Jag vill veta varför och inte att

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC kommer att ha två seminarium på Transportforum 9 januari. Det ena handlar om körkortslösa som dör på MC. Där kommer nya siffror att presenteras som kommer att få er att baxna här på Forumet. Vi måste fortsätta vårt mantra att det inte är motorcyklister som dör på MC om de varken har körkort eller äger motorcykeln som många gånger är avställd/stulen/oförsäkrad/oregistrerad. SMC har också tittat på svårt skadade och deras körkortsinnehav. Problembild även där, det gäller inte bara dem som dödas på MC.
Myndigheternas svar på detta är att skärpa kraven för körkort, införa högre åldersgräns för tung MC, nytt körprov mellan A2 och A samt nu också nya krav på provfordon för A. Dyrare, svårare och mer komplicerat . Hittills har denna metod inte fungerat.
SMC håller på siffrorna tills det är dags för presentationen i början av januari.
 

Bansaie

New member
Kausalitet har ju aldrig varit våra politikers starka sida men vi får hoppas att ni kan väcka dem så vi slipper mer dumheter runt MC-körkort.
 

Diversion

New member
Idag fick vi körkortsstatistik från trafikverket. Antalet nya körkortstagare på MC har minskat med nästan 20 procent. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Farre-korkortstagare-2013/

Då fungerar ju myndigheternas strategi. Naturligtvis finns det flera samverkande faktorer men jag är övertygad om att krångligare regler är en stark sådan. Det är ju bl.a. därför fyrhjulingar är så populära. Där jag bor myllrar det av dem och det är i de flesta fall rekreationsfordon.
 

Hampe

Skriver massor!
Idag fick vi körkortsstatistik från trafikverket. Antalet nya körkortstagare på MC har minskat med nästan 20 procent. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Farre-korkortstagare-2013/

...men då skall jag banne mig lägga av mig den svarta slokhatten och vara lite glättigt positiv för en gångs skull:
så nattsvart illa är det inte, faktiskt!

Titta på diagrammet från releasen: Vi ligger kvar på 2011 års siffor - som faktiskt var bättre än 2010.
2012 är ju en statistisk anomali eftersom antalet nya körkortstagare drevs upp av körkortsreformen.

BmxTfsv701H1YDge1u1U.png



Slår man ihop 2012 och 2013 och jämför dessa två tal med 2010 och 2011 så får man en snygg och prydlig ökning!
Ja, jag vet - man kan inte lajja runt som man vill med statistik. Efter att den presenterats...

...men så himla illa är det inte: krisa inte ihop nu, folkens! Vad gör vi för att den den positiva trenden skall hålla i sig?

OSA lämpligast i denna tråden: http://forum.svmc.se/showthread.php?7272-Hur-får-vi-fler-unga-att-åka-hoj&highlight=k%F6rkortstagare
eller möjligen denna: http://forum.svmc.se/showthread.php...tad-quot-på-allvar&highlight=k%F6rkortstagare




Hampe
 

Diversion

New member
...men då skall jag banne mig lägga av mig den svarta slokhatten och vara lite glättigt positiv för en gångs skull:
så nattsvart illa är det inte, faktiskt!

Titta på diagrammet från releasen: Vi ligger kvar på 2011 års siffor - som faktiskt var bättre än 2010.
2012 är ju en statistisk anomali eftersom antalet nya körkortstagare drevs upp av körkortsreformen.

BmxTfsv701H1YDge1u1U.png



Slår man ihop 2012 och 2013 och jämför dessa två tal med 2010 och 2011 så får man en snygg och prydlig ökning!
Ja, jag vet - man kan inte lajja runt som man vill med statistik. Efter att den presenterats...

...men så himla illa är det inte: krisa inte ihop nu, folkens! Vad gör vi för att den den positiva trenden skall hålla i sig?

