roffe_s
Active member
Hej Swisch,
Micke svarade och svarade bra på det övriga, därför kanske jag kan fylla på med delen om steg 3 - sittställning (utan att det skapas en ny tråd) trots att det är ett OT-inlägg (sorry Micke). Precis som Robbie antyder, kan vi på de flesta maskiner spara lutningsvinkel och markfrigång för vår mc genom att i stället förflytta vår egen kropp. OK? På en kurs med t ex många "glidarhojar" är det en teknik som ganska snabbt gås igenom för ägare med oherrans många mil i kroppen men som kanske tidigare inte reflekterat över denna möjlighet.
Tekniken har, precis som mycket annat, både för- och nackdelar som diskuteras i samband med övningarna. Om den ökade marginalen sedan används till ökad fart eller ökad markfrigång/säkrare körning, ja det avgör ju föraren själv.
Vid kurstillfället är övningarna huvudsaken och det vi ska koncentrera oss på, därför finns reglerna med backspeglar, mätare etc. Återkopplingen till vår normala trafiksituation görs i feedback samt förhoppningsvis så fort vi återigen sätter oss på hojen för att ta våra turer...
Utveckling av resonemanget samt de övriga frågorna får vänta till den nya tråden.
Micke svarade och svarade bra på det övriga, därför kanske jag kan fylla på med delen om steg 3 - sittställning (utan att det skapas en ny tråd) trots att det är ett OT-inlägg (sorry Micke). Precis som Robbie antyder, kan vi på de flesta maskiner spara lutningsvinkel och markfrigång för vår mc genom att i stället förflytta vår egen kropp. OK? På en kurs med t ex många "glidarhojar" är det en teknik som ganska snabbt gås igenom för ägare med oherrans många mil i kroppen men som kanske tidigare inte reflekterat över denna möjlighet.
Tekniken har, precis som mycket annat, både för- och nackdelar som diskuteras i samband med övningarna. Om den ökade marginalen sedan används till ökad fart eller ökad markfrigång/säkrare körning, ja det avgör ju föraren själv.
Vid kurstillfället är övningarna huvudsaken och det vi ska koncentrera oss på, därför finns reglerna med backspeglar, mätare etc. Återkopplingen till vår normala trafiksituation görs i feedback samt förhoppningsvis så fort vi återigen sätter oss på hojen för att ta våra turer...
Utveckling av resonemanget samt de övriga frågorna får vänta till den nya tråden.
...Däremot förstår jag inte diskussionen i steg tre: -Vill du köra fortare måste du börja hänga. ?? Jag vill inte köra fortare, jag vill köra bättre...
Last edited: