kritik mot Steg 5

SuperRetard

New member
2. Igen har SMC SPORT inte publicerad några regler. Men, ja - har vi förarere som kan hantera hojen (steg1234) blir allt enklare.. för dom beskedliga resurser som vi har pt..
Ge oss lite tid och erfarenhet..

Det här är ju kärnan i oppositionens kritik. Du/ni säger ju indirekt att man inte kan hantera en hoj om man inte gått SMCs alla kurser!

Jag köper upplägget, men SMC har medlemmar som ibland släpper sargen och lär sig saker utanför SMC också. För även om det verkar svårt för många frälsta att förstå, så finns det en hel del kompetens utanför SMC också.
 

Carnivore

New member
Det här är ju kärnan i oppositionens kritik. Du/ni säger ju indirekt att man inte kan hantera en hoj om man inte gått SMCs alla kurser!

Jag köper upplägget, men SMC har medlemmar som ibland släpper sargen och lär sig saker utanför SMC också. För även om det verkar svårt för många frälsta att förstå, så finns det en hel del kompetens utanför SMC också.

Fast för SMC så vet man ju med säkerhet att man kan hantera hojen efter steg 1-4... SMC kan ju inte veta detta om utbildningen skett på Berras RR-skola.

Och skall man vända på det, det finns andra man kan köra RR-kurser med än SMC steg 5-6. Så om man väljer att lägga grunden för sin utbildning utanför SMC varför inte fortsätta i den andan hela vägen då då?

Eller kan det vara så att belackarna av detta målar upp scenarios som i verkligheten inte är så troliga då folk faktiskt redan idag skaffar rr-licens på annat sätt än genom SMC? ;)
 

CB_Tobbe

New member
Fast för SMC så vet man ju med säkerhet att man kan hantera hojen efter steg 1-4... SMC kan ju inte veta detta om utbildningen skett på Berras RR-skola.

Och skall man vända på det, det finns andra man kan köra RR-kurser med än SMC steg 5-6. Så om man väljer att lägga grunden för sin utbildning utanför SMC varför inte fortsätta i den andan hela vägen då då?

Eller kan det vara så att belackarna av detta målar upp scenarios som i verkligheten inte är så troliga då folk faktiskt redan idag skaffar rr-licens på annat sätt än genom SMC? ;)

I våran klubb har vi 12 åringar som hanterar sin hoj på ett utmärkt sätt på ALLA underlag (cross, enduro, supermotard) och tar hem priser i alla desiplinerna.

Acepterar man INTE Svemo's licenssystem. Då skall man inte vara med i Svemo och därmed riksidrottförbundet.

SMC 's upplägg betyder återigen att deltagarna måste skaffa sig en gat hoj och körkort av rätt klass innan dom kan deltaga i kurserna. Fast körkort inte krävs vid bankörning. Samtidigt är en race utrustad hoj att föredra ur säkerhetssynpunkt vid bankörning, alltstå utrustad med oljeuppsamlare, krashkåpor och "najningar".

För den som är rädd om sin hoj skall naturligtvis inte lämna steg 4 eftersom där gäller alla försäkringar.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Fast för SMC så vet man ju med säkerhet att man kan hantera hojen efter steg 1-4...

Vet man? :rolleyes:

SMC kan ju inte veta detta om utbildningen skett på Berras RR-skola.

Nu är ju Berras RR-skola tämligen obefintlig. Men ex. håller samma individer som SMC valt som instruktörer till SPORT-kursen egna kurser, men de duger kanske inte?

Framförallt så finns det SMC-instruktörer på i stort sett ALLA andra arrangörers event, något alla som varit där vet.

Och skall man vända på det, det finns andra man kan köra RR-kurser med än SMC steg 5-6. Så om man väljer att lägga grunden för sin utbildning utanför SMC varför inte fortsätta i den andan hela vägen då då?

Vilka andra finns det att åka RR-kurser med? Finns det alternativ så gärna för mig. Mig veterligen finns få kurser som riktar sig till de som vill utveckla sin körning inför race, men jag kanske har fel.

Eller kan det vara så att belackarna av detta målar upp scenarios som i verkligheten inte är så troliga då folk faktiskt redan idag skaffar rr-licens på annat sätt än genom SMC? ;)

Jag skaffar nog min licens genom LMS hur som. Däremot är jag intresserad av att gå kurser för att utveckla körningen, och Steg 1-4 ger inte särskilt mkt med det upplägg jag erfarit hittils.

