://www.zaramis.nu/blog/2008/06/10/bikerkulturen-och-goteborg-hells-angels/
på denna länken finns det en del att läsa...till att börja med.
 

rednax

New member
I Norrbottenskuriren pågår en intressant debatt/serie med ankn till Hells Angels. Kan vara värd att titta på. Hur är det i Norrköping? Inte smittade än?
 

rednax

New member
Att föreslå en insatsorganisation på EU-nivå är dock iaf vad dom insatta föreslår och utrett. Internationell kriminalitet kan du inte bekämpa på lokal nivå.

Jag vet att den u nuläget inte finns mer som ett förslag, men det betyder ju inte att jag förkastar modellen. Med ditt tankesätt så skall bara sånt som idag redan finns vara bra, inga visioner om framtiden.

Vi lever i en värld som förändras, detta måste även brottsbekämpande organ få följa med i.

Dagens Svenska Dagbladet
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2758039.svd

handlar ju inte om mc-gäng direkt, men tänkte att du skulle tycka att den är intressant.
 

A_C_E

Moderator
Mc-klubbar omedvetna om koppling till Hells Angels

Läs följande länk:
http://www.polisen.se/Aktuellt/Nyhe...c-klubbar-omedvetna-om-Hells-Angels-koppling/

================================
Sverigemodellen etablerades av Hells Angels i början av 1990-talet i syfte att kartlägga och få struktur på de svenska mc-åkarnas västmärkning. Men modellen är också ett sätt att värva fler medlemmar till den kriminella organisationen.
================================

/A_C_E
 

Hampe

Skriver massor!
Läs följande länk:
http://www.polisen.se/Aktuellt/Nyhe...c-klubbar-omedvetna-om-Hells-Angels-koppling/

================================
Sverigemodellen etablerades av Hells Angels i början av 1990-talet i syfte att kartlägga och få struktur på de svenska mc-åkarnas västmärkning. Men modellen är också ett sätt att värva fler medlemmar till den kriminella organisationen.
================================

/A_C_E

Tja, kan det bli så mycket mer officiellt...?

Hur kan man hädanefter försvara sverigemodellen och samtidigt hävda att man står bakom samhällets värderingar?

Hmmm... Nä, just det - som medlem i sverigemodellen tillåts man ju inte diskutera företeelsen utåt.

Hampe på förstasidan i tråden skrev:
Ryggmärkesåkare: häng av er de kriminellas insignier och låt den pinsamma "Sverigemodellen" ruttna sönder av sig själv;
Gråt gärna en skvätt över att kriminella ligor så enkelt robbade er på rätten att själva välja färger och utformning på era emblem, men stå rakryggade på rätt sida lagen och samhällets värderingar.
Ett slag må vara förlorat, men det finns ingen anledning att löpa över och börja riva åt sig av fiendens avlagda uniformspersedlar bara för den sakens skull -
Stand up and be counted!!!

Sverigemodellen var rutten from the start, och nu stinker den så ingen kan missta sig på lukten.
Om alla som som anser sig vara mer 99% än 1% helt enkelt kliver ur den så imploderar eländet och dom posörer som vill leka bad guys står ensamma kvar i strålkastarljuset.

De senaste årens ifrågasättande av denna odemokratiska verksamhet med illegala inslag har avsevärt försvagat sverigemodellen. Det går att hoppa av!
Faktum är - om du ens känner tvekan/obehag inför ett avhopp så är det den ultimata indikatorn på att något är väldigt, väldigt sjukt med sverigemodellen!

Lägg ner och starta om är mitt råd!
Det var en dundertabbe att acceptera sverigemodellen och låta sig hunsas under så många år, men det är dags att erkänna sina misstag.
Det klart att det för en gammal klubb svider att lämna en obruten tradition och tidslinje bakom sig i en kultur där heritage och legacy är värdeord, men det är sant rakryggat att ta ställning för samhället i stort och den sunda motorcyklismen i synnerhet.

Rita emblemet ni vill ha, gärna med utgångspunkt från ert gamla - efter eget huvud och eget omdöme, sy fast det där ni känner för det och samverka med klubbar som ni upplever att ni har en gemensam värdegrund tillsammans med.
Inte fan är det några 1%-klubbar...? Ärligt?

...eller fortsätt gå krokiga under oket det innebär att listas tillsammans med dom kriminella och acceptera att vi andra kan kasta precis hur mycket skit vi vill på er eftersom era statuter inte ens tillåter att ni diskuterar modellen med utomstående!

Hampe
 
Last edited:

lucifer

New member
vad tycker ni om dom här då dom har ju umgåtts med krimminella i sitt arbete www.blueknights.se jesus han umgicks ju med mördare och horor livet börjar vid mach 1 blir ännu roligare vid mach 2 j35 ja37
 

Bikefia

New member
Alltså..

Vad har den här diskussionen med hojåka att göra?

Har läst delar av tråden och det känns mer som en dålig kriminalroman. Inte ens Anders Andersson i Anderstorp tror att Bengt Bengtsson i Bengtsfors på sin Virago 250 och fransjacka har någon kriminell koppling till HA eller Bandidos..

Det enda Bengt lider av är dåligt omdöme som väljer att åka nåt med en 1,4 liters motor som genererar 17 hästar för att driva en hoj som väger 700 kilo och låter som en skuren skördetröska!

Undrar oxå vad den har med mcförare att göra :confused:

Ja, det här var en intressant disskussion att läsa :p
Förstår dock inte riktigt vart hampe vill komma..?
Rent logiskt, borde det inte vara bättre som kriminell att vara anonym? Om man nu vill komma undan med sitt levnadssätt..

Låt folk va med i mc-klubbar för nöjes skull om de vill. Vad e problemet med det? Problemet du vill få fram har nog inte riktigt med motorcyklister att göra..
 

fbg

New member
Undrar oxå vad den har med mcförare att göra :confused:

Ja, det här var en intressant disskussion att läsa :p
Förstår dock inte riktigt vart hampe vill komma..?
Rent logiskt, borde det inte vara bättre som kriminell att vara anonym? Om man nu vill komma undan med sitt levnadssätt..

Låt folk va med i mc-klubbar för nöjes skull om de vill. Vad e problemet med det? Problemet du vill få fram har nog inte riktigt med motorcyklister att göra..

Hej
Håller med personligen så skiter jag fullständigt i vilka klubbar folk är
med i med eller utan ryggmärke. Har aldrig ägnat det en tanke , umgås
inte heller i dom kretsarna, för det finns så mycket annat roligare att göra
tex. att åka hoj:D
Tjena
 

Hampe

Skriver massor!
vad tycker ni om dom här då dom har ju umgåtts med krimminella i sitt arbete www.blueknights.se jesus han umgicks ju med mördare och horor livet börjar vid mach 1 blir ännu roligare vid mach 2 j35 ja37

Vad vill du ha sagt?

Att Blue Knights skulle vara delaktiga i sverigemodellen?
Det är fel.

Att det är roligare att flyga veteranplan?
Kanske det, fortsätt gärna.

Att du inte hittar shifttangenten på tangentbordet?
Verkar så, hörru...


Problemet du vill få fram har nog inte riktigt med motorcyklister att göra..
"Sverigemodellen" har nog inte riktigt med motorcyklister att göra...?
Ha! Där slog huvudet på spiken! Tack för ett litet morgonfniss.

Har aldrig ägnat det en tanke , umgås
inte heller i dom kretsarna, för det finns så mycket annat roligare att göra
tex. att åka hoj:D
Tjena

Men, om din möjlighet att åka hoj på sikt kommer att begränsas av Sverigemodellens härjningar...?
När är det då dags att börja tänka på sådant i såfall?
Efteråt? "Eftertankens kranka blekhet" anyone...?

Nä, hörrni:
Att inte vilja se problemen och stoppa huvudet i sanden likt en struts inbjuder bara till att man blir rövknullad DeLuxe, utan att ens kunna identifiera den skyldige.


