kritik mot Steg 5

roffe_s

Active member
Hej Swisch,

Micke svarade och svarade bra på det övriga, därför kanske jag kan fylla på med delen om steg 3 - sittställning (utan att det skapas en ny tråd) trots att det är ett OT-inlägg (sorry Micke:)). Precis som Robbie antyder, kan vi på de flesta maskiner spara lutningsvinkel och markfrigång för vår mc genom att i stället förflytta vår egen kropp. OK? På en kurs med t ex många "glidarhojar" är det en teknik som ganska snabbt gås igenom för ägare med oherrans många mil i kroppen men som kanske tidigare inte reflekterat över denna möjlighet.

Tekniken har, precis som mycket annat, både för- och nackdelar som diskuteras i samband med övningarna. Om den ökade marginalen sedan används till ökad fart eller ökad markfrigång/säkrare körning, ja det avgör ju föraren själv.

Vid kurstillfället är övningarna huvudsaken och det vi ska koncentrera oss på, därför finns reglerna med backspeglar, mätare etc. Återkopplingen till vår normala trafiksituation görs i feedback samt förhoppningsvis så fort vi återigen sätter oss på hojen för att ta våra turer...:)

Utveckling av resonemanget samt de övriga frågorna får vänta till den nya tråden.

...Däremot förstår jag inte diskussionen i steg tre: -Vill du köra fortare måste du börja hänga. ?? Jag vill inte köra fortare, jag vill köra bättre...
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Däremot förstår jag inte diskussionen i steg tre: -Vill du köra fortare måste du börja hänga. ?? Jag vill inte köra fortare, jag vill köra bättre. Inte 17 behöver jag hänga för att klara en kurva på 70-väg i 70-80 km/h. Jag vill renodla motstyrning och gaskontroll till fulländning. Jag vill också kunna titta åt ett hålla och påbörja en sväng åt ett annat. (Händer ofta i trafiken, tex i ingång i rondell.) Jag vill också kunna svänga tryggt och snyggt, och samtidigt ha koll på omgivningen, underlaget, med- och mot-trafikanter osv. Den biten saknar jag i dagens smc-utbildningar. Det pratas mycket om att hitta broms, sväng, apex och utgångspunkter och sträva efter att verkligen titta på dessa. Att "flaxa" med blicken för att kolla in asfalt och medtrafikanter är inte okej. Inte heller att köra med backspeglar. Kanske fel tråd för denna diskussion, i så fall ber jag om ursäkt.

Ja vill du inte köra fortare så behöver du inte börja hänga, hur logiskt som helst. Säger någon så beror det på att du med den hastighet du har i kurvan ligger på gränsen för hur fort det kan gå innan saker på hojen skrapar i asfalten eller greppet blir så dåligt att du riskerar gå omkull. Vill du öka hastigheten så måste du hänga. Du kan även hänga utan att öka hastigheten och minskar därmed lutningen och får mer gummi i backen och bättre grepp vilket ökar marginalerna om du hamnar på halt underlag som t.ex. grus.

Vill du träna mer på motstyrning, blick och gaskontroll så gör det. Gå om steg 1-2 och ställ lite mer frågor under teoripassen, eller kör steg 4 och säg att du inte vill hänga utan att du vill jobba på blick och gaskontroll.

När du nöter in teknikerna som SMC lär ut så att det blir "omedveten kompetens", dvs "sitter i ryggmärgen" så får du mycket mer medvetande över till att klara av trafiksituationer eftersom "ryggmärgen" kör hojen åt dig automatiskt så länge du inte kör över dina gränser/drabbas av överlevnads/felreaktioner.

Att "flaxa med blicken" är inte effektivt, så fort du "flaxat med blicken" så är synfältet ofokuserat en kort stund. Träna på att lyfta blicken och ha ett "widescreen" synfält, och flytta istället fokus mentalt inom synfältet utan att flaxa med blicken.
 

