kritik mot Steg 5

Niklasinorr

New member
Råd och riktlinjer är inget bra dokument att referera till i det här sammanhanget. Det är ett dokument som är designat för trafikövningarna steg 1-4. Dom dukument som gäller i den här verksamheten finns mestadels hos Svemo och riksidrottsförbundet.

För sakens skull så vill jag bara påpeka att Råd&Riktlinjer har flera delar. En del är trafiksäkerhet med mjuka värden, försäkringstänk, riskmedvetenhet och liknande. En annan del är själva upplägget på kurserna, hur man organiserar, vad som skall finnas, saker att tänka på och skaderapporter och annat praktiskt.

Färdighetsträningen är däremot färdighetsträning av samma typ och med
samma tänk på övningar som i de racingsskolor jag känner till kör med.
Man övar gaskontroll, svängpunkt, blick, körställning och allt annat oavsett om man är på Kenny Roberts ranch, kör med CSS, Jamie Whitham School, Fast Freddies Racing school eller SMC, det är grundprinciper i hur man kör hoj, fort som långsamt. Råd&Riktlinjer är ett utmärkt hjälpmedel för en ren bankurs också om man bara använder färdighetsträningen i dokumentet.
Eller menar du att man inte använder gaskontroll, sittställning, blick och spårval när man kör racing?
 

Denny

New member
Kämpa på ni som jobbar med dessa steg
All heder till er.

Hade detta funnits när jag bestämde mej för å ta licens å börjat tävla
så hade jag tagit både steg 5&6

nu funkade det ändå men hade vart skönt å slussas in i det lite mjukt
de e ju inte alla som har mod å bara gå en licens kurs å sen känner att nu
ska jag ut å tampas på en rr träning.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Är helt medveten om att steg 1-4 är trafiksäkerhetsövningar, men jag är helt övertygad om att jag kommer att komma till en punkt där jag åtminstone vill prova på lite mer "race"-inriktad körning när det gäller spår osv..

Däremot är jag inte det minsta intresserad av att tävla, jag är inte heller intresserad av licens.. eller att köra rr-träningar.

Hösten 2009 var jag på en privat körning med superbikeförare, en kvinnlig förare började grina efter att ha blivit omkörd på båda sidorna mitt i en kurva.. den typen av körning är inget för mig.

Därför gillar jag hela SMC-atmosfären, lite mer hänsyn, lite mer marginal, instruktörerna är bra, mkt trevligt folk och bekanta ansikten, och de flesta är "vanliga människor" som har MC som hobby precis som mig.

Av den anledningen hoppas jag att SMC har någon sorts fortsättning efter steg 1-4 när jag vill lära mig att köra snabbare (på bana) den dagen jag är redo för det.


Där har du problemet att när farten ökar då blir det lätt tajta stituationer. Dom marginalerna som finns i steg 1-4 försvinner väldigt lätt i steg 5-6. Där målet blir att vänja deltagarna vid "racevärlden". Där blir det ombromsningar inför kurvor m.m och inga 2 meter i sidled när den andre är helt stabil i spårvalet o.s.v.

I ditt fall med den kvinnliga deltagaren var upplägget lite fel. Man försöker ofta som bandagsarrangör att inte blanda Elit förare med nybörjare. Om det inte är breda banor typ Anderstorp och få deltagare.
Om man kör det upplägget som du beskriver då förser man ovana med t.ex gul väst. Detta för att Elit förarna skall upptäcka tidigt att det är en osäker nybörjare som behöver lite extra marginaler och även kör långsammare.
Det gör det lättare att planera platsen för passagen bättre.

Licensen är bl.a din försäkring när du kör utan trafikförsäkring ovanför steg 4. Det är den du får i steg 5.
 

He rik

New member
Jösses CB_Tobbe,släpp taget nu va.......gillar du inte smc-sport så finns det alternativ för dig och alla de som blir utestängda,välj de istället.

Förstår mig inte på dig riktigt,det finns nu en satsning inom smc som Inte inriktar sig på annat än att du ska bli snabbare på bana och den helt på eget ansvar utan försäkringar,varför inte bara nöja sig med att det finns en aktör till?

Varför attackera detta?

Har du egna intressen som inte kommer utveckla sig lika bra med konkurrens?

