Jag vill veta varför och inte att

Hampe

Skriver massor!
Ny tragisk olycka med buss inblandad:


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17143449.ab
Aftonbladet skrev:
Kraschen mellan bussen och mc-föraren i Knivsta var så våldsam att den 65-årige föraren avled.
Nu utreds olyckan av polisen.

– Någon har gjort något fel, så mycket kan man konstatera, säger Mats Östman, chef för polisens trafikavdelning i Uppsala län.

Linjebussen ska ha stannat för stopplikt vid fyrvägskorsningen på länsväg 255 i höjd med Vassunda utanför Knivsta i går.
Strax därefter, klockan 19.58, inträffade dödsolyckan.

– Av någon anledning kör bussen ut och motorcyklisten kommer från sidan och kör in i den, säger Mats Östman, chef för polisens trafikavdelning i Uppsala län.

Anhöriga har underrättats

Den 65-årige mc-föraren förlorade medvetandet, och dog på plats, enligt räddningstjänsten. Hans anhöriga har underrättats av polis om den tragiska olyckan.

Vittnen, medpassagerare, och den chockade busschauffören hördes av polis under gårdagen.

Men polisutredningen fortsätter i dag. Ingen är misstänkt för något brott, men bland annat busschauffören ska höras av polis igen.

Kan röra sig om trafikbrott

– Någon har gjort något fel, så mycket kan man konstatera, säger Mats Östman.

Enligt chefen för trafikavdelningen måste polisen utreda om någon betett sig ovarsamt i trafiken, och om det i så fall har skett ett trafikbrott.

– Det finns inget som tyder på att mc-föraren uppträdde ouppmärksamt, snarare tvärtom. Men vi har en hel del att undersöka. Vi kommer att höra nya vittnen innan vi kan ta ställning till om någon blir misstänkt för brott.

Jag förstår att man inte vill, och inte skall uttala sig om vållandefrågan på detta stadiet, men läs formuleringarna igen:

Det är fortfarande motorcyklisten som är den aktive - som "kör in i bussen".

"Någon" har gjort fel. Polisen "måste" utreda (som om man helst ville slippa) om någon "betett sig ovarsamt i trafiken". Vad är det för språk? Varför denna undfallenhet?

En förare av en buss har negligerat stopplikten:

Wikipedia skrev:
Stopplikt råder om stoppskylt är uppsatt vid en vägkorsning.

Detta innebär att trafikanterna alltid måste stanna vid den heldragna stopplinjen eller, om sådan saknas, omedelbart innan den korsande vägen. De måste stanna även om sikten är klar och ingen övrig trafik syns till. Vitsen med principen är att säkerställa att föraren tar sig tid att observera trafiken. Stopplikt råder till exempel vid korsningar som är hårt trafikerade och/eller har hög hastighetsbegränsning, eller vid korsningar med skymd sikt.

Att inte iaktta stopplikt är en trafikförseelse.

Förr i tiden - när vi hade en koppling mellan trafik och konsekvens var "uraktlåtenhet att iaktta stopplikt" något som föranledde körkortsindragning utan vidare spisning. Nu har man även här blivit mer "förlåtande":
http://trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse5.htm med resultat att folk dör!

Den korrekta beskrivningen av efterspelet kring det inträffade skulle varit:
"Föraren av bussen är misstänkt för vårdslöshet i trafik, och vi har inlett en utredning kring detta"

Allt annat mumbojumbo och urskuldande skulle man kunnat skära bort, och jag är så förbannat less alla som duckar för att både ta och fördela ansvar bakom skyddsorden "olycka" och "ingens fel".

Det sista "men" låter riktigt olycksbådande:
– Det finns inget som tyder på att mc-föraren uppträdde ouppmärksamt, snarare tvärtom. Men vi har en hel del att undersöka. Vi kommer att höra nya vittnen innan vi kan ta ställning till om någon blir misstänkt för brott.

Skall man lyckas hitta något som gör motorcylisten vållande trots allt?




