Körkortsutbildningen

stahlb

New member
"klipp" ..... Lär man sig köra motorcykel i terräng så lär man sig VERKLIGEN att behärska motorcykeln... "klipp"

Ja, av just den anledningen så är jag övertygad om att det vore perfekt med en off-roadare också, i garaget.
Får bli mitt framtida mål, inte för långt fram bara.... hoppas jag.
Kan man hantera en hoj på grus, med allt vad det innebär (träningsvärk, svett, mörbultad... utgår kallt från att man därmed också stör på öronen) så vore asfalten sedan, enklare/säkrare att hantera... (?)
Hur är det med FMCK idag ? Har dom kurser, eller kan "erbjuda" banor att köra på, under kontrollerade former ?
 
Last edited:

stahlb

New member
Smc's kurser är kanonbra. De får kritik då och då. En del välgrundad, andra inte. Smc lär ut hur man ska köra för att vara så trygg och säker i trafiken som möjligt, inte hur man tar en kurva så fort som möjligt. Det är bra att ha i bakhuvudet när det börjar gå fortare runt banan.
Jag rekommenderar speciellt de avrostningar smc har varje vår. Så nyttigt att komma igång med broms och balans! Jag vet inte var du bor, men för mig som bor utanför Stockholm blir det några månader utan mc varje vinter. Avrostningarna är kanonbra, jag lär känna hojen igen och får tillbaka känslan i kroppen.


Jag bor i norra delen av Skåne (låter ju nästan lite fäbod över det där... ;-) )
Vi har haft några frostnätter hittills, barmark i övrigt. Var senast ute en sväng under nyårsafton, 5-7 +grader. Har väl kommit fram till att det är en form av lägsta-temp med tanke på händerna, ungefär 1 timmes körning är ok, inte mer.
Mitt stora mål, plan A, med min körkortutbildning var att klara lappen innan "stängningsdags" på Trafikverket. Just av den anledningen att kunna köra så mycket som möjligt innan hojsäsongen 2015 drar igång på riktigt. Och att slippa köra upp när dom öppnar för uppkörning någon gång i slutet av mars/början på april, vilket var plan B - vara klar med allt annat så det bara var uppkörningen kvar. Men det kändes som om risken att tappa lite av handhavandet under vintern, skulle vara överhängande isf.....
En annan sak som gör att jag vill köra även under (Skånska)vintern, är att hålla fyr i batteriet. Har ett kall-garage utan el, och är inte road av att plocka ur batteriet för att hålla det på laddning på annat ställe. Så med lite "vinterkörning" gör jag två flugor på smällen, samtidigt.... ;-)
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Apropå en variant av förarutbildning:

Köpte en 125:a och övningskörde med styvmodern i bil bakom (det var okej på den tiden) och skulle ta körkort. Med lite flyt så fick jag en av 20 utbildningplatser på den körkortutbildning som FMCK hade på den tiden och vi åkte till Boden på FMCK-läger.
Utbildningen varade i tre veckor varav två veckor tillbringades på hojen i skogen. Alla manöverbanor, slalom, bromsning, garagesväng och så vidare genomfördes i terräng. Förutom detta så körde vi i leriga diken, grustag, ren skogsterräng och grusväg. All vägkörning genomfördes på grusväg (fanns inget annat norr om Boden där vi var).

Kör man i terrängen i två veckor i sträck, alla dagar och delar av kvällarna så lär man sig att manövrera hojen, på alla sätt, på alla typer av underlag, med och utan hjul som åker åt olika håll, det är oerhört intensivt och jobbigt men också fruktansvärt lärorikt. Dessutom en riktigt bra fysiskt träning.
Dessutom fick vi en gedigen utbildning i att serva och meka med hojarna, de hade inte gått i två veckor utan service... (Jawa, 250kubik, 165kg stålplåt, brytarspetsar, trumbromsar, obefintlig fjädring annat än i sadeln... ja ni förstår)

När vi väl fick komma ut i stan, på asfalt, i trafik så behövde ingen av oss tänka på hojen, den satt i ryggmärgen. Precis alla 20, tjejer och killar hade inga som helst problem med att väja, låsa däck, svänga hastigt och långsamt med precision och följaktligen kunde vi lägga 100% focus på trafiken och medtrafikaterna.

Nu är det ju svårt att genomföra en sådan utbildning med alla människor. Alla har inte tid att åka iväg i tre veckor, en sådan utbildning kostar säkert en bra slant i dagens värld, alla har inte fysiska förutsättningar för att genomföra den o s v men jag tycker grundtanken är riktigt bra. Lär man sig köra motorcykel i terräng så lär man sig VERKLIGEN att behärska motorcykeln...

Kan ju nämna att alla 20 fick sitt körkort...

Min förarutbildning gick till på precis samma sätt men helt inofficiellt i skogarna i och runt föräldragården året runt nästan dagligen under två års tid på Husqvarna 175cc enduro samt Yamaha DT125MX o körtekniken läste jag till mig i tillgänglig mc-litteratur så när åldern väl var inne så blev det fem körlektioner på trafikskola för att lära mig trafikreglerna innan uppkörning.

Med denna terräng/grusvägskörning i ryggen så skulle jag ha klarat mig precis lika bra med ett "cornflakes körkort" då trafikskolan inte gav något utöver vad jag redan lärt mig är det gällde handhavandet av motorcykeln.

Detta var 1980.

Idag när all körteknik finns tillgänglig på internet så kan man mycket enkelt genomföra självstudier "a la FMCK" om man har tillgång till ett skogsområde o en hoj som klarar terräng.:)


Anders.J
 

Niklasinorr

New member
"klipp" ..... Lär man sig köra motorcykel i terräng så lär man sig VERKLIGEN att behärska motorcykeln... "klipp"

Ja, av just den anledningen så är jag övertygad om att det vore perfekt med en off-roadare också, i garaget.
Får bli mitt framtida mål, inte för långt fram bara.... hoppas jag.
Kan man hantera en hoj på grus, med allt vad det innebär (träningsvärk, svett, mörbultad... utgår kallt från att man därmed också stör på öronen) så vore asfalten sedan, enklare/säkrare att hantera... (?)
Hur är det med FMCK idag ? Har dom kurser, eller kan "erbjuda" banor att köra på, under kontrollerade former ?

Någon som vet säkert kan rätta mig men jag tro FMCK "bara" har utbildning till MC-ordonans idag. Oerhört bra utbildning om man vill lära sig att köra hoj. Gillar man en aktiv gemenskap, möjlighet att köra offroad lagligt på skjutfält och andra militära platser så är det en väldigt bra ide att gå med i FMCK... :)

Överhuvudtaget så är all typ av offroadkörning det bästa man kan göra om man verkligen vill lära sig att behärska en tvåhjuling. Det är vansinnigt roligt, givande och en HELT annan sak än att köra på asfalt. Mycket av det man tar med sig från lösa underlag kan man överföra till asfalten och hojförare som kör mycket vid sidan av vägen är i min mening bättre asfaltförare också, åtminstone om vi pratar färdighet. Det finns mängder av duktiga cross/enduroförare som sadlat om och börjat tävla med framgång i roadracing, inte lika vanligt med tvärtom :)
Om vi pratar taskig trafikattityd och dåligt omdöme så är ju det avhängigt andra saker och har ingenting med färdighet att göra.
 

swischmc

New member
Det beror nog på vilka kurser och var i landet man bor. Dels så har de ju storbanekurser som när man kommit upp en bit verkar gå ut på att köra så fort möjligt mer än säkert.

Även på de knix-kurser jag gått så har de indirekt lärt ut hur man kör fortare i vissa moment. Detta eftersom det mer handlar om att utnyttja fysiken rätt vilket indirekt också innebär att du kan köra fortare. De har lärt mig en del saker som inte körskolan nämnde :O)

(Egentligen är det en annan diskussion och det finns redan en tråd om detta i forumet.
Den officiella hållningen från smc är att de bara lär ut färdigheter som gör dig säker i trafiken. I praktiken innebär det att de ger dig kunskap och verktyg för att minska risken för misstag och öka marginalerna om du hamnar i en knepig situation.
Problemet (om det nu är ett problem) är att ju duktigare du blir på att hantera din hoj och ju säkrare du bli i din körning desto fortare går det. Tydligen vill mänskligheten inte ha en alltför lugn och trygg tillvaro.

Jag är den första att hålla med dig om att många instruktörer verkar mer intresserade av att köra fort på bana än att lära ut trafiktänk, detsamma gäller många deltagare. Med införandet av steg 5-6 hoppas jag att detta beteende försvinner. I min värld ska alla få vara med på en storbana. Även de med glidare, några som idag känner sig helt malplacerade. Många tror dessutom att (stor)-bankörning med smc kräver sporthoj, ett arv från sporthojsprojektet. Och nej, jag är inte instruktör, men räknas nog som inventarie på knix i Uppsala...)

Tillbaka till ämnet: om alla körskolor lärde ut den körteknik som FMCK gör hade vi alla varit proffs på att framföra våra mc's. Frågan är om man verkligen behöver all den kunskapen för söndagsutflykterna? Vad skulle trafikskolor och uppkörningsinspektörerna/Trafikverket ta lärdom av från FMCK?
 

Marie

Banned
Frågan är om man verkligen behöver all den kunskapen för söndagsutflykterna?

Den frågan känns MYCKET relevant!

Jag upplever det som att jag klarar mig förträffligt med mitt "Cornflakes-A" dvs helt utan både utbildning och förarprov. Det är inte ett dyft svårt att köra motorcykel. Kan man köra bil och trampcykel så kan man också direkt köra motorcykel.

Och den enda gång jag föll för lovorden om SMCs kurser så åkte jag hem igen direkt när kursledaren börjde tramsa med tejpning avhastighetsmätare och backspeglar. Med sådant fjöntande handlar det INTE om trafiksäkerhetsövning utan bara om fortkörning på bana vilket INTE intresserar mig ett skvatt. Jag borde ha krävt kursavgiften tillbaka. :(
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Tillbaka till ämnet: om alla körskolor lärde ut den körteknik som FMCK gör hade vi alla varit proffs på att framföra våra mc's. Frågan är om man verkligen behöver all den kunskapen för söndagsutflykterna? Vad skulle trafikskolor och uppkörningsinspektörerna/Trafikverket ta lärdom av från FMCK?

En sak som åtminstone jag insett efter alla år av leverne och det är att kunskap om ett ämne ökar ödmjukheten inför detta ämne. Ju mer jag lär mig om något, ju mer inser jag hur lite jag kan. För mig gäller detta egentligen allt från matlagning och datorer till fysisk träning och att köra motorcykel.

Det är oerhört många, på i princip alla forum som jag deltar i, som lever i en värld av "lyckligt ovetande" där man tror sig behärska "tillräckligt mycket" för det ena och det andra, till exempel att framföra hojen på söndagsturen.
Det räcker med att jag går tillbaka i min egen historik av inlägg på olika forum så ser jag direkt att jag skrivit inlägg som bara visar hur lite jag kunde då när jag skrev detta. Inser jag detta så inser jag också hur mycket mer jag kommer att kunna om ett visst ämne om några år, när jag tränat ännu mer...och hur jag då också kommer att inse hur lite jag kan.

Swischmc och Marie, tror ni på fullt allvar att "tillräckliga kunskaper" är något bra? Tror ni att färdighetsräning för att lära sig att till fullo behärska sin motorcykel handlar om att "bli kung på att framföra en hoj" eller "cirkuskonster"?
Tror ni att huvudsyftet för någon endaste utbildning, oavsett om det är SMC/FMCK/CSS, Fast Freddies racingschool, Penguins eller någon annan MC-skola handlar om att lära sig färdighetsträning?!?!?!?

Om det är så så visar ni bara tydligt på just bristen på ödmjukhet inför svårighetsgraden i att framföra en motorcykel...
 

Jörgensen

New member
Och den enda gång jag föll för lovorden om SMCs kurser så åkte jag hem igen direkt när kursledaren börjde tramsa med tejpning avhastighetsmätare och backspeglar. Med sådant fjöntande handlar det INTE om trafiksäkerhetsövning utan bara om fortkörning på bana vilket INTE intresserar mig ett skvatt. Jag borde ha krävt kursavgiften tillbaka. :(

Marie det är tråkigt :( att läsa att din uppfattning om tejpad hastighetsmätare och sidospeglar inte handlar om trafiksäkerhet och att du är av uppfattningen att det endast handlar om att köra fort på bana. Hastighetsmätaren tejpas över av anledningen att deltagaren inte ska stirra sig blind på hastigheten utan anpassa hastigheten efter kommande kurva dvs. vi instruktörer uppmanar deltagaren att köra med anpassad hastighet så att deltagaren inte ska bromsa före kurvan (på så sätt får du en mjuk körning). Detta uppnås bland annat genom en hög blick för att läsa av kommande kurva för att anpassa hastigheten. Av denna anledning vill vi instruktörer skala av så många störningsmoment som möjligt och därför tejpas även sidospeglarna så att deltagaren inte ska oroa sig för bakomvarande (som är ansvarig vid en omkörning). Du ska kanske vara lite ödmjuk och inse att det finns alltid nytt att lära. Även en världsmästare kan lära sig nytt :tummenupp
 
Den frågan känns MYCKET relevant!

Jag upplever det som att jag klarar mig förträffligt med mitt "Cornflakes-A" dvs helt utan både utbildning och förarprov. Det är inte ett dyft svårt att köra motorcykel. Kan man köra bil och trampcykel så kan man också direkt köra motorcykel.

Och den enda gång jag föll för lovorden om SMCs kurser så åkte jag hem igen direkt när kursledaren börjde tramsa med tejpning avhastighetsmätare och backspeglar. Med sådant fjöntande handlar det INTE om trafiksäkerhetsövning utan bara om fortkörning på bana vilket INTE intresserar mig ett skvatt. Jag borde ha krävt kursavgiften tillbaka. :(

För mig känns det naturligt att alltid sträva efter att bli bättre på det jag håller på med, annars tröttnar jag och gör något annat, men vi är olika...
 

Marie

Banned
För mig känns det naturligt att alltid sträva efter att bli bättre på det jag håller på med, annars tröttnar jag och gör något annat, men vi är olika...


Varför lägga något krut på att träna på något man redan kan *tillräckligt* bra? Att bli bättre på helt onödiga saker ger mig då inte minsta tillfredsställelse. Jag klarar att köra så fort som jag känner behov av att kunna. Jag trivs så bra med när jag själv är nöjd. Njutningen med att köra mc är inte sjäva körningen utan det jag jag ser runt vägen utan att vara avskärmad av en bilkaross.
 
Last edited:

Jonkko

New member
Och där kommer vi till frågan att varför nöja sig med att vara "tillräckligt" bra för egen körstil?
Man är ju inte direkt ensam på vägarna (och utanför) o det kan nog vara bra att kunna känna sig "tillräckligt" bra för att hantera sådant med som dyker upp lite nu som då som inte har med egen körstil att göra.

Ingenting som är enkelt är värt att göra.
 

Maverick

New member
(Egentligen är det en annan diskussion och det finns redan en tråd om detta i forumet.
Den officiella hållningen från smc är att de bara lär ut färdigheter som gör dig säker i trafiken. I praktiken innebär det att de ger dig kunskap och verktyg för att minska risken för misstag och öka marginalerna om du hamnar i en knepig situation.
Problemet (om det nu är ett problem) är att ju duktigare du blir på att hantera din hoj och ju säkrare du bli i din körning desto fortare går det. Tydligen vill mänskligheten inte ha en alltför lugn och trygg tillvaro.

Jag är den första att hålla med dig om att många instruktörer verkar mer intresserade av att köra fort på bana än att lära ut trafiktänk, detsamma gäller många deltagare. Med införandet av steg 5-6 hoppas jag att detta beteende försvinner. I min värld ska alla få vara med på en storbana. Även de med glidare, några som idag känner sig helt malplacerade. Många tror dessutom att (stor)-bankörning med smc kräver sporthoj, ett arv från sporthojsprojektet. Och nej, jag är inte instruktör, men räknas nog som inventarie på knix i Uppsala...)