Ge mig rimliga alternativ, så kan jag både avsluta mitt medlemskap i SMC (som inte alls verkar måna om medlemmarna så mkt som om sin vinstgivande verksamhet) och finna andra kurshållare som ger ett liknande utbud.
 

roffe_s

Active member
Förunderligt.

SMC uppfattar ett intresse från medlemmarna att erbjuda vana kursdeltagare att prova på racing-tillvaron i steg 5 (licens) och steg 6 (träning). Kanske så småningom även att sätta upp någon form av egen "korpen"-serie.

Att deltagarna ska ha deltagit i steg 1-4 borgar dels för att det finns ett gemensamt "språk" och dels en gemensam kunskapsgrund när man pratar teori och praktik. Men - fortfarande är inget bestämt.

Ambitionen är INTE att få in Rookie-stuket, med ett gäng rävar som inte klassar upp sig trots att dom är tämligen snabba, inte heller att störa verksamhet som ERF eller BoTT-serien erbjuder. Utan helt enkelt att ge folk chansen att under trevliga former prova på mc-åkning i tävlingsform.

Planerna presenteras och även arbetsformen för hur "reglemente" och regelverk ska tas fram.

Helt plötsligt kommer kritiken, först i form med att detta minsann inte är rätt då "alla" inte fritt kan delta i steg 5-6. Varför skulle dom vilja det? Vill man inte gå steg 1-4 borde man väl rimligtvis sakna intresse för steg 5-6. Det är ju både dyrare och går förmodligen långsammare än den verksamhet som erbjuds på de andra klubbarnas träningar och tävlingar...

Sedan kommer argumentet med ungomarna fram. Är man för ung för steg 1-4 - finns klubbarnas verksamhet eller för all del RR-fabriken. Varför skullle talangfulla ungdomar vilja in i en korpenserie som siktar på att fånga upp ett intresse som vaknat för sent för att man någonsin ska kunna drömma om en MotoGP- eller WSB-styrning? Men som kanske kan hjälpa till att kanalisera lite fortåka från gatorna till en organiserad tävlingsverksamhet... I just steg 5-6 är nog inte målgruppen Dina 12-åringar som hanterar hojen på alla underlag och vinner priser, Tobbe. Det låter som om dom redan finns och verkar i en utmärkt klubb:)

Vad gäller alternativa RR-utbildningar så finns ett antal förare som annonserar privata kurser för folk som enbart vill köra fort. Söker Ni på sporthoj.com så hittar Ni en massa intressanta förslag, säkert även en och annan duktig SMC-instruktör. So what? När instruktörerna åker bandagar eller RR-träning gäller de villkoren, när man kör för SMC följer man andra riktlinjer. Jag ser ingen konflikt i detta så länge man håller isär sina roller och inte genom uppträdande eller budskap verkar emot SMC Schools riktlinjer - ser Ni?

Jag tror personligen att SMC Sport kan bli bra. Det blir kanske inte perfekt första året och det kanske inte någonsin lyckas vinna allas gillande - men jag tror och hoppas att SMC Sport får chansen att fylla sin funktion.

Vad vill Ni andra? Ska Jesper o co skrota idén inför risken att eventuellt trampa någon på tårna? Eller ska SMC Sport bli en klubb som vilken som helst av de andra, bara med lite högre kostnader? Kom igen nu, kritik är rätt värdelöst om man inte kan föreslå en konsekvens eller ett alternativ...

Men att såga en verksamhet eller älta ett gäng farhågor utan att ett reglemente eller ett upplägg ens sett dagens ljus?

Förunderligt...
 
Last edited:

HåkanP

New member
1
Om det är så att det finns sakar som upprör eller bringar upp tveksamheter, kan det vara bra att nyttja forum.
Men, det fungerar även bra att ringa mig direkt - mitt nummer finns på SMCs webb :)

Det var ju bra det. Jag är inte upprörd tyckte bara när du nu gick in i diskussionen också kunde svara på de relevanta frågor som ställts.

Personligen har jag inget emot SMC sport. Kan tom tänka mig att delta.
 

CB_Tobbe

New member
Förunderligt.

SMC uppfattar ett intresse från medlemmarna att erbjuda vana kursdeltagare att prova på racing-tillvaron i steg 5 (licens) och steg 6 (träning). Kanske så småningom även att sätta upp någon form av egen "korpen"-serie.