Hampe
 

Jämten

New member
Reagerar på samma sätt att det skall vara så vinklat.Dessvärre är att tidningarna ofta köper sina artiklar från olika nyhetsbyråer.Sedan omarbetar dom materialet så att det passar in i den policy som artikelförfattaren och tidningen har.Foton köps av bildbyråer med andra ord har dom aldrig lämnat kontoret .Således är det mycket halvfabrikat.MÅ så gott MC-åkare.Jämten.
 

Hampe

Skriver massor!
G-P skrev:
Motorcykel körde in i bil i Tanum

18.46, Tanum. En motorcykel kolliderar med en personbil på E 6. Föraren fördes till sjukhus med lindriga skador, enligt polisen.

Vid Knäm utanför Tanum kör en motorcykel in i en bil på E 6, enligt SOS Alarm. Räddningstjänst, ambulans och polis larmas till platsen. Ingen person klämdes fast vid olyckan, men motorcykelföraren, en kvinna född 1965, fördes till NÄL med lindriga skador. Motorcykeln bärgades från platsen.

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.1844863-motorcykel-korde-in-i-bil-i-tanum

Men usch! Rakt in i bilen alltså? Fy tusan, dom här motorcyklarna - det är inte underligt att det händer grejer, med tanke på hur dom kör. Och mitt ute på E6 också, bara rakt in i bilen. Ja ja, tur att ingen klämdes fast inne i bilen i vart fall. Motorcyklar....


...men, en luttrad motorcyklist frågar sig nog om detta verkligen kan vara hela sanningen i ärendet?


GT skrev:
Mc-förare krockade med en personbil



En motorcyklist körde in i en personbil.

Kvinnan som körde motorcykeln fick föras med ambulans till sjukhus.


Det var vid den korsningen Knäm på gamla E6 som en motorcykel kolliderade med en personbil. Olyckan inträffade vi strax innan 19.00 på onsdagen och räddningstjänst, polisen och ambulans kallades till platsen.

Bilföraren blev enligt räddningstjänsten bländad i korsningen och såg inte motorcykeln, som körde in i sidan på bilen, skriver bohuslaningen.se.

Motorcykelföraren fördes med ambulans till NÄL med lindriga skador.
http://www.expressen.se/gt/mc-forare-krockade-med-en-personbil/

Okay, här kan man ivart fall lista sig till vad som hänt. Det är gamla E6, och det är en korsningsolycka. Who could have guessed...

Men, det är i texten fortfarande motorcyklisten som är det aktive, agerande, initierande och implicit den vållande: (saxat ur texten ovan)

"Mc-förare krockade med en personbil"

"En motorcyklist körde in i en personbil"

"Kvinnan som körde motorcykeln fick föras med ambulans till sjukhus" (Gudomlig rättvisa...?)

"en motorcykel kolliderade med en personbil"

I näst sista stycket börjar vi närma oss något som kan liknas vid en sanning;

"Bilföraren blev enligt räddningstjänsten bländad i korsningen och såg inte motorcykeln"

men på ett märkligt sätt har räddningstjänsten redan utrett och urskuldat den stackars bilisten som fick en motorcykel rätt i sidan, helt oförhappandes.

det hela avslutas självfallet med ett

"...som körde in i sidan på bilen." Wham bam! Att dom aldrig kan se sig för, dom där motorcyklisterna!
Två frågetecken står dock kvar efter denna djuplodande artikel;

1. Hur gick det med bilföraren? Brände det till i ögonen när han tittade in i solen att han tvingas till sjukhus han med, den stackaren?

2. Hur gick det med bilen? Blev det stora märken? Det är himla retligt nu under semestern att försöka få tag på plåtverkstad som kan ta in vagnen med kort varsel. Man vill ju inte åka omkring och synas i en bil som en motorcykel bucklat till på det där viset.


"Artikeln" är "författad" på GT av en Johan Sköld johan.skold@gt.se som sannerligen har kokat soppa på en spik: långt ner i GTs "artikel" brasklappas det och skylls på Bohuslänningen!

