Jag vill veta varför och inte att

SvenneC

New member
Kan det vara sådan, att det finns en ekonomisk personlig vinst om en "headline" ger flera click, eller sålda tidningar??

Hur skall de annars mäta resultaten både för hela tidningen och för den enskilde journalisten?

Det skulle förvåna mig en hel del om det är skillnad på tidningsredaktionerna jämfört med de flesta andra "moderna" större företag som gör allt de kan för att mäta sin personals prestationer både på längden, bredden och tvären för att tjäna mer pengar...

...Och precis som i fallet med en försäkringstjänsteman som vill sälja på en vilken försäkring som helst oavsett om man behöver den eller ej om bara den lille tjänstemannen kan få den registrerad i sin egen säljstatistik så lär väl en journalist vilja göra sitt bästa för att kunna visa fina "klick-siffror" i den personliga statistiken nästa gång det blir dags för löneförhandling?!?
 

Hampe

Skriver massor!
Två motorcyklister krockade med bil
http://op.se/lanet/krokom/1.3753883-tva-motorcyklister-krockade-med-bil

Att det är en bil som kört rakt ut på E14 avspeglas inte i rubriken, där är det motorcyklarna som är aktiva/vållande. Två, dessutom...

I texten finns det däremot intressant substans att läsa:
Bilföraren säger till poliserna på platsen att han inte hade en chans att undvika olyckan eftersom motorcyklisterna körde så pass fort.
– Det tror inte riktigt polisen på eftersom motorcyklarna borde ha flugit längre om de kört fort. Motorcyklarna hann bromsa eftersom det är två rejäla bromsspår på vägen, säger Råberg.

Samma olycka ur annat perspektiv: http://ltz.se/nyheter/krokom/1.3753958-tva-till-sjukhus-efter-mc-olycka
Fortfarande motorcyklisterna som är aktiva och "kör in i sidan" på bilen.

I denna olycka finns det dock, kors i taket, en bilförare:
Trots att bilföraren upptäckte situationen kunde denne inte avstyra en kollision.
men det hjälpte inte så mycket denna gången. Heller.

På länstidningens bild ser det allt ut som E14 är ganska rak och slät...?
Men, uppfarten däremot - den verkar lite giftig för en motorstark, framhjulsdriven bil, eller hur? Känns som det kan gå åt lite uppmärksamhet där...?

Nä, jag sitter inte 80 mil därifrån och leker hobbyhaverikommission på distans med en enda sketen bild som underlag, men mina år på vägen - oaktat att jag råkar vara motorcyklist säger mig att "Körde ut framför" känns mer beskrivande än "Körde in i sidan"

Vassegod och tyck, den som anser att jag sysslar med semantiskt hårklyveri, men faktum är att det är just denna sortens formuleringar som stannar i folks medvetande och sakta bygger deras syn på saker och ting.

"Det vet man ju att..."

I 9 av 10 MC-krockar är en bilist vållande. Detta budskap måste hamras in i medvetandet på alla bil-ister - men helst då av journalister och inte av oss, IRL...



Hampe
 
Last edited:

cleaner

New member
Riktigt less på hur rapporteringen av olyckor vinklas, har skrivit till flera artikelförfattare och skrivit om
artiklarna. Ingen har svarat..

Skrev en kort omskrivning ang. olyckan i op.se som dom faktiskt
Godkände. Får se hur länge den får
vara kvar innan någon kommer på att den är för överensstämmande med verkligheten.



Not sent from an iProduct...
 

Hampe

Skriver massor!


Jag håller inte med dig riktigt - det rubriceras "En avliden vid MC-krock" men om man läser texten...

Det ska handla om en omkörningsolycka. Personbilen har kört om ett annat fordon och då frontalkrockat med motorcykeln, säger länsvakthavande befäl Peter Martin.

Visst har en MC-krockat - men, det har en bil också!
Enligt texten är det bilen som påbörjat omkörning och förutsatt att MCn skall flytta på sig. (min tolkning)
Hojåkaren fick bita i gräset - som så många gånger förr, men var han vållande? Är det en "MC-krock" eller en trafikolycka...?