Du måste hålla med om att det är den uppfattningen man får när du så maniskt försöker sänka denna satsning som inte försöker hindra folk att ta licens eller träna på andra sätt,endast ytterligare en möjlighet för de som uppfyller kraven.

Om jag skulle starta en klubb som blev svemoansluten och ställde som krav att du var tvungen att köra R6 för att få deltaga så ÄR det svemo du skall attackera för dom godkänt mina villkor och inte mig som blivit godkänd!

Så,har du något mot denna satsning så ta det med svemo,får du gehör så blir det som du vill annars så får du nog ta och hålla igen lite.....

Mvh
Henrik
 

CB_Tobbe

New member
För sakens skull så vill jag bara påpeka att Råd&Riktlinjer har flera delar. En del är trafiksäkerhet med mjuka värden, försäkringstänk, riskmedvetenhet och liknande. En annan del är själva upplägget på kurserna, hur man organiserar, vad som skall finnas, saker att tänka på och skaderapporter och annat praktiskt

.........................

Naturligtvis finns det delar i råd & riktlinjer som kan tillämpas t.ex blick, gaskontroll o bromspunkter m.m.

Men det är samtidigt en hel del som måste ändras när prioreteringen går från säkerhet till "speed" vid körningen.

Det som är egendesignat inom SMC finns i många fall i något annan version i Svemodokument. Då blir det istället att tolka gällande svemoreglemte istället.
Vilket blir en nödvändighet att lära deltagare och funktionärer.
För nu pratar vi inte längre om resurser utan om utbildade och licensierade funktionärer som ofta jobbar med full flagguppsättning och reglementsenliga depåutfarter med kompletta startprocidurer i t.ex steg 5. Även användandet av Safety car SC tränas i steg 5. Nu är inte crasherna några "trafikolyckor" längre som skall utredas, utan raceincidenter där deltagarna tar sin egna kostnader om det inte är mycket grov våldslöshet som gjorde att det inträffade. Det är bara person skador som behöver dokumenteras. Nu blir det inte någon ersättning längre om deltagarna skulle råka toucha varandra vid t.ex en omkörning.

Det är sådana saker som blir en stor omställning för många i SMC-school organisationen. Även val av banor begränsas eftersom många av SMC "godkända" banor INTE är säkra nog för att få en Svemo banlicens.
 
Last edited:

He rik

New member
Det är sådana saker som blir en stor omställning för många i SMC-school organisationen.

Kan det vara därför som det ska vara instruktörer med tävlingserfarenhet på sport-körningarna?

Deltagarna har väl förhoppningsvis lärt sig detta på lic.kursen såsom alla andra licenserade förare på normala licensträningar,eller håller du smc-licensförarna för mindre vetande än andra?

Henrik
 

CB_Tobbe

New member
Kan det vara därför som det ska vara instruktörer med tävlingserfarenhet på sport-körningarna?

Deltagarna har väl förhoppningsvis lärt sig detta på lic.kursen såsom alla andra licenserade förare på normala licensträningar,eller håller du smc-licensförarna för mindre vetande än andra?

Henrik

Jag talade inte om instruktörerna bara. Jag pratar om hela organisationen runt banan. Jag skrev steg 5 som ju är licenskursen där deltagarna skall lära sig hur en komplett tävlingsorganisation jobbar på banan. Deltagarna skall ju lära alla situationer och tillhörande procedurer som förekommer under t.ex ett SM.
Under tävling åtgärdas t.ex crasher vid pågående race ofta under gul flagg. Medan på SMC kurser sker det alltid under röd flagg med avbruten träning. (tom bana). Det är en enorm skillnad för förare och funktionärer som måste tänka på vart enda steg dom tar.
 

He rik

New member
Jag talade inte om instruktörerna bara. Jag pratar om hela organisationen runt banan. Jag skrev steg 5 som ju är licenskursen där deltagarna skall lära sig hur en komplett tävlingsorganisation jobbar på banan. Deltagarna skall ju lära alla situationer och tillhörande procedurer som förekommer under t.ex ett SM.
Under tävling åtgärdas t.ex crasher vid pågående race ofta under gul flagg. Medan på SMC kurser sker det alltid under röd flagg med avbruten träning. (tom bana). Det är en enorm skillnad för förare och funktionärer som måste tänka på vart enda steg dom tar.
Det är alltså funktionärerna du oroar dig över? De övriga kan förhoppningsvis hantera detta då de har licens.

