kritik mot Steg 5

Catherine

New member
...
Steg 5-6 ser jag som flera sagt som ett nästa steg, men förmodligen med en något mjukare attityd än vad som är brukligt hos andra klubbar. Mao ett perfekt komplement för de som åkt mkt bana och vill utvecklas vidare, men kanske inte är redo att brottas med rena race-nerver och köra på den absoluta gränsen.
...

Kunde inte sagt det bättre själv. Jag har gått ett antal steg 4. Är väl inte riktigt klar för att gå vidare ännu, men funderar på vad som kan vara nästa steg. Jag har övervägt banhoj osv, men varit tveksam till licenskurs eftersom de känns så tävlingsinriktade. SMC:s variant känns närmare till hands för mig. Jag lär inte vara unik, och jag tror därför att SMC:s steg 5-6 kan ha sin plats.
 

CB_Tobbe

New member
Och VARFÖR skulle SMC gynna RR-sporten? SMC skall gynna sina medlemmar och RR-sportklubbarna skall gynna SINA medlemmar.

Edit i lite eftertanke:

Om RR-intresserade eldsjälar inom SMC kör igång den typen av verksamhet som den här tråden handlar om för att fånga upp de deltagare/medlemmar som ligger just på gränsen mellan "vanlig smc-kurs-deltagare" och "intresserad av att börja träna/tävla roadracing" så måste väl RR-sporten gynnas i slutändan då det blir en helt NY inkörsport med nya individer som skaffar licens, individer som inte hade sökt sig till någon "vanlig" motorklubb/licenskurs annars.

Det är motorklubbarna som arrangerar RR-tävlingarna t.ex SM och SO samt ERF. Utan dessa krafter skulle det inte bli några tävlingar i Sverige. Det är en av anledningarna att det är naturligt att samarbeta med RR-klubbarna inom steg 5-6. Motorklubbarna jobbar normalt inte med "trafikövningar".

SMC gör ett jättebra jobb för sina medlemmar med sporthojskurserna och skall definitivt forsätta med det. Det som SMC nu startar är en form av semi roadracing där man inte behöver ta något ansvar tävlingar m.m.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Det är motorklubbarna som arrangerar RR-tävlingarna t.ex SM och SO samt ERF. Utan dessa krafter skulle det inte bli några tävlingar i Sverige. Det är en av anledningarna att det är naturligt att samarbeta med RR-klubbarna inom steg 5-6. Motorklubbarna jobbar normalt inte med "trafikövningar".

SMC gör ett jättebra jobb för sina medlemmar med sporthojskurserna och skall definitivt forsätta med det. Det som SMC nu startar är en form av semi roadracing där man inte behöver ta något ansvar tävlingar m.m.

Förstår hur du menar tror jag, om man jämför med ridklubbar t.ex. så får ridklubben inte utfärda licens för året om man inte arrangerade en tävling året innan. Så det är från den sidan sett inte "juste" om SMC fixar licenser men aldrig arrangerar någon tävling?
 

swischmc

New member
Å andra sidan...

Jag lägger mig inte i själva diskussionen om SMC ska eller inte ska ordna högre steg, inte heller vad dessa steg ska heta.

För egen egoistisk och personlig del tycker jag att steg 5-6 är kanon. Äntligen får vi som kör hoj som transport alt för skojs skull i trafiken chansen att få vidareutvecklas på smc´s bankurser utan dessa fartdårar med slicks, däckvärmare och kraschkåpor. SMC´s kurser ska rikta sig till alla hojåkare, oavsett hoj och körstil, men på många bandagar är det ett klart överskott på det ovan nämnda.

Det vore så häftigt att komma till en bandag (oavsett steg) och köra tillsammans med 125-or, glidare, grusbusar, allroundhojar och sportisar. Faktiskt få byta erfarenheter från alla håll och prata just gatkörning. Inte vilken däckvärmare som är bäst eller var kraschkåpor kostar jämfört med vanliga. Att få köra bana en hel dag med folk som är rädda om hojen, för att de nästa dag ska köra till jobbet som vanligt.

Mina tankar och funderingar.
 