OSA lämpligast i denna tråden: http://forum.svmc.se/showthread.php?7272-Hur-får-vi-fler-unga-att-åka-hoj&highlight=k%F6rkortstagare
eller möjligen denna: http://forum.svmc.se/showthread.php...tad-quot-på-allvar&highlight=k%F6rkortstagare




Hampe

Nu när jag tänker efter så tror jag att priset har mindre betydelse än man kan tro vid första anblicken. Det handlar om prioriteringar, vill man åka MC så kan man skrapa ihop pengarna förr eller senare (nu talar jag om kortet inte försäkringar och andra kostnader).

Samma ungdomar som skulle vilja men tycker att det är för dyrt brukar inte ha några problem med att fara till Thailand och backpacka för 20000+ SEK eller till något annat ställe för att förverkliga sig själva. De har inte heller några problem med att regelbundet bränna 800 SEK på krogen.

Det handlar nog mycket om att det är krångligt och kräver jobb. En hemmabioprojektor kan man ju få glädje av direkt man kommer hem ifrån affären. Instant gratification generationen med andra ord.

Jag tror att enda sättet är att få folk att tycka att hoj är så skoj att det är värt att traggla sig igenom utbildningen. Har man kommit dit spelar ett par tusenlappar mer eller mindre ingen roll för beslutet (inom rimliga gränser förstås).
 

Hampe

Skriver massor!
Det tar sig!

En motorcykelolycka inträffade i Skräddarbacken i Borlänge vid 13-tiden på onsdagen.
Mannen som körde motorcykeln är misstänkt för rattfylleri och förd till Falu lasarett för vård. Det är oklart hur svårt skadad han är.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavledala/motorcyklist-korde-av-vagen

En motorcykel körde på måndagen in i en stenvägg vid Vapnö gods.
Motorcykeln har beslagtagits för teknisk undersökning. Mannen misstänks för rattfylleri alternativ drograttfylleri och provtagning har gjorts. Han misstänks också för olovlig körning, då han saknar körkort.

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.2956845-motorcykel-korde-in-i-vagg



Ja, eller... ...eh... ...det är ju så klart åt helvete att idiotin från de senaste åren upprepas - men nu beskrivs det på ett vettigare sätt.
Tack för det, alla som fört kampen för att upplysa media.

Frågan är: när skall myndigheterna reagera?




Hampe

Tusan! Finns det något mer berusande än den första vårturen? Så varför tanka på mer ändå?
Alldeles oavsett att det är förbjudet, olämpligt och jättejätteförbjudet så isolerar ju fyllan dig från den verkliga upplevelsen.
Att köra hoj på fyllan går liksom på tvärs med allt.

...dom kanske är så skrajsna av sig att dom inte vågar köra utan att ta en styrketår?
Nä, jag fattar inte.
 

CB_Tobbe

New member
Att göra något åt det är inte så lätt eftersom det ofta är personer utan körkort som har missbruksproblem. Polisen kommer först in i bilden när olyckan redan har skett. Då är redan personen svårt skadad eller död. Skyddsutrustning förutom hjälm och handskar används vanligtvis inte. Hjälm är bra att ha för den gör att färden ser laglig ut på ytan samt döljer ansiktet.

I flera fall har föraren bara hittat eller lånat hojen.
 

Hampe

Skriver massor!
Dagsens sanning

Precis - det är därför det är så viktigt att hamra in i folks medvetande att denna typ av "MC-olyckor" inte är relaterade till "motorcyklism" i första hand utan är ett växande samhällsproblem.
...som ingen verkar ta på allvar, och som motorcyklister får sota för.


Hampe
 

hobbe

New member
Följande mailkorrespondans på Bike är intressant även för SMC att trycka på mot sensations-media
http://www.bike.se/bloggar/redaxbloggen/aftonbladet-och-polisen-vad-som-hande-sedan

Vad gör vi åt EXTREMA JOURNALISTER? De som inte kan göra ett reportage om mobilanvändandet i trafiken för att de är så stora syndabockar själva.

