kritik mot Steg 5

sark

New member
1 Vem som får deltaga i olika sportgrenar förtydligas i respektive specialförbunds reglemente. I detta fall Svemo's RR-reglemente m.m. Där definieras olika minimiålder för träning resp tävling. T.ex 125 cc junior (standard) är åldern 12 år för träning o 13 för tävling, 600 cc är det 16 år för tävling och (15år för träning lite osäker) o.s.v.

Jag förstår, RF-stadgarna som du citerade är alltså inte dom som är relevanta, utan SVEMO's (ociterade) stadgar.

Jag har försökt titta igenom SVEMO's reglemente, men kan tamejtusan inte hitta den paragrafen som säger att man måste erbjuda träning enligt alla de principer du nämner ovan?

Här är en länk till SVEMO's stadgar: http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_1136/ImageVaultHandler.aspx#page=8

Under kapitel 7 står vilka krav som ställs på SVEMO-anslutna klubbar, och jag ser inget om det. Men rätta mig gärna!

Vidare säger du "Svemo's RR-reglemente m.m.". Jag har tittat på SVEMO's RR-reglementen (http://www.svemo.se/Grenar/Roadracing/Regler/), och det finns några stycken (de flesta av teknisk art), och kan inte hitta det reglemente du syftar till. Kan du säga vilket av dokumenten det är du menar?

2 I nästa citat är det i första hand följande som är tillämpligt i SMC fallet.

///////................................................................................................

I den hälsoinriktade bredd- och motionsidrotten är trivsel och välbefinnande normgivande medan prestation och resultat är av underordnad betydelse. ////////

Alltså ha KUL och känna tillfredställese.

Och vad exakt är din invändning mot SMC Sport? Att SMC Sport går ut på att ha tråkigt och känna sig besviken? Jag kan ha fel, men jag tror att SMC Sport åtminstone delvis är till för att känna trivsel och välbefinnande. Något annat vore konstigt, men som sagt - jag kan ha fel.
 

CB_Tobbe

New member
Jag förstår, RF-stadgarna som du citerade är alltså inte dom som är relevanta, utan SVEMO's (ociterade) stadgar.

Jag har försökt titta igenom SVEMO's reglemente, men kan tamejtusan inte hitta den paragrafen som säger att man måste erbjuda träning enligt alla de principer du nämner ovan?

Här är en länk till SVEMO's stadgar: http://www.svemo.se/ImageVault/Images/id_1136/ImageVaultHandler.aspx#page=8

Under kapitel 7 står vilka krav som ställs på SVEMO-anslutna klubbar, och jag ser inget om det. Men rätta mig gärna!

Vidare säger du "Svemo's RR-reglemente m.m.". Jag har tittat på SVEMO's RR-reglementen (http://www.svemo.se/Grenar/Roadracing/Regler/), och det finns några stycken (de flesta av teknisk art), och kan inte hitta det reglemente du syftar till. Kan du säga vilket av dokumenten det är du menar?



Och vad exakt är din invändning mot SMC Sport? Att SMC Sport går ut på att ha tråkigt och känna sig besviken? Jag kan ha fel, men jag tror att SMC Sport åtminstone delvis är till för att känna trivsel och välbefinnande. Något annat vore konstigt, men som sagt - jag kan ha fel.

Du hittar det i motorkalendern (allmänt för all mc-sport) och i Roadracing SR ( specifikt för RR).

Först har vi RF regler som är gemensamt för alla sporter i Sverige, under dom finns en mängd specialförbund t.ex Svemo, Bilsportförbundet, Fotbollsförbundet m.fl. Dessa förbund har sedan tilläggs regler för respektive sport t.ex motorkalendern. I dessa förbund kan det finnas olika sektioner för olika grenar t.ex roadracing, motorcross, gokart eller rally o.s.v. Dessa sektioner utarbetar regler t.ex roadracing SR.
Uppbyggnaden gör att sådant som är gemensamt för alla idrottsklubbar inte behöver upprepas i alla specialregler.

I tur och ordning: RF övergripande regler - Svemo gemensamma regler i motorkalendern - RR sektionens regler i roadracing SR.

Huvudinvändningen är att personer som uppfyller sportgrenens regler inte har tillträde kursen eftersom som dom saknar körkort för aktuell hoj. Vilket är nödvändigt för att kunna gå steg 1-4 eftersom den delen körs som en trafikförsäkrad trafikövning. Medan steg 5 - 6 är en svemosanktionerad verksamhet där dessa krav inte finns eftersom det inte gäller någon trafikförsäkring.

Att då kräva att personerna skall tvingas köpa en gathoj (steg 1-4) för att sedan "racekonvertera" med crashkåpor m.m. för att ha råd att crascha utan försäkring är för mig en gåta. Enklast är att särskilja dessa verksamheter om man nu vill hålla på med steg 5-6. Då kan deltagarna köpa en begagnad racekonverterad hoj som kanske inte ens går att "regga" för en billig penning.