Här är alltså underlaget till Johan Skölds "artikel" http://bohuslaningen.se/nyheter/tanum/1.2253805-bil-och-mc-i-krock-vid-knam

En sketen notis, som GT satt sig att brodera ut! Varför ser man då inte till att göra det rätt? Tänka lite kritiskt, kolla källor, tänka själv...? Så där som man tror att journalister gör?

Jag spyyyyr på medias rapportering av motorcykelolyckor! En idiot ger sig inte tid nog till att se sig för innan han (hon?) kör rakt ut på en större väg, jag spyr på undfallenheten att inte vilja brännmärka den jävel som spelar hazard med andra människors liv för att man inte orkar med en så grundläggande sak som att se sig för innan man kör ut på en större väg.

Jag spyr på laissez faire-mentaliteten som accepterar att "olyckor händer" och bredvilligheten att leta anledningar som fråntar olämpliga bilförare ansvaret för sin framfart.

Detta mina vänner är den Nollvision nästa hela det komatosa samhället strävar emot, med "förlåtande" som ledord. "Oh, du blev bländad din stackare!




Hampe


Edit:
Fan, man ser mer saker i texten när man börjar bena i den:

"Bilföraren blev enligt räddningstjänsten bländad i korsningen och såg inte motorcykeln"

Lägg märke till det passiva i skeendet när bilisten del i olyckan skall beskrivas:
"blev bländad" Det var alltså något helt oväntat (solen) som bländade föraren så till den milda grad att det enda han kunde göra var att köra ut i korsningen alldeles oavsett om han kunde veta om det var trafik där eller ej.

Det är något helt annat än motorcyklisten som "kör in i".


Jag har sagt det förut: denna typ av... ...jag vill inte kalla det journalistik... ...bygger allmänhetens bild av motorcyklism - och det är sannerligen ingen fager bild.
Dessutom sänder det heller inga allmänpreventiva signaler till andra döskallar i trafiken att det är FEL att torpedera oskyddade trafikanter. Allt vävs in i geggamojan där "olyckor händer" och noll vision är mantrat som rabblas.


Krya på dig, tjejen förresten - hoppas inte hela hojsommaren är förstörd för dig.
I mina ögon är detta en klockren "vårdslöshet i trafik". Hoppas att du droppar en kommentar här inne kring det rättsliga efterspelet.


H
 
Last edited:

Jämten

New member
Dessa ofta unga skribenter får ofta sina uppslag via mediabyråer sedan vinklar dom källmaterialet så att det passar den policy som tidningen har.Foton köps av bildbyråer.Då blir artiklarna ett halvfabrikat som läsarna tyvärr får hålla tillgodo med.Dom har således aldrig lämnat kontorsstolen.Detta är den moderna journalistiken fort men fel i morgon är det glömt.Tyvärr.Hälsningar JÄMTEN
 

Diversion

New member
http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.1844863-motorcykel-korde-in-i-bil-i-tanum

Men usch! Rakt in i bilen alltså? Fy tusan, dom här motorcyklarna - det är inte underligt att det händer grejer, med tanke på hur dom kör. Och mitt ute på E6 också, bara rakt in i bilen. Ja ja, tur att ingen klämdes fast inne i bilen i vart fall. Motorcyklar....


...men, en luttrad motorcyklist frågar sig nog om detta verkligen kan vara hela sanningen i ärendet?



http://www.expressen.se/gt/mc-forare-krockade-med-en-personbil/

Okay, här kan man ivart fall lista sig till vad som hänt. Det är gamla E6, och det är en korsningsolycka. Who could have guessed...

Men, det är i texten fortfarande motorcyklisten som är det aktive, agerande, initierande och implicit den vållande: (saxat ur texten ovan)

"Mc-förare krockade med en personbil"

"En motorcyklist körde in i en personbil"

"Kvinnan som körde motorcykeln fick föras med ambulans till sjukhus" (Gudomlig rättvisa...?)

