Körkortsutbildningen

Hampe

Skriver massor!
Någon som minns denna tragiska olycka? http://www.expressen.se/gt/fem-doda-i-olycka-utanfor-vara/
2 vuxna och 3 barn omkommer i en stjärnsmäll på vinterhal väg utanför Vara. Nasty!


Efterslängen är inte mindre tragisk...

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2014/06/23/fem-doda-efter-vardelost-korkortsprov/

Ulf Nyström/G-P skrev:

Fem döda efter värdelöst körkortsprov

En dålig väg, undermålig snöröjning men i första hand en bilförare som inte borde fått körkort och inte borde ha kört bil.

Det är orsaken till den ödesdigra trafikolyckan strax söder om Vara för två och ett halvt år sedan.

Återigen är det Ulf Nyström som tar upp saker och ting som åtminstone jag anser är relevanta i Trafiksverige.

Har vi vettiga körkortsprover?
Är den brutala tröskeln för MC-kort relevant?

...när man ser någon som får skriva teori 13 gånger på raken, varav samma prov 8 gånger.
"Plötsligt händer det" och "Alla får påsar", är det verkligen lämpliga kriterier för körkortsbehörighet?

Myndigheterna har arbetat målvetet för att göra det svårare att ta MC-körkort.
Inte sällan med rent kontraproduktiva åtgärder, och framförallt med ett resultat som förskräcker eftersom alltför många kör ändå - utan behörighet.

Samtidigt finns det en air av låt gå över bilisternas körkort. Ingen politiker vill ta tag i problematiken med äldre och sjuka som inte borde ha körkort.
Av flera olika anledningar - den ena äckligare än den andra.

Någonstans kan man ana sig till en inställning att körkort är en slags "rättighet" och att alla borde ha ett eftersom det gör livet så mycket lättare för individen. (läs: billigare för landstinget) samt att man med körkort har lättare att få arbete (läs: kan hyfsa till arbetslöshetssiffror)

Statens luddiga agerande och absurda serie av trösklar för MC-kort gör att man måste fråga sig:

Har trafiksäkerhet överhuvudtaget något med körkortskraven att göra?



Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Bra fråga Hampe. Fråga de som inte klarar av att svänga en MC som har en viss vikt, effekt, noga angivet vikt/effektförhållande i en liten ruta i krypfart utan att sätta ner foten.
Å andra sidan delar jag inte din syn på körkortsindragningar. Har den senaste månaden träffat flera SMC-medlemmar vars körkort dragits in p g a sjukdom. Läkarna har blivit tuffare, testerna har utvecklats och är nya, sedan är Transportstyrelsen hårda i sina bedömningar. SMC har därmed fått biträda medlemmarna i körkortsärenden (obs, gäller ej indragning pga fort- eller fyllkörning utan helt vanliga sjukdomar).
 

Chopperbyggarn

New member
Precis som Maria skriver så har även jag hört att man är väldigt snabba när det gäller att dra in körkort av medicinska skäl... redan under rehabiliteringen innan man ens vet om personen ifråga kommer att bli bra igen eller ej.
En bekant till mig råkade ut för detta efter en trafikolycka (som han ej var vållande till) på grund av de skador han fick, han vägrade att skriva på och så småningom blev han tillräckligt bra rehabiliterad för att kunna köra både bil och mc igen. Tur att han var tjurskallig och stod på sig!!

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Sjukvården och enskilda läkare verkar alltså ta sitt ansvar på större allvar och rapporterar i allt större omfattning sådant som dom borde gjort hela tiden.
Bra, och vackert så. Trist att hamna i limbo och bli föremål för utredning, visst - men var skall ribban ligga?

