kritik mot Steg 5

He rik

New member
Då blir min fråga fortfarande, varför får då inte alla som vill och uppfyller sportgrenens regler vara med??

Det är ju det dom gör,uppfyll sportgrenens villkor så Får du vara med....:)

Mao. gå steg 1-4 först.

När jag frågade lite löst innan detta drog igång på försommaren så fick jag till svar att jag fick vara med trots att jag tagit licensen tidigare bara jag gått steg ett till fyra innan,jag var Inte tvungen att ta licensen med smc-sport.

Andra klubbars lic. gäller alltså även hos smc bara du uppfyller grundkravet.

Känner du ett behov av coachade träningar så kanske man ska överväga att göra det som krävs för att få vara med,finns behovet av en coach så kanske behovet av steg 1-4 finns det med.....

Annars så kan man alltid ta någon av föråkarna hos andra arrangörer så kan man få hjälp på det sättet,de brukar vara duktiga och hjälpsamma,då slipper man gå smcs steg och får hjälp ändå.

Vill man något kanske man ska överväga att uppfylla kraven istället för att klaga tills man blir hes,förmodligen vill man inte tillräckligt annars,det Finns alternativ.

Nu är det nog med detta för mig,syns troligtsvis på en bana nästa år i sports regi,ska bli KUL! :)

Henrik
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Sportgrenens regler finns i olika Svemo dukoment bl.a motorkalendern (allmän) och i SR för roadracing. Där framgår vilka regler som gäller för sportgrenen Roadraceing.

För sportgrenen SMC-Sport gäller Svemos regler PLUS SMC Sports regler. Precis som att MotoGP har andra regler än Superbike. Grunden är ju densamma men varje klass har sina regelsystem.
Släpp sargen nu och lev med det eller så ser du till att gå några SMC-kurser.

Om du till exempel väljer att åka på Kemora fyrdagars så får du ju alla fyra stegen på en kurs inklusive en rolig upplevelse på en av norra europas bästa banor. Har du redan licens vilket jag antar? så är det ju bara sen att du går Steg 6 hur mycket du vill, det är väl inte så svårt?

Alternativet som är lite krångligare är ju att du försöker nominera dig till en styrelseplats i SMC och sedan försöker övertyga de andra styrelsemedlemmarna att SMC Sport suger och aldrig borde ha kommits på, det alternativet kan ju dock ta ett tag plus att det även faller lite grann på att SMC är en medlemsorganisation vilket innebär att den gör som medlemmarna vill, precis vad Galne Dansken skriver för några sidor sedan.

Eller så försöker du kuppa på ett årsmöte och få med dig några hundra pers på att inte rösta på nuvarande styrelse samtidigt som du får dessa att rösta in din egen styrelse så att ni kan lägga ner SMC Sport. Tyvärr så får du ju en hel organisation på 66000 medlemmar att ta hand om också vilket ju inte är det lättaste...

Det enklaste är kanske ändå att helt enkelt bara acceptera att det kommer att göras ett försök med SMC Sport nästa år som då skall utvärderas då nästa vinter och kanske automagiskt läggas ner om det nu är en sådan embarmelig idé som du verkar tycka.

Eller så kanske det visar sig att det var en oerhört lyckad idé som lyckas producera en massa nya hungriga förare till den tynande sporten Svensk Roadracing? Det vore ju väldigt hemskt och tråkigt, eller hur?

Jag ber om ursäkt för den raljanta tonen i detta men jag tycker att ditt hårdnackade byråkratiska tugg om olika regelsystem börjar vara löjligt. Regler är bra men utveckling sker först när man bryter invanda mönster och testar nya grepp.
Regler skall ALLTID ifrågasättas, där har du helt rätt, men gör det EFTER att de har testats, måla inte fan på väggen innan du eller någon annan vet vad utfallet blir, ok?

Oavsett vad du tycker så kommer SMC Sport att testat nästa år, hela det här resonemanget är bara en massa slöseri med tid om någonting som fortfarande inte inträffat, återkom nästa år med konstruktiv kritik istället när det finns något att kritisera...

Jag glömde en liten detalj, SMC Sport är framtaget som ett samarbete och ett gemensamt projekt med deltagande av och sanktionerat av SVEMO, klaga hos SVEMO istället för här...
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Nu pratar vi inte Elit-förare som har kvalificerat till MOTO GP genom tävlingsmeriter. Utan ett SMC-sport som väljer att vara med i svensk bredd idrott. Det är grunden i hela sporten att en person kan ställa upp i t.ex ett Rookie race arangerad av vilken Roadracingklubb som helst i landet om han har erforderliga licenser m.m. I detta fall en Senior eller Juniorlicens. Det är just dom principerna som SMC-sport inte verkar ställa upp på....