Körsätt och hastigheter i "racestegen" 5-6 har väldigt lite med gatkörning att göra. Vissa Kursmoment som visas i t.ex steg 5 är ganska riskfyllda när dom genomförs på en tävling t.ex startförfarande m.m. Det ytterligare ett argument att koppla isär verksamheten, eftersom kursena inte kan tillföra något för en trafiksäkrare körning på landsväg, vilket var huvudsyftet med sporthojskurserna.
 
Last edited:

sark

New member
Du hittar det i motorkalendern (allmänt för all mc-sport) och i Roadracing SR ( specifikt för RR).

...

I tur och ordning: RF övergripande regler - Svemo gemensamma regler i motorkalendern - RR sektionens regler i roadracing SR.

Huvudinvändningen är att personer som uppfyller sportgrenens regler inte har tillträde kursen eftersom som dom saknar körkort för aktuell hoj. Vilket är nödvändigt för att kunna gå steg 1-4 eftersom den delen körs som en trafikförsäkrad trafikövning. Medan steg 5 - 6 är en svemosanktionerad verksamhet där dessa krav inte finns eftersom det inte gäller någon trafikförsäkring.

Dom dokument som du nämner säger mycket riktigt att det finns bland annat åldersgränser för olika klasser, men ingenstans står det att alla SVEMO-anslutna klubbar måste stödja alla existerande klasser.

Vi gör en jämförelse för att göra det enkelt: Ponera att du har en biograf där du vill visa filmer. Vissa filmer har 15-årsgräns, vilket betyder att du inte får släppa in tex en 14-åring. Men, och det är här det blir intressant, det i sin tur betyder INTE att du som biografinnehavare måste släppa in alla 15-åringar. Om du äger din biograf kan du säga att besökare måste vara 18 och ha körkort. I det här exemplet kan man säga att du följer lagen, och har sedan valt att lägga ytterligare restriktioner för just dina kunder.

Såvitt jag kan se gäller samma här, det finns begränsande regler för vilka cyklar tex en 14-åring får köra, men ingenting som jag sett säger att man måste tillåta en 14-åring att köra bara för att en 18-åring får köra.

I tur och ordning: RF övergripande regler - Svemo gemensamma regler i motorkalendern - RR sektionens regler i roadracing SR.

Faktum är att när du kör med SMC Sport så finns det en till regelinstans som du måste lägga till där på slutet. SMC Sport.

Att då kräva att personerna skall tvingas köpa en gathoj (steg 1-4) för att sedan "racekonvertera" med crashkåpor m.m. för att ha råd att crascha utan försäkring är för mig en gåta. Enklast är att särskilja dessa verksamheter om man nu vill hålla på med steg 5-6. Då kan deltagarna köpa en begagnad racekonverterad hoj som kanske inte ens går att "regga" för en billig penning.

Du verkar vara av åsikten att SMC skulle vara något statligt public service-bolag, så är inte fallet. Det finns massor med arrangörer du kan göra det du önskar hos, men vill du leka med SMC får du leka på SMC's regler. Andra arrangörer har också regler utöver SVEMOs reglemente.

Körsätt och hastigheter i "racestegen" 5-6 har väldigt lite med gatkörning att göra. Vissa Kursmoment som visas i t.ex steg 5 är ganska riskfyllda när dom genomförs på en tävling t.ex startförfarande m.m. Det ytterligare ett argument att koppla isär verksamheten, eftersom kursena inte kan tillföra något för en trafiksäkrare körning på landsväg, vilket var huvudsyftet med sporthojskurserna.

Men det här är en licenskurs för träning på bana, inget annat. Om någon använder sig av kunskaperna man lärt sig på en licenskurs utanför bana så måste det vara den personens ansvar. Vi pratar trots allt om individer tillräckligt begåvade för att anförtros med körkort.

För mig verkar det som att det du egentligen har problem med är kursernas namn (vilket du har diskuterat med tveksam framgång tidigare), och i din iver att försöka få en gnutta uppmärksamhet på din gamla käpphäst drar du fram citat och påståenden helt utan sammanhang eller betydelse.

Det är helt möjligt att jag har fel, men än så länge har du faktiskt bara dragit fram en massa diffusa citat, helt utan sammanhang eller något som ens skulle kunna liknas vid en referens, och sen pekat på en massa dokument (långa dokument kan jag tillägga) som hittills vad jag kan se inte stödjer dina påståenden.

Motbevisa mig gärna. Men gör det på riktigt, peka på paragrafen som säger att SMC Sport måste stödja alla grenar inom SVEMO RR. Du kan inte ta ett citat här och ett citat där, och sen presentera det utan sammanhang som om det vore fakta.

