kritik mot Steg 5

roffe_s

Active member
Nej Tobbe! Det är inte ett grundproblem, det är uppenbarligen DITT problem. Kanske Hunds problem, möjligen några ytterligare personers problem. Men inget grundproblem.

En annan sida av myntet är att vi kan välja att se SMC Sport som en ytterligare "service" till de medlemmar som bekostat en rejäl trafik- och färdighetsträning i steg 1-4 och nu vill utveckla sin körning ytterligare ett par steg i en trygg och känd miljö.

För dessa medlemmar kanske utbytet minskar om steg 5-6 öppnas för kreti och pleti som i åratal stångats i träningar och tävlingar. Och i så fall skulle SMC Sport verkligen ha ett grundproblem, om de mest trogna kursdeltagarna skulle avstå för att miljön känns allt för otrygg.

Jag är tacksam för att personerna som utvecklar det nya konceptet lyfter blicken från sin egen navel och ser till alla medlemmars och kursdeltagares bästa.

Ett grundproblem är att det bara finns EN trafikförsäkrad och körkortskrävande väg till SMC' s racesatsning. Det gör faktiskt att personer med tävlingsambitioner som vill ha körutbilding inom SMC -sport tvingas delta i en trafikövning där sådana förberedelser INTE får förekomma enligt bl.a. försäkringsregler. Med två vägar in då försvinner detta...
 

Marie

Banned
Jag för min del ser i detta bekräftelsen på det jag hela tiden varit övertygad om.

Begreppet trafiksäkerhetsträning på bana" är bara en vacker omskrivning eftersom många ser bankörningen som det primära, men har velat behålla försäkringsskyddet för både människa och maskin.

(rätta mig om jag har fel, men licensen ger väl bara visst försäkringsskydd för människan?)
 

sark

New member
Ett grundproblem är att det bara finns EN trafikförsäkrad och körkortskrävande väg till SMC' s racesatsning. Det gör faktiskt att personer med tävlingsambitioner som vill ha körutbilding inom SMC -sport tvingas delta i en trafikövning där sådana förberedelser INTE får förekomma enligt bl.a. försäkringsregler. Med två vägar in då försvinner detta tvång och dom båda verksamheterna får betydligt lösare koppling med varandra. Det är syftet med att befinna sig på en motorbana som påverkar vilken försäkringslösning som gäller.

Om det här är ett av dig identifierat "grundproblem" så förstår jag varför du inte gillar SMC Sport. Nu representerar jag inte SMC på något vis, men jag känner mig tillräckligt säker på min sak för att kunna påstå att SMC Sport inte har några som helst avsikter att tvinga dig att göra något du inte vill. Du är helt enkelt fri att avstå! Och det finns alternativ!

Jag inser naturligtvis att de flesta i den här absurt långa tråden över ett icke-problem redan påpekat din frihet att avstå, men det verkar inte riktigt gå hem!
 

CB_Tobbe

New member
Jag för min del ser i detta bekräftelsen på det jag hela tiden varit övertygad om.

Begreppet trafiksäkerhetsträning på bana" är bara en vacker omskrivning eftersom många ser bankörningen som det primära, men har velat behålla försäkringsskyddet för både människa och maskin.

(rätta mig om jag har fel, men licensen ger väl bara visst försäkringsskydd för människan?)

Jag håller nog inte med dig, när det gäller majorteten av deltagarna, särskilt i dom lägre stegen där övervägar nog intresset att bli säkrare förare. Däremot i dom högre stegen och snabbaste grupperna kan det säkert vara så att vissa tycker det är bra med en försäkrad och coachad bankörning för nöjes skull.
Och det är därför det inte skall vara några tvingande kopplingar mellan verksamheterna.

Svaret på andra frågan är ja. Den bör gärna kompletteras med en personförsäkring för extremsporter.
 

He rik

New member
Däremot i dom högre stegen och snabbaste grupperna kan det säkert vara så att vissa tycker det är bra med en försäkrad och coachad bankörning för nöjes skull.

De flesta jag träffat på de körningar jag varit på i de högre stegen/snabba grupperna kör inte smc för att hojförsäkringen gäller,tvärtom har många endast haft trafikförsäkring på hojen.

De har kört för coachingen,organisationen och ordningen jämfört med övriga arrangörer.

Däremot kört för nöjes skull håller jag med om till fullo,vore väl konstigt annars. :)

Henrik
 

CB_Tobbe

New member
För dessa medlemmar kanske utbytet minskar om steg 5-6 öppnas för kreti och pleti som i åratal stångats i träningar och tävlingar. Och i så fall skulle SMC Sport verkligen ha ett grundproblem, om de mest trogna kursdeltagarna skulle avstå för att miljön känns allt för otrygg.


Jag tror knappst dessa personer går en licens kurs i steg 5 eftersom dom redan har en licens.

Om miljön känns så otrygg då skall dom absolut inte lämna steg 4. För då har inget o hämta i steg 5- 6 eftersom ingen egendomsförsäkring finns och deltagarnas syfte är att testa gränser på ett helt annat sätt än steg 1-4. Det är den verkligheten dom kommer att möta på tävlingsbanan så det lika bra att vänja sig vid lite tuffare körning.
 

roffe_s

Active member
Och det är precis det som Sport nu vill ändra på! Att minska insteget genom att erbjuda en enklare väg att prova på racing.

Detta svar har Du nu fått av så många olika personer sedan första sidan. Och raspar fortfarande fram samma kvädesvisa. Du får ursäkta, men nu ligger herr Stenmarks klassiska "-hä löns et förklar för döm som åsit begriip" och rullar på tungspetsen...

Licenser måste för övrigt förnyas om Du inte hämtar ut tävlingslicens inom två år, det har Du nog koll på. Och i tillägg till det är jag förvånad över Din plötsliga kaxighet.

En nyfiken fråga - Du tog händelsevis inte klivet själv från CB 125 rätt nyligen och funderar som bäst på en rejskarriär?

Veva nu inte skivan en gång till utan låt oss ses i denna tråd om sisådär ett år för att dra slutsatser av den nya och spännande satsningen:)

Trevlig helg!

Jag tror knappst dessa personer går en licens kurs i steg 5 eftersom dom redan har en licens.

Om miljön känns så otrygg då skall dom absolut inte lämna steg 4. För då har inget o hämta i steg 5- 6 eftersom ingen egendomsförsäkring finns och deltagarnas syfte är att testa gränser på ett helt annat sätt än steg 1-4. Det är den verkligheten dom kommer att möta på tävlingsbanan så det lika bra att vänja sig vid lite tuffare körning.
 

sark

New member
Jag tror knappst dessa personer går en licens kurs i steg 5 eftersom dom redan har en licens.

Om miljön känns så otrygg då skall dom absolut inte lämna steg 4. För då har inget o hämta i steg 5- 6 eftersom ingen egendomsförsäkring finns och deltagarnas syfte är att testa gränser på ett helt annat sätt än steg 1-4. Det är den verkligheten dom kommer att möta på tävlingsbanan så det lika bra att vänja sig vid lite tuffare körning.

Wow. Du har diskuterat den här frågan i typ 13 sidor, och fortfarande missat hela poängen med SMC Sport. :D
 

SuperRetard

New member
Nej Tobbe! Det är inte ett grundproblem, det är uppenbarligen DITT problem. Kanske Hunds problem, möjligen några ytterligare personers problem. Men inget grundproblem.


Orkar inte ens läsa alla inlägg nu.. (men komprecis hem fårn krogen)

Mitt problem, är att jag efter steg 1-4 på knix, som gett mig all inom S;C tillgänglig teori. Inte är välkommen på Steg 6, trots åtskilliga dagar på storbana, genomgången licenskurs med samma instruktörer som SMC själva använder och en tydlig vilja att få ta del av den organiserade träning som S;C nu kan erbjuda!

Steg 1-4 är superbra, men sanningen är att instruktörerna inte tillför särskilt mycket mer än teori (sanning med modifikation). Är man teoretiskt lagd och engagerad, i kombination med egen övning på bana så ger således inte en kurs steg 3 särskilt mkt om man redan gått den 23 gånger på knix då det är samma saker som rabblas igen, och då är det per definition endast de 1600 sek som SMC vill åt (och DET är fan inte i medlemmarnas intresse).

Min önskan är att alla som vill ska kunna delta vid den här typen av träning, om än medvetna om att det ska ske på BKK-liknande grunder där man inte ska bromsa in nån annnan i täcket bara för att manb kan osv.

Återigen, mig veterligen är utbudet oerhört begränsat på kompetenta instruktörer som i kursform erbjuder träning in tävling på det sätt som beskrivs i steg 6. Att det då ainte är tillgängligt för alla SMC-medlemmar är för mig oförståeligt så länge licens finns. Fartskillnanderna kommer inte vara annorlunda på licensförare inom SMC än andra klubbar!
 

CB_Tobbe

New member
Och det är precis det som Sport nu vill ändra på! Att minska insteget genom att erbjuda en enklare väg att prova på racing.

Detta svar har Du nu fått av så många olika personer sedan första sidan. Och raspar fortfarande fram samma kvädesvisa. Du får ursäkta, men nu ligger herr Stenmarks klassiska "-hä löns et förklar för döm som åsit begriip" och rullar på tungspetsen...

Licenser måste för övrigt förnyas om Du inte hämtar ut tävlingslicens inom två år, det har Du nog koll på. Och i tillägg till det är jag förvånad över Din plötsliga kaxighet.

En nyfiken fråga - Du tog händelsevis inte klivet själv från CB 125 rätt nyligen och funderar som bäst på en rejskarriär?

Veva nu inte skivan en gång till utan låt oss ses i denna tråd om sisådär ett år för att dra slutsatser av den nya och spännande satsningen:)

Trevlig helg!

Det var många (30) år sedan jag övningskörde på 125 a.
 

roffe_s

Active member
Visst finns det med all säkerhet individer som skulle kunna köra direkt i licenssteget, det funkar ju i de vanliga klubbarna.

Men om nu vissa eller rent av många potentiella deltagare känner en större trygghet i att köra steg 5 och 6 i en grupp som man VET har samma bakgrund och som dessutom kört (minst) en steg 4 med personlig coachning, då vore de väl fel att inte beakta deras synpunkter? Och handen på hjärtat så inte finner Du väl detta argument så obegripligt som Du säger?

Nu finns ju inget reglemente framme än och vi får se hur det läggs upp och vilka villkor som får gälla.

Hoppas pilsnern smakade bra:)

...Steg 1-4 är superbra, men sanningen är att instruktörerna inte tillför särskilt mycket mer än teori (sanning med modifikation)...
...Min önskan är att alla som vill ska kunna delta vid den här typen av träning, om än medvetna om att det ska ske på BKK-liknande grunder där man inte ska bromsa in nån annnan i täcket bara för att man kan osv.

Återigen, mig veterligen är utbudet oerhört begränsat på kompetenta instruktörer som i kursform erbjuder träning in tävling på det sätt som beskrivs i steg 6. Att det då inte är tillgängligt för alla SMC-medlemmar är för mig oförståeligt...
 

CB_Tobbe

New member
Visst finns det med all säkerhet individer som skulle kunna köra direkt i licenssteget, det funkar ju i de vanliga klubbarna.

Men om nu vissa eller rent av många potentiella deltagare känner en större trygghet i att köra steg 5 och 6 i en grupp som man VET har samma bakgrund och som dessutom kört (minst) en steg 4 med personlig coachning, då vore de väl fel att inte beakta deras synpunkter? Och handen på hjärtat så inte finner Du väl detta argument så obegripligt som Du säger?

Nu finns ju inget reglemente framme än och vi får se hur det läggs upp och vilka villkor som får gälla.

Hoppas pilsnern smakade bra:)

Det kräver även en gat godkänd hoj för att kunna genomföras. Det blir stora extrakostnader för deltagarna som istället skulle kunna köpa en gammal race hoj direkt. En hoj som är mycket säkrare för bankörning än en gathoj eftersom den är najad och har oljeuppsamlare och "hajfena" m.m.
 
Last edited:

He rik

New member
Det kräver även en gat godkänd hoj för att kunna genomföras. Det blir stora extrakostnader för deltagarna som istället skulle kunna köpa en gammal race hoj direkt.

Tog mig friheten att kopiera en del av mitt gamla inlägg....

"Tror nog Ingen kommer gå smc-schoolstegen enbart för att få gå steg 5-6 utan det är snarare en naturlig utveckling för de som blir fast i bankörningen och vill mer efter ett stort antal kurser.
De som har ett uttalat mål att tävla redan från början kommer gå den vanliga vägen,ta lic. med ex. LMS,FIVER,FMK för att sedan börja träna."

Henrik
 

Strandell

New member
Ärligt talat vem skulle gå smc´s steg 1-4 bara för att gå licenskurs (steg 5)?. För att sedan kunna gå steg 6 (som ingen vet vad det är ännu). Vill man ha licens går man väl en licenskurs direkt?.

Många som jag känner som gått/går smc steg 1-4 kurserna. Gör det för att det är bra ordning och folk kör med marginaler. För dom kommer aldrig smc sport vara ett alternativ.

Jag gick steg 5 med smc för att jag missade dom andra licenskurserna som gått och smc´s låg bra i min kalender.

Vad var facit för steg 5 iår. En inställd kurs och en som förmodligen skulle kunnat blivit inställd eftersom vi bara var 6-7 pers. Det innebär just nu finns det 6-7 som kvalar in för steg 6. Kul satsning och framtiden lär visa vad som händer.

Har själv varit iväg på min första RR träning på gelleråsen och kommer även nästa säsong vara medlem klubben SMC sport. Nästa säsong har jag tänkt vara med i någon rookie tävling. Detta var också mitt mål med att gå smc sport steg 5.

Alla som inte tycker att SMC sport sköter sig, skriv till svemo istället.
 

