Jag vill veta varför och inte att

Avarage

New member
MInns ni den tragiska olyckan i Lillhärdal i somras där en MC-förare körde på trottoaren, tappade kontrollen och dödade en 11-årig flicka? Föraren hade inget körkort. Nu är åtal väckt. http://op.se/lanet/harjedalen/1.5830237-man-atalas-efter-dodsolycka


Bra att man lyckats komma så långt med utredning så åtal kunnat väckas.

Väldigt tragisk utgång. Håller tummarna för att åklagaren lyckas visa vad som skett och att föräldrar/nära anhöriga efter rättegången kan börja ta ett steg framåt.
 

Hampe

Skriver massor!
MInns ni den tragiska olyckan i Lillhärdal i somras där en MC-förare körde på trottoaren, tappade kontrollen och dödade en 11-årig flicka? Föraren hade inget körkort. Nu är åtal väckt. http://op.se/lanet/harjedalen/1.5830237-man-atalas-efter-dodsolycka

Ja, fytusan en sådan händelse. Alla boxar tickade. "MC-olycka..."
Bra att det inte tillåts sjunka undan.

Förresten: Hur gick det i denna likaledes hemska händelsen utanför Växjö:

http://forum.svmc.se/showthread.php?6567-Rätten-till-vårt-körfält!&highlight=v%E4xj%F6


Någon som vet? *biterihop*


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Bilisten friades totalt. Hans egen beställda olycksutredning sådde så många tvivel att man litade mer på den än på tre vittnen. Jag var med på rättegången. Jag har talat med några av dem efteråt. Jag har domen. En länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5513830

Jag har hört om detta och jag häpnade över utgången.
"Förbjud krockkuddar!" är den omedelbara reaktionen - om dom nu skall tillåtas ställa till sådant elände i trafiken, men hela historien verkar ha glidit över i svart tragikomik, och frågorna hopar sig;

Varför kan man köpa sig fri från ansvar? Varför "ligger man nära mittlinjen"? Varför är inte ögonvittnen plötsligt inte intressanta?

Fjäråsolyckan mellan traktorgrävare och personbil saknade ju helt ögonvittnen, men någon annan person som tidigare samma dag sett en liknande bil "köra fort" någon annanstans tilläts spela en avgörande roll och inget ansvar utkrävdes där heller.
Vad fan händer? När hamnade vi i La-La-land?



Hampe
 

HkanB

New member
En hel del bortklippt...

När hamnade vi i La-La-land?

Hampe

När risken eller chansen det beror på vilken sida av skranket man står att Nollvisionen och dess bomullsvariant på verklighet med förlåtande omgivning skulle synas riktigt grundligt i sömmarna...

Hur i hela fridens namn nu vårat rättsväsende kommit med på det tåget vete sjutton?

Man skall ju kunna begå snudd göra vad som helst utan att det skall få konsekvenser. Utom möjligen då köra för fort. [Jag väntar fortfarande på ett pressmeddelande från Transportstyrelsen som innehåller: Beståndsdelar, upplösas i, sänkt hastighet, enda chans]

Den kurs som Tingvall med tillskyndande apologeter styrt in oss på och längs, vid det här laget nu oroväckande länge tar oss allt längre och längre bort från eget ansvar. I stället har vi hamnat i det grumliga vatten som stavas konsekvensbegränsning.

Som sagt, jag vet inte hur våra rättsvårdande myndigheter fick tillåtelse att gå ombord på SS Tingvall men av media av döma så verkar det vara den skutan man skall vara ombord på om man skull ungå att utpekas som kättare. Inte för att bålen numera är så varma/heta i absoluta termer, de är ändå på sitt moderna vis lika lysande och i askan finns fortfarande massa trista saker...
 

Hampe

Skriver massor!
Tja, gogglar man runt lite i Växjöämnet så visar det sig att den tilltalade hyrt en konsult som tycks har gjort ett bättre jobb än Trafikverket.

