Körkortsutbildningen

gundj

New member
Tyvärr så är Corren inte bättre än AB och Exp.
Det skrivs samma skit i Corren med konstiga vinklingar och sensationssökande.
 

Jonkko

New member
Tycker fortfarande att proven hit i Finland (som inte är lättare än era i Sverige) är helt ok.
Grejen e ju den att klarar du hojen krypandes så klarar du garanterat hojen i högre hastigheter där hojen gör jobbet.
Förstår inte heller varför det skulle vara lättare att krypköra en lägre hoj som en högre när man ändå inte får ha ner foten i backen?
SÅÅÅÅÅ stor är ändå inte skillnaden (höjden) på skol hojar så man behöver vara rädd för att få höjdskräck.

En annan sak som jag inte helt förstår är det där med när folk kör in med egna hojen som råkar vara en glidare med lång axellängd.
OM,utrymmet görs större för att anpassa egna hojen bättre så borde man inte då behöva köra upp på nytt nåt år senare när man bytt hoj till nåt "smidigare" ?
Då e de ju helt andra förutsättningar igen ;-)

Men de e nu bara mina funderingar:)
 

HkanB

New member
Så kan faktisk noe så tragsk hende, som at man dør mens man trener i sakte fart på lukket bane for å ta førerkort:




http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nordnorsk-musikkprofil-omkom-under-mc-opplaering/a/23258996/
Sicket djävla öde! Vad är oddsen egentligen för att något sånt skall kunna hända?
Fast det räcker med att ha oturen inträffa med marken på fel sätt för att det skall gå riktigt illa och det fort.
Det är precis som det skrivs i artikeln även för mig första gången jag hört om något liknande.
Är det månntro någon som vet om det gått lika illa här i Sverige någon gång?
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Verkligen tragiskt.
Dragit in i svanhalsen på Kynningsrudtrailern, möjligen...?

Vilket öde, oavsett hur det än gick till.


H
 

nilfons

New member
Nu verkar ni ha landat i denna diskussionen, men jag tänkte ändå ge två små synpunkter från mitt håll.

Risk1an. Jag tog kortet för två år sen tyckte att min Risk 1 var bra. Bra diskussioner och det gav mig mycket att fundera över som jag faktiskt fortfarande tänker och reflekterar över när jag är ute i trafiken. Det hänger säkert mycket på kursledaren och motivationsggraden på deltagare, men jag tycker lätt att det var värt 750:-.

Sedan beträffande kostnaden. Jag lade ca 12.000 kronor för mitt kort. Visst, jag hade gärna sett att vore billigare, men allvarligt, är det verkligen så jävla dyrt? Sätter jag det i relation med vad jag betalt för min hoj och utrustningen till det, så är det ju en rätt blygsam kostnad...
 

Chopperbyggarn

New member
Om det går att använda datorer till att tillverka förarlösa fordon så måste det väl gå att använda datorer till att lära människor att köra samt ta körkort för fordon till lägre kostnad och med 24/7/365 tillgänglighet?

Teori prov online:





Körsimulator för inlärning och prov i framtiden:

https://www.youtube.com/watch?v=psl0W8Nt-74

:)

Anders.J
 

Jonkko

New member
Nu tycker jag att vi håller på att spåra ur rejält här. (ska jag säga?)

Jag tror att vi principiellt är ense om att man SKA ha behörighet för det fordon man kör - givetvis med undantag för handledd utbildning.

Men Jonkko, ingen föreslår att man skall skänka bort körkortsbehörigheter. I grunden är det rätt med ett körprov på aktuellt fordonsslag även om jag själv slapp undan genom de regler som gällde i Sverige t.o.m 1975-12-31.

Det vi diskuterar är om alla delar i provet fyller något trafiksäkerhetsbefrämjande syfte, eller om något skulle kunna rensas bort för att påtagligt förbilliga körkortstagandet och på det viset minska antalet personer som kör omkring på motorcykel utan rätt behörighet, och detta utan att tumma på trafiksäkerheten.

För min del anser jag att lågfartsprovet INTE har någon relevant funktion annat än som ett verktyg för myndigheterna att på sikt bli av med motorcyklarna.

Nu är det ju så att vid provet så har ju dom som godkänner provet ingen aning om vad&hur du kommer att köra resten av dit liv? Har du det?
Om man inte förstår vad man har för nytta av tex lågfartsprovet så är det inget som går att förklara heller.
De finns faktiskt tillfällen där det är betydligt bättre att kunna hantera sin hoj i låg hastighet utan att släpa benen bakom sej som stödhjul,det är bara det att folk som bara cruisar stilla runt på fina asfaltsvägar har mycket svårt att förstå att det finns en hel värld utanför det normala räkmacke safari området.
Överlag tycker jag man borde kunna hantera det man framför,inte bara rakt fram utan i alla möijliga och omöijliga situationer.
Men det är nu bara min tanke över trafiksäkerhet.
 

gundj

New member
Aah, från en västmanlänning, det borde jag förstått.