Ricken

Member
Ett annat problem är nog att det också kraschas instruktörshojar på smc:s trafikkurser. Svårt att förklara om man kör på 80% av sin förmåga och anses ha AI utbildning för att klara det... kanske ett större problem än att vi försöker föra folks intresse för bankörning, SMC själva har väckt, vidare in i en träningslicens...

Jag tror inte att instruktörer är något annat än människor.
Det är svårt o veta vart man ligger i tempo för sig själv, man ska köra så man har marginalerna för att kunna göra en justering om man känner att det gick lite för fort just där. Men hur vet vi det?
Förmodligen inte förrän det är för sent. Så är det även för instruktörer. Visst ser det kanske lite tokigt ut när en instruktörshoj kommer in på skamkärran, men han/hon läre sig kanske något av det hela som kan förmedlas ut till deltagare. Kanske inte just den gången, men längre fram.
Alla erfarenheter är bra erfarenheter.

Steg 5-6?
Jag tycker det är en jättebra idé. Det finns många som behöver den språngbrädan för att ta sig in i rr-klubbar.
Sen går det väl att diskutera huruvida smc är rätt organisation att ha det i programmet.
Det måste ju ha funnits ett behov för dom stegen, annars skulle dom aldrig ha kommit till.

Så jag tycker det är bra jobbat att få till det, låt det inte dö ut nu utan jobba på och låt folk ta del av även den kursbiten.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Sen går det väl att diskutera huruvida smc är rätt organisation att ha det i programmet.
Det måste ju ha funnits ett behov för dom stegen, annars skulle dom aldrig ha kommit till.

Så jag tycker det är bra jobbat att få till det, låt det inte dö ut nu utan jobba på och låt folk ta del av även den kursbiten.

Japp, det måste ju vara flera individer inom SMC som verkligen brinner för detta som orkar dra igång och driva steg 5-6, ge dom det stöd dom förtjänar istället för att sitta och tycka en massa negativt.

Konstruktiv kritik är alltid bra, även att ta upp frågeställningar man kanske inte tänkt på/värderat inom gruppen som driver detta.

Men ta inte död på initiativet genom att fokusera för mycket på diverse tänkta scenarion/konsekvenser utan kör, utvärdera och utveckla/avveckla konceptet utifrån hur det visar sig fungera i praktiken.
 

påK-en

New member
Kanske blir det framledes mer av den mixen av förare på steg 1-4-kurserna, när kraschkåpor, däcksvärmare och "puckelskinnställ" som kommer på en släpkärra eller i skåpbil kör steg 5-6 istället?? ;)

Man behöver inte vara rejsputte för att komma med hojen på släpvagn, jag är gammal gubbe (60+) och har ofta 30-45 mil till kursplatsen, jag vill inte åka hoj i regnväder när jag åker dit eller hem (hänt mer än en gång, som mest 40 mil i regn). Mina avstånd medför nästan alltid flera övernattningar, detta medför att jag behöver lite personlig utrustning med mig.
Kurssteg över 4 har faktiskt funnits med i huvut, jag tror att jag kan behöva köra rätt mycket i ett, för mig hyfsat tempo, för att kunna få in reaktioner i "ryggmärgen".
Köra i vardagstrafik det tycker jag att jag klarar hyfsat, men den dagen det händer nåt som inte borde hända, då kanske man har lite bättre odds om man har pressat lite på banan och flyttat gränsen för "överlevnadsreaktionerna" och därmed också förhoppningsvis klara sig bättre, klara att göra undanmanövrar, bromsa effektivare och kanske hitta en utv'äg ur situationen.
Dessutom är det ju jäkligt kul att snurra på en bana, det vill jag inte förneka.
 

HåkanP

New member
Jag tror att kärnfrågan ändå är just som du skriver gentlemannaracing eller vi kan rätt och slätt kalla det att tävla !!

Så länge vi kör enskilt och övar, så kan man alltid peka på att färdigheterna ökar och förhoppningsvis också insikter som leder till en bättre riskmedvetenhet osv

Precis som bla Juh skrev, så kör många av de som återkommer för att öka sitt flyt, sin precision men de ökar därmed också sina marginaler.

Oavsett hur många gånger deltagaren går eller hur fort han hon kör..

De måste i slutändan ändå vara bättre att våra deltagare återkommer gång på gång, och förhoppningsvis få med sig någon insikt eller något litet nytt hem - än att de aldrig ens besöker kurserna, eller möjligen bara går något eller några steg..

Om man däremot vill tävla man mot man - gentlemannamässigt eller inte - då har man tagit steget vidare till en annan typ av verksamhet, där man vill köra tillsammans eller mot andra förare, och mäta sinegen förmåga..

Kan nu SMC hitta former för det också, så är det väl kanonbra - men det utesluter ju fortfarande inte de som gärna vil återkomma och köra våra kurser, om och om igen, och därmed erhålla stöd och coachning på just sin egen körning..

Personligen kan jag möjligen tycka att det är märkligt, om nu steg 5 "enbart" leder till träningslicens eller baslicens, att inte försäkringen gäller då också.

Det är ju utbildning innom SMC School som allt annat - bla med syftet att sedan kanske ansluta sig till en klubb, lösa ut sin licens, köra träningar med en motorcykel som uppfyller kraven enl SVEMO, kanske prova en tävling osv, osv

Många eller för mycket olyckor på våra kurser.. försäkringsbolag, statistik, spekulationer bla, bla, bla :rolleyes:

I förhållande till vad ?? Hur många av dessa hade kanske krachat ändå, samma dag om de hade varit ute på den där kurviga favoritvägen?

Hur många sådana olyckor har vi dessutom kanske undvikit genom åren, just genom att våra deltagare kört många, många kurser och därmed ökat sin färdighet, men förhoppningsvis också förändrat sin syn på sin körning och sitt risktagande.

Hur många av er som gått 2-3 max 4 steg känner er fullärda ??

Det går ju inte att räkna på, visa eller bevisa, men fundera lite en stund - vad tror ni själva ??

Om ni fortfarande är kritiska - hur ska utbildnigstegen se ut ? Vilket innehåll ska vi ha ? Hur atraherar vi rätt förare ? Vilka är rätt förare.. osv

Micke

SMC Väst

Helt enig, bra sagt
 

HåkanP

New member
Jodå, och fått det förklarat också. Instruktörerna sliter många däck på bandagarna och får ingen ekonomiska kompensation för det. För att få däcken att hålla några extra bandagar har de däcksvärmare. Sant eller falskt? Inte vet jag.

Var mest ett skämt därav smileys.
 

Udatja

New member
Är det inte enklare att vänta tills Steg 5 o Steg 6 har hållts och utvärdera det hela efter det.... ?


/Hanna
 

CB_Tobbe

New member
Är det inte enklare att vänta tills Steg 5 o Steg 6 har hållts och utvärdera det hela efter det.... ?


/Hanna

Min kritik har aldrig varit mot kursinnehållet. Den har helt varit mot organisationen av steg 5-6.
"Paketeringen" av kursupplägget som en del av trafiksäkerhetskursena SHK tycker jag är olämpligt. SMC medlemmer får gärna gå vidare till RR om dom vill. Men då bör det vara "racekurser" som SMC anordnar tillsammans med dom stora RR-klubbarna i Sverige.
En sådan lösning menar jag är till gagn för både SMC och RR-klubbarna. SMC kan bidra med kompetens i körtekniska moment och klubbarna kan bidra med kunskap i "racetaktik" och tävlingsorganisation.
Jag tror det är viktigt att vara tydlig i budskapet att skilja på trafikövningarna steg 1-4 och det "andra" även i marknadsföringen. Då kan inte steg 5-6 hetta så och ligga i den utbildningstrappan. Steg 1-4 får aldrig kunna förknippas med "pre roadracekurs" för då faller samtidigt hela försäkringsupplägget för deltagarna i framtiden.
 
