Ja, det är en lite tråkig vinkel, men tredjedelar är större än fjärdedelar - även om jag tycker att 25% obehöriga och 25% packade bland dödstalen är mycket mer uppseendeväckande än hastighetsgrejen.
Men, mest häpnadsväckande är nog Kommissarie Bengt Svenssons uttalande:
Å fan! Schutti - en trafikant att ta hänsyn till. Åttio - en stealthkrigare, smygade fram i partikelform, redo att slå till och buckla på folks bilar och ändå skylla på att den andra hade väjningsplikt. Eller kanske vara så ofin att man helt sonika lägger sig ner och dör, bara för att skapa dålig stämning, ge bil-isterna jätte-jätte dåligt samvete och skapa en massa merjobb med rättegångar och sådant tidskrävande.
Hur fan kan en polis som sägs ha något med trafik att göra tillåtas säga något sådant dumt?
Man ser det man tittar efter! Låser man in blicken 50 meter bort från korsningen och tänker "kommer det någon bil" då finns det alla chanser att man man missar MCn alldeles oavsett hastighet. Det är det som behöver kommuniceras, inte ge bil-ister ett jävla carte blance att dom är förlåtna om MCn kör fort.
De bilister som hittills i år kört ut mitt framför mig, eller - värre ändå: tvärstannat mitt ute i korsningen har gjort det när jag kört laglig hastighet eller lägre. Bra mycket lägre... Vad var deras ursäkt? Att dom "trodde" att jag körde fort så dom inte behövde se mig...?
Hampe