Jag vill veta varför och inte att

Triumph int

New member
Mc körde in buss
Mc-olyckan inträffade på i går kväll utanför Örebro.

En 54-årig man och en kvinna färdades på motorcykeln och såg inte att
en mötande buss gjorde en vänstersväng. Inte förrän det var för sent.

De försökte panikbromsa, men gick då omkull. Mannen och motorcykeln
åkte in i sidan av bussen, medan kvinnan gled ner i diket vid sidan av
vägen och klarade sig med lättare skador.

Båda två fördes till Örebro Universitetssjukhus, där mannen förklarades
avliden. Busschauffören chockades svårt, och också han fick föras till sjukhus.

Polisen kommer att genomföra en teknisk undersökning av motorcykeln.

Länk till text: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13303256.ab


Vad tänker folk när dom läser sånt här.

Det kanske var busschauffören som inte såg en mc?

Dom försökte panikbromsa???

Kan inte SMC göra en snabb och lite ovetenskaplig undersökning om hur denna
olycka gick till och försöka få AB att skriva om rätt orsak till olyckan
 

jan-olovj

Active member
Mc körde in buss
Mc-olyckan inträffade på i går kväll utanför Örebro.

En 54-årig man och en kvinna färdades på motorcykeln och såg inte att
en mötande buss gjorde en vänstersväng. Inte förrän det var för sent.

De försökte panikbromsa, men gick då omkull. Mannen och motorcykeln
åkte in i sidan av bussen, medan kvinnan gled ner i diket vid sidan av
vägen och klarade sig med lättare skador.

Båda två fördes till Örebro Universitetssjukhus, där mannen förklarades
avliden. Busschauffören chockades svårt, och också han fick föras till sjukhus.

Polisen kommer att genomföra en teknisk undersökning av motorcykeln.

Länk till text: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13303256.ab


Vad tänker folk när dom läser sånt här.

Det kanske var busschauffören som inte såg en mc?

Dom försökte panikbromsa???

Kan inte SMC göra en snabb och lite ovetenskaplig undersökning om hur denna
olycka gick till och försöka få AB att skriva om rätt orsak till olyckan

Jag har tänkt på samma sak, det är lätt att få för sig att det var MCn som gjorde fel.
 

Triumph int

New member
Utan att veta nått så verkar det som att busschauffören inte såg mc.

Artikeln är dåligt skriven och vinklar historien, troligtvis felaktigt.
 

Hampe

Skriver massor!
Mc körde in buss
Mc-olyckan inträffade på i går kväll utanför Örebro.

En 54-årig man och en kvinna färdades på motorcykeln och såg inte att
en mötande buss gjorde en vänstersväng. Inte förrän det var för sent.

De försökte panikbromsa, men gick då omkull. Mannen och motorcykeln
åkte in i sidan av bussen, medan kvinnan gled ner i diket vid sidan av
vägen och klarade sig med lättare skador.

Båda två fördes till Örebro Universitetssjukhus, där mannen förklarades
avliden. Busschauffören chockades svårt, och också han fick föras till sjukhus.

Polisen kommer att genomföra en teknisk undersökning av motorcykeln.

Länk till text: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13303256.ab


Vad tänker folk när dom läser sånt här.

Det kanske var busschauffören som inte såg en mc?

Dom försökte panikbromsa???

Kan inte SMC göra en snabb och lite ovetenskaplig undersökning om hur denna
olycka gick till och försöka få AB att skriva om rätt orsak till olyckan


Ja fy tusan - den var näst intill illasinnad den notisen!

Vi skriver en bättre själva!

Buss svängde framför MC.

Bussolyckan inträffade i går kväll utanför Örebro.

En busschaufför uppmärksammar inte mötande trafik vid sin vänstersväng över korsande körbana.

Detta resulterar i att en 54-årig man och en kvinna som färdades på motorcykeln trots hård inbromsning inte lyckades undvika sammanstötning.

Mannen och motorcykeln åkte in i sidan av bussen, medan kvinnan gled ner i diket vid sidan av vägen och klarade sig med lättare skador.

Båda två fördes till Örebro Universitetssjukhus, där mannen förklarades
avliden. Busschauffören chockades svårt, och också han fick föras till sjukhus.

Polisen kommer att genomföra en teknisk undersökning av bussen, bland annat kommer särskild vikt läggas vid kontroll om luftkonditioneringsanläggningen fungerat ordentligt under den heta dagen.

Eftersom olyckan synes ha skett när bussen skulle ställas vid företagets depå i samband med körpassets avslutande kan det inte uteslutas att de tidigare rapporterade orimliga arbetsvillkoren för busschaufförer i Närke kan ha spelat in. Bussföraren misstänks nu för vårdslöshet i trafik.


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=4365156



Nyhetsbyrån HH u.p.a


Jag antar att tjejerna som skrivit artikeln i AB sitter på ungefär samma avstånd från olyckan som jag - knappt 30 mil.

Jag har ansträngt mig att inte vinkla över till hojåkarnas sida, men jag hade någonstans i bakhuvudet att det varit tjafs om arbetstider, vansinniga arbetsscheman och konflikter i åratal bland busschaufförer i Närke. Att Yahoo:a det tog sekunder. Fin hook för uppföljning, om man vore journalist... *ler surt*

Jag har ringt en lokal kompis och hämtat in lite bakgrund. Det kunde tidningen också gjort. Typ "lokalredaktion"...
Hur svårt kan det vara att anstränga sig lite?

Disclaimer:
Jag sitter inte med facit i hand. Människor lider och någon kan tycka att jag för tydligt pekar ur en vållande. Bra, då blir det kanske lite balans, ställt mot ABs illasinnade, vinklade och felaktiga officiellt publicerade notis.
Detta känns som ännu en av de 9 av 10 olyckor vållade av någon annan än motorcyklisten. Det är sannerligen inte det intryck man får när man läser AB.


Hampe
 
Last edited:

JHkillen

New member
Ja fy tusan - den var näst intill illasinnad den notisen!

Vi skriver en bättre själva!




Jag antar att tjejerna som skrivit artikeln i AB sitter på ungefär samma avstånd från olyckan som jag - knappt 30 mil.

Jag har ansträngt mig att inte vinkla över till hojåkarnas sida, men jag hade någonstans i bakhuvudet att det varit tjafs om arbetstider, vansinniga arbetsscheman och konflikter i åratal bland busschaufförer i Närke. Att Yahoo:a det tog sekunder. Fin hook för uppföljning, om man vore journalist... *ler surt*

Jag har ringt en lokal kompis och hämtat in lite bakgrund. Det kunde tidningen också gjort. Typ "lokalredaktion"...
Hur svårt kan det vara att anstränga sig lite?

Disclaimer:
Jag sitter inte med facit i hand. Människor lider och någon kan tycka att jag för tydligt pekar ur en vållande. Bra, då blir det kanske lite balans, ställt mot ABs illasinnade, vinklade och felaktiga officiellt publicerade notis.
Detta känns som ännu en av de 9 av 10 olyckor vållade av någon annan än motorcyklisten. Det är sannerligen inte det intryck man får när man läser AB.


Hampe

Skicka in den till AB om du ej redan gjort så, mycket bra skrivet.
 

42ann

New member
Trevligt att veta att fler reagerat på denna artikeln!!!

Behöver inte påpekas om dåliga miljöer och arbetstider för bussförare dock om man frågar mig... Då det handlar om en vänstersväng med mötande, är det alltid den som gör vänstersvängen som har väjningsplikt... Så hur Aftonbladet lycks vinkla detta till motorcyklistens fel är helt skanadlöst och känns som en schymf mot den avlidna och den överlevande kvinnan!
Man borde verkligen ifrågasätta aftonbladet dock, då man kan om man tar en liten titt genom deras rapporter om MC-olyckor lätt se att de väljer att ta bilisternas parti... även om de senaste undersökningarna visar på att upp mot 90% av olyckorna är orsakade av bilisten...

Så hoppas på en SKÄRPNING från AFTONBLADET!!! Tycker SMC ska ta tag i detta på allvar annars... dessa skriverier ger oss alla dåligt rykte :(
 

Hellman

New member
Hehe, kul att folk redan reagerat. Jag har redan skickat ett artigt men argt mail till artikelförfattaren på AB.

Borde vara straffbart att skriva så dumt!
 

42ann

New member
Har efter lite mer ingånde undersökning av AB rapportering av trafikolyckor kommit fram till att bilar kör sig själva, medan motorcyklar körs av personer... Med de syftningar som AB ger leder detta oftast till att man får uppfattningen att de tycker att MC-förarna är själva skyldiga och får skylla sig själva. Det är min uppfattning efter dessa utklipp:

"Tidigt på onsdagsmorgonen åkte familjens personbil av vägbanan och in i vajerräcket..."
"Bilen sladdade av vägen, ner i diket och krockade med ett träd."
"En man avled efter att bilen han färdats i körde rakt över en rondell och krockade med ett träd."
"Två personer omkom när bilen de färdades i körde in i ett träd och fattade eld"
"Olyckan inträffade när personbilen som de fyra männen färdades i skulle köra om en buss..." (detta är om olyckan där en man blev påkörd vid en busskur i Landskrona!!!)


"En mc-förare dog efter att ha krockat med en älg norr om Göteborg. Vittnen berättade hur älgen sprang rakt mot mc-föraren, som körde på djuret."
"En 50-årig kvinna från Ovansiljan avled efter att hon av okänd anledning körde rakt in i ett träd med en motorcrosscykel."
"En bil kastades ut i motsatt körbana efter att ha blivit påkörd bakifrån i samband med en vänstersväng på länsväg 172 vid Jössefors. Bilen hamnade mitt i en kolonn med 10-12 motorcyklar. En 59-årig mc-förare hann inte bromsa utan körde rakt in i bilen."
"En 54-årig man och en kvinna färdades på motorcykeln och såg inte att en mötande buss gjorde en vänstersväng. Inte förrän det var för sent. De försökte panikbromsa, men gick då omkull."
"Två personer på motorcykel skadades svårt när de körde in i en buss på lördagskvällen."

TTs formulering:
"En 54-årig fick misstänkta skallskador när hans mc kolliderade med ett träd i Bodarne, vid Horndal nordost om Hedemora"
Blir:
"...en mc-förare i 50-årsåldern, som körde av vägen och in i ett träd i Bodarne norr om Avesta."

Skriv gärna om ni uppfattar det annorlunda!!! Eller håller med för den delen... kanske finns fler bra exempel på detta som jag inte hittat, har ju bara tittat på de senaste månaderna...
 

Hampe

Skriver massor!
"Tidigt på onsdagsmorgonen åkte familjens personbil av vägbanan och in i vajerräcket..."
"Bilen sladdade av vägen, ner i diket och krockade med ett träd."
"En man avled efter att bilen han färdats i körde rakt över en rondell och krockade med ett träd."
"Två personer omkom när bilen de färdades i körde in i ett träd och fattade eld"
"Olyckan inträffade när personbilen som de fyra männen färdades i skulle köra om en buss..." (detta är om olyckan där en man blev påkörd vid en busskur i Landskrona!!!)


"En mc-förare dog efter att ha krockat med en älg norr om Göteborg. Vittnen berättade hur älgen sprang rakt mot mc-föraren, som körde på djuret."
"En 50-årig kvinna från Ovansiljan avled efter att hon av okänd anledning körde rakt in i ett träd med en motorcrosscykel."
"En bil kastades ut i motsatt körbana efter att ha blivit påkörd bakifrån i samband med en vänstersväng på länsväg 172 vid Jössefors. Bilen hamnade mitt i en kolonn med 10-12 motorcyklar. En 59-årig mc-förare hann inte bromsa utan körde rakt in i bilen."
"En 54-årig man och en kvinna färdades på motorcykeln och såg inte att en mötande buss gjorde en vänstersväng. Inte förrän det var för sent. De försökte panikbromsa, men gick då omkull."
"Två personer på motorcykel skadades svårt när de körde in i en buss på lördagskvällen."

TTs formulering:
"En 54-årig fick misstänkta skallskador när hans mc kolliderade med ett träd i Bodarne, vid Horndal nordost om Hedemora"
Blir:
"...en mc-förare i 50-årsåldern, som körde av vägen och in i ett träd i Bodarne norr om Avesta."

Välkommen till forumet, 42:an med två skarpa inlägg. Bra trålat där.

Min tanke med att dra in de påstådda missförhållandena i Närkes busstrafik var inte att dra fokus från den vållandes enskilda ansvar, det var mer en liten släng åt tidningarna; det är ju så man inbillar sig att journalister borde jobba - söka samband, leta anledningar, sträva efter att klättra lite högre i trädet och ställa fler till svars än bara dom stackare som dom hittar vid trädets fot; dom som inte kan klättra upp snabbt nog och rädda rumpan...

Men, man är väl naiv - som vanligt.