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/forare-friad-efter-dodsolycka(3745402).gm

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8514804

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8514382


...eller i vart fall ett jobb som i vanlig dansk stil sopar mattan med naiva svenskar.
Vem svarar för överklagandet?


Hampe
Disclaimer: Personer med fotokromatiska glasögon räknas inte som "danska" i just detta fall och behöver inte ta åt sig.
 
Last edited:

enhjuling

New member
Är det alla de grejerna på en gång tror du.
Inget körkort att förlora, kör som ett svin trots att det gått ner nåra bärs och att man rökt på lite.
Då blir det riktigt farligt.
Om Sture fått körkortet indraget för en 32-över gränsen körning och ändå tar hojen en sväng fast han är rädd att åka dit så kanske han kör så att han inte drar blickarna till sig. Eller Sune som har druckit två öl och medveten om det gör allt annat rätt för att inte dra uppmärksamheten till sig.
Det är skillnad även om det givetvis inte är OK.
Det de skriver i DN om hastigheten "Kommer man i dubbla hastigheter finns det inte en chans att upptäcka motorcykeln i tid" kan vi väl inte protestera emot?
Givetvis kunde de tagit upp att många olyckor beror på droger osv
/Stefan
 

Carnivore

New member
Är det alla de grejerna på en gång tror du.
Inget körkort att förlora, kör som ett svin trots att det gått ner nåra bärs och att man rökt på lite.
Då blir det riktigt farligt.
Om Sture fått körkortet indraget för en 32-över gränsen körning och ändå tar hojen en sväng fast han är rädd att åka dit så kanske han kör så att han inte drar blickarna till sig. Eller Sune som har druckit två öl och medveten om det gör allt annat rätt för att inte dra uppmärksamheten till sig.
Det är skillnad även om det givetvis inte är OK.
Det de skriver i DN om hastigheten "Kommer man i dubbla hastigheter finns det inte en chans att upptäcka motorcykeln i tid" kan vi väl inte protestera emot?
Givetvis kunde de tagit upp att många olyckor beror på droger osv
/Stefan

Kolla gärna igenom listan på http://svmc.se/smc/SMCs-arbete--frag...remt-beteende/.
Jag gjorde det för några veckor sedan och det är oroväckande många där föraren druckit eller påverkad av annat.

Och nej, jag tror inte att det är alla sakerna på en gång, även fast det är det i ett par av fallen, men kontentan är att enbart hög fart är sällan enda faktor.
 

enhjuling

New member
Länken funkade inte i senaste inlägget men jag hittar listan ändå.
Det är ju tidningsklipp du refererar till!
Reportrar kan vi ju inte lita på så den referensen ger jag inte mycket för.

/Stefan
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Länken funkade inte i senaste inlägget men jag hittar listan ändå.
Det är ju tidningsklipp du refererar till!
Reportrar kan vi ju inte lita på så den referensen ger jag inte mycket för.

/Stefan

I detta fall handlar det om artiklar baserade på polisrapporter, väckta åtal och domslut. De går att lita på.
 

Hampe

Skriver massor!
Ursprungligen postat av Galne Dansken
Lite mera info ala ovanstående
http://www.dn.se/nyheter/sverige/pol...orare-i-sommar

Fast det tråkiga i den artikeln är att han fokuserar på att farten är det som orsaker en massa olyckor medans om man läser sammanställningen så är det droger / alkohol / inget körkort.
http://svmc.se/smc/SMCs-arbete--fra...eende/Typiska-olyckor-p-g-a-Extremt-beteende/

Ja, det är en lite tråkig vinkel, men tredjedelar är större än fjärdedelar - även om jag tycker att 25% obehöriga och 25% packade bland dödstalen är mycket mer uppseendeväckande än hastighetsgrejen.

Men, mest häpnadsväckande är nog Kommissarie Bengt Svenssons uttalande:

"Problemet för bilister som ska svänga ut på raksträckor är att det inte går att upptäcka motorcyklarna om dessa inte kör i lagliga hastigheter."