En av de saker som jag tyckte var väldigt intressant som inte diskuterats så mkt var just kommentaren att motorcyklister inte känner till Döda vinkeln.

Då måste ju frågan ställas,
1) menar han att motorcyklister inte vet om sin egen döda vinkel ?
eller
2) Menar han att motorcyklister inte känner till Bilisters döda vinkel.

Om vi nu tittar på påstående 1 så med tanke på att vi motorcyklister inte har en ram kring oss som skymmer eller stör så har vi lättare att inte ha en död vinkel genom att helt enkelt vrida på huvudet.

Om vi tittar på påstående 2 så är det väl inte så att motorcyklisterna skall vara ansvariga för hur bilförarna kör ?
en motorcyklist är inte ansvarig för att bilföraren inte ser motorcyklisten. Det är bilföraren som skall vara medveten om sina döda vinklar och se efter att inte köra på något.

Sedan är det givetvis så att eftersom vi är relativt oskyddade så spelar det inte någon roll vem som har fel, det är i princip alltid vi som förlorar mest, alltså är det ren självbevarelse att hålla sig ifrån bilarna.
men man blir ju lite trött på att en polis står och påstår sådant här.
 

Cawwa

New member
Naturligtvis oerhört sorglig händelse. Lyckligtvis klarade sig lasbilschauffören oskadd. Det var ju inte en liten linjeöverträdelse jag såg på bild dock. Två filer bred gräsmatta med dike i mitten, mellan de olika körriktningarna.

Det har skapats en ny trend med att ta selfies bakom ratten och publicera på facebook. Hur satans korkad får man bli, kan jag inte låta bli att undra. Är man så egotrippad att man bara struntar i sin omgivning i trafiken? ... Suck
 

gundj

New member
Man får ju hoppas att hon inte hade några barn. Det där är inte gener man vill se förda vidare.
 

Skye

Kör Mycket!
Jag ser det dagligen även i detta land så generna verkar komma från alla håll och kanter.
Det är tur att man har en riktig tuta så att de hoppar och slår huvudet i innertaket...

 

Avarage

New member
Problemet har funnits länge även om VAD man fokuserar på/gör har skiljt sig genom åren. Vilket mest är kopplat till vad för pryl vi för tillfället har i bilen.
Är det inte mobiltelefonen som "vi"! sms:ar eller skriver till någon annan mottagare så har vi fipplat med mp3-spelare/iPod:ar osv. eller knapprat på en fast monterad telefon (90-talet) och dessförinnan bytte vi skiva/låt på CD-växlaren eller kassettspelaren (knapparna satt inte i/på ratten på den tiden). Eller så rattade vi in någon radiokanal (när förprogrammerade kanalplatser inte fanns).

Har det inte varit någon pryl har vi fipplat med annat så som sminkat oss/rakat oss eller letat efter nappen eller försökt hittat hålet den skall in i! ;-) Någon kanske känne rigen sig med kartan eller telefonkatalogens kartblad i famnen (ex. när kartläsaren inte förstod att läsa kartan eller man var ensam).

Kort och gott det är inget nytt problem att folk fokuserar på fel saker och det har varit uppe mängder med gånger. Lösningen är förbjud följande i bilar:
- Alla lösa tekniska prylar
- Alla tekniska prylar som GÅR att operera under färd.
- Bebisar och andra små varelser som inte kan ta hand om sig själva och klarar att sitta fastspännd i säkerhetsbälte mer än 10min ;-)

Kräv dessutom 2 händer på ratten, annars stannar bilen, så fångar vi även in förare som röker (ex. skall tända en cigarrett under färd) och alla coola typer som sitter med en hand kl. 12 på ratten och handloven i den mest onaturliga vinkeln man kan åstadkomma utan att bryta handleden :). Vilket dessutom förhindrar pillande på några andra knappar än dem biltillverkaren väljer att sätta på ratten.