Att deltagarna ska ha deltagit i steg 1-4 borgar dels för att det finns ett gemensamt "språk" och dels en gemensam kunskapsgrund när man pratar teori och praktik. Men - fortfarande är inget bestämt.

Ambitionen är INTE att få in Rookie-stuket, med ett gäng rävar som inte klassar upp sig trots att dom är tämligen snabba, inte heller att störa verksamhet som ERF eller BoTT-serien erbjuder. Utan helt enkelt att ge folk chansen att under trevliga former prova på mc-åkning i tävlingsform.

Planerna presenteras och även arbetsformen för hur "reglemente" och regelverk ska tas fram.

Helt plötsligt kommer kritiken, först i form med att detta minsann inte är rätt då "alla" inte fritt kan delta i steg 5-6. Varför skulle dom vilja det? Vill man inte gå steg 1-4 borde man väl rimligtvis sakna intresse för steg 5-6. Det är ju både dyrare och går förmodligen långsammare än den verksamhet som erbjuds på de andra klubbarnas träningar och tävlingar...

Sedan kommer argumentet med ungomarna fram. Är man för ung för steg 1-4 - finns klubbarnas verksamhet eller för all del RR-fabriken. Varför skullle talangfulla ungdomar vilja in i en korpenserie som siktar på att fånga upp ett intresse som vaknat för sent för att man någonsin ska kunna drömma om en MotoGP- eller WSB-styrning? Men som kanske kan hjälpa till att kanalisera lite fortåka från gatorna till en organiserad tävlingsverksamhet... I just steg 5-6 är nog inte målgruppen Dina 12-åringar som hanterar hojen på alla underlag och vinner priser, Tobbe. Det låter som om dom redan finns och verkar i en utmärkt klubb:)

Vad gäller alternativa RR-utbildningar så finns ett antal förare som annonserar privata kurser för folk som enbart vill köra fort. Söker Ni på sporthoj.com så hittar Ni en massa intressanta förslag, säkert även en och annan duktig SMC-instruktör. So what? När instruktörerna åker bandagar eller RR-träning gäller de villkoren, när man kör för SMC följer man andra riktlinjer. Jag ser ingen konflikt i detta så länge man håller isär sina roller och inte genom uppträdande eller budskap verkar emot SMC Schools riktlinjer - ser Ni?

Jag tror personligen att SMC Sport kan bli bra. Det blir kanske inte perfekt första året och det kanske inte någonsin lyckas vinna allas gillande - men jag tror och hoppas att SMC Sport får chansen att fylla sin funktion.

Vad vill Ni andra? Ska Jesper o co skrota idén inför risken att eventuellt trampa någon på tårna? Eller ska SMC Sport bli en klubb som vilken som helst av de andra, bara med lite högre kostnader? Kom igen nu, kritik är rätt värdelöst om man inte kan föreslå en konsekvens eller ett alternativ...

Men att såga en verksamhet eller älta ett gäng farhågor utan att ett reglemente eller ett upplägg ens sett dagens ljus?

Förunderligt...

Risken med sådana serier är lätt att det blir klubben för inbördes beundran. När allt kommer till kritan, då kommer ändå resultaten att mätas mot t,ex rookie deltagarna.

licenskursen steg 5 innhåller mest sånt som är fastställt av Svemo och inte sånt som kan styras av SMC-sport.
Reglementen är mest sånt som finns i olika svemo dukument eller inom riksidrottsförbundet. Det som lätt glöms i den här debatten är att SMC- är en medlemsstyrd intresseorganisation medan smc-sport är idrottsklubb som vill vara medlem i Riksidrottsförbundet via dess specialförbund Svemo.

Jag misstänker att SMC-sport mest är en konstruktion för att slippa kritik från försäkringsbolag och myndigheter att högre steg t.ex steg 4 snabb grupp bara är en trafikförsäkrad RR.träning med coachning. I dessa grupper har vi helt lämnat de hastigheter och körsätt som är lämpliga och tillåtna på vanliga landsvägar.

Det jag pratar om är ungdomar som inte har den ambitionen att köra WSB utan enbart vill kunna följa med t.ex sin pappa och köra lite hoj tillsammans.
Den varianten är inte ovanlig i t.ex motocross.

Skall man köra några typer av tävlingar. Då har man för länge sedan satt nästan alla av "trygghetsregler" med t.ex kör max 80 proent av din förmåga, omkörningar med stora marginaler enbart på bestämda platser eller lugna kontrollerade depåutfarter ur spel.

