Hej på er!
Är lika ny här i forumet som ny på hoj.
Bestämde mej att på ålderns höst, eller iaf med ena stöveln klart å tydligt inne på dö-halvan (50+), att jag skulle förverkliga min påga-dröm. Köra motorcykel !
Hastigt å lustigt så skulle jag ta den där lappen under sensommaren/hösten 2013, som varit saknad sedan B-kortet togs för en sisådär 35 år sedan. Man skall inte gå omkring å ångra sej vad som gjorts å inte gjorts i livet - men fn vad korkat att inte ta mc-kortet i samband med lappen för bil !!
Nåväl, gick in i mc-läran med inställningen att det får väl kosta då, för nu skall jag min själ köra hoj, å tungt skall det va`......
Och kortet ville jag ha innan körskole-säsongen är över, för att ta det via körskola var det som gällde. Köpte mej en hoj innan jag lovligen kunde övningsköra, med tanken att kunna övningsköra privat så snart det var möjligt. Mycket funderande hit-å-dit så bidde det en 1000-kubikare, en sk allroundhoj (dock nästan uteslutande gjord för det "svarta" underlaget).
Saker å ting med tillstånd (körkort, 2 st handledare) drog ut på tiden så min första kontakt med en 2-hjuling större än 50 cc, blev körskolans 650 som var uppborrad till 700 för att klassas som tung. Den var/kändes smidig å hanterbar. Provade min egen på lågfarten, utanför körskoletiden, men sicken skillnad ! Högre tyndpunkt å allmänt tyngre, så valet var enkelt - jag kör inte upp med den. Och därmed ökade kostnaden för körkortet då hyra av skolans hoj på uppkörningsdagen kostar 1500 kr. Innan tiden var inne för start av uppkörning så hade vi (4 st) tid för en sista övning på manöverbanan och denna kostade 500 kr. Körlektionerna kostade 970 kr för 80 min.
Dock höll allting på att skita sej då beskedet att Trafikverket höll öppet för prov fram till mitten av oktober !! Och jag gjorde min första körlektion 12/9...
Risk1:an var bra, man fick något att tänka på och ta med sej.
Risk2:an däremot var riktigt bra ! Värd varenda krona. Har hört att på andra håll ha det varit nästan som ett skämt, för samma pengar !
Där bör det ju styras upp så att krav ställs var och hur utbildningen utförs. Borde vara en självklarhet att vissa delar/moment skall finnas med.
Hade tur å fick en tid för uppkörning den 9/10, den absolut sista dagen innan stängning för säsongen (Kristianstad). Vid kugg så hade jag nog provat att köra upp på annat ställe söderöver i Skåne, där dom höll öppet någon vecka ytterligare.
Krypkörningen klarades med 1 dutt i backen (var inställd på omtag) och slalomen i högfartsbanan klarades vid 3:e försöket. Inspektören gav mej alltså 3 chanser, och jag hade fått höra av skolan att med lite tur kan man få 2 försök...... (?) Han tyckte att det var för mycket moppe-körning, ville se lite mer aktiv körning. Så, vid 3 gången tänkte jag att vad f-n, sluta å tänk, bara kör Och där satt det !
Lappen klarades vid första försöket till en kostnad omkring 18 000 kr. Körde totalt 10 lektioner och ungefär 4-5 gånger övningskörning med min egen hoj. Då allt blev lite "stressat" för att hinna med innan stängningsdags så blev nog lappen 3-4000 kr dyrare pga lite fler lektioner, som jag kunde ersatt med privat körning. Men det var iofs inte helt gratis det heller, då jag betalade mina handledare en peng för att dom ställde upp......
Summa-sumarum, visst är det dyrt med mc-kort. Men som någon annan kommenterat, allting är relativt. Och att lappen har landat är ju bara ett bevis på att man får fortsätta att övningsköra, fast numera på egen hand.......
Att lära sej köra hoj, på ett så bra sätt som möjligt, är den stora utmaningen framöver. Och där kommer ju SMC in i bilden
God fortsättning på det nya året !
Ser fram emot ett alldeles fantastiskt hoj-år, 2015 !! :tummenupp
// Benny