Last edited:

Spiff

New member
?..
Jag tror det är viktigt att vara tydlig i budskapet att skilja på trafikövningarna steg 1-4 och det "andra" även i marknadsföringen. Då kan inte steg 5-6 hetta så och ligga i den utbildningstrappan. Steg 1-4 får aldrig kunna förknippas med "pre roadracekurs" för då faller samtidigt hela försäkringsupplägget för deltagarna i framtiden.

Så det du vill är att man kallar det "träningslicenskurs 1 och 2" istället för att skilja mer på dem?
 

roffe_s

Active member
Men så länge deltagande i steg 5-6 bygger på förkunskaper och kompetenser från steg 1-4 "Trafikdelen" finns ju en logik att kalla det steg 5-6 "Färdighetsdelen".

Storm i ett vattenglas? Kanske lika bra att göra som det föreslagits i tidigare inlägg, kör ett antal utbildningar, utvärdera och ev korrigera? :)
 

SuperRetard

New member
Min kritik har aldrig varit mot kursinnehållet. Den har helt varit mot organisationen av steg 5-6.
"Paketeringen" av kursupplägget som en del av trafiksäkerhetskursena SHK tycker jag är olämpligt. SMC medlemmer får gärna gå vidare till RR om dom vill. Men då bör det vara "racekurser" som SMC anordnar tillsammans med dom stora RR-klubbarna i Sverige.
En sådan lösning menar jag är till gagn för både SMC och RR-klubbarna. SMC kan bidra med kompetens i körtekniska moment och klubbarna kan bidra med kunskap i "racetaktik" och tävlingsorganisation.
Jag tror det är viktigt att vara tydlig i budskapet att skilja på trafikövningarna steg 1-4 och det "andra" även i marknadsföringen. Då kan inte steg 5-6 hetta så och ligga i den utbildningstrappan. Steg 1-4 får aldrig kunna förknippas med "pre roadracekurs" för då faller samtidigt hela försäkringsupplägget för deltagarna i framtiden.


Men shit.. Storm i en kapsyl här eller! Spelar det nån roll vad det heter?

- Kurserna (som tanken verkar vara) fyller upp ett glapp mellan BKK och RR-träningar för de som vill gå vidare men inte riktigt är redo att ta steget fullt ut.

- Försäkringsfrågan är entydig vilket klart och tydligt skiljer dessa kurser från steg 1-4


Och du hetsar över???
 

Crank

New member
En RR-licenskurs är väl en kurs som berättigar dig att lösa antingen Bas-licens för träning och typ KM eller Senior/Junior-licens för större tävlingar vad jag vet. För att sedan träna och eventuellt tävla behöver man även vara medlem i en SVEMO-ansluten klubb. Men man behöver väl knappast gå ytterligare en utbildning utöver SMC's licenskurs för att tävla? Om det nu inte är något väldigt special, men det har jag svårt att tänka mig med tanke på hur innehållsfattig min licenskurs var. Jag skulle också vilja påpeka att licenskurser inte alltid kräver en massa erfarenhet och förkunskap. Den jag gick var från 9-års ålder och jag hade förövrigt bara kört på storbana en enda gång. Det fanns dom som aldrig kört på bana överhuvudtaget. Sen om det är bra eller dåligt vet jag inte, men i ljuset av detta så kan det ju kännas lite överkill med steg 5 och 6 om det är så lätt att gå licenskurs annars och sedan lösa bas-licens för träning. Men det skulle samtidigt vara skitkul och bra om man vill ha en fin vidarutbildning under samma fina regi som övriga SMC-kurser!
 