"en motorcykel kolliderade med en personbil"

I näst sista stycket börjar vi närma oss något som kan liknas vid en sanning;

"Bilföraren blev enligt räddningstjänsten bländad i korsningen och såg inte motorcykeln"

men på ett märkligt sätt har räddningstjänsten redan utrett och urskuldat den stackars bilisten som fick en motorcykel rätt i sidan, helt oförhappandes.

det hela avslutas självfallet med ett

"...som körde in i sidan på bilen." Wham bam! Att dom aldrig kan se sig för, dom där motorcyklisterna!
Två frågetecken står dock kvar efter denna djuplodande artikel;

1. Hur gick det med bilföraren? Brände det till i ögonen när han tittade in i solen att han tvingas till sjukhus han med, den stackaren?

2. Hur gick det med bilen? Blev det stora märken? Det är himla retligt nu under semestern att försöka få tag på plåtverkstad som kan ta in vagnen med kort varsel. Man vill ju inte åka omkring och synas i en bil som en motorcykel bucklat till på det där viset.


"Artikeln" är "författad" på GT av en Johan Sköld johan.skold@gt.se som sannerligen har kokat soppa på en spik: långt ner i GTs "artikel" brasklappas det och skylls på Bohuslänningen!

Här är alltså underlaget till Johan Skölds "artikel" http://bohuslaningen.se/nyheter/tanum/1.2253805-bil-och-mc-i-krock-vid-knam

En sketen notis, som GT satt sig att brodera ut! Varför ser man då inte till att göra det rätt? Tänka lite kritiskt, kolla källor, tänka själv...? Så där som man tror att journalister gör?

Jag spyyyyr på medias rapportering av motorcykelolyckor! En idiot ger sig inte tid nog till att se sig för innan han (hon?) kör rakt ut på en större väg, jag spyr på undfallenheten att inte vilja brännmärka den jävel som spelar hazard med andra människors liv för att man inte orkar med en så grundläggande sak som att se sig för innan man kör ut på en större väg.

Jag spyr på laissez faire-mentaliteten som accepterar att "olyckor händer" och bredvilligheten att leta anledningar som fråntar olämpliga bilförare ansvaret för sin framfart.

Detta mina vänner är den Nollvision nästa hela det komatosa samhället strävar emot, med "förlåtande" som ledord. "Oh, du blev bländad din stackare!




Hampe


Edit:
Fan, man ser mer saker i texten när man börjar bena i den:

"Bilföraren blev enligt räddningstjänsten bländad i korsningen och såg inte motorcykeln"

Lägg märke till det passiva i skeendet när bilisten del i olyckan skall beskrivas:
"blev bländad" Det var alltså något helt oväntat (solen) som bländade föraren så till den milda grad att det enda han kunde göra var att köra ut i korsningen alldeles oavsett om han kunde veta om det var trafik där eller ej.

Det är något helt annat än motorcyklisten som "kör in i".


Jag har sagt det förut: denna typ av... ...jag vill inte kalla det journalistik... ...bygger allmänhetens bild av motorcyklism - och det är sannerligen ingen fager bild.
Dessutom sänder det heller inga allmänpreventiva signaler till andra döskallar i trafiken att det är FEL att torpedera oskyddade trafikanter. Allt vävs in i geggamojan där "olyckor händer" och noll vision är mantrat som rabblas.


Krya på dig, tjejen förresten - hoppas inte hela hojsommaren är förstörd för dig.
I mina ögon är detta en klockren "vårdslöshet i trafik". Hoppas att du droppar en kommentar här inne kring det rättsliga efterspelet.


H

Jag håller visserligen med men varför sitter ni här och predikar för de redan frälsta? Jag var med i Facebookgruppen som motsatte sig skrotbilsberedningen. Utan att på något vis framhäva mig vill jag tro att jag bidrog litegrann. Det första jag sa var att det hjälper inte att sitta här och ondgöra sig över byråkrater och politiker. Ni måste kontakta media, skriva brev till ansvariga individuellt eller i grupp samt arbeta via era klubbar och föreningar om ni är med i någon. Detta skedde också.