Det jag är ute efter är det politiska ansvar som krävs för att våga driva den mycket impopulära åtgärden att kräva en generell läkarundersökning och synprovning av körkortsinnehavare över ett visst åldersstreck. Med "C*" eller högre i körkortet så startar dessa tvingande undersökningar vid 45 års ålder.
Men halvblinda bilister utan koll på sin hälsostatus eller medicinering dödar varje år. Utan att kunna peka på några belägg i officiell statistik så känns det som dessa mogadonmänniskor slår hårdare mot oss oskyddade trafikanter än mot bil-ister.

Varför är körkortet till bilister en livstidsgåva?
Skall man ta trafiksäkerhet och den där noll vision på allvar så måste man någon gång börja intressera sig för den enskilt största faktorn - föraren av fordonet! Det är inte rimligt att lämna ut bokstaven B* vid 18 års ålder och inte ifrågasätta innehavet 50 år senare. Eller förti. Eller schutti. Eller aldrig någonsin.

Det äcklar mig att politiker som i ena minuten bedyrar hur viktig trafiksäkerheten är ute på våra vägar samtidigt skyggar för att införa tvingade hälsokontroller eftersom dom är övertygade att det kommer att kosta skjortan i färdtjänst, hemtjänst och alla sorters -tjänst med tanke på hur många svagsynta, svagsinta och spatiellt störda individer man kommer att hitta.

Är Trafiksäkerheten viktig? Eller är sjukas fortsatta mobilitet viktig?
Vilket är viktigast? Kan man kompromissa mellan dessa två storheter?
Dom krassliga och sjuka kör ju oftast lugnt och försiktigt, eller hur...?




Hampe
 

Kapten Stofil

New member
Körde en gång (med bil) på E20 i Göteborg bakom en annan bil som vinglade omkring, drog i mitträcket, fortsatte vingla och körde rätt fort dessutom. Jag ringde Polisen och berättade och föreslog att de skulle skicka någon och stoppa framfarten, det såg dessutom ut att sitta ett barn i baksätet. Polisen frågade efter regnumret, det visade sig att ägaren var en 85-årig man...

Jag hoppas han blev stoppad och blev av med körkortet. Vissa 85-åringar kör säkert helt OK, det gjorde inte han.
 

Paerhc

New member
Jag tycker att man ska förenkla körkortsförfarandet för MC. Det är för krångligt och för dyrt. Det bör vara lika svårt och dyrt att ta A-kort som det är att ta B-kort! Det borde inte vara någon skillnad. Exakt vad som ska bort från förarprovet har jag inga särskilda tankar eller idéer om, men det är inte bra som det är idag. Det blir inte så mycket osäkrare att framföra en MC om man förenklar det. Man kan väl börja med att ta bort alla körkortsformer utom A och kortet för lätt MC. Sedan får man A kortet så snart man har åldern inne för A dvs 18 år. Tills dess kan man väl låta sig nöja med att köra moped och lätt MC då. Mopedkortet får man ta kortet för lätt MC för att få och mopeden kan med fördel vara en EU-moped som man får köra vid 16 års ålder. Så förfärligt svårt är det inte att köra en moped. Kan en bilist köra bil vid 18 års ålder kan en motorcyklist säkert köra en tyngre MC vid 18 års ålder. Det blir inte säkrare bara för att det är krångligt och dyrt! Jag kan inte så oerhört mycket om detta, men det är några tankar.

Det ÄR för dyrt och för svårt att ta kort för MC och det HAR blivit allt färre MC-förare ute i trafiken och det är synd. I alla fall har jag uppfattat det så. Vad säger statistiken om antalet med A-kort jämfört med när det var enklare att ta det? Det finns nog många här inne som kan ge mig ett svar på det.
 
Last edited:

Knobi

New member
Jag tog nyligen körkort i början av månaden här och jag inbillar mig att jag hade en rätt så normal körskolekostnad Ca 13000.

Jag blev rätt så bra polare med min lärare och även han tycker att utbildningen är lite "överflödig" som han valde och kalla den. Men jag tänkte jag skulle dela med mig av min erfarenhet.

Jag betygsätter dom 1 - 5 där 1 är mycket onödig och 5 mycket nödvändig.