/ Gunnar
Västmanläning
 
Last edited:

Jörgensen

New member
Den som felar försöker alltid hitta fel på andra för att rättfärdiga sitt eget beteende. I dagens Sverige finns ett antal med svensk A behörighet, må vara att en del fick denna behörighet samtidigt när de tog B behörigheten, och sett till antalet som tagit A behörighet i förhållande till de som inte klarar av behörigheten är det inte något större fel på de krav som ställs eller den kostnad som tas ut. Hur kan så få ha så rätt. Det handlar om att prioritera och inte gnälla då vi alla har ett val här i livet.
 
Last edited:

swischmc

New member
Den här tråden har jag helt missat, nu är jag med i leken - om än nästan ett år för sent... :)

I första inlägget frågar TS vilka kurser inom smc som man kan gå utan körkort. Svaret på det är: ingen. Senare framkom att TS hade handledare. Då blir svaret: de flesta knix-kurserna på gokartbana och avrostningar om handledaren är med. Jag tror inte att man får köra på storband. (Grattis till KK, TS!)

När jag tog mc-kort fanns inte risk1och 2. I efterhand har jag fått prova en del av risk2 och jag tycker att det jag sett är nyttig information. Man glömmer så lätt att man inte har fantastisk reaktionsförmåga eller är odödlig.

Körkort för mc är jättedyrt. Jag hade aldrig haft råd att ta mc-kort om jag inte fått ärva pengar när mamma dog. Tack och lov klarade jag uppkörningen på första försöket.
Jag har ingen fallenhet för att ta mig fram på två hjul och fick träna, träna, träna på varje moment och körde många lektioner hos trafikskola samt tjuvtränade på en bit väg som var under uppförande... Det var nyttigt att träna krypbanan i lösgrus och stenkross! Under den tid jag övningskörde hade jag ingen kontakt med smc och var inte indoktrinerad med säkerhetstänk. Köpte det allra billigaste jag kom över, ryggskydd var inget jag ens funderade på. Totalt kostade min utrustning några tusenlappar.

Många inlägg har handlat om att man har erfarenhet trafik från B-kort och därför inte behöver så mycket träning på det. Mitt minne av det är att som ny på mc koncentreras tankarna på att hantera hojen i.st.f trafiken runt om. Det är trots allt väldigt stor skillnad att köra mc jämfört med att köra bil. Det kan göra ont att bli påkörd trots att man har rätt vid tex högerregeln...

Någon föreslog att man skulle tänka helt nytt. Göra om hela upplägget inför kk. Kanske ska det gälla även för bil? Det verkar som om man lagt till saker vartefter man kommit på att det behövs i.st.f att ta nytag. Visst är det bättre än det var från början (Min mormor fick körkort genom att åka till polisstationen där hennes bror - som inte ens körde bil - fick intyga att hon var kapabel att framföra fordonet. Med den "utbildningen" i bagaget körde hon fram till 80 års ålder, med samma olycksstatistik som gemene man har idag.), men det krävs omtag.

Risk1 och teoriprov kan läggas ihop. Utvecklas och förenklas. Gå en kurs och skriv ett prov på teorin när dagen/passet är slut. Vad är viktig när man kör hoj i trafik? Trafikregler och medvetenhet om trafiksituationer.
Risk2, krypövningarna och högfartsbroms kan också slås ihop. Avslutas med praktiskt prov i slutet av dagen/passet. Hur hanterar man hojen i trafiken för att överleva och för att inte skada andra? Kanske t.o.m: hur hanterar man hojen för att få ut så mycket glädje som möjligt!
När dessa två prov är avklarade får man KK. Anmälan ska såklart vara obunden till körskolorna. Lärarna ska inte veta vem som är privatist eller inte. Kanske ska proven efter genomförd kurs handhas av annan än lärarna för att undvika "kompispris".

Till sist vill jag återkomma till mitt mantra: ett körkort är ingen mänsklig rättighet! Vi borde alla bara tvungna att göra en liten uppkörning och förkortat teoriprov, kanske vart tionde år. Jag kan tänka mig att trafiken skulle förändras radikalt när man blir påmind om trafikregler man "glömt" och olater man lagt sig till med.
 