Droppen som urholkar stenen, de små stegens tyranni, omedveten desinformation eller medveten rubriksättning för att skapa... eh... ...rubriker.

Ja, jag tror att det äter sig in och påverkar allmänhetens bild av motorcyklismen: "Se, nu har en motorcyklist kört ihjäl sig igen..."

Texten må vara neutral och koncis, men rubriken är det inte!



Hampe
 

tersan

New member
Texten må vara neutral och koncis, men rubriken är det inte!
Håller helt med dig, därav min kommentar att tidningen lyckats vara "lite mer neutral"...

Tänk om journalister hade samma fixering vid yrkeskategori? Hur löjligt blir det inte då: "Präst bromsade omkull", "Skatterevisor kom över på fel sida", "Parkarbetare försökte väja för en traktor", "Påverkad lärare utan hjälm for in i stolpe" etc etc...
 

Hellman

New member
Hehe, när jag nu igen läste denna tråden hade jag på en gammal metallfavorit i högtalarna. "Push" men Helloween (hårdaste låten "tyskgubbarna" skrivit för övrigt). Det som slog mig var verserna:

"They're spending millions for your thrill
Collective desperate overkill
Wrapped up in harmless words that grin
Forbidden games you'll never win
The more you see the more you know
Intended media mind control
Shut down and see how beautiful life can be"

"It's getting sicker frame by frame
You're always staring at the same
What is a lie, what is the truth?
Incredible disgudting news
The world is rough, the end is near
Just calculation with your fear
Without a shame nor least respect
The operators stand erect"

Tyckte det var ett "kul" sammanträffande...

Nog dillat, har länge stört mig på medias vinkling på "MC-olyckor"! När ska vi sluta vara syndabockar bara för att skvallerpressen ska sälja lösnummer?
Ska vi vara måna om vad omvärlden tycker om oss måste ju första steget vara att förhindra att media ljuger eller ska vi använda "vrider på sanningen" i sin "journalistik"? (Ja, jag ser den inte som äkta och sätter "" runt den.)

Vart går gränsen för förtal? Tycker den passeras många gånger i de nämnda fallen som diskuteras här.
Om jag omkommer i en olycka vill jag f*n inte att mina nära och kära ska läsa i skvallerpressen att jag "missade en vänstersvängade bil" eller att jag missade en "bil som svängde in på huvudled"!

Jag tycker verkligen detta är något som SMC ska verka mot. Så länge media tillåts ljuga sig till en åsikt är det fel.
 

Hampe

Skriver massor!
Så!
Nu hamnar vi i rätt tråd igen:

Just nu är det en fet rubrik på GT.se

Två skadade i mc-krock på Hisingen

Åfan...? Två hojar som smällt! Head on?
Njae... Ingressen säger med lite mindre bokstäver:

Två personer skadades efter att en motorcykel krockat med en personbil på Hisingen i Göteborg.

Aha...? Hoj som kört in i bil, alltså...?

Inte säkert det heller, om man läser lite till:

Olyckan inträffade strax innan klockan elva i en rondell på Minelundsvägen på Hisingen, rapporterar GP.se.

Ah! Minelundsvägen - vansinnesrondellen utanför Hornbach, alltså? Ja, där kan ju allt hända när villaägare skall kasta sig ut för att hinna hem och hetsbygga altan... Vad är oddsen på att det egentligen handlar om en bil som kört ut framför hojen, trängt hojen inne i rondellen eller rent av rammat den pang bom ba'...?
Nej, jag vet inget om just denna olyckan - i dom trakterna kan det kan lika gärna handla om 2 hjälmlösa gangsters på en oreggad leksaksfiddy, men "MC-krock..."?
Nä, 'om sanningen skall fram' så är det nog inte det denna gången heller.

Men, vänta nu...? "Rapporterar GP.se"...?
Det är alltså inte ens deras "egen" nyhet?

Dom har alltså bara suttit på nätet och skummat annan tidning, för att sedan skriva om deras artikel och ge den en lögnaktig rubrik...!?