En vanlig racestart på en tävling resulterar ofta i att flera hojar har crashat under första varvet eftersom det går fort och blir trångt i kurvorna samtidigt som ingen vill "slå av". Detta är något som aldrig tidigare har acepterats av SMC, där varje crash är en crasch för mycket och alla omkörningar skall ske med största möjliga hänsyn. Jag ville bara peka på att det kräver ett helt annat synsätt än tidigare trafikövningar. Samtidigt vill jag nog påstå att ERF uppläget med långlopp under några timmar är den säkraste tävlingsformen eftersom deltagarna enbart skall hinna med att köra så många varv som möjligt innan tiden är ute. Där delar flera förare på en hoj. Men det kan lätt göras om så varje förare i teamet kör sin egen hoj med en form av staffetpinne istället. Det minskar riskerna eftersom "stressmeck" och snabbtankningar försvinner.

Att sedan jobba med specifik SMC teminlogi är direkt olämplig när nästan allt är definierat i internationella regler som tillämpas inom Svemostyrd verksamhet. Det leder bara till missförstånd när deltagarna deltar i annan verksamhet utanför SMC.
 
Last edited:

roffe_s

Active member
Tobbe, till slut blir skivan repig.

Det finns "inbördes beundran" i snart sagt alla "inkörsserier" idag. Hur skulle risken för det minska genom att serien öppnas för alla licensinnehavarna? Vänta och se hur reglementet utformas.

Jupp, ska SMC kunna fungera som inkörsport till de vanliga klubbarna är SVEMO-anslutning en förutsättning. Det är alltså en förutsättning och inget fritt val. Medlemmarna tror att det främjar mc-åkning i Sverige om denna möjlighet finns. Vad är då problemet? Avvakta reglementet och analysera sedan.

Sedan sidan 1 i denna tråd har Du hört andra och relativt bra argument till vad SMC Sport vill uppnå. Ta till Dig dom eller avvakta reglementet och få Dina farhågor bekräftade. För övrigt ser jag väl inte din farhåga som något negativt, snarare en positiv sidoeffekt om och när argumentet från försäkringsbolaget framförs.

Far och son är förmodligen inte den primära målgruppen för SMC Sport. Här finns licensträningar inom klubbarna som erbjuder det Du söker. Det upplägget kan möjligen bedrivas inom annan verksamhet men i den mån det skulle vara ens möjligt inom Sport lär det framgå när reglementet presenteras.

Tävlingar - kommer eventuellt så småningom, vi får avvakta regler och reglemente. Det kommer att vurpas, men försäkringar gäller inte och inte heller några 80%. Sport erbjuder helt enkelt ett insteg i tävlingsvärlden, då brukar det vara bra att kunna gasa och ha lite bråttom.

Dina synpunkter om långlopp som en lämplig tävlingsform tar säkert Sport med sig in i vinterns arbete.

Nu blir det nästan lite fånigt, vad har definitioner inom körkunskap (t ex gaskontroll, sväng- och referenspunkt, sittställning, periferiseende m. m) med SVEMO:s reglemente att göra? Men om deltagarna har Steg 1-4 innanför västen underlättas teori och körtekniksnack just genom den gemensamma bakgrunden. Om nu steg 1-4 blir en förutsättning? Vi får avvakta och se...

Sammanfattningsvis ser jag inte många nya farhågor som inte framfördes eller besvarades på de första sidorna. Jag är säker på att Sport tar de argumenten med sig in i vinterns arbete.

Däremot vore det intressant att veta vart Du vill komma? Vad är Ditt förslag till korrigering av ett reglemente vi ännu inte sett? Lägga ned satsningen? Köra ett normalt klubbupplägg? Erbjuda mysiga familjesammankomster på bana till ett lågt pris men med ett spännande raceupplägg?

Risken med sådana serier är lätt att det blir klubben för inbördes beundran. När allt kommer till kritan, då kommer ändå resultaten att mätas mot t,ex rookie deltagarna.

Det som lätt glöms i den här debatten är att SMC- är en medlemsstyrd intresseorganisation medan smc-sport är idrottsklubb som vill vara medlem i Riksidrottsförbundet via dess specialförbund SVEMO...

Jag misstänker att SMC-sport mest är en konstruktion för att slippa kritik från försäkringsbolag och myndigheter att högre steg t.ex steg 4 snabb grupp bara är en trafikförsäkrad RR.träning...