Mirre

New member
Det vore så häftigt att komma till en bandag (oavsett steg) och köra tillsammans med 125-or, glidare, grusbusar, allroundhojar och sportisar. Faktiskt få byta erfarenheter från alla håll och prata just gatkörning. Inte vilken däckvärmare som är bäst eller var kraschkåpor kostar jämfört med vanliga. Att få köra bana en hel dag med folk som är rädda om hojen, för att de nästa dag ska köra till jobbet som vanligt.

Håller med fullständigt! Visst måste det finnas ganska många som faktiskt går knix och BKK på storbana för att utveckla sin körskicklighet inför normal körning på allmän väg? MC-förare som INTE behöver "bomba bulten", köra 200+ på bakhjulet, skrämma tanter i Renault Clio med omkörningar i dolda högerkurvor, etc, för att tycka att mc-körning är jättekul?! MC-förare som uppskattar en slingrig 70-väg i vackra omgivningar i just 70 km/h?
Jag körde på Linköping den 30/7. Det inträffade 4 avåkningar på förmiddagen, ingen av dem i långsamma gruppen. Det tycker jag är för mycket.
 

Juh@

New member
Håller med fullständigt! Visst måste det finnas ganska många som faktiskt går knix och BKK på storbana för att utveckla sin körskicklighet inför normal körning på allmän väg? MC-förare som INTE behöver "bomba bulten", köra 200+ på bakhjulet, skrämma tanter i Renault Clio med omkörningar i dolda högerkurvor, etc, för att tycka att mc-körning är jättekul?! MC-förare som uppskattar en slingrig 70-väg i vackra omgivningar i just 70 km/h?
Jag körde på Linköping den 30/7. Det inträffade 4 avåkningar på förmiddagen, ingen av dem i långsamma gruppen. Det tycker jag är för mycket.

Förstår inte riktigt relevansen med ditt inlägg. Jag är en av dom som återkommer med att gå steg 4 i snabba gruppen och det är det bland det roligaste jag vet, fantastiskt utvecklande och lärorikt.

Det som jag gör på banan är mycket långt ifrån det som jag gör på gata där jag är hur försiktigt som helst. Utanför bana är det bästa som finns att hitta en slingrig 70 -90 väg att köra i lugnt tempo. Största problemet är väl att de som kör som du beskriver det aldrig kommer in kontakt med SMC och kursverksamheten.

Även om jag personligen klantade till det på senaste kursen så vet jag inte om "snabba" gruppen är överreprsenterad då det gäller olyckor på kurserna.

Personligen tycker jag det är bra med utbildningar för alla målgrupper och kan mycket väl tänka mig att gå steg 5-6 eller vad man väljer att kalla det.
 

Mirre

New member
Det som jag gör på banan är mycket långt ifrån det som jag gör på gata där jag är hur försiktigt som helst. Utanför bana är det bästa som finns att hitta en slingrig 70 -90 väg att köra i lugnt tempo. Största problemet är väl att de som kör som du beskriver det aldrig kommer in kontakt med SMC och kursverksamheten.

Jag antar att du tog mitt inlägg "personligt" därför att du var en av de som körde av på Linköping, vilket jag tycker är tråkigt att du gjorde (både körde av och tog åt dig alltså!). För du är uppenbarligen inte en av dem som jag menar, som använder det de lär sig på bankörningar till att leka roadracing på allmän väg. Tveklöst existerar de! Och tveklöst har de ett annat fokus än många "vardagsförare". Vilket delvis kan påverka en utbildnings upplägg till det sämre. Därav mitt inlägg.
Sen existerar givetvis även de som tokkör på allmän väg men, som du också säger, aldrig kommer till SMC:s kurser. För dem räcker det nog tyvärr inte med en bra och vettig satsning på steg 5-6 heller.
 

Juh@

New member
Jag antar att du tog mitt inlägg "personligt" därför att du var en av de som körde av på Linköping, vilket jag tycker är tråkigt att du gjorde (både körde av och tog åt dig alltså!). För du är uppenbarligen inte en av dem som jag menar, som använder det de lär sig på bankörningar till att leka roadracing på allmän väg. Tveklöst existerar de! Och tveklöst har de ett annat fokus än många "vardagsförare". Vilket delvis kan påverka en utbildnings upplägg till det sämre. Därav mitt inlägg.
Sen existerar givetvis även de som tokkör på allmän väg men, som du också säger, aldrig kommer till SMC:s kurser. För dem räcker det nog tyvärr inte med en bra och vettig satsning på steg 5-6 heller.