Göteborgs Tidningen slog upp det inträffade stort, med krigsrubriker på löpen och allt:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1979451/mc-klubb-utsattes-for-hot-fran-hells-angels

Media är sent på bollen, och har sannerligen inte hela bilden - det hela är faktiskt bra mycket värre än vad som återges där!

Funderar ni inte alls varför en etablerad och välfungerande MC-klubb med två årligen återkommande populära och välbesökta arrangemang plötsligt vid starten av säsongen hux flux bestämmer sig för att lägga ner "på eget initiativ"?

Adios "Vårmötet"!
Säg dessutom hej då till Västsveriges eget lilla Bike & Beach på Lygnevi!

Funderar ni inte? Inte alls...?
Grunnar ni inte på vilka träffar som kommer att strykas härnäst i MC-Sverige?



Var det för att några parasiterade kaktjyvar krävde rätt till ett arbetsfritt tionde?

Är det hela ett resultat av Hising Islands önskan att agera utanför Sverigemodellen?

Eller - är det så att "en medlem i Sverigemodellen med mer inflytande än alla andra tillsammans" hade åsikter om vilka som egentligen skulle få vara medlem i Hising Island...?


Nä, jag är inte ute efter dom kriminella i första hand;
dom har gjort ett val och säger sig vara beredda att ta konsekvenserna.

Det är ni andra ynkryggar som måste bringas att förstå er del i spelet:
Ni som låter dom kriminella ta besluten åt er, tillsammans med dom utanför Sverigemodellen som inte förstår att "inte ta ställning" är ett ställningstagande i sig!

Dom stackarna som idag är med i Sverigemodellen har klivit på ett tåg som man säger sig inte veta vem som dirigerar, vart det är på väg någonstans eller hur man kliver av. Incitamentet att kliva på var att få ha ett "godkänt" ryggmärke, få hålla fester i sin egen kupé, bli inbjudna till andras fester och kanske, kanske få sitta med i restaurangvagnen och känna sig viktig.

Att man hamnar på en lista tillsammans med organiserad brottslighet förmådde inte skapa någon varningssignal, och då tycker man självklart inte heller att det är underligt att man inte tillåts diskutera sin fantastiska modell med "utomstående" eller att man förbjuds kritisera rent illegal verksamhet under Sverigemodellens paraply.

Kriminell, eller kriminellt korkad - vilket är egentligen värst...?


Ni som är medlemmar i sverigemodellen kan inte längre blunda för det illegitima i er klubb - det funkar inte att låtsas som ingenting samtidigt som man pissar i kors med dom kriminella.

Vad ni pissar på...?
Rättsamhället, som det tagit generationer att bygga upp.
Fan så mycket mer värt att försvara än ett sketet klubbemblem!


Hampe
 
Last edited:

badpitt

New member
En fråga till SMC

Efter att ha läst denna debatt med stort intresse blev jag lite fundersam på en sak:
Hur kan SMC godkänna klubbar som bär väst med klubbnamn?
Väst med klubbnamn ingår ju i Sverigemodellen.

Enligt SMCs stadgar:

§ 1. Riksorganisationens ändamål.
Riksorganisationen Sveriges MotorCyklister förkortat SMC, i dessa stadgar kallad SMC eller riksorganisationen, är en på demokratisk grund byggd, allmännyttig, ideell riksorganisation

Västbärande/Sverigemodellen är inte demokratiskt.

Att bära väst är att acceptera Sverigemodellen med allt vad det innebär.
 

OH-

Member
......................
Att bära väst är att acceptera Sverigemodellen med allt vad det innebär.

Eller är det så att det är strongt att bära väst samtidigt som man inte är med i sverigemodellen? Det är ungefär som att vifta med svenska flaggan utan att vara nynazist - en signal att den här är våran och den snor ni inte.
 

badpitt

New member
Eller är det så att det är strongt att bära väst samtidigt som man inte är med i sverigemodellen? Det är ungefär som att vifta med svenska flaggan utan att vara nynazist - en signal att den här är våran och den snor ni inte.

