Körkortsutbildningen

gundj

New member
Att ursäkta sin olovliga körning med att det är dyrt och krångligt och andra också bryter mot lagen på andra sätt är så ointelligent så man baxnar.

Analogt med detta påstående så kan jag ju ge mig ut och flyga, jag lånar en Cessna och drar en sväng.

Man får rätta sig efter sina förutsättningar.
Har jag inte råd att ta körkort och köra Mc så får jag låta bli.
Klarar jag inte uppkörningskraven så får jag låta bli.

En mig närstående student ville ha MC-kort.
Det körkortet kostade ca 27KKR totalt.
Mycket pengar? Nej inte alls.
I totalkostnaden ingår;
En MC
MC-kläder och hjälm
Diverse annan utrustning, lite koner mm.
Alla tillstånd.
Uppkörningsavgifter.
Riskutbildning.
Bränsle vid övningskörning.

Motorcykeln har ett bestående värde då det är en populär modell.
Kläder och utrustning skulle ju ändå köpas.
Avgifterna kommer man inte ifrån.
Nu hade denna personen B-behörighet sedan några år i o f s.
 

Chopperbyggarn

New member
En sanning med modifikation, mc med sidovagn har ju också 3 hjul men får ej köras med B-kort!
Har hört att sidvagnshoj med drivning på sidovagnen räknas som trike men vet inte om det stämmer!

Alla 3-hjuliga mc med symetriskt placerade hjul får köras med B-kort. Ett mindre antal sidvagns ekipage med drivning på sidvagnshjulet lär ha blivit registrerade för att få köra på B-kort. Kolla på registrerings beviset under rubrik kaross, om det står 98 övrigt där så får den framföras med B-kort.

Anders.J
 

Maru

New member
Hej prose,

den första frågan jag kommer att tänka på är: Om det skulle hända något, täcker försäkringen om det visar sig att du inte har ett körkort?

Det har helt klart varit en intressant debatt om körkortsutbildningen på detta forum senaste dagarna.
Du har ju ägt och kört hoj i 3 år... så jag köper inte argumentet att körkortet skulle vara dyrt. Det är ingen billig hobby... framförallt inte om man kör supersport. Svågerns bror kör custom och har visserligen en billigare försäkring men där går pengarna till bling-bling. :)
Körkortet var det billigaste på hela "mc-resan". En schysst uppsättning kläder(inkl. hjälm och stövlar/ handskar) kostar ju mer.

Det här med att uppkörningsinstruktören har hört sig för känner jag igen, både för A och B-behörighet. De kollade mig på det jag var "sämst" på i körskolan. Men som sagt. Om det är en slump eller ett faktum... vad vet jag.

För att återgå till kostnaden så är det ju inte bara några powerpoints som ska bekostas. Det rör sig om att någon ska avlönas och lokalhyra mm.
Precis som om du gör servicen själv så blir det billigare för att du slipper betala lönen för mekanikern plus lokalhyran för verkstan mm.

Där finns ju en bra idé som togs upp i en annan tråd här på forumet. Gör riskutbildningen frivillig och de som genomgår den får rabatt på försäkringspremien. Klockrent!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
En MC med sidvagn är en tvåhjulig motorcykel med monterad vagn. Ett sidvagnsekipage har aldrig räknats som tvåhjulig MC i Sverige.
 

Chopperbyggarn

New member
Om problemet med körkortslösa motorcyklister verkligen ska få en lösning så måste man givetvis lyssna på dom som kör utan A-kort för att se var i problemet ligger och därmed hitta en bra och varaktig lösning på detta.



SMC har ett förslag som varje vaken politiker borde välkomna samt arbeta för!! En möjlighet både för svenska politiker och motorcyklister att visa sig som förebild med framtids vision inom EU!!:tummenupp

Anders.J

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...t-beteende/Olovlig-korning-ett-stort-problem/

citat från ovanstående text:

Testa nytt körkortssystem för MC i Sverige!

SMC föreslår att Sverige ansöker om att få bli testland för ett nytt körkortssystem på motorcykel. Grunden för vår ansökan är uppenbar; nästan hälften av dem som dör på MC har inget körkort överhuvudtaget. Sverige kan behålla stegvist tillträde men med endast en grundutbildning, ett körprov och ett kunskapsprov. Det gör att en16-åring kan ta körkort på en effektsvag motorcykel och arbeta sig upp till "häftigare" motorcyklar med mer effekt efter två år i varje körkortsklass. Två års erfarenhet i respektive körkortsklass ger erfarenhet, något som rankas högt av MC-förare för säkerheten.