Lite intressant hur du argumenterat för din sak här.....

Först i princip "detta ska inte smc hålla på med"

Sedan "om smc ska hålla på med detta ska det vara öppet för alla"

Till nu "hur ska smc kunna hantera allt runt omkring"

Hur hade du tänkt att smc skulle kunna hantera en ungdomsverksamhet när du betvivlar att de ens klarar av verksamheten som tänkt nu?

Känns lite som att målet är att få satsningen nedlagd till varje pris,varför har jag ingen aning om men det är det första jag tänker på när jag läser vad du skriver.

Henrik
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Jag talade inte om instruktörerna bara. Jag pratar om hela organisationen runt banan. Jag skrev steg 5 som ju är licenskursen där deltagarna skall lära sig hur en komplett tävlingsorganisation jobbar på banan. Deltagarna skall ju lära alla situationer och tillhörande procedurer som förekommer under t.ex ett SM.
Under tävling åtgärdas t.ex crasher vid pågående race ofta under gul flagg. Medan på SMC kurser sker det alltid under röd flagg med avbruten träning. (tom bana). Det är en enorm skillnad för förare och funktionärer som måste tänka på vart enda steg dom tar.

Eftersom de som utbildar för licens i steg 5 är samma människor som utbildar för licens i ex LMS regi och har gjort detta i många år så behöver du inte oroa dig Tobbe. Du kan lugnt sätta dig ner igen och låta dessa erfarna människor göra sitt jobb. Eftersom instruktörerna i steg 6 är erfarna tävlingsåkare och utbildar för tävling så kan du även i detta fall sätta dig ner. Deltagarna i steg 5 o 6 var vad jag såg efter den första kursen i somras alldeles ohyggligt nöjda och vissa av dem tyckte att detta var det roligaste de någonsin gjort. Vi kör ju faktiskt motorcykel för att det är roligt så om man då verkligen har roligt så måste det ju vara ganska rätt?

Släpp det här nu och låt tiden finslipa kurserna och SMC Sport, världen är alldeles för full av människor som bara klagar och dödförklarar saker innan de ens sett ett resultat.

Glöm aldrig chefen för det brittiska patentverket som redan år 1900 sa att alla uppfinningar redan är gjorda...:)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att läsa alla inlägg - men, jag noterar det är en intensiv debatt.

Åt andra sida har jag just blivit ombett att presentera SMC SCHOOL & utvecklingen av SMC SPORT, på General Sectr.s möte på FIMs globale kongres.
Och just sitsen med att vi har förare som har en gedigen utbildning (steg 1234), som sedan i princip behöver lära sig "tävlingsdelen"

Jag tycker det är kul att SMC SPORT får en sådan uppmärksamhet och nästan 100 sportsorganisationer anser vi gör rätt.
Att SMC SPORT är för SMCs medlem gör det hela mera intressant - eftersom det för flera organisationer som endast har sport, ser möjligheter att gå åt andra hållet och skapa landsvägs organisationer..
 

e7danne

New member
Går det att skapa en poll så vi kan se hur många som faktiskt delar de olika sidornas åsikter? (Så vi inte räknar det i antalet inlägg utan istället i antalet personer)

Även om debatten är intensiv här på forumet så tror jag tyvärr att några få kritiker hörs lika mycket som alla andra tillsammans.
(Såhär är det ofta vid debatter (på internet), det är kritikerna som har energin att göra sig hörda)

Mvh
Danne

Supportertråd: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5801
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Eftersom de som utbildar för licens i steg 5 är samma människor som utbildar för licens i ex LMS regi och har gjort detta i många år så behöver du inte oroa dig Tobbe. Du kan lugnt sätta dig ner igen och låta dessa erfarna människor göra sitt jobb.

Eftersom instruktörerna i steg 6 är erfarna tävlingsåkare och utbildar för tävling så kan du även i detta fall sätta dig ner.


Just därför känns det lite märkligt att inte få köra steg 6 efter licenskurs med Ola & Håkan genom LMS...
 

Frank S

New member
Jag talade inte om instruktörerna bara. Jag pratar om hela organisationen runt banan. Jag skrev steg 5 som ju är licenskursen där deltagarna skall lära sig hur en komplett tävlingsorganisation jobbar på banan. Deltagarna skall ju lära alla situationer och tillhörande procedurer som förekommer under t.ex ett SM.
Under tävling åtgärdas t.ex crasher vid pågående race ofta under gul flagg. Medan på SMC kurser sker det alltid under röd flagg med avbruten träning. (tom bana). Det är en enorm skillnad för förare och funktionärer som måste tänka på vart enda steg dom tar.