Jag körde inte Linköping utan klantade till det före midsommar på Knutstorp. Egentligen reagerade jag bara av den anledningen jag tror att de som kommer till SMC-kurserna i de allra flesta fall inte tillhör de som bombar på gata. Många av dom som man träffar på SMC-kurserna är gråhåriga gubbar i övre medelålder som jag (i varje fall dom som återkommer gång efter gång).

Så det största problemet med att komma åt den gruppen är inte att det finns snabba grupper inom SMC:s kurser utan att de inte är mottagliga för information. Dom flesta av de som tokkör på gata är sådana som tyvärr aldrig kommer i närheten av kurserna.

För egen del så är inte syftet att jag ska köra så fort som möjligt utan att få till flyt, jämnhet och precision i körningen. Som en följd av detta så går det snabbare med bibehållen marginal (tyvärr inte senast).

För egen del så blir jag hellre omkörd ofta på banan än behöver göra det ofta själv. De senaste åren har jag aldrig blivit omkörd på ett sådant sätt att jag blivit störd, det brukar fungera på ett bra sätt på kurserna. Det tror jag att det skulle göra i steg 5-6 också i SMC:s regi jämfört men en licenskurs utanför SMC.
 

ezzo

New member
Det är motorklubbarna som arrangerar RR-tävlingarna t.ex SM och SO samt ERF. Utan dessa krafter skulle det inte bli några tävlingar i Sverige. Det är en av anledningarna att det är naturligt att samarbeta med RR-klubbarna inom steg 5-6. Motorklubbarna jobbar normalt inte med "trafikövningar".

SMC ufärdar inte någon tälingslicens. Du kan inte tävla under smc.
Det är en träningslicens det är frågan om.
För att sedan kunna träna måste man åka på rr-träningar. rr-träningar bedrivs av rr-klubbar. Fler som kör rr-träingar innebär mer pengar i kassan för rr-klubben.
Ska du börja tävla måste du som tidigare ta en licens hos en klubb.
Du kan förvisso på träningslicensen köra klubbmästerskap.
Men du måste fortfarande tillhöra en klubb. jadra jadra.... osv
 

CB_Tobbe

New member
Det vore så häftigt att komma till en bandag (oavsett steg) och köra tillsammans med 125-or, glidare, grusbusar, allroundhojar och sportisar. Faktiskt få byta erfarenheter från alla håll och prata just gatkörning. Inte vilken däckvärmare som är bäst eller var kraschkåpor kostar jämfört med vanliga. Att få köra bana en hel dag med folk som är rädda om hojen, för att de nästa dag ska köra till jobbet som vanligt.

Mina tankar och funderingar.

Du lär knappast se den mixen av förare och hojar i steg 5-6. Det blir nog nästan bara sporthojar och kanske en modig 125 åkare. Däremot mycket kraschkåpor, däcksvärmare och "puckelskinnställ" lär du se gott om på dessa kurser. Hojarna kommer troligtvis på en släpkärra eller i skåpbil till steg 5-6.

Den stora glidare gruppen lyser tyvärr med sin frånvaro på BKK-kurserna.
Även mellanklass hojar saknas ofta på kurserna kanske för att många kör dom ostrypta och är oroliga att någon instruktör skall upptäcka detta.
 

Mirre

New member
Du lär knappast se den mixen av förare och hojar i steg 5-6. Det blir nog nästan bara sporthojar och kanske en modig 125 åkare. Däremot mycket kraschkåpor, däcksvärmare och "puckelskinnställ" lär du se gott om på dessa kurser. Hojarna kommer troligtvis på en släpkärra eller i skåpbil till steg 5-6.

