Du hittar det i motorkalendern (allmänt för all mc-sport) och i Roadracing SR ( specifikt för RR).
...
I tur och ordning: RF övergripande regler - Svemo gemensamma regler i motorkalendern - RR sektionens regler i roadracing SR.
Huvudinvändningen är att personer som uppfyller sportgrenens regler inte har tillträde kursen eftersom som dom saknar körkort för aktuell hoj. Vilket är nödvändigt för att kunna gå steg 1-4 eftersom den delen körs som en trafikförsäkrad trafikövning. Medan steg 5 - 6 är en svemosanktionerad verksamhet där dessa krav inte finns eftersom det inte gäller någon trafikförsäkring.
Dom dokument som du nämner säger mycket riktigt att det finns bland annat åldersgränser för olika klasser, men ingenstans står det att alla SVEMO-anslutna klubbar måste stödja alla existerande klasser.
Vi gör en jämförelse för att göra det enkelt: Ponera att du har en biograf där du vill visa filmer. Vissa filmer har 15-årsgräns, vilket betyder att du inte får släppa in tex en 14-åring. Men, och det är här det blir intressant, det i sin tur betyder INTE att du som biografinnehavare måste släppa in alla 15-åringar. Om du äger din biograf kan du säga att besökare måste vara 18 och ha körkort. I det här exemplet kan man säga att du följer lagen, och har sedan valt att lägga ytterligare restriktioner för just dina kunder.
Såvitt jag kan se gäller samma här, det finns begränsande regler för vilka cyklar tex en 14-åring får köra, men ingenting som jag sett säger att man måste tillåta en 14-åring att köra bara för att en 18-åring får köra.
I tur och ordning: RF övergripande regler - Svemo gemensamma regler i motorkalendern - RR sektionens regler i roadracing SR.
Faktum är att när du kör med SMC Sport så finns det en till regelinstans som du måste lägga till där på slutet. SMC Sport.
Att då kräva att personerna skall tvingas köpa en gathoj (steg 1-4) för att sedan "racekonvertera" med crashkåpor m.m. för att ha råd att crascha utan försäkring är för mig en gåta. Enklast är att särskilja dessa verksamheter om man nu vill hålla på med steg 5-6. Då kan deltagarna köpa en begagnad racekonverterad hoj som kanske inte ens går att "regga" för en billig penning.
Du verkar vara av åsikten att SMC skulle vara något statligt public service-bolag, så är inte fallet. Det finns massor med arrangörer du kan göra det du önskar hos, men vill du leka med SMC får du leka på SMC's regler. Andra arrangörer har också regler utöver SVEMOs reglemente.
Körsätt och hastigheter i "racestegen" 5-6 har väldigt lite med gatkörning att göra. Vissa Kursmoment som visas i t.ex steg 5 är ganska riskfyllda när dom genomförs på en tävling t.ex startförfarande m.m. Det ytterligare ett argument att koppla isär verksamheten, eftersom kursena inte kan tillföra något för en trafiksäkrare körning på landsväg, vilket var huvudsyftet med sporthojskurserna.
Men det här är en licenskurs för träning på bana, inget annat. Om någon använder sig av kunskaperna man lärt sig på en licenskurs utanför bana så måste det vara den personens ansvar. Vi pratar trots allt om individer tillräckligt begåvade för att anförtros med körkort.
För mig verkar det som att det du egentligen har problem med är kursernas namn (vilket du har diskuterat med tveksam framgång tidigare), och i din iver att försöka få en gnutta uppmärksamhet på din gamla käpphäst drar du fram citat och påståenden helt utan sammanhang eller betydelse.
Det är helt möjligt att jag har fel, men än så länge har du faktiskt bara dragit fram en massa diffusa citat, helt utan sammanhang eller något som ens skulle kunna liknas vid en referens, och sen pekat på en massa dokument (långa dokument kan jag tillägga) som hittills vad jag kan se inte stödjer dina påståenden.
Motbevisa mig gärna. Men gör det på riktigt, peka på paragrafen som säger att SMC Sport måste stödja alla grenar inom SVEMO RR. Du kan inte ta ett citat här och ett citat där, och sen presentera det utan sammanhang som om det vore fakta.
När det gäller diskussionen om namnet på kurserna kan jag faktiskt förstå vad du menar, jag funderade lite över det själv när jag hörde talas om det. Jag vill däremot tro att vuxna människor som anförtrotts med körkort är tillräckligt begåvade för att förstå skillnaden mellan licenskurs för bana och vidareutbildning för gata. Är man inte på den begåvningsnivån så finns det systemfel större än vad SMC Sport kan rätta till.
Jag får tacka för påpekandet om kalendern dock, jag trodde den hette något annat och har letat efter den ett tag i ett annat ärende.