Maverick

New member
Jag har en kompis som bromsade ikull sig under övning på en intensivkurs i Västrås sommaren 2014. Han slog i skallen så pass hårt att han inte hade något minne av själva omkullkörningen. Det var mest tur antar jag att han inte skadade sig mer allvarligt. Nu kom han undan med trasigt mc-ställ och en förbrukad hjälm. Skolan använder sig av någon outgrundlig anledning av mc utan ABS.

/Freddo
 

stahlb

New member
Hej på er!
Är lika ny här i forumet som ny på hoj.
Bestämde mej att på ålderns höst, eller iaf med ena stöveln klart å tydligt inne på dö-halvan (50+), att jag skulle förverkliga min påga-dröm. Köra motorcykel !
Hastigt å lustigt så skulle jag ta den där lappen under sensommaren/hösten 2013, som varit saknad sedan B-kortet togs för en sisådär 35 år sedan. Man skall inte gå omkring å ångra sej vad som gjorts å inte gjorts i livet - men fn vad korkat att inte ta mc-kortet i samband med lappen för bil !!
Nåväl, gick in i mc-läran med inställningen att det får väl kosta då, för nu skall jag min själ köra hoj, å tungt skall det va`......
Och kortet ville jag ha innan körskole-säsongen är över, för att ta det via körskola var det som gällde. Köpte mej en hoj innan jag lovligen kunde övningsköra, med tanken att kunna övningsköra privat så snart det var möjligt. Mycket funderande hit-å-dit så bidde det en 1000-kubikare, en sk allroundhoj (dock nästan uteslutande gjord för det "svarta" underlaget).
Saker å ting med tillstånd (körkort, 2 st handledare) drog ut på tiden så min första kontakt med en 2-hjuling större än 50 cc, blev körskolans 650 som var uppborrad till 700 för att klassas som tung. Den var/kändes smidig å hanterbar. Provade min egen på lågfarten, utanför körskoletiden, men sicken skillnad ! Högre tyndpunkt å allmänt tyngre, så valet var enkelt - jag kör inte upp med den. Och därmed ökade kostnaden för körkortet då hyra av skolans hoj på uppkörningsdagen kostar 1500 kr. Innan tiden var inne för start av uppkörning så hade vi (4 st) tid för en sista övning på manöverbanan och denna kostade 500 kr. Körlektionerna kostade 970 kr för 80 min.
Dock höll allting på att skita sej då beskedet att Trafikverket höll öppet för prov fram till mitten av oktober !! Och jag gjorde min första körlektion 12/9...

Risk1:an var bra, man fick något att tänka på och ta med sej.
Risk2:an däremot var riktigt bra ! Värd varenda krona. Har hört att på andra håll ha det varit nästan som ett skämt, för samma pengar !
Där bör det ju styras upp så att krav ställs var och hur utbildningen utförs. Borde vara en självklarhet att vissa delar/moment skall finnas med.

Hade tur å fick en tid för uppkörning den 9/10, den absolut sista dagen innan stängning för säsongen (Kristianstad). Vid kugg så hade jag nog provat att köra upp på annat ställe söderöver i Skåne, där dom höll öppet någon vecka ytterligare.

Krypkörningen klarades med 1 dutt i backen (var inställd på omtag) och slalomen i högfartsbanan klarades vid 3:e försöket. Inspektören gav mej alltså 3 chanser, och jag hade fått höra av skolan att med lite tur kan man få 2 försök...... (?) Han tyckte att det var för mycket moppe-körning, ville se lite mer aktiv körning. Så, vid 3 gången tänkte jag att vad f-n, sluta å tänk, bara kör Och där satt det !

Lappen klarades vid första försöket till en kostnad omkring 18 000 kr. Körde totalt 10 lektioner och ungefär 4-5 gånger övningskörning med min egen hoj. Då allt blev lite "stressat" för att hinna med innan stängningsdags så blev nog lappen 3-4000 kr dyrare pga lite fler lektioner, som jag kunde ersatt med privat körning. Men det var iofs inte helt gratis det heller, då jag betalade mina handledare en peng för att dom ställde upp......

Summa-sumarum, visst är det dyrt med mc-kort. Men som någon annan kommenterat, allting är relativt. Och att lappen har landat är ju bara ett bevis på att man får fortsätta att övningsköra, fast numera på egen hand.......

Att lära sej köra hoj, på ett så bra sätt som möjligt, är den stora utmaningen framöver. Och där kommer ju SMC in i bilden ;)

God fortsättning på det nya året !
Ser fram emot ett alldeles fantastiskt hoj-år, 2015 !! :tummenupp

// Benny
 
Top