I somras på Bikeweek, Karskoga varvades det en licenskurs med "allmänhetens avåkning" och jag har inte något minne av att det var ute några funktionärer och reste klonkade cyklar under gulflagg. De som trillade fick åka skamkärra efter passet.

En personlig reflektion: Jag ser inte problemet med att vi slussar vidare fartsugna OCH välutbildade chaufförer som är hästlängder säkrare och stabilare än några av dem som körde kursen då. Kanske låter drygt och förmätet men det ska noteras att jag själv är högst medioker som förare och har inget större behov av självhävdelse men jag såg det jag såg.
 

CB_Tobbe

New member
Det är alltså funktionärerna du oroar dig över? De övriga kan förhoppningsvis hantera detta då de har licens.

Lite intressant hur du argumenterat för din sak här.....

Först i princip "detta ska inte smc hålla på med"

Sedan "om smc ska hålla på med detta ska det vara öppet för alla"

Till nu "hur ska smc kunna hantera allt runt omkring"

Hur hade du tänkt att smc skulle kunna hantera en ungdomsverksamhet när du betvivlar att de ens klarar av verksamheten som tänkt nu?

Känns lite som att målet är att få satsningen nedlagd till varje pris,varför har jag ingen aning om men det är det första jag tänker på när jag läser vad du skriver.

Henrik

Jag ser det inte som så konstigt

1
Min ståndpunkt är fortfarande att race bitarna (steg 5-6) bäst hanteras av motorklubbarna. Gärna som ett samarbete mellan SMC-school och den lokala klubben i regionen. Det kommer ändå att bli det naturliga kontakten när han /hon börjar o tävla. En bra kontakt med den lokala klubben bidrar samtidigt till en god tillgång på utbildade funktionärer för alla steg. Då behöver SMC enbart komma med instruktörer. Allt annat runt om kan dessa "funkisar" fixa lokalt.

2
Men om nu SMC absolut vill köra det i EGEN regi under "SVEMO - flagg" Då skall man åtminstone respektera dom sportgrensregler och licens system som dom andra svemo anslutna motorklubbarna lever efter. Alltså, 16 årige Tobias på sin R 6 skall ha precis samma rätt att delta i SMC-sport icke trafikförsäkrade delar som han har att delta i t.ex. FMK s "licensträningar" och licenskurser.

3
punkt 2 och 3 hänger ihop speciellt om alla stegen skall köras samtidigt och på många motorbanor. Då måste dagens träningsledare istället vara en Svemolicensierad träningsledare eller tävlingsledare vilket inte är nödvändigt idag. Samt även övrig banpersonal bör vara svemolicenserad. Bemaningen SKALL samtidigt följa banans bemaningsplan för träning som finns i Svemo s banlicens för aktuell bana. Därmed måste det in i hela SMC resursorganisation.
 

CB_Tobbe

New member
I somras på Bikeweek, Karskoga varvades det en licenskurs med "allmänhetens avåkning" och jag har inte något minne av att det var ute några funktionärer och reste klonkade cyklar under gulflagg. De som trillade fick åka skamkärra efter passet.

En personlig reflektion: Jag ser inte problemet med att vi slussar vidare fartsugna OCH välutbildade chaufförer som är hästlängder säkrare och stabilare än några av dem som körde kursen då. Kanske låter drygt och förmätet men det ska noteras att jag själv är högst medioker som förare och har inget större behov av självhävdelse men jag såg det jag såg.

Under en tävling då måste ofta "funkisar" röra sig väldigt nära bankanten och i avåkningszoner för att ta hand om den eventuellt skadade och chockade föraren samt att "dra" undan hojen från bankanten så att den inte utgör någon fara om någon annan skulle klota där igen. När platsen är säker igen då kan GUL flaggan dras in.

Vid mer komplicerade bärgningar kan racet tillfälligt neutraliseras med en s.k Safety Car (SC) som kör runt i lagom fart med fältet bakom sig. När allt är klart då släpper bilen fältet igen. Processen följer nogranna och förutbestämmda procedurer för att påkörnings olyckor skall undvikas. Där används både GUL flaggor och SC skyltar för varna förarna för SC.

Och i sista hand när inga andra möjligheter finns då beslutar tävlingsledaren om RÖD flagg och race avbryts.

Under träning då Rödflaggar man direkt om den finns någon fara för personer. Detta eftersom posteringarna ofta bara har en flaggvakt istället för 3-5 personer under ett race. Då finns ingen möjlighet att lämna posteringen om man är ensam och måste flagga GUL eller RÖD flagg.

I licenskursen genomför man ofta körning med safety car för att demonstrera hela proceduren. Även körning med Ambulans och räddnings bil under VIT flagg visas, där deltagarna fortsätter att träna samtidigt som långsamma fordon kör på banan.
 
Last edited:

He rik

New member
Jag ser det inte som så konstigt

1
Min ståndpunkt är fortfarande att race bitarna (steg 5-6) bäst hanteras av motorklubbarna. Gärna som ett samarbete mellan SMC-school och den lokala klubben i regionen. Det kommer ändå att bli det naturliga kontakten när han /hon börjar o tävla. En bra kontakt med den lokala klubben bidrar samtidigt till en god tillgång på utbildade funktionärer för alla steg. Då behöver SMC enbart komma med instruktörer. Allt annat runt om kan dessa "funkisar" fixa lokalt.

2
Men om nu SMC absolut vill köra det i EGEN regi under "SVEMO - flagg" Då skall man åtminstone respektera dom sportgrensregler och licens system som dom andra svemo anslutna motorklubbarna lever efter. Alltså, 16 årige Tobias på sin R 6 skall ha precis samma rätt att delta i SMC-sport icke trafikförsäkrade delar som han har att delta i t.ex. FMK s "licensträningar" och licenskurser.

3
punkt 2 och 3 hänger ihop speciellt om alla stegen skall köras samtidigt och på många motorbanor. Då måste dagens träningsledare istället vara en Svemolicensierad träningsledare eller tävlingsledare vilket inte är nödvändigt idag. Samt även övrig banpersonal bör vara svemolicenserad. Bemaningen SKALL samtidigt följa banans bemaningsplan för träning som finns i Svemo s banlicens för aktuell bana. Därmed måste det in i hela SMC resursorganisation.

Jag har inga betänkligheter om att berörda inom organisationen har den kunskap om vilka krav som ställs och kommer vidtaga åtgärder för att följa dessa,det finns väl redan erfarna funktionärer inom organisationen om jag inte missuppfattat något.

16-årige Tobias har ju redan idag möjligheten att köra på FMKs lic.träningar,vad förändras för honom när smc-sport börjar köra?

Som jag skrev i tråden på SH,hade smc haft monopol på lic.kurser och träningar så hade jag förstått din avresion mot detta då grundkraven verkligen begränsat möjligheten att köra.

Men som nu när det bara kommer en aktör till på marknaden så förändras inget i sak,endast ytterligare en klubb som ordnar träningar dock med vissa grundkrav men alla övriga träningar finns ju kvar för dom som inte ställer upp på dessa förkunskapskrav.

Jag är klart för denna satsning,om jag kommer köra eller inte får framtiden utvisa men att möjligheten ska finnas för de som är intresserade ser jag som en självklarhet,skulle det inte fungera ekonomiskt eller kanske rent av utförandemässigt så är det väl bara att lägga ner.

För mig känns det som du dömt ut detta på förhand istället för att invänta resultatet av satsningen.

Konkurrens kan väl aldrig vara fel,alternativ finns för de som inte gillar koceptet och det oftast både billigare och med lägre krav,varför inte bara nöja sig med det?

Är du så säker på att det kommer bli skit av detta och du får rätt så får du gärna peka finger åt mig efteråt och säga "vad var det jag sa" mycket hellre än att det inte blir något försök överhuvudtaget,det bjuder jag på.

