Körkortsutbildningen

prose

New member
För att lägga till några teknikaliteter.

Lagen gör skillnad på att köra utan körkort och utan rätt behörighet. Därigenom gör lagen knappt skillnad på om man kör hoj med körkort men utan A-behörighet eller med 20 kg för mycket öl i bagaget på väg från tyskland.

Men oavsett om jag kör olovligt eller inte så borde inte det ge mindre trovärdighet mot argumenten. Det finns som sagt fördelar med att köra hoj utan A-behörigheten. Inte minst de ekonimiska. Kör du med körkortstillstånd och en handledare på vägen har du nästan samma frihet, men det som blir lidande är att det alltid blir lite av ett projekt varje gång man ska iväg. Det innebär att man går miste om mycket spontanåka som i sin tur hade gunnat ge än mer rutin och erfarenhet. Det är också här pudelns kärna ligger.
 

prose

New member
antonest: om vägen till körkortet inte är mer än så så låter ju det underbart. Men det är väldigt sällan jag hör någon säga att det har gått så smidigt till väga.

Jag undrar dock vart du bor? Jag har kollat runt en del i Göteborgsområdet och det blir inte mycket billigare än 750 kronor för riskettan. Men som jag nämnde tidigare. Det här är egentligen inget problem. Problemet är att jag har en R6a, och även om jag tror jag utan större problem skulle kunna manövrera lågfartsbanorna med den så är jag rädd för att man kommer bli failad på grund av att man är 1. privatist i kombination med 2. har "fel" motorykel.
 

gundj

New member
Ni som förespråkar evig eller i alla fall 5-årig övningskörning för att undvika att behöva köra upp, hur tänker ni då?
Meningen med privat handledare är att det skall underlätta vägen fram till provet.
Om myndigheterna inser att ni fuskar finns stor risk att rätten att övningsköra privat inskränks.
Då har ni ställt till det för rätt många.

Tråkigt när man är inskränkt och bara ser till sitt egna behov och är dumsnål.
 

enhjuling

New member
Om du i trådstarten inte bara skrivit att du kör mc utan att ha A-kort utan skrivit att du övningskör med privat handledare hade du nog sluppit en del påhopp om olovlig körning.
Se nu till att fixa kortet i vår så kan du köra hur mycket du vill när som helst sen. Om du kört så mycket som det verkar och redan har B-kort och därigenom erfarenhet av trafiken så borde det inte ställa till med några större problem förutom de rent ekonomiska då men det handlar väl ändå mest om att prioritera lite några månader.

Jag får väl än en gång påpeka att jag ingenstans har sagt att jag kör olovligt. Det är ett antagande ni själva har gjort. Jag har mer än en handledare. Ofta kör jag med flera av dem samtidigt. Trafikmässigt gör det ingen som helst skillnad mot om jag har behörigheten eller ej. Den enda tekniska skillnaden är att jag inte kör med varken skylt eller väst eller att handledaren ligger just bakom, men det är ju en ickefråga i sammanhanget. Det är inte ens det tråden handla om.

Men jag tycker ändå att responsen här visar på en annan brist. Fokus borde ligga på att försöka vara lyhörd för situationen. Istället tycks energin ligga på att slå dom körkortslösa på fingrarna och säga och be dem rätta sig i ledet, som om det skall finnas någon kontinuerlig tradition i körkortsutbildningen som man måste hålla fast vid. Det är så responsen brukar vara i samhället men min förhoppning var att om det finns någonstans där man ser det i ljuset av problemlösning istället för att skälla på dom som drabbas så borde det ju vara just här. Rätt eller fel?
 

Chopperbyggarn

New member
Ni som förespråkar evig eller i alla fall 5-årig övningskörning för att undvika att behöva köra upp, hur tänker ni då?
Meningen med privat handledare är att det skall underlätta vägen fram till provet.
Om myndigheterna inser att ni fuskar finns stor risk att rätten att övningsköra privat inskränks.
Då har ni ställt till det för rätt många.

Detta håller jag helt med om!

Prose , tröttnar inte kompisarna på att vara handledare?? Jag var handledare åt min fru när hon tog sitt svenska A-kort och jag var ganska trött på att vara handledare mot slutet innan hon klarade kortet trots att det bara handlade om en säsong...

Det här du nämner att man kanske blir annorlunda bemött/bedömd om man inte har "rätt hoj" vore intressant att veta mer om!!
Min fru uppfattade att några av de inblandade i hennes utbildning fnös nedlåtande när hon berättade att hon privat övningskörde på sin Harley Davidson Sportster vilket ledde fram till att vi bestämde oss för att inte ens nämna ordet Harley Davidson vid kritiska moment i utbildningen...överreaktion eller ej från vår sida?

Anders.J
 

prose

New member
En av dem är väldigt aktiv i att ge tips om kurvteknik, spårval och övriga högfartsdetaljer. De övriga ger egentligen ingen input, och vi alla kör när det passar alla på lika villkor så det blir ju ingen belastning för dem att vara handledare. En utav dem kör faktiskt HD.

Angående bedömningen av cykel och överreaktion. Såklart undrar jag detsamma. Jag kommer såklart ta A-kortet till sist. Självklart kommer jag öva de där lågfartsmomenten på egen hand. Kommer till och med prova med min egen. Men hur jag sen gör vid själva uppkörningen vet jag inte än. Det enda jag vet är att jag har ingen som helst lust att köra upp så många gånger som min kompis fick göra när han körde upp privat.

Kanske väljer jag att knata ner till en körskola och ta en lektion där och sen prova köra upp. Kanske kommer jag förklara läget för körskolan, att jag bara vill ta det essentiella och därefter få hyrlåna deras hoj för uppkörningen. Vad jag hört så är det inte säkert att de går med på det. Kanske ger jag mig fan på att träna in lågfartsmomenten med R6an så det verkligen sitter och testa köra upp rakt av. Vad tror ni är bäst att satsa på?
 

prose

New member
Att det däremot skulle vara inskränkt och dumsnålt att "systematiskt" övningsköra under lång tid kan jag däremot inte alls hålla med om. Visst finns det säkert en hel del som gör så men det är ju verkligen inte deras/vårat fel. Ingen blir ju nöjd över att befinna sig i ett sådant tillstånd i evigheters tid.
 

Hampe

Skriver massor!
Om man tycker det är ok att folk själva får avgöra om de kan köra, och bara ge sig ut i trafiken, kan vi väl lika gärna även skippa t.ex. promillegränser - vi kan väl låta var och en istället avgöra vad man tycker det är lämpligt att ha druckit innan man kör. "Jag kör ju så säkert/försiktigt/bra/etc"...

Där är vi redan nu! http://www.dn.se/nyheter/sverige/asiat-frias-for-rattfylleri/

Med bara en lite annorlunda genkompott så omfattas man tydligen inte längre av lagstiftningen kring rattonykterhet och rattfylleri...

Häpp! Ytterligare en idiotdom avlossad från höften av en av alla dessa Tingsrätter som systematiskt arbetar för att riva ner både rättsstat och allmänhetens förtroende för densamma. "Snillen spekulerar"

Förlängning av denna domen, om den tillåts vinna laga kraft är att det mycket väl öppnar för att sådana som inte känner sig berusade skall få köra vidare.
Dessutom: alkoholister med ett långt och tungt missbruk bakom sig kan komma upp i promillehalter och fortfarande agera och reagera där en frisk människa med samma alkoholkoncentration i blodet skulle ligga medvetslös sedan länge. Detta bäddar ju för att man behöver inträtta en alternativ promilleskalan för de riktiga fyllegubbarna. Så att det blir rättvist för hen, alltså... *blinkblinkjonkko*

Vi lättar upp denna post med ett relaterat filmklipp från vårt grannland i öst:



Hyvä!




Hampe
 
Last edited:

antonest

New member
antonest: om vägen till körkortet inte är mer än så så låter ju det underbart. Men det är väldigt sällan jag hör någon säga att det har gått så smidigt till väga.

[
Jag undrar dock vart du bor? Jag har kollat runt en del i Göteborgsområdet och det blir inte mycket billigare än 750 kronor för riskettan. Men som jag nämnde tidigare. Det här är egentligen inget problem. Problemet är att jag har en R6a, och även om jag tror jag utan större problem skulle kunna manövrera lågfartsbanorna med den så är jag rädd för att man kommer bli failad på grund av att man är 1. privatist i kombination med 2. har "fel" motorykel.[/QUOTE]

Jag bor i Sthlm och trafikskolan (malmarnas) kostar 450kr för riskettan. För din del Googlade jag lite snabbt och hittade "Z-trafikskola" som tog 550kr för riskettan. Finns kanske billigare, men det var det första jag gick in på..

Lycka till!!
 

Cyborg

New member
Om TS trollar eller ej vet jag inte men det som skrämmer mig är att de flesata som svarar på första sida verkar tycka att det är rätt OK att köra utan körkort
DET ÄR INTE OK

Det finns inga argument för det.

Sen kanske körkortsprovet måste göras om men det är inget argument eller försvar för olovlig körning.

Folk kanske inte tycker det är okej men för att föra en diskussion och faktiskt förstå vad olovlig körning handlar om kan man inte i varje inlägg peka på att det är fel (för de som kör olovligt vet redan hur fel det är). Det finns förövrigt många argument för att köra utan körkort, om det inte skulle finnas kan ingen diskussion heller äga rum. Ett körkort är bara ett bevis på att man lagt de resurser staten beslutat och uppvisat i ett visst ögonblick att man förstår och kan rätta sig efter reglerna, det är faktiskt inget annat, att man innehar ett A-kort betyder inte heller automatiskt att man är en bra förare eller att man ens kommer att rätta sig efter reglerna.
 

gundj

New member
Att det däremot skulle vara inskränkt och dumsnålt att "systematiskt" övningsköra under lång tid kan jag däremot inte alls hålla med om. Visst finns det säkert en hel del som gör så men det är ju verkligen inte deras/vårat fel. Ingen blir ju nöjd över att befinna sig i ett sådant tillstånd i evigheters tid.

"Inte deras /vårat fel" Du är uppenbarligen från curlinggenerationen.
Det är ditt fel att du inte klarar att ta körkort, ingen annans.
Och att utnyttja systemet med privat handledare för sitt egna nöjes skull kan leda till begränsningar för de som vill göra på rätt sätt.
 

prose

New member
Antonest: Jag trodde faktiskt jag kollat den trafikskolan men fick en helt annan prisuppgift. Men jag ska ringa dom på måndag och sätta upp en tid om det där faktiskt stämmer. Tack för tipset!

Cyborg: just precis så!

gundj: Jag är uppväxt i ett miljonprogram under 80-talet. Jag kan garantera dig att vi blev allt annat än curlade! När är du uppväxt och när tog du ditt körkort?
 

gundj

New member
Antonest: Jag trodde faktiskt jag kollat den trafikskolan men fick en helt annan prisuppgift. Men jag ska ringa dom på måndag och sätta upp en tid om det där faktiskt stämmer. Tack för tipset!

Cyborg: just precis så!

gundj: Jag är uppväxt i ett miljonprogram under 80-talet. Jag kan garantera dig att vi blev allt annat än curlade! När är du uppväxt och när tog du ditt körkort?

När du växte upp hade jag mitt A.
Men jag fick betala och klara provet själv.
Inte någon av mina behörigheter även de högre behörigheterna har varit någon annans bekymmer och jag kan inte förstå ditt gnäll på att det är någon annans ansvar att du inte klarar att ta A-kort.
Dags att bli lite mer mogen och bestämma dig för om du vill vara en del av MC-gemenskapen eller ej.
Och sluta utnyttja en förmån på fel sätt.

Som jag tidigare har skrivit är det inte en stor kostnad och inte heller särskilt svår.

Nu lämnar jag den här tråden, har matat trollet nog.
 

prose

New member
När du växte upp hade jag mitt A.
Men jag fick betala och klara provet själv.
Inte någon av mina behörigheter även de högre behörigheterna har varit någon annans bekymmer och jag kan inte förstå ditt gnäll på att det är någon annans ansvar att du inte klarar att ta A-kort.
Dags att bli lite mer mogen och bestämma dig för om du vill vara en del av MC-gemenskapen eller ej.
Och sluta utnyttja en förmån på fel sätt.

Som jag tidigare har skrivit är det inte en stor kostnad och inte heller särskilt svår.

Nu lämnar jag den här tråden, har matat trollet nog.

Det handlar ju inte om huruvida jag klarar A-kortet eller inte. Det handlar om anledningarna till varför folk kör utan A-behörighet generellt! I mitt fall handlar det om resurserna! Resurser som krävs på grund av att utformningen och kraven är satta utan relevans till säkerhet och färdighet i trafiken. Finns det inte 20.000 att lägga på körkortet så finns det inte. Så enkelt är det, oavsett vad andra tycker om det är mycket eller lite pengar. Sen att du väljer att moralpredika och sprida en anklagande och nedlåtande syn bidrar ju inte direkt till en konstruktiv konversation.

Jag kan dessutom inte för mitt liv förstå hur det skulle vara ett utnyttjande av systemet att övningsköra. För mig låter det enbart som just trollning, om inte som avundsjuka, eller typisk jantelag. Det är i vart fall verkligen inte upp till dig att avgöra. Så, jag hade nog uppskattat att slippa få höra mer från dig så tack för att du lämnar tråden.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag måste få säga att Prose skapat en mycket intressant tråd. Debatten tyder på att frågan berör och upprör många. I samband med Transportforum blev Jesper intervjuad en fredag kväll av TT. Några lösryckta meningar spreds sedan via mängder av media vilket gav en väldigt skev bild av var SMC står i frågan. Debatten var het på MC-sessionen. Körkortsutbildningen, regelverket och körproven är en svårknäckt nöt där EU sätter spelreglerna som sedan toppas med diverse nationella krav i Sverige.
För att klargöra SMC:s syn på körkortsutbildningen har därför en sida skapats där vår syn på saken förklaras mer grundligt. SMC föreslår bl a att Sverige ska vara testland för en ny körkortsutbildning. http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/korkort/SMCs-syn-pa-korkortsutbildning/
 

HkanB

New member
Visst är det en stor kostnad eller så har du...

När du växte upp hade jag mitt A.
En hel del bortklippt...

Som jag tidigare har skrivit är det inte en stor kostnad och inte heller särskilt svår.

Nu lämnar jag den här tråden, har matat trollet nog.

Inte en stor kostnad!? Månne att du, jag och andra inte riktigt har samma absolutbelopp på "stor kostnad"? :confused:

Jag -och flera andra- borde uppenbarligen ha din ekonomi! Utan att vara personligen särskilt väldigt förfördelad i vare sig subjektiva eller objektiva termer så...inte f-n är det billigt att ta körkort!
Skall man sedan ta sig hela vägen från A1 -> A så är det många sköna slantar som skall plockas fram ur den privata ekonomin.

Det skulle kanske gå att "stå ut med" eller i alla fall vara förnuftsmässigt hanterbart om det gick att begripa varför det skall provas och testas samma sak flera gånger. Efter att ha själv hållit på med utbildning under ett antal år så kan jag inte annat än dessutom undra över varför prov och utbildning ser så, skall vi säga oanalyserade och ogenomtänkta ut. De verkar mer ha ett bortsorterande syfte [nåt svårt skit måste vara med...]...än att skaffa och bekräfta menings- och värdefulla kunskaper. Man skall inte heller glömma bort att STR har ett investerat intresse i att ser ut som det gör eller blir ännu krångligare...med än mer trafikskoleobligatorium. Sköna slantar i plånboken ända tills dess intresset dött...helt?

Visst ja, inte en stor kostnad...du har kanske ett bra kontonummer som vi sämre bemedlade kan använda för att betala den billiga utbildningen?
 
Top