Tillbaka till ämnet: om alla körskolor lärde ut den körteknik som FMCK gör hade vi alla varit proffs på att framföra våra mc's. Frågan är om man verkligen behöver all den kunskapen för söndagsutflykterna? Vad skulle trafikskolor och uppkörningsinspektörerna/Trafikverket ta lärdom av från FMCK?

Steg 5-6 syftar ju till licens i RR så det måste väl ändå anses att det går ut på att köra så fort som möjligt där? Men annars blir ju grunden iaf att ifall du kan köra fort och sen sänker farten, så blir du säkrare än om du bara sänkt farten från början. Tar man knix-kurserna som exempel så finns det ju ingenting i dom som enbart är relaterat till trafiken och inte hur du tar dig snabbare runt banan.
 
Varför lägga något krut på att träna på något man redan kan *tillräckligt* bra? Att bli bättre på helt onödiga saker ger mig då inte minsta tillfredsställelse. Jag klarar att köra så fort som jag känner behov av att kunna. Jag trivs så bra med när jag själv är nöjd. Njutningen med att köra mc är inte sjäva körningen utan det jag jag ser runt vägen utan att vara avskärmad av en bilkaross.

Som jag skrev. Vi är olika...
 

swischmc

New member
Steg 5-6 syftar ju till licens i RR så det måste väl ändå anses att det går ut på att köra så fort som möjligt där? Men annars blir ju grunden iaf att ifall du kan köra fort och sen sänker farten, så blir du säkrare än om du bara sänkt farten från början. Tar man knix-kurserna som exempel så finns det ju ingenting i dom som enbart är relaterat till trafiken och inte hur du tar dig snabbare runt banan.

Jag tror att du missuppfattade mig. Det är just det du skriver som jag menar. Genom att lära sig hantera hojen i högre fart blir man en säkrare förare, genom att sänka farten och öka marginalerna. Problemet är att många inte gör det utan i stället höjer hastigheten en smula så att de fortfarande ligger på gränsen till vad de klarar av.

Steg 5-6 hoppas jag drar de mc'ister som vill köra fort alt rejsa, så att vi som inte vill det kan åka på smc's kurser utan att känna oss konstiga när vi inte vill lära oss att knäskrapa.

Knixkurserna uppfattar jag som mer trafik/säkerhets-tänk, eftersom övningarna relateras till trafiken på ett sätt som jag saknar på storbana.
 

swischmc

New member
Swischmc och Marie, tror ni på fullt allvar att "tillräckliga kunskaper" är något bra? Tror ni att färdighetsräning för att lära sig att till fullo behärska sin motorcykel handlar om att "bli kung på att framföra en hoj" eller "cirkuskonster"?
Tror ni att huvudsyftet för någon endaste utbildning, oavsett om det är SMC/FMCK/CSS, Fast Freddies racingschool, Penguins eller någon annan MC-skola handlar om att lära sig färdighetsträning?!?!?!?

Om det är så så visar ni bara tydligt på just bristen på ödmjukhet inför svårighetsgraden i att framföra en motorcykel...

Jag förstår inte vad du menar? Är inte utbildning en sorts färdighetsträning? ("Färdighet" enligt ordbok: förmåga att utföra något i praktiken.)

För att köra hoj krävs naturligtvis färdighet för hoj och inget annat. Men krävs samma färdighet för att köra glidare som sporthoj? För att köra 50 mil/år till favoritfiket som att köra 5000 mil genom öken, skog och snö? Det tycker inte jag. Startknapp, växla, svänga, bromsa - naturligtvis. Det kan de flesta som kör hoj, mer eller mindre. Kör man offroad handlar det kanske mer om kroppsplacering. Rejs kräver ett ständigt letande efter den perfekta/snabbaste linjen runt banan.