Det jag pratar om är ungdomar som inte har den ambitionen att köra WSB utan enbart vill kunna följa med t.ex sin pappa och köra lite hoj tillsammans...

Skall man köra några typer av tävlingar...

En vanlig racestart på en tävling resulterar ofta i att flera hojar har crashat under första varvet eftersom det går fort och blir trångt i kurvorna samtidigt som ingen vill "slå av"...

Jag ville bara peka på att det kräver ett helt annat synsätt än tidigare trafikövningar. Samtidigt vill jag nog påstå att ERF uppläget med långlopp under några timmar är den säkraste tävlingsformen...

Att sedan jobba med specifik SMC teminlogi är direkt olämplig när nästan allt är definierat i internationella regler...
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Tobbe, till slut blir skivan repig.

Det finns "inbördes beundran" i snart sagt alla "inkörsserier" idag. Hur skulle risken för det minska genom att serien öppnas för alla licensinnehavarna? Vänta och se hur reglementet utformas.

Jupp, ska SMC kunna fungera som inkörsport till de vanliga klubbarna är SVEMO-anslutning en förutsättning. Det är alltså en förutsättning och inget fritt val. Medlemmarna tror att det främjar mc-åkning i Sverige om denna möjlighet finns. Vad är då problemet? Avvakta reglementet och analysera sedan.

Sedan sidan 1 i denna tråd har Du hört andra och relativt bra argument till vad SMC Sport vill uppnå. Ta till Dig dom eller avvakta reglementet och få Dina farhågor bekräftade. För övrigt ser jag väl inte din farhåga som något negativt, snarare en positiv sidoeffekt om och när argumentet från försäkringsbolaget framförs.

Far och son är förmodligen inte den primära målgruppen för SMC Sport. Här finns licensträningar inom klubbarna som erbjuder det Du söker. Det upplägget kan möjligen bedrivas inom annan verksamhet men i den mån det skulle vara ens möjligt inom Sport lär det framgå när reglementet presenteras.

Tävlingar - kommer eventuellt så småningom, vi får avvakta regler och reglemente. Det kommer att vurpas, men försäkringar gäller inte och inte heller några 80%. Sport erbjuder helt enkelt ett insteg i tävlingsvärlden, då brukar det vara bra att kunna gasa och ha lite bråttom.

Dina synpunkter om långlopp som en lämplig tävlingsform tar säkert Sport med sig in i vinterns arbete.

Nu blir det nästan lite fånigt, vad har definitioner inom körkunskap (t ex gaskontroll, sväng- och referenspunkt, sittställning, periferiseende m. m) med SVEMO:s reglemente att göra? Men om deltagarna har Steg 1-4 innanför västen underlättas teori och körtekniksnack just genom den gemensamma bakgrunden. Om nu steg 1-4 blir en förutsättning? Vi får avvakta och se...

Sammanfattningsvis ser jag inte många nya farhågor som inte framfördes eller besvarades på de första sidorna. Jag är säker på att Sport tar de argumenten med sig in i vinterns arbete.

Däremot vore det intressant att veta vart Du vill komma? Vad är Ditt förslag till korrigering av ett reglemente vi ännu inte sett? Lägga ned satsningen? Köra ett normalt klubbupplägg? Erbjuda mysiga familjesammankomster på bana till ett lågt pris men med ett spännande raceupplägg?

Att öppna eventuella tävlingsarrangemang för folk från andra klubbar ger ju samtidigt ett mått på om SMC utbildningen är bra för att utveckla framtida tävlingsförare.

Om SMC vill vara en inkörsport till dom traditionella klubbarana då tror jag att det är bättre att inleda ett tätare samarbete med dom istället och stötta dom i att utveckla sin mc-verksamhet på områden som ligger utanför dom rena trafikövningarna.
Personligen tror jag snarare vi har lite för många serier i Sverige med tanke på relativt få utövare. Inom 1000 cc har vi fyra fem klasser (Roookie med senior, junior förare) Pro superbike kör med STCC SM -status Elit förare, Nordic superbike kör med SO Elit förare, Superbike kör med SM som supportklass Elit förare och slutligen BOTT som kör stora twinnar på upp till 1200cc.