GPs balanserade förlaga:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.703396-trafikolycka-pa-hisingen


GTs lögnaktika remake:
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2534241/tva-skadade-i-mc-krock-pa-hisingen


Fy fan, rent ut sagt!



Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Mc körde in buss
Mc-olyckan inträffade på i går kväll utanför Örebro.

En 54-årig man och en kvinna färdades på motorcykeln och såg inte att
en mötande buss gjorde en vänstersväng. Inte förrän det var för sent.

De försökte panikbromsa, men gick då omkull. Mannen och motorcykeln
åkte in i sidan av bussen, medan kvinnan gled ner i diket vid sidan av
vägen och klarade sig med lättare skador.

Båda två fördes till Örebro Universitetssjukhus, där mannen förklarades
avliden. Busschauffören chockades svårt, och också han fick föras till sjukhus.

Polisen kommer att genomföra en teknisk undersökning av motorcykeln.

Länk till text: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13303256.ab


Vad tänker folk när dom läser sånt här.

Det kanske var busschauffören som inte såg en mc?

Dom försökte panikbromsa???

Kan inte SMC göra en snabb och lite ovetenskaplig undersökning om hur denna
olycka gick till och försöka få AB att skriva om rätt orsak till olyckan



Jim i Örebro gör oss på annan plats uppmärksamma på att dom har fallit i målet:

En Motorcyklist dödades av en bussförare. Bussföraren blev dömd, skyldig och fick böta 5400 kr

och länsinformatören har skrivit om rättegången här: http://www.svmc.se/Distrikt/orebro/Nyheter/Lansinfo/




Villkorligt
Tingsrätten bedömer att det är klart att motorcykeln kört in i bussens bakre del när bussen gjorde en vänstersväng och att chauffören åsamkat mc-föraren livshotande skador som ledde till att han omkom.
Därför döms alltså den 52-årige busschauffören nu till villkorlig dom för vållande till annans död. Han döms även för vållande till kroppsskada och förseelse mot trafikförordningen.
Eftersom han tidigare är ostraffad och det enligt tingsrätten inte finns någon anledning att befara att han kommer att göra sig skyldig till fortsatt brottslighet stannar påföljden vid villkorlig dom och dagsböter. Eftersom han riskerar att förlora jobbet vid en fällande dom sätts dagsböterna lågt, 180 kronor i 30 dagar.
http://na.se/nyheter/orebro/1.1641665-chauffor-domd-efter-dodskrasch


Vad tycker forumet om påföljden?
...och, vänligen - håll det snyggt och mänskligt: Busschauffören var jämnårig med offret, det finns en liten chans att dom kan ha känt (till) varandra, och i vilket fall som helst är det lätt för den överlevande att identifiera sig med killen som inte lever längre.




Hampe
 

Herr Fuggle

New member
Använda mobilen när du kör på Isle of Man - £ 1 000 i böter.

Oavsiktligt döda en motorcyklist i Sverige - 5 400 kr i böter.

Jag gillar dina inlägg Hampe. Tyvärr är det inte våran logik som härskar i Sverige...
 

Cawwa

New member
Jag tycker nog det viktigaste har hänt, nämligen att det är klarlagt i skuldfrågan. Chauffören gjorde sig skyldig till ett lagbrott och blev fälld. Påföljden verkar ju dock "billig".

Vad skall man då säga om journalisten på AB? Gjort sig skyldig till förtal?
 

Hampe

Skriver massor!
Jobbig, obekvämt resonemang nu när man bara vill ut i solen och köra...?
Mmmm - kan tänka mig det, men detta är en viktig historia.

Bussföraren har faktiskt dömd för "Vållande till annans död". Smaka på det lite, och fundera vad det innebär att gå med det oket över sina axlar under resten av sitt liv...
Att påföljden där blir villkorlig dom är inte så underligt - det finns knappast något uppsåt, och som man skriver så är han clean innan och lär knappast fortsätta att ställa sig på tvären efter domen.