Slut citat.
 

Jonkko

New member
Är det så stor skillnad i SWE och FIN?
Om jag hit kör mc utan rätt behörighet så ryker körkortet för en tid,dvs alla andra bokstäver med.
Har ni faktiskt nån "nästan" A klass på era funktioner?

Börjar nu int dethär dalttandet om allting (han/hon/hen) Tintins serier,hedenhös,.... osv ....osv .... Gå lite långt nu om det det på alvar funderas hur göra för att få folk att köra mera lagligt = lättare att få kortet?
E int det lite samma sak som att ta bort låsen från ytterdörren så slipper vi inbrott för det blir väl nerklassat till obehörig vistelsse i annans lägenhet eller nåt?
O vipps så har ni en konstigt nog duktigt sjunkande inbrottsstatistik .....


Dom som i flesta fall kör olagligt,dessutom berusade eller på annat vis påverkade brukar vara dom som dör,oftast med stulen hoj.
Har svårt att tro att fast ni skulle skänka bort A behörighet gratis åt alla att hoj stölder skulle minska bara ör att kortet finns,samma sak med drogrelaterade olyckorna.

Om nån påverkad snor en hoj o drar till skogs så e de ju ingen skillnad om hanhonhen har behörighet att köra hoj eller inte,o har honhenhan behörighet o drar till skogs med egen hoj drogpåverkad så ändrar det bara statistiken för alla "normala" hoj åkaren.
 
Last edited:

stefan.

New member
Om problemet med körkortslösa motorcyklister verkligen ska få en lösning så måste man givetvis lyssna på dom som kör utan A-kort för att se var i problemet ligger och därmed hitta en bra och varaktig lösning på detta.

Jag säger inte att inte körkortsutbildningen borde ses över, men jag har svårt att se den som det största problemet om man sätter sig och kör utan istället, då är nog problemet snarare hos personerna som gör det. Att använda dem som anledning att se över körkortssystemet känns inte som den bästa/primära anledningen till att göra det, och är nog ett argument som jag tror det är dumt för SMC att använda i en sån diskussion.

Om man tycker det är ok att folk själva får avgöra om de kan köra, och bara ge sig ut i trafiken, kan vi väl lika gärna även skippa t.ex. promillegränser - vi kan väl låta var och en istället avgöra vad man tycker det är lämpligt att ha druckit innan man kör. "Jag kör ju så säkert/försiktigt/bra/etc"...
 

prose

New member
Nu tycker åtminstone jag att det är viss skillnad på olovlig körning och rattfylleri. Jag kan till och med tycka att det är skillnad på olovlig körning och fortkörning, som i många fall är det samma som vårdslöshet i trafik.

Det är inget självändamål att köra utan rätt behörighet. Så som processen för A-behörighet är beskaffad så har man på många sätt mer att förlora på att ta den "den riktiga vägen" än att trixa sig fram. Det beror inte på att man är snål eller olydig utan för att sättet som utbildningen bedrivs på är orättvis! En orättvis lag är ingen lag alls...
 

prose

New member
Angående övriga frågor ang kostnader och försäkringar.

Så som jag förstått det så gäller trafikförsäkringen i alla lägen. Inte minst gäller alla försäkringar under förutsättningen att en i sällskapet är handledare.

Mitt fall specifikt är jag sen en tid tillbaka studerande på heltid på uni. Ekonomin är därför högst begränsad. Av den anledningen gör jag också så som många andra gör, nämligen har en avställningsbar försäkring vilket innebär att hojen endast påställs när den ska köras på. Men jag antar att detta inte är någon ny information här.
 

gundj

New member
Nu tycker åtminstone jag att det är viss skillnad på olovlig körning och rattfylleri. Jag kan till och med tycka att det är skillnad på olovlig körning och fortkörning, som i många fall är det samma som vårdslöshet i trafik.

Det är inget självändamål att köra utan rätt behörighet. Så som processen för A-behörighet är beskaffad så har man på många sätt mer att förlora på att ta den "den riktiga vägen" än att trixa sig fram. Det beror inte på att man är snål eller olydig utan för att sättet som utbildningen bedrivs på är orättvis! En orättvis lag är ingen lag alls...