Om tanken är att producera en massa nya hungriga RR-förare.
I så fall låt Kalle 14 år vara med sin Ninja 250 och utvecklas. Det är där som Sveriges framgångsrika förare skolas. Om Kalle skulle komma med sin ninja till steg 1-4 idag då skulle han bli portad eftersom han inte är 18 år och inte har mellanklass körkort. Hojar som körs av 13 åringar på tävlingar . Det är i 18 års åldern nästan alla juniorförare har lämnat klassen och byter upp sig till 600 cc eller 1000 cc hojar. Dessa personer ser ofta inget behov av att börja sin mc-karriär med att knäskrapa på "Bulten" eftersom dom känner till att crashen kommer förr eller senare genom praktisk erfarenhet på banan.

En intressant fråga

Om Johan 17 år med lätt mc kort åker med till Kemora med sin XR 125 L (11 hk fart c:a 90km/h 100 km efter en halv mil och medvind). kör steg 1-4. Gaskontroll = fullgas runt banan i grön grupp. 70 km/h är mer lagom om han skall göra något försök till gaskontroll.

När det är dags för steg 5 och 6 är han ju förstås trött på den slöa moppen efter 4 dagars fullgasplågande om den nu har överlevt det. Naturligtvis kommer han på sin drömhoj en importerad lätt krockskadad R1 a på 180 hk som han har pimpat under vintern med nya krashkåpor och allt annat som gör att hojen uppfyller rookie 1000 reglementet. Han är 17 år och har full rätt att tävla med hojtypen. Men det dröjer många år till och flera körkortsklasser innan han får köra hojtypen på vägen.

Är han välkommen på steg 5 - 6 med den hojen eller måste han fixa sin licens via t.ex LMS eller Fiver???
För skulle han t.ex vilja ha repetetion på "verklig" högfarts broms eller "verklig" gaskontroll i något lägre steg 1-4 då blir han ju naturligtvis portad. För naturligtvis reagerar den nya "moppen" mycket mycket tydligare och brutalare på förarens kommandon.
 
Last edited:

He rik

New member
Sa ju att jag skulle släppa dettta....

Efter steg 4:a kommer du på vad du vill som är säkert i hojväg,har du loosat kortet innan steg 5 så kommer du ändå och ingen nekar dig av den anledningen,har du inte åldern inne för att på väg framföra hojtypen på väg kommer du ändå.......precis som vilken annan lic.kurs som helst.

Sen,vad gäller juniorer,Roadracingfabriken,Topp och talang och LMS juniorträning,3 stycken verksamheter jag rycker rätt ur minnet utan att googla eller försöka leta fram dom som jag hört om enkom genom att vara intresserad.

Finns säkert fler men då jag varken är junior eller eller har någon junior i min närhet som är intresserad av att satsa på detta så har jag inte letat efter fler än de man hört om bara genom att finnas till på banorna.

Kanske är läge att inse att smc-sport kanske fyller ett behov för de som står mitt emellan de verksamheter som redan idag finns.......

Henrik
Nu pratar vi inte Elit-förare som har kvalificerat till MOTO GP genom tävlingsmeriter. Utan ett SMC-sport som väljer att vara med i svensk bredd idrott. Det är grunden i hela sporten att en person kan ställa upp i t.ex ett Rookie race arangerad av vilken Roadracingklubb som helst i landet om han har erforderliga licenser m.m. I detta fall en Senior eller Juniorlicens. Det är just dom principerna som SMC-sport inte verkar ställa upp på....

Om tanken är att producera en massa nya hungriga förare.
I så fall låt Kalle 14 år vara med sin Ninja 250 och utvecklas. Det är där som Sveriges framgångsrika förare skolas. Om Kalle skulle komma med sin ninja till steg 1-4 idag då skulle han bli portad eftersom han inte är 18 år och inte har mellanklass körkort. Hojar som körs av 13 åringar på tävlingar . Det är i 18 års åldern nästan alla juniorförare har lämnat klassen och byter upp sig till 600 cc eller 1000 cc hojar. Dessa personer ser ofta inget behov av att börja sin mc-karriär med att knäskrapa på "Bulten" eftersom dom känner till att crashen kommer förr eller senare genom praktisk erfarenhet på banan.