Jag inbillar mig att det även borde funnits en dom på "Vårdslöshet i trafik" också, men att Hrr Redaktörer tappat bort detta eftersom vållande till annans död ser bättre ut i text. Eller också tillkommer ett sådant mål senare.

Resonemanget kring dagsböterna kan tyda på detta. Varför skulle han riskera att förlora arbetet, om inte en eventuell "vårdslöshet i trafik" riskerar att resultera i en kortare eller längre indragning av körkortsbehörighet...?

Sparkar verkligen en seriös arbetsgivare en busschaufför som får en tidbegränsad indragning av körkortsbehörighet?
I min värld behåller en arbetsgivare en bra chaufför och stöttar honom med andra arbetsuppgifter under den överbryggningsperiod som krävs, men det kanske är annorlunda i bussvärlden.

Saksamma - jag tycker att Tingsrätten gjort en knäpp nedsättning av bötesbeloppet:
att mista körkortet för längre eller kortare tid är en "occupational hazard" för den som är yrkeschaufför, och det gäller att uppföra sig på ett sådant sätt i trafiken att man inte riskerar en körkortsindagning. Visst, man skulle kunna tycka att chaufförsyrket i sig skulle betala sig bättre för att kompensera för de risker man tar i trafiken, men att Tingsrätten sänker böter bara för att det är en yrkeschaufför inblandad...?

Det låter underligt, och det ger upphov till helt onödiga spekulationer om vad ett liv är värt.
Man skulle kunna spekulera i att det är en bruten man rätten har sett, någon som kanske inte kommer att kunna återgå till sitt arbete som chaufför under lång tid, eller ens någonsin.

Trist i så fall, men jag undrar igen: Är det Tingsrättens sak att ta sådana hänsyn...?



All in all spelar det inte så stor roll.
54,000 kronor eller 540,000 hade inte gjort vår hojåkarkompis mer levande, och böter av det här slaget gör ingen materiell skillnad hos killens efterlevande - dom sväljs av statskassan, och kanske även till viss del av Brottsofferfonden.

Det viktiga för oss som motorcykelkollektiv är som Cawwa säger att det faktiskt blev en fällande dom.
Det är FEL att inte se motorcyklar!
Det är fel att inte TÄNKA motorcykel i trafiken.

Bötesbeloppet spelar mindre roll, allt jag kan läsa mellan raderna tyder på att busschaffören fått det värsta straffet man kan få, och att han inser vad det betyder;
Han lever vidare på någon annans bekostnad. Jävligare än så kan man nog inte ha det.

Självklart tänker jag på den omkomnes anhöriga, men jag önskar heller ingen annan att behöva hamna i den vållandes sits. Det gäller att tänka "ingen trafik" istället för "ingen bil" när man skall korsa en väg. Priset blir högt annars. Även utan böter.

Ja, utan att vara blodtörstig och hämdlysten så tycker jag att det var en bra dom.
Kanske en konstigt bötesbelopp, men en bra dom.

Den rättar konstigt nog till en känsla jag haft av att motorcyklister är mindre värda i trafiken, trots "prislappen".


Men, framför allt får den utgången i det här målet att se ändå underligare ut än tidigare.

http://forum.svmc.se/showthread.php?7099-Spiken-i-kistan-för-oss-MC-förare&highlight=hjulgr%E4vare

Det är faktiskt bättre ändå!


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
http://op.se/lanet/krokom/1.3753883-tva-motorcyklister-krockade-med-bil

Att det är en bil som kört rakt ut på E14 avspeglas inte i rubriken, där är det motorcyklarna som är aktiva/vållande. Två, dessutom...

I texten finns det däremot intressant substans att läsa:


Samma olycka ur annat perspektiv: http://ltz.se/nyheter/krokom/1.3753958-tva-till-sjukhus-efter-mc-olycka
Fortfarande motorcyklisterna som är aktiva och "kör in i sidan" på bilen.

I denna olycka finns det dock, kors i taket, en bilförare:

men det hjälpte inte så mycket denna gången. Heller.