Kanske blir det framledes mer av den mixen av förare på steg 1-4-kurserna, när kraschkåpor, däcksvärmare och "puckelskinnställ" som kommer på en släpkärra eller i skåpbil kör steg 5-6 istället?? ;)
 

Hansi

Skrivit för mycket
Kanske blir det framledes mer av den mixen av förare på steg 1-4-kurserna, när kraschkåpor, däcksvärmare och "puckelskinnställ" som kommer på en släpkärra eller i skåpbil kör steg 5-6 istället?? ;)

De BKK-kurser jag gått har det varit fullt av diverse touringhojar, sporttouring, enstaka custom, 80-talare, "öken-offroads", mycket inspirerande att bli omkörd av en duktig förare som spakar en stor 1200-kubiks BMW sittandes rakt upp och ner när man sitter och tror man är coola killen på sin r1:a....
 

HåkanP

New member
chansen att få vidareutvecklas på smc´s bankurser utan dessa fartdårar med slicks, däckvärmare och kraschkåpor.

Har du aldrig sett instruktörshojarna? Exklusive det där med fartdårar då förstås...:)

Skämt å sido: Gillar själv bankurser och tror att återfalls fjärdestegare som sysslar med gentlemanna racing måste vidare om försäkringsskyddet skall kunna bestå. Ett annat problem är nog att det också kraschas instruktörshojar på smc:s trafikkurser. Svårt att förklara om man kör på 80% av sin förmåga och anses ha AI utbildning för att klara det... kanske ett större problem än att vi försöker föra folks intresse för bankörning, SMC själva har väckt, vidare in i en träningslicens...
 
Last edited:

micke.r

New member
Har du aldrig sett instruktörshojarna? Exklusive det där med fartdårar då förstås...:)

Skämt å sido: Gillar själv bankurser och tror att återfalls fjärdestegare som sysslar med gentlemanna racing måste vidare om försäkringsskyddet skall kunna bestå.

Jag tror att kärnfrågan ändå är just som du skriver gentlemannaracing eller vi kan rätt och slätt kalla det att tävla !!

Så länge vi kör enskilt och övar, så kan man alltid peka på att färdigheterna ökar och förhoppningsvis också insikter som leder till en bättre riskmedvetenhet osv

Precis som bla Juh skrev, så kör många av de som återkommer för att öka sitt flyt, sin precision men de ökar därmed också sina marginaler.

Oavsett hur många gånger deltagaren går eller hur fort han hon kör..

De måste i slutändan ändå vara bättre att våra deltagare återkommer gång på gång, och förhoppningsvis få med sig någon insikt eller något litet nytt hem - än att de aldrig ens besöker kurserna, eller möjligen bara går något eller några steg..

Om man däremot vill tävla man mot man - gentlemannamässigt eller inte - då har man tagit steget vidare till en annan typ av verksamhet, där man vill köra tillsammans eller mot andra förare, och mäta sinegen förmåga..

Kan nu SMC hitta former för det också, så är det väl kanonbra - men det utesluter ju fortfarande inte de som gärna vil återkomma och köra våra kurser, om och om igen, och därmed erhålla stöd och coachning på just sin egen körning..

Personligen kan jag möjligen tycka att det är märkligt, om nu steg 5 "enbart" leder till träningslicens eller baslicens, att inte försäkringen gäller då också.

Det är ju utbildning innom SMC School som allt annat - bla med syftet att sedan kanske ansluta sig till en klubb, lösa ut sin licens, köra träningar med en motorcykel som uppfyller kraven enl SVEMO, kanske prova en tävling osv, osv

Många eller för mycket olyckor på våra kurser.. försäkringsbolag, statistik, spekulationer bla, bla, bla :rolleyes:

I förhållande till vad ?? Hur många av dessa hade kanske krachat ändå, samma dag om de hade varit ute på den där kurviga favoritvägen?

Hur många sådana olyckor har vi dessutom kanske undvikit genom åren, just genom att våra deltagare kört många, många kurser och därmed ökat sin färdighet, men förhoppningsvis också förändrat sin syn på sin körning och sitt risktagande.

Hur många av er som gått 2-3 max 4 steg känner er fullärda ??

Det går ju inte att räkna på, visa eller bevisa, men fundera lite en stund - vad tror ni själva ??