CB_Tobbe

New member
Ärligt talat vem skulle gå smc´s steg 1-4 bara för att gå licenskurs (steg 5)?. För att sedan kunna gå steg 6 (som ingen vet vad det är ännu). Vill man ha licens går man väl en licenskurs direkt?.

Många som jag känner som gått/går smc steg 1-4 kurserna. Gör det för att det är bra ordning och folk kör med marginaler. För dom kommer aldrig smc sport vara ett alternativ.

Jag gick steg 5 med smc för att jag missade dom andra licenskurserna som gått och smc´s låg bra i min kalender.

Vad var facit för steg 5 iår. En inställd kurs och en som förmodligen skulle kunnat blivit inställd eftersom vi bara var 6-7 pers. Det innebär just nu finns det 6-7 som kvalar in för steg 6. Kul satsning och framtiden lär visa vad som händer.

Har själv varit iväg på min första RR träning på gelleråsen och kommer även nästa säsong vara medlem klubben SMC sport. Nästa säsong har jag tänkt vara med i någon rookie tävling. Detta var också mitt mål med att gå smc sport steg 5.

Alla som inte tycker att SMC sport sköter sig, skriv till svemo istället.

Steg 5 kan aldrig bli något annat än en vanlig licenskurs eftersom kursinnehållet är styrt av SVEMO och inte av SMC-sport. Det är ju en SVEMO licens som "utfärdas" och inte en SMC-sport licens. Det är ju den licensen som SMC-sport hoppas skall gälla i andra klubbar utom just SMC-sport.
 

enhjuling

New member
Steg 5 kan aldrig bli något annat än en vanlig licenskurs eftersom kursinnehållet är styrt av SVEMO och inte av SMC-sport. Det är ju en SVEMO licens som "utfärdas" och inte en SMC-sport licens. Det är ju den licensen som SMC-sport hoppas skall gälla i andra klubbar utom just SMC-sport.

Det har du missuppfattat.
Alla moment som Svemo kräver måste förstås ingå men sen är det ju fritt att lära ut och träna på mycket mer.
De moment Svemo kräver för att man skall få en licens klarar man lätt av på en dag, på den steg5.kurs som hittils körts var det mycket mera...
Man skulle väl om man ville kunna hålla en licenskurs som håller på en vecka och då kommer antagligen deltagarna att lära sig mer, man kunde ju tänka sig att man lägger in en dag med hur man servar motorcykeln, en dag för sjukvård osv, osv.
Jag fattar inte varför det skulle vara dåligt.
Vill man inte gå en sån kurs är det ju bara att låta bli, alternativ finns ju.
Steg6 däremot blir väl kanske lite annorlunda, coachad racingträning finns kanske inte så många att välja på.
Jag tycker det är bra i alla fall att det finns olika alternativ.
/Stefan
 

SuperRetard

New member
Steg6 däremot blir väl kanske lite annorlunda, coachad racingträning finns kanske inte så många att välja på.
Jag tycker det är bra i alla fall att det finns olika alternativ.

/Stefan


Vad är din syn på att man inte får köra Steg 6 utan 1-5 då?


Licenskursen i sig tar jag lika gärna genom LMS, SMC-instruktörer finns det gott om på alla andra arrangemang också. Men just steg 6 som organisarad träning är attraktivt, anser du det rimligt att utesluta alla som inte gått steg 1-5 därifrån? Och i så fall på vilka grunder?
 

CB_Tobbe

New member
Det har du missuppfattat.
Alla moment som Svemo kräver måste förstås ingå men sen är det ju fritt att lära ut och träna på mycket mer.
De moment Svemo kräver för att man skall få en licens klarar man lätt av på en dag, på den steg5.kurs som hittils körts var det mycket mera...
Man skulle väl om man ville kunna hålla en licenskurs som håller på en vecka och då kommer antagligen deltagarna att lära sig mer, man kunde ju tänka sig att man lägger in en dag med hur man servar motorcykeln, en dag för sjukvård osv, osv.
Jag fattar inte varför det skulle vara dåligt.
Vill man inte gå en sån kurs är det ju bara att låta bli, alternativ finns ju.
Steg6 däremot blir väl kanske lite annorlunda, coachad racingträning finns kanske inte så många att välja på.
Jag tycker det är bra i alla fall att det finns olika alternativ.
/Stefan

Med det upplägget som SMC har haft. Att det är ett steg per kursdag i så fall fyller man nog det mesta av den dagen inklusive teori genomgångar.

Även om man väljer en något mer innehållsrik licenskurs som spänner över flera dagar. Då blir min fråga fortfarande, varför får då inte alla som vill och uppfyller sportgrenens regler vara med??
 
Last edited:
Top