Man blir ju mörkrädd när man läser dina försök att låta som en rättskaffens man trots din upprepade brottslighet.
Ska du vara i trafiken på en MC så skaffa A-behörighet.
Om inte, stanna hemma.
Tyvärr kommer du nog inte att förstå varför vi andra tycker så, och det är förklaringen till att du inte klarar av att ta körkort också.


Faa*********n, nu inser jag ju att jag matar trollet.
 
Last edited:

Jonkko

New member
Grow up Prose ;)

Sen när har världen varit rättvis :D
Hit i Finland sitter du inne 5-15 år om du förskingrat lite av statens pengar,medans pedofiler o annan skit får klapp på huvudet och kaffekupong till cafeet bredvid dagis ......

Själv hör jag nog till dem som har kört olagligt med hoj före jag tog kortet,för det har väl så gott som alla gjort i nå skede,andra mer som endel.
O visst tycker jag själv med att det är skillnad på olika olagligheter,men var skall strecket dras i utbildningen?
För personer (honhenhan) med korttare ben är det tillåtet att använda stödhjul?
Såna som har problem med höger/vänster skall få köra rakt på provet?

De e ju int sådär bara att försöka få till nåt som passar alla,som dessutom skall in i lagboken.
 
Last edited:

Maru

New member
Angående övriga frågor ang kostnader och försäkringar.

Så som jag förstått det så gäller trafikförsäkringen i alla lägen. Inte minst gäller alla försäkringar under förutsättningen att en i sällskapet är handledare.

Mitt fall specifikt är jag sen en tid tillbaka studerande på heltid på uni. Ekonomin är därför högst begränsad. Av den anledningen gör jag också så som många andra gör, nämligen har en avställningsbar försäkring vilket innebär att hojen endast påställs när den ska köras på. Men jag antar att detta inte är någon ny information här.

Du får rätta mun efter matsäck. Ställ hojen tills du är färdig med studierna och ta körkortet när du fått lön. :)
 

prose

New member
Om MC-åkning ska vara en priviligerad företeelse enbart för dom som har en stadig inkomst långt över vad många samhällsgrupper har i sverige, då kommer Sverige aldrig lösa sitt problem med stigande andel MC-förare utan behörighet. Om någonting ska ändras så kan ju åtminstone jag tycka att hela MC-kollektivet måste trycka på vart problemen sitter, och här erbjuder jag er min erfarenhet, som på ett silverfat. ;)

Gundj: Tack för de smickrande orden men du vet ingenting om min brottslighet. Jag vet inte ens vad du har för rätt att hävda så. Faktum är samtidigt den att all motorcykelkörning är en riskutsatt företeelse. I slutänden är det riskerna och olyckorna man vill minimera. I mina ögon så har motorcykelåkningen isåfall ett avsevärt större problem, just det att över 70% av MC-kollektivet anser det okej med fortkörning. Men det var ju inte det jag tänkte vi kunde diskutera här.
 

Jonkko

New member
Priviligerad?

Jag har alttid velat flyga,men det certifikatet kommer jag aldrig att ha råd med.
Men nu tycks det inte finnas några hinder,de e bara ti o fa ut o flyg :very_drunk:
 

dalis

New member
Om TS trollar eller ej vet jag inte men det som skrämmer mig är att de flesata som svarar på första sida verkar tycka att det är rätt OK att köra utan körkort
DET ÄR INTE OK

Det finns inga argument för det.

Sen kanske körkortsprovet måste göras om men det är inget argument eller försvar för olovlig körning.
 

Marie

Banned
Nu tycker jag att vi håller på att spåra ur rejält här. (ska jag säga?)

Jag tror att vi principiellt är ense om att man SKA ha behörighet för det fordon man kör - givetvis med undantag för handledd utbildning.

Men Jonkko, ingen föreslår att man skall skänka bort körkortsbehörigheter. I grunden är det rätt med ett körprov på aktuellt fordonsslag även om jag själv slapp undan genom de regler som gällde i Sverige t.o.m 1975-12-31.

Det vi diskuterar är om alla delar i provet fyller något trafiksäkerhetsbefrämjande syfte, eller om något skulle kunna rensas bort för att påtagligt förbilliga körkortstagandet och på det viset minska antalet personer som kör omkring på motorcykel utan rätt behörighet, och detta utan att tumma på trafiksäkerheten.