Om ni fortfarande är kritiska - hur ska utbildnigstegen se ut ? Vilket innehåll ska vi ha ? Hur atraherar vi rätt förare ? Vilka är rätt förare.. osv

Micke

SMC Väst
 

swischmc

New member
De BKK-kurser jag gått har det varit fullt av diverse touringhojar, sporttouring, enstaka custom, 80-talare, "öken-offroads", mycket inspirerande att bli omkörd av en duktig förare som spakar en stor 1200-kubiks BMW sittandes rakt upp och ner när man sitter och tror man är coola killen på sin r1:a....

Precis det jag menar! Att se alla sorters hojar med alla sorters förare som kan ge varandra input. Inte bara snack om däckvärmare och kraschkåpor.
Jag är inte speciellt ofta på kurs, men en del knix och 4 dagar Kemora har det blivit i år. Kemora är exceptionellt vad det gäller mängden "race-bussar" eftersom det är långt till Finland. Tyvärr blir det också då flest deltagare med hojar åt det sportiga hållet.

Nästa säsong får jag satsa på de BKK du går, så jag får vara med om den härliga blandning du beskriver!
 

swischmc

New member
Har du aldrig sett instruktörshojarna? Exklusive det där med fartdårar då förstås...:)

Jodå, och fått det förklarat också. Instruktörerna sliter många däck på bandagarna och får ingen ekonomiska kompensation för det. För att få däcken att hålla några extra bandagar har de däcksvärmare. Sant eller falskt? Inte vet jag.
 

swischmc

New member
Du lär knappast se den mixen av förare och hojar i steg 5-6. Det blir nog nästan bara sporthojar och kanske en modig 125 åkare. Däremot mycket kraschkåpor, däcksvärmare och "puckelskinnställ" lär du se gott om på dessa kurser. Hojarna kommer troligtvis på en släpkärra eller i skåpbil till steg 5-6.

Den stora glidare gruppen lyser tyvärr med sin frånvaro på BKK-kurserna.
Även mellanklass hojar saknas ofta på kurserna kanske för att många kör dom ostrypta och är oroliga att någon instruktör skall upptäcka detta.

Jag var nog inte helt glasklar i det jag skrev. Menade att om steg 5-6 blir av kanske flertalet som vill köra med kraschkåpor och däcksvärmare väljer att gå just steg 5 och 6. Automatiskt blir det då mer trafikinriktat i steg 1-4 och kanske kan fler våga sig dit, bland dem som inte känner sig hemma där idag.

Jag önskar verkligen att fler i hojkollektivet hittade till smc´s kurser. Det är nyttigt att träna på blick, motstyrning och bromsning.

--------------------------

Däremot förstår jag inte diskussionen i steg tre: -Vill du köra fortare måste du börja hänga. ?? Jag vill inte köra fortare, jag vill köra bättre. Inte 17 behöver jag hänga för att klara en kurva på 70-väg i 70-80 km/h. Jag vill renodla motstyrning och gaskontroll till fulländning. Jag vill också kunna titta åt ett hålla och påbörja en sväng åt ett annat. (Händer ofta i trafiken, tex i ingång i rondell.) Jag vill också kunna svänga tryggt och snyggt, och samtidigt ha koll på omgivningen, underlaget, med- och mot-trafikanter osv. Den biten saknar jag i dagens smc-utbildningar. Det pratas mycket om att hitta broms, sväng, apex och utgångspunkter och sträva efter att verkligen titta på dessa. Att "flaxa" med blicken för att kolla in asfalt och medtrafikanter är inte okej. Inte heller att köra med backspeglar. Kanske fel tråd för denna diskussion, i så fall ber jag om ursäkt.
 

Robbie

New member
("Inte 17 behöver jag hänga för att klara en kurva på 70-väg i 70-80 km/h.")
("Jag vill också kunna titta åt ett hålla och påbörja en sväng åt ett annat.")

Trots rimligheten i ovanstående kände jag mig sugen att kommentera detta med blicken och det eventuella hängandet.