En intressant fråga

Om Johan 17 år med lätt mc kort åker med till Kemora med sin XR 125 L (11 hk fart c:a 90km/h 100 km efter en halv mil och medvind). kör steg 1-4. Gaskontroll = fullgas runt banan i grön grupp. 70 km är mer lagom om skall göra något försök till gaskontroll.

När det dags för steg 5 och 6 är han ju föstås trött på den moppen efter 4 dagars fullgasplågande om den nu har överlevt det. Naturligtvis kommer han på sin sin drömhoj en importerad lätt krockskadad R1 a på 180 hk som han har pimpat under vintern med nya krashkåpor och allt annat som gör att hojen uppfyller rookie 1000 reglementet. Han är 17 år och har full rätt tävla med hojtypen. Men det dröjer många år till och flera körkortsklasser innan han får köra hojtypen på vägen.

Är han välkommen på steg 5 - 6 med den hojen eller måste han fixa sin licens via t.ex LMS eller Fiver???
För skulle han t.ex vilja ha repetetion på "verklig" högfarts broms eller "verklig" gaskontroll i något lägre steg 1-4 då blir han ju naturligtvis portad. För naturligtvis reagerar den nya "moppen" mycket mycket tydligare och brutalare på förarens kommandon.
 

CB_Tobbe

New member
Sa ju att jag skulle släppa dettta....

Efter steg 4:a kommer du på vad du vill som är säkert i hojväg,har du loosat kortet innan steg 5 så kommer du ändå och ingen nekar dig av den anledningen,har du inte åldern inne för att på väg framföra hojtypen på väg kommer du ändå.......precis som vilken annan lic.kurs som helst.

Sen,vad gäller juniorer,Roadracingfabriken,Topp och talang och LMS juniorträning,3 stycken verksamheter jag rycker rätt ur minnet utan att googla eller försöka leta fram dom som jag hört om enkom genom att vara intresserad.

Finns säkert fler men då jag varken är junior eller eller har någon junior i min närhet som är intresserad av att satsa på detta så har jag inte letat efter fler än de man hört om bara genom att finnas till på banorna.

Kanske är läge att inse att smc-sport kanske fyller ett behov för de som står mitt emellan de verksamheter som redan idag finns.......

Henrik

Det var inga svar på mina frågor om SMC-sport. Det handlar om hur SMC-sport har tänkt o hantera dessa frågor. Som dom andra motorklubbarna hanterar enligt Svemo reglementet.
Ovana förare får ofta låna en Gul väst för att visa att dom är nybörjare, så att andra förare blir förberedda på lite lägre fart hos den nya deltagaren. Det gör att snabba deltagare kan planera sin omkörning bättre.
 

He rik

New member
SMC hanterar garanterat dessa frågor på ett exemplariskt sätt med tanke på den kultur och erfarenhet som finns där.

Deltagarna har även en mycket bra inställning till respekt mot övriga deltagare på banan just tack vare bakgrunden som deltagare i schoolstegen,iaf de kurser jag gått på,dels genom hur jag upplevt det på banan och även den inställning de haft när jag talat med dom mellan passen.

Nu kommer marginalerna självklart minska mot en vanlig gathojskurs men är övertygad om att det inte blir något problem,jag tror inte jag orsakade några incidenter på steg 5 i höstas som jag var med på och personligen drabbades jag inte heller av några problem där.

Just västar råder det inte heller någon brist på hos smc....

Att sedan få deltagarna att respektera dessa västpåklädda på banan lär ju vara det minsta problemet.

Henrik
Det var inga svar på mina frågor om SMC-sport. Det handlar om hur SMC-sport har tänkt o hantera dessa frågor. Som dom andra motorklubbarna hanterar enligt Svemo reglementet.
Ovana förare får ofta låna en Gul väst för att visa att dom är nybörjare, så att andra förare blir förberedda på lite lägre fart hos den nya deltagaren. Det gör att snabba deltagare kan planera sin omkörning bättre.
 

bivius

New member
Rätta mig nu om jag har fel, men står det verkligen något i SVEMO:s kalender om att olika klubbar inte får ha olika upplägg på sin kursverksamhet?

Om vi läser på LMS:s hemsida står det t.ex

För att du ska kunna tillgodogöra dig licenskursen på ett bra sätt så bör du ha åkt lite bana innan. Ett bra sätt kan vara att deltaga i några av våra trafiksäkerhetsutbilningar eller en SMC-kurs och fråga instruktörerna om ni har förutsättningarna för en licenskurs. Under kursen kommer vi att ha ett tempo som överstiger lagstadgad landsvägsfart (även i kurvorna) och kommer att köra närmre 200km/h på rakorna så du och din cykel måste klara detta. Det är ett krav att ni klara av att hänga med i kurstempot, inte är en fara för er själva eller andra och att ni förstår vad vi lär ut.