Så hoppas på en SKÄRPNING från AFTONBLADET!!! Tycker SMC ska ta tag i detta på allvar annars... dessa skriverier ger oss alla dåligt rykte

Kansliet har semester just nu (läs: lågbemannat) så det är upp till oss att sköta om den kritiska realtids granskningen av vad som skrivs om oss.
Jag har konfronterat de journalister jag tycker skrivit skit hittills i år, men det räcker inte att en eller två gör det.

Och, det räcker nog inte att bara tillskriva den eller dom som står som författare till artikeln eller notisen - jag brukar väva in den som ansvarar för nätäventyren om det är där felaktigheten publiceras.
på Aftonbladet är det: Sigge Ennart, sajtchef
sigge.ennart@aftonbladet.se

och dessutom tar jag med den adressen som tidningen vill ha in felaktigheter kring (fakta)fel på, för Aftonbladet är det rattelser@aftonbladet.se

Det är lite av ett långskott, men jag inbillar mig att man loggar inkommande mail på ett annat sätt där, och att det kanske följs upp lite, lite bättre där än över andra adresser.

Lycka till den som vill prova - jag har då aldrig fått något svar, men jag antar att det måste börja ryka lite i mailservern innan dom tar till sig det hela...

Kom i håg - lugnt, trevligt, sakligt; det ger bäst effekt, och länka gärna till pressreleasen kring IFs undersökning "9 av 10 MC-olyckor vållas av bilister"

Happy hunting!



Hampe
 

Hellman

New member
Fick svar från den ena skribenten hos AB efter mitt mail:

"Ja, det förstår jag - och jag har i dag pratat med polisen igen, men de har inget mer att säga om vems felet är eller vad som ligger bakom. De kan heller inte säga vad busschauffören har sett och inte har sett.
Men självklart är det den som gör vänstersvängen som har brustit.
Det jag fick veta i går, och som ligger bakom att mc:n såg bussen för sent, är att det fanns bromsspår - de har alltså försökt bromsa. Och det är tyvärr det enda som gick att få fram. Jag vet alltså bara att de har upptäckt bussen (som borde ha sett dem) och försökt bromsa, men inte hunnit.
MVH"

Jag skrev tillbaka och fråga hur de kunde få fram att MC-isten inte sett bussen då det fanns bromsspår från motorcykeln, Jag menade att det var ganska självklart att mannen på motorcykeln lämnade bromsspår på vägen då en buss svängde ut i hans körfält.

Fick inget svar.
 

Hampe

Skriver massor!
Mer tragik, och fler konstiga vinklingar:

En och samma olycka, beskrivet på två olika ställen: kortfattat på Värnamo.nu

Man på mc avled
En man på mc krockade vid femtiden i går eftermiddagen med en traktor i Aspö i Vetlanda kommun. Han krockade med en mötande traktor som gjorde en vänstersväng.
http://värnamo.nu/nyheter/man-pa-mc-avled/

Killen krockar alltså med en mötande traktor. Det måste vara MC-förarens fel, eller hur? Vänstersvängen kommer liksom bort i det hela - eftersom "MC-föraren krockar".
Vad sägs om:
Traktorförare dödar motorcyklist genom ouppmärksamhet vid vänstersväng

Sveriges Radio använder mycket mer ord för att beskriva samma händelse.
Blir det bättre...?
Man avled efter Mc-olycka
Publicerat: måndag 25 juli kl 07:42, Nyheter P4 Jönköping Dela
Det var på riksväg 47 i höjd med Aspö i Vetlanda kommun som mannen vid fem-tiden i går eftermiddag på sin motorcykel krockade med en traktor.

Traktorn skulle svänga vänster över vägen och motorcykelföraren som kom från andra hållet hann inte uppfatta det och körde in i fronten på traktorn.

Ambulans och räddningstjänst kallades snabbt till platsen och därifrån skickades sen mannen till höglandsjukhuset. Men trots insatserna gick han liv inte att rädda och mannen avled senare under kvällen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=4615856

"Mannen" krockade.
"Traktorn" skulle svänga vänster över vägen. "Skulle" använt som om det vore en orubblig storhet. Vilket det visade sig vara...
"Motorcykelföraren" ...(snip)... hann inte uppfatta det och körde in i fronten på traktorn.

Känns som 42anns tes med fordon kontra personer passar klockrent här - och dessutom är det i bägge notiserna kring samma händelse tydligt att det är MC-föraren som är den agerande i olyckan, och som dessutom brister genom att "inte uppfatta".

