Körkortsutbildningen

Pelle med kapen

New member
Själv blir jag lite gråtfärdig när jag ser nummerplåts-nasare sälja plåtar med "övningskör" tryckt i plåten. Att "övningsköra" år in och ut verkar lite efterblivet tycker jag... Men det är klart, kör man 50-100mil/år så kanske det funkar för somliga. För mig försvinner hela poängen med hojåkning.
 

Diversion

New member
En av dem är väldigt aktiv i att ge tips om kurvteknik, spårval och övriga högfartsdetaljer. De övriga ger egentligen ingen input, och vi alla kör när det passar alla på lika villkor så det blir ju ingen belastning för dem att vara handledare. En utav dem kör faktiskt HD.

Angående bedömningen av cykel och överreaktion. Såklart undrar jag detsamma. Jag kommer såklart ta A-kortet till sist. Självklart kommer jag öva de där lågfartsmomenten på egen hand. Kommer till och med prova med min egen. Men hur jag sen gör vid själva uppkörningen vet jag inte än. Det enda jag vet är att jag har ingen som helst lust att köra upp så många gånger som min kompis fick göra när han körde upp privat.

Kanske väljer jag att knata ner till en körskola och ta en lektion där och sen prova köra upp. Kanske kommer jag förklara läget för körskolan, att jag bara vill ta det essentiella och därefter få hyrlåna deras hoj för uppkörningen. Vad jag hört så är det inte säkert att de går med på det. Kanske ger jag mig fan på att träna in lågfartsmomenten med R6an så det verkligen sitter och testa köra upp rakt av. Vad tror ni är bäst att satsa på?

Men du verkar ju övertygad om att du kommer att kugga minst en gång, varför det? Jag körde upp som privatist samt tog 6 fristående lektioner. Inte blev jag behandlad annorlunda på uppkörningen för att jag inte var körskoleelev.

Du verkar ju ha loggat rätt många mil så jag begriper inte vad du väntar på.
 

namn

New member
Funderat på det här ett tag nu...
Låt säga att jag arbetar som Trafikinspektör, & träffar personen för allra första gången i livet, och mitt arbete är att bedöma om personen har uppnått tillräckliga kunskaper för att på ett säkert sätt självständigt framföra ett motorfordon (i detta fall mc) på allmän väg, bland andra, med varierande grad av kunskap och erfarenhet... Hur ska jag kunna veta vad du kan och inte kan ? ett prov på din kunskap är väl rätt självklart, ett prov där du får bevisa för mig/trafikinspektören att du verkligen kan det du påstår att du kan ? (du bokar ju tiden för ett prov som du fått träna obegränsat på )

Provet är idag utformat på ett sånt sätt (vad jag förstår) att man börjar med att leda cykeln, sedan får man visa att man kan behärska den i låg fart, sedan i hög fart & därefter får man visa att man på ett effektivt sätt kan bromsa det. Alla moment måste vara klara/godkända innan man tillåts att visa sina färdigheter i trafik. alla delmomenten finns nedskrivna med måttangivelser etc, och är knappast några hemligheter.

Hur skulle det annars gå till?
Vad är det som är så svårt med det?
Hur tycker ni att det skulle vara?

(nej, jag är inte Trafikinspektör eller Trafikinspektörsaspirant)
 

HkanB

New member
Tänk på barnen...det vill väl du också....

Funderat på det här ett tag nu...
Låt säga att jag arbetar som Trafikinspektör, & träffar personen för allra första gången i livet, och mitt arbete är att bedöma om personen har uppnått tillräckliga kunskaper för att på ett säkert sätt självständigt framföra ett motorfordon (i detta fall mc) på allmän väg, bland andra, med varierande grad av kunskap och erfarenhet... Hur ska jag kunna veta vad du kan och inte kan ? ett prov på din kunskap är väl rätt självklart, ett prov där du får bevisa för mig/trafikinspektören att du verkligen kan det du påstår att du kan ? (du bokar ju tiden för ett prov som du fått träna obegränsat på )

Provet är idag utformat på ett sånt sätt (vad jag förstår) att man börjar med att leda cykeln, sedan får man visa att man kan behärska den i låg fart, sedan i hög fart & därefter får man visa att man på ett effektivt sätt kan bromsa det. Alla moment måste vara klara/godkända innan man tillåts att visa sina färdigheter i trafik. alla delmomenten finns nedskrivna med måttangivelser etc, och är knappast några hemligheter.