I det här fallet är det journalisterna som behöver läsa dessa inlägg, inte vi.
 

Hampe

Skriver massor!
Jag håller visserligen med men varför sitter ni här och predikar för de redan frälsta? Jag var med i Facebookgruppen som motsatte sig skrotbilsberedningen. Utan att på något vis framhäva mig vill jag tro att jag bidrog litegrann. Det första jag sa var att det hjälper inte att sitta här och ondgöra sig över byråkrater och politiker. Ni måste kontakta media, skriva brev till ansvariga individuellt eller i grupp samt arbeta via era klubbar och föreningar om ni är med i någon. Detta skedde också.

I det här fallet är det journalisterna som behöver läsa dessa inlägg, inte vi.

I inlägget ovan hittar man emailadress till den sommarpraktikant som skrivit under på spyan. johan.skold@gt.se
Tanken var änna att om någon mer tycker att artikeln är otillständigt vinklad så skriver man och påpekar detta, var och en på sitt sätt. Tycker man att den är okay så gör man ingenting. Svårare än så är det inte.
Den som vill lägga lite tyngd bakom sitt mail sätter kopia till tjänstgörande redaktionschef just nu: maria.marteleur@expressen.se

Att jag mailat ensam gör nog varken till eller från, men om alla som blir upprörda över att bli kollektivt rullade i tjära och lösgrus för att en bilist brustit skickar iväg en blänkare om irritationen där över så kan det kanske, eventuellt noteras.

Ledsen om jag var subtil, ni får trösta er med att det är sällan det händer...

Hampe
 

Bob Sweden

New member
Vet inte om det bara är att jag ser dom här grejorna nu men visst tusan pangar det på även på vägar där all trafik går åt samma håll?

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17146125.ab

Och så den här såklart:
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttsport/sport/article17138350.ab

Att svänga vänster ÄR farligt, särskilt om det kommer en långtradare mosande...
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17029707.ab

Väjningsplikt, vad är det?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17003068.ab


Dom som känner mig vet att jag SYNS när jag är ute med hojen.
Men tror du jag klarat mig undan incidenter under årets första 1000 mil?
Inte en chans.

Hur en del tvåhjulingspiloter vågar köra runt utan så mycket som halvljus på hojarna begriper inte jag.
Nej, jag förväntar mig inte att alla ska se ut som jag, rullande cirkusar med en vägg av ljus i fronten, det är inte där problematiken ligger.
Det krockas in i stillastående bilar, husbilar, lastbilar och bussar.
Att då tro att en liten glödtråd gör någon skillnad tror jag inte på, men att SYNAS är det minsta man kan göra för att öka chansen att komma hem helskinnad.

Sverige är ett trafikmässigt U-land, och min teori är solklar:
Det brukar ju inte komma någon...
Landet S är så glesbefolkat och därmed lågtrafikerat att trafikanter inte behöver se sig för.
Bara att köra på liksom, det brukar ju gå bra. För det mesta... Det kom ju ingen i går...


/B
 

påK-en

New member
Och så den här såklart: ..........................
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttsport/sport/article17138350.ab
..................
/B

Beträffande olyckan utanför Hudiksvall så passerade jag strax innan, jag reagerade då för att den stillastående bilen var placerad onödigt långt in i körfältet så att man fick gira in i vänstra filen för att komma förbi, det hade gått att komma betydligt längre åt sidan. Om den stod kvar så när det "small" vet jag inte.
 

gundj

New member
Beträffande olyckan utanför Hudiksvall så passerade jag strax innan, jag reagerade då för att den stillastående bilen var placerad onödigt långt in i körfältet så att man fick gira in i vänstra filen för att komma förbi, det hade gått att komma betydligt längre åt sidan. Om den stod kvar så när det "small" vet jag inte.