Henrik
 

Niklasinorr

New member
Går det att skapa en poll så vi kan se hur många som faktiskt delar de olika sidornas åsikter? (Så vi inte räknar det i antalet inlägg utan istället i antalet personer)

Även om debatten är intensiv här på forumet så tror jag tyvärr att några få kritiker hörs lika mycket som alla andra tillsammans.
(Såhär är det ofta vid debatter (på internet), det är kritikerna som har energin att göra sig hörda)

Mvh
Danne

Supportertråd: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5801

En poll som visar vem som har "rätt" eller "fel" spelar ju ingen roll, det finns ju ingeting att tycka om än så att säga. Oavsett resultatet på en poll så kommer SMC Sport att köra ett försöksår och utvärdera det. Det är ungefär som att rösta om vem som har rätt eller fel i att solen går upp:)
 

CB_Tobbe

New member
Jag har inga betänkligheter om att berörda inom organisationen har den kunskap om vilka krav som ställs och kommer vidtaga åtgärder för att följa dessa,det finns väl redan erfarna funktionärer inom organisationen om jag inte missuppfattat något.

16-årige Tobias har ju redan idag möjligheten att köra på FMKs lic.träningar,vad förändras för honom när smc-sport börjar köra?

Som jag skrev i tråden på SH,hade smc haft monopol på lic.kurser och träningar så hade jag förstått din avresion mot detta då grundkraven verkligen begränsat möjligheten att köra.

Men som nu när det bara kommer en aktör till på marknaden så förändras inget i sak,endast ytterligare en klubb som ordnar träningar dock med vissa grundkrav men alla övriga träningar finns ju kvar för dom som inte ställer upp på dessa förkunskapskrav.

Jag är klart för denna satsning,om jag kommer köra eller inte får framtiden utvisa men att möjligheten ska finnas för de som är intresserade ser jag som en självklarhet,skulle det inte fungera ekonomiskt eller kanske rent av utförandemässigt så är det väl bara att lägga ner.

För mig känns det som du dömt ut detta på förhand istället för att invänta resultatet av satsningen.

Konkurrens kan väl aldrig vara fel,alternativ finns för de som inte gillar koceptet och det oftast både billigare och med lägre krav,varför inte bara nöja sig med det?

Är du så säker på att det kommer bli skit av detta och du får rätt så får du gärna peka finger åt mig efteråt och säga "vad var det jag sa" mycket hellre än att det inte blir något försök överhuvudtaget,det bjuder jag på.

Henrik

Ett grundproblem är att det bara finns EN trafikförsäkrad och körkortskrävande väg till SMC' s racesatsning. Det gör faktiskt att personer med tävlingsambitioner som vill ha körutbilding inom SMC -sport tvingas delta i en trafikövning där sådana förberedelser INTE får förekomma enligt bl.a. försäkringsregler. Med två vägar in då försvinner detta tvång och dom båda verksamheterna får betydligt lösare koppling med varandra. Det är syftet med att befinna sig på en motorbana som påverkar vilken försäkringslösning som gäller.
 

He rik

New member
Ett grundproblem är att det bara finns EN trafikförsäkrad och körkortskrävande väg till SMC' s racesatsning. Det gör faktiskt att personer med tävlingsambitioner som vill ha körutbilding inom SMC -sport tvingas delta i en trafikövning där sådana förberedelser INTE får förekomma enligt bl.a. försäkringsregler. Med två vägar in då försvinner detta tvång och dom båda verksamheterna får betydligt lösare koppling med varandra. Det är syftet med att befinna sig på en motorbana som påverkar vilken försäkringslösning som gäller.

Ok,så min kunskapsträning med smc innan sportsatsningen var aktuell(eller åtminståne känd för mig)klassas alltså som trafikövning men så fort sport drog igång så blev det träning inför tävling?

Knepigt då jag,och fler med mig,redan innan haft licens och inte haft för avsikt att bli säkrare utan endast snabbare.
När även instruktörer på forum och irl säger att kurserna är bra även för racers som vill bli snabbare,är inte trafiksäkerhetsdelen redan då åtsidosatt?

Inte för att jag vet om det har kommit några tävlingsförare som tränat på att bli snabbare men att säga att det är en bra väg att bli snabbare är väl redan där i strid med trafiksäkerhetsmålet som du värnar om.
Iaf. på samma sätt som att bedriva en fristående satsning som nu kommer bli verklighet.

Tror nog Ingen kommer gå smc-schoolstegen enbart för att få gå steg 5-6 utan det är snarare en naturlig utveckling för de som blir fast i bankörningen och vill mer efter ett stort antal kurser.
De som har ett uttalat mål att tävla redan från början kommer gå den vanliga vägen,ta lic. med ex. LMS,FIVER,FMK för att sedan börja träna.

Just den biten är nog klar tom. för försäkringsbolagen.....

Henrik
 
Top