Hur skulle det annars gå till?
Vad är det som är så svårt med det?
Hur tycker ni att det skulle vara?

(nej, jag är inte Trafikinspektör eller Trafikinspektörsaspirant)

Låt säga att...

Att körgårdsövningarna inte innehöll okvantifierbara storheter...
Att det pga det okvantifierbara innehållet finns utrymme för godtycke...
Att körgårdsövningarna var anpassade eller gick att anpassa så att vilket lagligt[för prövad behörighet] fordon som helst gå att klara provet med.
Att körgårdsövningarna därigenom var utformade så att man slapp köra upp på formelhojar.
Att större del av uppkörningen ägnades åt verkliga världen körning och inte balansakter och cirkuskonster.

Det finns mer att påpeka men...

Med undantag för bromsningsdelen så har jag själv aldrig behövt något av det som ingår i uppkörningens körgårdsdel eller för den delen heller känt mig tvungen att försöka låta bli att sätta ned fötterna i löjligt låga farter!
Visst man ska och bör ha ett visst mått av färdigheter men helst relevanta sådana.
Det vore mycket mer relevant att köra/göra ett Defence Mechanisms Test (DMT) på alla presumtiva körkortinnehavare...allt i akt och mening att sålla bort dem med oönskad riskprofil.

Det spelar ingen roll vilka motoriska färdigheter man är utrustad med, om man inte är kapabel att förstå när det är lämpligt att utnyttja dem. :p

Det är knappt ens möjligt i terorin, men i praktiken osannolikt att jag med någon av mina senaste hojar skulle klara körgårdsdelen av uppkörningen. Förutom att hjulbas, sittställning och faktumet att lägsta praktiska fart ligger på dryga det dubbla som anges i provanvisningarna så har jag inte råd att ta risken att köra mot styrstopp och hoppas på att inte få motorstopp....eller en grillad/kokt koppling som endera bara slirar eller...

Jag skall påpeka att det är inget märkligt med någon av dessa hojar...hyllvara köpt "över disk" och lagliga att framföra i trafik. Så varför ser körgårdsövningarna ut så att det inte går att klara en uppkörning med dem?

Visserligen finns det väl ett visst utrymmer för att, visst-om-jag-inte-behövde-betala-om-jag-gick-ikull-så-skulle-jag-våga-mer...visst. :wink:

Det du skriver ovan är väl fullt i klass med t.ex tänk på barnen, du vill väl skydda barnen du också eller varför inte du har väl slutat slå din fru/sambo/valfritt...ett alltför ofta fungerande men på det hela taget rätt osnyggt debattekniskt knep....
 
Last edited:

namn

New member
Nu tog du i så du fick nog tarmvred eller nåt, Absolut håller jag med om att man kan förändra hur varje delmoment är utformade, men någonstans måste ju gränserna dras, eller hur?
Vad jag tycker om hur banorna/övningarna är utformade ligger helt i linje med din åsikt, du missuppfattade nog bara mig :)
Men nu har vi ju dessa prov, varför inte lämna några konstruktiva förslag på hur ex. lågartsdelen skulle vara utformad enligt dig, inte bara ett allmänt "som det är nu så är det skitdåligt"
Målet med det måste ju fortfarande vara att personen kan visa sina färdigheter i momentet "Lågfart" för det är väl det momentet som dom flesta klagar på.
Kan det vara ide att lägga det som en del av risk2:an ?
 

HkanB

New member
Nu tog du i så du fick nog tarmvred eller nåt, Absolut håller jag med om att man kan förändra hur varje delmoment är utformade, men någonstans måste ju gränserna dras, eller hur?
Vad jag tycker om hur banorna/övningarna är utformade ligger helt i linje med din åsikt, du missuppfattade nog bara mig :)
Men nu har vi ju dessa prov, varför inte lämna några konstruktiva förslag på hur ex. lågartsdelen skulle vara utformad enligt dig, inte bara ett allmänt "som det är nu så är det skitdåligt"
Målet med det måste ju fortfarande vara att personen kan visa sina färdigheter i momentet "Lågfart" för det är väl det momentet som dom flesta klagar på.
Kan det vara ide att lägga det som en del av risk2:an ?

