Nu kommer då problemet:
Vi har ganska precis 100% fokus, medvetenhet, intelligens, koncentration eller vad vi skall kalla det. 100%, det är allt!
Dessa 100% skall räcka till allt som krävs för en viss situation, oavsett vad som händer.
En del av dessa 100% åtgår till färdighet att framföra fordonet, precis det som vi lagt så mycket tid på, det som vi pratar om, det som vi lär oss på olika utbildningar och det som alla fokuserar på i alla dessa forumtrådar som handlar om körkort, utbildning och kurser... Varför??!? Varför lägger vi så mycket tid på att lära oss en massa relativt enkla regler?!?!
Enkelt, vi behöver träna på dessa regler för att vi inte skall behöva lägga fokus på dem. Ju bättre vi är på färdigheterna, desto mer av våra 100% kan vi lägga på det som egentligen är viktigt, det som vi måste anpassa oss efter, det som förändras HELA tiden nämligen situationen vi har framför oss.
Jämför med att spela schack. Vi lär oss hur pjäserna skall röra sig (regler, färdighet i att flytta pjäser) Sen har vi en livstid framför oss där vi skall lära oss att hantera situationerna som våra pjäser förflyttning skapar...
Om jag behöver 90% fokus bara för att framföra fordonet så är jag en riktigt usel trafikant, enduroåkare, tävlingsförare eller vad jag nu sysslar med. Behöver jag bara 10% fokus för att framföra fordonet så blir jag en duktig trafikant, enduråkare, tävlingsförare...
Det är min (och din, och Maries och alla andras) förbannande skyldighet att bli så duktiga vi kan på att framföra våra fordon på ett sånt sätt att vi kan lägga merparten av vårat fokus på att visa hänsyn och förutse trafiksituationer istället för enkla saker som att gasa, växla och bromsa. Det är min (och din, och Maries och alla andras) förbannande skyldighet att lära oss att bli så duktiga trafikanter vi kan för att visa hänsyn mot våra nära, kära och medmänniskor.
När jag står på en knixkurs, storbanekurs eller avrostning så är jag stolt och glad över alla dessa människor som är på plats för att öva och bli bättre på det som de vill göra, de lär sig färdighet för min skull, för att bli bättre på det som de gör och detta gagnar mig som medtrafikant.
Ja, jag ser väldigt många misstag på dessa kurser, misstag som skulle kosta pengar, liv och lem om de skulle göras i trafiken, men de görs under så säkra former som det förhoppningsvis kan göras och därför blir eventuella skador relativt billiga. Det är bättre att bromsa omkull sig på en avrostning än framför en buss, det är ganska enkel matematik.
Det som INTE gör mig stolt eller glad är alla dessa människor som kör sina hojar utan dessa färdigheter, som aldrig går eller har gått en kurs, som inte har ens lust eller vilja att öva, som tycker att de är "tillräckligt duktiga" eller "inte behöver kunna mer för att åka till kiosken på sommaren" eller någon annan idiotisk undanflykt. Det är dessa människor som faktiskt skiter i att visa oss andra på vägarna någon som helst hänsyn eller respekt...
Ni som orkar läsa detta, ifrågasätt eran egen förmåga, var lite ödmjuka inför hur svårt det faktiskt är att framföra fordon i trafiken. Att köra motorcykel i trafik är bland det svåraste och det farligaste vi som moderna människor utsätter oss för, så enkelt är det....