Om man vill bilda SMC-sport då är inte familje upplägget något fel på. Men om iden skall bli framgångsrik så måste även tonåringar kunna delta. Annars blir det mest en pina för en motorintresserad och rastlös tonåring hellre hade sett att familjen var på crossbanan. En sak man inte får glömma är att Elin 14 år som kör runt med sin CBR 125 på banan är en framtida "kraft" inom SMC som funktionär, instruktör eller styrelseledamot. Med en sådan lösning så kommer SMC-school att ha välutbildade o motiverade funktionärer för utsläpp och flaggning i form av dessa ungdomar, när dom blir 15- 17 år.
 

roffe_s

Active member
Att öppna eventuella tävlingsarrangemang för folk från andra klubbar ger ju samtidigt ett mått på om SMC utbildningen är bra för att utveckla framtida tävlingsförare...
Mmm, kan måhända vara bra att veta, men är inget prioriterat mål enligt Råd & Riktlinjer. Egentligen.

Om SMC vill vara en inkörsport till dom traditionella klubbarana då tror jag att det är bättre att inleda ett tätare samarbete med dom...
Men det tror inte SMC Sport och jag är benägen att hålla med. Det är ju inte så att vi tidigare inte försökt propagera för tävlingsverksamhet till lämpliga deltagare, tyvärr visar erfarenheten att steget till en traditionell förening upplevs som allt för stort. Då tycker jag att detta är ett bra initiativ för att försöka hitta en ny väg för medlemmar med potential eller helt enkelt en "need for speed" att känna sig tryggare i det. Det argumentet allena gör väl verksamheten värd att prova?

Om man vill bilda SMC-sport då är inte familje upplägget något fel på... En sak man inte får glömma är att Elin 14 år som kör runt med sin CBR 125 på banan är en framtida "kraft" inom SMC som funktionär, instruktör eller styrelseledamot. Med en sådan lösning så kommer SMC-school att ha välutbildade o motiverade funktionärer för utsläpp och flaggning i form av dessa ungdomar, när dom blir 15- 17 år.
Jag påstår inte att det är fel, bara att det inte ligger inom SMC Sports primära uppgift. Faktum är ju att detta exempel om något passar in på de etablerade klubbarna likväl som på Roadracingfabriken. Det kan Du väl hålla med om när Du vurmar så mycket om klubbarna i de första styckena? Jag delar fullt ut Dina förhoppningar om Elin och hennes framtid som aktiv medlem i SMC, bara med den skillnaden att hon får ge sig till tåls till dess hon är 16 år, har körkortet i sin hand och kört steg 1-4 - sedan passar även Elin och hennes CBR 125 in i målgruppen för SMC Sport. Min egen grabb är 15 och har kört cross sedan många år så det är inte det att jag inte känner för Dina argument. Det är bara det att SMC Sports främsta målgrupp inte utgörs av dessa ungdomar. I alla fall inte initialt.

Men som sagt - farhågor och argument finns nu tillhanda när styrelsen ska arbeta med frågan under den kalla årstiden. Jag vet fortfarande inte om Du vill lägga ned satsningen innan den ens börjat men påminner därför om att "...bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge".

Jag önskar i vart fall att arbetsgruppen/styrelsen för Sport nu får arbetsro att jobba fram ett bra koncept och köra 2011 som ett pilotår. Sedan får vi utvärdera om verksamheten uppfyllt de uppställda målen.

Over and out:)
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Mmm, kan måhända vara bra att veta, men är inget prioriterat mål enligt Råd & Riktlinjer. Egentligen.


Men det tror inte SMC Sport och jag är benägen att hålla med. Det är ju inte så att vi tidigare inte försökt propagera för tävlingsverksamhet till lämpliga deltagare, tyvärr visar erfarenheten att steget till en traditionell förening upplevs som allt för stort. Då tycker jag att detta är ett bra initiativ för att försöka hitta en ny väg för medlemmar med potential eller helt enkelt en "need for speed" att känna sig tryggare i det. Det argumentet allena gör väl verksamheten värd att prova?


Jag påstår inte att det är fel, bara att det inte ligger inom SMC Sports primära uppgift. Faktum är ju att detta exempel om något passar in på de etablerade klubbarna likväl som på Roadracingfabriken. Det kan Du väl hålla med om när Du vurmar så mycket om klubbarna i de första styckena? Jag delar fullt ut Dina förhoppningar om Elin och hennes framtid som aktiv medlem i SMC, bara med den skillnaden att hon får ge sig till tåls till dess hon är 16 år, har körkortet i sin hand och kört steg 1-4 - sedan passar även Elin och hennes CBR 125 in i målgruppen för SMC Sport. Min egen grabb är 15 och har kört cross sedan många år så det är inte det att jag inte känner för Dina argument. Det är bara det att SMC Sports främsta målgrupp inte utgörs av dessa ungdomar. I alla fall inte initialt.

