Körkortsutbildningen

Jonkko

New member
Jag har en kompis som bromsade ikull sig under övning på en intensivkurs i Västrås sommaren 2014. Han slog i skallen så pass hårt att han inte hade något minne av själva omkullkörningen. Det var mest tur antar jag att han inte skadade sig mer allvarligt. Nu kom han undan med trasigt mc-ställ och en förbrukad hjälm. Skolan använder sig av någon outgrundlig anledning av mc utan ABS.

/Freddo

Hmmm.....
Då saknas säkert autopiloten med från Svenska undervisnings hojar?

Och jag som trodda att det var meningen att man skulle lära sig nåt om att köra hoj.
 

Maverick

New member
Hmmm.....
Då saknas säkert autopiloten med från Svenska undervisnings hojar?

Och jag som trodda att det var meningen att man skulle lära sig nåt om att köra hoj.

Så du tänker att alla som inte har bromsat omkull sig under övningskörning inte har lärt sig tillräckligt? Det var bland det mest korkade jag läst på länge faktiskt. Risken att provocera fram att nybörjare bromsar ikull sig med en mc utan ABS torde inte kräva en Einstein för att räkna ut.
 

Jonkko

New member
Nä,men det korkade är att man inte behöver lära sig bromsa till provet!

Räkna upp hojar med ABS här på tråden,sen kan du räkna hur många promil det är av alla hojar ni har i Sverige ......
Sen kan vi alla ta oss en till funderare över korkat :confused:
 
Last edited:

Marie

Banned
Så du tänker att alla som inte har bromsat omkull sig under övningskörning inte har lärt sig tillräckligt? Det var bland det mest korkade jag läst på länge faktiskt. Risken att provocera fram att nybörjare bromsar ikull sig med en mc utan ABS torde inte kräva en Einstein för att räkna ut.

Är det inte meningen att man skall lära sig att bromsa *utan* att bromsa omkull sig - även utan att ha ABS?

De flesta motorcyklar på Sveriges vägar har faktiskt INTE ABS.

Sen är det nog så, att hojkortet numera är såpass dyrt att ta, att de flesta nyblivna körkortsinneavare knappast anser sig ha råd att köpa annat än gamla välbegagnade hojar, och där är väl ABS ungefär lika vanligt som hönständer?

Själv har jag ännu inte ägt någon hoj med ABS, och det lär dröja många år ännu innan jag anser mig ha råd att köpa en ABS-försedd hoj. Jag kör en BMW K100RS från 1985 och den har ännu inte rullat mer än strax över 20.000 mil - och det är väl ingenting på en motorcykel, så den lär hålla ytterligare några decennier för mig. När man köpt en bra motorcykel byter man väl inte förrän den är så utsliten att den inte på något vis längre går att reparera?
 
Last edited:

Maverick

New member
Nja, en hoj med ABS går väl att hitta från 30k och uppåt. Förvisso mycket pengar men inte astronomiskt ändå, vid nästa försäljning är den nere på 20-25k

Poängen är att när du går på skolan gör du upprepade övningar från 70km/h och 90km/h och med en lärare som står bredvid och pressar dig till att nypa hårdare och hårdare. Något de flesta antagligen inte gör efter de fått kk. Ett misslyckande innebär då att om du inte har ABS går du omkull. Medans ett misslyckande med ABS innebär att ABS:en kickar in, det får den nämligen inte göra eftersom det anses vara ett misslyckande. Så om någon kan komma med ett rationellt argument varför man ska riskera hälsan hos körkortsaspiranter så är jag intresserad.
 

Maverick

New member
Nä,men det korkade är att man inte behöver lära sig bromsa till provet!

Räkna upp hojar med ABS här på tråden,sen kan du räkna hur många promil det är av alla hojar ni har i Sverige ......
Sen kan vi alla ta oss en till funderare över korkat :confused:

Det där visar bara att du inte vet vad som krävs för att få godkänt på bromsprovet i Sverige...
 

