Förunderligt.
SMC uppfattar ett intresse från medlemmarna att erbjuda vana kursdeltagare att prova på racing-tillvaron i steg 5 (licens) och steg 6 (träning). Kanske så småningom även att sätta upp någon form av egen "korpen"-serie.
Att deltagarna ska ha deltagit i steg 1-4 borgar dels för att det finns ett gemensamt "språk" och dels en gemensam kunskapsgrund när man pratar teori och praktik. Men - fortfarande är inget bestämt.
Ambitionen är INTE att få in Rookie-stuket, med ett gäng rävar som inte klassar upp sig trots att dom är tämligen snabba, inte heller att störa verksamhet som ERF eller BoTT-serien erbjuder. Utan helt enkelt att ge folk chansen att under trevliga former prova på mc-åkning i tävlingsform.
Planerna presenteras och även arbetsformen för hur "reglemente" och regelverk ska tas fram.
Helt plötsligt kommer kritiken, först i form med att detta minsann inte är rätt då "alla" inte fritt kan delta i steg 5-6. Varför skulle dom vilja det? Vill man inte gå steg 1-4 borde man väl rimligtvis sakna intresse för steg 5-6. Det är ju både dyrare och går förmodligen långsammare än den verksamhet som erbjuds på de andra klubbarnas träningar och tävlingar...
Sedan kommer argumentet med ungomarna fram. Är man för ung för steg 1-4 - finns klubbarnas verksamhet eller för all del RR-fabriken. Varför skullle talangfulla ungdomar vilja in i en korpenserie som siktar på att fånga upp ett intresse som vaknat för sent för att man någonsin ska kunna drömma om en MotoGP- eller WSB-styrning? Men som kanske kan hjälpa till att kanalisera lite fortåka från gatorna till en organiserad tävlingsverksamhet... I just steg 5-6 är nog inte målgruppen Dina 12-åringar som hanterar hojen på alla underlag och vinner priser, Tobbe. Det låter som om dom redan finns och verkar i en utmärkt klubb
Vad gäller alternativa RR-utbildningar så finns ett antal förare som annonserar privata kurser för folk som enbart vill köra fort. Söker Ni på sporthoj.com så hittar Ni en massa intressanta förslag, säkert även en och annan duktig SMC-instruktör. So what? När instruktörerna åker bandagar eller RR-träning gäller de villkoren, när man kör för SMC följer man andra riktlinjer. Jag ser ingen konflikt i detta så länge man håller isär sina roller och inte genom uppträdande eller budskap verkar emot SMC Schools riktlinjer - ser Ni?
Jag tror personligen att SMC Sport kan bli bra. Det blir kanske inte perfekt första året och det kanske inte någonsin lyckas vinna allas gillande - men jag tror och hoppas att SMC Sport får chansen att fylla sin funktion.
Vad vill Ni andra? Ska Jesper o co skrota idén inför risken att eventuellt trampa någon på tårna? Eller ska SMC Sport bli en klubb som vilken som helst av de andra, bara med lite högre kostnader? Kom igen nu, kritik är rätt värdelöst om man inte kan föreslå en konsekvens eller ett alternativ...
Men att såga en verksamhet eller älta ett gäng farhågor utan att ett reglemente eller ett upplägg ens sett dagens ljus?
Förunderligt...