Men som sagt - farhågor och argument finns nu tillhanda när styrelsen ska arbeta med frågan under den kalla årstiden. Jag vet fortfarande inte om Du vill lägga ned satsningen innan den ens börjat men påminner därför om att "...bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge".

Jag önskar i vart fall att arbetsgruppen/styrelsen för Sport nu får arbetsro att jobba fram ett bra koncept och köra 2011 som ett pilotår. Sedan får vi utvärdera om verksamheten uppfyllt de uppställda målen.

Over and out:)

Råd och riktlinjer är inget bra dokument att referera till i det här sammanhanget. Det är ett dokument som är designat för trafikövningarna steg 1-4. Dom dukument som gäller i den här verksamheten finns mestadels hos Svemo och riksidrottsförbundet.

Hade det varit en "normal" svemo RR-klubb, då hade din pojk varit välkommen att komplettera sin crosslicens och sedan kört med din 3 cyl 675 (räknas som 600) till våren. För hoj kan han ju redan köra.
Vilket kanske "FIXAS" ändå, för sådana exempel finns ju redan inom SMC verksamheten.

Jag tror inte Elin 16-17 år är så intressead av att åka CBR 125 på bana när hon kan åka en Ninja 250 eller en R6 hos alla andra klubbar. Det kan inte vara roligt att bli "omblåst" av en 12 åring på en ninja 250.
 
Last edited:

roffe_s

Active member
Nej, för de är ju inte välkomna!
Vilket är grunden för min frågeställning!

Vet vi det? Och om nu steg 1-4 blir ett "krav", skulle det vara grund nog för att avsluta Ditt medlemsskap?

Du brukar ha en poäng i Dina åsikter men denna kan jag inte riktigt förstå. Jag åker själv inte touring, men inte avslutar jag mitt medlemsskap bara för att SMC Travel finns och frodas?

Och alldeles oavsett hur förträffligt bra Du själv kör eller hur lite steg 1-2 gett Dig så kanske man ibland måste bita i det sura äpplet och "genomlida" några kurser för att kvalificera sig till en verksamhet? Ta licensutbildningen som exempel. Jag har inte sett någon massiv proteststorm från banrävarna och klubbförarna för att dom med viss regelbundenhet måste förnya sin träningslicens genom att repetera utbildningen, trots att dom förmodligen kan rabbla flaggor och startprocedurer i sömnen...

Råd och riktlinjer är inget bra dokument att referera till i det här sammanhanget. Det är ett dokument som är designat för trafikövningarna steg 1-4. Dom dukument som gäller i den här verksamheten finns mestadels hos Svemo och riksidrottsförbundet.

Hade det varit en "normal" svemo RR-klubb, då hade din pojk varit välkommen att komplettera sin crosslicens och sedan kört med din 675 till våren. För hoj kan han ju redan köra.
Vilket kanske "FIXAS" ändå, för sådana exempel finns ju redan inom SMC verksamheten.

Njae, det kan ju bli så att SMC Sport blir en "naturlig förlängning" av steg 1-4 för vissa deltagare, så har det i alla fall presenterats i några sammanhang och den inriktningen talar ju även namnet på "stegen" för. Därav min hänvisning till R&R. Och som jag uppfattar inriktningen i R&R så finns det inget i de målsättningarna som behöver förändras bara för att Sport påbörjar sin verksamhet.

Mmm, jag är faktiskt själv medlem i NRS sedan ett antal år tillbaks och med en förfallen licenskurs i bagaget, så det är därför jag förmodligen valt att köra med grabben via NRS och licensförfarande istället för att sätta mitt hopp till School/Sport OM det nu inte varit så långt till Härnösand:)

Därför har han också vackert fått nöja sig med att härja i någon näraliggande grusgrop de gånger han följt med på bandagar...

Någon "FIXNING" eller "specialare" känner jag inte till och kan därför inte kommentera, jag skulle heller inte hoppa på någon sådan om tillfälle erbjöds. Sådant kommer bara surt efteråt och förstör trovärdigheten...
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Citat:

Därför har han också vackert fått nöja sig med att härja i någon näraliggande grusgrop de gånger han följt med på bandagar...