Jag tror, precis som jag skrev i ett inlägg tidigare, att alla utbildningar (smc, fmck mfl) innehåller något som alla hojåkare har nytta av. Varför inte ta ett nytag inom a-utbildningen? Det som ska läras in och sedan visas upp för en inspektör vid uppkörningen är grundläggande färdigheter att framföra mc. Sedan är det var och ens ansvar att utbilda sig vidare för att anpassa kunskaperna till den nivå som personen känner krävs för att framföra sin mc på det sätt hen vill.

Det är väldigt få som kör ihjäl sig på mc numera. Många av dem saknar körkort, är påverkade eller krockar med bilister som inte kan trafikreglerna. Jag tror därför att majoriteten av mc'isterna idag är kapabla, har den färdighet som krävs, för att framföra sin mc.
Som instruktör (har jag för mig att du är?) ser du säkert massor med fel och brister vi hojåkare gör i trafiken, men det gör väl inte automatiskt att vi inte kan framföra våra hojar?

Så ja, jag tror att tillräckliga kunskaper är bra. Jag tror inte att det är ett måste att kunna mer än vad som krävs för att utföra en speciellt sak. Jag tror att många håller med mig. Jag tror också att många andra tycker att det är helt fel eftersom de själva vill kunna mer om det de håller på med. Kanske också utvecklas. Men, nu är det utbildning och uppkörning för mc tråden handlar om. Vad ska finnas i den, vad behöver man kunna för att klara sig i trafiken på sin mc? Hur ska träning och prov läggas upp för att passa alla olägenheter en hojåkare kan råka ut för? Utan att kräva så mycket att ingen klarar att ta körkortet?
 

stahlb

New member
Jag förstår inte vad du menar? Är inte utbildning en sorts färdighetsträning? ("Färdighet" enligt ordbok: förmåga att utföra något i praktiken.)

"klipp".....Det som ska läras in och sedan visas upp för en inspektör vid uppkörningen är grundläggande färdigheter att framföra mc. Sedan är det var och ens ansvar att utbilda sig vidare för att anpassa kunskaperna till den nivå som personen känner krävs för att framföra sin mc på det sätt hen vill....

Så ja, jag tror att tillräckliga kunskaper är bra. Jag tror inte att det är ett måste att kunna mer än vad som krävs för att utföra en speciellt sak. Jag tror att många håller med mig. Jag tror också att många andra tycker att det är helt fel eftersom de själva vill kunna mer om det de håller på med. Kanske också utvecklas. Men, nu är det utbildning och uppkörning för mc tråden handlar om. Vad ska finnas i den, vad behöver man kunna för att klara sig i trafiken på sin mc? Hur ska träning och prov läggas upp för att passa alla olägenheter en hojåkare kan råka ut för? Utan att kräva så mycket att ingen klarar att ta körkortet?

Om man tittar på hur övningskörningen/utbildningen ser ut idag så tycker jag att det är egentligen bara utbildningen av Risk2:an, om den innehåller bra och relevanta saker, som är det enda tillfället där det kan ges en bredare syn och inblick i att köra hoj. Ett tillfälle som en duktig "lärare" har möjlighet att utnyttja på bästa sätt.
Och jag kan bara tänka tillbaka på den som vi hade. Utbildningen var förlagd på en gokartbana utanför stan. En plats, som nog är en förutsättning för att det skall bli något vettigt av det hela. Går ju lika bra med andra stora inhägnade ytor (det som är möjligt inom lagens ramar). Utöver de moment som ingår i den "vanliga" manöverbanan (krypkörning, höghastighetsmanöver, inbromsning 70/90) så provade vi på att skjutsa och bli skjutsade. Vad som händer när passageraren beter sej på olika sätt. Vi jämförde inbromsningarna, med och utan ABS, med en personbil som bromsar på liknande sätt. Innan inbromsningarna började så fick vi göra en uppskattning var någonstans vi hade fått stopp på maskineriet, var å en fick sätta en kon på det stället.
En hint om betydelsen av att synas bra och mindre bra. Färgen på tex hjälmen kan vara skillnad som A och O.
Vi fick kolla hur olika placeringar i kurva inverkar på synfältet, vad kan vara dolt bakom tex ett släp i en kurva......
Körningarna varvades med teori/diskussioner/eftertanke.
Och bara att köra hoj på en gokartbana var ju sketakul !