När det gäller diskussionen om namnet på kurserna kan jag faktiskt förstå vad du menar, jag funderade lite över det själv när jag hörde talas om det. Jag vill däremot tro att vuxna människor som anförtrotts med körkort är tillräckligt begåvade för att förstå skillnaden mellan licenskurs för bana och vidareutbildning för gata. Är man inte på den begåvningsnivån så finns det systemfel större än vad SMC Sport kan rätta till.

Jag får tacka för påpekandet om kalendern dock, jag trodde den hette något annat och har letat efter den ett tag i ett annat ärende.
 

Niklasinorr

New member
Huvudinvändningen är att personer som uppfyller sportgrenens regler inte har tillträde kursen eftersom som dom saknar körkort för aktuell hoj. Vilket är nödvändigt för att kunna gå steg 1-4 eftersom den delen körs som en trafikförsäkrad trafikövning. Medan steg 5 - 6 är en svemosanktionerad verksamhet där dessa krav inte finns eftersom det inte gäller någon trafikförsäkring.

Att då kräva att personerna skall tvingas köpa en gathoj (steg 1-4) för att sedan "racekonvertera" med crashkåpor m.m. för att ha råd att crascha utan försäkring är för mig en gåta. Enklast är att särskilja dessa verksamheter om man nu vill hålla på med steg 5-6. Då kan deltagarna köpa en begagnad racekonverterad hoj som kanske inte ens går att "regga" för en billig penning.


Körsätt och hastigheter i "racestegen" 5-6 har väldigt lite med gatkörning att göra. Vissa Kursmoment som visas i t.ex steg 5 är ganska riskfyllda när dom genomförs på en tävling t.ex startförfarande m.m. Det ytterligare ett argument att koppla isär verksamheten, eftersom kursena inte kan tillföra något för en trafiksäkrare körning på landsväg, vilket var huvudsyftet med sporthojskurserna.

Steg 5 och 6 har ingenting med gatkörning att göra, det är ju det som är hela syftet. När man harvat på gathoj i många år så upptäcker man att man kan bli bättre på att köra genom att gå en SMC-kurs. Sen tycker man att det här var skitkul och så går man fler kurser och fler kurser och fler kurser och till slut har man gått Steg 4 18 gånger. När man har hört instruktörerna berätta om gaskontroll och motstyrning så många gånger att man kan hålla kursen själv så infaller ju frågan, Vad gör jag nu?

Jo, då SÄLJER man sin gathoj och KÖPER precis samma oreggade, billiga, najjade, skrubbade tävlingshoj som i ditt exempel ovan. Sen tar man licens i steg 5 och börjar med RR-träning i Steg 6 och så börjar man köra Rookie eller ERF eller vad man nu vill hålla på med. Om man vill så får man ju faktiskt gå Steg 5 och 6 med sin gathoj också, men det är ju inte ett måste...

Jag har läst hela tråden flera gånger och jag förstår inte kritiken. Varför skall inte en organisation som har tillgång till kunnande, massor av tävlingsförare som jobbar som instruktörer, bantid, lust och ork och dessutom en kundkrets som har ett behov att av släppa gatåkandet och börja tävla på riktigt, varför skall denna organisation inte få göra det då? Det är ju närmast tjänstefel av SMC att INTE utveckla kursverksanheten när alla resurser och behov redan finns, eller hur?
 

CB_Tobbe

New member
Dom dokument som du nämner säger mycket riktigt att det finns bland annat åldersgränser för olika klasser, men ingenstans står det att alla SVEMO-anslutna klubbar måste stödja alla existerande klasser.

Såvitt jag kan se gäller samma här, det finns begränsande regler för vilka cyklar tex en 14-åring får köra, men ingenting som jag sett säger att man måste tillåta en 14-åring att köra bara för att en 18-åring får köra.




Du verkar vara av åsikten att SMC skulle vara något statligt public service-bolag, så är inte fallet. Det finns massor med arrangörer du kan göra det du önskar hos, men vill du leka med SMC får du leka på SMC's regler. Andra arrangörer har också regler utöver SVEMOs reglemente.



Men det här är en licenskurs för träning på bana, inget annat. Om någon använder sig av kunskaperna man lärt sig på en licenskurs utanför bana så måste det vara den personens ansvar. Vi pratar trots allt om individer tillräckligt begåvade för att anförtros med körkort.

I SMC finns ingen begränsning för mindre hojar typ 125 or vad jag vet. Alltså så stödjer man dom uppräknade klasserna. Vill inte SMC stödja mindre klasser, så får man väl stätta en gräns på t.ex 750 och uppåt.

"public service företag............"