För min del anser jag att lågfartsprovet INTE har någon relevant funktion annat än som ett verktyg för myndigheterna att på sikt bli av med motorcyklarna.
 

JoHu

New member
Jag har också hört detta. Det stämmer alltså att det är på det viset? Man kan ju tycka att det borde vara förbjudet för en uppkörningsinstruktör att nysta i denna sak. Hur ska man annars veta att man blir bedömd utefter sina färdigheter?

Min fru har blivit utsatt för det...kuggade båda gångerna på lågfarten med en liten Kawa Er5 sedan har hon gett upp om eget hojkort...

Tyvärr så sa hon inte detta till mig förrän två tre veckor efter andra försöket.

...min fru övningskörforfarande...men tänker inte skaffa eget kort.
 

faga

New member
Gundj: Tack för de smickrande orden men du vet ingenting om min brottslighet. Jag vet inte ens vad du har för rätt att hävda så. Faktum är samtidigt den att all motorcykelkörning är en riskutsatt företeelse. I slutänden är det riskerna och olyckorna man vill minimera. I mina ögon så har motorcykelåkningen isåfall ett avsevärt större problem, just det att över 70% av MC-kollektivet anser det okej med fortkörning. Men det var ju inte det jag tänkte vi kunde diskutera här.

prose, driver du med oss? -Du erkände i ditt första inlägg att du kör hoj utan körkort. Du kanske skulle kolla vad lagen säger. Det ÄR olagligt och belagt med böter för det trafikbrottet, olovlig körning.

Förövrigt har jag inget till övers för dem som framför fordon utan ha körkort.
 

prose

New member
Jag får väl än en gång påpeka att jag ingenstans har sagt att jag kör olovligt. Det är ett antagande ni själva har gjort. Jag har mer än en handledare. Ofta kör jag med flera av dem samtidigt. Trafikmässigt gör det ingen som helst skillnad mot om jag har behörigheten eller ej. Den enda tekniska skillnaden är att jag inte kör med varken skylt eller väst eller att handledaren ligger just bakom, men det är ju en ickefråga i sammanhanget. Det är inte ens det tråden handla om.

Men jag tycker ändå att responsen här visar på en annan brist. Fokus borde ligga på att försöka vara lyhörd för situationen. Istället tycks energin ligga på att slå dom körkortslösa på fingrarna och säga och be dem rätta sig i ledet, som om det skall finnas någon kontinuerlig tradition i körkortsutbildningen som man måste hålla fast vid. Det är så responsen brukar vara i samhället men min förhoppning var att om det finns någonstans där man ser det i ljuset av problemlösning istället för att skälla på dom som drabbas så borde det ju vara just här. Rätt eller fel?
 

antonest

New member
För mitt mc kort betalade jag inte mer än 6500 kr och det tog jag 2012. Och det behöver ju inte vara speciellt mycket dyrare om man är lite taktisk. Själv hade jag en handledare som jag körde i trafik med i ca 50 mil, vilket egentligen inte är sådär hiskeligt mycket. Men det räcker gott och väl för att få en grundläggande körvana i verkligheten. Fast det förutsätter givetvis att handledaren vet vad han/hon pratar om så man kan få konstruktiv kritik och rätta timl sina fel.
Vad beträffar låg och högfartsbana så var det inte där några större konstigheter. Min handledare släpade med mig till en körgård som användes av en trafikskola efter att körskolan hade stängt. Där nötade jag högfartsbanan ett par gånger samt bromsprovet. Lågfartsbanan tog längst tid. Ett par dagars nötande på inhägnat område med en egenhändigt uppritad konbana så var den saken klar. I och med att det var på inhägnat område och motorcyneln tryggt kunde stå kvar där på nätterna så behövde jag följdaktligen heller ingen handledare.
Om man nu dessutom har flera körda mc-mil i ryggen trots avsaknaden av körkort så förstår jag inte alls bekymret med att klara körningen. Visst riskettan var värdelös, men jag kollade runt lite och hittade körskolor som tar 400 kr för det. Ingen omöjlig summa att lägga ut då lagen kräver det.Risktvåan var dyrare men helt klart nyttig.
Så vad jag vill säga är att det går omm man verkligen går in för det. Kör INTE olovligt, det svärtar bara ner motorcyklister ännu mera.
Kan också tillägga att det tog mig fem veckor från tanke på mc-kort tills dess att jag hade det i handen och jsg hade bara cyklat innan!
 
Top