Steg 5 hör inte hemma SMC-school utbildningstrappa enligt min och flera andras åsikt. Steg 5 är en ren Svemo RR-licenskurs som bedrivs av SMC sport samt flera andra motorklubbar. Det är bara i SMC fallet som det krävs minst fyra andra SHK (steg 1- 4) och därmed körkort för att kunna genomgå kursen. I andra klubbar är kursen tillgänglig för personer från 12 år.
Det blir lite konstigt av flera skäl att ha en sådan konstruktion som smc har valt.
1. Det är helt andra krav för deltagande i kursen än hos andra Svemo anslutna motorklubbar.
2. Kopplingarna mot dom andra utbildningsstegen (1 till 4) gör att deltagare som går dessa steg endast för att (formellt) kunna gå licens kursen i SMC sport regi, faktiskt håller på med träning inför tävling, detta är mycket tveksamt på en trafikförsäkrad "trafikövning" som dom vanliga BKK/ SHK är.
3. Ett probem är att budskapet till deltagarana måste förändras mellan stegen, att gå från ett fokus där "säker" körning är huvud budskapet till ett budskap där färdigheterna mer används till att förbättra varvtiderna på bekostnad av "säkerhetsmarginalerna". Det är något som kräver en duktig lärare att kunna kommunicera detta på trovärdigt sätt. T.ex att ha bromsat färdigt innan instyrningspunkten eller mjuk o jämn gaskontroll som lärs ut på en BKK/SHK kurs idag. I en raceträning är det normalt att förarna bromsar även efter instyrningspunkten vilket ger tidsvinster men ökar riskerna för framhjulssläpp..
Min uppfattning är att steg 5 - 6 skall kallas race-utbildning bas resp anvancerad och inte ha några kopplingar med SHK stegen. Sedan är det bra om deltagarna har gått minst SHK steg 1 och 2 och gärna 3 innan racekurserna för känna sig trygga på banan.
En sådan fristående lösning har flera fördelar.
Alla personer med mc-intresse kan deltaga i utbildningen oavsett ålder och körkortsinnehav ( helt enligt svemo 's regler). Rena "race hojar" (oförsäkrade, oregistrerade) kan användas. Detta sparar pengar för deltagare som kan användas i RR-satsningen.
Utbildningen liknar mer andra klubbars.
SMC sport blir öppen för alla.
Det blir en tydlig skiljelinje mellan SMC BKK/SHK (trafikövningarna) och SMC sport verksamhet (raceutbildningarna). Det är viktigt eftersom verksamheterna skiljer sig åt bl.a försäkringsmässigt.
Sedan är det bra om det går att erbjuda en förberedande träning för ungdomar och körkortslösa samt personer med enbart "racehoj" som motsvarar BKK/SHK steg 1 och 2 och 3.
Skall utbildningarrna bedrivas integrerat, då måste den redan från steg 1 följa Svemo regler/rutiner. T.ex Inga "hemmabyggda" depåutfarter för att höja "säkerheten", flaggningsstandard som följer reglementet och teminologi enligt racestandard. Detta gör även deltagarna bättre förberedda när dom åker på bandagar arrangerade av andra arrangörer.
Ett utbildningsmål skall vara att deltagarna i SMC kurserna skall kunna genomföra en säker bankörning, även om arangören inte håller ett bra förarmöte eller att det saknas riktiga föråkare. T.ex värma sina däck utan att någon pepekar det eller utfart / infart ur depå på ett korrekt sätt.
Det blir lite konstigt av flera skäl att ha en sådan konstruktion som smc har valt.
1. Det är helt andra krav för deltagande i kursen än hos andra Svemo anslutna motorklubbar.
2. Kopplingarna mot dom andra utbildningsstegen (1 till 4) gör att deltagare som går dessa steg endast för att (formellt) kunna gå licens kursen i SMC sport regi, faktiskt håller på med träning inför tävling, detta är mycket tveksamt på en trafikförsäkrad "trafikövning" som dom vanliga BKK/ SHK är.
3. Ett probem är att budskapet till deltagarana måste förändras mellan stegen, att gå från ett fokus där "säker" körning är huvud budskapet till ett budskap där färdigheterna mer används till att förbättra varvtiderna på bekostnad av "säkerhetsmarginalerna". Det är något som kräver en duktig lärare att kunna kommunicera detta på trovärdigt sätt. T.ex att ha bromsat färdigt innan instyrningspunkten eller mjuk o jämn gaskontroll som lärs ut på en BKK/SHK kurs idag. I en raceträning är det normalt att förarna bromsar även efter instyrningspunkten vilket ger tidsvinster men ökar riskerna för framhjulssläpp..
Min uppfattning är att steg 5 - 6 skall kallas race-utbildning bas resp anvancerad och inte ha några kopplingar med SHK stegen. Sedan är det bra om deltagarna har gått minst SHK steg 1 och 2 och gärna 3 innan racekurserna för känna sig trygga på banan.
En sådan fristående lösning har flera fördelar.
Alla personer med mc-intresse kan deltaga i utbildningen oavsett ålder och körkortsinnehav ( helt enligt svemo 's regler). Rena "race hojar" (oförsäkrade, oregistrerade) kan användas. Detta sparar pengar för deltagare som kan användas i RR-satsningen.
Utbildningen liknar mer andra klubbars.
SMC sport blir öppen för alla.
Det blir en tydlig skiljelinje mellan SMC BKK/SHK (trafikövningarna) och SMC sport verksamhet (raceutbildningarna). Det är viktigt eftersom verksamheterna skiljer sig åt bl.a försäkringsmässigt.
Sedan är det bra om det går att erbjuda en förberedande träning för ungdomar och körkortslösa samt personer med enbart "racehoj" som motsvarar BKK/SHK steg 1 och 2 och 3.
Skall utbildningarrna bedrivas integrerat, då måste den redan från steg 1 följa Svemo regler/rutiner. T.ex Inga "hemmabyggda" depåutfarter för att höja "säkerheten", flaggningsstandard som följer reglementet och teminologi enligt racestandard. Detta gör även deltagarna bättre förberedda när dom åker på bandagar arrangerade av andra arrangörer.
Ett utbildningsmål skall vara att deltagarna i SMC kurserna skall kunna genomföra en säker bankörning, även om arangören inte håller ett bra förarmöte eller att det saknas riktiga föråkare. T.ex värma sina däck utan att någon pepekar det eller utfart / infart ur depå på ett korrekt sätt.
Last edited: