Tänkte att jag som hyfsat nyligen tagit mitt körkort (Augusti 2013) kan ge mina synpunkter om körkortsutbildningen och hur den upplevdes.
Jag tänkte också försöka ge en insikt till varför många unga avstår från att ta MC-körkort trots att många drömmer om att äga en.
Jag köper argumentet att man inte ska ta MC-körkort om man inte har råd med det, jag köper också argumentet att man har råd när man blir äldre och om man har fast jobb. Men låt oss vara ärliga, om du känner att du kan lägga ut 10-20 000 för ett körkort, 10 000 till för utrustning och köpa en fabriksny hoj, då är du antagligen ingen ungdom längre.
Jag har hört argumentet av många äldre MC-åkare att 15 000 utslaget på 10 år av hojåkande är väldigt lite och att det är en liten summa i förhållande till motorcykeln i sig. Vad det innebär i verkligheten däremot är att det hindrar unga från att ta körkort. Du betalar inte de 15 000 kronorna när du har kört 10 eller mer år utan du måste betala dom innan du ens får börja, i den absolut sämsta ekonomiska tiden i ditt liv om du vill börja som ung. Nu kan jag inte tala för mina jämnåriga som gick rakt från gymnasium till jobb, men för oss som gick direkt till universitetet och lever på studiebidrag är 15 000 en astronomisk summa. Visst den summan går att arbeta ihop relativt fort om man har tur att lyckas få ett extrajobb. Men det är svårt att motivera att lägga dom på ett körkort när pengar hela tiden behövs till annat. Dessutom, har du mot förmodan lyckats att efter flera månader spara ihop till 15 000 för en riktigt billig hoj att övningsköra med plus begagnade MC-kläder, då är det förståeligt att många önskar att de kunde slippa spara ihop till samma summa igen för en liten plastbricka som säger att du får köra den, en bricka som du inte är garanterad att få oavsett om du lägger ut 40 000 på övningskörningslektioner. Dessutom så kanske du måste hyra en annan motorcykel för att ta körkortet på, logiskt eftersom det är din egen hoj du kommer köra på när du väl tagit körkortet.
"Samtidigt så står DIN motorcykel i garaget, bara står där och väntar, månad efter månad medans du sparar ihop till körkortet, du som redan har haft bilkörkort i ett par år, som körde massa moppe när du var 15. Motorcykeln är ju ett mellanting eller? Du kan ju alla trafikregler eller hur? Och du får ju faktiskt lagligt befinna dig i trafiken, även om det måste vara 4 hjul under dig. Men du kan ju köra tvåhjuling, du har ju kört moped, och vad är inte en motorcykel om en moped med lite mer hästkrafter? Du har ju all kunskap, du har all utrustning, du har ditt körkort(för bil och Am) och hur ska du bli bättre om du inte får träna? Det kanske går bra, bara jag kör försiktigt i början...
Eller kanske du vet hur man kör motorcykeln ordentligt, du har ju övningskört flera gånger med farsan, men han har ju aldrig tid, och du får ju vara i trafiken ensam i en bil."
När det ser ut så är det EXTREMT frestande att "glömma" den där lilla bokstaven "A" som saknas mellan "Am" och "B"
Jag föll aldrig för den frestelsen så pinsamt laglydig som jag är, men jag kan definitivt förstå att många skiter i körkortet i den situationen.
Ungdomar, förutom väldigt rika sådana kommer inte heller att köpa en ny BMW 1200GS Adventure, en HD eller en supersporthoj för 150 000. Vi kommer troligtvis inte heller köpa en bättre begagnad drömhoj eller en fabriksny mellanklassare för 60 000 heller, mer troligt är snarare att vi köper någonting som kostar hälften av det, eller ännu mindre. Så körkortet är verkligen en betydande del i totalkostnaden om du är på en budget. Jag kan ärligt säga att jag lade ner mer pengar på körkortet än vad jag lagt totalt på min motorcykel. Räknar jag till MC-kläder, lås, försäkringar och bensin och slår ut de på de dryga två åren jag ägt motorcykeln så är körkortet ändå en stor och betydande del av totalkostnaden.
Och låt oss vara ärliga, en student kommer inte köpa ett förstklassigt skinnställ och hjälm för 15 000 heller.
Det går att köra MC på budget och vara student helt klart, jag är ett bevis på att det är möjligt, men det är en ekonomisk uppoffring väldigt få är villiga att göra. Vilket effektivt ser till att ungdomar inte tar MC-kort, utan antingen väntar tills de är äldre och har fast anställning eller mer troligt skjuter på det år efter år.
Om ni vill ha ett exempel på precis hur effektivt denna lobbyverksamhet fungerar för att hålla borta ungdomar från MC-körkortet:
När jag köpte min mellanklassare så hade jag ju ingen användning för min 125:a längre, jag kunde sälja den, men hade inte fått speciellt mycket för den, hellre ville jag ha någon att åka med. Så jag försökte skänka bort den. Jag sa till alla mina kompisar att de fick den gratis av mig att övningsköra och ta körkort med. Trots att flera av mina kompisar är motorintresserade och ett par av tjejkompisarna drömmer om att en dag bli motorcyklister och köra bredvid deras föräldrar och inte bara sitta bak, så var det ingen som tog emot den. Ingen av alla mina nära vänner som tog emot en en fräsch, fullt fungerande 125:a helt gratis, trots att de hade föräldrar att övningsköra med. För ingen av dom kände att de hade råd att betala körkortet!
Som tur är så är försäkringsbolagen på vår sida, de ser vilken situation vi är i och ser en bra investering för framtiden, därför sänker dom sina premier för ekonomiskt utsatta ungdomar för att locka oss ut på vägarna, för att sedan som vi kan hålla med om är rimligt, höja kostnaden när vi är äldre och mer ekonomiskt stabila och har råd att betala högre premier... ... ... ... eller nej visst ja, det var ju tvärtom! De yngre måste ju betala mycket mer för en likvärdig försäkring.
Så vi kan se hur detta leder till att medelåldern på motorcyklister höjs och varför många ungdomar väljer att avstå från MC-kort.
Men nog med gnäll från en bister ungdom och student, nu ska jag bli mer objektiv och berätta hur jag upplevde de olika momenten som innebar att ta ett körkort med dom nya reglerna. Något som kan förklara varför även människor med fast jobb väljer att inte ta körkort.
Se nästa inlägg, blir nog rörigt om mina stycken blir för långa.