SMC väljer att istället att sätta kravet att man har gått steg 1 till 4, vad är det som är så konstigt med det?

Vidare lever vi i ett fritt land, det står alla fritt att ta licens via SMC och då acceptera SMC:s krav, eller att ta via någon annan klubb och då acceptera deras krav för att få gå en licenskurs hos dem.

Om du inte gillar SMC:s upplägg finns det som tidigare nämnt tre saker att göra:
1. Påverka SMC, varför inte en namninsamling.
2. Engagera dig och se till att licenskurser med de krav som du tycker skall gälla blir av i eller utanför SMC
3. Ta licens utanför SMC

Sedan måste jag faktiskt ge ett litet medhåll att det kanske inte är nödvändigt att gå steg 1-4 för att klara en licenskurs utan SMC kunde gott öppna för "alla", men, och detta är det viktiga, jag anser att det är upp till varje klubb att sätta sina krav för att gå en licenskurs hos just dem.

Per E
Med licens från LMS
 

CB_Tobbe

New member
Rätta mig nu om jag har fel, men står det verkligen något i SVEMO:s kalender om att olika klubbar inte får ha olika upplägg på sin kursverksamhet?

Om vi läser på LMS:s hemsida står det t.ex

För att du ska kunna tillgodogöra dig licenskursen på ett bra sätt så bör du ha åkt lite bana innan. Ett bra sätt kan vara att deltaga i några av våra trafiksäkerhetsutbilningar eller en SMC-kurs och fråga instruktörerna om ni har förutsättningarna för en licenskurs. Under kursen kommer vi att ha ett tempo som överstiger lagstadgad landsvägsfart (även i kurvorna) och kommer att köra närmre 200km/h på rakorna så du och din cykel måste klara detta. Det är ett krav att ni klara av att hänga med i kurstempot, inte är en fara för er själva eller andra och att ni förstår vad vi lär ut.

SMC väljer att istället att sätta kravet att man har gått steg 1 till 4, vad är det som är så konstigt med det?

Vidare lever vi i ett fritt land, det står alla fritt att ta licens via SMC och då acceptera SMC:s krav, eller att ta via någon annan klubb och då acceptera deras krav för att få gå en licenskurs hos dem.

Om du inte gillar SMC:s upplägg finns det som tidigare nämnt tre saker att göra:
1. Påverka SMC, varför inte en namninsamling.
2. Engagera dig och se till att licenskurser med de krav som du tycker skall gälla blir av i eller utanför SMC
3. Ta licens utanför SMC

Sedan måste jag faktiskt ge ett litet medhåll att det kanske inte är nödvändigt att gå steg 1-4 för att klara en licenskurs utan SMC kunde gott öppna för "alla", men, och detta är det viktiga, jag anser att det är upp till varje klubb att sätta sina krav för att gå en licenskurs hos just dem.

Per E
Med licens från LMS

Det är jag lite tveksam till eftersom andra klubbar inte har några uttalade fartkrav på licenskursen. Det viktiga är att personerna kan köra sin hoj någolunda. Vi skulle t.ex inte kunna ha personer med mindre hojar än 600 rr (+100 Hk) om dom skulle kunna hålla det tempot. 125 a piloter på standard hojar 15 -33hk) kan bara glömma en RR-licens med det resonemanget. Vilket jag vet att många 125 piloter har en riktig RR-licens. Samtidigt skulle det inte kunna finnas en enda körkortslös person med RR-licens, vilket jag också vet att det finns många av. Eftersom dom inte får deltaga i trafikövningarna utan körkort i dagsläget så har lite momemt 22 när det gäller det påståendet. Möjligt är att LMS låter dom träna utan licens om dom är medlemmar. Fast det vanliga är att man skall ta sin licens för att få vara med på licensträningar i klubbarna. Samtidigt skall LMS acceptera en Svemolicens utfärdad av ex. FMK på sina tävlingar.

Tittade just på bilder från en LMS licens kurs. Där fanns det ungdomar på 125 junior hojar som inte har en chans att spränga 200 vallen. Där 155 km/h är en rimlig fart. Dom körde med grön väst.

Det är bara dumt att lägga ut sådana krav. När man samtidigt vet att personer med 125 a eller mellanklass hoj inte kan uppfylla kravet. Att då "tvinga" den personen behöva bygga om hojen olagligt för att gå en kurs är bara dumt eftersom risken är stor att den förblir ostrypt.
 
Last edited:

bivius

New member
Det är jag lite tveksam till eftersom andra klubbar inte har några uttalade fartkrav på licenskursen. Det viktiga är att personerna kan köra sin hoj någolunda. Vi skulle t.ex inte kunna ha personer med mindre hojar än 600 rr (+100 Hk) om dom skulle kunna hålla det tempot. 125 a piloter på standard hojar 15 -33hk) kan bara glömma en RR-licens med det resonemanget. Vilket jag att vet att många 125 piloter har en riktig RR-licens. Samtidigt skulle det inte kunna finnas en enda körkortslös person med RR-licens, vilket jag också vet att det finns många av. Eftersom dom inte får deltaga i trafikövningarna utan körkort i dagsläget så har lite momemt 22 när det gäller det påståendet. Möjligt är att LMS låter dom träna utan licens om dom är medlemmar. Fast det vanliga är att man skall ta sin licens för att få vara med på licensträningar i klubbarna. Samtidigt skall LMS acceptera en Svemolicens utfärdad av ex. FMK på sina tävlingar.

Tittade just på bilder från en LMS licens kurs. Där fanns det ungdomar på 125 junior hojar som inte har en chans att spränga 200 vallen. Där 155 km/h är en rimlig fart. Dom körde med grön väst.

Jo, men nu är det väl så att SMC som helhet främst är till för de som faktiskt har körkort? d.v.s 16+, SMC har vad jag vet ingen hastighetsregel, då skulle jag ha fått sparka ut ett flertal deltagare från steg 1-4. Som jag tyder texten på LMS hemsida, är det de som har ett fartkrav (200+) på raksträckorna ( I praktiken är det väl dock inte så, då även 125 förare kan ta licens) medans SMC har kravet att du skall ha gått steg 1-4, vilket du kan göra på vilken hoj som helst så länge du har körkort.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Lite praktisk info.

SMC har 2010 haft 84 dagar på bana, dvs SMC idag sannolikt är den största arrangör av körning på bana. Vi vett alla att flera deltagare har önskad att lära sig att köra fortare - och då är sitsen enkelt den att då lämnar vi trafiksäkerheten.

Svensk road racing har en utmaning med att få nya förare.
Endast ett fåtal av SMCs kursdeltagare, har tagit klivet in i racing.

SMC kan på några av alla kursdagarna, öppna en eller flera grupper och köra SPORT, med ett minimum av ekonomisk risk. Så med detta i betraktning på SMC SPORT bli en inslussningsport på ett enkelt sätt för den som vill pröva på racing.

SMC SPORT är en i SMC termer en "Riksklubb" och under nästa månad kommer denna att anslutas till SMC som en sådan. (om SMCs styrelse godkännar ansökningen.
När detta är på plats kommer klubbens stadgar och övrig info att läggas på webben - www.smcsport.se Stadgarna är iövrigt redan godkända av Svemo och därmed även av Riksidrottsforbundet.

SMC SPORT är därmed en klubb för SMCs medlem, och medlemkrav i SMC SPORT är altså SMC medlemskap.

Steg 5-6, är altså för SMC medlem, och vi ser gärna att man har gått 1234, eftersom instruktörerna då kan fokusera på sport, och inte vanlig körteknik. Vill man t.ex. läre om sittställning, rekomenderar vi steg 2 och 3 vart SMC lär ut om detta. På 6 rör det istället om allt det övriga som ska till för att vinna ett race.

Självfallet kommer SMC SPORT endast att erbjudas på banor som är tävlingsgodkända. Så en SMC SPORT kurs på f.ex. Arlanda är bara att glömma.

Som nämnd tidigare finns SMC Road Racing Fabrikken för juniorer. Och vi har möte i december, vart vi ska se hur vi kan samarbeta.

Självfallet kan vi i klubben ta beslut om avvikande regler f. ex. om krav på hojer. Vi kommer sannolikt att enstaka undantag, så man lagom enkelt (billigt) kan åka med sin gathoj. Och självfallet är riktiga racehojer inget problem.

Det är vald en styrelse; Jesper och Patrik från SMCs kansli, Compiere SMC Instruktör, och sedan Håkan Jansson och Ola Cornell SMC Instruktörer och Svemo licens utbildare. Styrelsen kommer ha sitt första arbetsmöte när klubben blir SMC ansluten. Där kommer flera praktiska frågor att bli utrett.