Vad sa polisen när du berättade detta för dom?
Bilföraren hade alltså redan kunnat förstå att denne befann sig i en farlig situation.
Skrämmande brist på förståelse för hur trafiken fungerar.
 

påK-en

New member
Vad sa polisen när du berättade detta för dom?
Bilföraren hade alltså redan kunnat förstå att denne befann sig i en farlig situation.
Skrämmande brist på förståelse för hur trafiken fungerar.

Enligt lokalpressen har detta kommit fram, bl.a. genom vittnesuppgifter.
 

gundj

New member
Du bemödade dig alltså inte att ringa polisen och på så sätt hjälpa en MC-kollega till rättvis bedömning?
 

Hampe

Skriver massor!
Här skulle man verkligen vilja veta vad som egentligen hände:



20:42 Göteborg. En 16-årig kvinna voltar med en moped. Förd till sjukhus.


Det var på Kärrdalsvägen som en 16-årig kvinna voltade med en mini-mc.

Två ambulanser och polis ankommer till platsen. Det är än så länge okänt hur skadad kvinnan är, men hon är vaken. Hon uppger att hon har smärtor i rygg och nacke.

Kvinnan bar hjälm vid olyckan. Fordonet är en crossmoped
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1913718-kvinna-voltade-med-mini-mc


Man får väl vara glad att bara en person blev skadad när det var så många olika fordon inblandade...

"Voltade" förresten...? Burkar det inte vara benämningen på incidenter där bilar hamnar på taket i diket...?
Cheyen kanske stuntade på en ramp med sin mini-mccrossmoped-moped?

H
 

Hampe

Skriver massor!
Mer mopeder. Är det verkligen vårt problem?
Ja, lite - häng med:

GP skrev:
En man i 25-årsåldern avled av skadorna han fick i en krock mellan en moped och en buss i Brunnsbo på Hisingen i Göteborg sent på måndagskvällen.

Mannen körde en så kallad EU-moped och ska enligt polisen i hög fart kört in i bussen. Han fördes till Sahlgrenska universitetssjukhuset men hans liv gick inte att rädda.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1989113-mopedist-dog-i-busskrock



GT skrev:
Enligt polisen ska mopeden ha kommit i mycket hög fart, föraren tappade kontrollen och körde rakt in i bussen.
http://www.expressen.se/gt/en-dod-efter-krock-med-buss-och-moped/




Aftonbladet skrev:
Mannen körde en så kallad EU-moped och ska enligt polisen i hög fart kört in i bussen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17398123.ab



"Jaha, mopedist på Hisingen - det kan man ju räkna ut hur det gick till..."


Är det så enkelt?
Medias bild här ovan är entydig: mopedisten körde in i bussen, och fort dessutom.
Epic fail, skjut mopedisten. Just det - han dog ju. Well well - cirkulera! Här finns inget att se.

Men jag accepterar det inte! Hur fort går en moped? 45 km/h om allt är som det skall vara. Hur ofta är det det...?
Vettigt trimmad; 80 blås kanske? Riktiga GPS-kilometer. Det är fort på en 50-sträcka. Men det är faktiskt inte extremt fort.
Det är en hastighetsöverträdelse som normalt sett ger böter, inte ens körkortsindragning. Om man har något.

Jag vet inget om killen som omkom, skötsam eller ej, belysning i ordning eller inte - och att han var 25 år gammal och körde moped kan erfarenhetsmässigt både betyda mammas gosse eller kriminell katastrof som redan nått sitt zenit i livet. Men, de mycket explicita bilderna som presenteras i kvällstidningarna visar ändå att det fanns en hjälm med på resan...


Nej, det som gör mig förbannad är att polisen agerar domare på plats och släpper ifrån sig ett skevt pressmeddelande - som sedan tidningarna kör ograverat, utan att fundera, utan att ens koppla de bilder dom själva publicerar till detta pressmeddelande och den text dom gör till sin egen.

Sanningen är den att bussen gjort en vänstersväng, korsat mopedens körbana, underlåtit att iaktta väjningsplikt och nödig försiktighet!

