Jag ser det inte som så konstigt
1
Min ståndpunkt är fortfarande att race bitarna (steg 5-6) bäst hanteras av motorklubbarna. Gärna som ett samarbete mellan SMC-school och den lokala klubben i regionen. Det kommer ändå att bli det naturliga kontakten när han /hon börjar o tävla. En bra kontakt med den lokala klubben bidrar samtidigt till en god tillgång på utbildade funktionärer för alla steg. Då behöver SMC enbart komma med instruktörer. Allt annat runt om kan dessa "funkisar" fixa lokalt.
2
Men om nu SMC absolut vill köra det i EGEN regi under "SVEMO - flagg" Då skall man åtminstone respektera dom sportgrensregler och licens system som dom andra svemo anslutna motorklubbarna lever efter. Alltså, 16 årige Tobias på sin R 6 skall ha precis samma rätt att delta i SMC-sport icke trafikförsäkrade delar som han har att delta i t.ex. FMK s "licensträningar" och licenskurser.
3
punkt 2 och 3 hänger ihop speciellt om alla stegen skall köras samtidigt och på många motorbanor. Då måste dagens träningsledare istället vara en Svemolicensierad träningsledare eller tävlingsledare vilket inte är nödvändigt idag. Samt även övrig banpersonal bör vara svemolicenserad. Bemaningen SKALL samtidigt följa banans bemaningsplan för träning som finns i Svemo s banlicens för aktuell bana. Därmed måste det in i hela SMC resursorganisation.
Jag har inga betänkligheter om att berörda inom organisationen har den kunskap om vilka krav som ställs och kommer vidtaga åtgärder för att följa dessa,det finns väl redan erfarna funktionärer inom organisationen om jag inte missuppfattat något.
16-årige Tobias har ju redan idag möjligheten att köra på FMKs lic.träningar,vad förändras för honom när smc-sport börjar köra?
Som jag skrev i tråden på SH,hade smc haft monopol på lic.kurser och träningar så hade jag förstått din avresion mot detta då grundkraven verkligen begränsat möjligheten att köra.
Men som nu när det bara kommer en aktör till på marknaden så förändras inget i sak,endast ytterligare en klubb som ordnar träningar dock med vissa grundkrav men alla övriga träningar finns ju kvar för dom som inte ställer upp på dessa förkunskapskrav.
Jag är klart för denna satsning,om jag kommer köra eller inte får framtiden utvisa men att möjligheten ska finnas för de som är intresserade ser jag som en självklarhet,skulle det inte fungera ekonomiskt eller kanske rent av utförandemässigt så är det väl bara att lägga ner.
För mig känns det som du dömt ut detta på förhand istället för att invänta resultatet av satsningen.
Konkurrens kan väl aldrig vara fel,alternativ finns för de som inte gillar koceptet och det oftast både billigare och med lägre krav,varför inte bara nöja sig med det?
Är du så säker på att det kommer bli skit av detta och du får rätt så får du gärna peka finger åt mig efteråt och säga "vad var det jag sa" mycket hellre än att det inte blir något försök överhuvudtaget,det bjuder jag på.
Henrik