Det har jag aldrig sagt.. Men har man valt att bli en RF (Svemo) - ansluten idrottsförening, då har man samtidigt accepeterat att följa dess intentioner och riktlinjer. Med det följer att aceptera sportgrenens licenssystem. Det är frivilligt att bli en RF ansluten förening.
Jag jobbar som tävlingsfunktionär i roadracing och i bilracing. I våran klubb får alla som har licens och uppfyller sportgrenens regler vara med o träna med sin hoj eller bil. Det är det normala inom klubbverksamheten

Vad privata bandagsarrangörer(företag) gör är deras sak, eftersom dom inte är med i Svemo. Därmed är inte deras verksamhet Svemosanktionerad och försäkrad. Vid t.ex crash i en s.k oförsäkrad grupp finns det inga licensförsäkringar via svemo som gäller för ev. personskador

Där finns även frågor för SMC-sport att fundera på, eftersom SMC bedriver verksamhet på banor utan Svemo banlicens t.ex Kinnnekulle, Mittsverigebanan och Gotland Ring i dagsläget. Även Arlanda TT uppfyller inte kraven för en banlicens i Svemo's ögon.
Det är banor som INTE uppfyller svemo's krav på t.ex. säkerhet för deltagarna vid en avåkning (vurpa). På dessa banor får ingen Svemoansluten klubb arrangera någon Svemo sanktionerad verksamhet t.ex steg 5 o 6. Svemolicensens försäkringar gäller inte för förarna vid körning på t.ex Kinnekulle ring.

Det jag menar är att steg 5 o 6 har inget med SMC's trafiksäkerhetshöjande utbildning att göra
 
Last edited:

@nderz

New member
...............

Där finns även frågor för SMC-sport att fundera på, eftersom SMC bedriver verksamhet på banor utan Svemo banlicens t.ex Kinnnekulle, Mittsverigebanan och Gotland Ring i dagsläget. Även Arlanda TT uppfyller inte kraven för en banlicens i Svemo's ögon.
Det är banor som INTE uppfyller svemo's krav på t.ex. säkerhet för deltagarna vid en avåkning (vurpa). På dessa banor får ingen Svemoansluten klubb arrangera någon Svemo sanktionerad verksamhet t.ex steg 5 o 6. Svemolicensens försäkringar gäller inte för förarna vid körning på t.ex Kinnekulle ring.

Det jag menar är att steg 5 o 6 har inget med SMC's trafiksäkerhetshöjande utbildning att göra

Jag förstår inte alls din kritik.
Uppenbarligen har inte SVEMO något emot våran verksamhet.

Håller med ett tidigare inlägg, "storm i en kapsyl" eller hur det nu var.

Det är i min mening fullt naturligt att kalla det steg 5 och 6 i och med att vi ställer krav på att du skall ha gått steg 1 till 4 tidigare.

JA, vi följer SVEMOs reglemente och har all rätt att lägga till egna krav om vi anser att det behövs så länge dessa inte gör stick i stäv med SVEMOs reglemente.
Kurserna är riktade till de av våra deltagare som kommit så långt i sin utbildning att vi med de vanliga stegen inte kan ge dom mer. Kurserna är inte riktade till personer som vill ta licens direkt utan att gått våra utbildningar. Dessa tar RR-klubbarna hand om.

Var har du fått det ifrån att det skulle köras steg 5 eller steg 6 på Kinnekulle, Mittsverige, Gotland eller Arlanda? Är det en vild speckulation eller???

Steg 5 och steg 6 har inte direkt med trafiksäkerhetshöjande utbildning att göra, det är ett sätt att hjälpa våra återkommande kursdeltagare ett steg närmare tävlingsverksamhet.
Om vi då kan få en eller flera "dödspiloter" att börja tävla på bana istället för i trafiken så är det faktiskt trafiksäkerhetshöjande;)
 

CB_Tobbe

New member
Jag förstår inte alls din kritik.
Uppenbarligen har inte SVEMO något emot våran verksamhet.

Håller med ett tidigare inlägg, "storm i en kapsyl" eller hur det nu var.

Det är i min mening fullt naturligt att kalla det steg 5 och 6 i och med att vi ställer krav på att du skall ha gått steg 1 till 4 tidigare.

JA, vi följer SVEMOs reglemente och har all rätt att lägga till egna krav om vi anser att det behövs så länge dessa inte gör stick i stäv med SVEMOs reglemente.
Kurserna är riktade till de av våra deltagare som kommit så långt i sin utbildning att vi med de vanliga stegen inte kan ge dom mer. Kurserna är inte riktade till personer som vill ta licens direkt utan att gått våra utbildningar. Dessa tar RR-klubbarna hand om.

Var har du fått det ifrån att det skulle köras steg 5 eller steg 6 på Kinnekulle, Mittsverige, Gotland eller Arlanda? Är det en vild speckulation eller???

Steg 5 och steg 6 har inte direkt med trafiksäkerhetshöjande utbildning att göra, det är ett sätt att hjälpa våra återkommande kursdeltagare ett steg närmare tävlingsverksamhet.
Om vi då kan få en eller flera "dödspiloter" att börja tävla på bana istället för i trafiken så är det faktiskt trafiksäkerhetshöjande;)

Att bedriva steg 5-6 utbildning i SMC regi är helt onödigt om man inte vill ta hand om alla deltagare som önskar köra oavsett bakgrund. Då är det bättre att inleda ett samarbete med dom etablerade RR- klubbarna i Sverige och slussa över folk dit när dom känner sig "färdiga" med steg 4 och fukusera på trafikövningar steg 1- 4. Fast då missar man kanske lite inkomster?

Att personerna i mitt exempel inte har gått steg 1- 4 är för att dom inte har möjligheten p.g.a låg ålder eller inget körkort.
Förövrigt är det svårt för ung person med körkort att blanda gata och bana steg 5-6. Detta eftersom dom gärna vill köra fullefekt på bana och får det. Samtidigt är det inte tillåtet för dom på gata. Resultatet blir lätt att hojen forsätter ostrypt gatan (strypt på pappret).


Jag ville peka på det absurda att köra steg 4 snabb grupp på t.ex Kinnekulle när man samtidigt ansluter sig till en organisation (svemo) som inte godkänner banan av säkerhetsskäl för MC träning /trävling. Deltagarna skadar sig lika mycket oavsett arrangör om han slår i armco räckerna i flera kurvor. Det finns färska exempel på allvarliga skador i sambamd krascher på den banan(ej SMC). Som förövrigt är en utmärkt bana för mc-utbildning (BKK,SHK) så länge deltagarna håller sig på hjulen.

En ihopstötning, " fel blicklåsning" eller tekniskt fel (kedjebrott, oljespill,förlorat bromsgrepp) m.m. och vi kan ha en mycket allvarlig olycka under bron i "högfartsvänstern" med armco räcken och bropelare och +200 km/h strax innan. Eller rätt in i räcket i högerkurvan strax efter "TV-krönet". För att ta några exempel på fullt möjliga saker som har hänt på olika bankörningar.

Jag tror att det beror på olika syn vad gäller vurpor inom SMC och Svemo, att man bedömmer banorna olika. Inom SMC "hoppas" man att avåkningen inte skall ske och jobbar för det. Medan inom Svemo och dess klubbar så "vet" man att avåkningen , sammanstötningen eller teknik felet kommer att ske och planerar bansäkerheten efter detta, så deltagarna klarar sig med minsta möjliga personskador.

Slutligen.. Ur trafiksäkerhetssynpunkt måste det vara utmärkt för en ung deltagare att kunna träna bankörning under ordnade former i SMC regi. Utan att först tvingats ut på gatkörningen med t.ex en 125 a som 16 åring eller en mellanklass hoj som 18 åring. Att styra dessa personer till bankörning är positivt i SMC s strävanden att nå låga olyckstal med mc-förare inblandade.
 
Last edited:

e7danne

New member
Låt testa SMC Sport 2011 så får vi garanterat mer kött på benen att väga för- och nackdelar om ett år.
Även BKK/SHK var väl ifrågasatt när det drog igång...
 

Robbie

New member
Att bedriva steg 5-6 utbildning i SMC regi är helt onödigt om man inte vill ta hand om alla deltagare som önskar köra oavsett bakgrund.

Varför skulle det göra utbildningen onödig? Det känns ju roligt att det finns flera ingångar till att prova på mer prestationsinriktad körning. Så mycket kan man väl ändå ge konceptet?!

Dessutom är det väl inte värre än att de som saknar mc körkort vänder sig till svemo då det verkar vara den mest naturliga ingången till prestationsinriktad körning.

Sen känns det ganska naturligt att det finns ett samarbete mellan organisationerna när det gäller utformning och säkerhet etc. Det borde vara positivt för bägge parterna!

/Robert
 

SuperRetard

New member
Någonstans tidigare i tråden backade jag upp CBTobbes argumentation. Jag stryker det.

Däremot undrar jag hur reglerna tänker hanteras gällande steg 5-6. Tidigare var det "ett steg i taget" som strikt gällde, något som efter steg 1, och en hel del körningar i andra sammanhang ruttnade på då steg 2 liksom var "avklarat" (att det inte står SMC på anmälan betyder inte att man inte lär sig).

Nu är jag inne på att ställa gathojen, köpa räser och köra lite hobbyrace. Måste jag, för att kunna gå steg 6 (raceträning?), gå steg 3-5 inkl. licenskursen? Även om jag har en bunt körvana, licens (från annan klubb) och om inte snabba, så för en gatåkare respektabla varvtider?

Då få andra arrangörer erbjuder någon form av "organiserad träning", som jag i juniorcrossåkandets kultur lärt mig uppskatta, och numer sakna. Så finns en definitiv vilja att delta när sådana möjligheter ges. Men fattar jag tråden rätt om Steg 6 förutsätter hela 1-4 harvandet och licens via SMC också?
 