CB_Tobbe

New member
Hela SMC-upplägget är väldigt "knäppt". Steg 5 -6 borde vara öppet för alla oavsett KK eller lägre steg. Eftersom steg 5 är en "Svemostyrd" utbildning så borde samma regler gälla där som för övriga licensutbildningar. Alltså OK för en 13 åring att komma med sin CBR 125 om han / hon vill, helt enligt gällande Svemo regler. Jag ser bara fördelar med att låta dessa personer få en bra utbildning av SMC s duktiga o säkerhetsmedvetna instruktörer. Skulle gissa att många kommer tillbaka igen för att sig lära mer.

Inget körkort och låg ålder är inget problem eftersom trafikförsäkringen ändå inte gäller längre. Naturligtvis måste deltagarna sköta och följa instruktörens anvisningar.

Som förälder och tonåring utan egen race erfarenhet borde det vara en stor trygghet att köra på ett sådant arrangemang istället för en ren licensträning ihop med 1000 cc förare som bara vill sätta nytt personbästa.

Genom att ansluta SMC sport till Svemo så går man från att vara en intresseorganisation för MC-förare till att bli en "idrottsklubb". Som idrottsklubb skall man följa RF stadgar, där står att man skall vara öppen för alla.

Några citat från RF-stadgar


//////////
alla som vill, oavsett ras, religion, ålder, kön, nationalitet, fysiska och psykiska förutsättningar, får vara med i föreningsdriven idrottsverksamhet.
//////////

/////////
I tävlingsidrotten är prestationsförbättring och goda tävlingsresultat vägledande.
I den hälsoinriktade bredd- och motionsidrotten är trivsel och välbefinnande normgivande medan prestation och resultat är av underordnad betydelse. ////////


Det är några av grunderna i svensk idrottsrörelse. Det är saker som bryts ner till tydligare regler i respektive specialförbunds regler. I detta fall Svemo's motorkalander och vidare till RR-reglementet som styr den aktuella verksamheten. Det blir i första hand motionsidrotten för välbefinnande som blir aktuell för en klubb som inte anordnar tävlingar.
 
Last edited:

sark

New member
//////////
alla som vill, oavsett ras, religion, ålder, kön, nationalitet, fysiska och psykiska förutsättningar, får vara med i föreningsdriven idrottsverksamhet.
//////////

Har jag tolkat dig rätt att ettåringar alltså har en laglig rättighet att spela vattenpolo, förutsatt att det finns en förening för det? Det är helt fantastiskt. :eek: Och lite läskigt. Men mest fantastiskt!

Ditt andra citat ("I tävlingsidrotten är prestationsförbättring...") får du gärna förklara på vilket sätt det över huvudtaget applicerar här, jag förstår inte. :confused:
 

CB_Tobbe

New member
Har jag tolkat dig rätt att ettåringar alltså har en laglig rättighet att spela vattenpolo, förutsatt att det finns en förening för det? Det är helt fantastiskt. :eek: Och lite läskigt. Men mest fantastiskt!

Ditt andra citat ("I tävlingsidrotten är prestationsförbättring...") får du gärna förklara på vilket sätt det över huvudtaget applicerar här, jag förstår inte. :confused:

Om du läser lite vidare i mitt inlägg då borde du förstå bättre. Men jag förklarar gärna lite tydligare

1 Vem som får deltaga i olika sportgrenar förtydligas i respektive specialförbunds reglemente. I detta fall Svemo's RR-reglemente m.m. Där definieras olika minimiålder för träning resp tävling. T.ex 125 cc junior (standard) är åldern 12 år för träning o 13 för tävling, 600 cc är det 16 år för tävling och (15år för träning lite osäker) o.s.v.

2 I nästa citat är det i första hand följande som är tillämpligt i SMC fallet.

///////................................................................................................

I den hälsoinriktade bredd- och motionsidrotten är trivsel och välbefinnande normgivande medan prestation och resultat är av underordnad betydelse. ////////

Alltså ha KUL och känna tillfredställese.
 
Top