Har du aldrig sett instruktörshojarna? Exklusive det där med fartdårar då förstås...
Skämt å sido: Gillar själv bankurser och tror att återfalls fjärdestegare som sysslar med gentlemanna racing måste vidare om försäkringsskyddet skall kunna bestå.
Jag tror att kärnfrågan ändå är just som du skriver gentlemannaracing eller vi kan rätt och slätt kalla det att tävla !!
Så länge vi kör enskilt och övar, så kan man alltid peka på att färdigheterna ökar och förhoppningsvis också insikter som leder till en bättre riskmedvetenhet osv
Precis som bla Juh skrev, så kör många av de som återkommer för att öka sitt flyt, sin precision men de ökar därmed också sina marginaler.
Oavsett hur många gånger deltagaren går eller hur fort han hon kör..
De måste i slutändan ändå vara bättre att våra deltagare återkommer gång på gång, och förhoppningsvis få med sig någon insikt eller något litet nytt hem - än att de aldrig ens besöker kurserna, eller möjligen bara går något eller några steg..
Om man däremot vill tävla man mot man - gentlemannamässigt eller inte - då har man tagit steget vidare till en annan typ av verksamhet, där man vill köra tillsammans eller mot andra förare, och mäta sinegen förmåga..
Kan nu SMC hitta former för det också, så är det väl kanonbra - men det utesluter ju fortfarande inte de som gärna vil återkomma och köra våra kurser, om och om igen, och därmed erhålla stöd och coachning på just sin egen körning..
Personligen kan jag möjligen tycka att det är märkligt, om nu steg 5 "enbart" leder till träningslicens eller baslicens, att inte försäkringen gäller då också.
Det är ju utbildning innom SMC School som allt annat - bla med syftet att sedan kanske ansluta sig till en klubb, lösa ut sin licens, köra träningar med en motorcykel som uppfyller kraven enl SVEMO, kanske prova en tävling osv, osv
Många eller för mycket olyckor på våra kurser.. försäkringsbolag, statistik, spekulationer bla, bla, bla
I förhållande till vad ?? Hur många av dessa hade kanske krachat ändå, samma dag om de hade varit ute på den där kurviga favoritvägen?
Hur många sådana olyckor har vi dessutom kanske undvikit genom åren, just genom att våra deltagare kört många, många kurser och därmed ökat sin färdighet, men förhoppningsvis också förändrat sin syn på sin körning och sitt risktagande.
Hur många av er som gått 2-3 max 4 steg känner er fullärda ??
Det går ju inte att räkna på, visa eller bevisa, men fundera lite en stund - vad tror ni själva ??
Om ni fortfarande är kritiska - hur ska utbildnigstegen se ut ? Vilket innehåll ska vi ha ? Hur atraherar vi rätt förare ? Vilka är rätt förare.. osv
Micke
SMC Väst