Juh@

New member
Så länge det är SMC håller i kurserna så kan dom/vi ställa kraven också. För mig är det en logiskt att ha kravet på steg 1-4 före steg 5-6. Precis som att man måste gå steg 1 före 2 osv. Det är helt enkelt att se som en (trevlig) utveckling av kursverksamheten som jag förhoppningsvis kan prova nästa sommar :D
 

SuperRetard

New member
Så länge det är SMC håller i kurserna så kan dom/vi ställa kraven också.
För mig är det en logiskt att ha kravet på steg 1-4 före steg 5-6. Precis som att man måste gå steg 1 före 2 osv. Det är helt enkelt att se som en (trevlig) utveckling av kursverksamheten som jag förhoppningsvis kan prova nästa sommar :D


Att SMC KAN ställa kraven råder det inga tvivel om. Frågan är varför de skulle vilja göra det, annat än för att tvinga in folk i ett kursprogram som i alla avseenden lämpar sig för de utan vidare tidigare erfarenhet.

Förstå mig rätt, jag tycker att kursstegen är superbra och rekommenderar dem varmt till de flesta. Jag har bl.a propagerat rätt hårt för att få sambon att gå dem. Däremot finns det klara svagheter i den struktur som kurserna har i det att man fasas in i en mellanstadieklass 1984, snarare än en dynamisk kursverksamhet 2010. Jag gick ex. alla kurssteg 437 gånger på Knix (hette det inte då) innan jag satte min fot på storbana. Mitt första intryck från SHK var trots premiär på riktigt bana att jag inte riktigt lärde mig något nytt.

Jag utvecklades massor tack vare bra instruktörer (tack Micke) och framförallt genom de repetetiva inslag som en dag på bana innebär. Efter det körde jag en massa bandagar, många gånger med instruktörer som är både RR-förare och SMC-instruktörer. Ett par år efter den första kursen går jag steg 2, och fick ärligt talat inte alls ut av kursen vad jag förväntade mig, och betalade för. Instruktörerna där, inkl. TL ansåg att Steg 4 vore mer lämpligt, och jag flyttades snart upp till Steg 3 gruppen (Steg 4 var överfull).

Ponera nu att jag aldrig gått steg 2 i år. Utan bara kört de övriga 9 bandagarna jag varit på. Och att jag nästa år tar licens genom LMS, kör nåt race och en massa träningar. 2012 satsar jag än hårdare och kör fler race, senare under sommaren vill jag få hjälp att utvecklas och vänder mig till det idag kanske enda riktiga organiserade träningstillfället, med duktiga instruktörer som kan pilla och peta i detaljer.

Då ska jag helt plötsligt backa och köra steg 2-4 först, och sen ta om licensen med SMC i Steg 5?

Är det fullt logiskt tycker du?
 

CB_Tobbe

New member
Någonstans tidigare i tråden backade jag upp CBTobbes argumentation. Jag stryker det.

Däremot undrar jag hur reglerna tänker hanteras gällande steg 5-6. Tidigare var det "ett steg i taget" som strikt gällde, något som efter steg 1, och en hel del körningar i andra sammanhang ruttnade på då steg 2 liksom var "avklarat" (att det inte står SMC på anmälan betyder inte att man inte lär sig).

Nu är jag inne på att ställa gathojen, köpa räser och köra lite hobbyrace. Måste jag, för att kunna gå steg 6 (raceträning?), gå steg 3-5 inkl. licenskursen? Även om jag har en bunt körvana, licens (från annan klubb) och om inte snabba, så för en gatåkare respektabla varvtider?

Då få andra arrangörer erbjuder någon form av "organiserad träning", som jag i juniorcrossåkandets kultur lärt mig uppskatta, och numer sakna. Så finns en definitiv vilja att delta när sådana möjligheter ges. Men fattar jag tråden rätt om Steg 6 förutsätter hela 1-4 harvandet och licens via SMC också?

Det är ju precis sådana frågeställningar min argumention går ut på. Man sätter upp ett antal interna regler som gör omöjligt för deltagare att vara i Svemosanktionerad verksamhet som dom enligt Svemo och RF regler är tillåtna att var med på. SMC-sport är en Svemo ansluten klubb som inte accepterar deltagare med Svemo licens eller sådana vill skaffa en. Det är en av grundstenarna i hela licenssystemet att acceptera licenserna i alla klubbar.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hej,
vi har tillsvidare skrivit om SMC SPORT i medlemstidningen för SMCs medlem.

Det framgår där att vi har bildat en klubb, som numera är ansluten till Svemo. Vi har haft ett kort administrativt konstituerande styrelsemöte - och självfalet kommer flera under vinterns gång - vart vi kommer jobba med verksamhets planering - och självfallet kommer då mera konkret information upp på bl.a webben. (Som självfalet blir på www.smcsport.se - och det har vi länkad till SMC forumet pt. - men, det kommar ändras.)

Ungdomsverksamhet för RoadRacing, är inget nytt för SMC. Det har vi varit aktiva med i många år. Tveklöst vett insatta nog att bl. a Filip Backlund är ett SMC produkt.
Läs gärna mera om SMC RoadRacing Fabriken på SMCs hemsida - kolla under SMC SCHOOL. Ungdommar tycker vi om på SMC.
Vi ku´ha vald att kalla SMC SPORT för RoadRacing Fabrikken istället - som ju är en klassisk beteckning för SMC. Men, vi och Fabrikschefen ville at detta namn är ungdommernas.
Självfallet kommer vi noggrant att se över vart Fabrikkens ungdomsarbeta kan matchas och stödjas med dom lite störra i SMC SPORT. Även detta kommer vi ha klart inför innevärande säsong.

Ett av målen med SMC SPORT är att vi kan ge dom får smak för att gassa på steg 1-2-3-4, en enkel provsmakning på race verksamheten - i SMC trygga miljö. Vi har altså förare som redan kan åka ganska bra och som har mycket ban erfarenhet med sig.

Det är inte alla som tar licensen i sportklubber som har detta. Ska vi ta hand om dessa, blir det inte motiverande för bl. a deltagare och instruktörer.

Det som vi önskar att bedriva i SMC SPORT är enkelt att man lättsamt kan smaka på om racing är saken. Är det så att man vil rajasa och bli champ - har vi lyckats och då år det bara raka spåret över i klubborna som jobar just med detta.

Vi hoppas att SMC SPORT kan hjälpa sporten med flera glada nya förare och licenser, nya hungriga deltagare till sporten.

Tyvärr, får vi nog alla erkänna att motorsporten inte står i sin största tillväxt - kanske det då är extra glädligt att en ny aktör som SMC har stake att testa lite nya tag - så ge oss chancen.


- Nb.: Jag har för mindre än 4 timmar sedan suttit med en glad "genvald" FIM President Vito Ipolito, som tycker det är ett av FIMs mest intressanta projekt att Svemo och SMC tillsamans tar såna initativ för att få flera förare in i sporten från "touring segmentet"...
 

SuperRetard

New member
Hej,

Massa text från Dansken...


Läser jag (snabbt) rätt mellan raderna så är saker inte hugget i sten ännu? Och det finns en viss osäkerhet i hur utformningen exakt kommer att se ut.

Men om du läser mitt inlägg på samma sida ovan. Har jag rätt i mitt senaste påstående? Kommer steg 6 enbart vara tillgängligt för de som hållt SMC i handen från vaggan till Griden, eller kommer dörrarna stå öppna även för andra som är intresserade av att utvecklas i den miljö du pratar om?
 

HåkanP

New member
Hej,
vi har tillsvidare skrivit om SMC SPORT i medlemstidningen för SMCs medlem.

Det framgår där att vi har bildat en klubb, som numera är ansluten till Svemo.

Vi hoppas att SMC SPORT kan hjälpa sporten med flera glada nya förare och licenser, nya hungriga deltagare till sporten.

Det svarade ju inte precis på frågorna...

Hur kan SMC sport förhindra andra med licens att köra när just det är tanken med licens att få köra på svemoklubbars körningar.

Måste man gå alla 4 stegen i trafiksäkerhetsutbildningen för att få köra steg 5-6?

Sedan har ju idén 5-6 beskrivits som en slags "korpen" för roadracing. Har den försvunnit nu när ni har syfte att slussa in intresserade i andra klubbar genom ett prova på hos SMC sport? Känns lite som om ni inte tänkte färdigt innan ni drog igång projektet. Det är nog det ni borde sätta er ner och diskutera.
 

CB_Tobbe

New member
Det svarade ju inte precis på frågorna...

Hur kan SMC sport förhindra andra med licens att köra när just det är tanken med licens att få köra på svemoklubbars körningar.

Måste man gå alla 4 stegen i trafiksäkerhetsutbildningen för att få köra steg 5-6?

Sedan har ju idén 5-6 beskrivits som en slags "korpen" för roadracing. Har den försvunnit nu när ni har syfte att slussa in intresserade i andra klubbar genom ett prova på hos SMC sport? Känns lite som om ni inte tänkte färdigt innan ni drog igång projektet. Det är nog det ni borde sätta er ner och diskutera.
Bra skrivet...
Det är precis det min argumentation har gått ut på

Rätten att ta en Svemo licens (steg 5) skall vara samma oavsett vilken utbildare man väljer. Det enda kravet är personen uppfyller sportgrenens krav och följer instruktörens anvisningar.

Rätten att köra på steg 5 - 6 bör gälla alla med Svemolicens. Det är samma som hos alla "vanliga" klubbar.

Därmed försvinner det "formella" kravet att ha deltagit trafikövningarna (steg 1 - 4). Alltså trafikförsäkrad och körkortskrävande verksamhet. Att ha den strikta uppdelning är viktigt eftersom verksamheten lyder under helt olika regelverk där försäkringsfrågan och utbildningsmålen skiljer sig åt.
I trafikövningen läggs stor vikt på att alltid köra med marginaler för att inte råka ut för avåkningar eller krockar. När vi går in i "race" världen så funkar inte den taktiken längre om vill ha någon framgång på tävlingsbanan. Alltså kommer man som instruktör att behöva förmedla ett helt annan typ av budskap.