Nej, jag tror inte att det handlar om en uttalad konspiration där motorcyklister skall trashtalkas bort från vägarna.

Jag tror det är värre än så.

Jag tror att dom som sitter på redaktioner runt om i landet och författar dessa små notiser undermedvetet anser att hojåkaren har sig själv att skylla och att det är därför vinklingarna blir som dom blir.
Man utgår kanske omedvetet från sina egna erfarenheter där en MC nyligen "dök upp från ingenstans" och man har lättare att identifiera sig med en bilist (eller till och med en traktorkusk) som gjort en tabbe man inte tycker borde lett till så stor sak egentligen, men plötsligt har man en jävligt död hojåkare i knät att administrera. Oh the agony, oh the pain.

Hade MC-föraren bara:

* haft en kaross
* varit lite mer synlig
* inte kört så fort som dom alltid gör

så hade inte olyckan behövt hända. Alltså är det hojåkarens fel.



Tidningsnotisernas vridna beskrivningar är alltså bara speglingar av vad folk anser om oss. Skrattspeglar - om det inte varit så förbannat tragiska händelser som beskrevs, och så allvarliga konsekvenser för framtiden i hur det beskrivs.



Hampe
 
Last edited:

cleaner

New member
Jag mailade artikelförfattarna till örebrokrocken (buss / mc),
inget svar alls...

Media är väldigt intresserade av att skriva rubriker som får mc
att framstå sämre eftersom det säljer tidningar tyvärr.
 

DuvD

New member
Någon som hört om busschauffören kommer bli åtalad för vållande till annans död och vållande till kroppsskada? Om inte, vilka signaler kommer det att sända?
 

hobbe

New member
Media är intresserad av stora rubriker med laddade ord.
Gärna korta ord som kan få stor yta på en löpsedel och gärna handlar om olycka och dåligheter.
vi får starkare reaktioner till dåligheter än vi får till bra saker.
tittkön är längre till ett par i olycka än till samma par som håller varandra i handen.
 

Triumph int

New member
Ett ögonvittne från Utöya möter ett stort antal reportrar från hela världen.
Ögonvittnet säger till reportrarna, jag svarar endast på på tre frågor från varje.
Ekots utsände reporters 1:a fråga, Hur känns det?

Aftonbladets Lena Mellin fick en fråga på varför dom hade två helsidesbilder av idioten egna "tuffa" bilder,
som han hade lagt ut på nätet i högupplösning för att kunna få en helsida.

Lena Mellin försvarade sig med att det var ju bara två bilder.

Media vill bara skriva snabba rubriker så det var lite befriande att höra
Beatrice Ask, Lars Ohly och Mona Sahlin, inte samtidigt,
prata om varför det hände och hur man ska förhindra nya angrepp.

Jag tycker att media tappar i förtroende och att politiker stiger.
 

Hasse

New member
Blinkers

Har busschauffören använt blinkers vid sin vänstersväng ?

Nonchalans i trafiken som är väldigt vanlig idag.
Svängande fordon är det som orsakar mest olyckor i trafiken enligt statistiken
Kanske dags att använda lagboken och göra något åt saken.
 

janric

New member
De ändrar sig inte!

Håller med er alla ovanstående ang. sättet att uttrycka sig. Brist på egen erfarenhet, kunskap och abstrakt tänkande genomsyrar tidningsskribenterna.

Jag tror inte journalistkåren ändrar sitt sätt att uttrycka sig. Skälet är egen vinning. Strävan för dessa är uppmärksamhet, sålda lösnummer, skjutjärnsartiklar och i förlängningen Stora Journalistpriset.:mad:

Vi som åker hoj får nog se om vårt eget hus. Bli bättre förare, se alla "bilar" med misstänksamhet, etc., etc. Visa att vi kan och vill bättre än de. Gemensamt via SMC upplysa om det vi vill.
 

mudder

Member
När de envisas med att skriva på det här viset bidrar det till fördumningen av trafikanter. Varför ska bilister skärpa sig om det alltid är bilarnas fel att de sladdar av vägen eller att alltid motorcyklister kör som dårar?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
...Skälet är egen vinning. Strävan för dessa är uppmärksamhet, sålda lösnummer, skjutjärnsartiklar och i förlängningen Stora Journalistpriset.:mad:...

Kan det vara sådan, att det finns en ekonomisk personlig vinst om en "headline" ger flera click, eller sålda tidningar??
 
Top