Å fan! Schutti - en trafikant att ta hänsyn till. Åttio - en stealthkrigare, smygade fram i partikelform, redo att slå till och buckla på folks bilar och ändå skylla på att den andra hade väjningsplikt. Eller kanske vara så ofin att man helt sonika lägger sig ner och dör, bara för att skapa dålig stämning, ge bil-isterna jätte-jätte dåligt samvete och skapa en massa merjobb med rättegångar och sådant tidskrävande.

Hur fan kan en polis som sägs ha något med trafik att göra tillåtas säga något sådant dumt?
Man ser det man tittar efter! Låser man in blicken 50 meter bort från korsningen och tänker "kommer det någon bil" då finns det alla chanser att man man missar MCn alldeles oavsett hastighet. Det är det som behöver kommuniceras, inte ge bil-ister ett jävla carte blance att dom är förlåtna om MCn kör fort.

De bilister som hittills i år kört ut mitt framför mig, eller - värre ändå: tvärstannat mitt ute i korsningen har gjort det när jag kört laglig hastighet eller lägre. Bra mycket lägre... Vad var deras ursäkt? Att dom "trodde" att jag körde fort så dom inte behövde se mig...?



Hampe
 

JoHu

New member

Hampe

Skriver massor!
Morr:
Det här håller på att kuka ut alldeles!

Bilister som kommer från sidovägar och skall köra ut på större vägar hinner knappt upptäcka motorcyklar som nalkas i 150-220 km/h.

”Därför ökar vi bevakningen av motorcykeltrafiken”, säger Bengt Svensson, kommissarie för trafikfrågor på Rikspolisstyrelsen, till DN

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2013/05/16/polisen-kollar-extrem-mc-koring/



Sådärja, nu är allt vårt fel igen! Klart att ingen kan se något som går så fort. Är det ens någon idé att som bilist se sig för...?
Vi går ju inte att se, och olyckor händer, det vet man.


H
 

Carnivore

New member
Ja, det är en lite tråkig vinkel, men tredjedelar är större än fjärdedelar - även om jag tycker att 25% obehöriga och 25% packade bland dödstalen är mycket mer uppseendeväckande än hastighetsgrejen.

Men, mest häpnadsväckande är nog Kommissarie Bengt Svenssons uttalande:



Å fan! Schutti - en trafikant att ta hänsyn till. Åttio - en stealthkrigare, smygade fram i partikelform, redo att slå till och buckla på folks bilar och ändå skylla på att den andra hade väjningsplikt. Eller kanske vara så ofin att man helt sonika lägger sig ner och dör, bara för att skapa dålig stämning, ge bil-isterna jätte-jätte dåligt samvete och skapa en massa merjobb med rättegångar och sådant tidskrävande.

Hur fan kan en polis som sägs ha något med trafik att göra tillåtas säga något sådant dumt?
Man ser det man tittar efter! Låser man in blicken 50 meter bort från korsningen och tänker "kommer det någon bil" då finns det alla chanser att man man missar MCn alldeles oavsett hastighet. Det är det som behöver kommuniceras, inte ge bil-ister ett jävla carte blance att dom är förlåtna om MCn kör fort.

De bilister som hittills i år kört ut mitt framför mig, eller - värre ändå: tvärstannat mitt ute i korsningen har gjort det när jag kört laglig hastighet eller lägre. Bra mycket lägre... Vad var deras ursäkt? Att dom "trodde" att jag körde fort så dom inte behövde se mig...?



Hampe

Det spelar ingen roll hur fort man kör eller vad man kör verkar det som.
Igår påväg hem från jobbet är det ett fruntimmer som svänger ut från Statoil och håller på att klippa mig om jag nu inte hade väjt iom att jag misstänker alla i trafiken för att vilja mörda mig... 50m senare i en rondell är det en gubbe som håller på att klippa mig när han tröttnar på att att det är kö i körfältet han står i och helt sonika håller på att klippa mig när jag kör ut helt planerat i körfältet bredvid (till vänster).
Allt detta i mindre än laglig fart och i en blå Honda Civic... inga stealthfärger eller osynlig hoj i överljudsfart.
 
Top