Jag förstår vad du menar men jämförelsen haltar, klubbväst bärs endast av MC-åkare (finns en och annan bilklubb oxå som har), svenska flaggan är var mans egendom.

Men bär du väst accepterar du idén, anledningen till att klubbtillhörigheten skulle sitta på väst och inte på jackan var just för att man snabbt kan ta av dem ifall det krävs för att undvika identifikation, läs gammal historia om gruppernas uppkomst för längesedan i USA får du se.

De flesta som bär väst har ju det för att se coola ut även om de inte vill erkänna det. Jag såg i somras på Gotland ett gäng det var en märkesklubb med japanska customhojar, de klädde sig som om de vore värsta outlaws.
I mina ögon var det otroligt barnsligt, typ "jag fick inte bära väst för min mamma, men nu när jag är äldre passar jag på"
 

fbg

New member
Vad vill du ha sagt?

Att Blue Knights skulle vara delaktiga i sverigemodellen?
Det är fel.

Att det är roligare att flyga veteranplan?
Kanske det, fortsätt gärna.

Att du inte hittar shifttangenten på tangentbordet?
Verkar så, hörru...



"Sverigemodellen" har nog inte riktigt med motorcyklister att göra...?
Ha! Där slog huvudet på spiken! Tack för ett litet morgonfniss.



Men, om din möjlighet att åka hoj på sikt kommer att begränsas av Sverigemodellens härjningar...?
När är det då dags att börja tänka på sådant i såfall?
Efteråt? "Eftertankens kranka blekhet" anyone...?

Nä, hörrni:
Att inte vilja se problemen och stoppa huvudet i sanden likt en struts inbjuder bara till att man blir rövknullad DeLuxe, utan att ens kunna identifiera den skyldige.


Göteborgs Tidningen slog upp det inträffade stort, med krigsrubriker på löpen och allt:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1979451/mc-klubb-utsattes-for-hot-fran-hells-angels

Media är sent på bollen, och har sannerligen inte hela bilden - det hela är faktiskt bra mycket värre än vad som återges där!

Funderar ni inte alls varför en etablerad och välfungerande MC-klubb med två årligen återkommande populära och välbesökta arrangemang plötsligt vid starten av säsongen hux flux bestämmer sig för att lägga ner "på eget initiativ"?

Adios "Vårmötet"!
Säg dessutom hej då till Västsveriges eget lilla Bike & Beach på Lygnevi!

Funderar ni inte? Inte alls...?
Grunnar ni inte på vilka träffar som kommer att strykas härnäst i MC-Sverige?



Var det för att några parasiterade kaktjyvar krävde rätt till ett arbetsfritt tionde?

Är det hela ett resultat av Hising Islands önskan att agera utanför Sverigemodellen?

Eller - är det så att "en medlem i Sverigemodellen med mer inflytande än alla andra tillsammans" hade åsikter om vilka som egentligen skulle få vara medlem i Hising Island...?


Nä, jag är inte ute efter dom kriminella i första hand;
dom har gjort ett val och säger sig vara beredda att ta konsekvenserna.

Det är ni andra ynkryggar som måste bringas att förstå er del i spelet:
Ni som låter dom kriminella ta besluten åt er, tillsammans med dom utanför Sverigemodellen som inte förstår att "inte ta ställning" är ett ställningstagande i sig!

Dom stackarna som idag är med i Sverigemodellen har klivit på ett tåg som man säger sig inte veta vem som dirigerar, vart det är på väg någonstans eller hur man kliver av. Incitamentet att kliva på var att få ha ett "godkänt" ryggmärke, få hålla fester i sin egen kupé, bli inbjudna till andras fester och kanske, kanske få sitta med i restaurangvagnen och känna sig viktig.

Att man hamnar på en lista tillsammans med organiserad brottslighet förmådde inte skapa någon varningssignal, och då tycker man självklart inte heller att det är underligt att man inte tillåts diskutera sin fantastiska modell med "utomstående" eller att man förbjuds kritisera rent illegal verksamhet under Sverigemodellens paraply.