Jonkko

New member
Det där visar bara att du inte vet vad som krävs för att få godkänt på bromsprovet i Sverige...

Kan vara.
Hit i Finland vill dom att du lär dej hantera hoj så dom försöker med flit få dej (efter tillräcklig träning) att du låser framhjulet (och bak) i bromsövningarna.
Träningen börjas med lättare (skyddade för omkullkörningar) hojar på grus för att gå vidare till egen klassad hoj på asfalt.
Lite beroende på skolor,men så gott som alla har utrustning som du får låna så att du inte behöver nöta ut egen om int du vill.
Bromsprovet går för det mesta till så att du är nära att lätta baken eller låsa framhjulet för att å hojen att stanna i tid.


Men om ni ändå sitter och gråter över svåra prov utan att behöva lära sig hantera en hoj utan alla jäkla tillägsgrejor som kör hojen så ....
Börjar jag förstå argumenten att ta bort allt sånt som är jobbigt.
 

Maverick

New member
Som sagt så går det inte till i Sverige, och om man då tycker att det är helt okej att folk riskerar att bromsa omkull sig med 240kg motorcykel över sig så säger ju det en del om den som tycker det...

Det var för övrigt inte provet det gällde utan övningen på skolan när man ska lära sig...
 
Last edited:
Kan vara.
Hit i Finland vill dom att du lär dej hantera hoj så dom försöker med flit få dej (efter tillräcklig träning) att du låser framhjulet (och bak) i bromsövningarna.
Träningen börjas med lättare (skyddade för omkullkörningar) hojar på grus för att gå vidare till egen klassad hoj på asfalt.
Lite beroende på skolor,men så gott som alla har utrustning som du får låna så att du inte behöver nöta ut egen om int du vill.
Bromsprovet går för det mesta till så att du är nära att lätta baken eller låsa framhjulet för att å hojen att stanna i tid.


Men om ni ändå sitter och gråter över svåra prov utan att behöva lära sig hantera en hoj utan alla jäkla tillägsgrejor som kör hojen så ....
Börjar jag förstå argumenten att ta bort allt sånt som är jobbigt.

Finns en anledning till att vi har ABS på bilar sedan länge... Det är bra med ABS! På hojar också! Blir liksom färre olyckor då... :)

Har man inte ABS så kan det ju vara bra att känna till att risken med låst framhjul existerar i stort sett bara vid låg hastighet. Därför lättar man lite på bromstrycket när farten minskar. Så gör jag med räjserhojen. Det går att bromsa långt in i kurvorna då också...

Problemet med är att i bland gör man fel och då går man omkull vilket är obra i trafiken. Lättare att inte göra fel med ABS!

I Sverige säljs de flesta nya hojar sedan några år tillbaka med ABS så det finns gott om såna att köpa om man lärt sig köra med ABS och inte vill ha en hoj utan. Inga problem alltså!
 

stahlb

New member
Använder man en så här blir det ju mer logiskt att man provocerar fram låsningar under övning med mc utan ABS, men det görs inte. Hade kunnat varit en grej för risk2:an kan jag tycka.

Jag har körkortsutbildningen färskt i minne.... ännu.
Körskolans hoj hade ABS. Vi blev uppmanade att sträva efter att bromsa så pass hårt att ABS:en var på gränsen att bryta in, skulle höras max ett par "klick" från den. Mao så skulle vi inte dra in bromsen för kung å fosterland med en vilt jobbande ABS som följd. Sträva efter att hitta känslan. Vi kommer kanske framöver att köra en hoj utan ABS och därför är det bra om man innan dess fått ett litet hum om vad det handlar om, att bromsa så effektivt som möjligt utan någon assistans från någon broms-hjälp-reda..... ;-)
Dock så blev vi försäkrade om att vid själva uppkörningen kunde vi inte bli kuggade om ABS:en gick in lite för mycket (den finns ju där av en anledning).
Och mycket riktigt, i försnacket innan uppkörningen startade så sa inspektören just det.

Vi fick också svart på vitt under Risk2:an, vad effektiv inbromsning innebär vs vilt jobbande ABS !
 

Maverick

New member
Jo jag har också nyligen tagit körkort och jag fick samma förhållningsorder. Poängen med att ha ABS under dessa övningar är inte att den ska jobba skiten ur sig utan för att förhindra att folk går i backen när man går över gränsen. Får man 200kg mc över knät så kan den säsongen vara körd. För polaren vart det mest dyrt med ställ och hjälm samt att han bad skolan fara och flyga och sket i att gå dit igen.

För oss var det så att om ABS i fram gick in så vart vi kuggade, de var lite mer förlåtande på bakhjulet eftersom den gick i väldigt lätt. Men för säkerhets skull så teaterbromsade man med fotbromsen på uppkörningen :O)
 

stahlb

New member
Det har du rätt i. Bakbromsens ABS var/är ju ganska lätt att locka fram. När det hände skulle vi släppa efter ytterst lite så att den gick ur. Hände någon enstaka gång att den i fram gick in, mer för att känna på det.
Bara för att påvisa skillnaden så fick vi prova under Risk2:an att dra max kontra att bromsa på gränsen att ABS:en gick in. Större skillnad i bromsträcka än vad man kunde tro från början....
Vi fick också påtalat under övning att eftersträva att bakbromsen skall gå in någon millisekund före frambromsen. Bakänden skall sätta sej lite innan frambromsen börjar jobba och kroppen skall ha "intagit" bromsläge.
Övning å teori är en sak, en "bromssituation" i verkligheten en annan (antar jag).....
 

Maverick

New member
Så är det, i verkligheten är det bara att hoppas att övningarna satt sig i ryggmärgen. Själv har jag fortsatt att köra lite hos SMC. Ett bra sätt att faktiskt komma till skott och öva lite och inte bara glida runt. Dessutom ganska trevligt. Tänker att det behövs ute i trafiken bland alla fyrhjulingar.
 

stahlb

New member
Japp, det få det bli (SMC) framöver. :tummenupp
Samt att försöka vara lite disciplinerad emellanåt, å även träna på egen hand, mellan rundorna.
 

swischmc

New member

Det finns. På Gillinge utanför Stockholm rullar en Honda cbf 1000 med stödhjul. De skulle, enligt vad de sa på mc-mässan för några år sedan, använda den till just bromsprov med/utan abs.

Ang abs eller inte så finns väl lika många åsikter som hojåkare. Själv inser jag att jag inte kan köpa en hoj utan abs efter sju år på mc med abs, bra eller dåligt får andra avgöra. Abs:en har räddat mig några gånger och det är jag tacksam för.
Gubben bromsade omkull sig på trafikskolan (mc utan abs) och fick en spricka i armen. Han valde medvetet en mc med abs när han köpte sin första hoj.
 

swischmc

New member
Japp, det få det bli (SMC) framöver. :tummenupp
Samt att försöka vara lite disciplinerad emellanåt, å även träna på egen hand, mellan rundorna.

Smc's kurser är kanonbra. De får kritik då och då. En del välgrundad, andra inte. Smc lär ut hur man ska köra för att vara så trygg och säker i trafiken som möjligt, inte hur man tar en kurva så fort som möjligt. Det är bra att ha i bakhuvudet när det börjar gå fortare runt banan.
Jag rekommenderar speciellt de avrostningar smc har varje vår. Så nyttigt att komma igång med broms och balans! Jag vet inte var du bor, men för mig som bor utanför Stockholm blir det några månader utan mc varje vinter. Avrostningarna är kanonbra, jag lär känna hojen igen och får tillbaka känslan i kroppen.
 

Maverick

New member
Det finns. På Gillinge utanför Stockholm rullar en Honda cbf 1000 med stödhjul. De skulle, enligt vad de sa på mc-mässan för några år sedan, använda den till just bromsprov med/utan abs.