För vissa förare skulle också en ogenomtränglig skärm ploppa upp som totalt isolerar föraren fårn passagerarna då dessa förare tenderar att lägga 98% fokus på ansikten på den de pratar med och 2% på övrig trafik i tron att mottagaren av det verbala meddelandet föraren håller på att sände rinte kan tas emot med annat än råstirrande.

Inget av detta kan de flesta motorcyklister syssla med då båda händerna krävs och hjälmen effektivt isolerar oss från allt som stjäl koncentration i form av verbalt (o)ljud. Så vi borde, som grupp betraktat, per automatik vara betydligt säkrare än många övriga motorburna trafikanter (mopeder undantaget).
 

HkanB

New member
Problemet har funnits länge även om VAD man fokuserar på/gör har skiljt sig genom åren. Vilket mest är kopplat till vad för pryl vi för tillfället har i bilen.
Är det inte mobiltelefonen som "vi"! sms:ar eller skriver till någon annan mottagare så har vi fipplat med mp3-spelare/iPod:ar osv. eller knapprat på en fast monterad telefon (90-talet) och dessförinnan bytte vi skiva/låt på CD-växlaren eller kassettspelaren (knapparna satt inte i/på ratten på den tiden). Eller så rattade vi in någon radiokanal (när förprogrammerade kanalplatser inte fanns).

Har det inte varit någon pryl har vi fipplat med annat så som sminkat oss/rakat oss eller letat efter nappen eller försökt hittat hålet den skall in i! ;-) Någon kanske känne rigen sig med kartan eller telefonkatalogens kartblad i famnen (ex. när kartläsaren inte förstod att läsa kartan eller man var ensam).

Kort och gott det är inget nytt problem att folk fokuserar på fel saker och det har varit uppe mängder med gånger. Lösningen är förbjud följande i bilar:
- Alla lösa tekniska prylar
- Alla tekniska prylar som GÅR att operera under färd.
- Bebisar och andra små varelser som inte kan ta hand om sig själva och klarar att sitta fastspännd i säkerhetsbälte mer än 10min ;-)

Kräv dessutom 2 händer på ratten, annars stannar bilen, så fångar vi även in förare som röker (ex. skall tända en cigarrett under färd) och alla coola typer som sitter med en hand kl. 12 på ratten och handloven i den mest onaturliga vinkeln man kan åstadkomma utan att bryta handleden :). Vilket dessutom förhindrar pillande på några andra knappar än dem biltillverkaren väljer att sätta på ratten.

För vissa förare skulle också en ogenomtränglig skärm ploppa upp som totalt isolerar föraren fårn passagerarna då dessa förare tenderar att lägga 98% fokus på ansikten på den de pratar med och 2% på övrig trafik i tron att mottagaren av det verbala meddelandet föraren håller på att sände rinte kan tas emot med annat än råstirrande.

Inget av detta kan de flesta motorcyklister syssla med då båda händerna krävs och hjälmen effektivt isolerar oss från allt som stjäl koncentration i form av verbalt (o)ljud. Så vi borde, som grupp betraktat, per automatik vara betydligt säkrare än många övriga motorburna trafikanter (mopeder undantaget).

Tja, med något pyttigt undantag.

Vad han sa!
 

challe

Member
Kräv dessutom 2 händer på ratten, annars stannar bilen, så fångar vi även in förare som röker (ex. skall tända en cigarrett under färd) och alla coola typer som sitter med en hand kl. 12 på ratten och handloven i den mest onaturliga vinkeln man kan åstadkomma utan att bryta handleden :). Vilket dessutom förhindrar pillande på några andra knappar än dem biltillverkaren väljer att sätta på ratten.

2 händer på ratten. Hur växlar man då?
 

challe

Member
AUTOMATLÅDA så klart.
Konstigt att nåt annat är tillåtet... ????

Så klart. Men det blir väl rätt många bilar som måste skrotas, alternativt alltid köras på ettan.

Numera kanske det säljs fler med automatlåda än manuell? Någon som har statistik?
 
Top