Det går ganska lätt att dra vissa slutsatser om vad jag tycker bör förändras och på vilket sätt...
t.ex "Att körgårdsövningarna var anpassade eller gick att anpassa så att vilket lagligt[för prövad behörighet] fordon som helst gå att klara provet med."
Vad för svårt var det med det...?
 

namn

New member
Den gamla garagevändningen var ju inte heller populär , den hade ju ett visst inslag av detta, kommer jag inte ihåg helt fel så rullade man hojen med fullt styrutslag åt båda hållen, tog den sämsta svängradien och så fick runt 20cm utöver det att vända på.
Dom som jag övningskört med har när vi resonerat kring detta varit av den åsikten att man gärna hade haft dessa "manöverprov" som en del av risk2:an och därmed skulle kunna ha ett sorts intyg med till uppkörningen, ett intyg som säger att man redan har bevisat att man har kunskapen. Riskutb. Personal är ju godkända av myndigheterna redan.
På riskutbildningen tillhandahålls ju även fordon med "rätt" spec. Det blir ju en omöjlig sak att ta fram banor som passar alla fordon för behörigheten, någonstans måste man ju sätta en gräns,
våra fordon kan ju skilja sig enormt åt, att få till ett mått mellan två punkter som passar Guldvinge, långgaffel , street & motard lär bli en rätt omöjlig uppgift.
Och då skulle själva uppkörningen bli fordonskontroll och trafik .
 

HkanB

New member
Det går nog om man vill...

Den gamla garagevändningen var ju inte heller populär , den hade ju ett visst inslag av detta, kommer jag inte ihåg helt fel så rullade man hojen med fullt styrutslag åt båda hållen, tog den sämsta svängradien och så fick runt 20cm utöver det att vända på.
Dom som jag övningskört med har när vi resonerat kring detta varit av den åsikten att man gärna hade haft dessa "manöverprov" som en del av risk2:an och därmed skulle kunna ha ett sorts intyg med till uppkörningen, ett intyg som säger att man redan har bevisat att man har kunskapen. Riskutb. Personal är ju godkända av myndigheterna redan.
På riskutbildningen tillhandahålls ju även fordon med "rätt" spec. Det blir ju en omöjlig sak att ta fram banor som passar alla fordon för behörigheten, någonstans måste man ju sätta en gräns,
våra fordon kan ju skilja sig enormt åt, att få till ett mått mellan två punkter som passar Guldvinge, långgaffel , street & motard lär bli en rätt omöjlig uppgift.
Och då skulle själva uppkörningen bli fordonskontroll och trafik .

De är fullt möjligt att "konstruera" en skal- och därigenom anpassningsbar bana som tar hänsyn till hjulbas, tillgängligt styrutslag och vad det nu kan vara...problemet då är ju att man inte kan återanvända sina markerade positioner till alla prov. :wink:

Alla, vare sig man är privatist eller kör med trafikskola så har man passerat de obligatoriska risk 1 och risk 2.
Och om krumelurerna klarats av under risk 2 så...
Som du är inne på så förutsatt att de två momenten skötts ordentligt är de kvitto på att man har i alla fall rätt baskunskaper.
Rimligen så skulle uppkörningen bli mindre av en prövning och mer ett prov! Men förstås viktigast ett tillfälle att testa och bevisa vettiga och nödvändiga verkligavärlden-färdigheter.
 

prose

New member
Med lite mer kött på benen kan jag nu ge mig på att knyta ihop den här tråden. Vad har jag lärt mig sen sist? Inte så jäkla mycket, men några saker som sticker ut:

- Riskutbildning nummer 1 skulle jag lämna lägsta betyg på. Vad människor som redan har ett körkort har där att göra övergår mitt förstånd. Halva utbildningstiden gick dessutom åt till att propagera för hur bra den aktuella körskolan var samt ett föredrag över vilka motorcyklar föredragshållaren, tillika ägaren av körskolan har ägt. Helt irrelevant information som man uppenbarligen behöver betala både tid och pengar för. Nu hade jag åtminstone privilegiet att få kurstillfället för halva priset men hade det inte varit det hade jag nog anmält trafikskolan till någon lämplig myndighet.

- Riskutbildning nummer 2 är en mycket märklig historia. De moment man får lära sig under denna halvdag är moment som åtminstone jag vill påstå hör hemma i den ordinarie körskoleutbildningen. Det är mycket tugg under detta utbildningstillfälle och de praktiska manöverdelar som finns med i programmet tycker i vart fall inte jag skiljer sig särskilt mycket från bromsprovet och högfartsdelen under körprovet. Man kan därför fundera på huruvida det är skäligt att ta 3000 kr för någonting som kostar 800-900 kr på en körskola.

För den som inte vet hur upplägget fungerar så får varje riskutbildningsinstruktör utbilda fyra elever åt gången. Det ger att man kör 8 personer per tillfälle med det grupptugg som det brukar innebära. Det aktuella tillfället var det endast privatister med och jag skulle vilja påstå att vi enbart var två som egentligen hade någorlunda körvana och faktiskt kunde ta till oss av övningarna. Märk väl att risktvåan för MC inte är som gamla halkan för bil. Det är aldrig så att man testar några gränser, sladdar eller kör in i någonting mjukt. Vem som helst som kan sitta på en cykel och hålla styrfart blir godkänd på momentet och det måste helt klart ses som en brist. För en som har kört någorlunda mycket hoj så ger den här dagen i praktiken ingenting. Jag tycker det öppnar upp för det som någon ovan skrev att låta ett manöverprov vara en del i riskutbildningen som man sen slipper under körprovet.

- Att skaffa sig en hoj att köra upp med är faktiskt inte särskilt enkelt. Helt klart är det så att den normala proceduren är att man är inskriven på en körskola och att man hyr deras hoj för 1500-2000 när körskolan anser att man gått igenom SAMTLIGA utbildningsmoment. Jag har resonerat med tre olika körskolor. En av killarna jag lärde känna under risktvåan som befann sig i samma situation som jag provade en fjärde trafikskola. Kontentan är att minimilektionerna för att "verifiera" att man behärskar samtliga moment är 3 körlektioner. Det innebär att minimikostnaden för att köra upp som privatist utan egen hoj är 5850 kr för ett tillfälle, plus utebliven arbetsinkomst, plus transport av hoj. Detta under förutsättning att körskolan och trafikläraren är snäll nog att ta till dig som ett "specialfall" och göra ett anpassat program för enbart dig vilket en av dem var villig att göra i mitt fall. (Den körskolan och den trafikläraren kan jag rekommendera förövrigt. PMa mig isåfall).

Detta föranleder till ett annat problem som vi kan behandla på en gång.
Körprovet är helt klart anpassat till trafikskolorna. Inte nog med att du som privatist själv måste ombesörja att transportera hojen till rätt plats, platsen för uppkörningen vid bokningen behöver uppenbarligen inte ens vara den plats och ort körprovet i trafik kommer hållas på. Detta är något som körskolorna vet om, men för mig kom det som en ganska obehaglig överraskning kan man säga, när man står där, med en egen hoj, och ingen vet hur man ska ta sig mellan platserna. Förjävla dåligt! Dessutom är det så att trafikskolorna i praktiken konfiskerar manöverprovområdet timmen innan körprovet börjar för att köra runt på och det är som att det är lite med deras goda vilja du får vara med och leka. Och vad som sen händer när förarprövaren kommer är att trafikskolelärarna går och blir "lite tjenis" och vad som sägs där hade varit intressant att veta. För övrigt vet tydligen förarprövaren redan i förväg vilka som är privatister och vilka som kommer via körskola.

Här kan jag undra varför det går att hyra en bil av trafikverket vid körprov men inte en motorcykel. Med det krångel man behöver utstå med för att kunna köra upp för A, samt hur körprovet är beskaffat så är det jäkligt märkligt att denna möjlighet inte finns. Det är också ganska märkligt att det framkommer genom bokningen vem som är privatist och inte. Förarprövaren kan redan här bli partisk om han/hon så önskar. För det tredje kan jag inte förstå vad trafikskolelärarna har på platsen att göra när förarprovet inleds. Analogt hade varit att jag har med mig en av mina handledare på mina tentaskrivningar.

Körprovet då? Jag chansade aldrig att köra upp med R6an. Jag gick istället och köpte en s.k. "formelhoj" med några år på nacken samt en uppsättning koner på biltema och övade ett gäng timmar på en skolgård fördelat under ett par veckor. Gör det mig till en bättre förare? Skulle intre tro det, men jag förstår hur detta kan bli jävligt onödigt mycket pengar jävligt fort om man inte tycker att det är moraliskt försvarbart att ta sin hoj, sina konor och sina tumstockar och köra iväg till en lämplig asfaltsplätt. Jag letade dessutom upp trafikverkets manövergård i Göteborg en helg och härjade i någon timme.

Vi var 7 st som körde upp. En tjej (40 kanske) kugga direkt och fick åka hem. En fick jag aldrig se för jag hade redan avvikt från platsen. Jag kan dock säga det att jag har ändrat min uppfattning något ang manöverprovet. Såhär i reptrospektet så inser jag att förarprövaren försöker skaffa sig en uppfattning om färdighet och vana att hantera motorcykeln genom de olika momenten. Av den anledningen kanske inte R6an hade spelat så stor roll rent tekniskt. Däremot hade den kanske skickat andra signaler än den gubbhoj jag vispade runt med istället. Jag kan dock säga det att jag sannolikt körde avsevärt saktare på lågfartsdelen och avsevärt fortare på högfartsdelen än vad samtliga övriga gjorde. I synnerhet högfartsdelen gjorde mig och min handledare särskilt förvånade. Det står klart och tydligt i de föreskrifter som syns att det är 50 km/h genom HELA manöverdelen. Jag tror inte en jävel av de övriga höll över 40 genom serpentindelen, något min handledare som kört hojen dit noterade direkt under "uppvärmningen". Så uppenbarligen finns det utrymme för godtycke. På gott och ont kanske.

Avslutningsvis vill jag bara uttrycka viss besvikelse över vilken attityd somliga har haft gentemot mig och min moraliska kompass. Vi är ett land där förhållandevis få kör MC i vardagstrafik och som samhälle såväl som MC-kollektiv hade vi haft mycket att vinna på att förmå fler att köra MC. Motorcykelkörning behöver inte vara elitistiskt och få förunnat. Hade vägen inte varit så förbannat besvärlig till A-kortet så hade det funnits ett vettigt alternativ för den som inte orkar svettas på cykeln på väg till jobbet, inte har tid att offra timmar i en ineffektiv kollektivtrafik och inte heller känner för att sitta ensam i en två ton tung plåtburk med alla de miljöbelastningar och samhällskostnader som det innebär. Problemet är vägen till körkortet och knappast att det finns en skara som kör utan A-kort ute på landsvägarna och som i somliga fall (kanske rent av de flesta fall) kommer betydligt mer förberedda ut i trafiken när de väl får sin behörighet.

EOF
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Grattis Prose! Jag tycker du ska anmäla trafikskolan till Transportstyrelsen. De har tillsynsansvar för både trafikskolor och Trafikverkets förarprövare.
 

Hampe

Skriver massor!
Grattis till kortet, Prose - och välkommen in i gemenskapen, även om det var trångt i porthålet.
Jag skulle vilja tacka dig för att du tagit dig tid till berätta, beskriva och knyta ihop säcken.

Såhär i reptrospektet så inser jag att förarprövaren försöker skaffa sig en uppfattning om färdighet och vana att hantera motorcykeln genom de olika momenten.

Ja, det är ju vid det vägskälet vi kommer snart. Är manöverprovet bara cirkuskonster, eller finns det något för föraren att hämta ur körgårdstragglande?
Finns det något för inspektören att hämta...? Helt klart är det finns något för körskolan att hämta i vart fall...


Hampe
 

CB_Tobbe

New member
Ett problem med lågfartsdelen är att en modern mc förutom trial mc inte är optimerade för att svänga kraftigt i krypfart och vara smidiga där. En modern mc är byggd för att vara högfartsstabil och samtidigt vara lättmanörerad i normal körhastighet.

Ofta är dom smidiga lågfartsfordonen en katastrof i högfart. Det gäller även olika motorredskap.
 

Chopperbyggarn

New member
När man läser dessa körkorts trådar så slås man av att alla verkar tänka på varianter av redan existerande utbildning/prov.

Svaret kanske finns i helt nya tankebanor? Existerar det överhuvudtaget något nytänkande på detta område?

Var finns den idé rikedom som man kan se på andra områden när det kommer till körkorts utbildning?

Självklart så måste gå att få till en bra körkortsutbildning som kräver betydligt mindre av resurser när det gäller tid och pengar för körkortstagaren och som fungerar både för stor, mellan och liten.

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Ofta är dom smidiga lågfartsfordonen en katastrof i högfart. Det gäller även olika motorredskap.

Nähä...?!

tractor.jpg
 

HkanB

New member
När man läser dessa körkorts trådar så slås man av att alla verkar tänka på varianter av redan existerande utbildning/prov.

Svaret kanske finns i helt nya tankebanor? Existerar det överhuvudtaget något nytänkande på detta område?

Var finns den idé rikedom som man kan se på andra områden när det kommer till körkorts utbildning?

Självklart så måste gå att få till en bra körkortsutbildning som kräver betydligt mindre av resurser när det gäller tid och pengar för körkortstagaren och som fungerar både för stor, mellan och liten.

Anders.J
Nytänkande är väl jättebra! Inget fel med det alls. Om det bara vore så att motparten Trafikverket och motarbetaren NTF kunde greppa koncpetet "nytänkande". Hur man sen skall hantera och förhålla sig till STR ...som har ett investerat intresse av det blir så krångligt som möjligt inom gränserna för ekonomiskt hållbart.

Nytänkande på det här området funkar lika bra som tändstickor i simbassäng, vingar på tegelsten, cyklar för fiskar...
 
Last edited:

Sälen

New member
Tänkte att jag som hyfsat nyligen tagit mitt körkort (Augusti 2013) kan ge mina synpunkter om körkortsutbildningen och hur den upplevdes.
Jag tänkte också försöka ge en insikt till varför många unga avstår från att ta MC-körkort trots att många drömmer om att äga en.
Jag köper argumentet att man inte ska ta MC-körkort om man inte har råd med det, jag köper också argumentet att man har råd när man blir äldre och om man har fast jobb. Men låt oss vara ärliga, om du känner att du kan lägga ut 10-20 000 för ett körkort, 10 000 till för utrustning och köpa en fabriksny hoj, då är du antagligen ingen ungdom längre.

Jag har hört argumentet av många äldre MC-åkare att 15 000 utslaget på 10 år av hojåkande är väldigt lite och att det är en liten summa i förhållande till motorcykeln i sig. Vad det innebär i verkligheten däremot är att det hindrar unga från att ta körkort. Du betalar inte de 15 000 kronorna när du har kört 10 eller mer år utan du måste betala dom innan du ens får börja, i den absolut sämsta ekonomiska tiden i ditt liv om du vill börja som ung. Nu kan jag inte tala för mina jämnåriga som gick rakt från gymnasium till jobb, men för oss som gick direkt till universitetet och lever på studiebidrag är 15 000 en astronomisk summa. Visst den summan går att arbeta ihop relativt fort om man har tur att lyckas få ett extrajobb. Men det är svårt att motivera att lägga dom på ett körkort när pengar hela tiden behövs till annat. Dessutom, har du mot förmodan lyckats att efter flera månader spara ihop till 15 000 för en riktigt billig hoj att övningsköra med plus begagnade MC-kläder, då är det förståeligt att många önskar att de kunde slippa spara ihop till samma summa igen för en liten plastbricka som säger att du får köra den, en bricka som du inte är garanterad att få oavsett om du lägger ut 40 000 på övningskörningslektioner. Dessutom så kanske du måste hyra en annan motorcykel för att ta körkortet på, logiskt eftersom det är din egen hoj du kommer köra på när du väl tagit körkortet.
"Samtidigt så står DIN motorcykel i garaget, bara står där och väntar, månad efter månad medans du sparar ihop till körkortet, du som redan har haft bilkörkort i ett par år, som körde massa moppe när du var 15. Motorcykeln är ju ett mellanting eller? Du kan ju alla trafikregler eller hur? Och du får ju faktiskt lagligt befinna dig i trafiken, även om det måste vara 4 hjul under dig. Men du kan ju köra tvåhjuling, du har ju kört moped, och vad är inte en motorcykel om en moped med lite mer hästkrafter? Du har ju all kunskap, du har all utrustning, du har ditt körkort(för bil och Am) och hur ska du bli bättre om du inte får träna? Det kanske går bra, bara jag kör försiktigt i början...
Eller kanske du vet hur man kör motorcykeln ordentligt, du har ju övningskört flera gånger med farsan, men han har ju aldrig tid, och du får ju vara i trafiken ensam i en bil."
När det ser ut så är det EXTREMT frestande att "glömma" den där lilla bokstaven "A" som saknas mellan "Am" och "B"
Jag föll aldrig för den frestelsen så pinsamt laglydig som jag är, men jag kan definitivt förstå att många skiter i körkortet i den situationen.

Ungdomar, förutom väldigt rika sådana kommer inte heller att köpa en ny BMW 1200GS Adventure, en HD eller en supersporthoj för 150 000. Vi kommer troligtvis inte heller köpa en bättre begagnad drömhoj eller en fabriksny mellanklassare för 60 000 heller, mer troligt är snarare att vi köper någonting som kostar hälften av det, eller ännu mindre. Så körkortet är verkligen en betydande del i totalkostnaden om du är på en budget. Jag kan ärligt säga att jag lade ner mer pengar på körkortet än vad jag lagt totalt på min motorcykel. Räknar jag till MC-kläder, lås, försäkringar och bensin och slår ut de på de dryga två åren jag ägt motorcykeln så är körkortet ändå en stor och betydande del av totalkostnaden.
Och låt oss vara ärliga, en student kommer inte köpa ett förstklassigt skinnställ och hjälm för 15 000 heller.
Det går att köra MC på budget och vara student helt klart, jag är ett bevis på att det är möjligt, men det är en ekonomisk uppoffring väldigt få är villiga att göra. Vilket effektivt ser till att ungdomar inte tar MC-kort, utan antingen väntar tills de är äldre och har fast anställning eller mer troligt skjuter på det år efter år.
Om ni vill ha ett exempel på precis hur effektivt denna lobbyverksamhet fungerar för att hålla borta ungdomar från MC-körkortet:
När jag köpte min mellanklassare så hade jag ju ingen användning för min 125:a längre, jag kunde sälja den, men hade inte fått speciellt mycket för den, hellre ville jag ha någon att åka med. Så jag försökte skänka bort den. Jag sa till alla mina kompisar att de fick den gratis av mig att övningsköra och ta körkort med. Trots att flera av mina kompisar är motorintresserade och ett par av tjejkompisarna drömmer om att en dag bli motorcyklister och köra bredvid deras föräldrar och inte bara sitta bak, så var det ingen som tog emot den. Ingen av alla mina nära vänner som tog emot en en fräsch, fullt fungerande 125:a helt gratis, trots att de hade föräldrar att övningsköra med. För ingen av dom kände att de hade råd att betala körkortet!

Som tur är så är försäkringsbolagen på vår sida, de ser vilken situation vi är i och ser en bra investering för framtiden, därför sänker dom sina premier för ekonomiskt utsatta ungdomar för att locka oss ut på vägarna, för att sedan som vi kan hålla med om är rimligt, höja kostnaden när vi är äldre och mer ekonomiskt stabila och har råd att betala högre premier... ... ... ... eller nej visst ja, det var ju tvärtom! De yngre måste ju betala mycket mer för en likvärdig försäkring.

Så vi kan se hur detta leder till att medelåldern på motorcyklister höjs och varför många ungdomar väljer att avstå från MC-kort.
Men nog med gnäll från en bister ungdom och student, nu ska jag bli mer objektiv och berätta hur jag upplevde de olika momenten som innebar att ta ett körkort med dom nya reglerna. Något som kan förklara varför även människor med fast jobb väljer att inte ta körkort.
Se nästa inlägg, blir nog rörigt om mina stycken blir för långa.
 
Top