Ovan nämnda är kanske inget märkvärdigt, men jag tror att mer relevanta övningar som komplement till övningarna i manöverbana vore ett steg i rätt riktning..... (?)
 

Niklasinorr

New member
Jag förstår inte vad du menar? Är inte utbildning en sorts färdighetsträning? ("Färdighet" enligt ordbok: förmåga att utföra något i praktiken.)

För att köra hoj krävs naturligtvis färdighet för hoj och inget annat. Men krävs samma färdighet för att köra glidare som sporthoj? För att köra 50 mil/år till favoritfiket som att köra 5000 mil genom öken, skog och snö? Det tycker inte jag. Startknapp, växla, svänga, bromsa - naturligtvis. Det kan de flesta som kör hoj, mer eller mindre. Kör man offroad handlar det kanske mer om kroppsplacering. Rejs kräver ett ständigt letande efter den perfekta/snabbaste linjen runt banan.


Mmmm, det är detta som väldigt många missuppfattar. Vi i allmänhet (hojåkare, försäkringsbolag, trafikverket, politiker och andra myndigheter) är oerhört fixerade vid just "färdighet" som begrepp. SMC får ofta kritik för just det du skriver, att SMC lär ut för mycket färdighet och för lite trafikkoppling. Försäkringsbolagen vill hela tiden begränsa sina åtaganden just på grund av detta och Jesper med fler på kansliet får jobba arslet av sig för att få försäkringsbolagen att tro på att SMC:s utbildningar gör skillnad, vilket det enligt min mening gör.

Missuppfattningen ligger i just begreppet "färdighet". I hojvärlden är det jättefokus på just färdighet och vi svänger oss med begrepp som gaskontroll, bromskontroll, förankring, blick, placering, svängpunkt, bromspunkt, apex, gaspunkt, häng, knäskrap, fjädring, chassiinställningar och massor med andra fina, konkreta, begrepp som är lätta att prata om, förklara och framförallt mäta.

Vid en uppkörning så "mäter" inspektören (bland annat) hur mycket en hojförare har lärt sig av de olika reglerna som andra människor har hittat på skall representera "färdighet i att framföra ett fordon". Det är därför som det kommer "regler" om t ex att "vid hastig inbromsning skall fotbromsen ansättas precis för handbromsen" eller att vi skall kunna genomföra en slalombana på ett visst sätt. Detta är konkreta regler som vi skall lära oss, enligt myndigheterna, för att ha nog färdigheter i att framföra en motorcykel. Inget av detta spelar egentligen någon roll. Vi kan ha vilka övningar som helst eftersom det fortfarande bara är regler som en viss grupp människor hittar på, den andra gruppen människor behöver ju bara lära sig dessa regler.

Det här är relativt enkelt, det handlar bara om hur mycket tid den enskilda individen är villig att lägga på att lära sig dessa regler. Jag tror att alla människor, i princip, kan lära sig att köra motorcykel på det sätt som du beskriver, växla, sväng, bromsa. Det är tillräckligt konkret för att vi skall kunna reglera, definiera och mäta. Människor gillar konkreta saker.

Det är ca 70% av alla som kör upp som klarar detta och får sitt körkort vilket talar för att det är relativt lätt. De som misslyckas är de som tränat för lite, det är också konkret...

Fortsättning i nästa inlägg: :)
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Nu kommer då problemet:

Vi har ganska precis 100% fokus, medvetenhet, intelligens, koncentration eller vad vi skall kalla det. 100%, det är allt!

Dessa 100% skall räcka till allt som krävs för en viss situation, oavsett vad som händer.
En del av dessa 100% åtgår till färdighet att framföra fordonet, precis det som vi lagt så mycket tid på, det som vi pratar om, det som vi lär oss på olika utbildningar och det som alla fokuserar på i alla dessa forumtrådar som handlar om körkort, utbildning och kurser... Varför??!? Varför lägger vi så mycket tid på att lära oss en massa relativt enkla regler?!?!