Personer under 21 år (i framtiden 24 år) kommer troligtvis att köra på hojar i steg 5 - 6 som dom inte har körkort till (Full effekt 600 eller 1000 cc hojar ). Det ytterligare en orsak att inte ha kopplingen mellan steg 1-4 och 5-6, eftersom det kräver TVÅ hojar, en för steg 1 -4 och en för 5-6. Detta skapar helt orimliga kostnader för en ung person som kanske pluggar.
 

CB_Tobbe

New member
Dessutom är det väl inte värre än att de som saknar mc körkort vänder sig till svemo då det verkar vara den mest naturliga ingången till prestationsinriktad körning.

/Robert

Svemo bedriver ingen egen verksamhet. Det gör däremot dom Svemoanslutna klubbarna t.ex LMS (Linköpning), FMK ( Falkenberg) , ARC (Anderstorp) eller SMC sport.
 

@nderz

New member
Bra skrivet...
Det är precis det min argumentation har gått ut på

Rätten att ta en Svemo licens (steg 5) skall vara samma oavsett vilken utbildare man väljer. Det enda kravet är personen uppfyller sportgrenens krav och följer instruktörens anvisningar.

Rätten att köra på steg 5 - 6 bör gälla alla med Svemolicens. Det är samma som hos alla "vanliga" klubbar.

Därmed försvinner det "formella" kravet att ha deltagit trafikövningarna (steg 1 - 4). Alltså trafikförsäkrad och körkortskrävande verksamhet. Att ha den strikta uppdelning är viktigt eftersom verksamheten lyder under helt olika regelverk där försäkringsfrågan och utbildningsmålen skiljer sig åt.
I trafikövningen läggs stor vikt på att alltid köra med marginaler för att inte råka ut för avåkningar eller krockar. När vi går in i "race" världen så funkar inte den taktiken längre om vill ha någon framgång på tävlingsbanan. Alltså kommer man som instruktör att behöva förmedla ett helt annan typ av budskap.

Personer under 21 år (i framtiden 24 år) kommer troligtvis att köra på hojar i steg 5 - 6 som dom inte har körkort till (Full effekt 600 eller 1000 cc hojar ). Det ytterligare en orsak att inte ha kopplingen mellan steg 1-4 och 5-6, eftersom det kräver TVÅ hojar, en för steg 1 -4 och en för 5-6. Detta skapar helt orimliga kostnader för en ung person som kanske pluggar.

Tolkar jag dig fel eller?
Du menar alltså att:
Om inte alla kan uppfylla villkoren så får man inte ställa dom??
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Det svarade ju inte precis på frågorna...

1. Hur kan SMC sport förhindra andra med licens att köra när just det är tanken med licens att få köra på svemoklubbars körningar.

2. Måste man gå alla 4 stegen i trafiksäkerhetsutbildningen för att få köra steg 5-6?

3. Sedan har ju idén 5-6 beskrivits som en slags "korpen" för roadracing. Har den försvunnit nu när ni har syfte att slussa in intresserade i andra klubbar genom ett prova på hos SMC sport?

4. Känns lite som om ni inte tänkte färdigt innan ni drog igång projektet.
5. Det är nog det ni borde sätta er ner och diskutera.

1. Jag tror mig inte att det är någon regel nånstans som är publicerat som talar om detta! Men, om om t. ex. top tio i superbike vill träna med SMC SPORT vart vi vill försöka att skapa en lagom trygg miljö för folk som är intressereda i att testa på sporten - då lyckas vi inte med det som klubbarna också har som utmaning. 1´sta steget in i sporten är stort för flera och kanske tempoet är skrämmande högt..

2. Igen har SMC SPORT inte publicerad några regler. Men, ja - har vi förarere som kan hantera hojen (steg1234) blir allt enklare.. för dom beskedliga resurser som vi har pt..
Ge oss lite tid och erfarenhet..

3. Nej - målet är att SMC SPORT ska vara korpen och vi ska slussa vidare till dom klassiska rajs klubber. Men, igen SMC är en medlems organisation, och vem vett kanske om några år vill klubens medlem annat..

4. SMC är en medlemsorganisation - och vi styrs av medlemmens önskemål, som tas bra hand om via en mängd etablerade demokratiska system. Därför har vi sannolikt aldrig tänkt klart i flera frågor.
Styrelsen i SMC, kommer jobba med detta under vintern och det kommer tillsättas olika arbetsgrupper - och vi kommer avstämma med SMC SCHOOL, Instruktörskåren, resurser, Svemo, klubbar, mm..

5. se 4

Om det är så att det finns sakar som upprör eller bringar upp tveksamheter, kan det vara bra att nyttja forum.
Men, det fungerar även bra att ringa mig direkt - mitt nummer finns på SMCs webb :)
 
Top