Någon "FIXNING" eller "specialare" känner jag inte till och kan därför inte kommentera, jag skulle heller inte hoppa på någon sådan om tillfälle erbjöds. Sådant kommer bara surt efteråt och förstör trovärdigheten...

Slut citat


Då blir min fråga. Varför skall han behöva "härja" omkring olagligt och oförsäkrad i en grusgrop. Som i många fall retar upp grannar och miljöförvaltningar. När han istället kommer att kunna köra på banan under helt lagliga och licensförsäkrade förhållanden. Med tillgång till proffsig sjukvård om olyckan skulle vara framme.

Sådana specialare som du beskriver förstör mer för ALL motorsport än det som jag beskriver.
 

roffe_s

Active member
...Då blir min fråga. Varför skall han behöva "härja" omkring olagligt och oförsäkrad i en grusgrop...

...Sådana specialare som du beskriver förstör mer för ALL motorsport än det som jag beskriver.

För att jag aldrig skulle drömma om att släppa ut honom i en licensgrupp med en 125. Där går det fort serru:)

Ursäkta min franska - men vad vet Du om vilken hoj han körde, hur nära bebyggelsen han åkte eller hur hans försäkringssituation var vid dessa tillfällen? Det kanske är läge att "anta" lite mindre, dra lite mindre förhastade slutsatser och i stället avvakta lite fakta och erfarenheter?

Det gäller inte bara det citerade stycket...
 

CB_Tobbe

New member
Ursäkta min franska - men vad vet Du om vilken hoj han körde, hur nära bebyggelsen han åkte eller hur hans försäkringssituation var vid dessa tillfällen? Det kanske är läge att "anta" lite mindre, dra lite mindre förhastade slutsatser och i stället avvakta lite fakta och erfarenheter?

Det gäller inte bara det citerade stycket...

Av det enkla skälet att du nämde ordet grusgrop och inte crossbana. Samt att en 15 åring inte får köra hoj köra utanför godkända banor. Såvida det inte är otrimmad moped. Du skrev även att han kör cross.


Sedan skulle det kunna vara en er 5, sv 650 istället för en 125 a på banan
 

roffe_s

Active member
Av det enkla skälet att du nämde ordet grusgrop och inte crossbana. Du skrev även att han kör cross...

Nu är vi duktigt OT, men för att avsluta denna utvikning så ligger "grusgropen" faktiskt mitt i banan (Mittsverige, innanför E4-böjen), hojen var en tyst 4-taktare och grabben har naturligtvis extremsportförsäkring. Som ytterligare kuriosa ägde körningen dessutom vid varje tillfälle rum utanför SMC:s regi.

Nu kanske Du ser poängen med mitt föregående inlägg? ;-)
 

Peter1980

New member
Jag tycker att steg 5-6 är en utmärkt bra idé.
Som många redan nämnt så vill man efter ett tag ha en "fortsättning"..
Jag har kört 8 st BKK/SHK på storbana i år och jag vet inte hur många knixar.. 20+ åtminstone. Efter ett tag så "kan" man övningarna..

Det är iofs lååångt kvar tills jag är helt "klar" med BKK/SHK, och jag får ut otroligt mkt av varje tillfälle.. i dagsläget känner jag att det handlar mkt om att nöta och få in allt i ryggmärgen, och för min del handlar det oxå om att komma över hjärnspöken samt att få upp farten på ett förhållandevis säkert sätt.

Är helt medveten om att steg 1-4 är trafiksäkerhetsövningar, men jag är helt övertygad om att jag kommer att komma till en punkt där jag åtminstone vill prova på lite mer "race"-inriktad körning när det gäller spår osv..

Däremot är jag inte det minsta intresserad av att tävla, jag är inte heller intresserad av licens.. eller att köra rr-träningar.

Hösten 2009 var jag på en privat körning med superbikeförare, en kvinnlig förare började grina efter att ha blivit omkörd på båda sidorna mitt i en kurva.. den typen av körning är inget för mig.

Därför gillar jag hela SMC-atmosfären, lite mer hänsyn, lite mer marginal, instruktörerna är bra, mkt trevligt folk och bekanta ansikten, och de flesta är "vanliga människor" som har MC som hobby precis som mig.

Av den anledningen hoppas jag att SMC har någon sorts fortsättning efter steg 1-4 när jag vill lära mig att köra snabbare (på bana) den dagen jag är redo för det.
 
Top