Vad jag förstår så är en av de vanligaste olycksscenarierna för en motorcyklist följande:
1. För hög hastighet in i kurva
2. Panikkänslorna och efterföljande inbromsning som reser upp cykeln
3. Blicklåsning på det man vill undvika...mötande trafik, lyktstolpe träd etc.
4. otrevlig utgång

Redan 70 km/h kan ju vara alldeles för hög hastighet för en tvärare kurva på landsvägen och om föraren missbedömer och kommer in med för hög fart så kan det vara helt avgörande att ha nära till reflexerna att:
*Titta dit jag ska
*Att inte börja bromsa efter att jag börjat styra in
*Om möjligt fördela min vikt så att jag kan ta kurvan trots den obekväma hastigheten.

Som jag fröstår det så syftar övningarna till att skapa en närhet till dessa reflexer. I motsats till de 4 steg (ovan) som lätt blir den "naturliga" reaktionen om än felaktig.

/Robert

Edit: Min poäng är alltså att jag tror att det är meningsfullt att träna på att titta igenom kurvorna och att träna på viktförflyttning. Det är förmodligen nödvändigt att lägga stort fokus på detta för att skapa ett "ryggmärgsbeteende" av det hela.
 
Last edited:

micke.r

New member
Tja, vi kan ju bena ut det i prioriteringsordning även om det blir ganska off topic..

Jodå, och fått det förklarat också. Instruktörerna sliter många däck på bandagarna och får ingen ekonomiska kompensation för det. För att få däcken att hålla några extra bandagar har de däcksvärmare. Sant eller falskt? Inte vet jag.

För det första så är det bekvämt med bil eller buss :cool:

Visst ska en riktigt motorcyklist köra hoj, det tycker jag också, men det är enklare och bekvämare att sätta sig i bilen efter 3 dagars kurs..

För det andra - ska vi leverera under 2-3 dagar så vill man ju ha med sig lite verktyg, bensindunken, kanske reservdelar om man skulle gå i backen osv, osv. Dessutom - beslutet att köra på slicks, som jag kommer till senare - genererar då extrafälgar, däckskrängningsprylar osv..

Vi kan helt enkelt inte riskera att stå stilla pga något fel som vi hade kunnat fixa - om vi ska kunna instruera er

Varje kurs kränger vi åtminstonde någon deltagares däck, spänner ett otal kedjor, fixar och trixar om något skulle vara trasigt - allt för att försöka rädda dagen för någon deltagare !

Gatdäck kontra slicks.. Med 30-talet dagar på bana varje år, så har åtminstonde inte jag råd att åka gatdäck, även om det skulle vara fullt tillräckligt.. Har man dessutom möjlighet att erhålla slicks i princip gratis så är ju valet ganska enkelt :rolleyes:

Däcksvärmare däremot är enbart extra lyx och en smula egen psykologi, då det aldrig är några problem att gå ut på kalla däck och köra upp tillräckligt med värme.

Sen kan det ibland vara skönt med lite extra marginaler i de snabbare grupperna om vädret är kallt, då vår focus oftast ligger på deltagaren och inte på vår egen körning

Kraschkåpor, och för all del krascher bland oss instruktörer - ja, som jag skrev så är det inte alltid full focus på den egna körningen.. :rolleyes:

Vidare -så harde flesta av oss som ambition att kunna leverera något till er deltagare, oavsett hur snabba ni är, eller hur många kurser ni gått.

När vi står där i snabb steg 4 med deltagare som gått 20-talet gånger eller fler, men fortfarande törstar efter mer, så gäller det att ligga på framkant och hela tiden utveckla sig själv, om vi fortfarande ska kunna ligga steget före..

Därför har vi instruktörer förmodligen gått ikull en eller flera gånger, då vi testar våra egna gränser :eek:


Därför - ser också åtminstonde stora delar av instruktörsgänget ut som ett racingteam - och ni är många gånger en del av det , oavsett vilken sorts hoj ni kör :p

/ Micke
 
Last edited:

micke.r

New member
Däremot förstår jag inte diskussionen i steg tre: -Vill du köra fortare måste du börja hänga. ?? Jag vill inte köra fortare, jag vill köra bättre

Det här kan bli spännande att bemöta :)

Dock så ligger det, precis som du skriver lite utanför Tobbes tråd om steg 5 .

- Varför inte en ny tråd med kursupplägg, innehåll och konstruktiv feedback. Den skulle vara riktigt mums att sätta tänderna i ;)

/ Micke

SMC Väst
Planeringsgruppen
 
Top