Ang abs eller inte så finns väl lika många åsikter som hojåkare. Själv inser jag att jag inte kan köpa en hoj utan abs efter sju år på mc med abs, bra eller dåligt får andra avgöra. Abs:en har räddat mig några gånger och det är jag tacksam för.
Gubben bromsade omkull sig på trafikskolan (mc utan abs) och fick en spricka i armen. Han valde medvetet en mc med abs när han köpte sin första hoj.

Inget de visade när jag gick Risk2:an där 2013 så jag vet inte vad den används till. Jag lägger mig inte i om folk har ABS eller inte när de väl har sitt körkort eller ägnar sig åt RR. Men under utbildning när folk är nybörjare så är det väldig märkligt att en körskola väljer att ha mc utan ABS när det ska göras bromsövningar i 70 och 90.
 

Maverick

New member
Smc's kurser är kanonbra. De får kritik då och då. En del välgrundad, andra inte. Smc lär ut hur man ska köra för att vara så trygg och säker i trafiken som möjligt, inte hur man tar en kurva så fort som möjligt. Det är bra att ha i bakhuvudet när det börjar gå fortare runt banan.
Jag rekommenderar speciellt de avrostningar smc har varje vår. Så nyttigt att komma igång med broms och balans! Jag vet inte var du bor, men för mig som bor utanför Stockholm blir det några månader utan mc varje vinter. Avrostningarna är kanonbra, jag lär känna hojen igen och får tillbaka känslan i kroppen.

Det beror nog på vilka kurser och var i landet man bor. Dels så har de ju storbanekurser som när man kommit upp en bit verkar gå ut på att köra så fort möjligt mer än säkert.

Även på de knix-kurser jag gått så har de indirekt lärt ut hur man kör fortare i vissa moment. Detta eftersom det mer handlar om att utnyttja fysiken rätt vilket indirekt också innebär att du kan köra fortare. De har lärt mig en del saker som inte körskolan nämnde :O)
 

Niklasinorr

New member
Apropå en variant av förarutbildning:

Köpte en 125:a och övningskörde med styvmodern i bil bakom (det var okej på den tiden) och skulle ta körkort. Med lite flyt så fick jag en av 20 utbildningplatser på den körkortutbildning som FMCK hade på den tiden och vi åkte till Boden på FMCK-läger.
Utbildningen varade i tre veckor varav två veckor tillbringades på hojen i skogen. Alla manöverbanor, slalom, bromsning, garagesväng och så vidare genomfördes i terräng. Förutom detta så körde vi i leriga diken, grustag, ren skogsterräng och grusväg. All vägkörning genomfördes på grusväg (fanns inget annat norr om Boden där vi var).

Kör man i terrängen i två veckor i sträck, alla dagar och delar av kvällarna så lär man sig att manövrera hojen, på alla sätt, på alla typer av underlag, med och utan hjul som åker åt olika håll, det är oerhört intensivt och jobbigt men också fruktansvärt lärorikt. Dessutom en riktigt bra fysiskt träning.
Dessutom fick vi en gedigen utbildning i att serva och meka med hojarna, de hade inte gått i två veckor utan service... (Jawa, 250kubik, 165kg stålplåt, brytarspetsar, trumbromsar, obefintlig fjädring annat än i sadeln... ja ni förstår)

När vi väl fick komma ut i stan, på asfalt, i trafik så behövde ingen av oss tänka på hojen, den satt i ryggmärgen. Precis alla 20, tjejer och killar hade inga som helst problem med att väja, låsa däck, svänga hastigt och långsamt med precision och följaktligen kunde vi lägga 100% focus på trafiken och medtrafikaterna.

Nu är det ju svårt att genomföra en sådan utbildning med alla människor. Alla har inte tid att åka iväg i tre veckor, en sådan utbildning kostar säkert en bra slant i dagens värld, alla har inte fysiska förutsättningar för att genomföra den o s v men jag tycker grundtanken är riktigt bra. Lär man sig köra motorcykel i terräng så lär man sig VERKLIGEN att behärska motorcykeln...

Kan ju nämna att alla 20 fick sitt körkort...
 
Top