Jobbig, obekvämt resonemang nu när man bara vill ut i solen och köra...?
Mmmm - kan tänka mig det, men detta är en viktig historia.
Bussföraren har faktiskt dömd för "Vållande till annans död". Smaka på det lite, och fundera vad det innebär att gå med det oket över sina axlar under resten av sitt liv...
Att påföljden där blir villkorlig dom är inte så underligt - det finns knappast något uppsåt, och som man skriver så är han clean innan och lär knappast fortsätta att ställa sig på tvären efter domen.
Jag inbillar mig att det även borde funnits en dom på "Vårdslöshet i trafik" också, men att Hrr Redaktörer tappat bort detta eftersom vållande till annans död ser bättre ut i text. Eller också tillkommer ett sådant mål senare.
Resonemanget kring dagsböterna kan tyda på detta. Varför skulle han riskera att förlora arbetet, om inte en eventuell "vårdslöshet i trafik" riskerar att resultera i en kortare eller längre indragning av körkortsbehörighet...?
Sparkar verkligen en seriös arbetsgivare en busschaufför som får en tidbegränsad indragning av körkortsbehörighet?
I min värld behåller en arbetsgivare en bra chaufför och stöttar honom med andra arbetsuppgifter under den överbryggningsperiod som krävs, men det kanske är annorlunda i bussvärlden.
Saksamma - jag tycker att Tingsrätten gjort en knäpp nedsättning av bötesbeloppet:
att mista körkortet för längre eller kortare tid är en "occupational hazard" för den som är yrkeschaufför, och det gäller att uppföra sig på ett sådant sätt i trafiken att man inte riskerar en körkortsindagning. Visst, man skulle kunna tycka att chaufförsyrket i sig skulle betala sig bättre för att kompensera för de risker man tar i trafiken, men att Tingsrätten
sänker böter bara för att det är en yrkeschaufför inblandad...?
Det låter underligt, och det ger upphov till helt onödiga spekulationer om vad ett liv är värt.
Man skulle kunna spekulera i att det är en bruten man rätten har sett, någon som kanske inte kommer att kunna återgå till sitt arbete som chaufför under lång tid, eller ens någonsin.
Trist i så fall, men jag undrar igen: Är det Tingsrättens sak att ta sådana hänsyn...?
All in all spelar det inte så stor roll.
54,000 kronor eller 540,000 hade inte gjort vår hojåkarkompis mer levande, och böter av det här slaget gör ingen materiell skillnad hos killens efterlevande - dom sväljs av statskassan, och kanske även till viss del av Brottsofferfonden.
Det viktiga för oss som motorcykelkollektiv är som Cawwa säger att det faktiskt blev en fällande dom.
Det är FEL att inte se motorcyklar!
Det är fel att inte TÄNKA motorcykel i trafiken.
Bötesbeloppet spelar mindre roll, allt jag kan läsa mellan raderna tyder på att busschaffören fått det värsta straffet man kan få, och att han inser vad det betyder;
Han lever vidare på någon annans bekostnad. Jävligare än så kan man nog inte ha det.
Självklart tänker jag på den omkomnes anhöriga, men jag önskar heller ingen annan att behöva hamna i den vållandes sits. Det gäller att tänka
"ingen trafik" istället för
"ingen bil" när man skall korsa en väg. Priset blir högt annars. Även utan böter.
Ja, utan att vara blodtörstig och hämdlysten så tycker jag att det var en bra dom.
Kanske en konstigt bötesbelopp, men en bra dom.
Den rättar konstigt nog till en känsla jag haft av att motorcyklister är mindre värda i trafiken, trots "prislappen".
Men, framför allt får den utgången i det
här målet att se ändå underligare ut än tidigare.
http://forum.svmc.se/showthread.php?7099-Spiken-i-kistan-för-oss-MC-förare&highlight=hjulgr%E4vare
Det är faktiskt bättre ändå!
Hampe