Kriminell, eller kriminellt korkad - vilket är egentligen värst...?


Ni som är medlemmar i sverigemodellen kan inte längre blunda för det illegitima i er klubb - det funkar inte att låtsas som ingenting samtidigt som man pissar i kors med dom kriminella.

Vad ni pissar på...?
Rättsamhället, som det tagit generationer att bygga upp.
Fan så mycket mer värt att försvara än ett sketet klubbemblem!


Hampe

Ja du Hampe, att du bara orkar det tycker jag är strongt,men mycket
skitsnack blir det eller :rolleyes:
 

Hampe

Skriver massor!
Att bära väst är att acceptera Sverigemodellen med allt vad det innebär.

Jag förstår hur du tänker, men håller inte med fullt ut:
inte med tanke på hur den perversa sverigemodellen färgat MC-Sverige.


I ett hard-core ursprungsresonemang har du förstås rätt vad gäller västens ursprung, men bonn-svenskar har en sanslös förmåga att se saker och ta åt sig dom, utan att fatta innebörden av sina handlingar.

Någon som minns halssmycken av rätt så klumpiga silverrakblad, som ansågs signalera "punk" och revolt...? Mohahahah!


Även om min egen väst är av fleece med Windstopperfoder, dolt under en massa andra plagg så kan jag på ett sätt respektera dom få som hävdat "gamla" västar och symboler och stått fria från sverigemodellen, och likadant dom som idag är starka nog att köra eget race och nystarta utanför modellen.


Likadant så kan jag ha förståelse för dom sant kriminella som bär västen i ur och skur - den blir ju på en och samma gång ett skydd och ett tyst vapen.
Dom har valt att bära sin loserstämpel offentligt, och synes likt nassrassarna vara nöjda med att väcka omväxlande skräck, hat och hånleenden när dom inte kan frammana glädje, kärlek och varma ögon från det samhälle dom låtsas ta avstånd från.

Det jag inte kan förstå är hur vanliga medborgare låter sig luras in i den återvändsgränd som sverigemodellen utgjort, redan från starten!

Att låta sig bakbindas, munkavlas och stansas ut med en pepparkaksform någon annan bestämt designen på är inte bara obegriplig - det är läskigt när det sker en masse och alla bara rabblar samma upprapade mantra som försvar för sina beslut.
Det går att dra hur hemska historiska paralleller som helst!


Ni som är medlemmar i modellen, men inte riktigt fullt ut bekänner er till 1%-kulturen:

När sverigemodellen väljer att våldsstänga en mycket populär klubb där man inte är är nöjda med hur medlemsmatrikeln ser ut, hur känns det då?

Står ni verkligen bakom denna aktion i modellens namn?
Alla?

Funderar ni inte när det kommer att blir er tur?
Inte?

Vad kan ni göra för att påverka inifrån?
Inte ett skit!

Ni är dom kriminellas gisslan, av egen fri vilja dessutom - och ni förtjänar bara förakt så länge ni löper i husses ledband utan att kunna kritisera flagranta rättsövergrepp i modellens namn.


Att inte sverigemodellen imploderar av sådant här svineri är ännu ett bevis för vad det är för människor som inte bara accepterar att Lill-Anders Westenius slås sönder och samman, utan till yttermera visso rättar in sig i leden och håller käft!



Ingen väst i världen kan ersätta ryggrad!



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Ja du Hampe, att du bara orkar det tycker jag är strongt,men mycket
skitsnack blir det eller :rolleyes:

Då får jag nog be dig precisera på vilket sätt jag snackar skit, så jag kan bemöta ditt påstående. Är det något sakfel i det jag skriver?


Hampe
 

lucifer

New member
alla ryggmärkesklubbar är krimminella? då måste blue knights och även dom kristna klubbarna vara kriminella alla märkesklubbar som honda goldwing yamaha suzuki etc etc eller
 
Top