På länstidningens bild ser det allt ut som E14 är ganska rak och slät...?
Men, uppfarten däremot - den verkar lite giftig för en motorstark, framhjulsdriven bil, eller hur? Känns som det kan gå åt lite uppmärksamhet där...?

Nä, jag sitter inte 80 mil därifrån och leker hobbyhaverikommission på distans med en enda sketen bild som underlag, men mina år på vägen - oaktat att jag råkar vara motorcyklist säger mig att "Körde ut framför" känns mer beskrivande än "Körde in i sidan"

Vassegod och tyck, den som anser att jag sysslar med semantiskt hårklyveri, men faktum är att det är just denna sortens formuleringar som stannar i folks medvetande och sakta bygger deras syn på saker och ting.

"Det vet man ju att..."

I 9 av 10 MC-krockar är en bilist vållande. Detta budskap måste hamras in i medvetandet på alla bil-ister - men helst då av journalister och inte av oss, IRL...



Hampe

Antar att det är efterspelet vi kan läsa om här:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1057531-villkorligt-for-vardslos-78-aring



H
 

Herr Fuggle

New member
Hur ska man kunna bevisa att någon har för avsikt att skada någon?:confused:

Är du gammal och senil eller trött, pratar i telefon eller kör full så har du inte för avsikt att skada någon men konsekvenserna kan bli att någon dödas eller lemlästas, ska du då slippa straff?

Konsekvenserna borde vara att du döms för vållande till annans död eller om du skadar, betala ett högt skadestånd till den som drabbas!

Men det är min åsikt...:tomte:
 

HkanB

New member
Hur ska man kunna bevisa att någon har för avsikt att skada någon?:confused:

Är du gammal och senil eller trött, pratar i telefon eller kör full så har du inte för avsikt att skada någon men konsekvenserna kan bli att någon dödas eller lemlästas, ska du då slippa straff?

Konsekvenserna borde vara att du döms för vållande till annans död eller om du skadar, betala ett högt skadestånd till den som drabbas!

Men det är min åsikt...:tomte:

Utan direkt uppsåt att döda så borde det mesta vi läst om i den här tråden hamna under vållande till annans död, vårdslöshet i trafik.

Det finns en annan vinkling på det hela som används i brottmål nämligen -om jag nu kommer ihåg rätt- likgiltighetsuppsåt d.v.s om du skiter i konsekvenserna av dina handlingar så finns det i alla fall uppsåt.
Detta och vårdslöshet täcker nog en hel del av bilisternas agerande.

I kombination med rätt klara brott mot trafikregler eller t.ex rattfylleri så borde fler fällas för brott?
 
Last edited:

Herr Fuggle

New member
Så borde det kanske vara men så är det inte. Rattfylleri går inte för sig längre men för 20 - 30 år sedan var det inte så allvarligt.

Jag vill inte att det ska bli detsamma med trötthet och telefonprat utan att fler använder omdöme istället.
Men när omdömet gör att det går bra att prata i telefon trots tät trafik så borde det få konsekvenser om det händer något. Lite grann som man förr fick vara ganska alkoholpåverkad i Tyskland vid blåsning men om det hände en olycka var det strängare straff.

Visst, du får prata i telefon men händer det en olycka borde det ge högre straff och skadestånd, särskilt om du råkar döda någon. Nu kan du döda utan straff, det har vi sett flera exempel på.
 

Tommi

New member
Vaddå råkar?

Har man valt att koncentrera sig på att göra något annat än att KÖRA det fordon man färdas på/i så är det inte råkar.
Blir så less på sånt där daltande, har man aktivt tagit beslutet att göra annat än att köra ska man straffas efter det.

/ Tommi
 

Herr Fuggle

New member
Vaddå råkar?

Har man valt att koncentrera sig på att göra något annat än att KÖRA det fordon man färdas på/i så är det inte råkar.
Blir så less på sånt där daltande, har man aktivt tagit beslutet att göra annat än att köra ska man straffas efter det.

/ Tommi

Läs igen, och särskilt råkar så blir svaret troligtvis håller med istället! :wink:
 
Top