Klubben har inte till syfte att endast jobba med road racing. SMC har en stort antal medlem som kör aktivt på grus och därmed liggar i et gränsland vart enduro är närliggande. En ide som vi har diskuterat så sent för några timmar sen är ett "Rally från Norr Sverige - Finland och med mål i Murmansk" Detta är igen med sports organisationerna som det spånas - som även i övriga länder ser delvis brist på synergi med landsvägsfolket och sportens insyltade.

Så ge nytänk och utveckling en fair chans - och låt oss alla acceptera att MC marknaden inte mår så där värst bra. (Nyförsäljningen är ner med 2/3 i förhållande till top året 2007, och antal licenser stagnerande)..
 

CB_Tobbe

New member
.


Svensk road racing har en utmaning med att få nya förare.
Endast ett fåtal av SMCs kursdeltagare, har tagit klivet in i racing.

Så ge nytänk och utveckling en fair chans - och låt oss alla acceptera att MC marknaden inte mår så där värst bra. (Nyförsäljningen är ner med 2/3 i förhållande till top året 2007, och antal licenser stagnerande)..

Ett problem är att MC-sport är fruktansvärt dyrt. Det gör att många väntar till 25 -30 års åldern med att ta MC- körkort. Dyra körkortsutbildningar och skyhöga försäkringar för sporthojar med unga ägare, gör att deltagarna på kurserna är bortåt 30 år. Att då satsa på en RR-karriär är nog lite sent för många när det är aktuellt att köpa hus och skaffa barn. Om Sverige skall få nya RR-förare då måste satsningen ske betydligt tidigare. Samtidigt kommer dessa personer att köra på hojtyper som de inte kan få körkort för. T.ex så kräver en juniorhoj (aprilla 125 30 hk eller en Ninja 250 33hk) ett mellanklass körkort samt 18 år. En större 600 RR eller 1000 RR kräver med dom nya KK-reglerna att föraren är minst 24 år om han inte haft A2 körkort innan. Det betyder att en yngre RR-förare (under 24 år) måste gå direkt på en ren "racehoj " om han /hon inte har jättemycket pengar och kan ha flera hojar, vilket inte är troligt eftersom många studerar länge. Om SMC skall kunna bidra till fler RR-förare. Då måste dessa grupper beredas möjlighet att deltaga i någon form av anpassad sporthojskurs steg 1-3 i samband med t.ex licenskursen steg 5. Alltså möjligt att komma med en oförsäkrad hoj o utan mc-körkort. Då träffar man samtidigt den målgruppen som verkligen vill satsa på RR-sporten. För nu pratar vi inte enbart om ungdomar under 16 år utan mycket större grupper som kommer att ha det behovet.


Mycket intressant med grussatsningen inom SMC sport. Den blir nog populär tror jag, för enduro är en ganska stor motionssport.
 
Last edited:

swischmc

New member
Men snälla CB Tobbe. Ge upp... och återkom när kurserna varit, det finns klara regler osv.

Du har tjatat om detta i 16 sidor, samma sak hela tiden. Du har fått svar på alla dina frågor. Dels rediga svar, dels förslag på lösningar på de saker du inte tycker fungerar som tex åldersgräns.

Ta nu och lugna ner dig, putsa upp hojen inför vårsäsongen och vässa dina argument över vintern. När SMC SPORT har kommit igång med planering och verksamhet är det bara att lyfta tråden igen med dina nya argument.

//Lena
som aldrig kommer köra smc race, men tycker att SMC är till för alla som vill bli bättre på att köra hoj, oavsett om det är grus, touring, lek eller race
 

Peter1980

New member
som aldrig kommer köra smc race, men tycker att SMC är till för alla som vill bli bättre på att köra hoj, oavsett om det är grus, touring, lek eller race

Bästa textraderna i hela tråden.

Tycker att det är kanon att SMC vill erbjuda sina medlemmar så mkt som möjligt i utbildningsväg, oavsett om det gäller grus, knix eller race-körning.
 

#46

New member
Men snälla CB Tobbe. Ge upp... och återkom när kurserna varit, det finns klara regler osv.

Du har tjatat om detta i 16 sidor, samma sak hela tiden.


Kan inte mer än hålla med! Ska man komma med kritik ska den vara konstruktiv!!
Och i dagsläget är SMC Sport helt nytt, så vänta och se.

Per (som är en i målgruppen)
 
Top