Risk 1 - Helt överkurs det är mer självklart att man inte skall nyttja drogor och annat samt vara försiltig när men kör och tänka steget längre. (Betyg 1)

Risk 2 - Tyckte jag ändå var bra med tanke på att man fick känna lite vart gränsen låg. När jag gick där ifrån hade man en lite klarare bild vad reaktionstider m.m gör i körningen. (Betyg 4)

Lågfartsbanorna - Som måga andra har jag lite svårt att koppla denna till en relevans för hur det är praktiskt användbart ute i trafiken. Här var det moment som både jag och körskolläraren var väldigt överens om att snittet av alla elever lägger mäst tid uppsakttnongsvis 4 lektioner. Det är ju en självklarhet att man skall kunna hantera en hoj men rätt så ointressant med tanke på att man sällan kör samma hoj efter körkortet. (Betyg: 2)

Högfartsbanan - Känns relevant för användning i den vardag man kan stöta på när man är ute och åker. (Betyg 5)

Bromstest - Helt klart nödvändig. I Linköping vill dom inte att ABS går i när man gör momentet effektiv bromsning vilket jag tycker är bra om man hoppar på en hoj med icke ABS när man är klar (Betyg 5)

Trafik - Det är ju här det viktiga ligger hur man hanterar och beter sig i trafiken. Men det är inte här den största vikten läggs. (Betyg 3)

Mer focus på trafiken.

Min körskolan hade uppfattning om att det hade blivit dyrare att ta körkort för att vilken Svensson som helst skall kunna ta ett kort och komma ut i trafiken.
Om det är ett sådant argument som föreligger för det priset det kostar att köra motorcykel så tycker jag att det är hel fel. Det borde vara vettiga priser så att de som vill köra motorcykel har möjöighet att ta ett körkort och få en bra utbildning där man tar upp relevanta saker för att minska risken för att det händer något ute i trafiken. Det måste ju ligga i allas intresse.

Om man bestämmer sig för att ta ett MC kort inbillar jag mig att det är av intresse för det som man gör det. Pengar får man ju lägga ut ändå för allt annat så som utrustning och hoj.

Och jag reflekterade över en annan sak på Aftonbladet där man har en lista för vart det är "billigast" och "lättast" att köra upp. Det är ju skandal om det finns orter där det är lättare på grund av slapphet av kontrollanter. Men det hoppas jag att det inte är

/ Emil
 

Hampe

Skriver massor!
Trevligt med recension av köttkvarnen man måste igenom för att bli motorcyklist.
Som du är nu! Grattis, och välkommen till formet med detta ditt första inlägg.


Hampe
 

Hojkul!

New member
Kul med så många nya körkortstagare!
Finns det info. någonstans om var dessa människor bor (är mantalsskrivna)?
 

Hefni

New member
För mig har det varit tiden som inte fanns. Men köra olagligt kunde jag bara inte tänka mig. Så nu kör jag Spyder (en jävligt kul maskin) tills dess jag får tid att ägna mig åt mc-kortet nästa år.

OBS! Måste ändå säga att det är rätt märkligt att så många i Sverige har A-kort utan att någonsin ha satt sig på en hoj, medan lika många erfarna mc-förare saknar det. Något är helt galet här.
 

prose

New member
Visst är det märkligt. Kanske lika märkligt som varför det skulle vara mer OK att köra Spyder utan A-kort än MC utan A-kort.
 

Chopperbyggarn

New member
På en del platser i världen så är det 100% förarens ansvar att skaffa sig nödvändiga kunskaper innan man ansöker om körkort, så när man ansöker om detta körkort så får man själv intyga att man har fullgoda kunskaper att klara trafiken utan att utsätta någon annan trafikant för fara eller riskera att skada någon….misslyckas man sedan och skadar någon medtrafikant så jämställs detta med överlagt mordförsök/mord med tillhörande konsekvenser.

Anders.J
 
Top