Var någonstans nämns detta i någon av tidningarna?
Ännu en "bussolycka", alltså. Stressad busskusk låter tyngd och storlek gå före lag och rätt.
Känner vi igen det? Kan vi se det hända oss själva...?

Nå, denna gången kommer inte busschauffören undan med standardfrasen "jag trodde det var en moped".
Han kommer undan i vilket fall som helst, verkar det som.




Hampe
 
Last edited:

Jämten

New member
För en 20 tal år sedan gjordes en undersökning i England.

En vacker kvinna med inte allt för mycket kläder på sej stod vid vägkanten.
Samtliga bilister som passerade hade sett kvinnan.

Den lilla pojken på 4-år som hon höll i handen hade ingen sett. Är det tunnelseendet som inträffar????

Något konstigt inträffar när man inte ser en mc åkare ofta med skarpa färger på jacka mm. Jämten
 

nir_scorpio

New member
...Något konstigt inträffar när man inte ser en mc åkare ofta med skarpa färger på jacka mm. Jämten

En möjlig förklaring: "Vehicle/Motorcycle Accident Regularity Possibly Linked to Brain Miscalculating Time of Impact of Smaller Objects" http://www.sciencedaily.com/releases/2013/09/130909130942.htm

I korthet, hjärnan har två huvudsakliga sätt att bedöma hur snabbt föremål närmar sig. Det ena är att göra en bedömning av det specifika objektet enbart baserat på hur det förändrar sig, det andra är en "tumregel" baserad på perspektiv där föremåls relativa storlek jämförs med varandra. Ett litet föremål som är nära kan då t.ex. jämföras med ett större längre bort och uppfattas som om det är lika långt eller längre bort än det större föremålet. Enligt undersökningen är det tumregeln som oftast används, eller används först, med konsekvensen att man inte förstår hur nära det mindre föremålet är förrän det är för sent.
 

HkanB

New member
Att köra med osynlighetsmantel

För en 20 tal år sedan gjordes en undersökning i England.

En vacker kvinna med inte allt för mycket kläder på sej stod vid vägkanten.
Samtliga bilister som passerade hade sett kvinnan.

Den lilla pojken på 4-år som hon höll i handen hade ingen sett. Är det tunnelseendet som inträffar????

Något konstigt inträffar när man inte ser en mc åkare ofta med skarpa färger på jacka mm. Jämten

Tyvärr är det inte så där väldigt konstigt.

Snyggt fruntimmer vädjar till några av våra mer primitiva och nu för tiden inte så politiskt korrekta instinkter! Därför ser vi henne och förtränger barnet bredvid!:wink:

Motorcyklisten, osynlig trots reflexvästen faller sannolikt offer för en annan av våra instinkter.
Vi människor utvärderar ständigt medvetet eller inte hotbilden runt om oss och för bilisten i allmänhet är en motorcyklist inte ett reellt hot. Verkliga hot för bilisten finns högre upp i trafikens näringskedja som t.ex bussar och lastbilar. Det finns mycket det-här-kommer-att-göra-riktigt-ont potential i liknande fordon, överlevnaden står spel.

Det också ett sorts modernt hot som bilisterna också reagerar på, nämligen poliser! :wink:
En vit hjälm får vilken mc som helst att se ut som en potentiell polis på samma sätt som vita bilar med saftblandare och reflexer lätt tas för polisbilar, vilket de ju i och för sig ibland faktiskt är. :p

Summan av det hela är snudd på hur färgglad man än ser ut som motorcyklist, så sänder man inte ut "möjlig polis" signaler så syns man inte. Det är stor skillnad på att åka med helvit hjälm mot en t.ex kanariegul eller varför inte spräcklig! Jag har provat alla tre...och....vinnare är alltid den helvita hjälmen oavsett hoj och utrustning i övrigt.

En del bilister verkar se en i alla fall oavsett hur man klär sig eller har på huvudet..den bilisten är också mycket sannolikt motorcyklist "på fritiden".

Alltså, om vi inte uppfattas som ett hot så syns vi inte...
 
Top