Enkelt, vi behöver träna på dessa regler för att vi inte skall behöva lägga fokus på dem. Ju bättre vi är på färdigheterna, desto mer av våra 100% kan vi lägga på det som egentligen är viktigt, det som vi måste anpassa oss efter, det som förändras HELA tiden nämligen situationen vi har framför oss.

Jämför med att spela schack. Vi lär oss hur pjäserna skall röra sig (regler, färdighet i att flytta pjäser) Sen har vi en livstid framför oss där vi skall lära oss att hantera situationerna som våra pjäser förflyttning skapar...

Om jag behöver 90% fokus bara för att framföra fordonet så är jag en riktigt usel trafikant, enduroåkare, tävlingsförare eller vad jag nu sysslar med. Behöver jag bara 10% fokus för att framföra fordonet så blir jag en duktig trafikant, enduråkare, tävlingsförare...

Det är min (och din, och Maries och alla andras) förbannande skyldighet att bli så duktiga vi kan på att framföra våra fordon på ett sånt sätt att vi kan lägga merparten av vårat fokus på att visa hänsyn och förutse trafiksituationer istället för enkla saker som att gasa, växla och bromsa. Det är min (och din, och Maries och alla andras) förbannande skyldighet att lära oss att bli så duktiga trafikanter vi kan för att visa hänsyn mot våra nära, kära och medmänniskor.

När jag står på en knixkurs, storbanekurs eller avrostning så är jag stolt och glad över alla dessa människor som är på plats för att öva och bli bättre på det som de vill göra, de lär sig färdighet för min skull, för att bli bättre på det som de gör och detta gagnar mig som medtrafikant.

Ja, jag ser väldigt många misstag på dessa kurser, misstag som skulle kosta pengar, liv och lem om de skulle göras i trafiken, men de görs under så säkra former som det förhoppningsvis kan göras och därför blir eventuella skador relativt billiga. Det är bättre att bromsa omkull sig på en avrostning än framför en buss, det är ganska enkel matematik.

Det som INTE gör mig stolt eller glad är alla dessa människor som kör sina hojar utan dessa färdigheter, som aldrig går eller har gått en kurs, som inte har ens lust eller vilja att öva, som tycker att de är "tillräckligt duktiga" eller "inte behöver kunna mer för att åka till kiosken på sommaren" eller någon annan idiotisk undanflykt. Det är dessa människor som faktiskt skiter i att visa oss andra på vägarna någon som helst hänsyn eller respekt...

Ni som orkar läsa detta, ifrågasätt eran egen förmåga, var lite ödmjuka inför hur svårt det faktiskt är att framföra fordon i trafiken. Att köra motorcykel i trafik är bland det svåraste och det farligaste vi som moderna människor utsätter oss för, så enkelt är det....
 

Maverick

New member
Först när det gäller knixkurserna så den enda övning som jag direkt uppfattar som trafikanpassad är den där man åker runt utan att få använda bromsen. Resten har har handlat om spårval, kroppsposition och blick. Det sista är iofs också trafikrelaterad men ger också högre fart för den som vill.

Annars kan jag säga att det är av helt egoistiska skäl som jag går avrost och knix. Det är en slags konsekvensanalys av vad som händer ifall jag skulle krocka där jag kommit fram till att jag är biggest loser. Därför vill jag göra vad jag kan för att lära mig mina hojar för att kunna lägga energin på trafiken. Jag har kört en säsong efter att jag tog kortet och det är ju bara konstatera att det blir ju inte 100% rätt alla gånger. Man kommer in i lite för hög fart i en rondell, eller för låg för den delen. Det senare ger en väldans vinglig tur runt rondellen när jag sitter på glidaren. Det är inte hundra med gaskontrollen och det kan bli lite skuttigt ibland. Det enda som faktiskt sitter någorlunda är inbromsningar. Dom övningarna var nog inte så dumma trots allt.

Det behovet har jag aldrig känt när det kommer till att köra bil, och jag kan tycka att vi skulle kanske ha mer att vinna på att få fler bilister att vidareutbilda sig.
 
Top